Dag 1: Aalst - Ninove - Aalst... De Denderstreek, laatste tijd in het nieuws door de overstromingen is ook een zeer mooie fietsstreek. Van Aalst tot Ninove en terug naar Aalst via een licht golvend parcours. Het traject loopt geheel via het knooppuntensysteem. De uitvalsbasis is de Grote markt van Aalst zijn naar KP34 aan de Dender. Stroomopwaarst fietsen we langs Erembodegem (R-oever) en het museum "Broken-wings". Aan KP 79 fietsen we langs Teralfene en even verder langs Denderleeuw. Fietsen langs de Dender biedt de fietser mooie zichten op natuurgebieden zoals de Wellemeersen en de Molenbeekmeersen. Via KP91 fietsen we naar Ninove centrum en verder naar Outer en Lebeke (KP45). Denderhoutem, Iddergem en Welle liggen ook op het parcours en zo belanden we terug in Erembodgem en Aalst.
Knooppunten: Markt-34-36-38-79-80-85-86-91-90-45-88-84-81-35-36-34-markt. Afstand: +/- 40km Bezienswaardigheden: Grote Markt van Aalst, Aalsters stadhuis, het Schepenhuis in Aalst, Broken-wings museum Erembodegem, Wellemeersen, Molenbeekmeersen, Ninove centrum. Horeca: Aalst, Denderleeuw, Okegem, Ninove, Iddergem Erembodegem.
In Stap Af wordt deze route voorgesteld door fietser André Troch, wij fietsten deze route reeds in het voorjaar van 2009 als oefentrip voor Compostela... Meer info vindt u terug via www.TOV.be Foto's: aalst.be en Pedro (uit denderen langs de Dender.
Nee nee ik ga niet te voet naar Santiago de Compostela. Maar voor diegene dat het wel van plan zijn is onderstaand boek een must...
Te Voet naar Santiago de Compostela De Kustroute bevat uitgebreide beschrijvingen van de pelgrimsroute door het noordelijk kustgebied. Met kaarten en hoogteprofielen speciaal voor wandelaars en fietsers. Het visuele karakter van de gids en de nauwkeurigheid van de kaarten bij elke etappe zorgen dat er geen twijfel ontstaat over de juiste richting. Bovendien bevat het boek praktische informatie over onderdak, winkels, voorzieningen, restaurants en vanzelfsprekend de bezienswaardigheden onderweg.
De hoofdstukken over voorbereiding en uitrusting geven belangrijke informatie over het beste tijdstip om de reis te beginnen. Daarnaast ook antwoord op de vragen hoe de rugzak gepakt moet worden, welk schoeisel wordt aangeraden en welke medicijnen verstandig zijn om mee te nemen. De hoofdstukken Geschiedenis en Kunst geven inzicht in de betekenis van de route. De gids is onderverdeeld in dertig etappes met elk een uitgebreide routebeschrijving, een apart gedeelte met praktische gegevens , het aantal kilometers en bij benadering de duur en moeilijkheidsgraad van de etappe.
Vertrek in Halle (Zoersel) centrum. Het wordt een landelijke fietstocht met goed berijdbare wegen, verhard en onverhard. Start in het dorp van Halle en via de Peggerstraat fietsen we naar de rand van het Zoerselbos waar we aansluiten op KP93. Hier zijn we vlakbij het Boshuisje alwaar een eerste verpozing kan plaats vinden. Van daar naar KP94 en richting KP95 waar een andere stopplaats, de Stenen Molen van Pulderbos tot de mogelijkheid behoord. We vervolgen onze route via KP7 en KP6 naar KP17 en het centrum van Pulle naar KP97. Via de Blauwhoef en KP96 en centrum van Pulderbos, waar weerom gelegheid is om de dorst te lessen, naar KP4 en vervolgens richting KP71 in Zandhoven. Tussen KP4 en KP71 passeer je nog de kleine Boskapel. Via KP70 bereiken we het jaagpad lansheen het Albertkanaal waar we richting KP56 fietsen. Hier gaan we een overharde pad op en fietsen langs het Antitankkanaal naar het fort van Oelegem aan KP57 en de Dobbelhoeve aan KP26. Verder langs KP90 en KP89 terug naar Halle centrum. Afstand ongeveer 36km voornamelijk via de fietsknooppuntenroute.
