Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
08-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 maart 2011 (Oudenaarde - Kwaremont)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We vatten vandaag nog maar eens een nieuwe GR aan: de streek-GR van de Vlaamse Ardennen zal ons van Oudenaarde naar Kwaremont brengen. Dat is net geen 22 km ver. De ontwerpers willen álles tonen, ook de Koppenberg en de Oude Kwaremont, die ongetwijfeld meer tot de verbeelding van wielerliefhebbers dan tot die van stappers spreken. Dat leidt niet alleen tot een erg grillig traject (wat op zich geen nadeel hoeft te zijn), maar ook tot het inlassen van enkele minder interessante stukken. De TWQ (45 %) ligt trouwens lager dan je in deze regio zou verwachten. Toch mogen we niet te negatief zijn in onze beoordeling: als je langs de koterijen heen kijkt, word je regelmatig getrakteerd op prachtige vergezichten, die op deze heldere, frisse lentedag eindeloos lijken, en Koppenbergbos en Elenebos en de vele veld- en voetwegen zorgen voor een stevige wandeling, met flink wat hoogteverschillen.

Even in de kantlijn: veel wandelwegen zijn deskundig afgesloten voor het motorengeweld van quads en motocrossdinges, maar waar dat niet gebeurd is, is de schade des te groter. Gelukkig zorgen vorst en droogte ervoor dat het pad overal goed begaanbaar blijft.

 

Voor de spoorwegarcheologen: we lopen een tijdje in de buurt van de vroegere lijn 85. De centrale van Ruien mag dan wel een groot deel van de wandeling zichtbaar blijven, met sneeuwwitte rookpluim, maar van de spoorlijn blijft niet zo veel meer over: hier en daar wat rails en kilometerpalen, maar van de destijds bij dieselliefhebbers zo gewaardeerde lijn blijft niet meer dan wat vergane glorie over.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3908 8:09 8:19 +14 (2630 - 61006 - 26xx)

Brussel-Zuid - Oudenaarde 2330 8:41 9:27 stipt (360)

 

Kwaremont - Ronse [belbus 470] 16:35 17:00 ruimschoots op tijd (ab2008-02)

Ronse - Oudenaarde 1868 17:12 17:22 +2 (4187)

Oudenaarde - Brussel-Zuid 2316 17:33 18:19 stipt (329)

Brussel-Zuid - Halle 1589 18:28 18:37 +1 (617)

 

De commentaar:

 

Hoewel IR 3908 maar met 5 minuten vertraging vertrekt, is het snel duidelijk dat we nog heel wat vertraging zullen bijmaken voor we Brussel-Zuid bereiken. Het duurt tot Ruisbroek voor we even wat snelheid halen (en weer valt het op hoe snel we optrekken met deze 2 26'en en 8 M6). Schuldige is P7520, die trouwens op de zwarte lijst van Infrabel staat/stond. Toch is afschaffen niet meteen de oplossing: de trein heeft blijkbaar een defect gehad, én dat vermijden kan meer soelaas brengen dan het uitdunnen van de reizigersdienst. Je zou trouwens met evenveel recht kunnen zeggen dat ook de CR 3757 zijn steentje tot de vertraging bijdraagt, want die is opzij gemoeten in Halle (om de 7520 door te laten), maar heeft tussen Halle en Brussel-Zuid ook nog heel wat vertraging opgelopen (van 5 naar meer dan 10). Het illustreert perfect hoe elke uitbreiding van het GEN voor steeds meer vertragingen zal zorgen: tussen Halle en Brussel-Zuid ligt alle infrastructuur er al, maar het aantal CR's zou nog toenemen, en daardoor ook de hinder die deze trage treinen veroorzaken voor de snellere. Ik geloof er niet in, in dat hele GEN-gedoe…

 

De rit naar Oudenaarde verloopt dan weer vlekkeloos. Ik merk nu ook - anders dan enkele dagen geleden - dat heel wat halten en stations tussen Denderleeuw en Zottegem nieuwe, fris ogende, verhoogde perrons hebben gekregen. Dat mag ook wel op deze drukke forensenlijn.

 

Voor de terugreis hebben we een belbus van lijn 470 besproken voor 16:35. Dat is 5 minuten later dan wat voorzien is in de planner, maar de bus komt inderdaad zo goed als stipt aan rijden. We zijn met 4, en onderweg wordt nog een aansluiting gerealiseerd met belbus 490. Toch komen we ruim vroeger dan 17:00 in Ronse aan, waar L 1868 al staat te rochelen. De bezetting van de 2 motorwagens is mager, op de ze vakantiedag.

P8961 uit Gent rijdt perfect op tijd binnen op spoor 3. Vermoedelijk zijn het de overstekende reizigers (de P-trein komt binnen op spoor 3, de L-trein vertrekt van spoor 1) die toch voor een minuutje vertraging zorgen voor onze L. Elf minuten later staan we al in Oudenaarde, na een rustige rit door ons wandelgebied van vandaag.

We namen IC2316 ook al enkele dagen geleden (zie verslag Dikkebus). In stel 329 ontbreekt een lamp, of beter: ze zorgt af en toe voor flink wat lawaai, want ze ligt los in de armatuur. Gelukkig is dat storende lawaai er alleen maar in de wissels. We vertragen wat als we Zottegem naderen: mogelijk is de L-trein niet op tijd uit de voeten geraakt.

En net als op 3 maart rijdt ook de aansluitende 1589 vrijwel op tijd. Net voor het binnenrijden in Brussel-Zuid wordt de trein nog verspoord van perron 8 naar 9.  We zitten in stel 617 dat een grondige graffitibeurt heeft gekregen. De ruiten zijn bijna volledig ondoorzichtig; in Halle zal blijken dat het hele stel, van voor naar achter, en van onder naar boven onder de verf zit. Wie beweert dat het beter gaat met graffiticriminaliteit moet maar eens rondkijken: ze zijn hun schade heel vlug aan het inhalen. Ook nu maakt de trein een minuutje vertraging, alhoewel daar geen aanwijsbare reden voor is. Misschien is de reisweg via lijn 96N en 96 toch niet de snelste, al wordt voor precies die route maar 9 minuten uitgetrokken. Maar kom, over een minuutje struikelen we niet, wat wel zou kunnen over de bijzonder gevaarlijk geplaatste fietsgoten op de trappen in Halle. Ik heb trouwens sinds de plaatsing nog geen enkele fietser deze ondingen weten gebruiken.

 

Veel foto's van de tocht vind je op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/oudenaarde%20-%20kwaremont%20GR%20Vlaamse%20Ardennen/

08-03-2011 om 13:09 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 maart 2011 (Dikkebus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In Kreo van Vakantiegenoegens van maart 1993 vond ik de beschrijving van een wandeling in Dikkebus, met de titel "Langs de vijver van Dikkebus naar de Hallebast". Als je zo een wandeling zo vele jaren na verschijning volgt, loop je wel eens het risico dat de beschrijving nog nauwelijks bruikbaar is, maar dat is vandaag absoluut niet het geval. Integendeel, ondertussen heeft men hier wandelnetwerken uitgetekend en zoals we de laatste tijd wel meer ervaren hebben, heeft men ook hier oude, verdwenen wegen een nieuwe kans gegeven. Een mens zou er zowaar optimistisch van worden.

Maar zelfs de "oude" wandeling haalt al een TWQ van 51 %, wat je niet meteen verwacht in deze streek: de weg rond de vijver is natuurlijk al goed voor anderhalve km Trage Weg, maar ook in het agrarische gebied dat grotendeels het karakter van het tweede deel van de wandeling bepaalt, komen nog enkele prachtige onverharde veldwegen door. Kemmelberg en Scherpeberg vormen voor de verdere invulling van het decor, al was de lucht net iets te heiig: meer dan verre schimmen waren ze vandaag niet.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3909 10:09 10:19 stipt (2828)

Brussel-Zuid - Ieper 2332 10:41 12:20 +6 (305)

Ieper - Dikkebus [belbus 79] 12:30 12:39 +17 (ab4335)

 

Dikkebus - Ieper [belbus 79] 16:05 16:20 meer dan stipt (ab4335)

Ieper - Brussel-Zuid 2316 16:39 18:19 stipt (430)

Brussel-Zuid - Halle 1589 18:28 18:37 +4 (657)

 

De commentaar:

voor de volledigheid: we nemen vandaag ook de bus van en naar het station van Halle, omdat parkeren in de verre buurt ervan op dit uur van de dag nauwelijks mogelijk is, want donderdag is ook nog eens marktdag. De halfuurdienst van lijn 155 in de voormiddag zorgt nauwelijks voor problemen, maar om een of andere reden wordt dat net voor de avondspits plots een uurdienst, en de overstap van 3 minuten bij de terugreis (Halle 18:37/18:40) lijkt niet meteen betrouwbaar. Maar we zullen het halen, ook al omdat de chauffeur bereid is nog even te wachten op de aanstormende reizigers, en we waren heus niet de enige. 's Morgens reden we mee met bus 3933 (Ukkel) die ons met 9 minuten vertraging in Halle bracht, 's avonds was de beurt aan bus 3962 (Het Rad), die zo goed als stipt reed.

