Inhoud blog
  • Provincie Antwerpen
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Regionaal Nieuws
    van Antwerpen
    31-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.district Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    29 | 10 | 21

     

    Senioren kunnen weer swipen tijdens tabletcafés in district Antwerpen

     

    Elke laatste vrijdag van de maand organiseert district Antwerpen een gratis tabletcafé voor senioren. Senioren komen er samen om vragen te stellen over hun tablet of smartphone en worden daarbij geholpen door vrijwilligers. Het eerste tabletcafé sinds maart 2020 vindt plaats op 29 oktober 2021 en was snel volzet.

      

    “Ik ben ontzettend blij dat we onze seniorenactiviteiten weer kunnen opstarten. Het eerste tabletcafé, sinds maart 2020, is met 30 inschrijvingen al helemaal volzet. De vraag van senioren naar laagdrempelige hulp bij de digitalisering blijft groot. Als district blijven we hierop inzetten door opnieuw onze gratis, maandelijkse tabletcafés op te starten”, vertelt Tom van den Borne (districtsschepen voor senioren).

     

    Er worden weer tabletcafés georganiseerd in district Antwerpen. Telkens in een andere postcode zodat alle senioren in hun eigen buurt terecht kunnen met al hun vragen. Op vrijdag 26 november om 10 uur vindt het volgende tabletcafé plaats in woonzorgcentrum Hollebeek (Turnersstraat 38, 2020 Antwerpen). Senioren kunnen zich gratis inschrijven via senioren.antwerpen@antwerpen.be De data en locaties kunnen de bewoners tijdig terugvinden op www.districtantwerpen.be/senioren

     Verantwoordelijke: Tom Van den Borne, districtsschepen voor senioren

     

    E

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Borgerhout

     

     

    29 | 10 | 2021

     

    Dichters schrijven gedichten voor begraafplaats Silsburg

     

    5 dichters schreven mooie poëzie voor de Borgerhoutse begraafplaats. De gedichten werden gegraveerd op de nieuwe sokkels voor asurnen. Op die manier lezen nabestaanden enkele troostende woorden, en komt de begraafplaats in de kijker als groene én culturele stilteplek waar iedereen welkom is.

     

    Op vraag van de begraafplaats en het district schreven vijf verschillende dichters, elk met een groot hart voor Borgerhout, een gedicht voor de nieuwe sokkels. Het gaat om stadsdichter Seckou Ouologuem, kinder- en jeugdboekenauteur Gil vander Heyden, woordkunstenaar Hind Eljadid, jong talent Janan Daniëls en Yella Arnouts (schrijfdocent aan de Borgerhoutse Academie voor Muziek en Woord en coördinator van het literair en sociaal project De Eenzame Uitvaart). Met plezier creëerden ze allen mooie woorden voor nabestaanden en bezoekers van de begraafplaats.

     

    Marij Preneel, districtsburgemeester; “Weinig mensen weten dat de begraafplaats Silsburg een Borgerhoutse enclave is, gelegen aan de Herentalsebaan in Deurne.”. Maar toch roepen we warm op om deze mooie, groene stilteplek eens te bezoeken. Je kan er rustig wandelen en vindt er graven van beroemde Borgerhoutenaren als burgemeester Moorkens of wereldkampioen wielrennen Stan Ockers. En vanaf nu kan je er dus ook prachtige gedichten ontdekken!”

     

    Aïssatou Cissé, districtsschepen voor cultuur: “Poëzie kan erg troostend zijn op moeilijke momenten, zoals bij het afscheid van een dierbare. Met dit project bieden we een klein beetje troost aan mensen die het kunnen gebruiken. Ik ben ook erg dankbaar dat deze getalenteerde dichters meewerkten hieraan, dankzij hen is Borgerhout weer een stukje rijker.”

     

    Iedereen kan vanaf nu de gedichten gaan ontdekken, de sokkels staan verspreid over de verschillende strooiweides en het columbarium op de begraafplaats. In de winter is de poort open van 8 tot 17.30 uur.

     

     

    Verantwoordelijke: cultuurantenne Borgerhout, Inne Peeters, 

    Verantwoordelijke districtsschepenen: districtsburgemeester Marij Preneel,

    en districtsschepen voor cultuur, Aïssatou Cissé, districtsschepen voor cultuur, 

     

     











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    30 | 10 | 21

     

    Eerste tuinstraat in Antwerpen is klaar

     

    De Lange Riddersstraat in centrum-Antwerpen werd volledig omgetoverd en kreeg een creatieve groene inrichting in samenspraak met de bewoners. In deze eerste complete tuinstraat van Antwerpen genieten de bewoners en passanten volop van een kleine groene oase midden in de stad.

     

    Na een intensief traject met bewoners, ontwerpers van de stad, water-link  en Aquafin, startte in 2020 de heraanleg van de Lange Riddersstraat tot een echte tuinstraat.

     

    Maximaal groen en optimale waterinfiltratie

    Een tuinstraat is een straat die zo groen mogelijk is ingericht en zoveel mogelijk water ter plekke infiltreert dankzij bomen en plantvakken, ingerichte boomspiegels, geveltuinen en groenslingers. Het inrichten van dergelijke straten is een van de maatregelen waarmee de stad zich voorbereidt op de gevolgen van klimaatverandering. Zo biedt een tuinstraat wateropvang om overstromingen te vermijden bij hevige regen en kan dat water hergebruikt worden tijdens extreme droogte. De straat brengt ook verkoeling tijdens warme zomerdagen en creëert een rustiger, groener en mooier straatbeeld.

     

    Naast het groene karakter is er een hele reeks technische vernieuwingen. De straat werd zo veel mogelijk onthard en enkel waar het strikt noodzakelijk was, kreeg ze verhardingen, in waterdoorlatend materiaal weliswaar. Het dakwater langs de straatkant wordt opgevangen in ondergrondse reservoirs en infiltratievaten. Met een handpomp kunnen de bewoners het opgevangen regenwater hergebruiken om planten water te geven of verkoeling te zoeken op warme dagen. Overtollig water wordt uiteindelijk weggeleid naar een infiltratiezone onder het wegdek zodat het vertraagd in de bodem kan sijpelen. Dankzij deze ambitieuze maatregelen stroomt de lokale neerslag niet naar de riolering. 

     

    “Van bij het begin was ik enorm gecharmeerd door het ontwerp dat voor de Lange Riddersstraat werd uitgetekend. Een groene oase met opvang, infiltratie en hergebruik van regenwater in het midden van onze stad. Een voorbeeldproject in het kader van Antwerpen Breekt Uit!”, vertelt schepen voor openbaar domein Claude Marinower enthousiast.

     

    Primeur in Antwerpen

    Het principe van de tuinstraten wordt al een tijdje toegepast in Antwerpse straten, maar de Lange Riddersstraat is de eerste die de volledige heraanleg succesvol afrondde. In 2017 startte de stad met het pilootproject tuinstraten om te experimenteren met een nieuwe aanpak, met een samenwerking met bewoners, het toepassen van nieuwe technieken en het omgaan met het onderhoud na de aanleg.  Maar de ambities van de stad reiken verder dan een experiment. Ondertussen werden tal van onthardingsprojecten opgestart, lopen heel wat projecten voor nieuwe tuinstraten en klimaatstraten, onder de overkoepelende naam ‘Antwerpen Breekt Uit’ en blijft Antwerpen middelen vrijmaken om meer ruimte te creëren voor groen en water in de straten en pleinen.

     

    Gedragen door de bewoners

    Districtsschepen voor groenvoorziening en parken Tom Van den Borne: “De buurtbewoners werden vanaf het begin betrokken bij de heraanleg van hun straat en ook na de heraanleg blijven ze een grote rol spelen. Indien ze dat willen, kunnen ze zelf mee instaan voor het groen in de straat en bepaalde plantvakken naar eigen smaak beplanten en verzorgen. Zo wordt de tuinstraat echt een straat voor en door de bewoners. Als district zijn we fier op deze tuinstraat. We beloonden de betrokkenheid en het enthousiasme van de buurtbewoners op zaterdag 30 oktober met een gezellig buurtfeest voor jong en oud.”

     Verantwoordelijken: Claude Marinower, schepen voor openbaar domein – Paul Cordy, districtsburgemeester – Tom Van den Borne, districtsschepen voor groenvoorziening en parken

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANTWERPEN

     

     

     

    30 | 10 | 21

     

    Veelkleurige kunstinstallatie voor Herentalsebaan

     

    Op de Herentalsebaan in Deurne-Zuid werd vandaag een kunstinstallatie in het winkelgedeelte van de straat ingehuldigd. Als sluitstuk van de recente heraanleg zetten stad, district en handelaars zowel het diverse karakter van de winkelstraat als de veelzijdigheid van de buurt in de kijker.

     

    Kunstenaar Maarten Schaubroeck liet zich inspireren door de diversiteit en de kleuren die hij zag in de straat. Hij vertaalde dit in een aantal stalen constructies en muurschilderingen. De muurschilderingen bestaan uit tientallen gekleurde vlakken. Ze staan voor de veelzijdigheid van de buurt en benadrukken het feit dat iedereen er welkom is. De kunstinstallatie als geheel straalt vrolijkheid, creativiteit, diversiteit, eenheid, dynamiek, kleur en kracht uit.