Het Boshuisje
Fort van Oelegem
Bezienswaardigheden: Boshuisje Zoersel, Stenen Molen van Pulderbos, Boskapel, Fort van Oelegem, Dobbelhoeve, kapel van de H. Joseph. Eten en drinken: tal van mogelijkheden onderweg.
Ook info te vinden via Fietsroute.org. Foto's: Pedro en Schoss.web-log.nl
We fietsen veel en we mogen er nog goed uitzien ook op de fiets... Opgekleed op de fiets, kijk in je kleerkast, deze hangt vol met fietskledij en schoenen... Vele vrouwen beweren dat fietsen met schoenen op hoge hakken makkelijker is dan ermee te wandelen... Op de website van Cyclechic staat een hele beschrijving over de geklede outfit op de fiets...
Broodpudding zoals mijn moeder het bereidde...een bereiding met koffie...
Ingrediënten voor 4 personen
- Halve liter koffie - 100 g bruine suiker - 100 g kristalisé suiker - 300 g overschot van koffiekoeken en brood - 200 g rozijnen - 6 eieren - 1 vanillestokje - Kaneel - 25gr boter
Bereiding: Oven voorverwarmen op 200°C. De koffie met de suiker verwarmen op een zacht vuurtje, totdat de suiker gesmolten is. Brokkel de koffiekoeken en het brood, in kleine stukjs. Doe de kruimels in een kom en giet er de lauwe, gesuikerde koffie op. Laat het brood hier enkele minuten in weken. Het geweekte brood pletten tot een dikke brij. Snij het vanillestokje in de lengte doormidden en schraap de zaadjes eruit. Voeg deze samen met de rozijnen, kaneel en losgeklopte eieren toe aan het deeg. Giet dit in een ingevette bakvorm. Laat ongeveer 45 minuten in de oven op 200°C bakken.
Nen hele boterham...of moeten we zeggen 'worstenbrood'...
In Antwerpen (én verre omgeving) wordt sinds decennia jaarlijks de Verloren Maandag gehandhaafd. In het kielzog van de feestdagen wordt de kilte van januari eensgezind op volkse wijze opgevangen met een eenvoudig culinair ritueel. Tot op heden staat niet vast wat hiertoe aanleiding gaf, maar het is een feit dat op deze bijzondere dag elke Antwerpenaar zich te goed doet aan geurig, smakelijk WORSTENBROOD!Voor de vervaardiging van dit bijzondere lekkers werken ambachtelijke bakkers en beenhouwers nauw samen: traditie dient gerespecteerd te worden. Het beste gehakt wordt verwerkt in een luchtige deegkorst, om duimen en vingers af te likken. Dat zon kwaliteitsproduct ook de horeca-uitbaters niet koud laat, spreekt voor zich: op Verloren Maandag verwennen zij, naar aloude gewoonte, hun vaste (en vaak ook minder vaste) klanten met worstenbrood. Voor wie van zoet houdt, zijn er appelbollen.Iedereen in het Antwerpse is vertrouwd met deze traditie. Niemand staat erbij stil en iedereen geniet gewoon. Toch is het interessant om even na te gaan waar dit gebruik eigenlijk vandaan komt. Waarom worstenbrood? Waarom worstenbrood op die specifieke maandag? En waarom wordt die maandag alom Verloren Maandag genoemd?De ware toedracht van dit mysterie, blijft voorlopig een raadsel. Historische archieven en overlevering bieden diverse antwoorden op onze vragen, toch is de exacte herkomst van het worstenbrood en Verloren Maandag tot op heden niet bekend. Wel kunnen we, op basis van bekende feiten, u hierbij de meest waarschijnlijke opties duiden.In de Middeleeuwen (15de eeuw) legden de ambtenaren op de eerste maandag na Driekoningen hun eed af. Die plechtigheid werd gevolgd door een feest. Om dat feest voor de stad betaalbaar te houden, kregen de ambtenaren een goedkoop vleesbroodje te eten. Aangezien de ambtenaren de rest van die dag niet meer werkten, werd die specifieke dag al gauw Verloren Maandag gedoopt.Verder is er in oude geschriften sprake van een verzworen maandag: een Lorreinse akte uit 1231 verhaalt