slot van brief 03, deel 3 van 3
Capt PM en TomV (4th eng) hebben op de Millie gevaren en zij vertellen er al eens over. Blijkbaar komt er nog info binnen over dat schip, maar dat zal per telex zijn, want de fax doet het nog altijd niet.
Verder heeft de ch.kok nogal vreemde ideeën over scheepskeuken. Gisteren had hij zijn tijd gestoken in vis kuisen, fileren, in reepjes snijden en teriyaki maken. Da's Japans en heel lekker. De koppen en graten heeft hij toch weggegooid zeker! Hij had er voor vandaag visfumet kunnen van maken. Dan had hij twee keer nut gehad van de uren vis kuisen en dan had zijn werk van gisteren vandaag óók opgebracht. Ik vind het zo erg voor hem, want hij werkt hard, maar hij kent de trukken nog niet om zijn inspanningen meer dan één keer te laten renderen. Zo blijft hij aan den draai natuurlijk. En zo zou hij kunnen gaan denken dat scheepskeuken zeer bewerkelijk is.
Tiens, ik moet van al die jaren dat ik met de keuken werkte toch meer onthouden hebben dan ik dacht. Absoluut niet genoeg om het zelf voltijds te kunnen, maar zo hier of daar een trukje of een werkwijze die blijven hangen is. Hij had de visgraten en koppen weggegooid omdat hij dacht dat Europeanen geen viskoppen lusten. -om zo te eten niet, nee Het idee van visbouillon erbij gesleurd, boek ernaast gelegd. Er ging een lichtje branden, "Next time" zei hij.
Met ex-collega RS heb ik gevaren in '84, aan boord van schip 10. Onze chef was toen RD, dezelfde al op vorig schip 26. Haar man, PdL, is LM komen aflossen twee jaar geleden toen we afmonsterden in Gijón (Atlantisch Spanje). Toen hebben RS en ik efkes kunnen babbelen, maar niet lang genoeg naar onze zin. PdL had toen pas zijn ticket van chief engineer gehaald. 'k Vroeg hem wanneer hij hoopte zijn promotie als cheng te maken, dan konden RS en ik nog eens samen varen, zij het nu in andere omstandigheden, maar toch, het zou evenzeer plezant kunnen worden. Van ons zou hij geen last hebben, beloofd, op ons woord van zeevrouw. "Hola, zo rap nog niet" zei hij toen. Hij was niet van plan op slag te promoveren, maar dat soort zaken wordt natuurlijk elders beslist. Daarom zag ik RS en mij, vroeg of laat, nog eens samen op hetzelfde schip varen. -het heeft nooit mogen zijn
En nu heeft PdL zijn promotie gekregen. Hij is voor het ogenblik cheng op schip 26. In oktober zouden hij en RS naar hier komen, maar dat is voorlopig een gerucht, er staat jammer genoeg nog niks vast. Er was nog meer nieuws van schip 26: Flip is er nu kaptein en VW is er als 1ste stuur, dezelfde VW als op het vermaledijde schip 25. Memorabele maanden waren dat toen. Flip als capt, VW als choff en PdL als cheng samen op één schip, met de zonnige RS erbij! Ik heb het gevoel dat LM & ik iets aan het missen zijn. Het omgekeerde is ook mogelijk, dat het ginder botst dat de vonken er af vliegen, maar saai zal het er niet zijn. Goed, alle OBO-isten zijn nog in roulatie blijkbaar, behalve twee, maar dat is geen ramp. -wie die twee waren kan ik me niet herinneren
In de mess hangt een papier (fax? toestel eindelijk aangesloten?) van ene J-MP. Hij is de Franse inspecteur die op de werf in Korea was en is meegevaren tot Singapore. Hij bedankt voor de professionele houding en wenst iedereen een aangenaam verblijf aan boord. Da's de Franse savoir-vivre. Ook al is het een formaliteit en meent hij er geen knijt van, de Franse rederij heeft het verzonden en het hangt op het berichtenbord. Dat zal wel zijn effect hebben, vermoed ik : 'Ze hebben een goed gedacht van ons, houden zo.' Bij de Fransen schijnt het gebruikelijk te zijn dat alle schepen verwittigd worden wanneer er veranderingen zijn op kantoor. En dat heeft ook zijn nut.
Toen twee jaar geleden -schip 25- in België bij de dienst zeevarend personeel SO, een vertrouwd gezicht, vervangen werd vond de rederij het niet nodig daar iemand van op de hoogte te brengen. Wij wisten dat toevallig omdat choff VW in die periode vanuit Japan naar zijn vrouw gebeld had. Zijn vrouw en SO waren bevriend geraakt in de periode dat ze allebei zwanger waren. SO verlaat dus de rederij. Het bericht bereikt wel zeevarenden, maar dan per toeval en viavia, niks berichtgeving van het kantoor. Hoe vindt ge dat?
