U bent terecht gekomen op het 2de deel van "oudecrossmotoren" hopelijk beleef je er evenveel plezier aan als bij het eerste deel.
en we starten onmiddellijk met goed nieuws, nml met de uitnodiging voor de viering van oud zijspancrosser Roger Vanlerberghe uit Klerken West Vlaanderen.
Roger is intussen 83 jaar en 50 jaar geleden werd hij kampioen van België bij de zijspannen BMB - FMB
Rik Claeys BMB-FMB afgevaardigde voor het WK zijspancross is een van de drijvende krachten achter die viering die samengaat met een tentoonstelling , de foto's van toen, die daar te zien zullen zijn, zijn oa voor een gedeelte afkomstig van de West Vlaamse verzamelaar Marnix Vanslembrouck.
Torsten Hallman (2) op de Husqvarna met naast hem de jonge Roger De Coster (52) op CZ , samen reden ze 9 wereldtitels bij elkaar, waarbij De Coster er 5 voor zijn rekening nam.
Hubert Scaillet met de Triumph metisse 2 cilinder. Scaillet heeft zowel op Sarolea als FN gereden maar begin de jaren 60 schakelde hij over op Triumph. in 1962 werd hij kampioen van België op de, laat ons zeggen, gewone Triumph en het jaar daarop werd hij terug Belgisch kampioen op een Triumph Metisse. met de FN wist hij 1 GP zege in de wacht te slepen.
dit was de Sarolea 500 crossmotor van Hennie Rietman uit 1951, let op de achtervering die nog niet "zwevend" was en bovendien een zeer korte veerweg had.
de crossbanden waren van het toen zeer bekende merk Englebert.
op de foto zie je Roger(39) met zijn FN in strijd met een andere FN combinatie, let op de specifieke FN voorvork (de zogenaamde rekkervork") en de plunjer achtervering, het gaat hier om een FN van voor 1954.
(een stukje uit het boekje dat je gratis kunt krijgen als je de tentoonstelling in Klerken een bezoekje brengt)
ROGER VANLERBERGHE.
Kort na de tweede wereldoorlog, in 1948, begon Roger Vanlerberghe, auto-
mecanicien van beroep, aan zijn motorcross-carrière. Hij was toen 24 jaar.
Met een Matchless 350 cc, was hij in de categorie Juniors algauw iedereen
de baas. Ook in een hogere categorie, de Seniors, was hij moeilijk te kloppen.
Na de Matchless, volgde een Ariel, en ook een BSA.
Vanaf 1952, combineerde Vanlerberghe het crossen met de solo-motor met het crossen met de zijspan-moto. Het was in die tijd nog mogelijk om in korte tijd het zijspan te monteren of te demonteren van de eigenlijke moto.
Zo reed R. Vanlerberghe soms in beide categorieën met dezelfde moto, envaak won ie dan ook nog in alletwee de disciplines. Een huzarenstukje dat
niemand hem ooit nadeed !
Het crossen met het zijspan beviel R. Vanlerberghe ondertussen zo goed, dat Het solo-rijden wat naar de achtergrond verdween en de Klerkenaar zich specialiseerde in deze bijzonder zware motorcross-discipline op drie wielen.
eindelijk, deze morgen was het zover, het probleem met de ontsteking was opgelost (een defekte, nieuwe connector, was de oorzaak).
alles werkte naar behoren en het geluid is prachtig, al zeg ik het zelf. hij klauwde met zijn achterband al even in de aarde en dat gaf een goed gevoel.
ik heb van de foto's een kleine slide show gemaakt zo zie je meer dan op één foto.
op de foto Roger Vanlerberghe(27) met de FN in volle strijd met Jozef Brems op de BSA(25)
Bemerk op de vele fotos de gezichtsuitdrukkingen, de grimassen op Rogers gezicht die duidelijk maken hoe zwaar de motorcross-sport wel is !
Het is echter ook een feit dat Roger Vanlerberghe nooit naar een wedstrijd
vertrok om de hoop te vullen. Hij gooide zich altijd vol overgave in de strijd, een attitude waarover vandaag niet veel jeugdige sportlui meer beschikken.
Enkele rake uitspraken van Roger Vanlerberghe zelf, die de ingesteldheid
en de zegedrift van de ware kampioen ten volle illustreren :
Aan elke wedstrijd dat ik deelnam vertrok ik thuis al met het idee dat ik
kon winnen. Dat is de enige juiste ingesteldheid ! Want als je op voorhand,
al met het idee zit dat je toch niet kunt winnen, dan blijf je
beter in je kot !
