RECHT VAN SPREKEN VAN RIK WOUTERS
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • PUIG DE SANT ANDREU [gedicht]
  • WIJZIGINGEN
  • JURYVERSLAG I.V.M. TWEEDE PRIJS POËZIEPRIJS VAN DE STAD HALLE 2003
  • TWEEDE PRIJS POËZIEPRIJS VAN DE STAD HALLE 2003
  • KWETSBAAR EN VERSTOTEN TUSSEN BROKSTUKKEN [essay]
  • 13DE POËZIEPRIJS VAN DE STAD TONGEREN [poëzieprijs]
  • FLAPTEKST VAN "GEBRUIK MAKEN VAN WOORDEN EN ONGEDATEERDE BRIEVEN"
  • GEBRUIK MAKEN VAN WOORDEN EN ONGEDATEERDE BRIEVEN [2000; dichtbundel]
  • KAFTONTWERP VAN "HET WOORD HERTALEN" EN "WAT STILTE GENOEMD WORDT" (+ illustratie)
  • WAT STILTE GENOEMD WORDT [1996; dichtbundel]
  • HET WOORD HERTALEN [1996; dichtbundel]
  • LAWAAI IS TEDERHEID [1987; dichtbundel]
  • EERSTE LITERA-ONDERSCHEIDING 1984 [poëzieprijs]
  • RIK WOUTERS IN ZIJN POËTISCHE EIGEN TIJD
  • RIK WOUTERS, IK-DICHTER VAN DE WERKELIJKHEID.
  • NAUWELIJKS ADEMEND VERHEFFEN WOORDEN ZICH [1982; dichtbundel]
  • IK ZEG TOT JE [1979; dichtbundel]
  • PUBLICATIES IN BOEKVORM
  • COPYRIGHT
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Mijn favorieten
  • Halle in de literatuur
  • Louis Thevenet
  • seniorennet
  • Archief per maand
  • 12-2011
  • 03-2008
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
    Zoeken met Google


    Blog als favoriet !
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    anarchie in woord en daad
    "Xarnego" vroeg me om een titel te zoeken voor deze webblog die alles wat Rik Wouters aan poëzie in dichtbundels gepubliceerd heeft, de literaire onderscheidingen waarmee hij bedacht werd, en de aandacht die literaire critici aan zijn poëzie besteed hebben, in chronologische orde wil groeperen. Soms zijn lichte veranderingen die echter niets aan de inhoud veranderingen, aangebracht. Ik heb geopteerd voor “RECHT VAN SPREKEN”. Mij komt echter geen enkele eer toe: ik heb gewoon de titel van een essay van Guy van Hoof, vriend van de dichter, over Wouters, dat in boekvorm verschenen is en op deze blog zal verschijnen, genomen. Hopelijk neemt van Hoof het me niet kwalijk. Omdat Wouters zo graag met ondertitels werkt, heb ik er ook maar een ondertitel aan toegevoegd: “anarchie in woord en daad”. De ondertitel verwijst naar 2 zaken. (1) Op Wouters’ adreskaartje staat in de linkerbenedenhoek dat hij “anarchist”, “artiest en dichter” en “catalanist en flamingant” is. Wouters is niet alleen met zíjn literatuur bezig. Ga maar eens kijken op http://blog.seniorennet.be/halle_literatuur waar een poging wordt gedaan om alles over “Halle in de literatuur” openbaar te maken. (2) Kunstenaar kan men slechts zijn indien woord en daad samenvallen. Kan dit voor een dichter die zonder het woord geen daad zou kunnen plegen, moeilijk zijn?! Een initiatief van de literaire en kunstvereniging "Xarnego" uit Halle, waarvan letterkundige Rik Wouters voorzitter is. (geschreven door:) Andreas WANDERS
    06-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAUWELIJKS ADEMEND VERHEFFEN WOORDEN ZICH [1982; dichtbundel]


    aan mijn meter en grootvader, 
           mijn ouders,
           mijn schoonouders,
           Lieves grootouders.




