2001-06-23 ~ Noordzee
Gisterenavond was LM moe. Van het werken. Maar wat een idee! Hij is hier niet om te werken, hij is hier om een papier met stempels te halen. En na 5x laden & lossen komt dat papier er tóch, of LM zich nu moe gemaakt heeft of niet. Maar zo zit LM gelukkig niet ineen. De job van 3de die hij hier (als 2de supplementair) doet heeft alles te maken met vloeistoffen en de tanks waarin ze gebruiksklaar moeten: stookolie, smeerolie, dieselolie, gasolie, thermal oil (?) ... Dat is nu zijn afdeling, zoals in de goede oude tijd toen hij nog 3de was. Er zijn de stockeertanks en de dagtanks (verbruikstanks). Hij moet de capaciteit van elke tank kennen, liefst iets preciezer dan large, medium & small. Het is in m³ en Ton te doen. Tanks hebben afmetingen, daar bestaan cijfergegevens over in de instructieboeken. En de inhoud moet JUIST zijn. Eergisteren zat het er al tegen met cheng LB, die beweerde dat het niet kon wat LM zei, iets over de m³ van een bepaalde tank. De tanks zijn nu LM zijn winkeltje, daardoor wist hij juist héél goed wat hij aan het zeggen was. (*) Cheng LB vergat efkes dat hij met LM een Veterane Zeerot tegenover zich had en 2de mecanicien J-CS kon al direct voor buffer spelen tussen die twee.
Voor een keer was LM niet degene die moest bufferen. 't Is ne keer iets anders. Cheng LB is een 'engerling'. Engerling is een categorie en 't is geen fraaie. -als ik me nu eens kon herinneren wat een engerling is ... een larve!
(*) 'k Heb nog eens uitleg gevraagd over die botsing van gegevens. LM gebruikt de gegevens die in de instructieboeken staan van de bouwer van de tanks. In dit geval de tanks FO 39 PS AE en FO 40 SB ME. AE = de Auxiliary Engines, de drie motoren die om beurten voor elektriciteit zorgen, verbruik is 1,5 ton per dag (op dit klein schipke). ME = het Main Engine, de hoofdmotor die voor de aandrijving van de schroef zorgt, voor de voortbeweging van het schip, verbruik is 30 ton per dag.
Cheng LB gebruikt de gegevens die in zijn computer staan. Die gegevens werden door iemand ingetikt. De letters A en M staan er verwisseld. Zeer waarschijnlijk een typfout die blijven bestaan is. Wie weet hoeveel jaren al. En die nooit opgevallen is bij de eindverantwoordelijke, de cheng? De 1,5 ton dagverbruik voor de auxiliaries tegenover de 30 ton van de hoofdmotor? Komaan zeg ... hoelang al heeft hij zo'n enorm verschil 'doen' kloppen. Maar cheng LB ging op zijn strepen staan en alles bleef zoals het was.
- Typwerk krijgt soms niet zoveel correctiebeurten als instructieboeken, dat had cheng LB uit zichzelf al kunnen weten. - Verder had cheng LB kunnen overdenken dat de bemerking van LM mogelijk een geval van 'fresh approach' was, de onbevangen kijk van een nieuwkomer en hij had zelf eens de zaak onder ogen kunnen nemen alvorens iets te zeggen. Helaas nee, hij was op zijn pik getrapt en ging op zijn strepen staan. - Ik weet al 1000 jaar dat voor de auxiliary engines best niet de afkorting AE gebruikt wordt, maar DGE, juist om vergissingen en typfouten te vermijden.
De drie auxiliaries heten Diesel Generated Engines omdat ze voor aankomst en vertrek efkes op diesel gezet worden. Niet lang. Vermits er drie auxiliaries zijn, mogen er drie letters gebruikt worden voor de afkorting.
Er is een analogie met de notering van de breedtegraden en de lengtegraden. Noord- & Zuiderbreedte en Oost- en Westerlengte. De breedtegraden hebben slechts twee cijfers, van 90° aan de polen tot 00° op de evenaar. Dus een getal notatie van 2 cijfers volstaat. De lengtegraden hebben drie cijfers, omdat het totaal gaat tot een getal van die cijfers, van 000° tot aan 180°, de datumgrens. Nu ligt geografische positie van steden en gemeenten en dingen op het land wel vast, maar voor een voertuig verandert die positie continu. En om misverstanden te vermijden worden 2 cijfers gebruikt voor NB & ZB en altijd 3 cijfers voor OL & WL. Zo ligt Antwerpen op 004°44' OL (drie cijfers voor het aantal lengtegraden) en 51°23' NB (twee cijfers voor het aantal breedtegraden).
