1999-03-19 ~ op anker, Singapore
Dag België,
De scheepswerf in Karimun is nog maar pas in aanbouw. Er liggen al twee drijfdokken en er staan enkele ateliers, maar dat is alles. Er zijn nog geen vaste droge dokken in aanbouw. In de baai waar we op anker lagen voor het demucken (de blubber uit de tanks halen) waren nogal wat lapjes vlak land, dat amper boven het water uitsteekt. Voor de scheepvaart moet daar een baken komen, en die moet verankerd worden. Die verankering moet regelmatig gecontroleerd worden. De bakens moeten regelmatig herschilderd worden, en om de zoveel jaar vervangen, want zout vreet zelfs beton kapot. Niet in Indonesia. Ze planten bomen op dat vlak stuk. Die wortelen zichzelf vast, diep genoeg, op zoek naar zoet water. De bomen blijven vast staan, moeten niet herschilderd worden want hun schors verweert wel maar wordt gevoed, en wanneer hun tijd om is moeten de bomen niet vervangen worden, omdat ze zich al lang voortgeplant hebben. Allemaal dotten donkergroen op grijs-groen-blauw zeewater, bij hoogtij met hun voet in het nat, bij laagtij met een strookje geel zand errond. Goed zichtbaar bij daglicht. 's Nachts varen gaan ze hier voorlopig niet doen. Het is te druk op de overgang van Malakka Strait naar de Main Strait van Singapore. Er is teveel kans op navigatieblunders, die routes gaan ze bij nacht niet dwarsen. In Panama en Suez wordt ook enkel overdag gevaren.
Het is de firma Sembawang-Singapore die op Indonesisch grondgebied komt uitbreiden. (goedkope werkkrachten) Singapore is van op zijn eilandje binnen de 15 minuten in de Derde Wereld. Ze moeten niet eens naar Zuidoost Azië, want ze liggen er midden in. Op Karimun werden hellingen afgebrand. Op die hellingen komt logies en infrastructuur voor de werknemers. Voor het demucken van de tanks waren het eilanders, maar voor een droge dok met werf komen fitters en lassers en andere geschoolde werkkrachten van overal. En die moeten op Karimun dus onderdak krijgen. Voor het demucken waren 120 werkplaatsen voor enkele dagen. 5000 mensen hebben zich aangeboden.
Er is nog vanalles te vertellen over Karimun, maar we liggen sinds gisterenmiddag al op anker ten zuiden van Singapore (Sultan Fairway, ± Jurong). We hebben van 10h tot 15h gevaren in deadslow, we zien Karimun van hier uit nog liggen. Er is tijdens dat varen weer flink wat afgetoeterd. Druk is het hier. Daarstraks heb ik de grote schepen geteld, ik kom aan 80, alleen al op deze ankergrond, en dat is maar een van de vele. We liggen opzij van vier boorplatforms. Navenant de stroming van het tij draaien we rond ons anker dichter bij de platforms of er verder vandaan. Gisterenavond om 18h waren we heel dicht bij het buitenste platform. Vandaag wou ik een foto maken, zo rond 18h30. 't Klopt langs geen kanten, we liggen te ver af. Zelfde tij, andere stroming? Hier is wel iets met het tij hoor, zo op smal water, veel land rondomrond en op de grens tussen twee oceanen. Hier is hier maar één keer hoogtij per 24hrs, wist LM te vertellen.
Vanmiddag vertelde LM dat PvR uit de eerste ploeg Maleiers van de Cleaning Gang 4 van de 6 'gewipt' heeft. Afgedankt. Ze deden niks. Zelfs in een tropisch werkritme valt zoiets op. De gevaarlijke idioot 'G.S.' is een van de gewipten. Die vier zijn al van boord. Nu zijn ze nog met 20. Vorige maandag vertelde LM dat G.S. hem een ganse parlee komen doen was waarom hij op de gangway onze reistrolley had willen overnemen. Hij dacht dat ik afmonsterde en hij zou de bagage wel dragen. Wel, iemand die afmonstert gaat de gangway niet óp maar áf. I-DI-OOT. Als wij om 23h45 tegelijk met een 30-tal andere mensen die aan boord moeten zijn de gangway op gaan, wie komt dan op het idee dat 1 persoon van gans die hoop, die trap-op aan het gaan is, daar plots iemand van afmonstert, tegen de stroom in? LM hoort dit soort blaaskes hier elke dag van de Poolse mecaniciens, al maanden. Als hij daar even moe van wordt al ik, is het bij hem niet te merken. (Ik hoop dat mijn slag op G.S. zijn arm goed pijn gedaan heeft, al had ik beter zijn verstand op zijn plaats gerammeld. Gesteld dat hij er een heeft.)
