Zoeken in blog

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
PORTUGAL 2008 Dagboek
Fietsen van Porto naar Faro 2008
De bende van BOB
04-12-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 Portugal 2008 Porto > Castelo de Paiva

05. Porto - Castelo de Paiva

 

 

Zoals afgesproken zitten we om 8h30 al in de eetzaal. Zo’n flink ontbijt als we hier krijgen voorgeschoteld hadden we helemaal niet verwacht. De patroon doet zijn best om het ons aangenaam te maken hier in résidencial “Porto Rico”. We krijgen folders, een stadsplan, we rekenen af en vertrekken. Fietsen laden en we kunnen aan ons Portugees avontuur beginnen.

 

 

Het oude centrum van Porto is klein en met de fiets bereiken we het vlug. Aan de Torre dos Clérigos, bezoeken we de bekende kerk. Van op het grote plein zien we in de diepte de Douro, wat een uitzicht! Door het zeer oude stadsdeel is het voorzichtig dalen. Rijden kan niet door de enge steegjes met veel trappen. We komen aan de boorden van de stroom. Heel opvallend zijn de gevel- erkers van de kleurrijke gebouwen. De straatjes zijn overvloedig bebloemd en overal hangt de linnenwas zo maar voor het grijpen. Op vele plaatsen kunnen we kunstig blauw tegelwerk bewonderen.

 

 

Stilaan is het tijd voor een terrasje. Aan de rivier dicht bij de markante stalen brug met twee verdiepingen, is het zover. De Dom Luis I brug verbindt de laagst liggende stadsdelen. Op de bovenverdieping worden de beide hoger gelegen stadsdelen verbonden. Geregeld zien we de tram er over rijden. Deze brug is ontworpen door de Belgische ingenieur Teofil Seyrig en zou blijkbaar in Boom geconstrueerd zijn.

Daarna in stukken naar hier verscheept en opgebouwd. Iets verder staat er een bijna gelijkaardige brug, die ontworpen is door Gustave Eifel.

 

 

Terwijl we een Portugees “Super bock” biertje drinken, bewonderen we de andere oever van de Douro. De vele beroemde portbodega’s, zoals Sandeman, Warre’s, Croft en Taylors’s,  doen ons dromen van het lekkers wat daar opgeslagen ligt. Langs de kade liggen de typische portboten met vaten waarin ooit de geperste wijn van de quintas naar de bodegas werd vervoerd.

 

 

We waren vast besloten een van de porthuizen te bezoeken en nadien bleek Taylor’s echt de goede keuze. Langs een kronkelend klinkerstraatje zwoegen we ons naar boven. Van op de parking van het porthuis hebben we een adembenemend zicht op de stad Porto. We worden getrakteerd op een bijna persoonlijke rondleiding met nadien een proeverij van zowel witte als rode port in de knusse gelagzaal.  

De fijnste “porto” wordt gemaakt van druiven geteeld op de steile rotsige oevers van de Boven-Douro stroomopwaarts voorbij Peso da Regua. De wijngaarden zijn aangeplant op terrassen die als het ware aan de steile hellingen hangen. Men maakt de beste port met de zwaar geparfumeerde Touriga en de Tinta Roziz  druiven. De wortels van de wijnstok graven zich zelfs tot 12m diep in de spleten van de harde bodem op zoek naar water. Eind september is de oogsttijd. Dan komen plukkers uit de bergdorpen.

 

    

Overdag plukken en ’s nachts, onder begeleiding van muziek, worden de druiven op de oorspronkelijke methode, met de blote voeten getreden. Nadien komt de gisting in stenen kuipen. De port krijgt later een versterking met brandewijn om de gisting te stoppen en zo een hoog suikergehalte te behouden. In de daaropvolgende lente wordt de wijn naar Porto gebracht en in koele kelders opgeslagen. Afhankelijk van de rijpingsmethode en tijd bekomt men de verschillende soorten porto.