Deze voormiddag hadden we 'familiarisation' met de veiligheidsvoorzieningen van het schip. Vertrouwd geraken met de dingen en spullen. Ge moogt mij nu alles vragen, theoretisch weet ik waar aan boord het zich bevindt en ik weet hoe het moet bediend worden. 'k Weet alleen niet meer hoe de dingen heten. Dus toch niet teveel vragen aub. Liefst niks, want mijn hoofd tolt er nog van. 'k Heb al wel een formulier moeten invullen en ondertekenen dat ik alles nu weet en ken. En kan. Dat formulier werd ontworpen door DB, de capt die op schip 20 in '90-'91 ... laat maar
Het is zaterdag, deze namiddag hebben we veiligheidsoefening. En hier is 't geen brandoefening of pollutieoefening zoals op een olietanker. Het grootste gevaar aan boord van een gastanker is vergiftiging door gas dus doen we een gasoefening. Daar komt een luchtfles + gasmasker aan te pas. Mijn uitrusting ligt al gereed. Die van LM is minder nieuw, ze heeft zo te zien al wat gediend. Al wat oefeningen meegemaakt bedoel ik. Neptunus bewaar ons dat iemand die dingen ooit voor echt zou nodig (gehad) hebben. 20h: 't Was deze namiddag toch brandoefening. Er viel niks te 'gazen' met mijn koket gasmasker en mijn blinkend nieuwe luchtfles. Jammer.
2001-06-24 ~ Lyngsodde bij Fredericia, Denemarken
Land aan stuurboord. Weeral land? Ah ja, dit is de Noordzee. 'k Zal een paar dingen moeten herzien, bvb: dat een mens op zee 'zeeën van tijd' heeft. Dat moet zijn: op een OCEAAN heeft een mens zeeën van tijd, want : op een zee heeft een mens maar een lekje tijd, op een zee liggen de havens te kort bij elkaar, op een zee is het altijd iets, of een aankomst, of een vertrek. Er is te vaak land te zien, dat breekt onze horizon, onze rust. Want horizon geeft rust. Dat is geen varen meer hè, dat is transport over water ... -wat koopvaardij eigenlijk ís hoor, maar goed, kustvaart ligt LM en mij niet Met al dat land in de buurt zijn we persies nooit echt wég, nog niet echt vertrokken. We zijn gewoon maar wat op het water ...
Het is de gewoonte aan boord van een schip de keuken te bellen wanneer men vroeger of later dan de voorziene etensuren komt eten. Hier is dat niet doenbaar. Het is hier zó dikwijls standby dat de telefoon van de keuken roodgloeiend zou staan. In de keuken hangt een bestemmingslijst (havens, datums & uren) en de ch.kok volgt het scheepsgebeuren van aan zijn fornuis. Simpel. Gelukkig is de ch.kok gene 'simpele' want ik ken er die volledig tilt zouden slaan op zo'n druk schipke als dit.
We zijn een rivier aan het opvaren of een baai aan het binnenvaren. Aan de ene kant is er industrie, aan de andere kant zien we peperkoekenhuisjes. Voor het mooi uitzicht woont men best aan de industriekant. Het is een beetje gelijk bij ons. Voor het mooi uitzicht woont men best op Linkeroever. Er zijn veel zeilers op het water, dus het is weekend. 14h: Voilà, we zijn in Denemarken. Jammer dat het zondag is, hoe geraken we nu aan postkaarten? Volgende keer misschien.
2001-06-25 ~ Noordzee
Gisteren zijn LM & ik aan de wal geweest. Om aan land te geraken hier geen ingewikkelde expedities met watertaxi's zoals aan boord van een mammoet tanker. Gewoon de gangway af en het poortje uit. Poortje achter zich dichtdoen, staat op een discreet plakkaatje. Om de konijntjes buiten te houden waarschijnlijk. We hebben een eigenaardige wandeling gemaakt. Er was een rivier (of een stuk baai?), twee oude huizen, een enorm hoge brug met daarop een autosnelweg, een gasterminal (kleintje), een manege, een chemisch laboratoriumpje, weilanden, een bushalte in de velden, een enorme GSM-mast, weekendhuisjes, fietspaden, een kleuterschool, pijpleidingen en een duikersclub. Werk en woonst en recreatie kort bij mekaar, door elkaar. Haast knus. Dan weer het poortje in, poortje toe (konijntjes buiten houden!) en langs het gangwayke het schipke op.
De seringen beginnen hier nu pas ros te worden. Dat is een volle maand later dan bij ons. Er moet buiten wij twee nog iemand aan de wal geweest zijn, want in de mess stond een enorme ruiker groen op het buffetje. Wij wilden gisteren ook wel wat plukken, maar we dierven niet. Misschien zijn dat hier allemaal beschermde soorten. Iemand heeft het wél gedurfd, ik denk ch.kok Rufi.