over de lundi parjure, de dag waarop sommige ambtenaren hun eed aflegden. Deze aanduiding bleef echter niet beperkt tot de maandag na de eerste zondag na Driekoningen. Er wordt immers ook gesproken over de verzworen maandag van Pasen of de verzworen maandag van Kerstmis. In Antwerpen wordt hiervan gewag gemaakt in een kerkrekening d.d. 1431, en later ook in een stadsrekening uit 1513. De eerste Verloren Maandag komen we tegen in 1730, te Leuven. Ook hierbij zou het gaan om een dag die verloren was: er werd niet gewerkt, omwille van de feestelijkheden ter gelegenheid van de eedaflegging der ambtenaren. Ook het voorlezen van gildenboeken, met daarin de rechten en plichten der ambachtslui, zou tot een Verloren Maandag geleid hebben. Hierna, zo wordt gesteld, zou de patroon zijn gildenleden immers op een borrel vergast hebben. Dit gebruik was naar verluidt vooral in Antwerpen in zwang. In andere gemeenten gingen gildenleden van deur tot deur de nieuwjaarswensen aanbieden, in naam van hun patroon. Het lijkt vrij veilig te veronderstellen dat ook dit aanleiding gaf tot herbergbezoek en werkverzuim. In andere gewesten gelden voor soortgelijke dagen andere benamingen: weversmaandag in de Westhoek, koppermaandag in Nederland. Kopperen had namelijk de betekenis: zich tegoed doen aan spijs en drank.Verondersteld wordt dat het voornoemde georganiseerde herbergbezoek de herbergiers op ideeën bracht. Zo zouden zij nagestreefd hebben hun klanten zo lang mogelijk in hun zaak te houden, dit onder meer door te zorgen voor een hapje. En mocht dat lekkers bovendien de dorst aanwakkeren, dan zou dat mooi meegenomen zijn! In samenwerking met slagers en bakkers trakteerden de herbergiers hun klanten dan ook op gebraden vlees en versgebakken brood. Om dit alles economisch verantwoord te houden, werd geopteerd voor goedkope, vette vleessoorten, bij voorkeur worst. Om het vet van dit vlees enigszins op te slorpen, werden de worsten verpakt in deeg, en zo opgediend. De herbergbezoekers aten de worst, en het van vet doordrongen brood werd, aan de hond gegeven Andere bronnen verwijzen dan weer naar de Antwerpse haven. Traditioneel mochten de havenarbeiders op de maandag na de eerste zondag na Driekoningen op kosten van de natiebazen drinken! Daarbij werd hen iets warms te eten aangeboden, samengesteld uit onverkoopbaar vlees, en brood. Dat verloren brood zou dan aan de oorsprong liggen van de specifieke naam van die dag.Het eten van écht worstenbrood, zoals wij dat nu kennen, zou pas opgekomen zijn rond 1880, en dan nog slechts sporadisch. Een eerste spoor wordt aangetroffen in het boek van Edward Poffé: Plezante mannen in een plezante stad. Pas na de Tweede Wereldoorlog zorgde het worstenbrood bij de bakker voor een grote toeloop op Verloren Maandag. Tot op heden word deze lekkere traditie gehandhaafd, alhoewel worstenbrood nu het ganse jaar door vlot verkrijgbaar is.In de zestiger jaren was in het Antwerpse een worstenbroodmaaltijd gebruikelijk op Verloren Maandag. Later werd in herbergen worstenbrood gratis aangeboden, om de dorst op peil te houden. Nog later zouden ook heel wat bedrijven mee gaan doen: op Verloren Maandag werd het lunchpakket, al dan niet op kosten van de baas, door één of meerdere worstenbroden vervangen.Wat ook de oorsprong van de term Verloren Maandag en van het worstenbrood mag zijn, feit is dat in gans de stad Antwerpen en ver daarbuiten, op deze bijzondere dag worstenbrood een belangrijke plaats op het menu inneemt, en dit zowel thuis als op het werk en zo deze smakelijke traditie ook vandaag nog springlevend wordt gehouden .