     

    Stalen constructies en muurschilderingen als verwelkoming

    De stalen constructies en de muurschilderingen bevinden zich op de parkings De Keteleer en Elite in het winkelgedeelte van de Herentalsebaan, en zijn goed zichtbaar voor iedereen die passeert. De constructies werden uitgevoerd in gegalvaniseerd staal dat nadien een kleurlak kreeg. Daardoor zijn ze heel sterk, duurzaam en weersbestendig. Het thema van de gekleurde vlakken kan ook gebruikt worden in verdere communicatie over de winkelstraat.

     

    Koen Kennis, schepen voor middenstand: “De Herentalsebaan is het economische hart van Deurne-Zuid. Sinds de heraanleg is de leegstand er met maar liefst 30% gedaald. Er zijn heel wat nieuwe handelszaken bijgekomen, waardoor met name het aanbod op vlak van horeca, persoonsverzorging en voeding is gestegen. Veel succes aan de handelaars op de Herentalsebaan!”

     

    Tjerk Sekeris, districtsburgemeester Deurne: “De kunstenaar heeft zich laten inspireren door wat hij hier voelde en is erin geslaagd om dit in beelden samen te vatten. De enorme diversiteit van het kunstwerk kan je trouwens letterlijk proeven bij enkele nieuwe horecazaken. En ook voor dit project konden we nauw samenwerken met de lokale middenstand. Zij zijn er weer in geslaagd om deze nieuwigheid niet zomaar te ondergaan, maar te omarmen en aan te grijpen om hún winkelstraat te promoten. Deze inspanningen tonen nog maar eens de dynamiek die leeft op de Herentalsebaan.”

     

    Afronding heraanleg belangrijkste winkelstraat Deurne-Zuid

    De Herentalsebaan is de belangrijkste winkelstraat in Deurne-Zuid. In 2018 werd de straat van gevel tot gevel volledig vernieuwd. Door de heraanleg kreeg het winkelgedeelte van de straat een kwaliteitsvolle uitstraling. Als sluitstuk van de heraanleg werd nu de veelkleurige kunstinstallatie geplaatst om de identiteit van de winkelstraat te benadrukken.

     

    Ernst Greeve, voorzitter stuurgroep Herentalsebaan: “Als handelaars hebben we de handen in elkaar geslagen om van de heraanleg mee een positief verhaal te maken. We hebben op verschillende momenten de aandacht van klanten en passanten getrokken met ludieke acties en deden dat voor dit geslaagde kunstproject opnieuw met een wedstrijd. De kunstwerken vormen de kers op de taart en verbeelden op een toepasselijke manier de kracht van de Herentalsebaan als winkelhart van Deurne-Zuid.”

     Verantwoordelijken: Koen Kennis, schepen voor middenstand - Tjerk Sekeris, districtsburgemeester Deurne

     




    copyright: Jan Dirckx






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    T

     

     

    25 | 10 | 21

     

    Wilrijkenaren zorgen voor properen en fleurige straten met Herfstpoets en Groenbouwers

     

    Wilrijk ligt er na sinds dit weekend extra proper en bloemrijk bij. Daarvoor zorgen de Herfstpoets en de verdeling van planten in het kader van Groenbouwers, die allebei plaatsvonden op zaterdag 23 oktober.

     

     

    32 straten kregen poetsbeurt

    Sinds 2020 organiseert Buurtbouwers in Wilrijk naast de traditionele Lentepoets ook een herfstpoets. Daarbij slaan buren de handen in elkaar om samen de stoep een flinke kuisbeurt te geven. Dit jaar schreven 32 straten zich in. Het district beloonde hen met bloembakken en plantjes. Zo verdeelde Buurtbouwers op zaterdag 23 oktober maar liefst 3600 viooltjes onder de bewoners van de deelnemende straten. Heel wat straten sloten de Herfstpoets af met een brunch, door Buurtbouwers ondersteund met een subsidie.

     

    Heel wat nieuwe Groenbouwers erbij

    Groenbouwers overkoepelt sinds dit voorjaar het nieuwe groenreglement van het district Wilrijk. Dat ondersteunt inwoners met kleinschalige straatacties die zorgen voor meer groen, minder verharding en betere opvang van regenwater in Wilrijkse straten. Groenbouwers zette samen met een reeks partners haar acties dit najaar extra in de de verf met een grote infomarkt op 11 september op de Bist.

     

    Eind september sloot Groenbouwers zijn tweede inschrijfronde af, wat resulteerde in deze cijfers:

     

    • Er werden 7 aanvragen ingediend om een groenslinger op te hangen in Wilrijkse straten.
    • 22 gezinnen richten voor hun woning een geveltuin in.
    • 29 Wilrijkenaren kochten aan voordeeltarief een regenton waarmee ze aan de voorgevel van hun huis regenwater recupereren om bijvoorbeeld planten water te geven.
    • Her en der in Wilrijk sloegen buurtbewoners de handen in mekaar om in totaal 178 m² grasstroken in hun straat een fleurige invulling te geven.
    • 135 boomvakken in Wilrijkse straten worden beplant door bewoners.
    • 5 gezinnen tekenden in op de tegelservice: zij vervingen de verharding van hun oprit of voortuin door een klimaatvriendelijker alternatief en lieten de stenen ophalen door de stad.
    • Groenbouwers deelde voor al deze acties in totaal 3900 gratis planten uit. Die worden door Wilrijkenaren opgehaald op zaterdag 23 oktober.

     

    Bijzondere acties in Eenheidsstraat en Schuurveldlaan

    In twee straten hielden de bewoners op zaterdag 23 oktober een bijzondere actie in het kader van Groenbouwers:

    • In de Eenheidsstraat verfraaien buurtbewoners de volledige bestaande grasstrook met plantjes.
    • 75 boomvakken van de Schuurveldlaan werden verfraaid met plantjes van Groenbouwers.

     

    Hans Ides, Wilrijks districtsschepen voor groen(voorziening) en Buurtbouwers: "Samen Wilrijk ontharden en groener maken is duidelijk een boodschap die aanslaat. Het is geweldig om zien dat er in de tweede groenbouwers ronde van Wilrijk nog meer initiatieven door onze inwoners worden genomen dan de eerste keer die ook al een succes was. Hopelijk kunnen we de komende jaren op dit elan verder gaan."

     

    Nieuwe inschrijfrondes in 2022

    Groenbouwers loopt ook na nieuwjaar voort. Vanaf 1 januari 2022 kunnen Wilrijkenaren zich opnieuw inschrijven voor één of meerdere acties van dit nieuwe groenreglement. De deadline van deze derde ronde ligt op 31 maart 2022. informatie over de Groenbouwers-acties is te vinden op www.wilrijk.be/groenbouwers.

     

     

    Verantwoordelijke districtsschepen: Hans Ides, districtsschepen voor o.a. groen(voorziening) en Buurtbouwers, Kristof Bossuyt, districtsburgemeester en bevoegd voor o.a. communicatie, tel.

     

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Merksem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

    26 | 10 | 21

     

    Sportief griezelen tijdens de Halloween Survival Run in het Fort van Merksem

     

    Op zaterdag 30 oktober tovert district Merksem het Fort van Merksem om tot een griezelig hindernissenparcours voor jong en oud. Tijdens de Halloween Survival Run staan deelnemers oog in oog met allerlei griezels en moeten ze hindernissen overwinnen om veilig terug naar huis te kunnen.

     

    Om 13 uur start de competitieve loop. Deelnemers nemen het dan tegen elkaar op en lopen zo snel mogelijk een parcours van 6 km. Wie het snelst de griezels en hindernissen overwint, verdient een plaats op het podium.

     

    Deelnemers die puur voor het plezier lopen kunnen tussen 14.30 en 16.30 uur aan het parcours starten. Het district moedigt iedereen aan om verkleed te komen als heks, spook, vampier, pompoen enzovoort om samen te zorgen voor een echte Halloweensfeer.

     

    Inschrijven voor de Halloween Survival Run 2021 kan via www.merksem.be/halloween, waar alle info over het event te vinden is. Ook wie op de dag zelf nog beslist om mee te doen, is welkom zonder inschrijving. Deelname aan het event is volledig gratis en alle deelnemers krijgen bovendien een kom pompoensoep aangeboden.

     

     

    Meer info over dit persbericht: Mike Van Gele, sportantenne,

    Verantwoordelijke: Patrick Van den Bempt, districtsschepen voor sport,

     

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Borgerhout
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

     

     

    Groeidag in Borgerhout

     

     

    Op 23 oktober werd opnieuw vlijtig onthard en vergroend in de Borgerhoutse straten. Er werd ook grondig gepoetst tijdens deze tweede Groeidag. Borgerhout zet in op aangename buurten met meer groen en water. Zo groeit het district mee met het klimaat en kan de Borgerhoutenaar duurzamer leven. Tijdens de Groeidagen kunnen bewoners een geveltuintje aanleggen of hun straat of plein eens grondig poetsen. Daarnaast zette het district, met partner Klimplant vzw, in op de ondersteuning bij deze vergroening in 2 straten en bij een woonblok. Sommige bewoners gingen samen aan de slag om hun buurt te vergroenen of te poetsen. Het district ondersteunde ook graag de actie #BreekUIT van het Ecohuis. Hiervoor bestelden Borgerhoutenaren 986 gratis plantjes die samen zorgden voor bijna 200m² ontharding. Op naar een volgende Groeidag op 23 april 2022.