Van Halle naar Brussel-Zuid kunnen we nog eens een vierledig stel nemen: er moet een groep scholieren mee en traditiegetrouw willen die allemaal door dezelfde deur. De lichte vertraging die daardoor ontstaat is in Brussel-Zuid al weggewerkt. Net voor Brussel krijgen we controle van een Vlaamse TBG, een zeldzaamheid op deze verbinding - het Vlaams én de controle.

 

Het zal één break zijn die ons van Brussel naar Ieper brengt, maar dat is op dit uur van de dag voldoende, als heeft een tiental TBG's ruim één derde van de eersteklasafdeling ingenomen. Ze houden de gesprekken rustig: het onderwerp leent zich dan ook tot rust: zelf brood bakken. We vertrekken uit Brussel-Zuid met 4 minuten vertraging, maar in Denderleeuw zijn dat er al 11 geworden: ik vermoed een rit op zicht tot voorbij de brug van Pede, want we rijden stukken trager dan de vertragingsborden wegens de immense GEN-werken daar opleggen. De vertraging slinkt mondjesmaat: in Ieper zullen we nog altijd 6 minuten vertraging overhouden (al beweert railtime dat het er maar 5 meer waren…). Dat er in Kortrijk niks van de vertraging afgaat, ondanks de volle 5 minuten die we daar hebben, omdat er niets aangekoppeld hoeft te worden, heeft te maken met de aansluiting met de IC naar Oostende. Het is prettig om vast te stellen dat er dus blijkbaar toch nog op vanzelfsprekende aansluitingen gewacht wordt, maar het is - en dat is logisch - de IC naar Oostende die eerst vertrekt. Dan volgt een typisch geval van "voorrang en ontblokking", term die ik destijds in Halle opstak toen ik daar onder de onderstationschefs enkele vaste vrienden mocht rekenen: wordt deze terminologie eigenlijk nog gebruikt om een vertraging te verantwoorden? Resultaat is dat we vertrekken met de 8 minuten vertraging die we ook bij aankomst hadden.

De afspraak met de belbus ligt vast op 12:30, en de aansluiting is dus geen probleem. Meer, de belbus komt met flink wat vertraging aanrijden. Na een ommetje door het Ieperse centrum en nog wat instappende reizigers onderweg komen we 17 minuten later dan voorzien in Dikkebus aan. Met 12 reizigers is dit meteen ook de best gevulde belbus sinds we die sporadisch her en der gebruiken.

 

Dezelfde chauffeur verzorgt met hetzelfde busje de terugrit. Nu zijn we met vier. De bus komt ruimschoots vroeger dan voorzien aan rijden, en eigenlijk zouden we gemakkelijk de P-trein van 16:12 kunnen halen, maar die zou onze terugrit alleen maar verlengen, omdat er geen goede aansluiting is in Gent. We nemen dus maar de voorziene én rechtstreekse trein naar Brussel (en Dendermonde). Ook nu bestaat die uit één break, maar in Kortrijk zal een stel worden aangekoppeld. Het wordt een rustige, geschiedenisloze rit, die bovendien 4 minuten vroeger dan voorzien in Brussel-Zuid eindigt. Wat een contrast met de voormiddag toen het zo stroef liep tussen Denderleeuw en Brussel.

 

Het wordt nu stilaan uitkijken naar de vertraging van onze laatste trein. Maar de lange CR komt op tijd Brussel-Zuid binnen. Dat ziet er goed uit, maar meteen nadat we ingestapt zijn volgt een mededeling dat een probleem op het instrumentenbord van de bestuurder voor een tiental minuten vertraging zal zorgen. Dag, bus! Maar de twee "depanneerders" klaren de klus erg snel: we vertrekken met niet meer dan 3 minuten vertraging via lijn 96N tot Ruisbroek. De enkele reizigers die hals over kop voor de IR naar Geraardsbergen/Kortrijk gekozen hebben, zijn eraan voor de moeite, want die blijft netjes achter ons. En ja, hoewel er nog een minuutje bij komt, halen we nog net onze aansluitende bus… Soms kan het mee zitten, en ik hoop dat het geen valse schijn is als ik de indruk heb dat het sinds enkele weken spectaculair beter gaat met onze treinen. Al lok je met zo'n zinnetje waarschijnlijk wel tegengestelde reacties uit…


Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/dikkebus/

03-03-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 februari 2011 (Duisburg - Linkebeek GR 512)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Kijk, dit is nu eens een voorbeeld van een langetermijnvisie: je bouwt een autoweg of twee dwars door het uitgestrekte bosgebied ten ZO van Brussel, je merkt dat de bomen ziek en dus gevaarlijk worden door de vervuilende werking van het wegverkeer en je hakt ze om, om het tomeloze gebruik van de autowegen veilig te stellen. Niet dat er op onze tocht vandaag niet genoeg bomen meer overblijven, want het is een onvervalst bostraject langs GR 512 van Duisburg tot Holleken, een gehucht van Linkebeek. We stappen bijna 18 km en de TWQ bedraagt 89 %, enkele asfaltwegen in het bos meegerekend. Je kunt je afvragen waarom wegen midden in het bos geasfalteerd moeten worden, je kunt je nog meer de vraag stellen waarom de ontwerpers geen alternatieven zoeken in de uitgestrektheid van het Zoniënwoud. Maar misschien is een stukje asfalt soms wel nodig om andere mooie plekjes te bereiken.

We steken ook onder lijn 161 Brussel (eigenlijk Schaarbeek) - Namur door; de werken voor het GEN zijn hier volop bezig, maar de doortocht is gelukkig mogelijk. Ook hier is een brede strook bomen gesneuveld.

 Veel variatie moesten we niet verwachten vandaag. Dat is dan ook het belangrijkste euvel van onze tocht: een lange wandeling door steeds weer identieke bosstroken, waarin de beuk nog altijd de plak zwaait, maar ook heraanplantingen die nog niet echt de charme hebben van een eeuwenoud bos. Maar wie een boswandeling wel ziet zitten, moet zeker eens op pad langs deze (of een andere) GR ten zuiden van onze hoofdstad.

 De verplaatsing:

 Buizingen - Halle [155] 8:39 8:54 stipt (ab3948)

Halle - Brussel-Zuid  3107 9:19 9:30 stipt (332)

Brussel-Zuid - Groenendaal 6559 9:43 10:18 stipt (237)

Groenendaal - Duisburg 830 10:41 11:05 +3 (ab3018-65)

 

Linkebeek - Buizingen [155] 15:34 16:07 +9 (ab3937)

 De commentaar:

 Het gebeurt maar sporadisch dat we zo dicht bij huis stappen, en omdat we bij de terugkeer "onze" buslijn kunnen gebruiken, rijden we ook ' s morgens met de bus naar het station. Dat De Lijn in en om Brussel, en meer bepaald ook in het Pajottenland en de Zennevallei enorme inspanningen heeft geleverd staat buiten kijf, maar de verbinding Halle en pakweg Hoeilaart, Overijse enz. blijft een zorgenkind. Dat komt ook tot uiting als je de planners van de NMBS, De Lijn en de TEC raadpleegt. Probeer het maar eens: Halle Station - Duisburg watertoren, en je krijgt een pak mogelijkheden waarvan geen enkele echt goed te noemen is. De meest voor de hand liggende is nog die via de Luchthaven en dan bus 830, maar ik betaal geen diabolotoeslag om van de trein op de bus over te stappen, en dus sluit ik die zelf uit.

