BUITENLAND
Leuke reizen
25-01-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5. Van Tstsikama NP naar de lagune van Knysna

donderdag 22 januari 2009

Goed geslapen in onze blokhut maar toch vroeg wakker (apen op het dak). Om 7:00u zijn we al onderweg naar Knysna. We willen de ‘Bloukranspas’ doen, maar die is gesloten. Dan maar tol betalen en de N2 volgen.

Net voor Plettenberg bezoeken we ‘Birds of Eden’ in The Crags. Daar kan je de mooiste inlandse vogels van dichtbij observeren, oa de ‘Knysny Loerie’.

Dan ‘Plett Bay’, poepsjieke villa’s in de heuvels met prachtig zicht over de baai.

We vervolgen onze weg tot Noetzie, voorbij een kleine township met net daarnaast een bouwproject voor luxe villa’s. Als we een fooi geven aan 2 vriendelijke parkwachters (zonder voortanden, is ons al dikwijls opgevallen, vreemd) krijgen we toelating om tot aan het strand te rijden. Daar staan een 5-tal castel’s vroeger van rijke families, maar die nu hotel zijn.

Ons logies ligt op Leisure Island,  in de Lagune van Knysna. De manager van ‘African Breeze’ brengt ons naar z’n buren ‘Founders, Keepers’ waar de griekse gastvrouw ons een riant appartement toont: ruime living met keuken, badkamer en romantische slaapkamer.

Een groot terras waar we kunnen eten en zonnen. Hier zullen we 4 nachten blijven.

Na een frisse duik in het zwembad, gaan we eten in een fijn restaurant ‘tide’ op het eiland. Het eten is fantastisch, we brengen onze eigen fles mee, en ze vragen zelf geen geld voor het ontkurken.

vrijdag 23 januari 2009

Om 8:00u breakfast in ‘African Breeze’, en dan een rondrit op Leisure Island.

Er staan heel grote en mooie villa’s, daarom is er ook zoveel security vanaf inkom van het eiland, er staan bij het binnen- en buitenrijden 3 camera’s. Dan verkennen we Knysna en rijden de Lagune rond tot Brenton-On-Sea.

Vanop de heuvel aan de westkant van de Heads hebben we een magnifiek uitzicht op zowel de Lagune en Knysna, als op de Indische oceaan. We wandelen hier langs het strand van Brenton-on-Sea tot Buffelsbay: op de middag, onder de brandende zon! 12km, 4uur. Resultaat: benen en voeten roodverbrand (we hadden ons goed ingesmeerd, maar het zeewater spoelt alles weg met nare gevolgen). Das afzien.

’s Avonds op de grote BBQ: T-bone steak, met koude patatjes, tomaat uien,

Als snack bij het braaien hebben we voor ’t eerst biltong van Kudu  gegeten. Smaakt een beetje naar gedroogde hesp (maar dan heel droog), wel lekker eigenlijk.

zaterdag 24 januari 2009

In de voormiddag na weer een copieus ontbijt naar ‘The Heads’ brandende zon en schitteren uitzicht over de lagune.

De Heads, een smalle zeeëngte die toegang geeft tot de lagune

Een plons in het zwembad van ‘African Breeze’, en dan naar het andere eiland ‘Thesen Island’,nieuw, veel mooie winkels en restaurants aan de waterfront. We gaan ook nog winkelen voor de braai. In de winkels worden de rekken met alcoholische dranken om 17:00u afgedekt (overal in ZA) mag niet meer verkocht worden tot ’s anderendaags 10:00u.

En dan weer lekker braai, maar eerst krijgen we van onze gastvrouw heerlijk sappige watermeloen.

zondag 25 januari 2009

10:00u we besluiten de ‘Terblans Walk’ en ‘Kom-se-Pad’ (6,5km) te doen, diep in het woud ten Noorden van Knysna. We belanden eerst nog in een Township. Iedereen is op zijn paasbest gekleed voor de misviering, met zangeressen in uniform en al. Dit is een trots en mooi volk. Wij hebben nog geen Katholieke kerk gevonden. Op de wandeling is een poel waar je kan zwemmen. Dus sleuren we ons zwemspullen mee. Het is een mooi pad, maar door de aanhoudende droogte is er geen water te bespeuren, jammer.

Rond 15:30u zijn we terug ‘thuis’ en nemen een frisse duik in de pool. En na de sundowner (dagelijks gewoonte) rijden we terug naar Thesen Island naar restaurant ‘34°South’:

Oester (4x large en 4x medium) amaai dat zijn kanjers!

10 Queen prawns ieder met lookboter en piri piri saus

Dat alles begeleid met een fles sauvignon en heerlijk aan de waterkant (doet ons denken aan Port Grimaud).