Ik vond 807 caches sinds mijn eerst gevonden cache op09/26/2009. Beste dag: 22 caches op 10/09/2010 Beste maand: 100 caches in Oktober2010 Beste jaar: 609 caches in 2010
Finds Per Month
Cumulative Finds Per Month
Vanaf zondag hervatten we het cachen in combinatie met wandelen of fietsen, dit naargelang het weer. Doelstelling voor 2011: de kaap der duizend caches halen...
Een tocht die je een ideale kans geeft om de mooie Dendervallei te verkennen. Je rijdt er een stuk langs de 'Schiptrekkersroute', waarvan de naam verwijst naar de bijnaam van de Denderleeuwenaren. Veel van hen verdienden vroeger hun brood met het trekken van de schepen vanaf de oever. De Dender was vroeger een druk bevaren rivier, nu is het vooral een toeristische trekpleister geworden met zijn kronkelende loop, blauwe reigers, weiden, meersen, broeken en het schitterende jaagpad dat je van Geraardsbergen naar Dendermonde brengt. Het laatste stuk van deze afwisselende fietstocht brengt je tot aan de Dender.
Afstand: 40 km Vertrek en aankomst aan de kerk van Okegem.
Coins en TB's zijn attributen die doorgaans reizen van cache tot cache. Momenteel heb ik zelf ELF van deze coins en/of Travel Bugs rondreizen... Stand van zaken op 1 januari 2011:
"A Cache A Day..." zit sinds 28/8/2010 in New York (USA) 8805,3 km afgelegd.
"Cacher, erger je niet..." zit in Dos D'Ane aan de Carribean Sea op het eiland Reunion en heeft 9962.5 km gereisd. Momenteel de kilometervreter van het gezelschap.
"De Camino..." helemaal de verkeerde kant uit gereisd. Zit nu in Vilnius Lithouwen en 5011,8 km rondgefietst. Please, breng me naar Santiago de Compostela in Spain is de oproep. " Micro Geocoin Found It!" laatste keer gespot in Hofgarten Innsbruck Oostenrijk en is sindsdien spoorloos verdwenen! 1636 km afgelegd. "Geocacher's Day Geocoin..." kan je vinden in 's Hertogenbosch Nederland, heeft 259,4km gereisd.
"Happy Caching..." heeftLacx de Brenets in Zwitserland bereikt en heeft 1135,2km afgelegd.
"Highly Addictive Geocoin..." heeft Rheinland-Pfalz, Germany en een totaal afstand van 941,4 km bereikt.
"Micro Compass Rose Geocoin..." Belvédère de la Roche d'Anjou is nu de plaats waar je deze kan vinden. Na een omzwerving van 918,2 km.
"Stone of Rosetta..." kan je vinden in Almere in Nederland en heeft er 752,3 km op zitten, deze blijft zodoende rondreizen in Nederland . "Travel Bug Stepway..." is momenteel 6 keer GESPOT! Heeft al 13000 km gebold.
"Cachekinz de Pinguin..." wordt eerdaags ten velde geplaatst ergens in Gierle met als startcache " duivelskuil en ratstaarten". De bedoeling van deze Cachekinz is om de zuidpool tebereiken en terug naar huis in Gierle... 0km.
