Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    27-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen


    Provincie Antwerpen

    27 | 10 | 2021

    Antwerpenaren ruimen recordaantal peuken op, en blijven doorgaan.
    Deurne Ruimt Op! en Provinciaal Groendomein Rivierenhof organiseren samen zwerfvuilzondag op 7 november.

     

    Een maand geleden gingen een honderdvijftigtal inwoners van Deurne aan de slag om zo veel mogelijk peuken te verwijderen uit de openbare ruimte. Door het grote succes van de World Cleanup Day in september organiseren Deurne Ruimt Op! en Provinciaal Groendomein Rivierenhof op 7 november een nieuwe opruimactie in het park.


    Er werden in Deurne maar liefst 88.156 peuken geraapt tijdens de World Cleanup Day in september. Dat zijn er meer dan dat Deurne inwoners heeft!

    “We mogen dus spreken van een geslaagde editie 2021”, reageert organisator Rebecca Gevers van Deurne Ruimt Op! (DROP in het kort).


    “We hebben het wereldrecord peuken opruimen verbroken en daar willen we alle deelnemers voor bedanken. Helaas is het officieel registreren van het record voor ons niet mogelijk, we houden het dus op een Antwerps record”; vervolledigd oprichter Alain Hoeckx.

     

    Zwerfvuil opruimen in het Rivierenhof herfst 2021 - Copyright: Provincie Antwerpen

    Meer dan één keer per jaar

    Afgelopen zomer werd op elke laatste zondag van de maand een zwerfvuilzondag in het Rivierenhof georganiseerd. Deze opruimacties werden gerealiseerd met steun van Mooimakers. Op zondag 7 november wordt het eerste seizoen van zwerfvuilzondagen afgesloten met een grote opruimactie in het park.

     

    “Met deze opruimacties willen we de bezoekers betrekken bij het proper houden van het park, en tegelijk ook een moment creëren waarop buurtbewoners elkaar beter leren kennen en samen op pad gaan in het park”, vertelt Renee Beerens, medewerker op de dienst publiekswerking van de provincie Antwerpen.

     

    Wil je ook deelnemen aan de zwerfvuilzondag? Schrijf je dan in via de website van Deurne Ruimt Op (https://www.deurneruimtop.be/zwerfvuil-zondagen/).

    PRAKTISCHE INFO

    Wanneer:
    Zondag 7 november tussen 10u en 15u

    Waar:
    Tent aan de spiegelvijver ter hoogte van Kasteel Rivierenhof, Parkweg via Turnhoutsebaan 244, 2100 Antwerpen

    Website:

    www.provincieantwerpen.be > Rivierenhof

    Social media:

    www.facebook.com  > Rivierenhof

    www.instagram.com > Rivierenhof

    www.twitter.com > DeDomeinen

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor recreatie- en groendomeinen

     


    Dienst:

    Eveline Sierens

    Provinciale Groendomeinen regio Antwerpen











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    PROVINCIE ANTWERPEN




    25 | 10 | 2021

    Nieuwe visie over ruimtegebruik in de provincie Antwerpen
    Voorontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen is klaar

    Voor het toekomstige ruimtegebruik op haar grondgebied werkt de provincie Antwerpen aan het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Daarin koppelt ze ruimtegebruik aan mobiliteit, zet ze in op efficiënt ruimtegebruik en vermindert ze de druk op de open ruimte. Het voorontwerp-Beleidsplan Ruimte is klaar. De gemeentebesturen en adviesinstanties geven er dit najaar hun mening over.


    De bevolking groeit terwijl de beschikbare ruimte niet toeneemt. Tegelijkertijd dwingt de druk op het klimaat ons tot duurzamer ruimtegebruik. De provincie Antwerpen werkt aan een nieuw beleid over de ruimtelijke planning op haar grondgebied. In 2019 was de conceptnota, de allereerste versie, van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) klaar. De publieke raadpleging daarover leverde heel wat interessante reacties op. “Samen met onze gemeentebesturen gingen we daar in kleine groepen mee aan de slag” legt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening uit. “Het was een hele uitdaging om alle reacties te verwerken. We ontvingen bijvoorbeeld tegengestelde reacties of vragen om wetgeving aan te passen terwijl dat onze bevoegdheid niet is. Sommigen vonden de conceptnota te vaag en misten concrete acties om het ruimtelijke beleid op het terrein uit te voeren. Daar komen we in het huidige voorontwerp wél aan tegemoet. We formuleren nu ook acties om de visie over de ruimtelijke inrichting van onze provincie samen te realiseren.”

     

    Ruimtegebruik koppelen aan mobiliteit

    Voor het eerst koppelt de provincie Antwerpen ruimtegebruik aan mobiliteit. “Ontwikkelingen die veel mobiliteit teweeg brengen, willen we enkel nog op plekken die met verschillende vervoersmiddelen bereikbaar zijn” gaat Luk Lemmens verder. “De bereikbaarheid bepaalt de draagkracht van een plek. We gebruiken het ruimtemodel en de Ruimtekompassen om die draagkracht in beeld te brengen. De Ruimtekompassen maken namelijk in één oogopslag zichtbaar hoe de ruimtelijke ordening én bereikbaarheid van een plek zich tot elkaar verhouden. De samenhang tussen stads- en dorpskernen brengen we in beeld via regionale woningmarkten. We bepalen ook aan welke criteria locaties moeten voldoen om er ontwikkelingen toe te laten die veel mobiliteit, personen- én goederenvervoer teweeg brengen. We onderscheiden daarbij regionale en interregionale multimodale vervoersknopen.”

     

    Efficiënt ruimtegebruik en open ruimte open houden

    Om mee te werken aan de bouwshift, zet de provincie Antwerpen in op efficiënt ruimtegebruik en het verminderen van de druk op de open ruimte. “We streven naar de juiste functie op de juiste plek door bijvoorbeeld goed gelegen bedrijventerreinen te optimaliseren, te herstructureren en te verdichten. We proberen dat alvast uit met de bedrijventerreinen Kloosterveld en De Zwaan in het grensgebied van Brecht, Brasschaat en Schoten” legt Luk Lemmens uit.

     

    Beelden: bovenaan kernen van Herentals en Turnhout; onderaan bedrijventerrein en agrarisch bedrijf
    Copyright: provincie Antwerpen

     

    Volgende stappen
    Dit najaar geven de gemeentebesturen en adviesinstanties hun mening over de huidige versie van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA), namelijk het voorontwerp. “We zijn benieuwd naar het advies van onze gemeentebesturen, het Vlaamse departement Omgeving en de Procoro, en nodigen hen uit om ons nieuwe ruimtelijke beleid samen te realiseren. Met behulp van de adviezen en verder onderzoek zetten we het voorontwerp om naar het ontwerp-beleidsplan. Daarop kan iedereen tijdens het openbaar onderzoek reageren. De inwoners van onze provincie krijgen dus ook nog de kans om opnieuw hun mening te geven. Zoveel mogelijk mensen betrekken, leidt tot goed onderbouwde keuzes in het definitieve PBRA dat op termijn het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA) uit 2001 vervangt”, rondt Luk Lemmens af.

     

    Het PBRA bestaat enerzijds uit de strategische visie voor de lange termijn en een set van beleidskaders die op middellange termijn zorgen voor de uitvoering van die visie. De opmaak ervan is een lange, wettelijk vastgelegde, procedure. Meer informatie vind je op www.provincieantwerpen.be/beleidsplanruimte. Je kunt je er ook abonneren op de nieuwsbrief.

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Ruimtelijke Ordening







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.district Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21 | 10 | 21

     

    Gratis burenbox voor straatfeesten en speelstraten

     

    Alle inwoners van district Antwerpen die in december of januari een speelstraat, straatfeest, nieuwjaarsdrink of burenborrel organiseren kunnen een gratis burenbox aanvragen.

