2001-02-09 ~ op anker, Khor Fakkan (UAE)
Dag Mensen Allemaal,
Choff Luc is nog aan boord. Wat mij betreft had hij al op Zaventem mogen staan om onze brieven te posten die ik hem daarstraks gegeven heb. Het is een dag of wat spannend geweest, maar nu is choff Diga toch tijdig aan boord geraakt is kunnen we in feite vertrekken hè. Edoch! We liggen hier sinds vanmorgen 10h op anker om te bunkeren (brandstof innemen). Om 10h30 zou de bunkerbarge hier zijn, zei LM om 12h.
Aan tafel vertelde cheng Zeba dat capt Wero 'vergeten' was de ETA door te geven aan de wal. Het heeft geduurd tot 12h50 eer ik de omvang besefte van wat cheng Zeba aan tafel gezegd had : de ETA. Vergeten door te geven. ETA = Estimated Time of Arrival. De Estimated staat erbij omdat er vanalles kan tussen komen. Files zo niet natuurlijk, maar slecht weer of pech onderweg ... Als Wero de wal niet intijds verwittigt moet hij niet verwachten dat de betrokken firma voor ons zal klaarliggen met de brandstofbevoorrading hè. Hier liggen 52 mastodonten op anker, vanmorgen heb ik ze geteld. Als dit schip geen afspraak heeft en dus zijn beurt moet afwachten voor brandstof liggen we hier 12/02 nog. En die dag moeten we in Koeweit tegen de kaai, of we geraken nooit intijds in Singapore om lossen.
14h20: het bunkerschipke is er. Oef! 'k Zag ons hier al dagen verliezen en ik in de knoei geraken met mijn privé-schema vanwege ETA 'vergeten' door te geven. Ja. Wero had weer een fles soldaat gemaakt zeker?
2001-02-10 ~ Straat van Hormuz
Vanmorgen heb ik mooie rotsen gezien in de zonsopgang. Misschien lag daar wel de stad Hormuz zelf, waar Marco Polo een tijd verbleven heeft. Die was ook veel van huis. Eén keer is hij wel 25 jaar weg gebleven.
Gisteren was een inspecteur van de Lloyd's aan boord voor de certificaten van het schip. We zijn goedgekeurd, we hebben de nodige stempels gekregen, het schip mag weer een jaar varen. Gisterenavond zie ik in de kladversie van LM zijn werkboek (die ik moet intikken) vier lijnen rode tekst staan, vooraf gegaan door een rode gevarendriehoek met daarin een uitroepteken en met bijgaande tekst :
ME LO Purifier exploded after the Auto-Stop order, after LL alarm, ME Sump ±99cm LT 22h50, UTC 18h50
Zo staat dat daar. Met weinig woorden. Hij had kunnen dood zijn. ME = Main Engine, de hoofdmotor, het bakbeest dat zorgt voor de aandrijving van de schroef. LO = Lubricating Oil, de smeerolie voor het bakbeest, voor de hoofdmotor. Purifier = de centrifuge die de smeerolie ontdoet van onzuiverheden à 7000 toeren per minuut. exploded = ontplofte, uiteen gespat Auto-Stop = automatische stop, een ingebouwd beveiligingssysteem (zogezegd) LL = Low Level, te laag peil, te weinig volume (in de Sump, de tank voor de gebruiksklare smeerolie) Sump = de verzameltank voor de gebruiksklare gezuiverde smeerolie Het verhaal : twee dagen geleden is LM om 22h50 tijdens zijn avondronde bij de purifiers, die grote centrifuges.
![Clarifier](https://www.marineinsight.com/wp-content/uploads/2010/12/Purifier.jpg)
https://www.marineinsight.com/guidelines/high-speed-centrifuge-on-ship-construction-and-working/
Hij zet er ene handmatig op Auto-Stop dan doet de purifier een spoelprogramma om zijn trommel proper te maken. De purifier begint er aan. Ineens spat de bovenkant uiteen. Van het gietijzeren deksel vlogen (schoten) twee stukken weg. De pijperijen kregen een slag, het stuk waarop ze gemonteerd staan brak los en de ring waarop dat alles steunt draaide 180° door. 't Was ineens een totaal andere machinerij. Het derde stuk van het deksel (± ¼ van de oppervlakte) bleef in de frame op de purifier vaststaan.