PvR is aan het manoeuvreren om de marco hier zo snel mogelijk weg te krijgen. Misschien nog vóór de GMDSS geïnstalleerd is. In cheng Venes heeft hij een medestander, die is de bierboycot nog niet vergeten. https://nl.wikipedia.org/wiki/GMDSS Het ging toen niet zozeer over het bier, het ging over het aantal strepen op de epauletten, over de graad. -tekst 291 Capt PP-LM wil de marco houden, ook nog na de installatie van de GMDSS, en heeft dat zelfs al aangevraagd (schijnt het). In feite omdat hij niet graag paperassen doet en een gloeiende hekel heeft aan de wekelijkse drankbedeling en daarvoor een lakei kan gebruiken, gelijk dewelke, al is het ene die regelmatig de gang van zaken verstoort of het boeltje in het honderd stuurt. (Er zou nóg een bestelling niet verzonden geweest zijn, buiten die van choff Kram). Door de steun van capt PP-LM zat de marco heel even sterk in het zadel. Maar wie een persoonlijke secretaris wil moet die zelf meebrengen hè PP-LM, niet verwachten dat de rederij die gaat blijven bekostigen na de installatie van een automatisch radiostation. De marco laten blijven? Choff Kram heeft een GMDSS ticket/brevet, en dat staat zo genoteerd bij de rederij ook. E-mail? Ive kent dat systeem. Als het ding aangesloten is natuurlijk, anders kan Ive niet mailen. Besluit : PvR krijgt de marco hier binnen enkele dagen van het schip af, tenzij PP-LM met een zéér zinnig argument voor de pinnen komt.
Een week of wat geleden was ik in voorzichtige bewoordingen aan Ive aan het vertellen dat de marco soms toch zó eigenaardig vreemd doet dat ik het al uren op voorhand vervelend vind dat ik voor het een of ander er naartoe moet. "O, maar zo is hij tegenover iedereen hoor, antwoordde Ive, gisteren ging ik vragen of ik zijn kleine schroevendraaier efkes mocht gebruiken, en hij antwoordde: why." Tja. Om in de koffie te roeren?
De LUBU, het schip dat ons op 26/02 bij het binnenvaren in Malakka Strait voorbij gestoken is, ligt hier met panne. Ze waren gaan lossen in Korea, nemen in het terugkomen tijdens hun Singapore-Passage stores & provisions (bevoorrading en proviand), traag varend in volle Singapore Strait. Hun schoef-as afdichting heeft het daar laten afweten. -owee, in volle Singapore Strait? Dat zou eergisteren gebeurd zijn. PvR was bij hen aan boord toen het gebeurde. De Lubu is pas van 10/01 in de vaart en kan al naar de droge dok voor herstellingen. Een constructiefout, wordt hier gefluisterd. In elk geval is de bouw van het schip nog onder garantie en ze zullen dus een klad Koreanen van de bouwwerf aan boord krijgen.
Van constructiefouten en kinderziektes heeft deze berg roest zo geen last meer, sinds een jaar of 20. Een week of twee geleden stelde LM een kleine nieuwe frigo-compressor af volgens de standaardcriteria van de bouwer. De compressor is nieuw, de rest van de installatie is dat niet. Het compressorke kreeg een hoest- & niesbui en staat daar nu wat na te snuffen, ocharme.
Het zou tof zijn als de Lubu en wij in de droge dok binnen loopafstand van mekaar lagen. Maar zoveel geluk zullen we niet hebben. Wedden dat zij naar de Jurong dokken gaan, dat is de ZW-hoek van het eiland en wij gaan naar Sembawang, dat is tippeke Noord. Morgen om 07h zouden we hier het anker lichten, de Singapore Strait helemaal door en dan naar bakboord, Johor Strait in. We varen langs het vliegveld (Changi Airport) en hier zijn uurroosters voor scheepvaart om te passeren en voor de luchtvaart om te landen, wist choff Kram te vertellen. Het vliegveld ligt helemaal op de oostelijke rand van het eiland, de vliegtuigen beginnen al te dalen boven de zee en waar de lege zeeschepen, die hoog op het water liggen en naar Sembawang moeten, vliegen zij al zeer laag. Het heeft niks te maken met mekaars elektronica in de war sturen, het gaat gewoon over de hoogte van de antennes aan boord van grote 'lege' schepen. Straf hè. Schepen kunnen hun antennes niet intrekken en vliegtuigen die landen moeten hun wielen laten uit staan. Tot zover choff Kram.
