Vrijzinnigenblog
Aanvaard wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt aanvaarden

Zoeken in blog


Zoeken met Google




Inhoud blog
  • Einde van mijn blog
  • Ithaka
  • Wat is vrijzinnigheid
  • Het kleine
  • Chassidische vertellingen
  • Bagage voor je leven
  • Een psalm voor de zomer
  • Gebed uit Tsjaad
  • Wonderen
  • Dank je wel
  • De Waarheid en het Sprookje
  • Pinksteren 2009
  • Echo
  • Mensenkind
  • Bij God komen
  • Verwoeste Stad
  • Handen
  • Soera 24:35
  • alweer een jaar verder!
  • Pasen 2009: Geloofsbelijdenis - Leo Tolstoj
  • Een oud Soefiverhaal
  • Elke dag een uitnodiging
  • Nelson Mandela
  • Hoe kun je merken dat je ouder wordt?
  • De klok begint te zingen
  • Gedeelde vreugde
  • Nodeloos gevangen
  • Het verhaal van een parel
  • Een nadenkertje........
  • Vrijzinnigen hebben de toekomst
  • de vluchteling
  • Het jaar 2009
  • Oudejaarsavond
  • Kerstnacht
  • Nadenkertje
  • Advent 2008
  • St. Nicolaas
  • Vitaminen op papier
  • Twee Chassidische vertellingen
  • Wijsheden
  • Willem Wilmink
  • Johann Wolfgang Goethe
  • Juan de la Cruz
  • De grondstof van alles
  • klokken
  • Sprokkeltjes 3
  • De boer en God
  • Zien
  • Sjamanisme
  • Alles heeft zijn uur en zijn tijd....
  • Sterven
  • Verandering
  • In de dood kun je niet wonen
  • Zomer
  • De preek
  • Herman Hesse
  • Als ik voor jou mag zijn...
  • Christelijke spiritualiteit
  • Als ik vandaag.....
  • Bij de kapper
  • Handen
  • Upanishad
  • Soefi-gedachte
  • Stratenmaker
  • Wat is een zoeker?
  • Pinksteren
  • 4 mei
  • Eens was er...........
  • Zoekende
  • Jarig!
  • Het wereldoordeel van onze tijd
  • Wat was
  • Citaten van James A. Long
  • De opstanding
  • Niet meer bang zijn
  • Ik heb de hele winter niet geweten......
  • Ik wil alleen maar aardig zijn
  • Aan een moeilijk vertrooster
  • Persoonlijke God
  • Hoop die in ons is
  • Leven
  • Soms
  • Weten en niet-weten
  • De beste wensen voor 2008
  • Stille Nacht
  • Geen ster te zien
  • Herman Pleij en Erasmus
  • Legende over St. Nicolaas
  • U hebt mijn handen gevuld
  • Soefi Inayat Khan
  • Sprokkeltjes (2)
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (3)
  • Bij de bushalte
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB (2)
  • Waar de geest zonder vrees is.........
  • Buitendag Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB
  • Dierendag 2007
  • Er was eens een koning in het Midden Oosten...........
  • Afscheid
  • Een schaduw van God
  • De wind
  • De Stilte
  • glimlach
  • De schaapherder
  • Gezegend de hand
  • Het begrip 'zonde'
  • Zo waait de wind
  • De zin van het leven
  • Waak
  • Een niet noodzakelijk gebeuren?
  • Gedachten en gedichten uit Afrika
  • Sprokkeltjes
  • Wetenschap en mythologie
  • We hebben elkaar nodig!
  • Tijd en ruimte
  • Zondagmorgen
  • Atman
  • Nederland op zijn breedst
  • Ondanks alles
  • Religies
  • Kleuren van Licht
  • Verlangen
  • 2e verjaardag!
  • Rikkert Zuiderveld
  • Paas in Twente
  • De Stilte
  • De Vlinder
  • Vroege lente!
  • De langste reis......
  • Pijn
  • De weg van sterven en verrijzen
  • Bewustsynstroom
  • Uit de school geklapt
  • Luisteren
  • Een mens is deel van het geheel
  • Onze dromen
  • Drie Koningen
  • Een 'na-de-kerst-verhaal'
  • Eindejaarswens
  • Advent
  • Vrije wil en noodlot
  • Mirrewinterhoarn
  • Sint Nicolaas
  • De soepsteen
  • Najaarsgedicht
  • Kunnen wij zelf bepalen wat wij denken en voelen?
  • Wie dan wel?
  • De Hermetische Schakel
  • Herfst 2006
  • We bidden tot dezelfde God
  • Avondliedeke
  • Dierendag 2006
  • De zachtmoedige en de gewelddadige kant van religie
  • Er komt een morgen
  • Hagenpreek
  • Tijd is geen lijn
  • Zelf moet je het vinden
  • Citaat Paul Tillich
  • Echo
  • Stilte
  • De Oneindige openbaart zich uitsluitend in het gelaat van de ander
  • Voor hen die op vakantie gaan!
  • Dit ben jij zelf....
  • Geen dag kan zo beginnen.......
  • De vrome man
  • Een vrolijkheid in ons
  • Wie heeft de waarheid?
  • De tuin
  • Iets en Niets
  • Sprookjes, mythen en sagen
  • Opdat zij uw goede werken mogen zien
  • Een mysterie voor elk mens anders
  • oorlogstijd: 10 mei 1940 - 5 mei 1945
  • Enkele uitspraken van Alan Watts
  • Wetenschap is ook geloof
  • Pasen
  • Eerherstel voor het Koninkrijk
  • Hieperdepiep hoera!
  • Dagsluiting
  • Het Geitenweitje
  • Religie en haat
  • Het is niet altijd wat het lijkt
  • Ik weet iets goeds van jou!
  • De regenboog
  • Twentse weerspreuk
  • Een afscheid van de God die ingrijpt
  • De onontkoombare dood
  • Orgaandonatie
  • De kleine golf
  • Grensgangers van het christendom
  • Ik ben vandaag zo heppie!
  • Er is één God
  • Geloven is een persoonlijke zaak
  • Religieus en wetenschappelijk denken niet met elkaar in tegenspraak
  • Daglicht
  • Wij houden ons nooit aan het heden
  • Wintermorgen in het bos
  • De natuurlijke tijd
  • Nieuwjaerswensch
  • Eindejaarswens!


