2000-06-29 ~ Ningbo, China
We zijn de baai aan het binnenvaren. De route kronkelt nogal. Veel baai is er eigenlijk niet te zien, eerder een muur van eilanden langs weerzijden en wij moeten ons daartussen wringen. Dat doet de loods. Hoop ik. Het is 06h en de vissers varen uit. We varen persies op hun visgronden, want ze komen recht op het schip af. De sloepen hebben een platte voorpiek, ze schuiven over de golven ipv ze te klieven. Aan weerskanten zijn kleine dorpjes te zien. De lucht is nog grijs en het land is nog mistig zo vroeg op de dag. Veel valt er nog niet te fotograferen.
In Singapore vaarden de vissers met vlaggencombinaties, dezelfde kleurencombinatie markeerde de boeikes van hun netten. Hier in China varen de sloepen allemaal met een rode vlag. Als zij de positie van hun netten allemaal met de zelfde kleur markeren hoe weten ze dan wat van wie is? Na de 500ste sloep viel mijn cent dat het gewoon de nationale vlag was. 'k Had de ster met de sterretjes niet gezien, de vlaggen hingen nog slap. Gisterenavond gaan LM en ik naar de smokeroom, om te wachten tot iedereen er is om aan tafel te gaan. Daar zaten een stuk of acht Chinezen in wit hemd en met veel goud op hun schouders te kaarten. En ze zaten daar al lang, want het zag er blauw van de rook. Ze hadden daar hun tenten opgeslagen. We wilden wat TV kijken, dat hebben we gelaten. Sinds de dag tevoren hadden we al TV. En FM op de radio. Geen Chinese maar Japanse. TV en radio Okinawa, met Chinese ondertiteling: kapitalistische propaganda voor Communistisch China. https://nl.wikipedia.org/wiki/Okinawa_(eiland) Misschien zat er een controleur van de Partij mee te kaarten. TV Okinawa zou een belediging aan het adres van de Chinese Volksrepubliek kunnen zijn. En wat gebeurt er dan? Mogelijk een Chinese colère. Dus laat maar. Het geeft een verloren gevoel wanneer 'anderen' en bloc de gemeenschappelijke woonkamer bezetten. Daarop zijn we naar de cargo control room gegaan, die arme choff Diga wat gaan gezelschap houden.
De Chinezen waren 'boos' omdat er niet voldoende slaapplaats was voor hen. Voor 25 man? Capt VW moest er eens mee lachen: "Ze mogen al blij zijn dat er genoeg eten is. 25 man is overdreven, dat is een volledige tweede bemanning" zei hij. De man van het agentschap slaapt bij inspecteur DHO op de seat. Hij wil hier kunnen afmonsteren hè. Waar alle andere Chinezen geslapen hebben weet ik niet.
Sinds gisteren hebben we muggen aan boord. Einde mei, vlak na Cabinda (Angola) viel mijn cent, rijkelijk laat, dat we geen anti-malaria pillen genomen hadden. Voor Aruba niet, voor Cabinda evenmin. 'k Vraag dus aan capt VW of we toen niet hadden moeten ... "Zover uit de kust?" antwoordde hij. In Cabinda was dat misschien 15 km. Zucht. Er is nog veel werk voor Mediport. http://www.mediport.be/historiek.html Misschien moeten ze in hun brochure bijschrijven dat muggen grote afstanden niet op eigen vleugels vliegen maar dat ze meegedragen worden zodra er die dag landwind blaast en zover de landwind blaast. En hoe ver dat wel kan zijn. Misschien doet het woord landwind dan een belletje rinkelen? Er is nog heel veel werk voor Mediport. En daarbij 'op zee zitten geen insecten'. En dat voor een captain ...? Toen LM & ik op controle gingen vertelde Dr.V dat ze in Antwerpen hun eerste malariadode al binnen hadden voor dit jaar. Zo had ik het moeten aanbrengen bij capt VW, maar ik heb er veel te laat aan gedacht.
08h: 'k zie al kaaien, veel. Binnen een uurtje zijn we er. Aan stuurboord ligt een weerloos donkergroen heuveleiland, met twee grote happen uit zijn flank. Twee beten van een vliegende Chinese draak. Een echte, geen papieren feestdraak. Twee open wonden. Steengroeven. Aan weerskanten dorpjes, stadjes en stedekes. Veel ferries hier op het water om al dat volk van hier naar ginder en terug te brengen. De agent had gisteren geen post bij. Dus brengt capt Wero ze mee uit België, denk ik. Hij wordt deze namiddag aan boord verwacht. 14h : nog gene Wero te bespeuren.
