Geen brug te laag voor waterreus - Uitzonderlijk transport op de Leie
Het wordt op maandag 4 mei 2009 heel spannend aan de brug Desselgem-Ooigem. Deze brug vormt het laagste punt op het traject van twee reuzentanks.
Waterwegen en Zeekanaal NV laat het waterpeil daarom tijdelijk dalen om een aanvaring met de brug te vermijden. Geen eindeloze files, geen rode stoplichten en geen verkeersagressie. Transport op het water heeft zo zijn voordelen.
De firma Geldof Metaalconstructie NV uit Harelbeke maakt al verschillende jaren gebruik van de Leie om grote, ondeelbare stukken te transporteren. Meestal gaat het om reuzentanks, bestemd voor de petrochemische nijverheid, die onmogelijk over de weg vervoerd kunnen worden. De Leie biedt een geschikte oplossing, maar er zijn ook beperkingen.
Het knelpunt op het traject van deze 2 reuzentanks is de lage doorvaarthoogte aan de brug Desselgem-Ooigem. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV helpt een handje door het waterpeil 30 cm te laten dalen.
De tanks worden vervoerd door het schip Presagio, dat maximaal 3.202 ton aan boord kan nemen. Speciaal voor dit transport wordt er ook 1500 ton extra zandballast voorzien, zodat het schip dieper ligt dan normaal. Doordat het waterpeil 30 cm zakt, krijgt het schip net voldoende ruimte om onder de brug te varen. Toch blijft het een moeilijke opgave voor de schipper omdat er slechts enkele centimeters verschil zal zijn tussen het schip en de brug. De brug bevindt zich op de kruising van de Desselgemsestraat en de Ooigemstraat.
Tussen 10u30 en 11u wordt het uitzonderlijk transport aan de brug verwacht.
Ondertussen is alles vlekkeloos verlopen, om de videobeelden te bekijken klik hier.
|