2001-06-01 ~ op het water, Antwerpen
Dag Mensen op het Land,
19h : we liggen in de Berendrechtsluis, samen met drie andere schepen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Berendrechtsluis Dit schip is zo klein dat er vier van dit kaliber in de sluis kunnen. Het vorig schip (schip 33) kon er in zijn eentje nog niet in. Daarstraks in de mess zat de stoel van LM klem tussen de tafelrand en het schot door de armleuningen. LM zei : "Potdorie, dat is hier smal." Toen keek hij eens rond in de mess : " 'k Zal er moeten mee ophouden hè." Dat kwam er nogal gelaten uit. "Ophouden waarmee?" vroeg ik gealarmeerd. "Met hier luidop te zeggen dat hier iets klein of smal is." Ah, oké, 'k vreesde al dat hij een fanatiek of grimmig dieet zou beginnen vanwege die armleuningen.
We liggen nog maar in het water van de sluis en de bewegingen van het schipke zijn al te voelen. Wat gaat dat op zee geven? 'k Heb al eens een gastankertje gedaan (schip 14, 1987) -teksten 106 t/m 120 Over rollen en stampen herinner ik mij persies straffe toestanden, maar dat zijn herinneringen met meer patina dan precisie, denk ik. LM heeft nog nooit op zoiets kleins gevaren. Ja met de rondvaartboten van de Frandria, maar dat was op zoet water.
Vorig jaar met de Open Bedrijvendag zijn we hier de controletoren van de sluis en de machinekamer van de sluisdeuren komen bekijken. Toen hadden we niet gedacht dat we zelf ooit nog eens door de Berendrecht of de Zandvliet zouden varen want hoe dikwijls komt een tanker van de rederij nog in Antwerpen lossen. Olietankers niet ... maar gastankertjes wel! En vermits de rederij alle olietankers doorschuift naar de Franse afdeling in Nantes en hier alles op gastankertjes zet, moeten LM & ik de komende jaren misschien minder met het vliegtuig naar-en-van een schip! -dat was een vrome en naïeve wens Dit schipke vervoert zuivere ammoniak voor kunstmeststoffen en doet al heel zijn vaartijd in de Noordzee. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak#Milieueffecten
Binnen 20 dagen, wanneer LM zijn 5 laad- en los-operaties achter de rug heeft, mag hij bij de Waterschout zijn brevet (ticket) gaan halen. Daarna worden we naar een ander schip gestuurd. Dat vaart op de Middellandse Zee. Misschien gaan we daarmee eens lossen in de omstreken van Nice ... coucou, c'est nous!
Hup, we zijn nog maar pas de sluis uit en we rollen al. Rollen op de Schelde? Dat beloofd voor op zee. Het is ± 17hr varen, als het weer mee wil, naar de volgende haven ergens in Engeland. De VRT (radio) staat nog aan, maar ze geven geen weerberichten meer, zo laat op de dag. De ch.kok is een Belg. Rufi uit Ath. In '89 heb ik met hem als ch.steward op schip 18 gevaren. -daar horen enkele memorabele verhalen bij Eindelijk hebben we nog eens Belgische kost aan boord van een schip. Al is het maar voor drie weken.
Dit schipke gooit zich in de Scheldebochten alsof de stroom een Formule 1 circuit is. Er zijn veel zandplaten te zien. Allemaal zoals in het boekje staat. 't Is laag water.
Bocht van Bath: waar woont al dat volk toch? Er zouden ± 373 inwoners/km² wonen, en hier is geen enkel huis te zien. Ze wonen onderaan de dijkrand, onder de waterlijn, het hele jaar kijkend op een muur van gras. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bocht_van_Bath , https://nl.wikipedia.org/wiki/Bath_(Nederland) Van op het water is geen enkele woning te zien, zelfs geen dak. We zien enkel groen vlak land met bomen, zoals in de poesta, maar dan groen. Dat gaan LM & ik toch ooit eens doen, met de Flandriaboot over het water tot in Vlissingen. Daar aan boord geven ze uitleg over allerlei.