De snelste komt nog van de TEC met een rit Halle - Delta, en dan via Overijse naar Duisburg (met de bus die wij ook uit Groenendaal nemen), maar we kiezen voor een ruimere oplossing.

 De IR naar Antwerpen rijdt stipt, en zelfs op dit uur zijn de 2 breaks nog tamelijk goed gevuld. Meer dan een mooi voorbeeld van Vlaams - Waalse samenwerking valt er niet te melden. Een jongeman slentert naar het achterste van de trein, laat de deur naar het platform open, die ik dan maar sluit. Zoals verwacht komt hij even later teruggesloft, en weer blijft de deur open. Nu weerklinkt een krachtig: "La porte." Voorlopig besluit: Vlamingen zijn sterker in daden, Walen met woorden. Maar de deur is wel dicht…

In Brussel-Zuid staat de CR naar Louvain-la-Neuve al aan het perron: 3 klassieke stellen, die gezien de studentikoze volksverhuizingen van de maandagmorgen niet overbodig zijn, tot Etterbeek dan toch… Groenendaal staat er nog altijd belabberd bij - wie een babbeltje wil slaan met Block 4 wordt naar Block 3 verwezen, en eerlijk gezegd, ik denk niet dat elektriciteit en elektronica zich nog langer goed zouden voelen in dit wenende gebouw dat nog vergeefse pogingen onderneemt om een imposant verleden op te roepen.

Als overstappunt trein - bus is het een lachertje: een kil perron (zeker op deze koude, nevelige winterdag) en een minuscuul bushokje. Toch vertrekken hier 4 bussen per uur (lijnen 395 en 830). Zoals wel meer staan die bussen veilig ver en warm van de vertrekhalte opgesteld. Die van ons zal pas op het allerlaatste moment aan komen rijden. Gelukkig is het er gezellig warm en proper, zoals alleen bussen van (goede) pachters proper kunnen zijn. Tot Overijse lijkt de rit wat overbodig, maar vanaf Overijse groeit het aantal reizigers gestaag.

Officieel is de halte Hoeilaart kerk vandaag een tijdje afgeschaft, wegens het opstellen van een kraan. Althans, dat heb ik kunnen lezen op de website van De Lijn, maar de chauffeur bedient de halte toch - waar trouwens reizigers staan te wachten - en van de kraan is geen spoor te bekennen. De dienstregeling voorziet hier in een bediening binnen de minuut van 3 halten (Post, Kerk, Nero) en dat is ondoenbaar. We rijden vanaf hier dan ook met 3 minuten vertraging, en dat zal zo blijven, want een groot deel van de weg rijden we achter een tractor met 2 met zware balen stro beladen karren. Toch maken we geen extra vertraging: in landelijke gebieden stemt De Lijn haar dienstregelingen dus af op de snelheid van een tractor met 2 beladen karren.

 Voor de terugkeer stappen we in bij de halte Amnesty in Linkebeek. Ik heb de naam nooit begrepen, maar nu blijkt dat hier midden een mini-rotonde een boom geplant is voor Amnesty International. Aan een haltepaal staan 2 stoelen die zorgvuldig vastgebonden zijn. Primitieve halteaccommodatie langs deze vrij recente lijn, die een bushokje hier en een wachthuisje daar best zou kunnen gebruiken. De scholen lopen leeg en de bussen vol en dat verklaart de vertraging van onze bus bij aankomst. Overigens volgen de bussen hier ook nog een moeilijke omleiding, met bussluizen en door verkeerslichten geregeld eenrichtingsverkeer door al te smalle straten. Binnenkort zou er een einde aan deze omleiding moeten komen, omdat de kuilen van Aquafin dan weer dicht zouden moeten zijn…

Een jongetje wil nog een Lijnkaart kopen, maar dat lukt dus niet meer. En in Dworp wil een jongedame een biljet naar Halle. Ze legt € 3.00 neer, maar de chauffeur geeft een euro terug: langs lijn 155 (geschatte tijd 19 minuten) betaal je 2 zones, via lijn 153 (geschatte tijd 16 minuten) 3. Toen ik lang geleden voor het eerst de bus nam was er een sectie- of kilometertarief. Het was wat ondoorgrondelijk, dat geef ik toe, maar ik vraag me al vele jaren af of het zonetarief dan zo veel doorgrondelijker is. Een prijs voor fair trade verdienen ze er alleszins niet voor…

 Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/duisburg%20-%20linkebeek%20GR%20512/

21-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 februari 2011 (Eynatten - Kelmis (Via Gulia))
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Geul (Göhl, Gueule) is een wat vergeten bijriviertje van de Maas, dat nochtans het landschap rond het Drielandenpunt grondig beïnvloed heeft. Wie daar mocht aan twijfelen: hij is de aanleiding tot de bouw van de Hammerbrücke en het viaduct van Moresnet. De Via Gulia is een initiatief van de toeristische diensten van de Oostkantons en van het Land van Herve. Het NGI zorgde voor de wandelkaart. Het traject volgt zowat de hele loop van het riviertje. Wij lopen vandaag van de bron(nen) tot Kelmis, iets meer dan 11 km. We stappen afwisselend door een bos- en weidegebied, met de Geul voortdurend in het gezichtsveld, over vaak onverharde wegen: de TWQ bedraagt 55 %. Het is prettig stappen over vaak erg smalle voetwegjes, die de Grote Versnelling hier op schitterende wijze overleefd hebben.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 1557 8:23 8:34 +1 (965)

Brussel-Zuid - Eupen 507 8:57 10:47 +6 (1345 - 11817)

Eupen - Eynatten [14] 11:10 11:23 +1 (ab42 - Mercedes Citaro LE)

 

Kelmis - Eupen 15:30 15:56 +1 (ab7631-71 - Mercedes Citaro LE)

Eupen - Brussel-Noord 539 16:09 17:54 +1 (1342 - 11828)

Brussel-Noord - Halle 3688 18:02 18:29 +2 (983)

 

De commentaar:

 

Voor wie de voorbije dagen op een onbewoond eiland in de Grote Oceaan geleefd zou hebben: het is vandaag precies een jaar geleden dat in Buizingen 2 treinen tegen elkaar botsten, met alle bekende gevolgen van dien. Wij zullen vandaag ongeveer op de minuut na langs de onheilsplek passeren. De CR naar Braine-le-Comte rijdt net als verleden jaar op tijd, en de IC uit Quiévrain, nu met M6, heeft net als verleden jaar opnieuw vertraging.

 

Wij zijn eigenlijk voor P7515 naar het station gekomen, maar de treinen naar Brussel rijden zich hier op dit moment van de dag letterlijk voor de voeten (8:19 - 8:23 - 8:27 - 8:30) en dus wordt het de eerste die niet al te druk bezet is: de CR naar Dendermonde van 8:23. We vertrekken met 1 minuut vertraging - ondanks een onvoorziene stop aan wat ik destijds de halte Brussel-Zennebrug noemde, omdat men er bijna altijd stopte alvorens Brussel-Zuid binnen te rijden, blijft het ook bij die minuut. Het is prettig om vast te stellen hoe de NMBS-reiziger de huidige stiptheidscijfers van de NMBS naar zijn hand zet. "Ja, 't is Veerle hier, hé. Ik zit hier op een trein die voortdurend stopt en zal dus wat later zijn." Voortdurend? Éen keer! Wat later? Éen minuut? Veerle is een liegebeest…

De IC naar Eupen staat nog altijd zonder vertraging aangekondigd; het lijkt trouwens wel mee te vallen met de spits. Toch vertrekt hij met 4 minuten. Het is dat stel met 3 eersteklasrijtuigen en die zitten tot Brussel-Centraal goed vol. In voorlaatste positie zit zelfs nog een vierde eersteklasrijtuig, dat ongetwijfeld gedeclasseerd is. Die zal wel die onfortuinlijke I10 vervangen die in Pepinster uit de sporen liep en tegen een andere trein aanbotste, gelukkig zonder al te veel menselijk leed.

Een dame onderstreept haar aanwezigheid met een knaller van een boer. Als de TBG langskomt, begint hij in het Frans tegen haar. Nauwelijks reactie. "Sprechen Sie Deutsch?" - Zij antwoordt: "Roessisj" in dat karikaturale taaltje van Vlaamse acteurs die een Slavische rol spelen. Maar ze verhuist zonder morren en met veel excuses naar tweede. De TBG is duidelijk onder de indruk van haar verwachtingen: ik spreek 4 talen en dan vraagt ze nog of ik Russisch spreek.