Er zijn huishoudwasmachines waarvan het zwierprogramma tot 1200 toeren/minuut kan. Deze centrifuge is dus 5,8 keer krachtiger dan zo'n straffe zwierder.
LM stond er op een 2m vandaan toen het gebeurde, op een platformpje. Hij heeft de trommel dus zién draaien, à 7000 toeren/minuut = 116,6 toeren/seconde. Hij heeft de purifier afgezet en cheng Zeba gebeld. Zeba heeft foto's gemaakt van de stukken deksel, van de uiteengespatte purifier en de pijperijen die naar de andere kant geslagen waren. De purifier was op ¼ tijd van zijn grote onderhoud. Om de 4000 hrs worden ze gedemonteerd voor een onderhoudsbeurt. Deze heeft volgens zijn teller nog maar 3000 hrs sinds zijn laatste beurt. Nog bijlange geen reden om koleirig te worden dat hij kapot draaide hè Zeba! Voor vanmorgen stond de jaarlijkse controle van het schip door de Lloyd's op het programma. Dat een purifier achteraf doldraait van opluchting? Murphy.
Gisterenavond heb ik aan tafel wat zitten babbelen met choff Diga. Hij heeft een fijn verlof gehad tot 07/01. Toen kwam hij terug uit skivakantie (Les Arcs, Frankrijk) en in Luxemburg voelde hij zich niet goed. Een serieuze verkoudheid, dacht hij. In Mons (thuis) was hij kapot van de koorts: mazelen. Als kind heeft hij de mazelen niet gehad. Hij is opgegroeid in Afrika, Rhodesië (nu Zimbabwe) en daar krijgen de kinderen blijkbaar geen mazelen (?) Kinderen in Afrika krijgen vanalles, en Diga heeft dat allemaal overleefd, maar mazelen hebben ze daar niet. -dat klopt niet nu niet meer: https://www.demorgen.be/nieuws/meer-dan-140-000-slachtoffers-mazelen-wereldwijd-opnieuw-in-opmars~bc837ec5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.be%2F Diga is er ziek van geweest. Serieus ziek. Da's geen prettig stuk verlof hè.
Verder wist hij te vertellen dat capt Wero binnen drie weken afgelost wordt door capt PO. Weeral (!) Binnen drie weken al, dat zou dan in Singapore zijn, wanneer we gaan lossen. Dat is begin maart. LM zijn contract is afgelopen op 10/03. Begin maart is dan misschien wat vroeg, maar het zou toch zo mooi zijn als we er in Singapore ook al af mogen en dat stuk PO kunnen ontlopen. Anders wordt het afmonsteren in de laadhaven en wie weet waar dat is. Oman of de UAE zou menselijk zijn om af te monsteren, maar Saoedi Arabië of Koeweit is andere koek. En Iran is helemaal onmogelijk om daar af te monsteren. Dan maar wachten tot de volgende loshaven? Dan wordt het einde maart of later. En al die tijd met dat stuk PO varen? Viér weken? Neptunus, sta me bij. Liever begin maart in Singapore afmonsteren, als dat mag van de rederij.
2001-02-11 ~ op anker, Koeweit
Gisterenmorgen vroeg ik aan LM om nog eens uiteenspatten van de purifier wou beschrijven omdat ik wou weten of ik het zo wat juist opgeschreven had, zonder fantasietjes of frullen. "Maar zeg, zei LM, ik ben er juist een beetje van bekomen." Maar hij beschreef het toch nog eens anders schrijf ik Mechanica op Geheel Eigen Wijze en dat wil hij nu ook weer niet. Gisterenavond moest hij voor iets nog efkes beneden zijn en ik mocht eens mee om naar die verongelukte purifier te gaan kijken De stukken lagen in de workshop verspreid over verschillende tafels, zoals in een film, in een labo van de technische recherche. Alleen zijn de vingerafdrukken niet zo van belang, de hoofdverdachte is het slachtoffer zelf: ME LO Purifier Inboard SJ40F. Op de locatie van de purifier zijn de pijperijen alvast weer naar de juiste kant gezet.