Soms gebeurden er bij de start wel eens valpartijen, waarbij dan
sommige deelnemers achterop raakten. Als ik dan aan de leiding reed, en
ik kwam na een tijdje terug in hun buurt om hen te dubbelen, dan sprongen
ze zulle, om plaats te maken voor mij!. Als ze zagen dat Vanlerberghe er
aan kwam, dan wisten ze wel hoe laat het was . . . !
Het was natuurlijk ook de tijd dat de motorcross in België waanzinnig populair
werd, met ronkende namen als August Mingels, Nic Janssen, Victor Leloup en
René Baeten.
In de categorie sidecars waren de voornaamste concurrenten van Roger
Vanlerberghe : Leon Liekens, Karel Dom, Joris Van Hoof en Luikenaar
Pierre Frenay.
Laatstgenoemde werd Belgisch kampioen in 1952 en 1953, en was in het
gezegende jaar 1957 vice-kampioen na onze Roger Vanlerberghe.Na heel
wat speurwerk vonden we de ondertussen 85-jarige Pierre Frenay terug in
Pepinster, in de buurt van Verviers. Als alles mee zit mogen we ook deze
legendarische motorsportman verwelkomen op de tentoonstelling. Uiteraard
een prachtig eerbetoon aan onze lokale kampioen R. Vanlerberghe !
op de ietwat onduidelijke foto zien we Pierre Frenay aan het werk met het FN zijspan, Frenay werd in 1952 en 53 Belgisch kampioen bij de "sidcars" en was een te duchten concurrent voor Roger Vanlerberghe.
Pierre is 85 jaar en in goede gezondheid, hij woont momenteel in Pepinster bij Verviers-Luik, hij zal waarschijnlijk een kijkje komen nemen naar de tentoonstelling van zijn oude crossmakker Roger.
nog een felle tegenstander van Roger Vanlerberghe en zijn "bakkenist" was Leon Liekens uit Wiekevorst.
DE PIONIERSTIJD.
Eind jaren 40, begin jaren 50 , het was de pionierstijd van de motorsport in ons land.
Maar kampioen Vanlerberghe zocht het niet alleen in eigen land ! Ook in Frankrijk, en vaak diep in Frankrijk, zocht de Klerkenaar de internationale concurrentie op, en kwam er ,even vaak als in eigen land, met de goed gevulde Franse prijzenpot naar huis.
Parijs, Douai, Montreuil, Niort, of het verre Angoulème, Roger Vanlerberghe Veegde er overal de vloer aan met de Europese zijspancrosstoppers.
In die tijd echter was heelhuids aankomen op die verre wedstrijden echter vaak al een prestatie op zich.Met de Plymouth en de remorque met het crosszijspan er op, over slecht berijdbare en onverlichte wegen naar het ruim 750 km verre Angoulème om er te gaan crossen. Het was geen plezier-
reisje.
Roger Vanlerberghe : Er reden in die tijd nog niet zo heel veel autos hoor,
en van autostrades was nog geen sprake. Als het te donker werd, stopten we ergens langs de graskant : Twee man sliep in de auto, twee sliepen er onder de remorque. Bij het eerste daglicht trokken we weer verder !
Uiteraard hadden we met onze ouwe Plymouth (waar Roger eigenhandig een dieselmotor had ingebouwd) ook wel eens pech onderweg, en dan moest je vaak vindingrijk zijn om je weg te kunnen vervolgen. Het is zelfs nog gebeurd dat we de crossmotor moesten gebruiken om verder te rijden, op zoek naar een garage om onze remorque te herstellen !
En dan ook nog es dergelijke prestaties neerzetten op die verre wedstrijden ! Mannen van ijzer en staal waren het, in die tijd !
het is zover, vanavond vrijdag 10 augustus wordt Roger Vanlerberghe gevierd en feestelijk ingehaald met het nodige motorengebrom.
zaterdag 11 augustus is de tentoonstelling te bezoeken van 14 tot 19 uur en zondag 12 augustus van 10 tot 19 uur in het Covenmaeckerspand in gemeente Klerken (W-Vl)
op de foto zien we de vinnige Vanlerberghe die, aan zijn gezicht te zien, duidelijk voor de overwinning gaat.
om af te sluiten een lijstje met de behaalde plaatsen in het Belgisch kampioenschap.
ROGER VANLERBERGHE . . . 50 JAAR LATER
HISTORIEK
Een overzicht geven van de ontelbare zeges uit de carrière van Roger
Vanlerberghe, zou ons hier te ver leiden.