Van de 7 minuten vertraging in Brussel-Noord blijft in Liège-Guillemins bij vertrek niets meer over. En ondanks een lange vertragingszone tussen Fraipont en Nessonvaux komen we zelfs nog 2 minuten te vroeg aan in Verviers. Toch zullen we in Eupen 6 minuten vertraging optekenen: vanaf Verviers-Est is er dienst op enkelspoor en het is wachten op de tegenliggende IC. Dolhain en omgeving is nog altijd een grote werf; de inrichting van de nieuwe halte (die ook Dolhain-Gileppe zal heten) schiet trouwens ook goed op. Ik heb de indruk dat de nieuwe halte verder van het centrum zal liggen dan de oude.

 

Om de bus van lijn 14 te nemen moeten we voor één keer niet naar het Bushof, maar we hebben tijd en doen het dus toch. De firma Sadar heeft voor ons een splinternieuwe Mercedes Citaro LE gereserveerd, in de rode ASEAG-kleuren. De reis verloopt rustig, al stappen we een halte te vroeg uit. Foutje van mij… ik dacht dat de halte Grenze al aan de andere kant gelegen zou hebben en meestal is dat tarifair ingewikkeld en duur. Niet dus! Voor ons wordt het enkele honderden meter meer stappen.

 

Kelmis heeft een naar TEC-normen stevige busbediening. We hebben onderweg al 2 goedgevulde 396'en gezien, maar die van ons heeft een gemiddelde bezetting. Om het eenvoudig te maken heeft men de halte Eupen Bahnhof hier Eupen Hookstraße genoemd, omdat ze net iets verder ligt. Maar de overstap verloopt vlot, al komt de IC uit Oostende net als vanmorgen met vertraging binnen.

De dienstregeling van deze trein vertoont een eigenaardigheid: hij zal ook stoppen in Dolhain-Gileppe senior, en dat verklaart waarom hij 3 minuten vroeger vertrekt dan de andere IC's naar Oostende. In Eupen komt een vijftiger zich vlak in onze buurt nestelen. Uit een telefoongesprek leiden we af dat er nog meer volgen, samen naar zee. In Verviers stappen ze in, blijkt later, het heeft heel wat voeten in de aarde voor ze elkaar vinden. Hij is er namelijk van uitgegaan dat ze achteraan ingestapt zijn en stuurt hen naar voren, zij zijn echter vooraan ingestapt en begrijpen maar niet dat ze steeds weer bij de locomotief terechtkomen als ze zijn richtlijnen volgen. Ze zijn oh zo blij dat ze elkaar toch gevonden hebben voor Oostende en er ontspint zich een tamelijk luid gesprek over het misverstand, maar geleidelijk zakt het niveau tot een aanvaardbaar niveau. Tot ze door krijgen dat ze dezelfde beltoon op hun gsm hebben. Eén wil een nieuwe, en overloopt het hele scala op luid niveau: eenmaal de vijftig voorbij kun je jezelf wel volwassen beschouwen, maar het moment van de oprukkende kindsheid ligt nooit veraf.

Ondanks 5 minuten vertraging in Liège rijden we stipt Leuven binnen; we blijven op lijn 36N en komen zo op spoor 4 terecht in Brussel-Noord. Tussen Leuven en Brussel zit er behoorlijk wat volk in ons rijtuig. Eigenaardig dat niemand reageert op die beltoonsymfonie, euh -kakofonie.

 

Rest ons nog een ritje met de CR tot Halle: achteraan de uit 3 stellen samengestelde CR hangt een CityRailstel. We rijden zowat het hele traject met een vertraging van 2 à 3 minuten. Ik vind het vreemd dat de vertraging niet slinkt, gezien de brede dienstregeling. (Voorbij Halle zal ze zelfs nog toenemen, tot 7 minuten, dixit Railtime.)


Meer foto's, o.m. van de Hammerbrücke, vind je hier:

http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/eynatten%20-%20kelmis/

 

 

 

15-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 februari 2011 (Comblain-au-Pont)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zoals elke gemeente die zichzelf respecteert heeft ook Comblain-au-Pont een wandelkaart uitgegeven, en zoals wel meer het geval is, is dit gebeurd in samenwerking met het NGI. We volgen vandaag de wandelingen  4 (Géromont) en 1 (Roches Noires). Wandeling 4 moet het hebben van vergezichten en een prachtig stukje bos, met o.a. immense beuken, wandeling 1 legt meer de nadruk op de onmiddellijke omgeving van Comblain-au-Pont, met een stevige klim naar de Roches Noires en een tocht langs de oever van de Ourthe, die er bijna zomers kalm bij ligt. Tussendoor krijgen we ook nog openluchtkunstwerken geserveerd.

Comblain-au-Pont is een gemeente die al vroeg tot mijn verbeelding is beginnen spreken. Buurgemeente Comblain-la-Tour is de bakermat van alle muziekfestivals in België. In de jaren 1960 werd hier een naar de normen van die tijd groot jazzfestival georganiseerd; ik las er als twaalfjarige voor het eerst over in het tijdschrift Robbedoes (of was het Kuifje?).

Met een TWQ van 45 % scoren beide wandelingen lager dan je in deze streek zou verwachten, maar de meeste landbouwwegen zijn hier verhard. Toch kan de pret niet op: weidse weiden, vergezichten die nog verder lijken op deze eerste echt heldere dag van het jaar en een complete rust compenseren het tekort aan onverharde paden en wegjes ruimschoots. De beide tochten samen zijn iets meer dan 12 km lang, met de aanloopstreken naar Rivage erbij komen we in de buurt van 15 km.

 

De verbinding:

 

Halle - Brussel-Zuid 1558 9:23 9:32 +4 (228)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 508 8:57 11:00 +8 (1342 - 11828)

Liège-Guillemins - Rivage 115 11:18 11:39 +7 (3016 - 11701)

 

Rivage - Liège-Guillemins 5586 16:11 16:39 stipt (629)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 487 16:42 17:27 stipt (1341 - 11811)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +16 (2630 - 61006 - 2627)

 

De commentaar:

 

Comblain-au-Pont mag dan ooit zowel aangesloten geweest zijn op het tramnet (met de lijn naar Clavier) als op het spoorwegnet (met de lijn Liège - Marloie), vandaag is het alleen nog bereikbaar met een frequent rijdende bus 377 uit Liège. Tenzij je zoals wij voor een vluggere en veel goedkopere oplossing (nettowinst € 14.00!) kiest via Rivage. Zo komt er wel goed 2.5 km bij, maar daarvan lopen enkele langs Ourthe en Amblève, en die kunnen er dus best nog bij.

Van de oude tramlijn blijven nog enkele duidelijke sporen op de stafkaart over. Het stijgen uit het dorp van Comblain-au-Pont naar de hoogten van Géromont moet een echt huzarenstukje geweest zijn. Wie zijn tram in eerste instantie miste kon die ongetwijfeld nog halen als die vele minuten en een bijna volledige lus later ongeveer weer op hetzelfde punt (in afstand, niet in hoogte,) uitkwam.

 

We namen de CR naar Dendermonde van 9:23. Met 3 klassieke stellen is dat een erg rustige trein. Sinds december rijdt die vanaf Y. Ruisbroek over lijn 96N Brussel-Zuid binnen, maar helemaal stipt loopt het niet. De trein rijdt in het zog van de IR naar Antwerpen en heeft 3 minuten vertraging. In Brussel zijn dat er vier geworden, maar dat is niet echt hinderlijk.

Ook de IC naar Eupen heeft een kleine vertraging, maar zoals de traditie dat wil groeit die wat aan in de NZV: van 4 (Zuid) naar 7 (Noord). Wie denkt dat het dan allemaal snel in orde komt, komt bedrogen uit. In Diegem gaat het tamelijk vlot van lijn 36 naar 36 N, maar eenmaal op die laatste worden we een tijd opgehouden - we staan zelfs volledig stil. Ondanks de uitbreiding naar 4 sporen lijkt dit baanvak voortdurend overbezet. Leuven bereiken we dan ook met 11 minuten vertraging; bij vertrek zijn dat er nog 9 en veel gaat er niet meer af: +8 in Liège-Guillemins. Extra time voor het dametje dat gehandschoend en al verwoed een kruiswoordraadsel invult.