'k Weet niet meer tot wanneer de stand-by duurt. Tot in Vlissingen? Dan is LM nog een hele tijd bezig.
De cabine is een eenpersoons cabine. Maar we redden het wel. 't Is eens iets anders dan die lege balzaal op schip 33. Edoch! De badkamer! die is nog kleiner dan het badkamertje op schip 27-28 in '96. Toen ik voor de eerste keer zo'n badkamermodule van Japanse makelij zag heb ik ze uit nieuwsgierigheid eens opgemeten. De afmetingen ben ik allang vergeten, maar deze badkamer is nog kleiner. 'k Wist niet dat het kon. De wastafel is een klein handwassertje. Als men zich na het tanden poetsen bukt om de mond te spoelen, knotst men met het hoofd tegen het spiegelkastje. Het lavabootje hangt erg laag hier. We hebben geen rolmeter om iets te meten. Er is ook geen plaats om twee handdoeken op te hangen, zelfs niet achter de deur, want die zwaait naar buiten open, recht de cabine in. De ene handdoek die wél kan ophangen, wordt nat gespat omdat hij te laag bij de lavabo hangt, hij hangt er in. Tegelijk verbergt hij ook de rol wc-papier, hij hangt ervoor. Misschien is de lavabo maar gewoon de armleuning van de wc, die er pal naast staat. Chic hè, een wc met armleuning en dat is dan een armleuning met een kraantje er in ook nog. De Rolls Royce. De douche ... tja, er bestaan kattenbakken die groter zijn. Jawel. De kranen hebben de normale afmetingen. Er klopt iets niet in de verhoudingen, die knotsen van kranen in een douche waar men amper kan staan. Met het model van zeepbakje is er ook iets: de zeep kan wegglijden, recht de wc-pot in. Deksel ten allen tijde dichthouden, oké, als het dan maar niet rammelt tijdens zwaar weer. Small is beautiful & less is more, moeten ze gedacht hebben toen ze tijdens het ontwerp op centimeters aan het besparen waren.
In de verte zie ik lichtjes, met opzij daarvan een controletoren met masten. Die lichtjes, zou de rede van Vlissingen al kunnen zijn? Yep, we vertragen. Dan komt er nu een bootje om de rivierloods van boord te halen en gaan we de zee op. Morgen weten we hoe dit klein mormel van een vaartuig zich houdt op zee. Als ik niet lig te bekomen van enige ongemakken, dan kan ik typen. In het andere geval, gelieve mij te verontschuldigen. Zojuist heb ik een SMS berichtje gehad 'Welcome to the KPN Mobile Network ...blablabla... Enjoy your stay in the Netherlands". Om te zeggen dat we het bereik van Mobistar verlaten hebben en dat KPN (Libertel) nu voor de verbinding zal zorgen. -nu heet dat bedrijf Vodafone Wat een geluk dat de man van Didi ons over dat soort berichtjes verteld heeft. Anders zou ik mij zitten afvragen wat ik nu moet doen of wat ik verkeerd gedaan heb. En wat betekent KPN? Koninklijke Politie Nederland?
2001-06-20 ~ op de Tees, Middlesbrough https://nl.wikipedia.org/wiki/Tees , https://nl.wikipedia.org/wiki/Middlesbrough
16h43 : we zien al citernen staan, nog veraf. Achter de citernen liggen weilanden, akkerland en bos. Dit is geen industriegebied maar gewoon een gasterminal op het platteland. Moet kunnen. Binnen een uurke zijn we er. De standby zal tijdens het etensuur vallen waarschijnlijk. Dan eten LM en ik om 17h30. Dat is vééls te vroeg voor ons, maar het moet. Deze middag was het heel lekker, steak met een groentemix van wortelen en Chinese kool met flink wat peterselie en gekookte aardappelen. En eindelijk eens geen yoghurt in de soep ... Twee keer een contract met een Bulgaarse kok aan boord (schip 32-33) is efkes genoeg geweest. Wat er voor vanavond op het menu staat weten we niet. Hier hangt geen menu uit, denk ik, of anders heb ik dat nog niet gezien. Het gaat hier allemaal zo snel, haven-in-&-haven-uit, al die walmensen moeten mee-eten, de keuken moet misschien te vaak improviseren om er een geschreven menu op na te houden.