Toch houden er aan een korte historiek te schetsen van de eindstanden
van het Belgische kampioenschap zijspan-motorcross, in de jaren waarin
R. Vanlerberghe zijn grootste successen behaalde.
° Eindstanden kampioenschap van België sidecar-motorcross
195219531954
1. Pierre Frenay 1. Pierre Frenay1. Leon Liekens
2. Roger Vanlerberghe2. Leon Liekens2. Pierre Frenay
3. Victor Govaerts3.Roger Vanlerberghe3. Joseph Brems
4. Mathieu Verschuere4. Karel Dom4. Karel Dom
5. Leon Liekens5.Joris Van Hoof5.Roger Vanlerberghe
195519561957
1. Leon Liekens1. Leon Liekens1.Roger Vanlerberghe
2.Roger Vanlerberghe2.Roger Vanlerberghe2. Pierre Frenay
3. Pierre Frenay3. Pierre Frenay3. Leon Liekens
4. Joris Van Hoof4. Joseph Brems4. Joris Van Hoof
5. Joseph Brems5. Joris Van Hoof5. Albert Van Hove
DE TENTOONSTELLING.
Deze tentoonstelling is een initiatief van F. Buysse en R. Claeys, i.s;m. de
plaatselijke motorcrossclub, Klerken Artistiek Historiek en het gemeen-
tebestuur.
Voor de vele informatie,fotos krantenknipsels, enz.mochten we o.a. een
beroep doen op de privé-collectie van Roger Vanlerberghe zelf, Roger Raes,
Marnix Vanslembrouck, Gilbert Bruynooghe, Jackie Vanlerberghe, Frans
Claeys, René Bruneel (ex-voorzitter BMB), Frans Lenez (ex-voorzitter
Motoclub Leke) , Etienne Willems, e.a. Aan hen die we vergeten te vermelden:
Onze welgemeende excuses hiervoor .
Hartelijk dank aan iedereen die aan deze unieke tentoonstelling zijn steentje
zoon van Jackie Moonen en zelf een begenadigd crosser, op de foto zien we de jonge Moonen in 1968 tijdens een BLB cross in Hansbeke op een Bultaco Pursang.
vandaag de dag nog steeds aktief op de crossmotor en wie zaterdag 18 en zondag 19 augustus naar Bolderberg afzakt zal Johnny daar aan het werk zien, of er zou iets moeten tussenkomen.
de familie Moonen had nog een crossende telg, of moeten we "telge" zeggen, maar dat is voor binnen en week of zo.
Les Archer (rechts) op de foto met een Norton 2 cilinder solo crossmachine, bij het zijspangebeuren werden deze motoren zeer veel gebruikt, eerst in de Norton frames maar later ook in de bekende en beroemde WASP en EML frames die speciaal gemaakt werden voor de zijspancross.
Rik Smeyers 74 jaar jong en nog altijd crossen met stijl en klasse, je moet het maar doen.
de BSA B50 500 is van 1970, Rik zelf is van 1933 en zij vormen een perfekte combinatie, de foto die je ziet is genomen tijdens de oldtimercross te Bolderberg op 19 augustus 2007 maar zou evengoed uit de late jaren 60 kunnen zijn.
bij de Moonens zat het crossen er duidelijk in, tot zover zelfs dat Benita, dochter van Jackie en broer van Johnny ook aan de crossmicrobe niet kon weerstaan en zich met de Yamaha sierlijk over het parkoers bewoog. op de foto zie je Benita een behoorlijke sprong maken waar de meeste van haar sekse genoten toch zouden voor bedanken.
een paar belangrijke piloten uit vervlogen tijden zijn tot nu toe nog maar weinig of niet aan bod gekomen, een van die piloten is André Vanheuverswijn .
op de foto André in aktie te Oostmalle (de Bruulbergen) op 30/05/1957 met de Matchless en op kop voor de legendarische Engelsman Brian Stonebridge op een Greeves.
hoe het er in die tijd aan toe ging kun je zien op het filmpje waar we enkele crossers zien vertrekken naar "Brian Stonebridge Memorial Trophy Scramble in Hawkstone Park op 20 maart 1960.
Brian Stonebridge kwam om in een verkeersongeval op het einde van de jaren 50
Karel Dom en bakkenist Peeters waren in de midjaren 50 serieuze tegenstanders van oa Leon Liekens, Pierre Frenay, Jozef Brems, Joris van Hoof en niet te vergeten Roger Vanlerberghe die onlangs nog gevierd werd voor zijn Belgische titel (BMB FMB)die hij behaalde in 1957.