    [TITELLOZE ‘CYCLUS’]





    GEDICHT VOOR MEZELF

    als de wind takken afkraakt
    en zand opstuift
    als de regen dammen breekt
    en oogsten vernielt
    als de droogte akkers verdort
    en in tweeën splijt
    als het vuur huizen platbrandt
    en mensen verdeelt

    als ik eindelijk nog eens
    een gedicht schrijf,
    zal niemand ernaar kraaien

    dat hoeft ook niet





    HALLE WEGGEBORGEN IN DE ZENNEBOCHT [cyclus]
    (vijf gedichten opgedragen aan Ghislain Laureys)





    (halle) stad van de gotische basiliek waarvan het grauw
    te grauw is. de handelshuizen van het marktplein
    beletten veel bedevaarders het zwangere godshuis
    (mariahuis) binnen te treden. de mond van de maagd
    is geen lach meer: ook zij gelooft niet langer in overtuiging

    de ogen van de vrouwen geen kleurrijk vuurwerk
    zoals gesluierde meisjes uit tunesië
    die elke rimpel in hun schaamteloos lichaam verbergen.
    dof klinken ze zoals het ritme van de tamtam
    aangegeven door de vinger loze leprazanger

    trager de mannen loom door bier en te veel dromen.
    hun gevoelloze huid proeft al jaren niet meer
    de kussen van het nichtje dat nieuwjaar wenst.
    enkel een bruine meisjesborst brengt nog schittering
    in hun stoffige en gedoofde ogen





    (stadhuis) nauwelijks ademend verheft het zich
    boven de bloedende druiven op straat.
    het geurt naar renaissance en ruikt naar frans.
    huisdeuren en gouden raamopschriften
    zijn zonder tijd. geen besef ervan.
    het justitia-beeld van godebski
    probeert vergeefs recht en tijd levend te houden.

    Godebski: 19de eeuws Russisch beeldhouwer die de beelden
    "waarheid" en "rechtvaardigheid" van het Halse stadhuis maakte.





    (de toren van de halse basiliek)
    dagjesmensen kijken
    naar de trotse toren
    die onaantastbaar prijkt
    hoog boven de kronkelende straatjes.
    hij wordt ten top gedreven
    door mannelijke gotische lijnen
    en bekroond met de barokke lantaarn.
    galmgaten strooien het beiaardgeklingel
    als het rennen van lichtvoetige kinderen
    over de roestkleurige daken.

    marktkramers en winkeliers
    horen niet de kleurige klanken
    van de zingende beiaard
    en zien niet de statige schoonheid
    van de machtige toren.

    enkel een meisje van amper 12
    met grote zachte ogen
    kijkt bewonderend omhoog
    en neuriiet het liedje mee.

    wie (wat) maakte de andere mensen blind?





    (de fransklinkende fazant) nacht. en elk raam is zwart.
    toch zont het plein languit en in overvloedig licht.
    straatverlichting. voor de rest donkere gevels. of toch niet.

    aan de overkant van het plein 2 verlichte ramen:
    een laatste pils voor het slapengaan, een ultieme verdoving.
    het binnengaan een plotse verwarring. weerkaatste gezichten.

    spiegels. ze geven alles prijs. net als dronken woorden.
    alles wordt geopenbaard: een apokalyptisch tafereel.
    spiegels verbergen niet zoals binnensmondse woorden wel.





    (karnaval)

    1
    marktkramers en schreeuwende venters
    verkrachten het marktplein, die sacrale plaats,
    waar straks zotskappen en cynici
    hun dagelijkse gareel
    met plezier zullen afleggen

    2
    de levenloze stad
    nog op zichzelf geborgen,
    de lijkwitte stilte
    wordt verscheurd
    door een onwezenlijke lach

    confettigewijs
    zwelt het lachen aan
    tot een atoomontploffing:
    karnaval viert weer eens
    springtij

    3
    de uitgelopen clown
    staat voor de spiegel
    zijn neus verlopen tot roze
    zijn wit verdwenen
    en zegt zijn gedicht op





    LOSSE GEDICHTEN [afdeling]





    DE SCHEEPJES IN DE BAAI VAN HAMMAMET

    er liggen veel scheepjes gemeerd
    aan de verlaten kaai
    in de baai van hanmamet

    verloren in het zand ligt
    een vis met de zon te spelen
    zijn ogen glazend naar de kim

    vissers zijn er niet. ook zij lopen
    gekleed in boernoes door de medina.
    met tapijten is meer te verdienen

    ‘s nachts varen ze uit.
    niemand mag weten dat ze nooit
    een wonderbare visvangst hebben





    BRUSSEL

    de toren van het stadhuis
    verbergt zich achter stellages.
    de renaissance-huizen
    verschuilen zich achter roestige gevels.
    een brandweerladder
    vleit tegen het broodhuis aan.

    waar is de bloedige tijd
    van alva en egmont?





    met een staf vol tovertekens
    gedichten in een vreemde taal
    trek ik een cirkel om me heen
    en zet mijn koptelefoon op
    waarin stilte speelt

    zo stil
    zo misterieus
    speelt de stilte
    een melodie
    die inspireert