 

 

Nu naar beneden, nog wat foto’s nemen aan de linker oever van de Douro.

Terug over de stalen brug om zo Porto te verlaten. We volgen de benedenloop van de stroom, het is een drukke maar gemakkelijke weg in goed asfalt. Stilaan krijgen we honger en dicht bij de stuwdam van Esposado hebben we prijs. In Restaurante Santiago nemen we ons middagmaal met een prachtig zicht op de bebloemde oevers van de Douro.  

Iets verder rijden we voorbij een grote motorfietsenzaak. Goed zeg, hier kunnen we onze banden tot de juiste spanning laten bijblazen. De gedienstige eigenaar is heel nieuwsgierig en is vol bewondering als wij hem duidelijk maken wat onze plannen zijn.

 

 

Na 20km moeten we richting Medas omhoog. In het dorpje nemen we een verfrissing op een zonneterras. De ouderlingen kunnen een mondje Frans en willen weten wat we van plan zijn. We moeten echter nog in Entre-os-Rios (letterlijk vertaald tussen de rivieren) geraken. De omgeving wordt rustiger en liefelijker. We rijden tussen dennen en eucalyptussen.

 

 

 

Ons vooropgezet aantal kilometers zijn al ruim overschreden en we begrijpen maar niet waar Entre-os-Rios te vinden zou zijn. Als we uiteindelijk de weg kunnen vragen blijken we al enkele kilometers voorbij dit dorpje te zijn. De man stuurt ons terug en geeft ons de raad naar Castelo de Paiva te fietsen, er zouden geen overnachtingsmogelijkheden meer zijn in Entre-os-Rios. Na wat zoeken moeten we echt nog 10km verder uit het rivierendal klimmen 200m hoger naar Castelo de Paiva. We worden wel beloond met een fenomenaal uitzicht over het rivierendal. Na het zware zwoegwerk geraken we toch nog vlug aan 2 mooie kamers in Residencial “Castelo Douro”. De vriendelijke patroon laat ons de fietsen in zijn achterliggende garage plaatsen.

 

 

Op het moment dat we willen gaan eten, heeft onze hotelbaas blijkbaar handig voor een restauranthouder gezorgd die ons opwacht. We worden wel deftig verzorgd maar de wijn is echter erbarmelijk. Als we dat duidelijk maken krijgen we een extra glaasje port bij het dessert. De restaurant-houder wil ons zelfs met zijn wagen terugvoeren maar wij weigeren en wandelen rustig naar ons hotel.

Wat uitwaaien………

Heel vlug liggen we te snurken.

 

 

Start :                       Porto          13h00

Aankomst:              Castelo de Paiva    18h00

Afstand:                   65km

Totale km:               87km

Weer:                        Bewolking af en toe zon  20C  geen wind

04-12-2008 om 10:10 geschreven door Via de la Plata


03-12-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 Portugal 2008 Brugge/Charleroi > Porto

4. Brugge/Charleroi > Porto

 

 

Zoals afgesproken is iedereen om 12h00 in Male, van waar Dave ons met zijn bestelwagen naar Charleroi zal brengen.

Met dit zalig weer nemen we eerst nog een glas wijn en daarna een koffie. Samen met de vrouwtjes doen we nog een korte babbel op ‘t terras.

 

    

 

We laten Hugo echter niet zenuwachtig worden.

De fietsen zijn goed ingepakt.

Fietsen laden……..nog een laatste knuffel, we houden ons kloek en daar gaan we dan. 

 Natuurlijk zijn we veel te vroeg en toch………. Hugo en Robert hebben hun tassen niet in de fietsdoos ingepakt. Ze moeten een supplement van +/- 18€ betalen om de fietstassen mee te krijgen. Nu is het wachten tot we om 16h45 zullen opstijgen.

      

 

Plots komen er nog twee fietsers binnen. Pierre en zijn fietsmaat gaan ook naar Porto maar zullen een andere tocht maken. Zij moeten dringend inchecken. De mannen komen met de fiets vanuit Dendermonde en hebben zich wat vergist in afstand en tijd.