Ter voorbereiding van het fietsseizoen 2011 schuim ik als 't ware het internet af op zoek naar 'nieuwe' bestemmingen. Eentje er van is te bekijken in onderstaand filmpje dat ik vond via de site van Jan. http://www.wandelwereld.be Een rit doorheen Frans-Vlaanderen waar de Vlaming thuis is op Frans grondgebied...
De provincie 'Antwerpen' gaat fors investeren in de ontwikkeling van twee fietssnelwegen (Fiets-O-Strades) langs de spoorlijnen 'Essen-Antwerpen' en 'Antwerpen-Mechelen'. De totale investering schommelt rond 16 miljoen euro. Tegen 2012/2013 wil men de fietssnelwegen (Fiets-O-Strades) klaar hebben...
Hoewel de provincie 'Antwerpen' zelf geen fietspaden beheert, stimuleert ze de verdere uitbouw van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. Jaarlijks besteedt ze 850.000 euro aan de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur. "Omdat veilige, comfortabele en goed onderhouden fietspaden een absolute noodzaak zijn om meer mensen op de fiets te krijgen, schakelt de provincie 'Antwerpen' de volgende jaren een versnelling hoger en maakt ze telkens bijna 5 miljoen euro vrij voor de aanleg van twee fietssnelwegen"...
De fietssnelwegen (Fiets-O-Strades) lopen langs spoorlijn 12 van Essen tot Antwerpen en vanaf het Antwerpse Centraal - Station via spoorlijn 25/27 tot in Mechelen. Ze doorkruisen Essen, Kalmthout, Kapellen, Ekeren, Antwerpen, Berchem, Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Mechelen... Alle gemeente- en districtsbesturen hebben met de provincie een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Daarnaast werd een bestek uitgeschreven voor het ontwerpen en opvolgen van de nog niet gerealiseerde stukken van de beide fiets-o-strades... Ook de Fietsersbond is betrokken bij het ontwerp. "Zij vertegenwoordigt de fietsers. Het is dan ook niet meer dan logisch dat zij nauw betrokken worden bij deze plannen"...
Nu we veel te maken krijgen met sneeuw, ijzel en gladheid ontvangen we regelmatig de vraag of er ook winterbanden voor de fiets zijn. Veel mensen weten het niet, maar ook hiervoor zijn mooie oplossingen. Gek eigenlijk dat het onderwerp winterbanden voor de auto een jaarlijks terugkerend onderwerp is op vele verjaardagen en in de media, maar we hier voor de fiets vrijwel niets over horen. U kunt daarmee zelf zorgen voor een veel betere grip op de weg en een vervelende valpartij of ergere schade aan uw lichaam voorkomen.
Café Alpino Heel eenvoudig recept met instant koffie en bruine suiker.
Ingrediënten:
2 el instant koffie
2 el bruine suiker
1 el vanille extract
1 tl water
1 ½ kop kokend water
Bereiding
Verdeel de koffie en de vanille over twee tassen. Los de suiker op in 1 tl water en verwarm in een sauspan tot het kookt. Meng het met de rest van het water en verdeel over de twee tassen. Goed mengen, afwerken met room en pralines en serveren!
Wij, grootouders, gaan soms op stap (per auto) met onze kleinkinderen. Hoe je veilig je kleinkinderen per auto kan vervoeren lees je hier onder...
Niet bij een airbag: De kinderstoel hoort op de achterbank. Op de bijrijdersstoel mag ook, maar daar zit vaak een airbag. Die moet u dan uitschakelen, ook als het kinderstoeltje naar achteren is gericht. Voor kinderen tot 12 jaar is een plek met een airbag ervoor sowieso af te raden.
Kinderen op schoot, voor- of achterin, mag niet. Als de kinderen groot genoeg zijn om op een gewone stoel met gordel te zitten, let dan op dat de rugleuning recht staat. Anders kunnen ze bij een aanrijding onderuit schieten. Moet de riem over de hals lopen en niet over de schouder, gebruik dan een stoelverhoger. Groot genoeg is niet afhankelijk van leeftijd, maar van lengte: 1,35 meter.