Gelukkig is de aansluiting naar Luxemburg tamelijk ruim. Bovendien staat deze IR zelf met 5, later 6 minuten vertraging aangekondigd. Van de 4 rijtuigen zijn er 2 eerste klasse. Het eerste zou gedeclasseerd moeten zijn, maar veel heb ik daar niet van gemerkt. Achteraan hangt 11701, dat blijkbaar net een grondige poetsbeurt (met nat, zoals dat heet) heeft gekregen. Ik heb al meteen spijt dat we niet verder dan Rivage moeten. Tussen Esneux en Rivage zijn er werken; net voorbij Esneux moeten we dus wachten op de doorrit van de tegenliggende IR (zelf in vertraging). In Rivage hebben we alweer 7 minuten vertraging. Als je geen aansluiting moet halen, is dat geen probleem.

 

Voor de terugrit zullen we beroep moeten doen op een L-trein van Marloie naar Liège. Die rijdt bijzonder stipt; er zit wat reserve in, maar de TBG wacht plichtbewust in de tussenstations.

Rivage ziet zijn loketten nu ook gesloten vanaf 13:00, en op zaterdag en zondag is er al helemaal geen loket meer. En dat terwijl je personeel achter de neergelaten gordijntjes vermoedt, nee, wel zeker hoort… Gelukkig is het station open; het is er aangenaam wachten, want buiten is het helder maar fris.

 

Door de erg stipte rit van de L-trein halen we zelfs de IC naar Brussel: we zien hem trouwens stilstaan bij de Y. Val-Benoit. Veel tijd hebben we niet over, maar het lukt perfect. Twee dames die Engels wauwelen met een Amerikaans accent veroveren vrij luidruchtig de wereld - gelukkig is een I11 groot genoeg om uit te wijken; na een tijdje komt een dame die wil lezen trouwens in onze buurt zitten, ook al op de vlucht voor de Amerikaanse expansiedrang. De rit verloopt zonder veel geschiedenis: tussen Schaarbeek en Brussel-Noord gaat het even traag, maar we rijden toch te vroeg, zodat we het Noordstation stipt halen.

Daar staat de IR naar Binche met 11 minuten vertraging aangekondigd. De ervaring leert dat je dan maar beter op de IR kunt wachten - onderweg gaat die toch voorbij de CR, die bovendien ook nog wat extra reizigers van de IR aan boord heeft. Als het bij die 11 minuten blijft, tenminste. Maar we vertrekken uiteindelijk met 12 minuten, het gaat naar 14 minuten en in Halle zijn het er al 16. De 26'ers trekken nochtans aardig op, aan hen zal het niet gelegen hebben. Rijtuig 61006 is zwaar toegetakeld: buiten door graffiti , binnen door crassiti. Ik las nog niet zo lang geleden dat het met graffiti de goede weg opging, maar ik heb vandaag zoveel verknoeide treinen gezien, dat ik me afvraag of er geen nieuw offensief bezig is.

 

Zes treinen vandaag, waarvan er 3 in aanmerking komen voor een stiptheidsprijs, 2 met onderscheiding. Maar dat betekent ook dat de helft van onze treinen met meer dan 5 minuten vertraging reed. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor: 30 P-treinen afschaffen, als ze durven. Alleen spijtig dat de 3 vertraagde treinen buiten de NZV vertraging opliepen. Neem nu die IR naar Binche: amper 2 minuten extra vertraging in de NZV. Afgeschafte P-treinen, die zullen wel wat verschil maken, maar de crisis wortelt dieper en waarschijnlijk ook elders. Overigens leek de spits vanavond vlot te lopen - die IR was de enige op het tv-scherm met vertraging…

 

Foto' s van de wandeling vind je hier: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/comblain-au-pont/

08-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (3)
06-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 februari 2011 (Halle - Gooik)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hacowa 102 (eigenlijk 103 want 102 was gepland voor 14 november, toen half Vlaanderen het verkoos om zich rijkelijk te laten besproeien met het zoete hemelnat) zoekt weer de eigen streek op. Toen we de wandeling enkele weken geleden verkenden, ervoeren we onverwacht dat er zich op dit ogenblik een stevige kentering voordoet: enkele tientallen jaren geleden konden we nog zwaar ontgoocheld thuiskomen, omdat bij de verkenning gebleken was dat veel van de wegjes die plichtbewust op de topografische kaart waren ingetekend, verdwenen en/of onbruikbaar geworden waren. Nu zie je het omgekeerde: een flink stuk van de wegen die we vandaag volgden, staan niet eens op de meest recente kaarten. Gelukkig hadden we het goede idee om vooraf de kaart van het Wandelnetwerk Pajottenland te kopen: zo ontdekten we een schat aan nieuwe, onverharde paden, met een echt knuppelpad erbovenop. En zelfs voor de verbinding tussen Halle en het wandelnetwerk konden we echte trage wegen volgen.

Zo tekenden we dus een parcours uit van iets meer dan 18 km, dat eigenlijk van begin tot einde gedomineerd werd door de talrijke beken die hier allemaal van oost naar west lopen, weliswaar niet altijd even fanatiek, want ze mogen hier nog rustig meanderend de Zenne opzoeken, voor die zich door de Brusselse ondergrond boort. De TWQ lag onverhoopt hoog: 65%, en dat ondanks aanloopstroken in Halle en Gooik. Belangrijker nog: alle onverharde wegen waren stuk voor stuk juweeltjes, de ene al wat avontuurlijker dan de andere, maar toch perfect begaanbaar. Af en toe open, nog niet verknoeide landschappen zorgden voor de rest.

Ik maak me sterk dat de 28 deelnemers genoten hebben van deze tocht én van de stops in het Dravershof in Pepingen en De Groene Poort in Gooik. Want ook dat laatste hoort er bij...

06-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
01-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 februari 2011 (Huldenberg - Bossut)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wandelen door stukjes bos en door weidse, vervroren kouters, het heeft wel iets op zo'n koude, nevelige winterdag als vandaag. Leidraad is GR 579 tussen Huldenberg en Bossut, iets meer dan 14 km, met de nadruk op een schitterend landbouwgebied, met holle wegen, een stuk of wat riviertjes (de Lane en de Dijle, alweer) en enkele stukjes bos, waarvan vooral het Sint-Agatha-Rodebos demonstreert dat een bos erg mooi kan zijn in de winter. De TWQ bedraagt 55 %, maar eigenlijk is alles verhard, want de vorst zit diep: de meeste veldwegen die door moderne landbouwmachines aan flarden gereden zijn, liggen er bij als natuurvriendelijk beton. Het is alsof de bouwers van die machines, die vooral gericht zijn op een Amerikaanse markt, de Europese boeren vooral nog snel veel geld afhandig willen maken, voor dit deel van Europa de landbouw voorgoed opgeeft. Even klinkt nog schaalvergroting, maar zelfs onze normale verkeerswegen zijn te smal geworden voor deze mastodonten die vaak ook nog tegen onbehoorlijke snelheden het rijk voor zich alleen opeisen.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3658 8:30 8:47 +12 (754)

Brussel-Zuid - Brussel-Schuman 2409 9:03 9:19 +5 (415)

Brussel-Schuman - Huldenberg [344] 9:41 10:20 +7 (ab3335)

 

Bossut - Hamme-Mille [6] 14:57 15:00 stipt (ab6422)

Hamme-Mille - Brussel-Schuman [344] 15:13 16:20 stipt (ab4586)

Brussel-Schuman - Sint-Job 8723 16:24 16:43 +2 (2350 - 51026)

Sint-Job - Halle 3587 16:58 17:12 +4 (951)

 

De commentaar:

 

Eigenlijk is het onze bedoeling om de IR van 8:46 te nemen, maar de CR van 8:30 heeft vertraging en dus wordt het een stoptreinrit tot Brussel-Zuid. Ondanks de brede dienstregeling neemt de vertraging nog toe van 11 naar 12 minuten. De 3 klassieke stellen zitten trouwens aardig vol, ook in eerste klasse.