    Vrij - zinnige gedachten,gedichten, verhalen en berichten
    28-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vrolijkheid in ons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Abraham Eliazer van Collem werd op 13 oktober 1858 geboren in Rotterdam en overleed op 3 november 1933 in Heemstede.
    Zijn gedichten waren vaak joods religieus, filosofisch en socialistisch.
    Hij was een aardige, rustige man, vol humor, die niet streefde naar roem of bekendheid maar als doel had het bewustwordingsproces van bestaand onrecht en de komst van een betere toekomst bij het ‘proletariaat’ op gang te brengen.





    God is een vrolijkheid in ons,
    een lach, een rust, een nimmer uit te doven
    zekerheid dat Hij omheen ons is.
    God is het zijn, het voelen dat wij zijn,
    een zijn van bomen, bergen en het licht,
    van wolken, sterren, eeuw’ge nachtzee.

    God is het woord waarin wij zeggen,
    zee en aarde, diepte, hoogte en afgronden.
    God is de atmosfeer waarin het Al,
    waarvan wij woorden maken,
    staat geschreven.

                                                    A.van Collem

    28-06-2006, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie heeft de waarheid?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Simon Blackburn (1944)  is hoogleraar filosofie aan de Universiteit van Cambridge. Daarvoor bekleedde hij een leerstoel aan de Universiteit van North Carolina.

    Van 1984 tot 1990 was hij redacteur van het filosofietijdschrift Mind.

    Hij is de schrijver van de boeken: Denk! Filosofie en de grote vragen van het leven, Goed leven, en van Spreading the World, The Oxford Dictionary of philosophy, Ruling Passions en Truth.

     



    Wie heeft de waarheid in pacht ?

     

    Zaterdag 8 april jl. vond de vijfde Nacht van de Filosofie plaats in Felix Meritis in Amsterdam.

    Het onderwerp was ‘Op zoek naar de waarheid’.

    Eregast was hoogleraar filosofie aan de universiteit van Cambridge , Simon Blackburn.

    Deze besprak de twee waarheidskampen in de filosofie. Het ene kamp van de absolutisten en het andere van de relativisten. De absolutisten, waarvan Plato de stamvader is, hechten veel waarde aan de waarheid, objectiviteit en redelijkheid. In onze tijd is Iris Murdoch daar een voorbeeld van.

    De relativisten hebben als stamvader de Griekse sofisten Georgias en Protagoras. Zij hechten veel waarde aan tolerantie. Zij geloven niet in een objectieve, absolute waarheid. Een eigentijdse relativist is Richard Rorty. Geen van beide kampen, zegt prof. Blackburn, heeft de waarheid in pacht.

    Relativisme is even erg als dogmatisme. Beide gaan het gesprek met de ander uit de weg.

    Dogmatisten willen niets weten van andere meningen en relativisten zeggen: Ieder zijn mening.

    Beiden maken het gesprek onmogelijk.