Het is lekker fris in het machien(tje) zegt LM, gisteren was het 16°C. Eens geen toestanden zoals in de Perzische Golf of in de tropen. Het is een kleine machinekamer, maar er zijn persies evenveel trappen als in een grote. De brug is ook klein natuurlijk. Maar 't staat er allemaal wel. Hier hebben ze zelfs de installatie van een cargo control room er bij in gekregen! Nog een console meer dan op andere schepen.
De choff heet Fabio. Deze voormiddag heeft hij mij zeer bereidwillig laten zoeken (rommelen) in zijn locker tot ik de juiste overalls voor LM te pakken kreeg. Overalls in dikke katoen, waarmee hij laswerken kan doen, niet die lichte flodderdingen waar direct gaten in branden. Vermits Fabio zo geduldig bleef terwijl ik op zoek was naar het juiste soort overalls, heb ik die flodderdingen heel nauwkeurig weer opgevouwen en weer op hun plaats gelegd.
Buiten de ch.kok is er nog een bekende aan boord : Ive, die aspirant-stuurman was aan boord van schip 30 in '98-'99. Hij is nu 2de stuur.
Toen ik in Khor Fakkan (Oman) terug kwam van de tandarts was het heel slecht weer. Het schip lag op anker. Er stond enkele meter deining. Ive stond gereed op de gangway van het schip om mij van het dansend bootje te plukken. Bij de tweede poging heeft hij mij intijds losgelaten. Dat was een snelle & juiste reactie, anders zat ik nu in een rolstoel vanwege verbrijzelde benen. -voor het volledige verhaal, tekst 288
2001-06-21 ~ op anker, Tees, Middlesbrough (UK)
We liggen op anker. Als dat nog lang duurt of nog vaak gebeurt is LM nooit binnen de 20 dagen met zijn gas-stage (5 los- & laadoperaties). 't Zullen wel 30 dagen worden, dat voel ik nu al. En tegen dan hebben ze een andere 2de mecanicien om te gaan vervangen op het beloofde schip. Adieu Middellandse zee, dan liggen wij hier op de Noordzee te rollen. De 2de mecanicien die nu op die andere gasttanker is moet rond 25/06 vervangen worden, vertelde de personeelschef toen we monsterden op de rederij. Maar hij zou proberen hem daar te houden tot LM hier klaar was met de 10 gas-operaties. Die man wil misschien wel 2 weken langer blijven, maar gaat hij met de glimlach blijven wachten tot dit schipke 5 laad- & los-operaties gedaan heeft en LM hem kan komen aflossen? Die man zit daar op de Middellandse Zee extra dagen te doen, hopend dat dit schipke een beetje goed weer heeft op de Noordzee ... Zodus: als de personeelschef een andere vervanger vindt voor hem, dan kunnen LM en ik fluiten naar een contractperiode in het Zuiden. Daar gáát mijn planning. Net nu ik het stratenplan van Nice & omgeving uit het hoofd ken. -overdrijven is ook een vak, altijd goede punten gehad op school
LM en ik zouden graag vóór half juli thuis zijn om de personeelschef nog te pakken te krijgen, want hij gaat 15/07 met verlof. Als we ons vertrek naar het andere schip moeten regelen met iemand die hem 'efkes' vervangt komt er chaos van zoals in '99. Die vervanger zou ons weer naar schip 32-33, het Chinees schip, kunnen sturen want daar is 2de mecanicien Lupo half juli aan aflossing toe. Als ze Lupo een weekje kunnen doen wachten hebben LM en ik voor de 3de keer dat schip aan ons been! Liever niet.
Toen we gingen monsteren wist de personeelschef te vertellen dat de rederij met een tekort aan 2de mecaniciens zit. Da's nu wel duidelijk!