    DE SCHREEUW VAN EDVARD MUNCH

    een rat knaagt gangen
    in mijn lijf. ook mijn stembanden
    worden opgepeuzeld.
    als dessert. schreeuwen
    doe ik contesteren
    maar zelfs versterkers helpen
    niet. ik word niet gehoord.
    mijn mond een holte
    waarin mijn tong beweegt
    waaruit geen klank komt.
    klankloos schreeuw ik.
    gedachten schieten voorbij
    aan lichtsnelheid
    kunnen zich niet verwoorden.
    mijn oordeel is geluidloos.





    terwijl de pick-up
    de beatles’ all you need is love draait,
    braakt de radio het bericht
    van weer een nieuwe joodse vergeldingsactie
    door de luidspreker





    BRUSSEL VOOR DE PROVENCE RUILEN

    door mijn stenen venster kijk ik uit
    over een koningsmausoleum bekruisde naalden
    de olierivier hersenloze dwergen:
    ik walg ik voel me helemaal afknappen

    een bijtende rioolstank drukt me
    tegen de metaalkoude grond.
    mijn hoofd raakt zoek in de modder:
    ik kots de rottende aarde onder

    mijn afgetakelde lichaam laveert toch nog
    tussen noord en zuid stad en dorp
    dood en leven, lavendel

    lavendel, door een zachte vrouwenhand
    overal uitgestrooid, wint de strijd:
    de wip helt zuidelings over




    LEGERDIENST IN SOEST, DUITSLAND

    het bier in de pint daalt
    de geur van krokante frieten
    vult het kalme café
    de beatles spelen op de achtergrond

    toch voel ik me zonder haar
    hopeloos alleen





    mijn tranen schitteren niet in zonlicht
    en bevuilen mijn wangen niet.
    ik ween slechts achter gesloten ogen.
    ik probeer mijn lome verdriet
    zo goed mogelijk te verbergen.

    ik verkleed me in lach
    en beantwoord elk lachsalvo met lach.
    ik vlucht weg in de liefde,
    in poëzie (ja, ik noem dit poëzie)

    de pijn wordt slechts erdoor verergerd
    bij elke stekelige herinnering,
    bij elke trilling van mijn stem.




    VLAANDEREN

    voor dit land
    van 4 seizoenen
    op 1 enkele dag
    zal ik vechten
    tegen windmolens
    en addergebroed





    DE SEIZOENEN [cyclus]




    LENTE

    de lente is nog stil. schuchter.
    enkel het vallen van de regen.
    zelfs vogels schuilen onder dakgoten.

    toch vergrootglaast het dubbele raam
    een zonderlinge zonnestraal
    die het tafelblad warm kleurt.

    op tafel: een franse golden in een mand.
    teken van vernieuwd leven
    dat slechts dood aahter zich laat:

    een vettige witte made





    ZOMER

    rondslenteren op de openluchttentoonstelling
    positie innemen ten opzichte van sculpturen

    "het belang van licht en schaduw
    is zeker niet te onderkennen"
    zegt een schijnbaar ingewijde wat verder
    tegen zijn knikkende volgelingen

    later op het terras observeer ik
    het spel van licht en schaduw met mijn pils





    HERFST

    de zomer is achtergelaten.
    onwetende stralen
    prikken door de mist
    veranderen mijn kamer
    in clair-obsur.
    de wijn op vervondels schilderij
    bevat enkel nog de bodem;
    aardappelen en bloemkool
    blijven onaangeroerd.
    de boeken in de kast
    krommen kouwelijk hun rug.

    Henk Vervondel: een schilder uit Diest van wie ik een schilderij bezit (2 kommen, aardappelen, bloemkool en een halflege wijnfles in donkere, maar zachte kleuren).





    WINTER 
         voor mijn grootmoeder

    omstreeks 19.30 uur schakelt ze
    de 2de hands zwartwit TV aan
    wacht angstig op de weerman
    die gelukkig weer geen sneeuw voorspelt

    blijgezind ontkleedt ze zich
    en sukkelt de trap naar boven op





    [TITELLOZE ‘CYCLUS’]





    DE HOOP" (een schilderij)

    traag boort het kanaal zich
    onder de spoorwegbrug
    door het doek op de ezel

    in de mist loopt een aak
    tegen de dorre oever lek
    hijst hopeloos verloren
    zijn witte vlag

    het dampende water
    verdwijnt in een draaikolk.
    een stuk wrakhout
    waarop "de hoop" staat,
    drijft doelloos erop

    bloed kleurt de hemel roze



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!