     

    De burenbox zit boordevol herbruikbaar materiaal om momenten met de buren nóg gezelliger te maken. Met herbruikbare bekers en borden, vlaggetjes, een affiche om buren uit te nodigen, stoepkrijt, bakvormpjes en ingrediënten voor koekjes kunnen bewoners hun evenement extra kleur geven.

     

    De aanvraag voor de burenbox loopt via het districtsfonds. Aanvragen kan zolang de voorraad strekt. 

     

    “Met de burenbox willen we onze bewoners stimuleren om opnieuw een gezellige activiteit met hun buren te organiseren. De box is een leuke bijkomende ondersteuning voor hun burenborrel, straatfeest of speelstraat. Ik kijk er alvast naar uit om in heel wat straten onze nieuwe vlaggenlijnen te zien wapperen”, zegt districtsschepen voor wijkwerking Femke Meeusen.

     

    Meer info op www.districtantwerpen.be of via deze rechtstreekse link.

     

    Verantwoordelijke: Femke Meeusen, districtsschepen voor wijkwerking

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Provincie Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    PROVINCIE ANTWERPEN

    22 | 10 | 2021

    Wijkbewoners ontdekken toekomstplannen stationsomgeving Boom
    Infomarkt op 27 oktober toont mogelijke alternatieven voor de buurt

    Met het Masterplan 'De Stationsomgeving Verbindt' onderzoeken provincie Antwerpen en lokaal bestuur Boom samen de mogelijkheden voor de betreffende wijk. In december 2019 konden bewoners hun wensen en bezorgdheden kenbaar maken op een eerste infomarkt. Samen met bijkomende informatie van partners zoals onder meer OVAM, De Lijn en NMBS zijn de resultaten hiervan verwerkt tot enkele mogelijke ontwerpalternatieven. Bewoners kunnen hiermee kennismaken tijdens een tweede infomarkt, op 27 oktober in de stationshal van Boom.

    Vandaag ligt de stationsomgeving van Boom er wat verwaarloosd bij. De Rupel om de hoek en de vlotte bereikbaarheid via spoor en fiets creëren nochtans interessante kansen. Om deze kansen te onderzoeken, hebben provincie Antwerpen en lokaal bestuur Boom de handen in elkaar geslagen.

    Er is de afgelopen maanden achter de schermen heel wat werk verzet”, vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor ruimtelijke planning. “Begin dit jaar is een ontwerpbureau aan de slag gegaan met een grote informatieronde bij alle betrokkenen. Op basis daarvan zijn dan enkele veelbelovende alternatieven ontwikkeld. Belangrijke aandachtspunten zijn betere verbindingen met de omliggende wijken, meer groen en levendigheid in de buurt, en een nieuwe rol voor het openbaar vervoer en de fiets.”

    Tijdens de info-avond van 27 oktober ontdekken wijkbewoners en geïnteresseerden deze alternatieven. Iedereen is welkom tussen 19 en 21 uur, inschrijven is niet nodig. “Ook deze keer kunnen mensen hun opmerkingen en suggesties achterlaten, deze verwerken we samen met de bevindingen van projectpartners en experten”, zegt gedeputeerde Lemmens. “Tijdens het infomoment zijn medewerkers van de provincie, het lokaal bestuur Boom en van het ontwerpteam aanwezig om vragen te beantwoorden.

    Intussen is op het terrein al de eerste activiteit afgerond. In het voorjaar startte OVAM met de sanering van de verlaten bedrijfssite Frateur, vlak naast de A12. De toekomstige bestemming voor grond en loodsen ligt nog niet vast. Ook hiervoor kunnen de wijkbewoners suggesties achterlaten op de infomarkt van 27 oktober.

    Met de sanering van de site Frateur is een eerste stap in de heropleving van de buurt alvast gezet”, vertelt Tom De Wandelaere, schepen van Ruimtelijke Ordening in Boom.“Begin oktober organiseerden we samen met OVAM een rondleiding voor de buurt om het resultaat van de sanering te bekijken. In eerste instantie willen we nu zo snel mogelijk het terrein vergroenen en zorgen voor een mooie groenbuffer met de A12. Ondertussen hopen we samen met de buurt heel wat ideeën te kunnen uittekenen voor een tijdelijke invulling van de site. Ook voor de rest van de wijk zoeken we samen met de provincie, de buurt en het ontwerpteam naar enkele kleine ingrepen om de buurt op korte termijn een stuk aantrekkelijker te maken.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEURNE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    21 | 10 | 2021

     

    Deurnenaar Johan Van Bosch ontvangt titel ‘Eredeken van de Arbeid’

     

    Op donderdag 21 oktober 2021 ontving Deurnenaar Johan Van Bosch de titel ‘Eredeken van de Arbeid’ van Frank Geudens, voorzitter van de districtsraad van Deurne.

    Eredeken van de Arbeid

    De kandidatuur voor de titel Eredeken van de Arbeid aan Johan Van Bosch werd ingediend door de Nationale Centrale Landbouw-Service vzw en unaniem goedgekeurd door alle leden van het Organiserend Comité. Een eredeken van de Arbeid is een onderscheiding op het hoogste niveau op gebied van arbeid, erkend door de beroepssector voor het geleverde werk en wanneer iemand beschouwd wordt als ambassadeur van de sector.

     

    Johan Van Bosch

    Johan Van Bosch ontving deze titel voor zijn jarenlange en onbaatzuchtige inzet voor de sector van aannemers van landbouwwerken. Toen hij in 2003 algemeen secretaris werd, had de beroepsvereniging 60 leden, nu zijn dat er bijna 800. Daarnaast heeft hij de taak van woordvoerder in het paritair comité 132 zeer goed en consequent opgenomen. Hij kan op een simpele manier de verzuchtingen en problemen van de sector verwoorden aan derden. Hij geeft eveneens opleidingen aan loonwerkers en kan de wetgevende taal simpel verwoorden aan de leden. Johan Van Bosch verdedigt ook de belangen van de sector in diverse organisaties, zoals VEGAPLAN, EDUplus, Mission Wallonne des Secteurs Verts en PCLT, waar hij lid is van het bestuursorgaan. Hij is ook voorzitter van de sectorcommissie 5: Land- en tuinbouwgebonden activiteiten bij de Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO en algemeen secretaris van andere beroepsverenigingen.

     

    Verantwoordelijke: Frank Geudens, voorzitter districtsraad, frank.geudens@antwerpen.be

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen


    20 oktober 2021

    Resultaten provinciale WODCA-controle Antwerpen

    van 16-17 oktober 2021 + bekendmaking WODCA-resultaten eerste helft 2021 (januari t.e.m. september)

     

    1. RESULTATEN PROVINCIALE WODCA-NACHT 16-17 oktober 2021

    3,6% van de gecontroleerde chauffeurs blies positief (3,0% in 2020)

    7,3% van de gecontroleerde chauffeurs reed te snel (9,9% in 2020)

    11 positieve speekseltesten

    33 rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken


    Afgelopen weekend namen zowat alle politiezones van de provincie Antwerpen en de federale politie deel aan een provinciale WODCA-actie.   In de nacht van zaterdag 16/10 op zondag 17/10 controleerden politieagenten tussen 22u en 6u ’s nachts in de hele provincie Antwerpen op alcohol en drugs achter het stuur en op overdreven snelheid.  

    Tijdens de provinciale WODCA-actie bracht gouverneur Cathy Berx een bezoek aan een controlepost van de Politiezone Zwijndrecht, in het gezelschap van André Van de Vyver, burgemeester van Zwijndrecht, en Marc Snels, korpschef van de Politiezone Zwijndrecht.

    In 2020 werd er uitzonderlijk geen grootschalige provinciale WODCA-actie georganiseerd in oktober, al vonden er wel elk weekend WODCA-controleacties in de provincie plaats.  Om de cijfers toch te kunnen vergelijken, delen we telkens het resultaat van het volledige jaar 2020 mee. 