Nog kantoornieuws: cheng LdG wist te vertellen dat klerk PV niet bij de rederij zou blijven. Cheng LdG was sinds 03/06 op de werf in Korea en op 22/07 was het groot licht PV nog duidelijk in dienst op kantoor. Zelf gezien. Zou hij toen al aan zijn vooropzeggingsperiode bezig geweest zijn. Waarschijnlijk wel, kan bijna niet anders. Vertrekt hij uit eigen beweging of werd hij verzocht te vertrekken? In het tweede geval, waarom pas na acht jaar?
De Gibbe heeft ergens een strijkijzer vandaan getoverd, ultralicht en veel power. Met daarbij nog een strijkplank ook. 't Is een smalleke, maar 't is er een. Een echt. Voor de katoenen hempjes van LM en andere rimpeldingen. Nu heb ik potdorie geen enkel excuus meer om niet te moeten strijken. En de Gibbe was nog zo fier dat hij me die spullen kon bezorgen.
Hier is feitelijk alles aan boord hoor. Maar alles is licht & klein. De stofzuiger is ook zoiets. Ge kunt hem met 1 vinger dragen. Er staat wel een draaiknop op om de zuigsterkte te regelen. Weegt Koreaans gerei zo licht omdat de Koreanen frêle van gestalte zijn? Het materiaal is, niks overdreven, weinig robuust. Klein zijn de Koreanen in elk geval, aan de badkamer te zien. Alles kan er in en staat er. Nu de bewoner van de cabine nog.
1996-08-07 ~ op zee
We zijn bijna in Korea, ter bestemming wil dat zeggen. Vanavond rond 17h gaan we op anker.
Het afvoerbuisje van de wc heeft een diameter van 5 cm. Op 't zicht. Alle wc's worden hier geleegd en gespoeld met een vacuümpomp, zoals op een vliegtuig. Dat bespaart water en zal wel zo nog een paar voordelen hebben. Alleen, dit is een vaartuig, geen vliegtuig. Boven elke wc hangt een bericht, 'k heb het efkes opgeschreven : 'Dit vacuümtoilet is verbonden met een vacuümtank en laat geen sigarettenpeuken, plastic materiaal, detergenten, ETC, toe. Enkel goedgekeurd onderhoudsmateriaal en wc-papier mag gebruikt worden'. ETC is de afkorting van dental floss, watteponnekes, oorstokjes, tampons. Da's allemaal ETC. Engels is een compacte taal.
ONLY APPOVED CLEANING COMPOUND AND TOILET PAPER CAN BE USED. Zoals het daar staat lijkt 'approved' ook te slaan op het toiletpapier? Dan zouden we, om echt helemaal volgens het boekje te werk te gaan de wc-rollen vel per vel moeten laten afstempelen bij de kaptein? Hij heeft de stempel van het schip liggen, waarmee zo ongeveer alles kan goedgekeurd worden: Approved by Master.
Om u te zeggen dat klein en licht ongeveer voor alles geldt in deze bouw. Maar het materiaal is niet al te robuust. Zouden de Scandinaven ook schepen laten bouwen in Korea? Die zeelieden zijn even lang als het plafond in de badkamer hoog is. Misschien bouwen Koreaanse werven zo goedkoop omdat de bouw niet enkel volgens Koreaanse maatstaven gaat maar ook op Koreaanse maat ontworpen is. Klein = minder materiaal, dus goedkoper ? Wat in de bewoning ontbreekt laat de rederij dan efkes snel komen van de plaatselijke Ikea. Voor de rest : los het zelf op.
Gisterenavond liep het bericht binnen dat de Koreanen willen dat we onze sewage tank DICHT hebben. De sewagetank is de beerput-tank. Op zee gaat de inhoud gewoon overboord omdat hij biologisch afbreekbaar gemaakt wordt met bacteriën. Het rioolwater (badkamers, keuken en laundries) mag nog altijd rechtstreeks overboord, ook in haven. Daar is het waterleven toch al jaren dood. Maar of afwaspoeders en waspoeders biologisch afbreekbaar zijn weet ik nog zo niet, betwijfel ik sterk. En op zee mag het rioolwater óók nog altijd ...
Om in Koreaanse wateren op anker te gaan of tegen de kaai moet de sewage-vacuüm-beerput-tank nu dicht. Zeer tot ongenoegen van de cheng: het systeem komt begot van bij hen! En nog niet eens zo ver af, want we gaan lossen op Koje-Do, op het eiland waar de werf ligt waar dit schip gebouwd werd.
