90 jaar 24u van Le Mans
(deel 1)(http://mgcontact.free.fr/)
22 jun
2013 door JORIS
De Automobile Club de l'Ouest was er in 1906 als eerste bij om races te
organiseren in de buurt van Le Mans. Toch zou het nog vijftien jaar duren
alvorens de bijna 17,24km lange omloop van Pontlieue naar Mulsanne en Arnage in
gebruik zou worden genomen: de basis van het huidige Circuit de la Sarthe.
Het verhaal begint in 9 oktober 1921, de dag waarop OCA-baas Georges
Durand een brief van de Franse afdeling van het Britse Rudge-Whitworth Wheels
uit de brievenbus vist. De afzender, Emile Coquille, is bereid 100.000 francs
te investeren in een niet nader omschreven race die Durand uit z'n mouw kan
schudden. Samen met journalist en technieker Charles Faroux wordt vervolgens een
ware uitputtingsslag voor productiewagens op poten gezet, met het oog op onder
meer nieuwe inzichten om de technologische vooruitgang een duwtje in de rug te
geven.
De eerste episode van deze etmaalrace vond plaats op 26 en 27 mei 1923
en werd gewonnen door André Lagache en René Léonard in hun Chenard et Walcker
Sport 3.0l viercilinder. Ons land was vier keer vertegenwoordigd, en dan nog in
het hogere deel van de lijsten, door Raymond de Tornaco (3), Charles Montier
(14) en André Dills/Nicolas Caerels (6e plaats, voor het Belgische Compagnie
Nationale Excelsior met een Albert 1er). Het merendeel van het deelnemersveld
bestond weliswaar uit Fransmannen, al tellen we nog een Brit, een Canadees en
een verdwaalde Zwitser. Verrassend genoeg kwamen 30 van de 33 startende
deelnemers in contact met de eindmeet van het vrij toegankelijke circuit.
Na de race kreeg het ACO het met de plaatselijke landeigenaars aan de
stok. Men besliste daarop om zowel de paddock als de hoofdtribune naar een
nabijgelegen locatie te verplaatsen. De verhuis ging door, maar werd in 1927
alweer ongedaan gemaakt nadat beide partijen tot een financieel akkoord waren
gekomen. Dat jaar werd er ook een grote parking (voor 3.000 auto's) en een
asfaltlaag voor het traject Pontlieue-Mulsanne voorzien.
Dat jaar werd een omleiding ingelast van 402m voor de huizenrijen van de
woonwijken van Pontlieue, die via twee naar rechts neigende bochten uitmondde
in de Route Nationale richting Tours. De ingreep bleek echter onvoldoende
veilig en drie jaar later besliste men om de grond tussen de pits en de Tertre
Rouge op te kopen om daar de lijn door te trekken. Zo zijn de fameuze bochten
van Dunlop en Esses ontstaan.
Enkele jaren later, in 1936, ging het evenement niet door vanwege de
economische toestand, en ook van '40 tot '48 werd er niet gereden. Tijdens de
oorlog hadden de Duitse troepen zichzelf het circuit en de naastgelegen
startbaan toegeëigend en een deel ervan verwoest. Pas na de constructie van
vijf grote tribunes, een nieuw pitgebouw, en enkele winkels, restaurants en
cafés, mocht er vanaf '49 weer worden gekoerst.
Nog eens zes jaar nadien volgde het donkerste hoofdstuk van de 24 Uren
van Le Mans. Tijdens de editie van 1955 lieten één piloot en 83 toeschouwers
het leven nadat Pierre Levegh met z'n Mercedes 300 SLR de lucht in vloog.
Letterlijk en figuurlijk. Het dodelijke incident gebeurde amper twee uur na de
start. Lance Macklins Austin-Healey had de stopkracht van zijn voorligger (een
Jaguar D-Type met schijfremmen) slecht ingeschat, moest daarop naar links
uitwijken en kwam zo in de vuurlijn van de Mercedes terecht. Levegh kon niet
meer reageren, reed in op de Austin-Healy en werd recht de muur in
gekatapulteerd. De man brak z'n schedel na de val die erop volgde.