     

    Twee straten en een woonblok

    In het kader van de coronamaatregelen werd beslist om in te zoomen op het vergroenen van 2 straten en een woonblok. In de Bouwhandelstraat en de Oudstrijdersstraat kregen bewoners op voorhand een deurbezoek van vrijwilligers van Klimplant vzw met de vraag of ze graag een geveltuin, buurtboom, klimkabel of groenslinger wensten. Ook een regenton aan de straatkant behoorde tot de mogelijkheden. De dag zelf staken buren en vrijwilligers de handen uit de mouwen om het verschil te maken. In de Stan Ockersstraat kreeg een woonblok twee grote klimhulpen tegen de blinde gevels en kregen de bewoners van de appartementen een gevulde bloembak om hun terrassen te verfraaien.

     

    Borgerhout groeit heel het jaar door

    Een aanvraag voor een gratis groenslinger of klimkabel kan doorlopend ingediend worden. Twee keer per jaar, voor de Groeidagen, installeert de aannemer Groene Gevels vzw deze kabels in opdracht van het district. Zaterdag konden bewoners die dit aanvroegen ook hun klimplant en potgrond ophalen. Er werden bij deze ronde 48 klimhulpen en 9 groenslingers geïnstalleerd. Ook een Buurtboom aanvragen doe je wanneer je wenst. Met een buurtboom verfraai je het plantvak dat aanwezig is rond een boom in je straat en zorg je zo mee voor een mooiere leefomgeving.

     

    Ontharding en opvang van water

    Het district zette doorheen het jaar in op de ontharding van verschillende locaties in Borgerhout. Op het woonerf in de Van Leentstraat bv. gebeurde dat na een initiatief van de bewoners zelf. Er werden grote plantvakken aangelegd op het woonerf. Na deze ontharding gingen bewoners ook zaterdag al aan de slag met het aanplanten van hun nieuwe voortuintjes.

    In ‘Den Dreihoek’, een aantal straten tussen de Kroonstraat en de Provinciestraat, zetten de buurtbewoners dan weer hard in op wateropvang door de installatie van regentonnen. Tijdens De Groeidag werd alvast 1 regenton geïnstalleerd. Deze week worden nog 17 extra regentonnen geplaatst. Het water in deze regentonnen zal door de buurt gebruikt kunnen worden voor het bewateren van hun geveltuintjes.

     

    Poetsacties en zwerfvuil

    Borgerhoutenaars werden aangemoedigd om een Herfstpoets te houden of samen zwerfvuil te rapen. Bewoners konden hiervoor poetsmateriaal krijgen van het district. Hierop gingen verschillende buurtbewoners en verenigingen aan de slag. Zo ook deed bv. BIS vzw een oproep om samen met bewoners het Koxplein en de omgeving ervan te poetsen en er zwerfvuil te ruimen. Dit werd een zeer gesmaakte actie op deze zonnige dag die zeker op een vervolg kan rekenen.

     

    Districtsburgemeester Marij Preneel vult trots aan: “Dankzij de inzet van de bewoners wordt Borgerhout stilaan omgetoverd van het meest grijze tot het meest groene district. Groen in de buurt maakt gelukkiger en gezonder.”

     

    Verantwoordelijke Borgerbouwers: Nele Taminau, 

    Verantwoordelijke districtsschepen: districtsburgemeester Marij Preneel

     

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BORGERHOUT

    BORGERHOUT

     

     

    27 | 10 | 2021

     

    District Borgerhout lanceert ‘Littekens van Borgerhout’ over gevoelig erfgoed in het straatbeeld

     

    De erfgoedwerking van het district zet de komende jaren in op bewustmaking en dialoog over gevoelig erfgoed, onder de noemer ‘Littekens van Borgerhout’. Als eerste is het koloniaal verleden aan de beurt; welke verwijzingen hiernaar zijn te vinden in Borgerhout en wat is de impact ervan vandaag? Iedereen is welkom om vanaf half november deel te nemen aan verschillende gespreksavonden. De vernieuwde erfgoedwebsite Borgerhout Bewaart verzamelt al het aanbod in de buurt.

     

    Bewustwording

    Districtsburgemeester Marij Preneel licht toe: “Onder gevoelig erfgoed verstaan we geschiedkundige gebeurtenissen die de dag van vandaag diepe sporen nalaten. Denk aan globale feiten zoals WO II en het koloniaal verleden, maar ook heel lokaal zoals de slachtoffers van de opstand in de kaarsenfabriek Den Bougie. Vaak zijn die zaken eerder onzichtbaar in het straatbeeld, maar soms zijn ze ook heel erg verankerd, in de vorm van straatnamen. De impact van die erfgoedsporen vandaag de dag en de menselijke verhalen die daarmee onlosmakelijk verbonden zijn, mogen we niet vergeten. Het district wil haar bewoners bewust maken van dit soms ook gecontesteerd erfgoed. Want de plek waar mensen wonen of werken is één die zo inclusief mogelijk moet zijn. Samen durven kijken naar en praten over lokaal erfgoed werkt hopelijk verbindend.”

     

    Op maat van al onze inwoners

    “In geen geval willen we nog meer gaan polariseren dan vaak nu al gebeurt. Lokaal aan de slag gaan rond koloniaal erfgoed betekent dat er mogelijks emotionele discussies of meningen gaan volgen. Dat kan en mag ook, mits op een respectvolle manier én steeds met aandacht voor de ander. In onze aanpak van dit traject willen we ook zo participatief mogelijk werken. Een externe klankbordgroep staat en stuurt ons bij waar nodig, en we willen vooral heel graag weten van onze bewoners wat we best gaan doen met dit erfgoed, zoals met de gedenkplaat voor Borgerhoutse kolonialen tegen de zijkant van ons districtshuis. Of sommige straat- en pleinnamen. Uiteraard zal deze inspraak binnen een afgebakend kader gebeuren, maar toch willen we graag zoveel mogelijk input hierrond verzamelen. Alleen zo maken we Borgerhout samen nog meer op maat van al onze inwoners; jong en oud, met migratieroots en zonder.”, aldus districtsschepen voor cultuur Aïssatou Cissé.

     

    Dialoog starten

    "Als districtsschepen van diversiteit en samenlevingsopbouw ben ik uitermate blij dat we het littekenproject met dit actuele thema kunnen aftrappen. Met dit traject willen bewustmaken en de dialoog starten rond het koloniaal erfgoed in ons district, maar ook rond het gedachtengoed dat is overgebleven uit die koloniale periode. Want bewustwording over de link tussen kolonialisme en hedendaagse ongelijkheden en racisme helpt om die laatsten vandaag te bestrijden." aldus districtsschepen Ben Van Duppen.

     

    Website

    Op www.borgerhoutbewaart.be vind je heel wat informatie; zowel historische kennis als het volledige, gratis programma. Startschot zijn dialoogtafels, vanuit de Nederlandse methodiek ‘emotienetwerken’, in het districtshuis op 15/11 om 20 uur en 16/11 om 18 uur. Deze methode biedt de tijd en ruimte om in gesprek te gaan over de koloniale littekens en ieders kijk ernaar te leren begrijpen. Daaropvolgend vindt er een gespreksavond met boeiende sprekers plaats in AMOR op 30/11 om 20 uur. Plaatsen zijn beperkt, schrijf snel in via de website van De Roma.

     

    Inspraak en educatie

    Andere programmaonderdelen volgen nog begin volgend jaar, zoals onderwijsprojecten en nieuw publieksaanbod. Tegen de zomer wil het district voldoende inspraak verzameld hebben middels al deze projecten en een plan van aanpak hebben over wat de toekomst is van dit erfgoed in het straatbeeld. Hou de website en sociale media van district Borgerhout in het oog voor de meest actuele informatie.

     

    Zelf organiseren

    Tot slot wil district Borgerhout zijn bewoners en verenigingen ook oproepen om zélf activiteiten binnen dit kader te organiseren. Het project moet o.a. in Borgerhout doorgaan, er moet een duidelijke link met het thema koloniaal erfgoed zijn en het moet openstaan voor iedereen. Projectaanvragen kunnen ingediend worden tegen 1 februari via www.borgerhout.be/subsidies

     

     

     

    Verantwoordelijke: cultuurantenne Borgerhout, Inne Peeters,

     

    Verantwoordelijke districtsschepenen: districtsburgemeester Marij Preneel,

    en districtsschepen voor cultuur, Aïssatou Cissé, districtsschepen voor cultuur, 

     

     

    Bijlagen:
    51.jpg (5.2 KB)   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Kempens Landschap


    Stichting Kempens Landschap

    & Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg


    27 | 10 | 2021

    Kinderen kunnen meebouwen aan LEGO-maquette van Hof Ter Laken

    Kempens Landschap organiseert workshops op 13 november 2021 in het kasteel

    Björn Ramant en Corneel Clarys, die vorig jaar de finale haalden van het VTM-programma LEGO Masters, laten hun bouwkunsten los op het kasteel van Hof Ter Laken in Heist-op-den-Berg. Op zaterdag 13 november kunnen kinderen hen daarbij helpen in een aantal korte workshops, die ongeveer een uurtje duren. Eerst krijgen ze enkele praktische tips, daarna kunnen ze leuke meubeltjes maken die later eventueel in het kasteel komen te staan. Vooraf inschrijven is verplicht om deel te nemen.