     

    Resultaten WODCA-snelheidscontroles nacht 16-17 oktober

    683 bestuurders werden op snelheid gecontroleerd. Daarvan reden er 50 te snel (7,3%) (9,9% in 2020).

    Resultaten WODCA-alcoholcontroles

    3.158 bestuurders werden aan een alcoholcontrole onderworpen, waarvan 115 bestuurders een positieve ademtest aflegden (3,6%) (3,0% in 2020).  Van de 115 bestuurders die meer dan de toegelaten 0,5 promille alcohol in het bloed hadden, hadden 63 bestuurders zelfs meer dan 0,8 promille in het bloed (55 %) (58% in het jaar 2020).

    Resultaten WODCA-drugscontroles

    Bij 23 chauffeurs werd een speekseltest afgenomen. 11 chauffeurs testten positief op de speekseltest en moesten een bloedproef ondergaan (48%) (61% in het jaar 2020).

    Ingetrokken rijbewijzen

    33 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken.

    Toelichting bij de cijfers van de controlenacht van 16 op 17 oktober 2021:

    Gouverneur Cathy Berx: “Tijdens de nacht van zaterdag op zondag reed maar liefst 7,3% van de gecontroleerde bestuurders te snel. Al is dit een daling ten opzichte van het gemiddelde percentage van het jaar ervoor (-2,6%), het aantal snelheidsduivels op de baan blijft te hoog. Zeker ook omdat uit de analyse van de weekendnachtelijke ongevallen met dodelijke afloop in 2020 bleek dat er elke keer overdreven snelheid mee aan de basis lag.

     

    Verder reed 3,6%van de gecontroleerde bestuurders afgelopen zaterdag onder invloed van alcohol. In vergelijking met de resultaten van het volledige jaar 2020 (3,0%) stijgt dat percentage helaas weer.  Bovendien blijkt opnieuw dat van de bestuurders die een positieve ademtest aflegden, het ruime merendeel (55%) méér dan 0.8 promille in het bloed heeft.  Opvallend is dat dit cijfer al gedurende enkele jaren buitengewoon hoog ligt. Voor velen betekent drinken blijkbaar doordrinken. Het bewijst opnieuw dat ‘glazen tellen’ écht niet lukt. Redenen genoeg om te kiezen voor een goed gehandhaafde zero-tolerantie, zoals ook het Europees Parlement onlangs bepleitte.”

     

    2. WODCA-RESULTATEN eerste helft 2021 (januari t.e.m. september)

    5% minder nachtelijke weekendongevallen (217 in 2021/225 in jan-sept 2020) 

    1 persoon verloor het leven door een nachtelijk weekendongeval (jan-sept 2020 = 7)

    40 raakten zwaargewonden door een nachtelijk weekendongeval  (32 in jan-sept 2020)        

    7,8% van de gecontroleerde chauffeurs reed te snel (jan-sept 2020 = 9,0%)

    3,5% van de gecontroleerde bestuurders dronk te veel (jan-sept 2020 = 2,9%)

    205 bestuurders legden positieve speekseltest af (jan-sept 2020 = 237)

    44% van wie een speekseltest onderging, was onder invloed van drugs (jan-sept 2020 = 62%)

     

    Toelichting bij de WODCA-cijfers van januari-september 2021 door gouverneur Cathy Berx:

    “2021 was, net zoals 2020, op heel wat vlakken een uitzonderlijk jaar door de covid-19-pandemie. De coronacrisis alsook verschillende coronamaatregelen die het voorbije anderhalve jaar in ons land van kracht waren, gaven aanleiding tot een sterke daling van de  WODCA-controles én van de grootschalige provinciale WODCA-acties.

    Ook het aantal nachtelijke weekendongevallen lag iets lager. Gelukkig daalde ook het aantal dodelijke verkeersslachtoffers –eindelijk- sterk. In 2020 lieten maar liefst 7 personen het leven door nachtelijke weekendongevallen in onze provincie. In de eerste negen maanden van dit jaar betreuren we één dode door een nachtelijk weekendongeval. De cijfers zijn allicht mede te verklaren door de corona-maatregelen. Tot 8 mei 2021 gold een nachtklok en was de horeca gesloten.  Nachtclubs en discotheken moesten hun deuren gedurende de volledige periode januari-september gesloten houden. Pas vanaf 1 oktober 2021 mochten ze weer feestvierders ontvangen.  Door dit alles waren er veel minder bestuurders op de baan tijdens de (weekend)nachten.

     

    Helaas kon die daling niet verhinderen dat er in de eerste helft van 2021 maar liefst 40 mensen zwaargewond raakten in het nachtelijke weekendverkeer. De cijfers voor overdreven snelheid en rijden onder invloed blijven even hoog als zorgwekkend. Ze tonen aan dat de WODCA-acties helaas noodzakelijk blijven. De boodschap is en blijft daarom: rijd altijd nuchter, rijd nooit te snel en laat je niet afleiden.

     

    Ik dank de politiezones meest hartelijk voor hun enorme inzet, voor hun volgehouden aandacht voor veiliger verkeer, voor veiligere weekendnachten.”

     

    Perscontact:

    Sara Claes
    Kabinetsadviseur – 

    Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale, gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen vernietigen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering.  Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en crisisbeheer.

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen



    Provincie Antwerpen

    2000 bezoekers vieren 10 jaar werken aan de Antwerpse Zuidrand
    Zuidranddag lokt massaal bezoekers naar de Antwerpse Zuidrand

    Meer dan 2000 nieuwsgierigen zakten op zondag 10 oktober af naar de Antwerpse Zuidrand voor de ‘Zuidranddag’. Ze ontdekten er onbekende paden, prachtige natuur en beekvalleien, proefden van streekproducten en maakten kennis met het boerderijleven. Het evenement was de feestelijke afsluiter van 10 jaar hard werken aan beleefbare open ruimte in de Antwerpse Zuidrand

    Overheden, verenigingen, private eigenaars en burgers bundelen al jaren de krachten om het bijzondere gebied van de Antwerpse Zuidrand te behouden, versterken en zoveel mogelijk toegankelijk te maken voor bezoekers.

    Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor het gebiedsprogramma Zuidrand, sluit met trots dit voorbeeldproject af: “Als provincie brachten we de voorbije 10 jaar verschillende partners samen binnen het project ‘Beleefbare Open Ruimte in de Antwerpse Zuidrand’. We streven naar een aaneengesloten open ruimte met plaats voor bossen, waterlopen, landbouw en erfgoed die klimaatbestendig is. Zodat ze ook in de toekomst tegen een stootje kan. Daarenboven we willen deze ook beleefbaar maken met concrete acties die voor de burger ook tastbaar zijn. Door een intense samenwerking en blijvende inzet slaagden we erin om trage wegen te openen en ontharden, kwamen er natuurlijke speelplekken en bossen bij en werden nieuwe gebieden aangekocht en toegankelijk gemaakt. Tijdens de Zuidranddag hebben we deze knappe projectrealisaties in de kijker gezet en konden we bezoekers dankzij geleide wandelingen en rondleidingen, speurtochten en doe- en zoekopdrachten mee laten genieten. En het werk is nog niet gedaan, met de ondertekening van het open ruimte charter door alle partners start een nieuw hoofdstuk.”