 

Met een plastiekje als bescherming leggen ze hun fietsen op de bagageband.

Zo’n risico durven wij niet nemen.

Stipt op tijd vertrekken we vanuit Charleroi.

 

Om 18h30 plaatselijke tijd landen we in Porto. Een halfuur later hebben we onze fietsen al. Onder grote belangstelling sleutelen we onze fietsen weer in elkaar, het is precies een fietsatelier. Pierre en zijn vriend zullen met ons meerijden tot in Porto. Het is wat zoeken om bij de uitgang van het vliegveld de juiste weg te vinden. Zoals overal bij vliegvelden is het hier niet anders, wegwijzers om op de snelweg te komen staan er genoeg.

Na wat kronkels en gevaarlijke kruispunten geraken we langs een drukke kasseiweg in Leca de Palmeira. Het is tegen een strakke wind op een lijntje doordrammen. Als we aan de Oceaan komen nemen we afscheid van onze toevallige vrienden. Zij hebben niks geboekt en willen een jeugdherberg opzoeken.

 

We bewonderen de ruwe zee.

Onder koude motregen volgen we een zeer drukke baan tot over de beweegbare brug van Matosinhos en de haven “Porto de Leixoes”. Vanaf hier blijven we de promenade volgen.

    

 

 

Door het tijdsverschil en het regenweer wordt het heel vlug donker. Eenmaal het Castelo do Queijo voorbij zijn we aan de monding van de Douro. De stad ligt nu links van ons.

 

 

 

Hoog tijd voor wat foto’s te nemen.. Ook de beroemde brug is vanaf hier goed zichtbaar. 

Als we de weg vragen aan jeugdige joggers maken ze ons duidelijk, dat wij de tramlijn moeten volgen om tot aan ons hotel “Porto Rico” te komen. Het is heel steil om de stad in te klimmen. In de duisternis en om klokslag 21h00 komen we aan bij de résidencial.

 

 

 

 De vriendelijke patroon bezorgt ons 2 ruime kamers. Onze fietsen kunnen we bij de receptie achterlaten. We hebben grote honger en na een korte verfrissing, worden we door de patroon begeleid naar een dichtbij gelegen restaurant.

  

Na het avondmaal en een korte avondwandeling besluiten we onze bedden op te zoeken. We zullen morgen heel vroeg opstaan om de stad te bezoeken.

03-12-2008 om 08:24 geschreven door Via de la Plata


03-11-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 Hoe het begon - de voorbereiding

 

02 Hoe het begon & de voorbereiding

  

Nog vóór het einde van onze fietstocht 2007 “De groene wegen naar de Côte d’Azur” stond het al vast. We gaan in 2008 naar Portugal.

Al vlug begon ik te zoeken naar een mooie maar vooral, naar een voor ons geschikte reisweg.

 

“Fietsen in Portugal” van de bekende wereldfietser “Luc Oteman” www.opdefiets.net leek mij de meest geschikte gids. Oh ramp deze gids bleek uitverkocht. De herdruk was slechts voorzien voor 2009. Luc stuurde mij echter de gevraagde gegevens van zijn niet meer verkrijgbaar boekje met zelfs enkele routebeschrijvingen van zijn nieuwe gids “Fietsen in Zuid-Portugal”. Dit boekje heb ik enkele weken vóór onze start kunnen aankopen.

 

In de bibliotheek van “Wegwijzer Reisinfo” www.wegwijzer.be Beenhouwerstraat 9  8000 Brugge kon ik gedetailleerde kaarten voor stappers kopiëren. Ook was hun “Reiskrant nr.160” ivm Portugal een goed hulpmiddel.

 

De reisweg kreeg stilaan vorm, we wilden iets ondernemen ver weg van alle toeristische- en industriële drukte. Zeker de kust mijden en eerder diep naar het wat onbekende binnenland.