     

     

    Hof Ter Laken als uitdaging

     

    Het kasteeldomein van Hof ter Laken is gelegen in het hart van Booischot en is een waar erfgoedpareltje. Het park met kasteel en remise bekoort sinds de aankoop en openstelling door Stichting Kempens Landschap en Lokaal Bestuur Heist-op-den-Berg heel wat mensen, zowel van binnen de gemeente als erbuiten. En dat prachtige domein, of toch het kasteel ervan, wou Kempens Landschap dus wel eens in LEGO® laten nabouwen.

     

    Het nabouwen van het kasteel is echter geen evidentie”, vertelt gedeputeerde Kathleen Helsen, covoorzitter van Kempens Landschap. “Het gebouw heeft een dak met patroontekeningen en meerdere torens. Ook de gevels zijn mooi versierd, wat het niet makkelijk maakt om het zomaar na te bootsen met LEGO®-blokjes. Om nog maar te zwijgen van de indrukwekkende eetkamer, bibliotheek en huiskapel in neogotische stijl met plafondschilderingen en muurversieringen. Toch gingen Corneel Clarys en Björn Ramant, de halve finalisten van LEGO Masters 2020, begin dit jaar heel graag op onze vraag in.”

     

    LEGO-maquette van 55.000 steentjes

     

    Om te weten hoeveel blokjes ze moesten voorzien, maakten Björn en Corneel eerst een digitaal model. Daaruit bleek dat ze maar liefst 55.000 LEGO®-steentjes nodig zouden hebben om een maquette van 1,8 m breed en 0,8 m hoog te kunnen bekomen. Op 11 september startten ze effectief met bouwen. Dat deden ze tijdens een leuke activiteit in het kasteel zelf. Zo’n kleine 500 mensen kwamen die dag een kijkje nemen, wat aantoont dat LEGO® en erfgoed hand in hand kunnen gaan”, gaat burgemeester Luc Vleugels verder.

     

    Corneel Clarys en Björn Ramant tijdens de eerste bouwdag van de maquette –

    Foto: Kempens Landschap

     

    Bouw mee op 13 november!

     

    Maar Kempens Landschap wilde nog meer doen om jong en oud bij de LEGO®-uitdaging te kunnen betrekken”, vertelt Jan De Haes, gedeputeerde en eveneens covoorzitter van Kempens Landschap. “Dus spraken we samen met Corneel en Björn af om deze keer een dag met workshops te organiseren, opnieuw in het kasteel zelf. Op 13 november is het zover! Kinderen kunnen zich online inschrijven om gedurende een uurtje mee te komen bouwen, in groepjes tot 20 personen. Ze krijgen eerst wat tips & tricks aangeleerd van Björn en Corneel, en krijgen nadien een doos blokjes en wat instructies om zelf aan de slag te gaan. Bedoeling is dat er meubeltjes worden gemaakt voor in het kasteel. De ouders kunnen gerust binnenkomen en mee komen kijken. Ook andere mensen zijn tussendoor uiteraard van harte welkom.”

    Wil je kind graag deelnemen? Dan moet je het vooraf inschrijven. Dat kan via een online formulier dat je vindt op https://inschrijven-online.be/form/stichting-kempens-landschap/lego-workshop-hof-ter-laken  Je vindt deze link en de gegevens ook op de facebookpagina van Kempens Landschap. Deelname is gratis.

     

    Kom je op zaterdag 13 november graag gewoon langs om een kijkje te nemen in de eetkamer of bibliotheek van het kasteel? Dat kan tussen 9.30 en 17 uur.

     

    Locatie: Kasteel Hof Ter Laken, Hofdreef, Booischot (Heist-op-den-Berg).

    De Hofdreef is afgesloten voor verkeer. De auto kan je parkeren aan de kerk of in de straat Ter Laken. Van daar is het nog zo’n 10 minuten te voet naar het kasteel zelf. Met de fiets kan je wel tot aan het kasteel rijden.

     

    Breng voor de zekerheid een mondmasker mee. Afhankelijk van de coronamaatregelen van dat moment zou het kunnen dat je het binnen moet dragen.

     

    Beleidsverantwoordelijken:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde van de provincie Antwerpen en covoorzitter van Stichting Kempens Landschap l  

    Kathleen Helsen, CD&V, gedeputeerde van de provincie Antwerpen en covoorzitter van Stichting Kempens Landschap l 

    Luc Vleugels, CD&V, burgemeester Heist-op-den-Berg |

     








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen


    Provincie Antwerpen

    27 | 10 | 2021

    Antwerpenaren ruimen recordaantal peuken op, en blijven doorgaan.
    Deurne Ruimt Op! en Provinciaal Groendomein Rivierenhof organiseren samen zwerfvuilzondag op 7 november.

     

    Een maand geleden gingen een honderdvijftigtal inwoners van Deurne aan de slag om zo veel mogelijk peuken te verwijderen uit de openbare ruimte. Door het grote succes van de World Cleanup Day in september organiseren Deurne Ruimt Op! en Provinciaal Groendomein Rivierenhof op 7 november een nieuwe opruimactie in het park.


    Er werden in Deurne maar liefst 88.156 peuken geraapt tijdens de World Cleanup Day in september. Dat zijn er meer dan dat Deurne inwoners heeft!

    “We mogen dus spreken van een geslaagde editie 2021”, reageert organisator Rebecca Gevers van Deurne Ruimt Op! (DROP in het kort).


    “We hebben het wereldrecord peuken opruimen verbroken en daar willen we alle deelnemers voor bedanken. Helaas is het officieel registreren van het record voor ons niet mogelijk, we houden het dus op een Antwerps record”; vervolledigd oprichter Alain Hoeckx.

     

    Zwerfvuil opruimen in het Rivierenhof herfst 2021 - Copyright: Provincie Antwerpen

    Meer dan één keer per jaar

    Afgelopen zomer werd op elke laatste zondag van de maand een zwerfvuilzondag in het Rivierenhof georganiseerd. Deze opruimacties werden gerealiseerd met steun van Mooimakers. Op zondag 7 november wordt het eerste seizoen van zwerfvuilzondagen afgesloten met een grote opruimactie in het park.

     

    “Met deze opruimacties willen we de bezoekers betrekken bij het proper houden van het park, en tegelijk ook een moment creëren waarop buurtbewoners elkaar beter leren kennen en samen op pad gaan in het park”, vertelt Renee Beerens, medewerker op de dienst publiekswerking van de provincie Antwerpen.

     

    Wil je ook deelnemen aan de zwerfvuilzondag? Schrijf je dan in via de website van Deurne Ruimt Op (https://www.deurneruimtop.be/zwerfvuil-zondagen/).

    PRAKTISCHE INFO

    Wanneer:
    Zondag 7 november tussen 10u en 15u

    Waar:
    Tent aan de spiegelvijver ter hoogte van Kasteel Rivierenhof, Parkweg via Turnhoutsebaan 244, 2100 Antwerpen

    Website:

    www.provincieantwerpen.be > Rivierenhof

    Social media:

    www.facebook.com  > Rivierenhof

    www.instagram.com > Rivierenhof

    www.twitter.com > DeDomeinen

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor recreatie- en groendomeinen

     


    Dienst:

    Eveline Sierens

    Provinciale Groendomeinen regio Antwerpen











    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen

    PROVINCIE ANTWERPEN




    25 | 10 | 2021

    Nieuwe visie over ruimtegebruik in de provincie Antwerpen
    Voorontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen is klaar

    Voor het toekomstige ruimtegebruik op haar grondgebied werkt de provincie Antwerpen aan het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Daarin koppelt ze ruimtegebruik aan mobiliteit, zet ze in op efficiënt ruimtegebruik en vermindert ze de druk op de open ruimte. Het voorontwerp-Beleidsplan Ruimte is klaar. De gemeentebesturen en adviesinstanties geven er dit najaar hun mening over.


    De bevolking groeit terwijl de beschikbare ruimte niet toeneemt. Tegelijkertijd dwingt de druk op het klimaat ons tot duurzamer ruimtegebruik. De provincie Antwerpen werkt aan een nieuw beleid over de ruimtelijke planning op haar grondgebied. In 2019 was de conceptnota, de allereerste versie, van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) klaar. De publieke raadpleging daarover leverde heel wat interessante reacties op. “Samen met onze gemeentebesturen gingen we daar in kleine groepen mee aan de slag” legt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening uit. “Het was een hele uitdaging om alle reacties te verwerken. We ontvingen bijvoorbeeld tegengestelde reacties of vragen om wetgeving aan te passen terwijl dat onze bevoegdheid niet is. Sommigen vonden de conceptnota te vaag en misten concrete acties om het ruimtelijke beleid op het terrein uit te voeren. Daar komen we in het huidige voorontwerp wél aan tegemoet. We formuleren nu ook acties om de visie over de ruimtelijke inrichting van onze provincie samen te realiseren.”