Karel Dom won in 1951 het eerste Belgisch kampioenschap voor zijspannen (info Lucy Poelmans)en reed zich in 1953 en 54 telkens naar een 4de plaats in het Belgisch kampioenschap (BMB FMB) met de Matchless en het Precision zijspan.
op zondag een sigaartje en het bandje sparen in een doosje voor later.
foto: collectie Jos Peeters
Aandacht: Lucy Poelmans maakte me er attent op dat Karel Dom (zie artikeltje hier juist onder) het eerste Belgisch kampioenschap zijspannen won in 1951, ere wie ere toekomt en ik voeg het meteen toe aan zijn palmares.
ook dat is motorcross, modder en water, en bij aankomst zowel de motor als de piloot onder de smurrie.
de man in kwestie is André Vandecasteele uit Oostkamp die destijds zowel met Triumph als BSA aan de slag was, de foto werd genomen op 18/08/1968 te Erembodegem. de motor is een CZ voor diegene die het door de modder niet meer zo goed zien.
de tekst is niet erg duidelijk door de blauwgroene kleur van de flyer, wil je hem duidelijk dan print je hem in zwart wit en je hebt er een dokumentje bij.
hier de mannen die in 1965 2de werden in de Grote prijs der Natie's op de citadel van Namen, de Engelsen liepen met de hoofdprijs weg en de Zwitsers werden 3de.
vlnr: Jef Teuwissen, Sylvain Geboers, Joël Robert, Herman Desoete en de tijdelijk invalide Walter Baeten.
Eddy Ramon, vader van onze 51ste Belgische Wereldkampioen MX1 Steve Ramon.
Vader Eddy reed vooral met het crosszijspan in de punten en was op nationaal vlak niet te kloppen tijdens zijn BLB zijspancrossperiode, samen met Danny Goethals in de bak reed hij 5 nationale titels bij elkaar.
eind de jaren 80 ging hij over naar de BMB en werd zowel in 1991 als in 1992 vice wereldkampioen met de hulp van zijn toenmalig bakkenist Gino Strubbe, telkens na de Nederlanders Timmermans/Verhaegen.
de appel is hier dus niet ver van de spreekwoordelijke boom gevallen
Eddy Ramon reed op een KTM-EML combinatie, EML was een Nederlands produkt die uit de handen kwam van de onlangs overleden Hennie Winkelhuis.
de letters EML stonden voor: Eigen MakeLij (dit laatste blijkt niet te kloppen, Hubert Peusens schreef me het volgende hierover op 26/04/2009
in een van de reportages staat vermeld ,dat de naam EML staat voor Eigen Makelij ,terwijl het ,Eibergese Metaal Laswerken diende te zijn.Ik reed persoonlijk met de eerste zijspan die door Hennie met de hand werdt gemaakt ,in zijn METAALBUIZEN fabriekje te Eibergen,hij vervaardigde er metalen meubelen.Broer Dirkx was de eerste rijder die er een kreeg ,en ik de volgende gedurende4 jaar,door de overwinningen,en de goede resultaten kregen meer belgen zin in het systeem,dat HENNY had uitgevonden en uiteindelijk werdt Marcel Discart de verdeler van Belgie.Het is een prachtig verhaal hoe ik er belande en de band die ik later had met de kleine Hollander met zijn baard en zijn klompen,maar het zou te veel plaats in beslag nemen gr PEUSENS HUBERT EX zijspan rijder B.L.M
Proficiat Steve en volgend jaar opnieuw als het even kan. (misschien krijg je nu toch een oefenterrein in west-Vlaanderen van minister Bertje Anciaux ?)
Albert Van Vlierberghe van het team "De Oude Garde" in aktie op de classic cross van Bolderberg 2007 met de BSA 350 B40 van 1960 en in duel met de TriBsa 500 1957 van Charlie Sneyd.
op de site www.deoudegarde.be kun je meer lezen over de "de oude garde" zoals ze zichzelf noemen, maar dat niet alleen, als je de tijd neemt om de site te ondekken zul je een paar interessante items kunnen bekijken.
Historische foto van 3 Engelse rijders uit de vijftiger jaren.
vlnr: Brian Stonebridge, John Draper en Geoff Ward.
de foto is genomen in 1956, Hawkstone Park Engeland.
we weten niet of de foto voor of na de wedstrijd is genomen maar aan John Draper te zien denk ik dat het na de race was ... en nog iets, om een groot crosser te zijn moet je niet altijd "groot" van gestalte zijn.
typische mooie crossmotor van de jaren 50, meestal bereden door particuliere rijders met laag budget, dat is niet denigrerend bedoeld want het Triumph blok was sterk en door een handige sleutelaar gemakkelijk zelf te prepareren, zodat het crossen betaalbaar bleef. het BSA frame was eigenlijk een baanversie waar hier en daar de nodige versterkingen werden aangebracht
deze motor is momenteel in het bezit van Charlie Sneyd.
een van mijn "jeugdidolen" toen ik een jaar of 9 was op het einde van de jaren 50 was Freddy Taillieu die samen met Roland Stubbe de Zeeweg in het West-Vlaamse Ettelgem/Oudenburg onveilig maakten met hun crossmachienen.