1999-03-25 ~ droge dok, Sembawang, Singapore Island
Allemaal niks van waar! De vliegtuigen vlogen gewoon over. Om de twee minuten landde er een, of wij daar nu vaarden of niet. De Johor doorvaart naar Sembawang is de moeite om zien en mee te maken, maar niet zo mooi als ik verwacht had. Er zijn mooiere doorgangen en zee-engten op deze planeet: de Straat van Messina, de Bosphorus, de Hellespont, de Seaway het Panama- & het Suezkanaal, en 't Scheld tot in Rupelmonde natuurlijk, en Schoten-vaart. 'k Heb de nodige foto's besteed aan de Johor Passage, dat wel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Straat_Johore Aan stuurboord ligt dus Johor (Malaysia), aan bakboord ligt Singapore Island.
Aan bakboord hoge bouwwerven en mobiele foons, dat is het eerste wat hier opvalt. Heelder woonwijken (woontorens) zijn ze hier aan het optrekken. NewTowns worden ze genoemd. 'k Heb er minstens drie gezien tijdens de doorvaart naar Sembawang. Geen kantoorgebouwen hoor, allemaal woontorens. Kilometers aan een stuk. Veel meer dan wij thuis kennen. Een grotere oppervlakte dan de binnenstad van Antwerpen. Misschien wel een oppervlakte van Ekeren tot Hoboken. Alles vol woontorens. Bossen woontorens. Allemaal tussen half-af en bijna-af. Beschilderd in pastelkleuren. Nog zonder ramen, het zijn zwarte gaten als starende ogen. Een landschap van George Orwell. Nergens hangt was te wapperen, de wijken hebben nog geen beplanting, de straten hebben nog geen eigen gezicht. Hier en daar al een speeltuin, leeg. Spooky. In de verte hetzelfde landschap, maar nog met kranen en de stellingen afgekleed met netten, de torens nog in de ruwbouwfase. Het leek niet eens op een decor, want uit een decor trekken de acteur weer weg na de voorstelling. Dit was voor echt: woongelegenheid, massaal en dringend. Wat is hier aan het gebeuren? Overconcentratie? Of overbevolking ... waar zijn we mee bezig, wat zijn we aan het doen!
Aan stuurboord Malaysia, jungle. Af en toe enkele lage daken tussen het groen. Op het water paalwoningen, ver uit elkaar. Waarschijnlijk schelpdierkwekerijen. Er is een modern haventje, met maar enkele ligplaatsen. Een dorp en een paar losse gehuchten en tussenin een laag torentje. In de verre verte een stad of twee, met hier en daar een torengebouw. Die houden dat hier nog 1000 jaar vol!
MA-22/03 naar de tandarts: parodontitis weeral, en weeral twee tanden minder, elektrische tandenborstel of niet. De tandarts gaf een hele uitleg over tandvlees poetsen ter hoogte van de wortel om de doorbloeding te stimuleren, kortom, de ganse uitleg zoals op alle folders van Sensodyne staat en op de gebruiksaanwijzing van de elektrische tandenborstel. Dat weet ik allemaal al, en ik kan het een tijd uitstellen, maar niet eeuwig. DI-16/03 was aan die tijd dus een einde gekomen. Die dag heb ik weer maar eens een aanvraag voor een tandarts gedaan. ZA-20/03 gingen we tegen de wachtkaai en kwam het einde van de ellende & pijn in zicht. https://nl.wikipedia.org/wiki/Parodontitis#Chronische_adulte_parodontitis Het werd noppes, wachten tot MA-22/03 kwam Ive zeggen. Lap, nog eens 36hrs erbij, alsof in een wereldhaven geen 24hrs medische wachtdiensten bestaan. Wat wij met deze bemanning nodig hebben is een ombudsman of -vrouw, want PP-LM is een ramp als chef van de huishouding. LM moet ook naar de dokter. Voor die vreemde huiduitslag op zijn hand weeral. Dezelfde blaasjes als twee jaar geleden op schip 27 of 28 en op schip 24 ook eens. Het is mogelijk een allergie die te maken heeft met de job. 'k Heb eens een beschrijving gelezen over nikkel-allergie, en daar lijkt het heel goed op. Daarom willen de Noren geen nikkel in hun munten, nikkelallergie belast hun volksgezondheid onnodig en kost hun economie teveel aan werkverlet. LM moet DI-30/03 terug gaan, dan hebben ze de resultaten van de allergie testen.