Door die vertraging verkleint de kans dat we de voorziene IC naar Liers/Dinant kunnen nemen, maar uiteindelijk heeft ook die wat vertraging. Er is vanmorgen een serieus probleem geweest tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman, wat ons even het ergste deed vrezen - maar uiteindelijk valt het allemaal nogal mee. De metro zou trouwens ook nog voor een oplossing hebben kunnen zorgen. Met vijf minuten vertraging bereiken we de bouwwerf die Schuman op dit ogenblik toch wel is. We lopen eerst verloren in het station, dat ons redelijk onbekend is, en dan buiten het station. Dat is vooral het gevolg van de schitterende manier waarop de informatie van De Lijn hier onbestaande is. Boven vinden we wel een haltebord met lijn 344 erop, maar het is duidelijk dat die halte niet bediend wordt. Het Schumanplein is een echte heksenketel, met een wel erg luie heks, die maar af en toe even onwillig in haar ketel roert. Middenin al dat verkeer komt ook een bus van De Lijn aangesloft: een 344. Ik loop gewoon tussen al de auto's door en kan door het raam rustig een babbeltje slaan met de vriendelijke en behulpzame chauffeur, die me wijst in welke buurt ergens een tijdelijke halte zou moeten liggen. Raar toch dat je hierover niks vindt op de website van De Lijn. Ik pik mijn vrouw op en we stappen snel in de aangeduide richting; gelukkig zijn we veel sneller dan de bus, die ons wat later meeneemt, met niet eens zo veel vertraging. Snel begint het verkeer trouwens vlotter te lopen. We maken alleen nog wat vertraging bij als een duo controleurs in de bus stapt, die het tiental reizigers controleert. Alles is in orde, en dus maakt ze maar een opmerking over de niet-reglementaire broek van de chauffeur.

 

We stappen veel sneller dan voorzien, want het is koud en onderweg is er geen kans om de innerlijke mens te versterken. We eten onze boterhammetjes dan maar op op het perron van Pécrot, waar zitgelegenheid onbestaande is. Raar dat mensen klagen als ze rechtstaand moeten reizen, maar niet als ze rechtstaand op hun trein moeten wachten. De meegebrachte soep smaakt heerlijk.

Net doordat we zo snel stappen moeten we trouwens ook een vroegere terugreis improviseren. En net op deze eerste dag van het nieuwe tarifaire seizoen kunnen we daar een symbolische actie van maken. Niks geen geplande reisweg via Waver, waar we dan een standaardbiljet - eufemisme voor volle prijs - zouden moeten kopen naar Halle, maar wel een terugreis met bussen van de TEC (gratis, want Pic Pollution, zoals op het biljet vermeld staat), van De Lijn (waarvoor we beiden een Omnipas hebben) en een traject Schuman - Halle dat we nog betalen met een oude KeyCard. Zo hebben we alvast een stuk teruggewonnen van wat we dit jaar meer aan treinreizen zullen moeten betalen door het verdwijnen van de kaart 50 %.

 

We nemen de Rapidobus 6 voor een kort stukje tot het busstation van Hamme-Mille. Het mocht gerust wat langer zijn, want het is een heerlijke bus. In Hamme-Mille staat een bus van De Lijn, en die opent meteen zijn deuren als hij ziet dat er overstappende reizigers zijn. Veel chauffeurs houden de deuren angstvallig gesloten tot net voor het vertrek, maar vandaag mogen we mee genieten van de gezellige warmte in de bus. De rit zelf verloopt rustig, met veel reizigers die voor enkele halten meerijden. Tot onze grote verbazing bereiken we Brussel stipt op tijd, al is de terminus buiten dienst. Zie vanmorgen.

 

In Schuman zien we onze rechtstreekse IR naar Binche nog net vertrekken, maar het alternatief is minstens zo aantrekkelijk. Loc 2350 sleept een stel M4 binnen - de trein vertrekt uit Schaarbeek, en is nog zo goed als leeg. Het is een van die P-treinen met alternatieve reisweg: Schaarbeek - Châtelet via lijnen 161 en 26. Wij rijden mee tot Sint-Job, waar we dan met de L-trein naar Geraardsbergen verder naar Halle kunnen. L3587 heeft 2 duikbrillen, en dat is ook wel nodig. Een slechtziende, getuige zijn blindenstok, leert een vriendin schaken: het zou best een scène kunnen zijn uit een diepgravende Vlaamse film. Zij moet er uit in Huizingen, hij net als wij in Halle.

 

Er vliegt wat nattigheid, en die zal later op de avond nog voor herrie op de wegen zorgen. Laat dit a.u.b. niet de laatste stuiptrekking van de winter zijn…

01-02-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
28-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 januari 2011 (Wespelaar - Mechelen)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vandaag stapten we over de GR van de Dijle, tussen Wespelaar en Mechelen, iets meer dan 18 km lang, de korte aanloopstrookjes van en naar treinhalten inbegrepen. Die GR Dijle is wat recyclage, want ze loopt vaak samen met oudere GR's die we vroeger al gestapt hadden. Zo ook vandaag: over lange afstand volgen we GR 128 en even ook nog GR 12. Dit klinkt negatiever dan het moet zijn, want het is een interessante tocht, met lekker veel onverhard - de TWQ bedraagt 66 % - en vermoedelijk is dit ongeveer het beste wat je kunt verwachten in een streek waar de bebouwing en de hoofdwegen nooit veraf zijn. We konden genieten van veld- en boswegen, en het deel op de dijk van de Dijle tussen Rijmenam en Muizen is heerlijk rustig. Je volgt al de kronkels van de rivier, en dat breekt de eentonigheid. En zeggen dat de Dijle hier toch op vele plaatsen rechtgetrokken is, getuige de restanten van oude meanders, die onder het nieuwe winterse ijs verdoken liggen.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 stipt (338)

Brussel-Zuid - Leuven 1508 9:36 10:03 +4 (556)

Leuven - Wespelaar-Tildonk 2710 10:16 10:26 stipt (907)

 

Mechelen - Halle 3138 16:02 16:41 +6 (338)

 

De commentaar:

Het doet wat vreemd aan, voor de laatste keer een biljet aankopen met je getrouwheidskaart, kaart 50 %, halveprijskaart, code 088. Zowat 30 jaar betaalde je daar maar al te graag je maandelijkse of jaarlijkse bijdrage voor, omdat de kaart niet alleen recht gaf op vermindering, maar je ook het gevoel gaf dat je meer was dan zo maar een toevallige reiziger. Maar de NMBS heeft mijn type reiziger brutaal opzijgeschoven - op 30 januari valt onvermijdelijk en onbegrijpelijk het doek.

 

Wespelaar-Tildonk is niet bepaald slecht bereikbaar, en dus durf ik een strakke verplaatsing op te stellen, met korte overstappen. En het loopt allemaal perfect.

IR 3107 vertrekt dan wel met 3 minuten vertraging, met 11 minuten rittijd tot Brussel-Zuid en na een vlotte rit, bereiken we Brussel-Zuid zelfs precies op tijd. Deze trein bestaat uit 2 breaks, en hoewel de spits eigenlijk voorbij is, zit hier nog behoorlijk wat volk op. Rugzakken en zware wandelschoenen vallen wat op tussen dit publiek dat naarstig aan het werk is, met of zonder elektronische hulpmiddelen.

Ik had al voorzien dat we in geval van vertraging gewoon tot Mechelen zouden doorgereden zijn, omdat we ook daar een aansluiting hadden naar Wespelaar, maar 6 minuten overstaptijd zijn genoeg om van spoor 17 naar 14 te stappen. Deze IC naar Tongeren bestaat uit 4 ms 96, en ook hier valt op dat deze trein meer dan behoorlijk bezet is. Meer: je hoort wel eens zeggen dat de eersteklasafdelingen van dit type trein te groot zijn, maar dat is hier duidelijk niet het geval. Eerste en tweede wedijveren met elkaar qua bezettingsgraad… Vanaf Brussel-Noord zitten we wél zo goed als alleen. We krijgen controle, en graag had ik nog een laatste keer dé kaart bovengehaald, maar zoals in 99 % van de gevallen in de voorbije decennia hoeft dat ook vandaag niet. Even gaat het moeizaam om van lijn 36 naar 36 N te gaan bij de Y Diegem-Oost: we staan zelfs een hele tijd stil, zonder aanwijsbare reden, en dat leidt tot 4 minuten vertraging bij aankomst in Leuven. Daar hebben we een aansluiting op hetzelfde perron.