Freddy begon aan zijn crossloopbaan met een Ariel, stapte dan op de BSA Goldstar en ging uiteindelijk met succes over naar de sidecars, maar later meer daarover.
de foto is genomen in 1960 maar de plaats is onbekend (info Marnix Vanslembrouck)
een zeer mooie opname uit 1952 tijdens de internationale cross te Namen. de Norton bovennokker 500 van Leslie Archer ligt tegen de grond en onze Victor Leloup vervolgd ongestoord zijn weg.
let op de minimale achtervering op de FN van Leloup, de Norton van Archer beschikte toen al over de "zwevende achtervering"
prachtige Zweedse crossmotor uit de jaren 60, Rolf Tibblin reed er menig keer mee naar de overwinning.
wie graag Zweedse crossmotoren ziet, klik dan even op deze site, het begint een beetje lullig met veel tekst, maar als je naar onder toe scrolt zie je de mooiste Zweede crossmotoren.
op de foto Fernand Biscop, broer van Jean en Pol, met de Triumph Metisse. de foto is genomen tijdens een BLB wedstrijd in 1965. Fernand werd in 1957 Belgisch Kampioen bij de kleine cilinders, in 1958 werd hij Kampioen van België bij de junioren en in 1963 deed hij dat nog eens over bij de Vedetten
Freddy Taillieu in aktie op de Triumph zijspan combinatie met in de bak Wilfried Goethals, let op de typische houding van de piloot tijdens het bochtenwerk. dat het prima bochtenwerk was kunnen we afleiden uit de onderstaande tekst.
het duo Taillieu - Goethals reed zich bij de BLB in 1964 naar het hoogste schavotje en dat zowel in het Belgisch kampioenschap als in het kampioenschap van West - Vlaanderen.
de overgang naar de BMB verteerden ze goed door in 1965 een 2de plaats te scoren in het Belgisch kampioenschap en in 1966 en 67 werden ze telkens 3de beste in België.
op de foto zie je de eerste crossmotor van Albert Bervoets, zoals velen midden de jaren 60, koos ook Albert voor de BSA Goldstar.
Bervoets debuteerde in 1964 op de BSA maar de motor zelf was al een paar jaar eerder uit de BSA fabriek gerold.
zoals we op de foto kunnen zien is hier ook de voorvork en het voorwiel van de Goldstar vervangen door mogelijks een Matchless exemplaar, de BSA vorken waren niet van de beste, dat gaf zelfs Jeff Smith toe.
de Rode Goldstar is nu in het bezit van een verzamelaar van het eerste uur nml Egon Duchateau uit Kuringen die nog meer van dat moois in huis heeft.
hedentendage legt Albert zijn concurrenten het vuur aan de schenen tijdens de "Oldtimercrossen" met zijn Maico 490 uit 1981, ik zei het al, bonkige mannen waren het in de jaren 60.
typisch beeld van een rennerspark uit de jaren 60 met Jan Boonen en zijn Husqvarna machiene.
let op de Citroën camionette met de belettering "Husqvarna" en de Peugeot 404 om de aanhanger te trekken en Jan zelf in dat typische "crosstenue" van de jaren 60 .
nog een mooie foto uit 1968 die genomen is in het rennerspark, het moet wat aan de koude kant geweest zijn, gezien de muts en vest die Jean Berkmans droeg terwijl hij zich even laat fotograferen op de CZ.
let op de sportieve VW, met mistlampen en de "luchtclaxons", en de zware Mercedes.
een beeld vlak na de start op de Citadel van Namen, 1968 of 1969. vlnr zien we de volgende piloten ( geef een seintje als de namen niet kloppen of als je nog meerdere piloten herkend):
dus vlnr: Jeff Smith, Vic Eastwood(12), Sylvain Geboers (56), Roger De Coster (54), Paul Friedrichs (2) Jef Teuwissen (70) Herman Desoete (66)
het getrainde oog van Rudi Put, aanbreger van deze foto, zag nog dat Sylvain Geboers inderhaast zijn vlag verkeerd had aangedaan, ook nog een andere rijder, maar daar is het niet zo duidelijk had ook zijn Belgische vlag wat slordig omgedaan. (wie is deze rijder met het nr 60 ?)