En ik snap ook hoe dat zo ver kunnen komen is. Van de chef mecaniciens gaan er geleidelijk aan mensen met pensioen. Dan maken de 2de mecaniciens, die ervoor in aanmerking komen, promotie tot chef om geleidelijk aan de opvolging te verzekeren. Ondertussen komen er geen nieuwe 2de mecaniciens bij! Er ontstaat een tekort. Op een bepaald moment is dat tekort kritiek. En waarom komen er geen nieuwe 2de mecaniciens bij? Omdat er geen 3de mecaniciens uit goedkope loonlanden in aanmerking komen voor promotie. Ze kunnen nog niet zelfstandig werken, laat staan een geheel overschouwen. Sommigen zijn zelfs gevaarlijk, voor het schip, voor anderen en voor zichzelf. De rederij bespaart op loonkost en na een aantal jaren zit de personeelsdienst met een acuut probleem.
2001-06-22 ~ tegen de kaai op de Tees, Middlesbrough (UK)
LM is hier aan boord als 2de supplementair. Dwz dat hij niet in charge is, maar wel de gage krijgt van 2de. Hij doet de job van 3de mecanicien. En dat is een groot verschil, zelfs voor mij. Geen bestellingen of werkboek te typen, zelfs niet het kleinste lijstje. Geen typwerk! Nul! Zero! Niks geknutsel met lay-out ... zucht. Wat nu? Mijn cursus Spaans ligt thuis.
Gisteren heeft hij toch een typ-jobke voor mij gevonden, twee feitelijk. Met dat eerste ben ik uren zoet geweest. Als LM werk uit de hoek haalt doet hij het grondig hè. En er was ook plezierig nieuws: Van J-CS (2de mecanicien en charge) mogen er allerlei lijsten en formulieren opgesteld worden en in de computer van 't machien gestoken worden. Omdat er beneden in de control room verbijsterend weinig in de map van 3de te vinden is, namelijk níks. J-CS heeft aan LM gevraagd om dat eens op punt te stellen. Dus als LM daar eens zijn werk wil van maken, dan heb ik typ-jobkes. Ikke blij, J-CS blij, LM iets minder, maar hij moet luisteren naar de baas hè! Hihi ie!
Als LM hier de job van 3de doet, wat heeft dat dan te maken met zijn gast-ticket (brevet) als 2de ? Geen idee. De Internationale Reglementen schrijven voor : eerst 5 x lossen en laden (of omgekeerd) als 2de supplementair, en dan pas zelf in charge. Op een gastanker hebben mecaniciens minder te maken met het laden en lossen, maar ze moeten wel vertrouwd raken met de installatie aan deck en kunnen repareren als er iets van die deckmachinerijen hapert of het laat afweten. Én op de hoogte zijn van de gevaren van het gas of het product dat vervoerd wordt. Na de gas-stage krijgt LM een ticket (brevet) van de Waterschout, met stempels en handtekeningen. Zéér officieel hè.
Na Middlesbrough (UK) gaan we naar Lyngsodde (Denemarken), naar Hull (UK), naar Kokkola (Finland), en weer naar Hull (UK). Kokkola klinkt goed, ik denk dat ze daar lekkere warme kokkolade hebben, échte. Van Hull naar Kokkola is vier dagen (4!) dagen varen. Dat vinden de mensen hier al wat lang. Dit is geen vaarschip, dit is een laad- & los-schip. Dat is een groot verschil, ook in mensen. Zelf zal ik niet gauw wennen aan kustvaart, wat dat is het hier, en LM ook niet. Wij zijn voor lange zeereizen, de rust op zee, op een oceaan of twee dan. Reizen van 40 of 60 dagen op zee ... zalig.
Deze voormiddag bracht capt JL al een mail van het thuisfront : het filmrolletje is terecht, het lag op het terras. Het was ergens onder gerold. 'k Had mij er al halvelings mee verzoend dat ik het onderweg was kwijtgeraakt, maar het is terug en ik sprong een gat in de lucht en iets later LM ook. Blij².
|