Van de sokkel waarop ze gemonteerd staan is een hoek afgebroken door het impact van een wegvliegend stuk deksel. De pijperijen op hun plaats brengen was niet zo zwaar want de ring hing nu toch los. Het ¼ deksel ligt er naast en de twee weggeslagen stukken ook. Gietijzer van ± 7mm dik, gewoon kapot geslagen ... misschien moét zo'n deksel wel van gietijzer zijn, anders was de schade mogelijk nog groter. LM heeft getoond waar hij stond toe het gebeurde: aan de goeie kant, langs waar men weg kan wanneer er iets gebeurt. Was een stuk gietijzer zijn kant uit gekomen, dan weet ik het nog zo niet hoor. Het gebeurde in een fractie van een seconde en een mens heeft misschien twee fracties nodig om te reageren. 'k Zag plots dat stuk gietijzer zijn torso binnendringen ... niet meer aan denken.
Zojuist belt Den Dierbare voor een fles water. Ze zijn tóch aan die piston begonnen! Goed. De Koeweiti doen tenminste niet zo mistig en mysterieus over het tijdstip van binnenvaren als de Chinezen. Zij laten tenminste weten dat dit schip nog twee dagen de tijd heeft om iets van onderhoud te doen. Brave Koeweiti. Het is hier persies ook frisser dan in de Golf van Oman (kan dat?) Maar de piston zelf zal nog warm zijn. We liggen pas stil sinds vanmorgen. Heel de boel een dag laten afkoelen ware beter geweest, maar drie dagen tijd is er waarschijnlijk niet. Besluit : de liggen hier morgen nog zeker, dwz dat er vanavond nog darts gespeeld wordt.
Choff Diga speelt veel beter dan choff Luc had laten doorschemeren. Diga is linkshandig, zodus hebben capt Wero en hij het bord in twee opgedeeld. Wero mikt op de rechter cijfers, Diga op de linker. Strategieën zijn er om afgeluisterd te worden, deed LM teken. Gisterenavond was het de eerste match van choff Diga als ploegmaat van capt Wero.
Wero was hem aan het betuttelen als een tante non die de voorbije 30 jaar het dorp niet meer uit geweest is en nu denkt dat iedereen op die manier leeft. Hij begon nog net geen antimakassars recht te trekken, maar het ging die kant uit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Antimakassar , https://nl.wikipedia.org/wiki/Makassarolie Na een drie opeenvolgende betuttelingen keek Diga regelrecht verbaasd mijn kant uit. En ik was beschaamd in Wero zijn plaats. Hoorde hij zichzelf niet bezig? Dit was Diga zijn eerste schip toch niet!
Na 90 maal gedurende 1h per dag mensen aan het spel zien, ben ik daar ongeveer goed in aan het worden. De punten kan ik natuurlijk niet voorspellen, maar wel of iemand van plan is het uit te hangen die avond. En mijn brilleke afzetten helpt niet, ik hoor het toch.
2001-02-14 ~ Mina Saud, Koeweit.
We zijn aan het wegvaren van de boeien. Binnen ± 3hrs zijn we in Mina Al Ahmadi (ook Koeweit). Daarna gaan we naar nog een deel laden in Abu Dabi (UAE) en dan zijn we eindelijk ribbedebie naar Singapore om te lossen. Het was hier nogal een gedoe om het schip op zijn plaats te houden : langs het kasteel zes extra boeien en vooraan allebei de ankers uit! Persies Gulliver die vastgebonden lag bij de Lilliputters. Het gebeurt niet vaak, twee ankers uit. En zeker niet wanneer we zelfstandig op anker gaan. De ankerkettingen zouden in elkaar draaien wanneer het schip door wind en stroming & getij een cirkel beschrijft. Hoe krijgt men dat nog los?
De pijplijnen hangen hier onder witte markeerboeien. De pijplijnen worden door een kleine stevige werkboot langszij gebracht (de werkboot heeft een duiker aan boord) en met onze cargokraan worden ze aan boord gehesen. Dan wordt de verbinding gemaakt. Laden maar! Van de drie laadhavens ligt gelukkig geen enkele in Saoedi Arabië. Mina Saoud en Mina Al Ahmadi liggen in Koeweit en Das Island hoort bij de UAE. Wat was al de voorbije dagen dat gelul over Saoedi Arabië dan? Hebben ze op de brug geen kaarten?