Brandende onderdelen vlogen pal het publiek in en de brandstoftank
ontplofte vlak erna. Brandweerlieden probeerden de gevolgen ervan nog te
blussen, maar het water op de magnesium koetswerkpanelen maakte de situatie er
alleen nog maar erger op. De Duitse constructeur trok zich terug uit de race
(en later uit de internationale motorsport), maar het spektakel ging gewoon
door. Zogezegd om niet nog meer chaos te veroorzaken. Het betekende weliswaar
het einde van de race voor topfavoriet Stirling Moss.
In de nasleep van de ramp gingen niet verrassend stemmen op om
motorsport volledig af te schaffen. Het ACO reageerde met een bredere en meer
naar achter geschoven pitlane (met afsluiting) en meer veiligheid voor de fans,
die eveneens een bank achteruit moesten en hekken voor de ogen kregen. Er kon
verder geracet worden.
Het jaar van de
grootste ramp in de autosportgeschiedenis won Jaguar met de D-Type, net als
de twee keer erop. Daarna was het de beurt aan Ferrari om - de stunt van Carroll Shelby en z'n Aston Martin
DBR1 in '59 niet nagesproken - de reeks tot 1965 te domineren.
Men is toen ook overgegaan tot de bouw van het veel kleinere,
aangrenzende Bugatti-circuit, genoemd naar Ettori Bugatti, dat de laatste bocht
(Ford Chicane - kwam er voor de race in '68 om de wagens af te remmen), het
pitcomplex en de daaropvolgende Dunlop-bochten met het Circuit de la Sarthe
deelt, en naar aanloop van de Esses rechts afslaat. De kleine omloop werd in
'67 gebruikt voor de GP van Frankrijk, maar bleek verder niet erg populair. Er
zou later wel nog DTM en Formula 3000 worden gereden. Momenteel vormt het de
thuisbasis van Pescarolo Sport en de 24u van Le Mans voor moto's en wordt er
een editie van de MotoGP georganiseerd.
Na Ferrari ('60-'65) was Ford vier jaar lang de te kloppen constructeur.
Hun GT 40 moest pas in '70 de fakkel overdragen aan Porsche's 917,
die z'n titel het jaar nadien nog een keer kon vieren. Matra bereikte
vervolgens drie maal het hoogste schavot met hun MS670(B) met onder meer Henri
Pescarolo achter het stuur, maar daarna was het vooral terug Porsche die tot
eind jaren '80 de grote plak mocht zwaaien.
Van '65 tot '72 viel er zes maal een dode op Le Mans, onder wie John
Woolfe die in '69 ter hoogte van Maison Blanche (tussen Arnage en de eindmeet)
al in de eerste ronde uit z'n Porsche 917 werd geslingerd. De man had zijn
gordel niet om. Het typische startprocédé, waarbij de piloten de baan eerst te
voet moesten oversteken en het zich doorgaans niet konden veroorloven om tijd
te verliezen door zich ook nog eens netjes in te gespen, werd als grote oorzaak
aangeduid. Voortaan zou dus er normaal gestart worden. Dat jaar werd eveneens
de vangrail geïntroduceerd.
Op de plaats van het Woolfe-incident, de race nadien, reden nog eens
drie Ferrari 512-modellen zich op een hoopje. Het circuit werd daarop nog
grondiger aangepast in de twee jaar die erop volgden, met een aparte baan voor
pitgangers en eindspurters en een grondige herziening van de plaats des onheils
als blikvangers. Eén van de Porsche bochten zou vervolgens Maison Blanche
worden gedoopt.
Vervolgens belanden we in '79, toen de Terte Rouge plaats moest ruimen
voor een nieuw stuk asfalt voor openbaar gebruik, en ook de tweede Dunlop-brug
werd weggehaald. In '86 dan werd er gesneden voor de aanbouw van een nieuw rond
punt ter hoogte van de Mulsanne-bocht, en in '87 werd een chicane aan de snelle
Dunlop-bocht gevoegd om de bolides er meer dan 100km/u trager te laten rijden.
Voortaan tot pakweg 180km/u.
Bij de controle de donderdag voor de rit
kwamen we te Chimay 5 Nederlanders tegen op hun rit naar de Loire.
Iemand wilde zelfs een sticker van onze
vriendenkring. (zie foto's)
Lors de lélaboration du roadbook jeudi passé, nous
avons rencontré 5 Hollandais à Chimay qui faisaient une balade vers La Loire.