2001-06-26 ~ Noordzee
Vanavond komen we toe in Hull (UK). Gisteren heb ik in Encarta zitten snuffelen over Denemarken: Bornholm, Groenland en de Faeröer horen er ook bij. Snuffelen, meer moest dat niet zijn.https://nl.wikipedia.org/wiki/Bornholm_(eiland) , https://nl.wikipedia.org/wiki/Groenland , https://nl.wikipedia.org/wiki/Faer%C3%B6er En ineens zat ik met Rode Erik (950-1001) en zijn zoon Leif Erikson (975-1020) in IJsland, Groenland en Canada! Daarna met andere Vikings mee tot in Marseille, Pisa en mee op kruistocht dwars door Turkije. En gedurende 400 jaar met de Engelsen mee tot boven Canada en Rusland, op zoek naar de Noordwestelijke Doorgang naar het Oosten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordwestelijke_Doorvaart
Het was uiteindelijk een Noor, Roald Amundsen, die de doorgang gevonden heeft in 1906. https://nl.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen Dat was dus het snuffelen. 'k Wou gewoon iets meer weten over Denemarken maar het was meeslepend en het werd gaandeweg tamelijk uitgebreid. -en dat is nu al 20 jaar zo, wat zouden we zijn zonder Nonkel Google en Tante Wikipedia?
Verder, de Baltische en de Noordzee handelssteden hadden zich in de Hanze verenigd tegen de piratenpraktijken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hanze Welke piraten, toch niet de Maleiers? Iets verder: de Kopenhagers hielden de doorgang (Öresund) 'onder controle'. Ha? De Kopenhagers waren de lokale piraten? Daarover blijft Encarta vaag. Bill Gates wil zijn CD-rom ook in Denemarken verkocht krijgen hè.
'k Wilde efkes iets weten over Denemarken. Encarta vraagt dan "mag het iets meer zijn?" en stort er een lading context bij. 't Ligt aan mij, dat weet ik, maar die blauwe linken zijn zo verleidelijk hè ... 's Avonds had ik danig kramp in de schouders en in de nek. De laptop staat op de bureau. Dat is meer dan 10cm te hoog. Voor de drie weken die we hier zijn gaan we niet over een typtafeltje beginnen hè. De cabine is trouwens te klein om ergens eentje te zetten.
'k Ben daarstraks op de brug eens naar de canceled charts (afgedankte zeekaarten) gaan kijken. In de hoop dat er voor mij iets bruikbaars tussen zat. gans de Baltische Zee of de Noordzee bvb, zoals ik op vorig schip (schip 33) een kaart gevonden heb van de volledige Perzische Golf en en ook een van de ganse Golf van Oman. Hier noppes. Ze hebben hier enkel detailkaarten, en dat is niet wat ik zoek. Lange Omvaartkaarten zijn niet te vinden hier aan boord. De langste zeereis duurt 4 dagen, van Engeland naar Denemarken. 'k Had plaats gemaakt in de cabine, bed leeg & seat leeg, om niet te staan wapperen met die kaarten op de brug. Het is daar niet zo groot. In de cabine zou ik dan het ganse pak doornemen, uit de weg van iedereen en rustig. Het ganse pak? Negen, waarvan geen enkele bruikbaar voor mij. En de canceled chart liggen niet op de brug zoals op andere schepen, ze liggen vijf verdiepen lager in het strijkhok. Hier bergt men de dingen waar plaats is. Zo ook in de cabine. De reserve Fanta -LM dronk die rommel toen nog- staat op de boekenplank met daarop de haardroger en de schoenen staan bovenop de kleerkast om op de vloer dat beetje vrije loopruimte te behouden. Als LM iets wil hebben vraagt hij het best want de spullen liggen niet op een plaats waar hij ze zou verwachten. Zo ligt de reserve tandpasta bvb in een schuif van de bureau. Maar ik hou dat allemaal wel in het oog, ik vul intijds aan waar nodig.
19h: We varen de Humber (UK) op, het is hier nog heel breed en het water is bruingrijs. Aan bakboord industriegebied, en in de verte aan stuurboord is het platteland te zien.
2001-06-28 ~ Noordzee
In Hull was er iets met de laadinstallatie van de wal en zijn we langer dan 24hrs gebleven. Voor mij was dat een meevaller, gisterennamiddag kon ik toch nog gaan boodschappen doen. Op een half uur stappen van de poort ligt Hedon, met vlak voor het dorp een Safeway (supermarkt) en een horeca bedrijf. Meer moet dat niet zijn. Ik ben zelfs het dorp niet in geweest. Langs de baan, tussen het dorp en de rivier, staat plots een rij van zeven kleine huisjes. Ooit vissershuisjes? Ze zijn klein en rondom is akkerland. Aan de geveltjes en de voortuintjes te zien worden ze nu bewoond door alternatievelingen. -nu niet meer, volgens Google Earth, Streetview Een van die mooie huisjes stond te koop. Maar het uitzicht is er zo triestig, een en al industriegebied aan de overkant, BP Chemicals.