    Alle partners die de open ruimte ambities in de Zuidrand onderschrijven - Copyright: provincie Antwerpen

    Werken aan ‘Beleefbare Open Ruimte in de Antwerpse Zuidrand’

    Sabine Caremans, coördinator van het project BORAZ (Beleefbare Open Ruimte in de Antwerpse Zuidrand), licht het project toe: “De Antwerpse Zuidrand is een drukbevolkt gebied met 5000 hectare open ruimte, meer dan de helft van de beschikbare oppervlakte. Het gebied omvat het volledige grondgebied van de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en stad Mortsel. Die open ruimte zit achter woonlinten, wegen of spoorlijnen en is niet altijd toegankelijk. Met het project BORAZ hebben we ons ingezet om dat lappendeken van bossen, akkers en waterlopen beter te verbinden, uit te breiden en toegankelijker maken tot in de woonkernen. We maken ook ruimte voor water.   We werken dus aan een biodiverse streek en een streek die tegen een stootje kan, waar mensen, plant en dier een plaats hebben, kinderen kunnen spelen in het groen, joggers, wandelaars en fietsers kunnen genieten van de natuur en het landschap.”

    Het strategisch project BORAZ, onder coördinatie van de provincie Antwerpen en gefinancierd door het departement Omgeving en de provincie Antwerpen, kon de afgelopen jaren uitpakken met verschillende realisaties:

    • De aankoop van gronden rond de Gasthuishoeve in Hove
    • De begeleiding en ondersteuning van de Molenbeekbron in Boechout
    • Het openen en herstellen van trage wegen als het Dwaallichtjespad en het Bostulpenpad in Edegem, de verbinding tussen Edegem en Kontich via de Edegemse beekvallei, de verbinding tussen Lint en Hove via het Laarzenpad enz.;
    • Ruimte creëren voor bos, natuur en water in de Edegemse beekvallei (klimaatbos), De Reukens (Aartselaar), de Lachenebeek, de Molenbeekvallei in Boechout;
    • Het vergroenen van scholen;
    • De aanleg van groene speelplekjes in Frijthout in Hove, aan het Klimaatbos in Lint, in De Reukens in Aartselaar, aan Brouwershoek in Borsbeek;
    • Het trekken en schrijven van tal van projecten zoals het toeristisch project ‘de Zuidrand dat Smaakt’, ‘Boeren en burgers’ en Nature Smart Cities
    • De oprichting en start van de Streekvereniging Zuidrand en de toetreding van de Zuidrandgemeenten tot het Regionaal Landschap Rivierenland
    • Als kers op de taart onderschreven alle partner het open ruimte Charter zodat verder ingezet wordt Klimaatrobuuste ruimte en open ruimte.

    Meer info over het strategisch project BORAZ lees je op https://bit.ly/strategischprojectBORAZ

    Veel volk op het publieksfeest in de Boshoek - Copyright: provincie Antwerpen

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor het gebiedsprogramma Zuidrand

    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Milieu en Natuur

    De partners zijn:

    Natuurpunt, Streekvereniging Zuidrand, Stroyland, Gasthuishoeve Boshoek, en het Strategisch project Boraz vanuit de provincie Antwerpen en het Departement Omgeving Vlaamse overheid, Regionaal Landschap Rivierenland, DocC Borsbeek, streekproducenten, Bosgroep Antwerpse Gordel, Kempens Landschap, de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Duffel en de stad Mortsel en het district Wilrijk, erfgoed-, cultuur- en toeristische verenigingen en de Vlaamse overheid.

     








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     


    CVO Vitant

    11 | 10 | 2021

    Feest voor 193 volwassenen die diploma secundair onderwijs behaalden in coronatijden
    Eindelijk mag het: feestelijke receptie voor afgestudeerde cursisten van CVO Vitant

    Sinds maart 2020, toen de coronamaatregelen van de een op de andere dag ingingen, behaalden 193 cursisten van Centrum voor Volwassenenonderwijs  (CVO) Vitant hun diploma secundair onderwijs. Vrijdag 8 oktober konden de gediplomeerden die mijlpaal eindelijk vieren op Campus Maalboot in Hoboken.

    In Antwerpen verlaat 1 jongere op 5 het secundair onderwijs zonder diploma. Gelukkig is het ook als volwassene mogelijk om een diploma secundair onderwijs te behalen. CVO Vitant heeft al meer dan 35 jaar ervaring in het secundair volwassenenonderwijs – ook bekend als tweedekansonderwijs.

    “Ik heb veel bewondering voor mensen die kansen niet alleen grijpen, maar er ook echt mee aan de slag gaan. Onze cursisten zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben de draad van hun opleiding knap terug opgenomen om verder te kunnen studeren of om aan de slag te gaan. Het stemt me gelukkig dat we als een kansrijk onderwijsnet voor hen dit mee mogelijk hebben kunnen maken”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Onderwijs. “Samen met CVO Vitant zullen we blijven werken aan een studieaanbod met toekomstperspectieven voor de cursisten op hetzij een vervolgstudie of hetzij de arbeidsmarkt.”

    Wanneer de economie goed draait, vinden de schoolverlaters zonder diploma vaak nog wel werk,” zegt Ann Cleemput, directeur bij CVO Vitant, “maar in slechte economische tijden zijn deze mensen vaak de eersten die ontslagen worden of veel moeilijker aan de slag kunnen.’’

    Aan de slag op de werkvloer of verder studeren

    Tijdens de coronamaatregelen, waarbij de lessen volledig of grotendeels via afstandsonderwijs doorgingen, behaalden toch 29 volwassenen hun ASO-diploma (10 in de richting Wetenschappen-wiskunde en 19 in de richting Humane wetenschappen). 63 cursisten rondden met succes de opleiding Aanvullende Algemene Vorming af, die samen met een diplomagerichte beroepsopleiding, tot diploma secundair onderwijs leidt.

    Geproclameerden gooien hun mondmasker omhoog – Copyright: CVO Vitant

    Aan de slag op de werkvloer of verder studeren

    Verder studeerden er 50 volwassenen af als medisch administratief assistent, 21 als polyvalent administratief medewerker en 25 als transport- en logistiek medewerker, waarmee ze meteen konden starten op de werkvloer of aan verdere studies aan de hogeschool of universiteit.

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Onderwijs

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen

     

     



    Bosgroepen Antwerpen

    11| 10 | 2021

    Bosgroepen Antwerpen Zuid en Noord gaan samen verder!


    Op 10 oktober 2021 zagen meer dan 125 boseigenaars en bosliefhebbers elkaar terug over de toekomst van een gemeenschappelijke bosgroep.De fusie is het resultaat van een constructieve samenwerking, en dat mocht gevierd worden.

     

    Korte historiek

    Even terug in de tijd waarbij vzw Bosgroep Antwerpen Noord en Zuid in de loop van 2005 en 2006 het levenslicht zien.

    Beide organisaties bouwen een actieve werking uit waarbij bossen en hun boseigenaars centraal staan.

    Ondersteund door de Provincie Antwerpen en Vlaanderen, bieden ze een uitgebreide dienstverlening aan in samenwerking met verschillende lokale partners op het terrein. Bosgroepen worden zo een betrouwbare partner in het buitengebied om meer en beter bos te realiseren samen met hun eigenaars.

    Beide bosgroepverhalen kennen echter ook heel wat gelijkenissen waardoor in 2019 voor de eerste keer naar elkaar wordt gekeken om de krachten te bundelen.

     

    Traject van doorgedreven samenwerking naar fusie

    Met heel wat betrokken boseigenaars als bestuurder of vrijwilliger start zo een traject van mogelijke fusie.

    Sterktes en kansen worden benut, mogelijke valkuilen benoemd. Wat volgt is een verkenning van elkaars werking en regio, elkaars aanpak en toekomstbeeld. De medewerkers ervarende nieuwe mogelijkheden van doorgedreven samenwerking en bouwenhierop verder. Boseigenaars worden gebriefd via allerhande communicatiekanalen, er volgt zelfs de kans om voor een nieuwe naam te stemmen.

     

    Gaan we samen verder?