(Correctie: nr 12 is niet Dave Nicoll maar Vic Eastwood, nr 60 is Gaston Rahier en de foto is genomen in 1968: info Marnix Vanslembrouck)
(reactie van Lucy Poelmans: Lucy bevestigd dat nr 12 inderdaad Vic Eastwood is, maar is er bijna zeker van dat nr 60 Frans Slechten is)
deze foto toont 3 (4) piloten die samen goed waren voor 10 (13) wereldtitels nml
Jeff Smith 64 en 65 Paul Friedrichs 66, 67 en 68 Roger De Coster 71, 72, 73, 75, en 76 (Gaston Rahier 75, 76 en 77)
linksboven zien we Belgisch glorie August Mingels die in 1952 zowel kampioen van België als vice-Europees kampioen geworden was op Matchless. Mingels zou nog een paar keer Belgisch en Europees Kampioen worden maar dan met FN
linksonder Hennie Rietman (de Leeuw van Doetinchem)die toendertijd de nummer één was in Nederland en in 1952 het Nederlands Kampioenschap op zijn naam had gezet met Matchless. daarvoor was Rietman al Nederlands beste geworden in 1948 en 49 op Sarolea en zou na 1952 nog 3 maal Kampioen van Nederland worden nml in 53 en dan zowel in de betrouwbaarheidsritten als de motorcross op BSA en in 1955 met behulp van BSA en FN
rechtsboven, Brian Stonebridge die spijtig genoeg geen kampioen van Engeland was met Matchless, daar hadden de Engelsen wat op gevonden door te vermelden dat hij de winnaar was van de Internationale motorcross de Grand Prix of England
rechtsonder de Italiaan Italo Milano die in 52 de primus was in Italië.
hier een trio Geboers met vlnr Diseré, Sylvain en Louis, Eric was nog te klein om mee op de foto te mogen poseren.
als men van een motorcrossgeslacht wil spreken dan kan men niet naast de Geboers kijken, vroeger was dat zo, maar ook hedentendage en vooral bij de classic crossen staan er veel Geboersen aan de start.
hier nog een leuk filmpje, je kunt nooit raden over wat het gaat.
sinds kort is er een nieuwe gratis oldtimer koop en verkoop site, ik heb hem meteen bij mijn "favoriete blogs en website's" geplaatst. ( in de linkerkolom bovenaan deze blog) , maar als je op de onderstaande URL klikt geraak je er ook binnen, geef er eens een klikje op:
motorcross staat soms gelijk met veel werk aan de motor, tijdens de week tussen 2 crossen door valt dat nog mee, maar tussen 2 reeksen op zondag werd dat soms een probleem.
hier een foto van de werken aan de versnellingsbak van een BSA Goldstar. en zoals dat meestal het geval was, een paar die het werk deden en de anderen die toekeken en commentaar gaven.
PS: het zou hier gaan om de motor van Jan Rombouts, normaal reed Jan met het nr 10, de negen op de nummerplaat blijkt over een ander nr te zijn gekleefd. wie weet er het fijne van en weet er misschien iemand waar deze foto zou genomen zijn in 1961.
John Banks met de BSA GP 441, Banks was een van de laatste BSA fabrieksrijders en de BSA GP 441 was een van de laatste crossmotoren die BSA produceerde.
foto: Albert Leeten
PS: onlangs werd via de blog een vraag gesteld ivm "ELEKTRION" olie. zijn er oliespecialisten die deze vraag kunnen beantwoorden ?
Titel: Elektrion/eion additieven Reactie: Het blijkt dat Elektrion nog altijd bestaat! Was vroeger "De Cavel & Roegiers" oliën, naar de naam van de stichters Leopold De Cavel en zijn collega Roegiers. Waren actief begin 20ste eeuw in Gent. Produceren nu nog maar niet meer heel veel. Weet niet echt meer waarom deze olie dient. Wie weet hierover meer. (White Star zou in Gent een van hun laatste concurenten zijn heeft men mij gezegd).
(aan de rechterkant van de blog zie je afbeelding van een blik "ELEKTRION" van rond de jaren 60 )
enige dagen geleden kreeg ik een mailtje van iemand uit Nederland die vertelde dat hij een tijd terug in een Belgisch ziekenhuis een oud piloot had ontmoet die vertelde dat hij in 1957 kampioen werd bij de zware motoren,de man was rond de 75 jaar en vertelde honderduit over Baeten , Mingels, Rombouts enz.
de naam kon hij niet precies herinneren, het was zoiets als Derkx of Dieriks.
eerst hokte ik op een van de broers Dirkx, maar na wat opzoekwerk en overleg met Peter Rietman kon het jaartal 1957 niet kloppen.
door een 2de mailtje van de aanbrenger werd het duidelijk dat het om een Belg ging .