Lun deux nous a demandé le sticker de notre cercle d'amis, afin de le coller
sur sa voiture. (voir photos)
Halo Wim & Ilse,
Ik wil u nog even een woordje van dank sturen
voor de mooie rit die we afgelopen weekend hebben gemaakt.
Het weer had uiteraard veel beter gekund
en dat zou de rit nog veel aangenamer gemaakt hebben, maar -ja dat heeft
niemand in de hand.
Het restaurant château de la Motte heeft
dan weer alles goed gemaakt ! Werkelijk een koninklijk diner en voor die prijs!
proficiat met uw keuze.
In elk geval, wij hebben ervan genoten
en de afwezigen hadden weer eens ongelijk.
groetjes Geert & Marianne.
Hallo Ilse et Wim,
Je voudrais encore vous remercier pour la belle balade
que nous avons fait le weekend dernier.
La météo aurait pu être meilleure, ce qui aurait
apporté une petite touche plus agréable encore, mais personne ny peut rien.
Le restaurant «Château de la Motte» nous a redonné le
moral !! Un véritable dîner royal a un prix démocratique !
Félicitations pour votre choix.
En tous cas, nous avons bien profité et les absents
ont eu bien tort.
Salutations Geert & Marianne.
Hallo Wim,
Bedankt voor de fijne organisatie
vandaag.
We hebben er echt van genoten.
De locatie en het middageten waren
SUPER;
Het gezelschap was heel aangenaam.
En de wegen waren heel goed uitgezocht.
Een duim omhoog heb je zeker verdiend
Groetjes van Firmin en Marie-Claire (van
de witte DS)
Hallo Wim,
Un grand Merci pour la bonne organisation
d'aujourd'hui.
Nous avons vraiment profité.
Lorganisation et le dîner étaient SUPER.
La compagnie était très agréable.
Litinéraire était très bien choisi.
Tu as mérité les applaudissemnents.
Salutations Firmin et Marie-Claire
(DS blanche)
Bedankt voor die prachtige rit.
Mijn VW is nu terug in orde. Dat zijn
oldtimers he !!
Jimpie (VW)
Merci pour la belle balade !
Ma VW est à nouveau en état. Ce sont les oldtimers...
!!!
Jimpie (VW)
Op de middag is Frans Pierard, de eerste
redacteur van de Midget, mee komen eten met ons. Zo konden we gezellig babbelen
over het verleden.
Le midi Frans Pierard, ex-membre du comité et le
premier rédacteur du Midget, venait nous saluer et manger avec nous pour parler
du passé.
Het was een zeer prachtige rit met mooie baantjes en zeeeer lekker eten; spijtig van de regen!!! C'était une balade formidable avec des belles routes très bon dîner. Dommage du temps !!!
Neem de N 40 van Mons naar Beaumont en sla +- 8KM voor Beaumont links af ( Rue de Wihéries en direct rechts R. Du Grand Pré NBr : 50, 293329 en OL : 4,178216 Zij die willen starten vanaf het bezinestation Shell te Marke richting France ; stel ik voor om om7u30 te starten. De rit van ongeveer 120 km, vertrekt dan volgens bolleke pijl met mooie zichten op de stad Thuin dan door de mooie bosrijke streek van Coulsolre in Frankrijk met veel prachtige vergezichten.s Middags eten we in het mooi gelegen Hotel restaurant l: Château de la Motte à Liessies (Dank voor de tip Jaques Picquart) www.chateaudelamotte.fr
s Namiddags rijden we langs Chimay terug naar Beaumont .
Zijn in de prijs inbegrepen :
- ritplaat
- ontbijt : koffie met croissant en een chocolade broodje
- middagmaal in het mooie Château De La Motte:
Pavé de saumon sauvage en écume de basilic et sa paysanne de légumes provençale
&
Filet mignon de porc mariné, sauce soja, échalotes confites, purée de carottes
&
Lassiette gourmande
De dranken zijn niet inbegrepen !!Inschrijven kan enkel door storting van 34 per persoon opBEO7001 - 027 58 58 - 66 van Wim SalaetsDiagorasstraat, 478510 Marke vóór vrijdag31 mei 2013.