     

    Ruimtegebruik koppelen aan mobiliteit

    Voor het eerst koppelt de provincie Antwerpen ruimtegebruik aan mobiliteit. “Ontwikkelingen die veel mobiliteit teweeg brengen, willen we enkel nog op plekken die met verschillende vervoersmiddelen bereikbaar zijn” gaat Luk Lemmens verder. “De bereikbaarheid bepaalt de draagkracht van een plek. We gebruiken het ruimtemodel en de Ruimtekompassen om die draagkracht in beeld te brengen. De Ruimtekompassen maken namelijk in één oogopslag zichtbaar hoe de ruimtelijke ordening én bereikbaarheid van een plek zich tot elkaar verhouden. De samenhang tussen stads- en dorpskernen brengen we in beeld via regionale woningmarkten. We bepalen ook aan welke criteria locaties moeten voldoen om er ontwikkelingen toe te laten die veel mobiliteit, personen- én goederenvervoer teweeg brengen. We onderscheiden daarbij regionale en interregionale multimodale vervoersknopen.”

     

    Efficiënt ruimtegebruik en open ruimte open houden

    Om mee te werken aan de bouwshift, zet de provincie Antwerpen in op efficiënt ruimtegebruik en het verminderen van de druk op de open ruimte. “We streven naar de juiste functie op de juiste plek door bijvoorbeeld goed gelegen bedrijventerreinen te optimaliseren, te herstructureren en te verdichten. We proberen dat alvast uit met de bedrijventerreinen Kloosterveld en De Zwaan in het grensgebied van Brecht, Brasschaat en Schoten” legt Luk Lemmens uit.

     

    Beelden: bovenaan kernen van Herentals en Turnhout; onderaan bedrijventerrein en agrarisch bedrijf
    Copyright: provincie Antwerpen

     

    Volgende stappen
    Dit najaar geven de gemeentebesturen en adviesinstanties hun mening over de huidige versie van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA), namelijk het voorontwerp. “We zijn benieuwd naar het advies van onze gemeentebesturen, het Vlaamse departement Omgeving en de Procoro, en nodigen hen uit om ons nieuwe ruimtelijke beleid samen te realiseren. Met behulp van de adviezen en verder onderzoek zetten we het voorontwerp om naar het ontwerp-beleidsplan. Daarop kan iedereen tijdens het openbaar onderzoek reageren. De inwoners van onze provincie krijgen dus ook nog de kans om opnieuw hun mening te geven. Zoveel mogelijk mensen betrekken, leidt tot goed onderbouwde keuzes in het definitieve PBRA dat op termijn het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA) uit 2001 vervangt”, rondt Luk Lemmens af.

     

    Het PBRA bestaat enerzijds uit de strategische visie voor de lange termijn en een set van beleidskaders die op middellange termijn zorgen voor de uitvoering van die visie. De opmaak ervan is een lange, wettelijk vastgelegde, procedure. Meer informatie vind je op www.provincieantwerpen.be/beleidsplanruimte. Je kunt je er ook abonneren op de nieuwsbrief.

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Ruimtelijke Ordening







    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.district Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21 | 10 | 21

     

    Gratis burenbox voor straatfeesten en speelstraten

     

    Alle inwoners van district Antwerpen die in december of januari een speelstraat, straatfeest, nieuwjaarsdrink of burenborrel organiseren kunnen een gratis burenbox aanvragen.

     

    De burenbox zit boordevol herbruikbaar materiaal om momenten met de buren nóg gezelliger te maken. Met herbruikbare bekers en borden, vlaggetjes, een affiche om buren uit te nodigen, stoepkrijt, bakvormpjes en ingrediënten voor koekjes kunnen bewoners hun evenement extra kleur geven.

     

    De aanvraag voor de burenbox loopt via het districtsfonds. Aanvragen kan zolang de voorraad strekt. 

     

    “Met de burenbox willen we onze bewoners stimuleren om opnieuw een gezellige activiteit met hun buren te organiseren. De box is een leuke bijkomende ondersteuning voor hun burenborrel, straatfeest of speelstraat. Ik kijk er alvast naar uit om in heel wat straten onze nieuwe vlaggenlijnen te zien wapperen”, zegt districtsschepen voor wijkwerking Femke Meeusen.

     

    Meer info op www.districtantwerpen.be of via deze rechtstreekse link.

     

    Verantwoordelijke: Femke Meeusen, districtsschepen voor wijkwerking

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Provincie Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    PROVINCIE ANTWERPEN

    22 | 10 | 2021

    Wijkbewoners ontdekken toekomstplannen stationsomgeving Boom
    Infomarkt op 27 oktober toont mogelijke alternatieven voor de buurt

    Met het Masterplan 'De Stationsomgeving Verbindt' onderzoeken provincie Antwerpen en lokaal bestuur Boom samen de mogelijkheden voor de betreffende wijk. In december 2019 konden bewoners hun wensen en bezorgdheden kenbaar maken op een eerste infomarkt. Samen met bijkomende informatie van partners zoals onder meer OVAM, De Lijn en NMBS zijn de resultaten hiervan verwerkt tot enkele mogelijke ontwerpalternatieven. Bewoners kunnen hiermee kennismaken tijdens een tweede infomarkt, op 27 oktober in de stationshal van Boom.

    Vandaag ligt de stationsomgeving van Boom er wat verwaarloosd bij. De Rupel om de hoek en de vlotte bereikbaarheid via spoor en fiets creëren nochtans interessante kansen. Om deze kansen te onderzoeken, hebben provincie Antwerpen en lokaal bestuur Boom de handen in elkaar geslagen.

    Er is de afgelopen maanden achter de schermen heel wat werk verzet”, vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor ruimtelijke planning. “Begin dit jaar is een ontwerpbureau aan de slag gegaan met een grote informatieronde bij alle betrokkenen. Op basis daarvan zijn dan enkele veelbelovende alternatieven ontwikkeld. Belangrijke aandachtspunten zijn betere verbindingen met de omliggende wijken, meer groen en levendigheid in de buurt, en een nieuwe rol voor het openbaar vervoer en de fiets.”

    Tijdens de info-avond van 27 oktober ontdekken wijkbewoners en geïnteresseerden deze alternatieven. Iedereen is welkom tussen 19 en 21 uur, inschrijven is niet nodig. “Ook deze keer kunnen mensen hun opmerkingen en suggesties achterlaten, deze verwerken we samen met de bevindingen van projectpartners en experten”, zegt gedeputeerde Lemmens. “Tijdens het infomoment zijn medewerkers van de provincie, het lokaal bestuur Boom en van het ontwerpteam aanwezig om vragen te beantwoorden.

    Intussen is op het terrein al de eerste activiteit afgerond. In het voorjaar startte OVAM met de sanering van de verlaten bedrijfssite Frateur, vlak naast de A12. De toekomstige bestemming voor grond en loodsen ligt nog niet vast. Ook hiervoor kunnen de wijkbewoners suggesties achterlaten op de infomarkt van 27 oktober.

    Met de sanering van de site Frateur is een eerste stap in de heropleving van de buurt alvast gezet”, vertelt Tom De Wandelaere, schepen van Ruimtelijke Ordening in Boom.“Begin oktober organiseerden we samen met OVAM een rondleiding voor de buurt om het resultaat van de sanering te bekijken. In eerste instantie willen we nu zo snel mogelijk het terrein vergroenen en zorgen voor een mooie groenbuffer met de A12. Ondertussen hopen we samen met de buurt heel wat ideeën te kunnen uittekenen voor een tijdelijke invulling van de site. Ook voor de rest van de wijk zoeken we samen met de provincie, de buurt en het ontwerpteam naar enkele kleine ingrepen om de buurt op korte termijn een stuk aantrekkelijker te maken.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DEURNE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    21 | 10 | 2021

     

    Deurnenaar Johan Van Bosch ontvangt titel ‘Eredeken van de Arbeid’

     

    Op donderdag 21 oktober 2021 ontving Deurnenaar Johan Van Bosch de titel ‘Eredeken van de Arbeid’ van Frank Geudens, voorzitter van de districtsraad van Deurne.

    Eredeken van de Arbeid

    De kandidatuur voor de titel Eredeken van de Arbeid aan Johan Van Bosch werd ingediend door de Nationale Centrale Landbouw-Service vzw en unaniem goedgekeurd door alle leden van het Organiserend Comité. Een eredeken van de Arbeid is een onderscheiding op het hoogste niveau op gebied van arbeid, erkend door de beroepssector voor het geleverde werk en wanneer iemand beschouwd wordt als ambassadeur van de sector.

     

    Johan Van Bosch

    Johan Van Bosch ontving deze titel voor zijn jarenlange en onbaatzuchtige inzet voor de sector van aannemers van landbouwwerken. Toen hij in 2003 algemeen secretaris werd, had de beroepsvereniging 60 leden, nu zijn dat er bijna 800. Daarnaast heeft hij de taak van woordvoerder in het paritair comité 132 zeer goed en consequent opgenomen. Hij kan op een simpele manier de verzuchtingen en problemen van de sector verwoorden aan derden. Hij geeft eveneens opleidingen aan loonwerkers en kan de wetgevende taal simpel verwoorden aan de leden. Johan Van Bosch verdedigt ook de belangen van de sector in diverse organisaties, zoals VEGAPLAN, EDUplus, Mission Wallonne des Secteurs Verts en PCLT, waar hij lid is van het bestuursorgaan. Hij is ook voorzitter van de sectorcommissie 5: Land- en tuinbouwgebonden activiteiten bij de Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO en algemeen secretaris van andere beroepsverenigingen.