25-01-2009 om 00:00 geschreven door murphyslady

Categorie:Reizen
21-01-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4. Van Addo NP naar Tsitsikama NP

maandag 19 januari 2009

Vandaag lange tocht naar ‘Tsitsikama NP’ daar zullen we 3 nachten blijven. 280km, sober ontbijt, en dan rijden we nog eens door het Addopark naar de olifanten, buffels, bokken enz…helemaal zuidelijk verlaten we het park tot Colchester, dan via PE, Jeffreys Bay naar Tsitsikama NP.

Eerst nog even door Stormsrivier, een mooie plaats met veel B&B’s. Lijkt me ook een mooie plek om te verblijven.

Maar wij logeren in het park zelf: onze ‘oceanette’ ligt hoog op de rotsen, pal aan de oceaan. Enkele maanden geleden was er een hevige storm die zelfs 3 grote chalets heeft weggeblazen, ook de hangbrug was beschadigd. We wandelen eerst naar de parkwinkel om etensvoorraad , er lopen kleine bokjes (blue duikers) door de struiken(ik wou ze aaien en heb ze weggejaagd, waar zit mijn verstand? Tssss)  en op de rotsen zitten menige families klipdassies (guitige snoetjes)  en er is een groot zwembad (tidal pool).

Klipdassies

Ik leg enkele malse lamskoteletjes op de braai en wat brood met tomaat en ‘chakalaka’ ertussen, en we doen een praatje met de buren: Zuid Afrikaners uit het noorden. Hij is prof opvoedkunde, we verstaan elkaar vrij goed in het afrikaans en nederlands. De meeuwen profiteren ervan om onze broodjes te pikken!

We genieten van de maaltijd en het uitzicht: wat een belevenis, het beuken van de golven en de ondergaande zon, dat alles met een lekker glaasje wijn op ons groot terras!

We drinken een mooie Merlo ‘tinta barocca’ met kaarslicht, tot laat in de nacht genietend van de geluiden en geuren van de oceaan!

dinsdag 20 januari 2009

De wandeling naar de suspensionbridge is makkelijk, wel veel trappen.

De brug overspant de kloof van de stormsrivier, prachtig aan de ene kant de wijde oceaan en aan de andere kant de stormsrivier diep tussen de rotswanden. Eens de brug over klauteren we naar de ‘lookout’: dat is wel even klauteren naar de top.

Het kan hier verschrikkelijk stormen, de brug was vorig jaar helemaal stukgeslagen en verschillende chalets waren door de storm uit de grond gerukt en helemaal vernield.

Na de lunch op ons geweldig terras, gaan we zwemmen. We zijn weeral helemaal alleen in de grote pool, lekker gezwommen.

Daarna nog een flinke wandeling: blouduikerwandelpad (7,4km) door de bossen met geelhoutbomen, klimmen, klimmen, klimmen…

’s Avonds braai…mmm.

De ondergaande zon is prachtig, het wordt daarna wel wat killig, maar er is zelfs vloerverwarming in onze oceanette!

De grote glazen deuren naar ’t terras staan wijdopen: je ziet de zee, en hoort de reuze golven op de rotsen breken: waauw!.

woensdag 21 januari 2009

Na het ontbijt wandelen we naar de Stormsrivier waar we met een zodiac een tochtje door de kloof maken. De gids wijst ons de’ white breasted cormoran’, een ‘kingfisher’, en onderlangs de boot zwemt een ‘zandtijgerhaai’.

Dan verhuizen we naar een ‘forest hut’ omdat de oceanettes volgeboekt waren voor deze nacht.

Very basic: 2 beddekes (met warmwaterkruik) een klein tafeltje, een schab met serviesgoed, handdoeken, een ruim terras met braai. Er is een WC op 10m van de hut. Sanitair en keuken is gemeenschappelijk (20m verder).

Alles is kraaknet.

Na middag starten we de ‘Ottertrail’ (6km) ALLEEN VOOR GEVORDERDE HIKERS! ,meer klauteren dan stappen. Het “pad” loopt over de rotsen langs de woeste waterlijn over grote rotsblokken en die zo gekende ‘platen’. Echt gevaarlijk.

Na 1 uur hou ik het voor bekeken. Mijn man doet de tocht helemaal tot de waterval.

Terug in onze blokhut, horen we de apen over het dak lopen naar de vuilnisbakken, en als ze iets eetbaars zien, dan kieperen ze die bakken om. Onze buurvrouw vond een slang (30cm) in de toiletten, die hebben ze direkt komen halen. Ze doden ze niet, maar droppen ze ergens verweg. Gisteren zat er een ‘bull frog’ in de wc van 20cm brrrr!

21-01-2009 om 00:00 geschreven door murphyslady

• 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009

• Reizen (7)

• Blog tegen de regels? Meld het ons!