Gisterenmiddag aan tafel kreeg capt PP-LM een telefoontje van de marco. Die was nog in de kliniek en ze houden hem daar efkes omdat hij moet geopereerd worden aan zijn zitvlak. Achteraf : medeleven of begrip was niet onze spontane of onmiddellijke reactie. De toon was eerder : - Aan zijn zitvlak? Hoe toevallig. - En wat heeft hij? - ... (het antwoord) ... - Oei! datte! Amai mijn g*t! En verdere fijngevoelige opmerkingen van mijnentwege hierboven in de cabine, met het deurgordijn dicht zodat ze me niet horen. Wie onverschilligheid (en sarcasme) oogst zal wel iets in die aard gezaaid hebben zeker?
Tot gisteren hadden we amper warm water, omdat het water nu elektrisch opgewarmd wordt en niet meer met stoom, want de ketels liggen stil. LM heeft de schakelaar gevonden en daaraan iets verholpen. LM = water-tovenaar. 'k Weet al lang dat hij een genie is, maar ik zie het graag eens geschreven staan ook. Dat is bij deze dan gebeurd. Hij begint nu om 07h ipv om 08h. En vanavond kan hij misschien van boord. Want hij is niet vrij omdat de werkdag om is hoor, hij moet nog weg mogen ook. Dwz : of híj of de cheng moet aan boord zijn. En als cheng Venes het afbolt, naar goed voorbeeld van capt PP-LM, is LM van thuiswacht.
Binnen enkele dagen wordt de Lubu hier binnen gesleept. Ze komen dus toch naar Sembawang, ze gaan niet naar Jurong. Op eigen kracht geraken ze hier niet meer. Voor het ogenblik liggen ze in Karimun om het schip gasvrij te maken. Daarna komen ze op onze plaats in deze dok te liggen. Zij hebben voorrang omdat ze een contract hebben lopen van 40.000 USD. Elke dag die ze niet varen verliezen ze die som. Dit wordt een kluif voor de juristen van de verzekeringen hoor. PvR is nu enkele tinten grijzer. Wij met dit schip gaan weer naar de wachtkaai. Dat gebeurt ook met slepers natuurlijk en het is een precisiemanoeuvre. PP-LM had al laten horen dat ze hem daarvoor niet nodig hebben. Of dat als grap bedoeld was, of menens was, dat moeten we afwachten. Wanneer er tijdens zo'n manoeuvre iets mis gaat en achteraf blijkt dat de capt niet aan boord was, wat zeggen ze dan bij de Lloyds? https://nl.wikipedia.org/wiki/Lloyd%27s_of_London#Edward_Lloyd's_Koffiehuis Die captain moest dringend postzegels gaan halen? Of aan de wal tussen de lakens gaan stoeien ... Hier is al enkele dagen iemand van de Lloyd's aan boord. Cheng Venes kan er goed mee praten, zegt hij. En met PvR van langsom minder. Gisterenvoormiddag is er 'geroepen' geweest, vertelde cheng Venes. Choff Kram was duidelijk nog over zijn toeren om 11h20 en cheng Venes probeerde hem te kalmeren.
Begot, ze zeggen op de radio juist (11h LT, 04h BT) dat er weer oorlog is in ex-Joegoslavië, iets met US luchtaanvallen van op vliegdekschepen in de Adriatische Zee.