De stroom Humber was er eerst. Toen kwamen zeven gezinnen die van de rivier konden leven en zij bouwden daar huisjes en leefden daar met hun kommer en hun vreugdes. En met hun kinderen en met de buren. Zo ging dat toen. Toen kwam een ander soort mensen dat de stroom Humber nodig had om geld te maken en zij bouwden chemische fabrieken. De vis ging wel dood, maar heel veel volk verdient daar nu zijn brood, vlakbij de stroom. Als ge lang genoeg naar die huisjes kijkt, dan hoort ge de auto's niet meer, dan hoort ge karrewielen: de vis moet naar de dorpen om verkocht te worden.
Sinds gisteren heb ik mijn oud jobke weer : scheepstuinieren. Er stond geen enkele plant in heel dat schipke hier. Ch.kok Rufi had er al over gesproken en omdat ik gisteren als enige aan de wal kon tijdens de openingsuren van de winkels, heb ik vijf plantjes en plantenmest meegebracht. Potaarde was aan boord, want er waren al plannen in die richting. Het groen komt in de witte bakjes van de ijsroom. Dat is mooi het formaat om er twee per patrijspoort te zetten. Er is nog plaats voor 10 plantenbakjes meer en ik mag er nog meebrengen, heeft capt Bugel gezegd. Alle patrijspoorten mogen vol en alles wordt terugbetaald door de Welfare-kas. Voilà, ik ben gepromoveerd tot Chef Bloempot. Ikke.
2001-06-29 ~ Noordzee
Gróóót nieuws : zo-08/07 zijn we in Antwerpen van 13h30 tot 21h30. Voor de Belgen aan boord is dat een feest. Het is geleden van '92 dat we met een schip in Antwerpen geweest zijn. Dat was toen ongeveer een mirakel, want het was een schip van de lange omvaart. Met dit schipke komt een mens al eens in Antwerpen. Nuja, BASF ligt in Zandvliet, maar we kijken niet op een kilometer. Lang leve de kustvaart dan toch maar.
2001-06-30 ~ Noordzee
Deze voormiddag ben ik op de brug de digitale foto's van het schip gaan kopiëren die daar op een van de computers staan. Met de toestemming van capt Bugel natuurlijk. 'k Vraag aan de stuurman van wacht of hij tijd heeft om efkes die foto's te kopiëren en ik geef hem een blanco diskette. - Welke foto wilt ge? vroeg hij. - Allemaal, antwoordde ik. - Allemaal? schrok hij. - Ja, allemaal. Het zijn er zeventien en een kopie op diskette zal de reeks foto's op de PC van de brug niet verarmen. Dat scheen hij niet te vatten, maar hij deed toch wat ik vroeg want ik kwam met de toestemming van de capt.
'k Heb er enkele herwerkt om ze in lijntekening te kunnen printen, dat vergt minder inkt. De kleurenprinter in de engine control room doet het maar zozo. Gisterenavond heb ik er bijna grijs haar van gekregen. -maar blijkbaar krijg ik niet zo snel grijs haar, iets genetisch via ma Deze morgen spuwde de printer dan toch plots 4 blz's tekst van mij. Mijn hart stond stil toen LM het me deze middag vertelde. Gelukkig stonden er eens geen zware verhalen in, geen woord, zelfs geen klein roddeltje ... puur geluk.
De hoofdmotor hier aan boord valt soms stil. Vandaag al 3x en het is nog maar 13h. Owee als dit op een rivier of tijdens manoeuvres gebeurt. In Antwerpen is een technicus aan boord gekomen en hij is gebleven tot Middlesbrough (UK). Hij heeft niet gevonden wat het mankement is. 't Schipke is dus een beetje ziek.
De pistons zijn hier ± 150cm lang, vertelde LM. Men haalt ze er omzeggens met één hand uit (niet waar hoor, die dingen zijn van staal). maar hier is natuurlijk weinig plaats om er aan te werken. Op olietankers zijn de pistons 3m lang, dat is 20x langer. Wat dat aan gewicht betekent weet ik al niet meer. Er kwam in elk geval een struise hijsinstallatie aan te pas. En daar was wel ruimte om er aan te werken. Moest wel hè, om een gevaarte van 3m uit zijn plek te hijsen.
Ziezo, blad vol. Nu gaan printen. Hier aan boord is dat voodoowerk.
|