Noot: :als je met een O plaat rijdt, vergeet danje uitnodiging niet mee te brengen !!!!MG groeten en tot in Hantes.GSM Wim : 0473 / 24 23 77wsal@skynet.be
Het MG Drivers teamIlse en Wim
Marke, 20 april2013
Chers amis dM.G.et dautres marques.
Les amis du « MG Drivers » ontle plaisir de vous inviter à notre :
Balade au Pays de Beaumont
Dimanche le 9 juin 2013.
On se rassemble à 9 h 30 au « Grand Pré » Rue de Grand Pré Hantes-Wihéries à 6560 Erquelinnes où on prend le petit déjeuner.
Prenez le N 40 de Mons vers Beaumont à +- 8KM avant Beaumont prenez à gauche la Rue de Wihéries et directe à droite la R. Du Grand PréNBr : 50, 293329 en OL : 4,178216La Balade de +- 120 KM, départ suivant les points-flêches à travers les bois de Coulsolre en Frankrijk avec beuacoup de belles vues .Le Midi on mange dans le slendide Hôtel Restaurant Château de la Motte à Liessies (Merci pour linfo Jacques Picquart) www.chateaudelamotte.fr
Laprès Midi nous roulons par Chimay vers Beaumont pour y finir.
Sont compris dans le prix :Vous recevrez une belle plaque de la baladeLe Petit déjeuner :le café accompagné d'un croissant et 1 pain au chocolatLe midi dans le beau Château De La Motte:
Pavé de saumon sauvage en écume de basilic et sa paysanne de légumes provençale
&
Filet mignon de porc mariné, sauce soja, échalotes confites, purée de carottes
&
Lassiette gourmande
Veuillez verser la somme de 34 par personne au BIC GEBAREBB /IBAN BE 07 001 027 58 58 66 de Wim Salaets Diagorasstr, 47 - 8510 Marke - Belgique. Merci de payer avant mardi le 31 mai 2013.Les autres boissons ne sont pas comprises. Salutations M.G. et à bientôt à Hantes: Tel : 0473/24 23 77
Le MG Driversteam : Ilse en Wim SalaetsBlog :http://blog.seniorennet.be/mgdrivers/Note : si vous roulez en plaque « o » oldtimer, noubliez pas de vous munir de votre invitation!!!
Verslag van de rit Mahy en Kasteel van Beloeil / Rapport de la balade Mahy et Beloeil
Mahy en Beloeilrit De juiste formule voor een mooie dag
Zondag 5 mei hadden we afspraak in de buurt
van Doornik voor een rit door het Henegauwse "Pays des Collines".
Een rit zoals we het ons
zouden wensen: zon, mooie rustige verlaten
wegen, waar we niet elke 500m moeten afdraaien (dus zonder te moeten afremmen),
met prachtige landschappen in een open natuur, een klein vriendelijke Frans -
Belgisch groepje, pittoreske stoppen, een eenvoudig menu, een goede Moinette en
een foutloos road book. Dit waren alle ingrediënten voor een landelijke rustige
en ontspannen rondrit.
Juist voor de middag bezochten
we het Automuseum Mahy te Leuze.
Ik had het niet meer bezocht
sinds enkele jaren en het is interessant om zijn voortdurende evolutie te zien.
Een leerrijk museum met een concept van afwisseling en didactisch presenteren. Zijn ontwerper en conservatorMr. Mahy zelf, die heel goed op de hoogte was,
aarzelde niet om uitleg te geven aan de verschillende standen over zijn zeer
uitzonderlijke collectie.
Twijfel niet om het eens te
bezoeken.Het is een van de grootste
verzamelingen van Europa.
Voor hen die het wensten was er in de namiddag een vrije halte om het Kasteel van Beloeil te bezoeken tijdens de laatste
dag van de expositie van de amarillys bloemen.
We eindigden deze dag op
een gezellig terras te Berchem bij Oudenaarde waar iedereen rustig zijn verhaal
kon vertellen.
Noteer terloops ook het prima idee om ook wagens van een ander merk te laten
meerijden. Dat is zeer positief !
Bedankt aan de
organisatoren, Ilse en Wim voor deze aangename dag.
Alain en Michelle.vertaling Wim
Doe zo verder Ilse en Wim en tot de volgende keer. P. D.
Museum Tour Mahy et Beloeil
La bonne recette dune belle journée
Dimanche 05 mai nous avions rendez-vous en banlieue de Tournai pour une balade hennuyère au pays des collines.