IR 2710 bestaat uit 2 duikbrillen; ik zal wel nooit van deze fragiele stellen houden. Het stel protesteert luidruchtig met een kanjer van een vierkant wiel. Ons vertrekuur (op spoor 5) ligt vast op 10:16; op spoor 4 staat de IC waarmee we net gearriveerd zijn: die zou om 10:13 moeten vertrekken. Om 10:15 gaan de deuren van de IC dicht, de vertraging bij aankomst is na de frontwissel niet helemaal weggewerkt. Mijn oude spoorweglogica zegt me dat die IC dan als eerste vertrekt, en de IR er meteen achter, maar dat lijkt niet meer van deze tijd te zijn: wij vertrekken stipt, en de IC loopt nog 2 minuten extra vertraging op. Waarom dat nu plots de aangewezen oplossing lijkt te zijn, is mij niet duidelijk.  Ook al omdat de IR zowel in Wijgmaal als in Wespelaar al een zee van tijd lijkt te hebben.

 

Voor de terugkeer kunnen we gebruik maken van een overstapvrije verbinding. Bij het begin van de avondspits loopt alles vlot, en ook onze IR rijdt stipt. Zelfs uit Brussel-Zuid vertrekken we nog precies op het voorziene uur, maar de rit naar Halle verloopt eens te meer stroef. Blijkbaar zitten we aan de staart van een reeks treinen die hun vertraging lustig aan elkaar doorgeven. In Halle hebben we 6 minuten vertraging, meteen de eerste trein van 2011 met meer dan 5 minuten vertraging.

 

Thuis vind ik een verzoekje van De Zeverende Dag in mijn mailbox. Of ik zondag mee wil debatteren over de problemen met de NMBS. Nee dus. Overigens ken ik mezelf: nog voor ik het weet zou ik gewoon de NMBS zitten verdedigen, en dat zal wel niet hún bedoeling zijn. Ik stuur dan maar een mailtje terug: ik spreek graag in volzinnen, en die zijn taboe in De Zevende Dag, zoals Leterme onlangs nog kon ondervinden. En als ze echt iets willen weten over het openbaar vervoer in dit land, moeten ze maar mijn blog lezen: daar kan ik rustig lange zinnen brouwen, al strooit de in Word ingebouwde De Vadder dan lustig met groene onderstrepingen.

28-01-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
20-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 januari 2011 (Bois-de-Villers)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het NGI heeft in samenwerking met de gemeente Profondeville een wandelkaart uitgegeven met een twintigtal bewegwijzerde wandelingen erop. Wij stappen vandaag de wandelingen 24 (La Charlerie) en 23 (La Sibérie), die samen net geen 12 km wandelpret beloven. Beide, overigens goed aangeduide paden, voeren ons langs rustige wegen en straten, al verwacht je in een regio als deze toch wel wat meer dan een TWQ van 20 %. Maar de pittoreske woningen (in ijltempo in de hoek geduwd door moderne huizen, want ook in Wallonië wordt her en der alles snel volgebouwd), het immense plein voor de moderne, nauwelijks zichtbare kerk, en enkele uitstekende vergezichten maken alles goed.

 

Bois-de-Villers werd destijds bediend door de buurttram van Namur naar Saint-Gérard. Veel is daar vandaag niet meer van over, al is zelfs op de recentste topografische kaarten nog altijd duidelijk de kronkel zichtbaar waarmee de tram een al te driest niveauverschil op de N951 probeerde te vermijden. Daarbuiten volgde de tram trouwens vrij lang de steenweg, zodat het hart van Bois-de-Villers niet echt bediend werd. Maar in de goeie ouwe tijd trokken de mensen hun neus nog niet op voor 5 minuten stappen naar het tramstation. Ik ontdekte toevallig enkele prachtige getuigen uit die tijd op http://cartepostale.skynetblogs.be/bois-de-villers/ , een bezoek meer dan waard.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3759 9:58 10:16 +1 (689)

Brussel-Zuid - Namur 2110 10:33 11:39 stipt (514)

Namur - Bois-de-Villers [30] 12:25 12:51 stipt (ab4537)

 

Bois-de-Villers - Namur [6] 16:39 17:08 +3 (ab4350)

Namur - Brussel-Noord 2138 17:21 18:18 +1 (510)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +2 (829)

 

De commentaar:

 

De heenreis zou wat sneller kunnen (in theorie zelfs bijna een uur), maar omdat het aantal bussen van de lijnen 6 en 30 niet erg hoog ligt, nemen we het zekere voor het onzekere. Bovendien zit ik door mijn voorraad Cartes Inter, en in het Maison du TEC haal je die moeiteloos uit één van de weinige automaten waar dat kan. Eigenlijk is het zelfs de enige automaat, bij mijn weten. Het is een praktisch ding, met een overzichtelijk touchscreen, dat bovendien ook nog feilloos werkt.

Het wordt dus in Halle de CR naar Leuven van 9:58. Ik hoor hoe de Waalse TBG (van Braine-le-Comte?) zijn collega toefluistert dat het marktdag is in Halle, en dat je dan maar beter wat kunt controleren. Ze doen hun job inderdaad naar behoren, maar ik vrees dat het aantal marktgangers dat de trein nog neemt, drastisch ingekrompen is, nu De Lijn zowat alles bedient wat ook deze CR bedient: Lembeek, Buizingen, Lot, Ruisbroek, zelfs Vorst-Zuid.

 

In de zomer mag IC2110 nog wel eens een overdrukke trein zijn, vandaag is het een aangename IC met een tiental mensen in ons coupé, die het alleen rustig houden. Brussel-Luxemburg - Ottignies begint stilaan op een kilometerlange werf te lijken, en het valt op dat de ruime reservetijd op deze verbinding al lang geen nutteloos en vervelend fantasietje meer is: we komen maar goed 1 minuut te vroeg in Ottignies aan. Ook de rest van de rit verloopt vlekkeloos, zodat we 2 minuten te vroeg in Namur afklokken. Ruimschoots op tijd dus, om een bezoekje te brengen aan het Maison du TEC en aan het Hôtel de Flandre, nu ook in Namur het echte stationsbuffet voorgoed geofferd is op het altaar van de braakbalproducerende bedrijven die nu overal de dienst uitmaken.

 

Om van Namur naar Bois-de-Villers te rijden kunnen we kiezen tussen bus 30 en bus 6 op dit moment. Een rit met de 30 is voor ons een maidentrip, en die bus zet ons zelfs nog iets vroeger af dan de 6 aan de rand van het flinke dorpsplein. Blijkbaar zijn er examens in veel  middelbare scholen, want er loopt nogal wat jong grut rond, en de meeste bussen genieten van een ruime belangstelling. Ook onze 30 kan bogen op een bezetting van 90 % van de zitplaatsen.

Het busstation van Namur is druk: het is dan ook helemaal niet berekend op grote aantallen reizigers, en het lijkt elke keer nog kleiner te worden. Ook in Wallonië rijden er blijkbaar altijd meer bussen en ook het aantal gelede bussen neemt gestaag toe. Het is dan ook verwonderlijk dat hier geen ongelukken gebeuren. Wie zijn toevlucht zoekt op de perrons mag niet op grote voet leven, zodat de meeste reizigers eigenlijk naast het perron op de bus wachten. Er zouden plannen zijn om het busstation bovenop het treinstation te bouwen: ik denk dat dit een zegen zou zijn: voor de reizigers eindelijk een wat minder verstikkende, tot claustrofobie uitnodigende kille, kale ruimte, voor de chauffeurs een overzichtelijk patroon i.p.v. het ieder voor zich van vandaag, en voor de TEC eindelijk de kans om eens wat meer bussen te laten rijden op een aantal lijnen waar dat zeker zinvol is.

De rit zelf verloopt vlot en comfortabel: we komen zelfs een drietal minuten te vroeg aan in Bois-de-Villers.

 

Voor de terugreis maken we wel gebruik van lijn 6. Vanaf Malonne Malplas Place rijdt zelfs een bus 6B ter versterking. Dat maakt dat de vele leerlingen die uit Malonne richting Namur willen zich toch comfortabel over de 2 bussen kunnen verdelen. De onze is een gelede, de versterking een standaardbus. Lang houden we de voorziene dienstregeling moeiteloos aan, maar vanaf Salzinnes gaat het allemaal wat minder vlot. Toch blijft de schade beperkt tot 3 minuten.