Iemand heeft een zwarte bic mee gewassen in de wasmachine. 'New Park Centra - Singapore' staat er op. 'k Had hem niet zien liggen in de trommel en nu hebben LM & ik inktvlekken op onze kledij. En niet op ouwe T-shirts natuurlijk, maar op ons Goe Goed. Plezant is anders. Wie is er laatst in Singapore geweest. Of beter : wie heeft er laatst gewassen? Enfin, ze gaan sebiet van boord. Inspecteur Rosario alvast, hij heeft dan toch de nodige uitreispapieren gekregen. Hoe het met inspecteur DHO zijn reispapieren gesteld is heb ik niet gevraagd. Vanmiddag zaten twee Chinezen mee aan tafel. De ene is de auditeur. Om 12h30 wilde hij een werkvergadering in de cargo control room. Klaar met eten of niet. De 25 Chinezen zijn nu van boord. Allemaal & tegelijk. Wat een verademing plots. De andere Chinees was een technieker van ABB, https://nl.wikipedia.org/wiki/Asea_Brown_Boveri LM vertelde na die kleine vergadering dat de auditeur een brandoefening wil houden. Oeioeioei, dat zal niet gaan hè meneer de auditeur, de mannen zijn hier zo stijf als een plank! Van het basketten hè.
Zou er zo geen filmke ineen te knutselen zijn over een schip ver van huis. In elke haven is er wel 'iets'. Gaston Berghmans als captain, Bompa Lawijt als chief officer, Nonkel Jef als chief engineer en Carry Goossens als 2nd engineer. LM stelt voor : Markske van FC de Kampioenen als steward en BTW als kok. Dat moet te doen zijn.
Hoe gaat die brandoefening er uit zien? De mensen zijn aan het werk sinds 04h. Hun werkdag zit er in feite al op. En na die inspanningen van de brandoefening een audit ook nog, wanneer al hun energie gedraind is ...? Wanneer zal een audit eens kunnen op het geschikte moment? Niet in haven wanneer de mensen er constant hun hoofd moeten bij houden, maar op zee, wanneer de dagen een regelmaat hebben en de mensen op gewone uren werken. Op volle zee. En op zondagnamiddag dan audit. Da's ook lastig hè, wie wil er nu gedurende een ganse oversteek, gedurende weken een auditeur aan boord hebben. Maar ik weet een oplossing: we doen hem heel de dag chippen (verf afbikken) en 's avonds basketten tegen de struise Bulgaren. En de laatste zondag mag hij auditeren zoveel hij nog kan.
Waar blijft capt Wero nu? Die weet niet goed zeker dat wij hier zo links en rechts zo'n beetje op de post zitten te wachten. Vooral aan bakboord. 'k Keek nog maar eens naar buiten en ik zie Rosario de klimtoren afsukkelen met zijn bagage. In zijn eentje. Geen helpende hand van een struise Bulgaar om ze naar beneden te brengen. Dat zegt veel. Mogelijk hebben ze orders gekregen van hogerhand. En inspecteur DHO, monstert die niet af? Wie stond daar ineens aan deck : capt Wero. 'k Ben hem gaan ophalen aan de buitendeur, want met die audit heeft weinig volk tijd om hem binnen te loodsen in dit doolhof. Tiens, voor Wero was er wél een matroos om diens bagage naar boven te brengen. Amper twee minuten na inspecteur Rosario, want die moest met datzelfde busje mee het terrein af. In de lift vroeg ik hem of hij post bij had. Eén omslag, zei hij, voor de 2nd engineer. Jochei, de krant van vorige woensdag is toegekomen! Nu nog wachten tot capt VW klaar is als bijzitter bij de audit en dan krijgen we onze post in handen. We kwamen LM tegen in de lift, 'k heb hem direct verteld dat zijn post er is. Hij straalde. Op slag had hij het minder warm, denk ik. Voor de mecaniciens is de audit gelukkig morgen pas. Dan kan LM eerst een nachtje slapen. En inspecteur DHO is ook afgemonsterd geraakt. De brave mens was misschien opgelucht, na dat dagenlang gedoe van de 25 Chinezen.