    En zo kwamen Bosgroep Antwerpen Noord en Zuid op 10 oktober samen en werd beslist om samen te gaan in de nieuwe Bosgroep, Bosgroep Antwerpse Gordel vzw. Co-voorzitters Martine Van Goethem en Frederic van Haaren: “In deze nieuwe naam is het gevarieerde en uitgestrekt nieuw werkingsgebied vervat, met een verwijzing naar associaties zoals de Fortengordel en de Antitankgracht die beide Bosgroepen verbindt. Maar zeker ook naar gordel als verbinden, werk maken van verbindingen tussen kleinere individuele bospercelen en inzetten op de corridorfunctie. Als nieuwe Bosgroep willen we ook mensen verbinden en samenbrengen van boseigenaar, partner, vrijwilliger en burger.”

    Samen staan we achter de nieuwe Bosgroep Antwerpse Gordel

    Blik op de toekomst

     

    Bosgroep Antwerpse Gordel is een vereniging van zo'n 1066 leden-boseigenaars en meer dan 500 bosliefhebbers. Met een personeelsteam van 8, en met talrijke vrijwilligers en bestuurders, zet ze verder in op de 11.855ha bos in huidig beheer om te werken aan beter bos samen met de boseigenaars. Daarnaast krijgt ook nieuw bos aandacht en werden alleen al in 2020 21.185 nieuwe boompjes geplant.

    In het plantseizoen 21-22 alleen al, staan via plantacties met gemeentes zo'n 17.7 ha nieuw bos op het programma. Maatschappelijke thema's als bosuitbreiding, ecosysteemdiensten, evenwicht tussen economie en ecologie, klimaatweerbaarheid van onze bossen, allen krijgen hun plaats in deze unieke samenwerking tussen boseigenaars.

     

    Jan De Haes, gedeputeerde bevoegd voor Milieu en Natuur: “Bescherming, beheer en uitbreiding van onze bossen staan hoog op de agenda van private eigenaars en overheden, zo ook bij provincie Antwerpen. Om nog meer Antwerpse bossen in de toekomst in beheer te krijgen bij onze Bosgroepen én om de uitdaging rond bosuitbreiding aan te gaan, is een versterkte samenwerking een absolute meerwaarde. Naast technisch-administratieve ondersteuning tijdens de fusieoperatie, dragen we vooral de kennis en kunde van de Bosgroepen uit naar alle boseigenaars in onze provincie. Daarom herhaal ik telkens deze boodschap: heb je een vraag over bos? Bel jouw Bosgroep!”.

     

    Bosgroep Antwerpse Gordel vzw, als dé referentie voor bos, gaat vanaf vandaag samen verder met de vele boseigenaars en de partners in het buitengebied voor een duurzame toekomst.

     

    Wie zijn de Antwerpse Bosgroepen?


    De provincie Antwerpen telt na deze fusie 3 Bosgroepen. Met de financiële steun en ondersteuning van de provincie begeleiden en adviseren zij boseigenaars bij het duurzaam beheer van hun bos. Elke boseigenaar kan gratis aansluiten bij de Bosgroep. Hij of zij krijgt er advies en informatie bij het bosbeheer en hulp bij de administratie. De Bosgroepen vormen hét aanspreekpunt voor de aanplant van nieuwe bossen en bosuitbreiding, zowel voor privé-eigenaars als lokale besturen. Meer info op www.bosgroep.be

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Milieu en Natuur






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12 | 10 | 2021

     

    Borgerhoutse plannen om te ontharden en vergroenen op kruissnelheid

     

    District Borgerhout zet volop in op het ontharden van hun openbaar domein en het tegelijk zo veel mogelijk te vergroenen. Waar het kan, worden stenen weggehaald en vervangen door planten en waterdoorlatende ondergrond. Heel wat projecten zijn een onderdeel van het stedelijke project ‘Antwerpen Breekt Uit’, maar daar bovenop gaat District Borgerhout nog een stap verder om hun dichtbevolkte district klimaatrobuust te maken. Zo werden 4 nieuwe onthardingsprojecten opgeleverd en legt het district zichzelf een vergroeningsnorm op bij elke nieuwe heraanleg.

     

    Groene oase in de Van Leentstraat

    In de Van Leentstraat deed het district een intensief inspraaktraject. Op vraag van bewoners creëerden ze verschillende plantvakken met gevelbescherming en 194m² stenen werden opgebroken op het woonerf. Er volgt nog een aanplantactie, samen met buurtbewoners. Zij zullen in de toekomst het onderhoud van hun groene oase op zich nemen. Zij kunnen steeds rekenen op advies en ondersteuning van het district.

     

    Een veiligere en groene Oudstrijderstraat

    De omgeving aan de schoolpoort van basisschool Kleine Muze werd verkeersveiliger gemaakt. Tijdens deze wegenwerken werden meteen nieuwe bomen en geveltuinen voorzien. Zo kwamen er 6 nieuwe bomen en over de hele lengte van de voor- en zijgevel van de school wordt gevelgroen geplant.

     

    Plantvakken verhinderen foutparkeren Ferdinand Berckmansstraat

    Op het woonerf aan de Ferdinand Berckmansstraat werden de plantvakken van verschillende bomen samengevoegd tot één groot plantvak. Om het foutparkeren tegen te gaan, zijn ook de andere plantvakken vergroot. In totaal werd zo 65m² ruimte onthard.

     

    Groene Delta in de Kroonstraat

    De vernieuwde Kroonstraat is naast verkeersveiliger ook groener geworden. Er werden 9 nieuwe bomen aangeplant. Deze bomen hebben grotere boomspiegels en zo geeft het district hen een betere groeikans. De buurtgroep Groene Delta moedigt, met ondersteuning van het district, de buurt aan om samen te ontharden en vergroenen. Ze organiseren actiedagen waarbij buurtbewoners samen de handen uit de mouwen steken en zo samen geveltuinen kunnen creëren.

     

     

    Maximale inplanting geveltuinen als norm

    Het district legt zichzelf een vergroeningsnorm op bij de heraanleg van lokale straten. Bij elke nieuwe heraanleg wordt er tegen de gevellijn maximaal plaats voorzien voor geveltuinen. De strook tegen de gevels wordt daarbij aangelegd als geveltuin.  Wanneer de bewoner dit niet wenst, wordt de geveltuin opnieuw toegelegd met tegels maar wel bovenop de waterdoorlatende ondergrond. Wil de bewoner in de toekomst toch een geveltuin, dan hoeft het district enkel de tegel weg te nemen en kunnen ze direct starten met aanplanten. Bovendien ondersteunt het district bewonersinitiatieven die Borgerhout mee willen vergroenen. Dat kan door een buurtboom te adopteren, een boomspiegel te verzorgen en zoveel meer. Wil jij ook met je buren aan de slag?

     

    Meer info op : www.borgerhout.be/borgerbouwers  

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouverneur Cathy Berx

     

    Meer dan 7500 bijkomende geregistreerde adressen in de provincie Antwerpen na nationale test BE-Alert

     

     

     

     

      

    Op donderdag 7 oktober testten meer dan 115 steden en gemeenten in België het waarschuwingssysteem BE-Alert tijdens de nationale test. In de provincie Antwerpen vond een primeur plaats. Daar werd de locatiegebaseerde technologie op grote schaal getest. Alle personen die op het moment van de test aanwezig waren in de provincie Antwerpen, ontvingen een SMS. In totaal werden zo meer dan 1,9 miljoen SMS’en verzonden. De test verliep zeer vlot. Enkel de verzending door Orange verliep met enige vertraging.


    Deze testmomenten zijn nuttig om de procedures en de technologie te testen. Tegelijk is het een goede gelegenheid om de inschrijvingen op BE-Alert te verhogen. Hoewel het technisch mogelijk is om een SMS te versturen naar de mensen die fysiek aanwezig zijn in een geselecteerde zone (ook aan wie zich niet inschreef), blijft het van kapitaal belang dat mensen zich inschrijven op BE-Alert. Door zich op voorhand te registreren, kunnen mensen ook verwittigd worden bij een noodsituatie in hun woonplaats, ook al zijn ze op dat moment niet aanwezig. Daarnaast zijn er noodsituaties waarbij het nuttig is om enkel de inwoners van een bepaalde zone te alarmeren.