 

IC 2138 bestaat uit 2 ms 96, en dat is maar net genoeg. Tussen Namur en Gembloux en vanaf Ottignies staan reizigers recht, al vermoed ik dat er aan de uiteinden van de trein nog voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn. De traditionele inname van eerste klasse blijft uit, ook al omdat de TBG zich van zijn plicht kwijt. In Ottignies komt een jongeman hem vragen of ze met hun vieren in eerste mogen zitten, en dat wordt resoluut geweigerd. Ik heb al meer meegemaakt dat trio's en kwartetten maar al te graag gezellig samen in eerste zouden zitten, omdat ze in tweede alleen verspreid kunnen zitten. Raar toch dat het dan nooit bij hen opkomt om met een supplementje voor wat knusheid te zorgen: voor amper € 2.50 per man zou het probleem al opgelost zijn. Daar heb je niet eens een echt bier meer voor.

Ook nu valt op dat de trein de reserve tussen Ottignies en Brussel best kan gebruiken: gedaan met de 8 minuten stilstand in Brussel-Luxemburg; die is naar normale proporties herleid.

 

De IR naar Binche (2 vierledige stellen) vertrekt met 2 minuten vertraging in Brussel-Noord, maar komt vlot door de NZV. De stilstand in Brussel-Zuid neemt meer tijd dan voorzien in beslag, zodat we met 4 minuten vertraging vertrekken. Het gaat zowaar over lijn 96 N, en dat gaat vlot: in Halle is de vertraging al teruggelopen tot 2 minuten.  

 

Het is een mooie winterdag geweest: vrij zonnig, aangenaam koud, en maar af en toe te winderig. De wandelingen mochten er zijn, en het openbaar vervoer reed stipt. Meer van dat!

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/bois-de-villers/

20-01-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
04-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 januari 2011 (Sombeke)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We zijn zonder enige twijfel winter- en sneeuwliefhebbers, maar stappen in 20 cm sneeuw en meer is niet altijd even makkelijk, en dus was het al van half november geleden dat we de stapschoenen nog eens aangetrokken hadden voor een uitstap die we louter voor de ontspanning deden en niet om te foerageren in de stad die nog net binnen voetbereik ligt. Het is een mooie wederinstapwandeling geworden, van bijna 11 km lang, in een tamelijk vlakke streek, die de wandelaar toch wel wat te bieden heeft. Sombeke is een flink uit de kluiten gewassen gehucht van Waasmunster (met kerkje, dries, en voor de special effects een kerststal met lelijke poppen, maar mooie, levende schapen). Die schapen werden getrakteerd op hemels hooi, net toen we op de bus zaten te wachten: de verzorger ging daarna zichzelf verzorgen in café De Moezen, een aangenaam dorpscafé, waar we voor en na de wandeling een lekkere koffie dronken, en voor dat dubbele bezoek beloond werden met een eindejaarsattentie: daar kunnen ze in Halle nog iets van leren…

De TWQ van de wandeling ligt vrij hoog met 55 %, maar het aandeel verharde spoorbeddingen en dijken is ook redelijk hoog. Dat is niet precies wat ik een trage weg noem. Toch is zo'n tocht die deels langs de Durme loopt, de moeite waard: de Durme is een rivier met karakter, zoveel is duidelijk en bij laagtij is hij nog aantrekkelijker.Oh ja, we vonden de beschrijving van de wandeling in het tijdschrift van Vakantiegenoegens, uit 1996.

 

Een deel van de wandeling loopt ook over de bedding van de vroegere lijn 56 Dendermonde - Sint-Niklaas. Sombeke had zelfs zijn eigen halte. Op de onvolprezen website van Paul Kevers vind je er alles over: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#56. Het moet een van de grootste miskleunen uit de geschiedenis van ons openbaar vervoer zijn, dat men deze lijn in 1957 sloot voor het reizigersverkeer. Vandaag ontbreken stukken bedding, zodat een terugkeer van wat ongetwijfeld een interessante inter-stedelijke verbinding zou zijn, zo goed als onmogelijk geworden is.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3708 9:46 9:56 stipt (562)

Brussel-Zuid - Dendermonde 2308 10:21 10:53 stipt (364)

Dendermonde - Zombeke belbus 290 ab 2029-28

 

Zombeke - Dendermonde belbus 290 ab 2029-28

Dendermonde - Halle 1588 16:35 17:37 stipt (770)

 

De commentaar:

De eersteklasafdeling van IR 3708 is voor meer dan de helft gevuld: stilaan merk je wel dat opnieuw meer reizigers in eerste klas willen reizen. Het is nu aan de NMBS om haar eigen eerste klasse op te waarderen. Wij volgen voor het eerst de nieuwe reisweg van deze IR: tot Y Ruisbroek over lijn 96 en dan over lijn 96 N naar Brussel-Zuid. De rit verloopt vlot. We komen zelfs nog een minuutje te vroeg aan in Brussel-Zuid.

IC 2308 rijdt met 2 breaks: ik heb de indruk dat de verwarming in het eerste rijtuig van het eerste stel defect is, want daar zitten nauwelijks mensen, terwijl het middenrijtuig en ook het deel met eerste klasse behoorlijk vol zit. Dus gaan we in het tweede stel zitten, waar het aangenaam warm is, en waar de laatste medereiziger in Brussel-Noord uitstapt. Ook deze rit verloopt probleemloos; het is volop genieten van de sneeuwresten die vooral op de kale akkers nog prominent aanwezig zijn.

 

We hebben ervoor geopteerd om de belbus Hamme in Dendermonde te nemen; Zele had ook gekund, maar nu de IC overdag niet meer doorrijdt naar Sint-Niklaas, kunnen we de belbus net zo goed naar Dendermonde laten komen. Het wordt een aangename multiculturele rit: dat integratie mogelijk is, bewijst een vriendelijke chauffeur van Marokkaanse afkomst, met wie we een aangenaam gesprek hebben over wandelen in het winterweer, BHV en het belang van tweetaligheid in België. We pikken ook nog een Turkse dame op die naar Hamme moet en die met lede ogen ziet hoe de chauffeur strikt het reglement toepast en haar voorbij haar bestemming naar een officiële halte brengt. Maar goed ook, want 's avonds moet ze sowieso terug en dus kan ze maar beter weten waar de halte ligt waar de belbus haar komt oppikken. Voor ons betekent het ommetje dat we ook nog even langs het vroegere station van Hamme rijden.

 

's Avonds keren we met dezelfde bus maar met een andere chauffeur terug naar Dendermonde. Net als ik op het punt sta om de belbuscentrale op te bellen - de bus heeft dan al meer dan 10 minuten vertraging - duikt de bus in de verte op. Acht minuten later dan voorzien dropt de belbus ons aan het Dendermondse station.

 

Daar staan 3 gerenoveerde stelletjes als CR 1588 klaar om ons in één ruk naar Halle te brengen. Dat de trein als stoptrein rijdt tussen Dendermonde en Brussel-Noord nemen we er graag bij: er gaat niets boven een overstapvrije verbinding. Laat de NMBS dus maar veel van die lange verbindingen uitdokteren, de reizigers varen er wel bij; sommigen beweren wel eens dat deze verbindingen een nefaste invloed hebben op de stiptheid, maar dat is quatsch. De echte oorzaken voor het stiptheidsprobleem liggen ongetwijfeld elders. Vandaag is er van dat gebrek aan stiptheid trouwens weinig te merken: we arriveren zelfs nog een minuut te vroeg in onze thuishaven. We hebben dezelfde reisweg gevolgd van vanochtend: eerst lijn 96N op en vanaf Ruisbroek over lijn 96.  Zelfs op deze rustige dag is duidelijk dat 3 stellen nauwelijks volstaan om het verminderde aantal reizigers op te vangen. Volgende week duiken de hogeschoolstudenten opnieuw op, en dan zal deze trein onvermijdelijk te kort blijken te zijn. Maar deze bedenking raakt wat op de achtergrond, nu vandaag gebleken is dat stipte treinen echt nog tot de mogelijkheden behoren. We komen met een tevreden gevoel thuis; de eerste wandeling van 2011 zit er op.

04-01-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 22 augustus 2025 - Bokrijk
  • 18 augustus 2025 - Orval - Florenville
  • 16 augustus 2025 - een half uurtje langs lijn 94
  • 8 augustus 2025 - Bevel
  • klaagmuur van het OV: juli 2025.

    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!