Uiteindelijk kozen we voor een aaneenkoppeling van een aantal trajecten volgens een kaart van Luc Oteman zijn oude gids.

·        Als start Porto, daar konden we naar toe vliegen met Ryanair.

·        De Douro zover mogelijk stroomopwaarts naar het oosten volgen.

·        Langs de Spaanse grens afdalen naar het zuiden.

·        Aankomst in Faro om vandaar terug te vliegen op Charleroi.

 

 

Door de verschillende stuktrajecten aan elkaar te koppelen bekwam ik het 14 daags rittenschema van +/- 1000km met telkens een stad of dorp als begin en eindpunt. Een kwestie om aan overnachtingsmogelijkheden te geraken.

Dit betekende dat we in het noordwesten vertrokken en in het zuidoosten van Portugal zouden aankomen:

  

·        Traject 38 Vliegveld Porto – Entre-os-Rios  “Onderlangs Porto & Douro”.

·        Traject 26 Entre-os-Rios – Peso da Regua  “Langs de zuidoever van de Douro”

·        Traject 27 Peso da Regua – Vila Nova de Foz Côa  “Van de hoofdstad van de Port naar de stad met de rotstekeningen.

·        Traject 20 Vila Nova de Foz Côa – Guarda “Naar de koudste stad van Portugal”

·        Traject 19 Guarda – Covilhâ  “Langs Portugals hoogste berg de Torre”

·        Traject 18 Covilhâ – Castelo Branco  “Door de Serra da Estrela”

·        Traject 17 Castelo Branco – Nisa  “ Over de Taag”

·        Traject 16 Nisa – Portalegre  “ Door het noorden van Alentejo”

·        Traject  7 Portalegre – Elvas  “Dicht tegenaan de Spaanse grens”

·        Traject  6 Elvas – Monsaraz  “Naar het onaantastbare Monsaraz”

·        Traject  5 Monsaraz – Serpa “ Tussen ooievaars naar het witte Serpa”

·        Traject  3 Serpa – Mértola  “Naar de boorden van de Guadiana”

·        Traject  1 Mértola – Faro “ Door het binnenland van de Algarve”

 

  

 

Omdat wij geen kampeerders zijn moest er ook voor elke dagbestemming naar een degelijke overnachting worden gezocht. Na veel gegoogle en zoekwerk in allerhande gidsen kon ik heel wat adressen van hotels, pensâos, résidencials en albergarias bemachtigen. Nochtans enkel het hotel in Porto heb ik gereserveerd.

 

Na wat overleg besloten we de tocht in de 2° helft van mei te ondernemen.

Enkel nog de vliegreis heen en terug vastleggen. We moesten wel rekening houden dat Ryanair niet elke dag op Porto en Faro vliegt. Het kwam ons het voordeligst uit midweeks te vliegen. Bijgevolg werd het woensdag 14 mei Charleroi – Porto en donderdag 29 mei 2008 Faro – Charleroi.

We betaalden heen en terug fietsvervoer inbegrepen +/- 190€ per persoon.

 

Nu nog alles mooi in een exellijst gieten, van dorp naar dorp met km afstanden en cumuls per dag. Ik maakte voor iedereen een routeboekje met teksten, trajectkaartjes, hoogteprofielen en overnachtingadressen.

 

Na onze grote trainingsrit “Vlaanderen Fietsroute 2008” van 7 tot 13 april 2008 ( zie hiervoor naar het verslag van deze rit) waren we er alle vier klaar voor. Stilaan begon het te kribbelen.

 

De hoofdrol spelers: Hugo – Pol –Robert & Bob.

 

 

 

 

03-11-2008 om 15:33 geschreven door Via de la Plata


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Portugal Voorblad

 

 

Fietsen

Van Noord naar

Zuid Portugal

2008

 

Van Porto naar Faro

 

Dagboek van een fietstocht van 14/05 tot 29/05/2008

 

03-11-2008 om 14:38 geschreven door Via de la Plata




Archief per week
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 03/11-09/11 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!