één mailtje naar kenner Marnix Vanslembrouck bracht direct het licht in de duisternis, het gaat hier over MARCEL KERCKX die in 1957, 50 jaar geleden dus, Kampioen van België werd bij de Senioren (BLB) Marcel Kerckx reed in die periode ook bij de "Grote Bond" nml de BMB waar hij regelmatig kampte met oa Baeten, Mingels, Rombouts enz..
we hopen in ieder geval dat Marcel goed en wel uit dat ziekenhuis is gekomen en terug kan genieten van zijn boot en de kust.
op de foto Marcel Kerckx (24) en Felix van Kenhove (3) de foto werd genomen op 12 mei 1957 in Stekene, van Kenhove werd op dat moment Kampioen van Oost Vlaanderen en Marcel Kerckx won de cross bij de senioren (info M. Vanslembrouck)
wie kent er nog de Engelsman Dave Curtiss, met de Matchless 500 reed hij zowel in België als in Nederland naar tal van ereplaatsen.
Peter Rietman, die voor de foto zorgde, zag Curtiss oa rijden in het Nederlandse Boekel, St Anthonis, Markelo enz enz.., veelal was hij tezamen met Les Archer, zegt Peter, en ze vervoerden hun machines met een Morris stationwagen. ik stond vaak bij hen in het rennerspark en keek toe hoe ze in de regen een "bandje" wisselden, mooie herinneringen uit vervlogen tijden.
foto en info: Peter Rietman
wie misschien in de regen ook af en toe een bandje moest wisselen was André Syvertsen, oud BLB en BMB piloot en nu ook "blogger" op het seniorennet. André laat foto's zien van zijn crossverleden die begon in het begin van de jaren 60. zijn blog noemt "Bultaco" en staat onder de rubriek "Sport" maar voor het gemak hier de link:
een mooi groepje zijspan piloten en bakkenisten midden de jaren 60. nr 57 Felix Coppoy, nr 43 Fred Goeman en Gentiel Vermote, nr 53 Freddy Taillieu en Wilfried Goethals en last but not least Raf Uyttendaele en zijn Vrouw Julienne Goeman de dochter van Fred Goeman. het is bijna een familiefoto want Freddy Taillieu en Wilfried Goethals waren schoonbroers.
met zijn helm en "stofbril" aan en op de motor kreeg Jan Clynck de bijnaam " het atoomkanon van Helmond" vanwege zijn supersnelle startprocedure en zijn spectaculaire manier van rijden.
meestal werden de rijders herkend door hun specifieke manier van rijden of aan hun kledij en nog het meest aan hun nummer voor en opzij van de motor en zeer zelden door het zien van hun gezicht want die was meestal onttrokken aan het zicht door een "stofbril".
gekukkig werden er af en toe ook foto's genomen in het rennerspark en daardoor kregen we de piloot helemaal te zien, hier een dergelijke foto van Jan Clynk in het rennerskwartier te Schijndel (Ned) ergens midden de jaren 50.
we zagen al eerder een foto van een propere John Banks(3), van een propere Banks is hier op deze foto geen sprake meer wanneer we hem hier in aktie zien tijdens een cross ergens in Engeland. de Engelsen voelen zich thuis in regen en modder, maar teveel is teveel .
Raymond van Obbergen aan het werk met de Matchless in 1954.
de ELEKTRION olie reklame op de achtergrond is hier duidelijk aanwezig.
onlangs werd er een vraag gesteld ivm ELEKTRION, of deze olie nog gemaakt werd en door wie, waarvoor ze eigenlijk diende enz.. al de antwoorden op deze vragen kun je terug vinden op de volgende links.
veelal wordt Dave Bickers gelinkt aan Greeves waarmee hij 2 maal Europees kampioen werd, Bickers reed ook op andere mahines oa op Matchless en CZ, hier zie je hem op een paddock foto met de CZ.
morgen kun je hem bewonderen op een andere machine en de dag daarop op nog een andere...
Europees kampioenschap 250 cc 1960:
1 Dave Bickers - Greeves 2 Jeff Smith - BSA C15S 3 Miroslav Souchek - ESO
Europees kampionschap 250 cc 1961:
1 Dave Bickers - Greeves 2 Arthur Lampkin - BSA C15S 3 Jeff Smith - BSA C15S
enige info ivm Dave Bickers en vele andere toppiloten, waaronder ook onze eigen Belgische legenden kan je vinden als je op deze link klikt
als afsluiter een foto van Dave Bickers, genomen tijdens de classic cross in Rhenen, met links van hem Rob Hartendorp (Ned.) die vroeger, en nu nog, een vurig Bickers fan was
er is een spreekwoord dat zegt: "wanneer men zijn vrouw meeneemt dan komt men nooit te laat thuis".