     

    Verantwoordelijke: Frank Geudens, voorzitter districtsraad, frank.geudens@antwerpen.be

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen


    20 oktober 2021

    Resultaten provinciale WODCA-controle Antwerpen

    van 16-17 oktober 2021 + bekendmaking WODCA-resultaten eerste helft 2021 (januari t.e.m. september)

     

    1. RESULTATEN PROVINCIALE WODCA-NACHT 16-17 oktober 2021

    3,6% van de gecontroleerde chauffeurs blies positief (3,0% in 2020)

    7,3% van de gecontroleerde chauffeurs reed te snel (9,9% in 2020)

    11 positieve speekseltesten

    33 rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken


    Afgelopen weekend namen zowat alle politiezones van de provincie Antwerpen en de federale politie deel aan een provinciale WODCA-actie.   In de nacht van zaterdag 16/10 op zondag 17/10 controleerden politieagenten tussen 22u en 6u ’s nachts in de hele provincie Antwerpen op alcohol en drugs achter het stuur en op overdreven snelheid.  

    Tijdens de provinciale WODCA-actie bracht gouverneur Cathy Berx een bezoek aan een controlepost van de Politiezone Zwijndrecht, in het gezelschap van André Van de Vyver, burgemeester van Zwijndrecht, en Marc Snels, korpschef van de Politiezone Zwijndrecht.

    In 2020 werd er uitzonderlijk geen grootschalige provinciale WODCA-actie georganiseerd in oktober, al vonden er wel elk weekend WODCA-controleacties in de provincie plaats.  Om de cijfers toch te kunnen vergelijken, delen we telkens het resultaat van het volledige jaar 2020 mee. 

     

    Resultaten WODCA-snelheidscontroles nacht 16-17 oktober

    683 bestuurders werden op snelheid gecontroleerd. Daarvan reden er 50 te snel (7,3%) (9,9% in 2020).

    Resultaten WODCA-alcoholcontroles

    3.158 bestuurders werden aan een alcoholcontrole onderworpen, waarvan 115 bestuurders een positieve ademtest aflegden (3,6%) (3,0% in 2020).  Van de 115 bestuurders die meer dan de toegelaten 0,5 promille alcohol in het bloed hadden, hadden 63 bestuurders zelfs meer dan 0,8 promille in het bloed (55 %) (58% in het jaar 2020).

    Resultaten WODCA-drugscontroles

    Bij 23 chauffeurs werd een speekseltest afgenomen. 11 chauffeurs testten positief op de speekseltest en moesten een bloedproef ondergaan (48%) (61% in het jaar 2020).

    Ingetrokken rijbewijzen

    33 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken.

    Toelichting bij de cijfers van de controlenacht van 16 op 17 oktober 2021:

    Gouverneur Cathy Berx: “Tijdens de nacht van zaterdag op zondag reed maar liefst 7,3% van de gecontroleerde bestuurders te snel. Al is dit een daling ten opzichte van het gemiddelde percentage van het jaar ervoor (-2,6%), het aantal snelheidsduivels op de baan blijft te hoog. Zeker ook omdat uit de analyse van de weekendnachtelijke ongevallen met dodelijke afloop in 2020 bleek dat er elke keer overdreven snelheid mee aan de basis lag.

     

    Verder reed 3,6%van de gecontroleerde bestuurders afgelopen zaterdag onder invloed van alcohol. In vergelijking met de resultaten van het volledige jaar 2020 (3,0%) stijgt dat percentage helaas weer.  Bovendien blijkt opnieuw dat van de bestuurders die een positieve ademtest aflegden, het ruime merendeel (55%) méér dan 0.8 promille in het bloed heeft.  Opvallend is dat dit cijfer al gedurende enkele jaren buitengewoon hoog ligt. Voor velen betekent drinken blijkbaar doordrinken. Het bewijst opnieuw dat ‘glazen tellen’ écht niet lukt. Redenen genoeg om te kiezen voor een goed gehandhaafde zero-tolerantie, zoals ook het Europees Parlement onlangs bepleitte.”

     

    2. WODCA-RESULTATEN eerste helft 2021 (januari t.e.m. september)

    5% minder nachtelijke weekendongevallen (217 in 2021/225 in jan-sept 2020) 

    1 persoon verloor het leven door een nachtelijk weekendongeval (jan-sept 2020 = 7)

    40 raakten zwaargewonden door een nachtelijk weekendongeval  (32 in jan-sept 2020)        

    7,8% van de gecontroleerde chauffeurs reed te snel (jan-sept 2020 = 9,0%)

    3,5% van de gecontroleerde bestuurders dronk te veel (jan-sept 2020 = 2,9%)

    205 bestuurders legden positieve speekseltest af (jan-sept 2020 = 237)

    44% van wie een speekseltest onderging, was onder invloed van drugs (jan-sept 2020 = 62%)

     

    Toelichting bij de WODCA-cijfers van januari-september 2021 door gouverneur Cathy Berx:

    “2021 was, net zoals 2020, op heel wat vlakken een uitzonderlijk jaar door de covid-19-pandemie. De coronacrisis alsook verschillende coronamaatregelen die het voorbije anderhalve jaar in ons land van kracht waren, gaven aanleiding tot een sterke daling van de  WODCA-controles én van de grootschalige provinciale WODCA-acties.

    Ook het aantal nachtelijke weekendongevallen lag iets lager. Gelukkig daalde ook het aantal dodelijke verkeersslachtoffers –eindelijk- sterk. In 2020 lieten maar liefst 7 personen het leven door nachtelijke weekendongevallen in onze provincie. In de eerste negen maanden van dit jaar betreuren we één dode door een nachtelijk weekendongeval. De cijfers zijn allicht mede te verklaren door de corona-maatregelen. Tot 8 mei 2021 gold een nachtklok en was de horeca gesloten.  Nachtclubs en discotheken moesten hun deuren gedurende de volledige periode januari-september gesloten houden. Pas vanaf 1 oktober 2021 mochten ze weer feestvierders ontvangen.  Door dit alles waren er veel minder bestuurders op de baan tijdens de (weekend)nachten.

     

    Helaas kon die daling niet verhinderen dat er in de eerste helft van 2021 maar liefst 40 mensen zwaargewond raakten in het nachtelijke weekendverkeer. De cijfers voor overdreven snelheid en rijden onder invloed blijven even hoog als zorgwekkend. Ze tonen aan dat de WODCA-acties helaas noodzakelijk blijven. De boodschap is en blijft daarom: rijd altijd nuchter, rijd nooit te snel en laat je niet afleiden.

     

    Ik dank de politiezones meest hartelijk voor hun enorme inzet, voor hun volgehouden aandacht voor veiliger verkeer, voor veiligere weekendnachten.”

     

    Perscontact:

    Sara Claes
    Kabinetsadviseur – 

    Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale, gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen vernietigen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering.  Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en crisisbeheer.

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-10-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provincie Antwerpen



    Provincie Antwerpen

    2000 bezoekers vieren 10 jaar werken aan de Antwerpse Zuidrand
    Zuidranddag lokt massaal bezoekers naar de Antwerpse Zuidrand

    Meer dan 2000 nieuwsgierigen zakten op zondag 10 oktober af naar de Antwerpse Zuidrand voor de ‘Zuidranddag’. Ze ontdekten er onbekende paden, prachtige natuur en beekvalleien, proefden van streekproducten en maakten kennis met het boerderijleven. Het evenement was de feestelijke afsluiter van 10 jaar hard werken aan beleefbare open ruimte in de Antwerpse Zuidrand

    Overheden, verenigingen, private eigenaars en burgers bundelen al jaren de krachten om het bijzondere gebied van de Antwerpse Zuidrand te behouden, versterken en zoveel mogelijk toegankelijk te maken voor bezoekers.

    Luk Lemmens, gedeputeerde bevoegd voor het gebiedsprogramma Zuidrand, sluit met trots dit voorbeeldproject af: “Als provincie brachten we de voorbije 10 jaar verschillende partners samen binnen het project ‘Beleefbare Open Ruimte in de Antwerpse Zuidrand’. We streven naar een aaneengesloten open ruimte met plaats voor bossen, waterlopen, landbouw en erfgoed die klimaatbestendig is. Zodat ze ook in de toekomst tegen een stootje kan. Daarenboven we willen deze ook beleefbaar maken met concrete acties die voor de burger ook tastbaar zijn. Door een intense samenwerking en blijvende inzet slaagden we erin om trage wegen te openen en ontharden, kwamen er natuurlijke speelplekken en bossen bij en werden nieuwe gebieden aangekocht en toegankelijk gemaakt. Tijdens de Zuidranddag hebben we deze knappe projectrealisaties in de kijker gezet en konden we bezoekers dankzij geleide wandelingen en rondleidingen, speurtochten en doe- en zoekopdrachten mee laten genieten. En het werk is nog niet gedaan, met de ondertekening van het open ruimte charter door alle partners start een nieuw hoofdstuk.”