    Afgelopen week nam het aantal geregistreerde adressen in de provincie Antwerpen met ongeveer 4% toe: de teller staat hierdoor op bijna 200.000 geregistreerde adressen. Dit aantal vormt een goede basis, maar uiteraard kan en moet dit nog omhoog. Hoe meer mensen zich registreren, hoe doeltreffender de alarmering tijdens een echte noodsituatie zal verlopen.

    Be-Alert werd de afgelopen drie jaar in de provincie Antwerpen meer dan 130 keer ingezet tijdens een noodsituatie om de bevolking te alarmeren. Het ging om verschillende soorten van noodsituaties: brand met rookontwikkeling, incident met gevaarlijke stoffen, elektriciteitsonderbreking, stormweer, maar ook tijdens de coronacrisis werd BE-Alert regelmatig ingezet.

    Het is dus nooit te laat om je te registreren. Doe dit vandaag nog via www.be-alert.be. Zo zijn we samen voorbereid op een noodsituatie. 

     

     

    Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale, gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen schorsen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering.  Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en rampenmanagement.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arboretum Kalmthout


    Agendatip
    Arboretum Kalmthout

    Op eikenjacht! start tijdens Week van het Bos

    Herfstspeurtocht, elke dag tot en met 7 november, 10-17 uur, Kalmthout

    Wist je dat een derde van alle eiken ter wereld bedreigd zijn? En wist je dat er in Arboretum Kalmthout meer dan honderd verschillende eiken groeien? De herfstspeurtocht neemt kinderen mee op eikenjacht langs enkele heel bijzondere exemplaren. Onderweg spelen ze spelletjes en lossen ze raadsels op. Een ideale familieactiviteit tijdens de Week van het Bos (10-17 oktober) en de hele herfst lang, tot en met de herfstvakantie.

    Speciale eiken kijken

    In Arboretum Kalmthout vind je meer dan honderd verschillende eiken uit alle hoeken van de wereld. Er groeien soorten die recht uit de wilde natuur komen, maar ook eiken uit een kwekerij met een spectaculair blad, prachtige eikels of met een statige of bijzondere groeivorm.

     

    Tollen, tellen, rapen en raden

    Kinderen tussen vier en tien jaar dompelen zich spelenderwijs onder in de wereld van de eik. Door symbolen en vruchtjes te volgen die in bomen hangen, vinden ze hun weg door de tuin. Passen ze zelf ook in een napje? Vinden ze de eikels die de gaai en de eekhoorn verstopten? En kunnen ze in de ‘bladerbib’ het verschil tussen de blaadjes van vijf verschillende eiken aanwijzen?

     

    Kinderen tot 12 jaar mogen gratis de tuin in. Een speurkaart kost 2,5 euro.

      Met de herfstspeurtocht van Arboretum Kalmthout heb je een ideale familie-uitstap in je agenda staan. Samen in de arboretumtuin op ontdekking gaan; blaadjes rapen, spelletjes spelen en heel wat weetjes leren, over enkele van de honderden eiken die er groeien bijvoorbeeld.
      Copyright: Arboretum Kalmthout

    Puzzelen, kleuren, knippen en plakken

    In de herfst vallen de bladeren. Je hoeft ze dan gewoon maar op te rapen, erg gemakkelijk! De herfstspeurtocht van Arboretum Kalmthout is veel méér dan enkel speuren en spelen want je mag volop blaadjes rapen in het 13,5 hectare groendomein. En ook na afloop van de herfstspeurtocht blijft de herfstpret duren. Kinderen krijgen een uitknippuzzel over een eekhoorn en zijn eikel mee, en een knip- en kleurkaart om hun mooie bladerenverzameling op te kleven, thuis of bij een drankje in de cafetaria.

    PRAKTISCHE INFO

    Herfstspeurtocht: Op eikenjacht!

    Elke dag tot en met 7 november 2021, 10 tot 17 uur

     

    Contact- & bezoekadres
    Arboretum Kalmthout, Heuvel 8, 2920 Kalmthout, België
    T +32 (0)3 666 67 41
    E info@arboretumkalmthout.be

    Toegangsprijzen tuin
    volwassenen € 7, senioren € 6, studenten € 5
    jaarkaart- en museumpashouders en kinderen -12 jaar gratis


    Plantencentrum, cadeau- & boekenshop en cafetaria
    Het plantencentrum, de cadeau- & boekenshop en de cafetaria zijn vrij toegankelijk en elke dag open van 10 tot 17 uur, ook op zon- en feestdagen.

     

    Maatregelen coronavirus

    Om de verspreiding van het Coronavirus (Covid-19) te vermijden, gelden er in Arboretum Kalmthout aangepaste maatregelen. Kijk op de website voor een volledig overzicht en antwoorden op veelgestelde vragen.

    Website
    www.arboretumkalmthout.be


    Social media
    www.facebook.com/arboretumkalmthout
    twitter.com/arboretumkalmt

    www.instagram.com/arboretumkalmthout

    #arboretumkalmthout

    Bereikbaarheid
    Het NMBS station van Kalmthout ligt op 200 m van de ingang van Arboretum Kalmthout.
    De Fietsostrade F14 Essen-Antwerpen ligt naast het domein.
    Eigen parking + extra parking aan NMBS station Kalmthout.
    Meer informatie bereikbaarheid op de website






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merksem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    12 | 10 | 21

     

    Merksemse scholieren leren spoken word

     

    Op maandag 11 oktober gaf dichteres Esohe Weyden in bibliotheek Park in Merksem workshops spoken word aan 87 leerlingen van KNMC Groenendaal. De getalenteerde dichteres creëerde een safe space voor de jongeren om aan de slag te gaan met woorden, taal en poëzie.

     

    De workshops waren een voorbereiding voor de scholieren op het schrijven van een gedicht voor de Merksemse Week van de Poëzie. Elk jaar roept het district iedereen in Merksem op om een gedicht of foto in te sturen rond een bepaald thema. Het thema van dit jaar is ‘samen’. De meest originele inzendingen verschijnen in een bundel en kunnen tijdens de laatste week van januari op grote panelen in het Gemeentepark van Merksem worden gelezen.

     

    Op www.merksem.be vindt u alle informatie over de Merksemse Week van de Poëzie 2022. Klik hier voor de rechtstreekse link.

     

    Via deze link kan een foto van de workshops met de leerlingen van KNMC Groenendaal downloaden

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merksem

    11 | 10 | 21

     

    Eindelijk terug burendag in Merksem

     

    In 2020 kon de burendag niet plaatsvinden omwille van de coronapandemie. Ook in de lente van 2021 gooide corona nog roet in het eten. Het districtscollege van Merksem besliste daarom om de editie van 2021 uit te stellen naar het najaar. Gelukkig is het ondertussen terug mogelijk om samen te komen met buren.

     

    Heel wat buren in Merksemse straten maakten op vrijdag 8 oktober van die gelegenheid gebruik om, met financiële ondersteuning van het district, samen een hapje en drankje te nuttigen en elkaar zo beter te leren kennen.

     

    Het district bedankt de enthousiaste initiatiefnemers en hoopt dat er naar aanleiding van burendag nieuwe straatwerkingen of bewonersgroepen zullen ontstaan zodat de sociale cohesie in het district verder kan groeien.

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    04 | 10 | 21

     

    Trajecten versterken netwerk 65-plussers op Linkeroever

     

    District Antwerpen zet samen met LUS vzw verschillende trajecten op om het sociale netwerk van 65-plussers op Linkeroever te versterken. De samenwerking loopt tot eind 2023. Minstens 15 trajecten worden gerealiseerd tijdens deze periode.