Gisteren zat een Indische loading master mee aan tafel. Capt Wero vroeg of er nog Amerikaanse troepen zijn in Koeweit. Jawel, zei de loading master, er wordt niet over gesproken maar ze zijn er, er ligt continu 3000 man aan de grens met Irak. De loading master vertelde ook dat toen hij in Londen was, hij heel veel buitenlandse restaurants gezien heeft maar geen enkel typisch Engels restaurant. Daarop antwoordde capt Wero dat er wel eten te krijgen is in pubs, maar dat zoiets als een 'Engels' restaurant in feite niet bestaat.
2001-02-22 ~ op zee
Heb ik een ganse week niet geschreven? Jamaar, jamaar ... kan dat zo maar? 'k Ben bezig geweest met drie zeekaarten 'aan te kleden' met documentatie uit Encarta. Het resultaat is plezant. 'k Zal er eens een fotootje van maken, 3 x klik, ziezo. Eén met het stadsplan van Singapore, binnen zes dagen moet ik dat uit het hoofd kennen, of zo goed als, want misschien krijgt LM een halve dag vrij in Singapore en zodat ik hem kan gidsen waar hij naartoe wil, zonder tijd te verliezen met verloren lopen.
Daarstraks moesten er mails verzonden worden. Eén naar Didi en één naar de Antwerpse Fiducia. Voor de Antwerpse Fiducia staat in het vak 'onderwerp' de familienaam van LM + het klantennummer. Dus om 13h trekt bibi met de diskette naar de brug, moreel gesteund door Den Dierbare coach, die naar zijn werk moest. Vermits op de brug capt Wero toch juist bezig was nam hij onze diskette erbij en vroeg of er voor de mail naar Didi geen onderwerp bij moest. - Nee, niet echt captain, zei ik. - Niks? - Nee ... niet echt ... - Misschien 'm&m' stelde hij voor.
Daar hebben we het! -'m&m' is ons signatuurke onder een privémail Wero leest de privémails volgens eigen zeggen niet, want die zijn persoonlijk. Dat is zijn 'principe'. Waar haalt hij dan zo vlotjes en direct de 'm&m' vandaan? Dit is al de tweede captain die zich verspreekt. -de eerste was PO, ivm met een gezipte mail, tekst 327
'k Had uit de lucht willen vallen ('m&m' wat is dat captain?) en hem zo aan de kaak stellen, laten merken dat ik hem door had. Maar ik dierf niet. Als peeke zijn cent valt dat hij 'm&m' onmogelijk kan weten en daarop rood en lastig wordt omdat hij iets uit zijn mond laten vallen heeft, zitten LM & ik weer met de gebakken peren. Want capt Wero zit nog altijd met scheepskolder hè. Cheng Zeba zo niet, die is er door. Sinds hij weet dat hij afmonstert heeft hij land geroken en is alle kolder omgezet in zuurstof. Neptunus zij dank.
2001-02-23 ~ op zee
Gisteren hadden we plots drugtest, op bevel van de rederij. Dan moet iedereen een urinestaal leveren. En wie kan dat niet op bestelling? Wie wordt er doodongelukkig omdat hij maar niet op commando kan plassen? LM. Maar dit keer was hij niet de enige. Choff Diga kan het ook niet op commando. Met hun twee stonden ze in de pantry vloeistof in te nemen en samen ongelukkig te wezen. Tussen 14h30 en 16h05 heeft LM 1,5L water gedronken + 4 mokken koffie à 33 cl elk + een mok thee met citroen. Anderhalf uur plas-verlof. Om 16h10 ging hier in de cabine telefoon: HET was in orde. Hij was weer een gelukkig man zei hij.
's Avonds tijdens het dartspel van 18h tot 19h hebben ze elk drie keer het spel moeten stil leggen wegens wateroverlast. De testresultaten waren al verzonden maar die 3,15 L moesten nog geloosd worden.
|