2000-07-01 ~ Ningbo, China
Vandaag zou het wat rustiger moeten zijn. Sinds gisteren is de auditman ook naar Hongkong, de vettingman van BP is weg, er zijn nog enkele Chinezen aan boord maar die weten nu dat ze niet teveel noten op hunne zang moeten hebben met choff Diga. En capt VW is naar huis. Dat laatste is wel jammer natuurlijk.
Voor de mecaniciens is de audit tot het minimum beperkt gebleven, enkel cheng Zeba en Eddy (junior mecanicien). Eddy werd er van tussen geplukt omdat in één van de verslagen van de managementvergaderingen iets over hem op papier staat. En de auditeur heeft die verslagen doorgenomen. Ja, natuurlijk.
Donderdag had capt VW tegen de auditeur gezegd dat hij geen brandoefening kon houden omdat ISM een zaak van paperassen is. Andere instanties kunnen vragen/eisen om een oefening te doen maar een ISM controleur niét. -daar snap ik nu niks meer van ISM = https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Managementcode_voor_de_veilige_exploitatie_van_schepen_en_voorkoming_van_verontreiniging Toch fijn, een captain die het been weet stijf te houden.
Verder zat die man te hakken op het beleid van de rederij, ipv te controleren of dat beleid toegepast en nageleefd wordt. Daar klopte dus iets niet. Capt VW heeft efkes met een hoge pief op de rederij in Antwerpen gebeld. "Volgende keer gaan we bij De Norske Veritas, zei de hoge pief, vertel hem dat maar". https://en.wikipedia.org/wiki/DNV_GL Capt VW zegt dat tegen de auditeur en de volgende die voor audit aan de beurt was moest het bekopen natuurlijk: de 3de stuur. Zijn safetywerk is prima in orde, zijn verslagen zijn pico bello. Maar dat is niet voldoende. Een mens moet nog assertief genoeg zijn om deze auditeur daar met zijn neus op te duwen. En die audit-truuter heeft iets gevonden hoor! In de verslagen van de 3de stuur zijn de lijsten met Tests gemarkeerd met een T om aan te duiden dat uitrusting getest werd en in de lijst met Trainingen (de oefeningen) wordt ook een T gebruikt om aan te duiden dat de training heeft plaatsgevonden. Aha! dacht de scherpzinnige Chinees, hoe weet men dan het verschil tussen een Test en een Training? Wel manneke : 1/ omdat het bovenaan de bladzijde staat waarover het gaat 2/ omdat het over verschillende mappen gaat, en die mappen zijn gelabeld 3/ door de aard van het onderwerp, knuppel!, materiaal wordt getest en mensen worden getraind Een brandslang of een firepomp traint men toch niet, die test men. Dus als er drill staat, mogen we veronderstellen dat daarachter de T van training staat. En gelijk ook een extra-test van het gebruikte materiaal. Komt gij voor dat soort muggenzifterij helemaal van uit Hongkong. Mô vriend toch! Capt VW had al zoiets vermoed en is daar intijds wat gaan helpen in de managementroom. Gelukkig maar voor die brave 3de stuurman.
Voorts had het manneke nog iets gevonden. Choff Diga is huisvuilmanager. Hij zorgt dat het huisvuil op verantwoorde manier van boord geraakt. Na een lange oversteek is dat een trucklading vol, soms meer. En als die ophalingen zijn gedocumenteerd met de nodige stempels van de firma in kwestie. Nu stond er een leeg blik cola naast het kasteel. Zwervend huisvuil! Héla, hola, dat is daar niet achtergelaten door iemand van de Bulgaren hè. Die mannen zijn van opleiding en van houding te gedisciplineerd en teveel zeeman om zoiets te doen. Dat is daar achtergelaten door één van die 25 smos-Chinezen. En daarover begon het auditeurke dan tegen choff Diga die al een etmaal of twee aan het lossen is in zeer moeilijke omstandigheden. Capt VW stond plots achter het auditeurke en zei in Klare Taal dat het genoeg geweest was. Diga glunderde nog toen hij het vertelde. -capt VW patrouilleerde die dagen haast continu, op stille sportschoenen
Eigenlijk was het zielig dat de auditeur zo'n futiliteit zo gretig aangreep. Dat er ondertussen danig moest gewerkt worden om de Chinezen van de lichters en van de terminal enkele basisregels in de kop te krijgen en dat choff Diga ze zelfs dan nog moest in het oog houden, ontging hem voor het gemak. Dat hier met die omhoog gevallen amateurs reëel gevaar voor oilspill is, was bijzaak. Dat we ruwe aardolie aan het lossen zijn deed geheel niet ter zake, want : aan deck lag huisvuil! 1 colablik. Het is bijna om te lachen, maar daar is het vent te zielig voor. Hij heeft een carrière gemist als surveillant op de speelplaats van een school. Een surveillant mag vallen over een colablik. Daar zelfs straffen voor uitdelen. Ondertussen drijft hier tussen kaai en schip genoeg huisvuil om een vrachtwagen mee te vullen, allemaal in het water gegooid door die viezeriken van hier. Proper zijn ze niet maar gewichtig doen kunnen ze wél?