De cheng luchtte zijn gemoed over dat bericht, over de Koreanen en over het vacuümsysteem. Is dat niet delicaat verwoord? 'Mopperen' of 'sakkeren' zou te veel te zwak zijn. Het ging er luider en sterker aan toe. Luchtte zijn gemoed, dus. Dat het doorspoelen teveel lawaai maakte, vooral 's nachts. Dat die knop soms blijft hangen en dat het systeem dan drie keer een vreemd hoestgeluid maakt -herinner ik mij nu plots!-, dat het systeem alarm geeft wanneer twee mensen tegelijkertijd doorspoelen ...
Om 05h30 worden 14 mensen gewekt, die beginnen elk aan hun ochtendritueel en dat geeft regelmatig gelijktijdig gebruik van het sanitair, dus van de luchtklep achter het siffonnetje. Dan valt het vacuüm weg, dat geeft alarm en dan moet de mecanicien van wacht naar beneden om het te gaan oplossen. Vacuüm continuo, ma non tutti. Niet allemaal tegelijkertijd è!
... dat de pijperijen van plastic zijn, dat ze moeilijk bereikbaar zijn in geval van panne omdat de schotten gerivetteerd zijn ipv gevezen, dat ge potverdorie het papierke van uw nieuwe tandenborstel naar de vuilbak moet dragen (35cm de cabine in). Kortom, het is een veel te delicaat systeem voor een schip, voor zeelieden.
1996-08-08, 08h50
We zijn aan het binnenvaren in een haven op het eiland Koje-Do. Feitelijk blijven deze bladzijden allemaal even grijs. De zonsondergangen, de zeezichten en andere kleurenfoto's staan in de National Geographic en reisfolders. En de kaarten staan in de atlas. -toen nog geen internet aan huis bij de familie, of bij ons 't Is maar om te zeggen dat er kleur kan toegevoegd worden naar smaak.
Nog iets over de badkamer. Toen we naar de failliete boel op de Boelwerf in Temse mochten gaan kijken, hebben we daar zo'n kant en klare badkamermodules zien staan in een van de magazijnen. Deze badkamers zijn ongeveer even groot. Of even klein. 't Is maar hoe ge het bekijkt. 40cm vrije loopruimte. De douche heeft geen bak. De vloer is 3 cm verlaagd en dat moet dan maar voldoende zijn. Dat ís voldoende, om gans de badkamervloer te doen onderlopen. Misschien is dit model van badkamer ideaal voor studentenkoten, jeugdherbergen en studio's, al wat op vaste grond gebouwd is. Maar voor een schip is een douchekuip van 3cm diep onvoldoende. De douche'kuip' loopt onder de wc door. De wc hangt tegen het schot, oké. Maar daar blijft water staan want het afvoerputje ligt áchter de hoek van de technische ruimte voor het vacuümsysteem. Het resterend douchewater rolt van de ene kant naar de andere maar raakt wegens te weinig volume niet tot aan het afvoerputje in die hoek. Daar moet ik iets op vinden. Iets met een spons of zo.
Er is een uitrolbare drooglijn voorzien, op 1m80 van de vloer (LM is 1m83) en die drooglijn is de enige plek om een gebruikte badhanddoek open te hangen, te luchten zodat die niet muf gaat ruiken na een dag. Daar moet ik ook een oplossing voor vinden. PS over de douches : qua afmetingen heb ik al kattebakken gezien die groter zijn dan deze douches.
Om de badhanddoeken open te hangen zonder hinder voor LM heb ik toen iets gevonden, want camping maakt vindingrijk. De panelen van het plafond waren gevezen. Ik heb met een ruime tussenafstand twee vijzen los gedraaid. Aan die vijzen heb ik met het plastic lint dat LM gekocht had, toen hij een drooglijn nodig had in het hotel (toen nog op de werf) twee ruime lussen vastgemaakt en de vijzen weer vastgevezen. De badhanddoeken kwamen languit op een klerenhanger en zette ik vast met twee wasknijpers. Dan hing ik ze op in de lussen. Door de airco-blazer in de slaapkamer en de afzuiging in de badkamer was er voldoende luchtstroom om twee badhanddoeken tamelijk snel te laten drogen. Dat was al één zorg minder. Wanneer het schip wiegde (en een schip wiegt altijd) hingen ze mee te wiegen. En door de luchtstroom tegen het plafond begonnen ze soms te wervelen ook. Eigenlijk een feestelijk gedoe. Als wimpels op een kermis ... het systeempje was geen zicht, maar het werkte en LM & ik waren tevreden.
|