     

    Een persoonlijk netwerk van familie, vrienden, buren en leeftijdsgenoten is belangrijk op elke leeftijd. Voor 65-plussers is het moeilijker om dit te onderhouden of uit te breiden. LUS vzw realiseert minstens 15 trajecten op Linkeroever om kwetsbare ouderen goed te omringen. Er worden vrijwilligers ingezet om buurtverbinding te versterken en samen met ouderen op pad te gaan om terug connectie te leggen met buren of vroegere familieleden en kennissen.

     

    “Met LUS vzw hebben we de ideale partner gevonden om de 65-plussers op Linkeroever te ondersteunen en te helpen bij de uitbouw van een noodzakelijk netwerk. Door het wegvallen van een actief beroepsleven, mobiliteitsproblemen of andere redenen, is dit voor ouderen soms moeilijker om op te bouwen en te onderhouden. Een netwerk is van belang om een goede kwaliteit van leven te garanderen”, benadrukt Tom van den Borne (districtsschepen voor senioren).

     

    Begin oktober maakt Linkeroever kennis met de werking van LUS vzw en krijgen de bewoners een flyer en uitnodiging in hun brievenbus. Op donderdag 7 oktober vindt een eerste infomoment plaats, in aanwezigheid van districtsschepen Tom van den Borne, om geïnteresseerden samen te brengen. Inwoners die graag meer weten kunnen mailen naar senioren.antwerpen@antwerpen.be

     

    Margot Van Daele, 0485 79 64 16, senioren.antwerpen@antwerpen.be 

    Verantwoordelijke: Tom Van den Borne, districtsschepen voor senioren

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouverneur Cathy Berx

     

     

     


    4 oktober 2021

    Gouverneur en Antwerpse procureur-generaal organiseren Veiligheidsconferentie over cyberveiligheid

     

    Op dinsdag 5 oktober 2021 organiseert gouverneur Cathy Berx in samenwerking met de procureur-generaal van Antwerpen Patrick Vandenbruwaene en haar federale diensten een digitale editie van de tweejaarlijkse Veiligheidsconferentie. Thema van dit jaar is  cyberveiligheid. Omwille van de coronacrisis werd de veiligheidsconferentie van 2020 naar dit  een najaar uitgesteld, maar helaas blijft het thema cyberveiligheid relevanter en actueler dan ooit, deels ook door het massale telewerken dat de coronacrisis met zich meebracht.

     

    Een tweejaarlijkse Veiligheidsconferentie

    Sinds 2010 organiseert gouverneur Cathy Berx samen met de procureur-generaal van Antwerpen elke twee jaar een conferentie over een actueel veiligheidsthema, relevant voor de hele provincie.  De burgemeesters, de korpschefs en de magistraten van het Openbaar Ministerie zijn het belangrijkste doelpubliek, maar afhankelijk van het thema worden ook andere actoren uitgenodigd.  De veiligheidsconferentie van 2020 moest omwille van de coronacrisis met een jaar uitgesteld worden. Ook dit jaar zal de conferentie nog niet volledig live doorgaan. Verschillende sprekers brengen hun uiteenzetting vanuit het provinciehuis, sommige sprekers doen dit vanuit hun kantoor of thuis.  Deelnemers zullen de conferentie wel enkel digitaal kunnen volgen.

     

    Thema van dit jaar? Cyberveiligheid

    Het thema van deze veiligheidsconferentie is “cyberveiligheid”, een thema dat nog steeds brandend actueel is. Tijdens de voorbije jaren nam de digitalisering wereldwijd in sneltempo toe.  Bovendien bracht de coronacrisis het telethuiswerken en digitaal vergaderen in een stroomversnelling. Helaas evolueren ook de (nieuwe) risico’s op vlak van cybercriminaliteit sterk.  Tegelijk zijn de verschijningsvormen ervan nog niet altijd overal even goed gekend. Dit alles maakt de samenleving bijzonder kwetsbaar voor cybercriminaliteit. De grote IT-afhankelijkheid van zowel bedrijven, overheden als burgers brengt nieuwe valkuilen met zich mee. Criminaliteit breidt uit naar cybercriminaliteit, zoals hacking, phishingmails, enz.

     

    Iedereen kan getroffen worden, ook burgers, ongeacht het opleidingsniveau. Met deze conferentie willen de gouverneur en de procureur-generaal het bewustzijn hierover versterken, tips en bruikbare informatie aanreiken om zich beter voor te bereiden op mogelijke digitale gevaren.

     

    Wat komt er aan bod tijdens de conferentie?

    Tijdens de veiligheidsconferentie worden verschillende themasessies georganiseerd over specifieke of concrete thema’s gerelateerd aan cyberveiligheid.  Zo zal er een toelichting worden gegeven over ethisch hacken, wordt er ingegaan op de aanpak en lessons learned van de cyberaanval die de gemeente Willebroek trof en zal er tijdens een vraaggesprek toegelicht worden hoe cybercrime kan en zal bestreden worden.  Een volledig programma in bijlage.

     

    Aanvullend is er ook een digitale kennismarkt. Tijdens deze kennismarkt worden er verschillende interessante initiatieven uit provincie Antwerpen voorgesteld. De deelnemers kunnen deze kennismarkt tijdens de lunch bezoeken. Ze komen er meer te weten over de initiatieven en projecten die op dit moment al in werking zijn of worden uitgevoerd. Doel is om inspiratie op te doen, en om indien nodig de cyberproblemen waarmee deelnemers eventueel geconfronteerd worden, aan te pakken.

     

    Gouverneur Cathy Berx: “De digitale uitdagingen waarmee onze gemeentebesturen, hulpdiensten, burgers en zovele anderen geconfronteerd worden zijn immens. Jammer genoeg zijn er ook heel wat digitale bedreigingen en risico’s met  rechtstreekse impact en gevolgen voor onze veiligheid.  Criminelen worden steeds anoniemer, gewiekster en IT-gewijs bijzonder sterk.  Onszelf en bij uitbreiding iedereen beter wapenen tegen die gevaren, is het doel en thema van deze Veiligheidsconferentie. Van zeer concrete getuigenissen en cases zoals de cyberaanval op gemeente Willebroek tot een algemeen overzicht van de evolutie van het Cyber Threat Landscape… Aan de hand van een brede waaier onderwerpen en sprekers willen we uitgebreide en vooral nuttige en bruikbare inzichten m.b.t. het fenomeen van cybercriminaliteit brengen.  Ik dank alvast procureur-generaal van Antwerpen Patrick Vandenbruwaene meest hartelijk voor de zeer gewaardeerde samenwerking, evenals de verbindingsambtenaren politie, de coördinator criminaliteitspreventie, de overige medewerkers van mijn federale diensten alsook alle leden van de stuurgroep voor de organisatie van de Veiligheidsconferentie.”

    Procureur-generaal Patrick Vandenbruwaene: “De digitalisering verandert het criminaliteitslandschap grondig. Indien er minder klassieke handtassen getrokken worden maar meer digitaal geroofd wordt moeten ook de beleidsprioriteiten veranderen. Dit houdt in dat er meer blauw op het internet verschijnt en dat slachtoffers ook digitaal in contact kunnen treden met de politie. Het project Police on Web zal bijvoorbeeld in de toekomst een nieuw contactpunt worden voor de benadeelde burgers om aangifte te doen.”

     

    De Veiligheidsconferentie is een besloten conferentie waaraan enkel op uitnodiging kan  worden deelgenomen. Indien gewenst kan u wel aanwezig zijn bij de openingszitting in het provinciehuis, waar gouverneur Cathy Berx, procureur-generaal Patrick Vandenbruwaene, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen Bart Somers (digitaal) en burgemeester van Willebroek, Eddy Bevers een inleiding zullen geven.  U dient zich hiervoor wel aan te melden via kabinet.gouverneur@provincieantwerpen.be .