In de namiddag stak cheng Venes hier zijn hoofd eens binnen en vertelde dat PvR zich verontschuldigd had met het argument dat hij 'dépassé' was. De gebeurtenissen groeien hem boven het hoofd. (Werkelijk?) Moest hij daarvoor al van begin maart in deze contreien zijn? Hij is hier in Sembawang een dag of twee op werkvergadering geweest. Volgens cheng Venes heeft hij daar geen enkel papier van bij, laat staan een diskette. Hij heeft hier aan boord drie weken de tijd gehad, min die paar dagen dat hij naar de Lubu moest, om de planning uiteen te zetten en cheng & choff te briefen en eventueel gewijzigde planning kenbaar te maken. Kortom : om zijn twee rechterhanden op de hoogte te brengen en te houden. Dat heeft PvR niet alleen niet-gedaan, dat heeft hij actief nagelaten. Hij heeft hen als een dictateurke overal buiten gehouden en hen behandeld als loopjongens of dagloners. En nu, in het heetst van de strijd, wanneer hij volop ondersteuning nodig heeft (al was het maar omdat een mens niet op zeven plaatsen tegelijk kan zijn) valt deze generaal, dat organisatorisch talent, zijn cent dat de twee kolonels onvoldoende op de hoogte zijn en van sommige dingen zelfs helemaal niét op de hoogte. -wie chaos oogst heeft slordigheden gezaaid
De werklijst van choff Kram heeft hij hem véél te laat gegeven en die klopt al niet meer met de werklijst van de Sembawang-ploegbazen aan deck. Cheng Venes heeft voor het departement machien tot hier toe nog geen enkele werklijst te zien gekregen. En vermits de cheng geen werklijst heeft, heeft LM er ook geen. Vanavond zijn we de vijfde volle werkdag bezig. Hoeveel ploegen van Sembawang over deck en in het machien rondkrioelen weet geen kat. En wie waar welke werkzaamheden moet volgen is nog altijd niet duidelijk na de vijfde werkdag. "Soms zie ik een ploeg aan iets beginnen waarvan ik dacht dat wij het zelf het moesten doen na droge dok. PvR riep toch altijd over zijn budget hè. Ik ben hier al lang de pedalen kwijt" zei LM. Hij zat daar zo moedeloos en ik kon hem niet helpen.
Op capt PP-LM, met wie hij weken zitten vergaderen heeft, moet PvR niet meer rekenen. Die heeft land geroken en gezien. Zijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden beperken zich plots weer tot papierwerk, ook al komt hij in overall aan tafel. Dat lijkt zo wat actiever hè, zo wat meer betrokken. Om de twee dagen verdwijnt hij om 17h, gaat winkelen en gaat achteraf op hotel overnachten. PvR heeft dus 'en grand seigneur' hier met de verkeerde persoon zitten vergaderen. PvR loopt nog evenveel te GSMmen, wat gebronsder nu, maar met een kramp rond zijn lippen. Minder glorie, minder glans, alleen zijn gouden kettingen blinken nog. Resultaat: nu moet hij per dag ± 2hrs met cheng en choff nog allerlei bespreken, wat vier keer te lang is voor een gewone ochtendvergadering. Ondertussen zijn die twee mannen niet op de werkvloer, houden hun ogen en oren daar niet open en blijft hun eigen werk ook liggen. Van de twee uren anderhalf teveel praten per dag, tel uit per week : 1,5 x 7 = 10,5 = 10hrs30. Meer dan een volle werkdag gaat hier verloren aan besprekingen die allang hadden gevoerd geweest kunnen gehad zijn. (Nu heb ik bijna mijn vingers verstuikt op die hyper-voltooid-verleden-tijd)
JdL van de rederij in Antwerpen is ondertussen ook aan boord. Hem kennen we van in '96, de werf in Korea. -schip 27 Hij zit recht over ons aan tafel en dat is best gezellig. Hij weet nogal veel over Korea, hij is er bijna drie jaar geweest. En het is een serieuze verademing naar eens iets anders te luisteren dan naar scheepsmankementen of naar nog sterkere verhalen over nog ergere mankementen. Nu hebben we efkes een cursus Korea. Of hij een Humo bij heeft heb ik nog niet gevraagd. Straks misschien, aan tafel. Heel efkes heeft hij uitgelegd, in schema-lijnen, wat er met de Lubu gebeurd is, speciaal voor mij. JdL is werkelijk een fijne tafelgenoot. Door stormweer was er een plastische vervorming van de romp, ter hoogte van het achterdek. Doorheen de achterbouw, en dus onder het achterdek, loopt onderin de aandrijfstang van de main engine naar de schroef, de schroefas. De aandrijfstang is in zeer sterk staal en die vervormt niet mee op dezelfde manier als de romp in toen dat stormweer. Et voilà : dysplasie --> disfunctie!
