Dit blog is een aanvulling van Beverse Weetjes, met nieuwtjes, activiteiten, links van om en rond Beveren-Leie en verder.
Een kijkje nemen op Beverse Weetjes klik op onderstaande logo!
08-05-2008
Heilig-HartCollege uit Waregem speelt bedrijfsspel Ecoman²
Pa, op school ben ik directeur Na 15 mei 2008 weten we welke leerlingen van het Heilig-HartCollege uit Waregem in de wieg zijn gelegd om een eigen bedrijf te runnen. Dan spelen 36 leerlingen er namelijk de cruciale fase van Ecoman², een praktijksimulatiespel waarbij ze in drie groepen concurrerende bedrijven leiden. Al vier weken lang zijn deze leerlingen baas van hun eigen onderneming. Als een echt directiecomité nemen ze beslissingen die rekening houden met de steeds veranderende economische context. Straks weten ze wie van hen de markt het best bespeelt. Het vakoverschrijdende bedrijfsspel en de bijhorende interactieve website zijn initiatieven van de Specifieke Lerarenopleiding (SLO) van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB).
Het bedrijf Ecoman produceert en verkoopt de minimobiel, een hedendaagse hippe wagen met twee zitplaatsen. De onderneming heeft twee concurrenten. Bij de aanvang van het spel hebben die drie bedrijven elk een derde van de markt in handen. Aan het hoofd van de bedrijven staan groepen leerlingen die de directiefuncties onderling verdelen. Ze kiezen zelf een naam voor hun bedrijf en stellen een strategisch plan op om het drie jaar lang te leiden. Gedurende vier weken krijgen de leerlingen stap voor stap alle nodige basisinformatie over hun bedrijf en de eerste opdrachten. Dat gebeurt via de interactieve website www.ecoman.be. De vijfde week volgt dan een intensieve speldag onder begeleiding van de SLO-medewerkers van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB). Op dinsdag 20 mei om 18.30 uur presenteren de leerlingen dan de resultaten voor hun ouders en grootouders.
Leerlingen bepalen bedrijfsstrategie De leerlingen nemen zelf alle belangrijke bedrijfsbeslissingen: verkoopprijs, marketing en promotie, onderzoek en ontwikkeling, personeel, opleiding, lonen, productievolume, grondstoffen, machines en installaties, leningen, dividenden... Ze moeten rekening houden met prognoses over de economische situatie en de gevolgen van onverwachte gebeurtenissen inschatten. Hun beslissingen worden ingevoerd in een softwareprogramma dat een overzicht van de nieuwe ondernemingstoestand geeft. Daarop kunnen de spelers zich baseren om hun strategie al dan niet aan te passen. Ook een concurrentieanalyse met een stand van zaken van de concurrerende ondernemingen helpt hen daarbij. Wie uiteindelijk wint, hangt af van de evaluatiescores en het gevoerde ondernemingsbeleid, maar ook van de ethische waarden van het bedrijf en het teamwerk.
Zelfstandig leren en in groep beslissen Dit bedrijfsspel wil via een simulatie de leerlingen uit economische afstudeerrichtingen confronteren met de echte ondernemingswereld, vertelt Sara Kerremans van SLO. Gedurende een hele dag zorgen medewerkers van SLO op de Campus Stormstraat van de HUB voor de inhoudelijke begeleiding van de leerlingen bij het spel. Jean-Marie Noreillie, directeur van het Helig-Hart College, vult aan: Dit jaar nemen we voor de dertiende keer deel aan dit project ondernemen. Ecoman brengt de leerlingen duidelijk meer inzicht bij in heel wat bedrijfseconomische aspecten. Het spel leert hen tegelijk de effecten van allerlei onverwachte factoren beter in te schatten. Ook de reactiesnelheid van het individu en van de groep worden grondig op de proef gesteld. Ze leren bovendien zelfstandig aan een project werken, wat later zeker nuttig is. Dankzij al die uiteenlopende aspecten kan je als school je vrije ruimte echt een meerwaarde geven. Ecoman legt de nadruk op beslissingen nemen in teamverband, maar leerkrachten krijgen ook materiaal om bijvoorbeeld de taal- en presentatievaardigheden van hun leerlingen te testen in het kader van het spel. Het biedt niet alleen een concrete invulling voor het vernieuwende onderwijsconcept vrije ruimte, maar leent zich ook uitstekend om vakoverschrijdend te werken.
SLO vormt leerkrachten economische vakken SLO of de Specifieke Lerarenopleiding biedt studenten Handelsingenieur en Handelswetenschappen de mogelijkheid om naast hun bachelor- en masterdiploma ook het diploma Leraar Specifieke Lerarenopleiding: Economie te behalen. SLO is een afdeling van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB), de nieuwe hogeronderwijsinstelling ontstaan uit het samengaan van de hogescholen EHSAL, VLEKHO, HONIM en de Katholieke Universiteit Brussel.