    Relativisme vindt hij gemakzuchtig en irritant en hij lichtte dat toe met de volgende anekdote:

     

    ‘Een vriend van mij ging naar een forum over ethiek. In het panel zaten vertegenwoordigers van de grote godsdiensten. Eerst sprak een boeddhist over verlichting en manieren om je begeerten tot rust te brengen. De Panelleden reageerden met: “Wauw! Geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is het goed”. Vervolgens sprak de hindoe over reïncarnatie. En iedereen zei:”Geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is het goed”. Dat ging zo verder, tot een priester aan het woord kwam en sprak over Jezus, de verlossing en het eeuwig leven. En  weer zei iedereen: “Wauw, geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is het goed”. De priester sloeg op de tafel en schreeuwde: “Nee, het gaat er niet om of het voor mij werkt. Het is het ware woord van de levende God en als jullie er niet in geloven, zijn jullie allemaal veroordeeld tot de hel”. En iedereen zei: “Wauw, geweldig, als dat voor jou zo werkt, dan is dat goed”.

     

    Blackburn vindt dat het mogelijk is om tolerantie waardevol te vinden en tegelijkertijd de relativistische gedachte te verwerpen dat waarheid een puur persoonlijke kwestie zou zijn, een kwestie van smaak.

     

       (Uit het dagblad Trouw, naar een interview van Sjoerd de Jong, adjunct        hoofdredacteur van de NRC, met Simon Blackburn)






    21-06-2006, 00:00 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    16-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De tuin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Johan Willem Frederik Werumeus Buning werd op 4 mei 1891 in Velp geboren en overleed op 16 november 1958 in Amsterdam.
    Jobs, zoals hij daar genoemd werd, was journalist en werd, aangemoedigd en geïnspireerd door zijn vriend A. Roland Holst, die hij in 1913 leerde kennen, tot het schrijven van gedichten.
    Van zijn omvangrijke oeuvre verscheen de laatste bundel 'Winter-Aconiet' postuum in 1961.





     

     

    Een morgen ben ik zeer vroeg opgestaan

    en zie de bloemen, halmen, grassen staan
    in een zo helder eigenaardig licht
    of zij daar nog niet lang alleen zo staan
    maar iemand juist van hen was heengegaan,

    zoals men een gezelschap binnentreedt
    in stilte, en weet dat er gesproken is
    maar niemand wil zeggen wat het was.


    Het is of er een engel op dit gras

    getreden is en juist verdwenen is

    zodat nog alles  luistert naar zijn tred

    en halmen, grassen staan nog in gebed.

    16-06-2006, 16:48 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iets en Niets



    Er wordt tegenwoordig veel gepraat en geschreven over ‘Ietsisme’.

    Zonder een bepaalde religie aan te hangen, gelooft een ietsist dat er meer is tussen hemel en aarde dan de zintuigen kunnen waarnemen. Een kracht of energie die invloed op het leven heeft. Het is een vorm van religieuze vrijzinnigheid of religieuze onkerkelijkheid las ik ergens op internet.

    S.W. Couwenberg, hoofdredacteur van het blad Civis Mundi en oud hoogleraar staats- en bestuursrecht omschrijft het zo: ’Achter de verschijnselen gaat in dat besef een mysterieuze werkelijkheid schuil die verwijst naar iets dat buiten en boven de zichtbare werkelijkheid uitgaat.’

    Uit een opiniepeiling in het dagblad Trouw van oktober 2004, bleek dat 40% van de Nederlanders gerekend konden  worden tot ‘Ietsist’.  Waarschijnlijk is dat aantal intussen nog wel wat toegenomen.

     

      

    Het volgende las ik in het tijdschrift Mens en Tijd nr. 13 van mei 2006

     
    Niets is meer dan iets

    ‘Wanneer men beseft dat het geloofsdenken niet in staat is adequaat over God te spreken, moet men ook gaan inzien dat allerlei beelden van God ook niet voldoen. Het beeld van God als Iemand die dingen wil of mensen vergeeft is net zo min adequaat als allerlei dogmatische uitspraken over God. Het zijn steeds ideeën en verbeeldingen van mensen.

    Het zijn mystici geweest die dit steeds hebben ingezien

    Voor hen zijn begrippen en beelden met betrekking tot God hoogstens verwijzingen, maar nooit passende omschrijvingen of adequate beeldende weergaven. Men kan slechts spreken van een noch begripsmatig, noch beeldend weer te geven Mysterie. Men kan dat ook als Niets aanduiden, dat wil zeggen een niet-iets.  Maar dit Niets is niet niets, maar de Grond van al wat er is.

    Niets is derhalve meer dan iets.’
    R.M. Nepveu
    (godsdienstwetenschapper en actief op rel. humanistisch terrein)


    07-06-2006, 19:51 geschreven door Postduif

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Wetenschap zonder religie is kreupel, religie zonder wetenschap is blind. Albert Einstein

    Archief per maand
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • Lieve groetjes van uit De Klinge
  • maak er een mooie zondag van
  • Groetjes,
  • groet van Gitta
  • zeer interessante info Postduif

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    vlam_car
    blog.seniorennet.be/vlam_ca


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!