    Alle partners die de open ruimte ambities in de Zuidrand onderschrijven - Copyright: provincie Antwerpen

    Werken aan ‘Beleefbare Open Ruimte in de Antwerpse Zuidrand’

    Sabine Caremans, coördinator van het project BORAZ (Beleefbare Open Ruimte in de Antwerpse Zuidrand), licht het project toe: “De Antwerpse Zuidrand is een drukbevolkt gebied met 5000 hectare open ruimte, meer dan de helft van de beschikbare oppervlakte. Het gebied omvat het volledige grondgebied van de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint en stad Mortsel. Die open ruimte zit achter woonlinten, wegen of spoorlijnen en is niet altijd toegankelijk. Met het project BORAZ hebben we ons ingezet om dat lappendeken van bossen, akkers en waterlopen beter te verbinden, uit te breiden en toegankelijker maken tot in de woonkernen. We maken ook ruimte voor water.   We werken dus aan een biodiverse streek en een streek die tegen een stootje kan, waar mensen, plant en dier een plaats hebben, kinderen kunnen spelen in het groen, joggers, wandelaars en fietsers kunnen genieten van de natuur en het landschap.”

    Het strategisch project BORAZ, onder coördinatie van de provincie Antwerpen en gefinancierd door het departement Omgeving en de provincie Antwerpen, kon de afgelopen jaren uitpakken met verschillende realisaties:

    • De aankoop van gronden rond de Gasthuishoeve in Hove
    • De begeleiding en ondersteuning van de Molenbeekbron in Boechout
    • Het openen en herstellen van trage wegen als het Dwaallichtjespad en het Bostulpenpad in Edegem, de verbinding tussen Edegem en Kontich via de Edegemse beekvallei, de verbinding tussen Lint en Hove via het Laarzenpad enz.;
    • Ruimte creëren voor bos, natuur en water in de Edegemse beekvallei (klimaatbos), De Reukens (Aartselaar), de Lachenebeek, de Molenbeekvallei in Boechout;
    • Het vergroenen van scholen;
    • De aanleg van groene speelplekjes in Frijthout in Hove, aan het Klimaatbos in Lint, in De Reukens in Aartselaar, aan Brouwershoek in Borsbeek;
    • Het trekken en schrijven van tal van projecten zoals het toeristisch project ‘de Zuidrand dat Smaakt’, ‘Boeren en burgers’ en Nature Smart Cities
    • De oprichting en start van de Streekvereniging Zuidrand en de toetreding van de Zuidrandgemeenten tot het Regionaal Landschap Rivierenland
    • Als kers op de taart onderschreven alle partner het open ruimte Charter zodat verder ingezet wordt Klimaatrobuuste ruimte en open ruimte.

    Meer info over het strategisch project BORAZ lees je op https://bit.ly/strategischprojectBORAZ

    Veel volk op het publieksfeest in de Boshoek - Copyright: provincie Antwerpen

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor het gebiedsprogramma Zuidrand

    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Milieu en Natuur

    De partners zijn:

    Natuurpunt, Streekvereniging Zuidrand, Stroyland, Gasthuishoeve Boshoek, en het Strategisch project Boraz vanuit de provincie Antwerpen en het Departement Omgeving Vlaamse overheid, Regionaal Landschap Rivierenland, DocC Borsbeek, streekproducenten, Bosgroep Antwerpse Gordel, Kempens Landschap, de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Boechout, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Duffel en de stad Mortsel en het district Wilrijk, erfgoed-, cultuur- en toeristische verenigingen en de Vlaamse overheid.

     








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

     


    CVO Vitant

    11 | 10 | 2021

    Feest voor 193 volwassenen die diploma secundair onderwijs behaalden in coronatijden
    Eindelijk mag het: feestelijke receptie voor afgestudeerde cursisten van CVO Vitant

    Sinds maart 2020, toen de coronamaatregelen van de een op de andere dag ingingen, behaalden 193 cursisten van Centrum voor Volwassenenonderwijs  (CVO) Vitant hun diploma secundair onderwijs. Vrijdag 8 oktober konden de gediplomeerden die mijlpaal eindelijk vieren op Campus Maalboot in Hoboken.

    In Antwerpen verlaat 1 jongere op 5 het secundair onderwijs zonder diploma. Gelukkig is het ook als volwassene mogelijk om een diploma secundair onderwijs te behalen. CVO Vitant heeft al meer dan 35 jaar ervaring in het secundair volwassenenonderwijs – ook bekend als tweedekansonderwijs.

    “Ik heb veel bewondering voor mensen die kansen niet alleen grijpen, maar er ook echt mee aan de slag gaan. Onze cursisten zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben de draad van hun opleiding knap terug opgenomen om verder te kunnen studeren of om aan de slag te gaan. Het stemt me gelukkig dat we als een kansrijk onderwijsnet voor hen dit mee mogelijk hebben kunnen maken”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Onderwijs. “Samen met CVO Vitant zullen we blijven werken aan een studieaanbod met toekomstperspectieven voor de cursisten op hetzij een vervolgstudie of hetzij de arbeidsmarkt.”

    Wanneer de economie goed draait, vinden de schoolverlaters zonder diploma vaak nog wel werk,” zegt Ann Cleemput, directeur bij CVO Vitant, “maar in slechte economische tijden zijn deze mensen vaak de eersten die ontslagen worden of veel moeilijker aan de slag kunnen.’’

    Aan de slag op de werkvloer of verder studeren

    Tijdens de coronamaatregelen, waarbij de lessen volledig of grotendeels via afstandsonderwijs doorgingen, behaalden toch 29 volwassenen hun ASO-diploma (10 in de richting Wetenschappen-wiskunde en 19 in de richting Humane wetenschappen). 63 cursisten rondden met succes de opleiding Aanvullende Algemene Vorming af, die samen met een diplomagerichte beroepsopleiding, tot diploma secundair onderwijs leidt.

    Geproclameerden gooien hun mondmasker omhoog – Copyright: CVO Vitant

    Aan de slag op de werkvloer of verder studeren

    Verder studeerden er 50 volwassenen af als medisch administratief assistent, 21 als polyvalent administratief medewerker en 25 als transport- en logistiek medewerker, waarmee ze meteen konden starten op de werkvloer of aan verdere studies aan de hogeschool of universiteit.

    Beleidsverantwoordelijke:
    Luk Lemmens, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Onderwijs

     






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen

     

     



    Bosgroepen Antwerpen

    11| 10 | 2021

    Bosgroepen Antwerpen Zuid en Noord gaan samen verder!


    Op 10 oktober 2021 zagen meer dan 125 boseigenaars en bosliefhebbers elkaar terug over de toekomst van een gemeenschappelijke bosgroep.De fusie is het resultaat van een constructieve samenwerking, en dat mocht gevierd worden.

     

    Korte historiek

    Even terug in de tijd waarbij vzw Bosgroep Antwerpen Noord en Zuid in de loop van 2005 en 2006 het levenslicht zien.

    Beide organisaties bouwen een actieve werking uit waarbij bossen en hun boseigenaars centraal staan.

    Ondersteund door de Provincie Antwerpen en Vlaanderen, bieden ze een uitgebreide dienstverlening aan in samenwerking met verschillende lokale partners op het terrein. Bosgroepen worden zo een betrouwbare partner in het buitengebied om meer en beter bos te realiseren samen met hun eigenaars.

    Beide bosgroepverhalen kennen echter ook heel wat gelijkenissen waardoor in 2019 voor de eerste keer naar elkaar wordt gekeken om de krachten te bundelen.

     

    Traject van doorgedreven samenwerking naar fusie

    Met heel wat betrokken boseigenaars als bestuurder of vrijwilliger start zo een traject van mogelijke fusie.

    Sterktes en kansen worden benut, mogelijke valkuilen benoemd. Wat volgt is een verkenning van elkaars werking en regio, elkaars aanpak en toekomstbeeld. De medewerkers ervarende nieuwe mogelijkheden van doorgedreven samenwerking en bouwenhierop verder. Boseigenaars worden gebriefd via allerhande communicatiekanalen, er volgt zelfs de kans om voor een nieuwe naam te stemmen.

     

    Gaan we samen verder?

    En zo kwamen Bosgroep Antwerpen Noord en Zuid op 10 oktober samen en werd beslist om samen te gaan in de nieuwe Bosgroep, Bosgroep Antwerpse Gordel vzw. Co-voorzitters Martine Van Goethem en Frederic van Haaren: “In deze nieuwe naam is het gevarieerde en uitgestrekt nieuw werkingsgebied vervat, met een verwijzing naar associaties zoals de Fortengordel en de Antitankgracht die beide Bosgroepen verbindt. Maar zeker ook naar gordel als verbinden, werk maken van verbindingen tussen kleinere individuele bospercelen en inzetten op de corridorfunctie. Als nieuwe Bosgroep willen we ook mensen verbinden en samenbrengen van boseigenaar, partner, vrijwilliger en burger.”