     Sara Claes
    Kabinetsadviseur – communicatieverantwoordelijke gouverneur Cathy Berx

     

     

     

    Perscontact:


    T: 03 240 50 52  M : 0476 50 55 91
    E: Sara.Claes@provincieantwerpen.be

     

    Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale, gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen vernietigen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering.  Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en crisisbeheer.

     








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Halloweentocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

    1 | 10 | 21

     

    Griezelen in het donkere Middelheim tijdens gratis Halloweentocht

     

    Op vrijdag 29 oktober organiseert district Antwerpen een griezelige avondwandeling in het donkere Middelheimmuseum. De inschrijvingen starten op 1 oktober.

    Deze theatrale wandeling tussen de beelden van het kunstpark neemt de bezoekers in kleine groepjes mee langs verschillende acts vol sfeer, muziek, vuur en natuurlijk… afgrijselijke griezels. De Halloweentocht is niet geschikt voor heel jonge deelnemers, maar kinderen van 7 tot 13 jaar overleven de avond wel, als ze de hand van mama of papa kunnen vasthouden.

    De eerste griezelwandeling start om 17.30 uur, de laatste wandeling komt aan om 22 uur. Bezoekers mogen verkleed komen. Wie durft en wordt Dracula, een spook of een andere griezel? 

    Tom Van den Borne, districtsschepen voor jeugd: “De Halloweenwandelingen zijn een leuke start van de herfstvakantie. Kinderen kunnen samen met hun ouders heerlijk griezelen.”

    Inschrijven
    De wandelingen zijn gratis, vooraf inschrijven is verplicht. Kinderen onder begeleiding van een of meerdere volwassenen krijgen voorrang. Volwassenen die zich zonder kinderen inschrijven, komen op een wachtlijst te staan en krijgen op maandag 25 oktober bericht of er nog plaatsen beschikbaar zijn.

    Meer info: www.districtantwerpen.be, of via deze rechtstreekse link

     

    Verantwoordelijke: Tom Van den Borne, districtsschepen voor jeugd

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

    BERICHT

     

     

    30 | 09 | 21

     

    District Antwerpen lanceert 3-delige podcast 'Hoop in tijden van corona' voor internationale ouderendag

    Iedereen heeft nood aan affectie, sociaal contactofeen liefdevol gebaar. Een hunkering die met de komst van covid nog gegroeid is. In de driedelige podcast ‘Hoop in tijden van corona’ vertellen senioren, hun kinderen en kleinkinderen over hoe de pandemie hun onderlinge band op de proef stelde en hoe ze hier mee omgingen. Een warm en kleurrijk verhaal over de zoektocht naar verbinding.

     

    “Bewoners in woonzorgcentra waren door corona geïsoleerd van hun familie. Gelukkig kwamen veel families origineel uit de hoek om toch verbonden te blijven. Die verhalen ontdek je in de podcasts. Als district hopen we dat deze anekdotes een inspiratie zijn voor anderen en dat ze vooral hoop brengen”, vertelt Tom Van den Borne (districtsschepen voor senioren).

     

    De driedelige podcast ‘Hoop in tijden van corona’ is gemaakt door Zorgbedrijf Antwerpen en De Zieke Steur in opdracht van District Antwerpen. Op vrijdag
    1 oktober 2021, internationale ouderendag, worden de podcasts gelanceerd via www.districtantwerpen.be/hoop. Elke aflevering laat telkens één familie met verschillende generaties aan het woord en duurt ongeveer 12 minuten.

     

    • Podcast 1 | 3-eenheid Joke, Josée en Ingrid

    Joke en Josée zijn al 15 jaar lang vriendinnen en wonen in hetzelfde woonzorgcentrum. Ingrid werkt er als vrijwilliger.

     

    • Podcast 2 l Viergeslacht Godelieve, Myriam, Nele en Emma

    Godelieve woont in een woonzorgcentrum in hartje Antwerpen. Myriam is haar dochter en komt wekelijks op bezoek. Ook kleindochter Nele en achterkleindochter Emma hielden contact.

     

    • Podcast 3 | Driegeslacht Freddy, Bert en Quinthe

    Freddy woont in het woonzorgcentrum Vinck-Heymans en hield tijdens corona contact met zijn zoon Bert en kleinzoon Quinthe via WhatsApp.



    Verantwoordelijke: Tom Van den Borne, districtsschepen voor senioren, tel. 0476 32 86 87



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SANT'EGIDIO

     1 oktober 2021

     

    SANT'EGIDIO EN DE CENTRAAL-AFRIKAANSE REPUBLIEK: CONSTRUCTIEVE GESPREKKEN IN ROME LEIDEN TOT GEZAMENLIJKE VERKLARING OVER “REPUBLIKEINSE DIALOOG”

    Met alle politieke, religieuze en maatschappelijke actoren uitgebreid mee in de gesprekken betrokken, roept de "Verklaring van Rome" ook plechtig op tot ontwapening en een definitief staakt-het-vuren.

    Van 27 tot 29 september zijn vertegenwoordigers uit de politiek, het maatschappelijk middenveld en de religieuze gemeenschappen van de Centraal-Afrikaanse Republiek in Rome bijeengekomen op uitnodiging van de Gemeenschap van Sant'Egidio.

    De bijeenkomst, waarin de verschillende actoren uit de Centraal-Afrikaanse samenleving vertegenwoordigd waren, had als titel "Naar een republikeinse dialoog - voor vrede en de toekomst van de Centraal-Afrikaanse Republiek", en vond plaats in een serene en openhartige sfeer. Tijdens de gesprekken kregen alle deelnemers de gelegenheid hun mening te geven over de komende uitdagingen voor hun land. Het debat spitste zich met name toe op de organisatie van de onlangs door president Touadéra aangekondigde Republikeinse Dialoog, die een fundamentele fase vormt in het proces van nationale verzoening.

    Na een diepgaande reflectie hebben de afgevaardigden hun suggesties en overwegingen gebundeld in de zogenaamde "Verklaring van Rome", dat ondertussen al is voorgelegd aan de Centraal-Afrikaanse regering en het uitvoerend comité dat belast is met de organisatie van de Republikeinse Dialoog. Een van de punten in dat document is een plechtige oproep aan alle gewapende groeperingen, inclusief milities die zijn opgericht ter zelfverdediging, om de wapens neer te leggen en tot een definitief staakt-het-vuren te komen, in het besef van het "immense leed" dat het Centraal-Afrikaanse volk al jaren heeft ondergaan.

    Sant'Egidio spreekt zijn voldoening uit over de inspanningen van alle deelnemers en over de vriendschappelijke sfeer van de besprekingen, en bevestigt opnieuw zijn bereidheid om samen te werken aan de toekomst van het land.

    Rome, 30 september 2021

    Lees hier de verklaring die na de vergadering werd vrijgegeven.

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-09-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    17 | 09 | 21

     

    Viering verdienstelijke sportclubleden in Merksem

     

    Merksem ademt sport en staat als sportief district op de kaart. 2020 was een bijzonder jaar waar er door de gekende omstandigheden weinig sportprestaties konden worden neergezet. De viering voor de sportprestaties van 2020 zal daarom samen met de sportprestaties van 2021 in het jaar 2022 worden gevierd.

    Maar ondanks de moeilijke omstandigheden in 2020 waren er toch veel clubleden dagelijks in de weer om ervoor te zorgen dat de clubwerking kon blijven doorgaan. Die personen huldigen we tijdens de viering 'Verdienstelijke leden 2020' voor al het werk dat zij geleverd hebben.

    We nodigen u uit op de viering op dinsdag 21 september 2021 om 19.30 uur in het districtshuis (Burgemeester Jozef Nolfplein 1). Gelieve uiterlijk op maandag 20 september 2021 uw aanwezigheid te bevestigen via sportantenne.merksem@antwerpen.be.

    Verantwoordelijke: Patrick Van den Bempt, districtsschepen voor sport, patrick.vandenbempt@antwerpen.be, 0475 94 51 90 

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!