Kan stormweer zo'n sterke vervorming in de romp veroorzaken? Ja, want de Lubu is een zeer lichte bouw. Voor zó'n oppervlakte is de romp eigenlijk een tamelijk dunne staalplaat. Ziezo, die uitleg was duidelijk. 'k Was enorm opgetogen dat JdL tijd genomen had om mijn vragen te beantwoorden. PP-LM zat in zijn bord te kijken en te mokken, hij was niet het centrum van de aandacht. Stormweer dus. Awel PvR? Gij vertelde toch dat heirkracht niet bestond hè? Wel, in januari toch nog niet ... -tekst 281 PvR moest plots weer telefoneren.
LM vertelde deze namiddag dat de Lubu voorlopig nog niet op komst is. Ze zijn afgekeurd, niet gasvrij genoeg. Volledig gasvrij bestaat niet volgens choff Kram, maar op de Lubu vallen ze zelfs buiten de marges. Herbeginnen de grote kuis van die tanks! Terug naar Karimun. Rap een beetje! Capt DM is er al niet meer aan boord sinds Korea. Choff Pevela is ginder gelukkig ook afgelost en cheng DS ook, denk ik. Ik ben al lang blij dat capt DM (onze topkaptein) en choff Pevela die ellende daar aan boord niet moeten meemaken. Voor hun vervangers is het even erg natuurlijk, maar die zijn fris uit verlof en kunnen voorlopig nog tegen een stootje, maak ik mezelf wijs.
12h30 : groot nieuws. De marco komt niét terug, hoogstens om zijn bagage te maken en dat bericht is zo officieel al maar zijn kan, zegt LM. 'k Ben vergeten te vragen van waar of van wie hij dat 'officieel' weet. Vanmiddag was er weer telefoon aan tafel. De marco weet heel goed op welk tijdstip hij moet bellen hoor. Heel efkes dacht ik dat hij in operatiehemdje met zijn zitvlak-affaire en scalpels en wieken bij ons op tafel lag, maar die details heeft capt PP-LM ons dan toch bespaard. PP-LM gaat de marco om 15h bezoeken. (Voor de rest van de namiddag duikt hij gewoon weer ergens tussen de lakens, op kosten van de rederij...) Hij bestelde gelijk zijn vervoer in een telefoontje naar de agent, zo blij was hij dat hij van zijn verantwoordelijkheden weg kan.
De agent heet Thomas en heeft dit schip onder zijn administratieve hoede sinds begin deze maand. Hij zal ons nu wel zo goed als beu zijn, denk ik. PvR en PP-LM bellen hem om de haverklap, van 06h tot ver na kantooruren. Thomas is eigenlijk de nanny van PvR en en PP-LM. PvR vertelde aan PP-LM dat Tomas 'crevé' is, le pauvre. Uitgeput ocharme. Want PvR belde hem om 06h en Thomas sliep nog. "Ik laat een wagen komen om 06h30" verduidelijkte hij voor de andere tafelgenoten. Niemand toonde daar het gepaste ontzag voor. Ik zag hen denken : wie op hotel wil slapen (tussen de lakens gaan stoeien) moet het spitsuur maar trotseren. Ondertussen dient PvR zijn cabine puur als kleedkamer voor hem en voor hem alleen, en moeten andere mensen, die liever wél aan boord zouden logeren dan op hotel. Er is aan het shipsoffice toch een badkamer die als kleedkamer kan dienen. En in het office staat ook een schrijftafel. Waarom neemt hij dié ruimte niet in gebruik ipv een volledige cabine?
Bon, we lachen wat af, LM en ik, wanneer we PvR naar wat bevestiging horen hengelen omdat hij voor het ogenblik 'geen leven' heeft. Dat hij op dit schip eens een contractje meevaart. Dan pas mag hij spreken.
Om JdL wat te doen griezelen heb ik over het hagedismonster op Karimun verteld. Hij vond het akelig genoeg naar mijn zin. Ofwel griezelde hij mee uit beleefdheid, dat kan ook want hij is een heer, heb ik de indruk. 'k Ben vergeten een Humo te vragen. Morgen dan maar.
Ziezo, blad vol. Wat gaat het snel wanneer een mens zo wat begint te roddelen hè. Of te ratelen. Want echte roddel is het eigenlijk niet, het is ommers allemaal waar.
|