Une balade comme on les aime, du soleil, des belles routes tranquilles quasi désertes où lon ne doit pas tourner tous les cinq-cents mètres, peu de casses vitesses, des beaux paysages dans une nature ouverte, une petite équipe belgo française sympathique, des haltes pittoresques, un menu simple, une bonne Moinette, un road book sans faille tous les ingrédients pour une balade bucolique paisible etrelaxante.
Peu avant midi, nous visitâmes le Musée Automobile Mahy à Leuze.
Je ne lavais plus vu depuis pas mal dannées et il est intéressant de voir son évolution constante.
Musée très intéressant dans le concept de sa présentation très diversifiée et didactique, son propriétaire créateur etconservateur très averti Monsieur Mahy lui-même nhésitant pas à commenter les divers stands de son extraordinaire collection.
Nhésitez pas à vous y rendre, cest une des plus grandes collections dEurope.
Laprès-midi, lors dune halte, pour ceux qui le désiraient, le Château de Beloeil ouvrait ses portes à loccasion dune exposition florale centrée sur les amaryllis.
La journée se termina sur une agréable terrasse à Berchem près dOudenaarde où tout un chacun prit plaisir à raconter quelques suaves anecdotes.
Notons au passage lexcellente idée douvrir les inscriptions aux voitures dautres marques ce qui nest pas plus mal.
Merci aux organisateurs, Ilse et Wim pour cette très agréable journée.
Rit naar het Museum Mahy te Leuze en rond kasteel van Beloeil
Marke, 20 april2013
Beste Vrienden van MG en andere merken,
Het MG Drivers team heeft het
genoegen u uit te nodigen voor hun
Automuseum Mahy en Beloeilrit
Op zondag 5 mei 2013.
Bijeenkomst om
9 u 30 in de Euroshop, Chaussée de Tournai 94 te 7500 Ramegnies-Chin
Tournai
069 23 47
17 end_of_the_skype_highlighting
Euroshop ligt
op de N 50 vanDoornik (uitrit Froyennes
op A 8/E 42) richting Kortrijk.
NBr: 50,641487
Ol: 3,347654.Neem aan de rode lichten
metfrietkraam de paralelle weg naar
Euroshop
De rit van ongeveer 100 km, vertrekt dan volgens bolleke pijl door de
mooie streek van Le Pays des Collines in Henegauwen, langs kleine baantjes met
veel prachtige vergezichten.
In de voormiddag gaan we te Leuze het grootste oldtimersmuseum van Europa
(800 autos) bezoeken nl : Mahymobyles. http://www.mahymobiles.be/
s Middags eten we in La Forge te Tourpes.
s
Namiddags rijden we langs het mooie Kasteel van Beloeil.
Inschrijven kan enkel door storting van 30 per persoon op
BEO7001 - 027 58 58 - 66 van Wim SalaetsDiagorasstraat, 478510 Marke vóór vrijdag26
april2013.
Zijn in de prijs inbegrepen :
- ritplaat
- voormiddag bezoek automuseum Mahy.
-s middags :
Kyrr
&
Dagsoep
&
Steak friet metsalade
&
Koffie
Rondrit door het
mooi Beloeil
De andere dranken zijn niet inbegrepen.
Noot: :als je met een O plaatrijdt, vergeet danje uitnodiging niet mee te brengen !!!!
MG
groeten en tot in Ramegnies-Chin bij Doornik.GSM Wim : 0473 / 24 23 77wsal@skynet.be
Het MG Drivers teamIlse en Wim
Marke, 20
april2013
Chers amis dM.G.et dautres marques.
Les amis du « MG Drivers »
ont le plaisir de vous inviter à notre
Automuseum Mahy et Beloeiltour
Dimanche le 5 mai 2013
Rassemblement à 9 h 30
à LEuroshop, Chaussée de Tournai 94 te 7500 Ramegnies-Chin Tournai 069 23 47 17 end_of_the_skype_highlightin Euroshop se trouve sur le N 50 de Tournai
(sortie Froyennes sur A 8/E 42) direction
Kortrijk.
NBr: 50,641487 Ol:3,347654. Au feu
rouge près de la friterie, prenez la route parallèle vers Euroshop
Cest une balade normalede +-100
KM au travers de la belle région du « Le Pays des Collines » dans le
Hainaut, région bordée de petites routes aux paysages panoramiques.