    Samen staan we achter de nieuwe Bosgroep Antwerpse Gordel

    Blik op de toekomst

     

    Bosgroep Antwerpse Gordel is een vereniging van zo'n 1066 leden-boseigenaars en meer dan 500 bosliefhebbers. Met een personeelsteam van 8, en met talrijke vrijwilligers en bestuurders, zet ze verder in op de 11.855ha bos in huidig beheer om te werken aan beter bos samen met de boseigenaars. Daarnaast krijgt ook nieuw bos aandacht en werden alleen al in 2020 21.185 nieuwe boompjes geplant.

    In het plantseizoen 21-22 alleen al, staan via plantacties met gemeentes zo'n 17.7 ha nieuw bos op het programma. Maatschappelijke thema's als bosuitbreiding, ecosysteemdiensten, evenwicht tussen economie en ecologie, klimaatweerbaarheid van onze bossen, allen krijgen hun plaats in deze unieke samenwerking tussen boseigenaars.

     

    Jan De Haes, gedeputeerde bevoegd voor Milieu en Natuur: “Bescherming, beheer en uitbreiding van onze bossen staan hoog op de agenda van private eigenaars en overheden, zo ook bij provincie Antwerpen. Om nog meer Antwerpse bossen in de toekomst in beheer te krijgen bij onze Bosgroepen én om de uitdaging rond bosuitbreiding aan te gaan, is een versterkte samenwerking een absolute meerwaarde. Naast technisch-administratieve ondersteuning tijdens de fusieoperatie, dragen we vooral de kennis en kunde van de Bosgroepen uit naar alle boseigenaars in onze provincie. Daarom herhaal ik telkens deze boodschap: heb je een vraag over bos? Bel jouw Bosgroep!”.

     

    Bosgroep Antwerpse Gordel vzw, als dé referentie voor bos, gaat vanaf vandaag samen verder met de vele boseigenaars en de partners in het buitengebied voor een duurzame toekomst.

     

    Wie zijn de Antwerpse Bosgroepen?


    De provincie Antwerpen telt na deze fusie 3 Bosgroepen. Met de financiële steun en ondersteuning van de provincie begeleiden en adviseren zij boseigenaars bij het duurzaam beheer van hun bos. Elke boseigenaar kan gratis aansluiten bij de Bosgroep. Hij of zij krijgt er advies en informatie bij het bosbeheer en hulp bij de administratie. De Bosgroepen vormen hét aanspreekpunt voor de aanplant van nieuwe bossen en bosuitbreiding, zowel voor privé-eigenaars als lokale besturen. Meer info op www.bosgroep.be

    Beleidsverantwoordelijke:
    Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Milieu en Natuur






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    12 | 10 | 2021

     

    Borgerhoutse plannen om te ontharden en vergroenen op kruissnelheid

     

    District Borgerhout zet volop in op het ontharden van hun openbaar domein en het tegelijk zo veel mogelijk te vergroenen. Waar het kan, worden stenen weggehaald en vervangen door planten en waterdoorlatende ondergrond. Heel wat projecten zijn een onderdeel van het stedelijke project ‘Antwerpen Breekt Uit’, maar daar bovenop gaat District Borgerhout nog een stap verder om hun dichtbevolkte district klimaatrobuust te maken. Zo werden 4 nieuwe onthardingsprojecten opgeleverd en legt het district zichzelf een vergroeningsnorm op bij elke nieuwe heraanleg.

     

    Groene oase in de Van Leentstraat

    In de Van Leentstraat deed het district een intensief inspraaktraject. Op vraag van bewoners creëerden ze verschillende plantvakken met gevelbescherming en 194m² stenen werden opgebroken op het woonerf. Er volgt nog een aanplantactie, samen met buurtbewoners. Zij zullen in de toekomst het onderhoud van hun groene oase op zich nemen. Zij kunnen steeds rekenen op advies en ondersteuning van het district.

     

    Een veiligere en groene Oudstrijderstraat

    De omgeving aan de schoolpoort van basisschool Kleine Muze werd verkeersveiliger gemaakt. Tijdens deze wegenwerken werden meteen nieuwe bomen en geveltuinen voorzien. Zo kwamen er 6 nieuwe bomen en over de hele lengte van de voor- en zijgevel van de school wordt gevelgroen geplant.

     

    Plantvakken verhinderen foutparkeren Ferdinand Berckmansstraat

    Op het woonerf aan de Ferdinand Berckmansstraat werden de plantvakken van verschillende bomen samengevoegd tot één groot plantvak. Om het foutparkeren tegen te gaan, zijn ook de andere plantvakken vergroot. In totaal werd zo 65m² ruimte onthard.

     

    Groene Delta in de Kroonstraat

    De vernieuwde Kroonstraat is naast verkeersveiliger ook groener geworden. Er werden 9 nieuwe bomen aangeplant. Deze bomen hebben grotere boomspiegels en zo geeft het district hen een betere groeikans. De buurtgroep Groene Delta moedigt, met ondersteuning van het district, de buurt aan om samen te ontharden en vergroenen. Ze organiseren actiedagen waarbij buurtbewoners samen de handen uit de mouwen steken en zo samen geveltuinen kunnen creëren.

     

     

    Maximale inplanting geveltuinen als norm

    Het district legt zichzelf een vergroeningsnorm op bij de heraanleg van lokale straten. Bij elke nieuwe heraanleg wordt er tegen de gevellijn maximaal plaats voorzien voor geveltuinen. De strook tegen de gevels wordt daarbij aangelegd als geveltuin.  Wanneer de bewoner dit niet wenst, wordt de geveltuin opnieuw toegelegd met tegels maar wel bovenop de waterdoorlatende ondergrond. Wil de bewoner in de toekomst toch een geveltuin, dan hoeft het district enkel de tegel weg te nemen en kunnen ze direct starten met aanplanten. Bovendien ondersteunt het district bewonersinitiatieven die Borgerhout mee willen vergroenen. Dat kan door een buurtboom te adopteren, een boomspiegel te verzorgen en zoveel meer. Wil jij ook met je buren aan de slag?

     

    Meer info op : www.borgerhout.be/borgerbouwers  

     

     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouverneur Cathy Berx

     

    Meer dan 7500 bijkomende geregistreerde adressen in de provincie Antwerpen na nationale test BE-Alert

     

     

     

     

      

    Op donderdag 7 oktober testten meer dan 115 steden en gemeenten in België het waarschuwingssysteem BE-Alert tijdens de nationale test. In de provincie Antwerpen vond een primeur plaats. Daar werd de locatiegebaseerde technologie op grote schaal getest. Alle personen die op het moment van de test aanwezig waren in de provincie Antwerpen, ontvingen een SMS. In totaal werden zo meer dan 1,9 miljoen SMS’en verzonden. De test verliep zeer vlot. Enkel de verzending door Orange verliep met enige vertraging.


    Deze testmomenten zijn nuttig om de procedures en de technologie te testen. Tegelijk is het een goede gelegenheid om de inschrijvingen op BE-Alert te verhogen. Hoewel het technisch mogelijk is om een SMS te versturen naar de mensen die fysiek aanwezig zijn in een geselecteerde zone (ook aan wie zich niet inschreef), blijft het van kapitaal belang dat mensen zich inschrijven op BE-Alert. Door zich op voorhand te registreren, kunnen mensen ook verwittigd worden bij een noodsituatie in hun woonplaats, ook al zijn ze op dat moment niet aanwezig. Daarnaast zijn er noodsituaties waarbij het nuttig is om enkel de inwoners van een bepaalde zone te alarmeren.

    Afgelopen week nam het aantal geregistreerde adressen in de provincie Antwerpen met ongeveer 4% toe: de teller staat hierdoor op bijna 200.000 geregistreerde adressen. Dit aantal vormt een goede basis, maar uiteraard kan en moet dit nog omhoog. Hoe meer mensen zich registreren, hoe doeltreffender de alarmering tijdens een echte noodsituatie zal verlopen.

    Be-Alert werd de afgelopen drie jaar in de provincie Antwerpen meer dan 130 keer ingezet tijdens een noodsituatie om de bevolking te alarmeren. Het ging om verschillende soorten van noodsituaties: brand met rookontwikkeling, incident met gevaarlijke stoffen, elektriciteitsonderbreking, stormweer, maar ook tijdens de coronacrisis werd BE-Alert regelmatig ingezet.

    Het is dus nooit te laat om je te registreren. Doe dit vandaag nog via www.be-alert.be. Zo zijn we samen voorbereid op een noodsituatie. 

     

     

    Gouverneur Cathy Berx vertegenwoordigt de provinciale, gewestelijke (Vlaamse) of federale (Belgische) overheid in de provincie Antwerpen. In die hoedanigheid vormt de gouverneur de schakel tussen de vier bestuurlijke niveaus: de federale overheid, de Vlaamse overheid, de provincie en de steden & gemeenten. Zij woont de provincieraden bij en zit de deputatie - het politieke hart van de provincie- voor. Als commissaris van de Vlaamse regering houdt zij bestuurlijk toezicht op de gemeenten en OCMW’s en kan zij beslissingen schorsen die strijdig zijn met de wetten, decreten en besluiten van de federale of Vlaamse regering.  Als commissaris van de federale regering heeft de gouverneur vooral taken op het gebied van ordehandhaving, veiligheid en rampenmanagement.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!