zo dacht Valeré Put er waarschijnlijk ook over en nam zijn vrouw José mee op de crossmotor, José is trouwens de zus van Harry Everts en de tante van Stefaan.
een zeer mooie machine was de Matchless Metisse, midden de jaren 60 reden veel Belgische toppers op deze motor, oa Herman de Soete, Sylvain Geboers, Alex Bal, Jos Vermeeren om maar enkelen te noemen.
ik heb het misschien al een keer vermeld maar er zijn ook Metisse frames in België gemaakt onder licentie, nml de Fasotte frames, ze waren bijna identiek aan de originele.
de Fasotte frames werden rond de streek van Luik geproduceerd en zijn veel zeldzamer dan de Metisse 's die in veel grotere getale werden gemaakt.
prachtig gerestaureerde Sarolea Monotube Crossmotor uit 1950, deze motor is perfekt gerestaureerd door zijn eigenaar Egon Duchateau. veel Belgische en Nederlandse piloten hebben met dergelijke motor gereden, helaas zijn er maar weinig meer over, wat de motor meteen tot een geliefd verzamelobject promoveert.
wil je nog meer mooie motoren zien klik dan op de url van de Owen Collection
Stonebridge met de 250 Greeves, hier nog met de Villiers motor met ronde cilinder, het rijwielgedeelte was perfekt alleen miste de motor in 1957 nog de nodige kracht, vooral op de zwaardere omlopen was dat een nadeel, daar kwam verandering in mede door het tuningwerk van Stonebridge en later met de komst van de Villiers Starmaker motor. in 1959 reed Rudi Boom zich in Nederland naar het hoogste schavotje met een Greeves.
op de foto zie je Stonebridge op een van de eerste Greeves crossmachines.
hier zie je de Sarolea Monotube in aktie met Hennie Reitman in het zadel tijdens de "Moto-Cross des Nations"1950 in het Zweede Skillingaryd. Rietman werd er individueel 3de maar de Nederlandse ploeg haalde het schavotje niet, daar zorgde Engeland voor met Draper, Hall en Lines, die eerste eindigden, gevolgd door Zweden met Nigren, Eriksson en Brinkeback. België werd eervol derde met Cox, Meert en Leloup.
op diezelfde Sarolea werd Rietman in 1950 kampioen van Nederland.
mensen die zich inspannen om de oude crossmotoren op de omlopen te laten rijden tonen we ook graag eens op de blog, zij brengen tot slot al die foto's van lang geleden terug tot leven.
op de foto John Smeyers aan het werk met de BSA B44 van 1964 in de oldtimermotorcross van Bolderberg 2007, John eindigde 2 maal op het hoogste schavotje in de pre 65 klasse .
Marcel Wiertz, ook wel gekend onder de naam "Mister Bultaco" omdat hij met Bultaco reed en ze ook verdeelde.
tussen 1965 en 1971 werd hij liefst 5 maal kampioen van België in de 250 cc klasse en dat in een periode waar Joël Robert 6 maal wereldkampioen werd en ook nog 3 keer vice-wereldkampioen.
een feit was dat Wiertz en Robert boezemvrienden waren en ze de koek onder elkaar verdeelden.
Wiertz was zowel aktief in de trial, 6 daagse ritten en in zijn jonge jaren ook in de wegraces.
hij nam 5 maal deel aan de "Motocross der Naties"
op de foto zie je Marcel Wiertz in aktie met de Bultaco Metisse
De BSA nog goed in de modder en er moest nog een vaas worden gezocht voor de bloemen, er was nog werk op de plank bij de Vermeerens, maar het leverde een mooie foto op.
vrouwelijke piloten in het classic crossgebeuren zien we niet zo vaak, Kathy Michielsen is één van de uitzonderingen, met de Suzuki 250 staat ze haar mannetje tussen de "mannen" en kaapte ze op een mooie manier de 2 plaats weg in het Belgisch Kampioenschap van haar klasse, proficiat en volgend jaar nog een "treedje" hoger
foto: Kathy aan het werk met de 1973 Suzuki 250 op de cross van St lenaerts 2007
PS: kijk ook eens op de webstek van Kathy die je de laatste nieuwtjes laat weten ivm Classic Cross
wie kent er nog de imposante Engelse piloot Basil Hall, nooit wereldkampioen maar daarom niet minder verdienstelijk.
trouwens in een wedstrijd kan niet iedereen de eerste eindigen en hebben we ook een tweede, een derde enz.. maar ook een laatste en een voorlaatste nodig om het spectakel volledig te maken, iedere deelnemer brengt naar eigen vermogen en kunnen zijn deeltje bij in het totaal en vaak moeten de mindere getalenteerde rijders meer inspanning leveren dan de betere.