Welke stoel is geschikt? Voor kinderen onder de 1,35 meter is het gewicht bepalend voor de keuze van het kinderzitje. Minder dan 13 kilo: babyautostoeltje (groep 0 en 0+) Deze draagmandjes, of naar het veel verkochte merk Maxi Cosi vernoemde stoeltjes, plaatst u tegen de rijrichting in en zet u met de gewone driepuntsgordel vast. Er is ook een zogeheten Isofix-systeem, waarvoor u geen gordel nodig hebt, maar die past niet in iedere auto. Laat u goed informeren bij de aanschaf en probeer een stoeltje altijd uit in uw eigen auto.
9-18 kilo: kinderautostoeltje (groep 1) Deze stoeltjes staan in de rijrichting en zijn bedoeld voor kinderen die zelfstandig kunnen zitten. Het kind zit in een vijfpuntsgordel. Ook deze zet u vast met de gordel of Isofix. Deze stoelen zijn vaak enigszins verstelbaar van rechtop tot iets onderuit. Let bij de aanschaf nu ook op praktische zaken zoals afwasbaarheid en afneembaarheid van bekleding.
15-36 kilo: zittingverhoger (groep 2 +3) Deze booster-seat is een hulpje dat ervoor zorgt dat de gordel niet over hals en/of buik loopt, maar over schouder en heup. Ze zijn er met en zonder rugleuning. Boven de 36 kilo: Voor kinderen zwaarder dan 36 kilo zijn geen goedgekeurde stoelen beschikbaar en deze kinderen zouden alleen de autogordel kunnen gebruiken. Mocht de gordel toch over de hals en/of buik lopen, dan is het beter om toch een stoelverhoger te gebruiken.
Voor u gelezen. Dit is reeds jaren bezig...de strijd wordt verder gezet...het is er zo mooi om langs te fietsen en te wandelen...wil u meer weten klik dan op de afbeelding...
NEEN aan de verbreding van het Schipdonkkanaal!
Verloedering van de unieke sfeer en het historisch landschap van Damme en Oostkerke. Verzilting in de ruime omgeving. Onteigeningen. Waardevermindering van gronden en onroerend goed. Aanslag op het toerisme en de horeca. Opsplitsing van leefgemeenschappen. Daar bovenop een werffase die vijf tot tien jaar zal aanhouden en de levenskwaliteit grondig zal aantasten. Dat zijn enkele van de gevolgen die "Het Vlakke Land" tussen Brugge en Gent te wachten staan als het Zeebrugse Havenbedrijf (MBZ) zijn zin krijgt. Dat plant op korte termijn de ombouw van het Schipdonkkanaal tussen Brugge en Zomergem tot een industrieel duwvaartkanaal.
't Groot Gedelf staat volledig achter de economische ontwikkeling en de groei van de tewerkstelling in de Zeebrugse haven, maar verzet zich met klem tegen dit project.
De logistieke ontsluiting kan perfect worden verwezenlijkt met alternatieve middelen die efficienter en ecologischer zijn en geen afbreuk doen aan de tewerkstellingskansen. Integendeel: estuaire schepen zijn onmiddellijk inzetbaar, terwijl het op een exploiteerbaar Schipdonkkanaal nog vijftien jaar wachten is. Ook het spoor heeft meer dan voldoende mogelijkheden. Dit is kiezen tussen goede economie en slechte economie.
Over mezelf... Ik ben Pierre V alias Pedro Op Sinterklaasdag, anno 1948, ben ik als Mechelaar de wereld op gezet. Nu al geruime tijd woonachtig in "mijn dorp in de Kempen". Hobby's: Fietsen in de vrije natuur Geocaching en koffieleut... Heb net een fietstocht als peregrino naar Santiago de Compostela achter de rug ten voordele van... LCH Belgium vzw (Langerhans Cel Histiocytose)