Lavant-midi nous visiterons à Leuze le plus grand musée oldtimers de
lEurope (+-800 voitures) Mahymobyles. http://www.mahymobiles.be/
Le midi nous nous retaurerons dans La Forge à Tourpes.
Laprès-midi nous roulerons devant le beau château de Beloeil.
Kyrr
&
Potage du jour
&
Steak frites avec
salade
&
Café
Vous recevrez
une belle plaque de la balade.
Veuillez verser la somme de 30 par personne au
BIC GEBAREBB /IBAN BE 07 001 027 58 58 66 de Wim Salaets
Diagorasstr, 47 - 8510 Marke - Belgique.
Merci de payer avant le vendredi 26 avril 2013.
Les autres boissons ne sont pas comprises.
Salutations M.G. et à bientôt à Ramegnies-Chin: Tel : 0473 /
24 23 77
Le
MG Driversteam : Ilse en Wim Salaets
Blog :http://blog.seniorennet.be/mgdrivers/
Note : si vous roulez en plaque
« o » oldtimer, noubliez pas de vous munir de votre invitation!!!
Het ritverslag van de 17° Kemmelrit / Le rapport de la balade
Kemmelrit 14/042013
Om het in één woord uit te drukken : prachtig . Wim Salaets
en zijn gedachte om een mg drivers clubje op te richten zijn zeker niet in het
water gevallen , letterlijk en figuurlijk . Samen met zijn vrouwtje Ilse bood
hij de 60 deelnemers een onvergetelijke dag . In de sfeer van vrienden te
ontmoeten riep Wim een aantal mensen bij elkaar om een ritje te maken en het
werd groots . Samenkomst met ontbijt verliep in een gemoedelijke sfeer , Wim
zelf was aangedaan door de talrijke deelnemers , hij had een strijd gestreden
en gewonnen . Wim wenste iedereen hartelijk welkom en wilde enkele mensen danken voor hun hulp bij het opstarten van de MG Drivers vriendenkring: Ivan voor het ontwerp van logo en ritplaten, Marc, Geert, Christian, Vincent voor de steun, Christian en Alain voor de vertalingen.Na een praatje en wat koffie verlieten de oldtimers Zillebeke, zij het ietwat mistig maar niet nat . Langs krinkelende paadjes met heel wat
kapelletjes en mooie hoeves lieten de talrijke mgs zich van de beste kant zien
na de winter die zolang duurde . Aanvankelijk werd gedacht aan de zoveelste
trieste dag, maar Wim had iets anders voorzien nl. de zon , zodoende konden de
aanwezige cabrios zich ontbloten van hun kapje , jammer voor de andere rijders
die nog oefff dienden te zweten .
Op en neer kwamen wij op de markt van Cassel waar een
welgekomen Picon onder de neus naar binnen ging . Onze buur met prachtige
Traction had niet genoeg met eentje volgens hem , omdat het zo goed was . Na
wat problemen met ons roadbook en de picon waren wij terug weg naar de Mont des
Cats waar het middageten op ons wachtte . Wim had aan alles gedacht :
stoverij met frietjes ( naar de reclame voor overlijdensverzekering ) . Een
sneetje pastei als voorgerecht en stoverij kon onze lege maag meer dan genoeg vullen
maar dan kwam nog een overheerlijke appeltaart als toetje in LAuberge du
Catsberg .
Tellers op nul en wij konden de namiddagrit beginnen met
open cabrios . Op de Zwarteberg was het een drukte van jewelste en het werd
aanschuiven tot boven . Wat mij betreft had ik problemen met de temperatuur die
flirtte met de grens van het toelaatbare . Na oefff doorrijden naar beneden
kwam de wijzer neerwaarts en kon de rit doorgaan zonder interventie , oefff .
Dan maar richting Kemmelberg via kronkelende wegen tot op de kasseien, stoppen
en aanzetten op de beklimming werd aartsmoeilijk voor mijn mgb , doch hij
scharde in het grint tot boven . Een tweede oefff kwam er uit als de motor
terug warm liep door het labeur dat hij diende te doen . Ik had vermoeden wat
er gebeurde en aangekomen in Kemmel bekeek ik mijn oudje en zoals gedacht
draaide maar één van de twee schroeven . Ik heb dan maar een paar goeie
gedronken in café Eclips en met mij en de auto ging de temperatuur naar beneden
, zonder eerst Wim en zijn Madame proficiat te wensen voor de mooie dag.