2000-07-02 ~ vertrek uit Ningbo, China
Lieve Mensen, we váren, we zijn hier eindelijk weg. Dit waren moeilijke dagen. Dan liever storm op zee dan het gezeik van de wal. Het machien draait, de kaai verdwijnt naar achter, we zijn hier weg! Zo weg als iets! Iedereen haalt opgelucht adem. Het is alsof het schip zelf zich ook lichter voelt. Nuja, we zijn hier komen lossen, de lading is er uit, dat zal er ook iets mee te maken hebben natuurlijk.
Weer van dat eigenaardig licht dat uit het water lijkt te komen. De Oost-Chinese Zee, heet het hier. En we hebben slierten bruin water van de Gele Zee. Mosterdgeel. De modderkleur komt van de Huang He Rivier, zegt Encarta. Dat is de Gele Rivier. De Yangtze Rivier ligt hier wel dichterbij, maar de modder komt van de noordelijker Huang He. De vlaktes van de Huang He Rivier (4672 km lang) en de Yangtze Rivier (5226 km lang) zijn het decor van ongeveer heel de Chinese Geschiedenis tot ± 1911. 'k Ben er na Cape Town aan begonnen, die twee rivieren ken ik nu even goed als de Maalbeek in Zellik. En LM ook, want 's avonds shanghaai ik hem om te luisteren naar wat ik overdag gelezen heb. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ronselen ,https://www.ensie.nl/ewoud-sanders/shanghaaien-sjanghaaien
Choff Diga heeft al laten weten aan LM dat ze veel werk gaan hebben met het ballastwater. De tanks zullen danig moeten gespoeld worden. De modder zinkt naar de bodem van de ballasttanks en zet zich daar muurvast door zijn fijne korrel. Is er nog werk na Ningbo? Ja. De ballastpompen staan wel in de pompkamer, maar de turbines voor de aandrijving staan in de machineruimte. Vandaar dat LM intijds verwittigd werd.
Over Shanghai: capt Wero zei aan tafel dat als we hier weer komen lossen volgende reis (verschrikte gezichten aan tafel, bibi incluis) hij misschien iets zou kunnen arrangeren met de agent dat ik Shanghai zou kunnen bezoeken. Lap, hij begint weer met zijn idiote voorstellen. Nog niks veranderd sinds '83. Shanghai ligt volgens Encarta 200km ten zuiden van Ningbo. https://nl.wikipedia.org/wiki/Shanghai , https://nl.wikipedia.org/wiki/Ningbo Volgens de verzekering mogen we ons maximum 35km verwijderen van het schip. Wat zou ik dan naar Shanghai gaan. Tenzij het een officiële excursie zou zijn met de helft van de bemanning. Alhoewel, dat valt er in Shanghai nog te bekijken? Heel hun historisch centrum hebben ze afgebroken. 't Was ook niet zo'n fraaie periode uit de geschiedenis. En weer in Ningbo komen lossen zien we voorlopig ook niet zo zitten, gesteld dat een mens de keuze zou hebben. En 24/07 heeft LM zijn vier maanden gedaan, einde contract! Over dat laatste zal LM Wero morgen wel officieel gaan inlichten zodat hij intijds kan contact opnemen met de rederij. Dan kan de chef van het zeevarend personeel intijds naar zijn potlood en gom beginnen zoeken om intijds een vervanger voor LM te vinden.
We varen weer tussen de duizend kleine groene eilandjes. Dat zijn uitsprongen van het vasteland, denk ik. Hier is zoveel te fotograferen dat ik er mee gestopt ben. We hebben toch niet genoeg rolletjes bij om heel de doorvaart er op te krijgen.
|