Wim en Ilse doe zo verder en de drivers club zal blijven
bestaan .
Ghislain en
Antonella
17ème Ballade du Kemmelrit
Un seul mot pour résumer cette sortie : UNE MERVEILLE.
Wim Salaets avait en tête de créer un cercle d'amis, amateurs de MG et
autres mécaniques, et il a tenu ses engagements à la lettre.
Admirablement aidé par son épouse Ilse, il a proposé aux 60 participants
une journée inoubliable. Dans une ambiance détendue au possible, propice aux
rencontres entre amis, Wim a invité quelques connaissances pour participer à
cette balade, et ce fut une belle réussite !
Le rassemblement et le petit déjeuner se passaient dans une ambiance
conviviale.
Wim était relativement surpris par le nombre de participants, il avait
déclaré une bataille, et cétait pour la gagner.
Wim souhaitait
le bienvenu aux participantset remerciait
ses amis qui l'avaient aidé: Ivan pour le développement
du logo et les plaques des tours, Marc, Geert, Georges, Vincent pour leur appui
et Christian et Alain pour les traductions. Après lhabituel brin de causette,
le café et les couques, les participants quittaient Zillebeke.
Côté météo : un peu de brume mais le ciel allait souvrir, et il
na pas plu.
En empruntant des petites routes tourmentées avec bon nombre de
chapelles et de belles fermes, les nombreux ancêtres se faufilaient dans ces beaux paysages, qui exhibaient leurs belles facettes, après
cet hiver interminable.
Initialement on pouvait penser: Tiens, encore une de ces tristes
journées, mais Wim avait prévu quelque chose en plus : le
soleil !De ce fait, on a vu les
propriétaires de cabriolets, enlever la capote de leur auto, tant pis pour les
autres participants (notamment ceux dune MG A coupé) qui ont du autant
transpirer.
Après quelques sérieuses montées et aussi quelques descentes, nous
sommes arrivés sur la Place de Cassel, où le petit Picon nous a fait du bien.
Notre voisin qui pilotait une Citroën Traction, en commandait de suite un second, car il le trouvait si bon.
Après quelques problèmes avec le Picon et le roadbook, nous arrivions au
Mont des Cats, à «lAuberge du Catsberg» où le déjeuner nous attendait.
Wim avait pensé à tout : la terrine maison comme entrée et ensuite le plat
consistant, carbonnade de buf et frites, plus que suffisant pour remplir notre
estomac. Ce nétait pas tout car pour terminer, nous avions encore droit à la
tarte maison aux pommes.
Compteurs à zéro et nous pouvions commencer la partie de l'après-midi en
voiture décapotée cette fois. Au Mont Noir, il y avait beaucoup de trafic et on
roulait au pas... Je dois dire que jai rencontré des problèmes avec la température du moteur,
qui a flirté tout un moment avec la limite de l'admissible.
Mais après une bonne descente, l'aiguille redescendait et je pouvais continuer
ma balade sans dommage, quelle chance !!!
Et puis direction Mont Kemmel, par des routes sinueuses, les pavés de la
montée ont été difficiles pour mon MGB. Mais malgré tout, je parvenais au
sommet. Une deuxième sueur froide lorsque le moteur sest remis à chauffer
suite aux efforts quon lui avait commandés. Je devinais ce qui passait et arrivé
à Kemmel, je regardais mon bon vieux moteur et je remarquais que seul un
ventilateur fonctionnait.J'en ai
ensuite pris quelques bonnes (boissons rafraichissantes) au café Eclips, et
ainsi ma température et celle de la voiture sont subitement redescendues.
Je voudrais adresser mes félicitations à Wim et à Ilse pour cette
magnifiquejournée.
Continuez de cette manière et vous verrez que le club MG Drivers va
survivre !!!
7° Kemmelrit in de zon /17° Balade Kemmel au plein soleil !!!!
Het was een groot succes kwa deelnemers en zon ! Lekker eten was er ook. Verslag volgt later. Le 17° Balade fut un grand succès pour le nombre de participants et le soleil !!!!!