Minister Hilde Crevits keurde de dossiers van 25 West-Vlaamse gemeenten goed voor de verfijning van hun mobiliteitsplan. De gemeenten kunnen afhankelijk van hun grootte maximaal 30.000 respectievelijk 75.000 euro ontvangen van het Vlaams Gewest .De volgende gemeenten krijgen ondersteuning voor de bijsturing van het gemeentelijk mobiliteitsplan: Beernem, Blankenberge, De Panne, Diksmuide, Gistel, Heuvelland, Ieper, Jabbeke, Koksijde, Kortemark, Kortrijk, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Middelkerke, Oostkamp, Oudenburg, Poperinge, Roeselare, Staden, Tielt, Waregem, Wervik, Wingene, Zedelgem en Zonnebeke.
Op het vlak van mobiliteit staat Vlaanderen voor grote uitdagingen. Ook in gemeenten wordt er gewerkt aan duurzame mobiliteit. Ze kampen ook met files en verkeersongevallen. De leefbaarheid van de woonkernen komt meer en meer in gedrang door de toenemende verkeersdrukte. Om de gemeenten te ondersteunen met het ontwikkelen van een duurzaam mobiliteitsplan krijgen ze financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid. De plannen voorzien een ruimtelijke herinrichting met een selectieve(re) bereikbaarheid met de auto, gekoppeld aan een verhoogde bereikbaarheid door een versterking van de alternatieve vervoermiddelen.
Voorbeeld: De gemeente Ieper voerde op basis van een eerst planproces al een zone 30 in (in de binnenstad). Het fietsbeleidsplan werd concreet uitgewerkt. Bij de verdieping van het beleidsplan zal de klemtoon liggen op het vergroten van de verkeersleefbaarheid volgens het "STOP"-principe (stappen trappen openbaar vervoer personenwagen) bv. door snelheidsmaatregelen, een parkeerbeleidsplan en meer openbaar vervoer.
Minister Hilde Crevits: Via de mobiliteitsconvenanten wil ik gemeenten ondersteunen om hun mobiliteitsplan verder uit te diepen. Een verkeersveilige omgeving met aandacht voor alle weggebruikers komt iedereen zowel de voetganger, fietsers als de autogebruikers ten goede.
Verbreden en verdiepen Waregems mobiliteitsplan Op het vlak van mobiliteit staat Vlaanderen voor grote uitdagingen. Ook in Waregem wordt er gewerkt aan duurzame mobiliteit. Voor het verbreden en uitdiepen van het Waregemse mobiliteitsplan zal onze stad nu ook kunnen rekenen op een subsidie van het Vlaams Gewest. Minister Hilde Crevits keurde immers de dossiers van 25 West-Vlaamse gemeenten goed voor de verfijning van hun mobiliteitsplan. Waregem is een van hen.
Stad Waregem zal 75.000 euro subsidie ontvangen voor het verbreden en verdiepen van het plaatselijk mobiliteitsplan.
Bij het verbreden en verdiepen van ons mobiliteitsplan komen heel concreet 6 themas aan bod, onder verdeeld in 2 werkdomeinen : Werkdomein A : in het kader van geplande ruimtelijke ontwikkelingen in Waregem *1. Zone Regenboogstadion-Pand-Zorgcampus : inschatten mobiliteitseffecten van deze ruimtelijke ontwikkelingen, opmaken van een circulatieplan en een parkeerplan *2. Zone station : mobiliteiteffecten toename aantal treinreizigers en verdichting stationsomgeving + opmaken parkeerplan Werkdomein B : in het kader van enkele belangrijke verkeersnetwerken te Waregem *1. Verblijfsgebieden, verkeersgebieden en voetgangersnetwerk : selectie en afbakening autoluwe kernen en gebieden, weren sluipverkeer, ontwikkeling netwerk en beleidplan trage wegen, opmaak routeplan zwaar vervoer *2. Openbaar vervoer : evaluatie en mogelijke aanpassingen aan routes busvervoer, doorstromingsmaatregelen en hoofdhalte aan station *3. Routes zwaar vervoer : opmaak intergemeentelijk routeplan zwaar vervoer 4. Uitwerken gedifferentieerd parkeerbeleid De verkeersdienst laat zich hierin bijstaan door studiebureau SUM Research nv uit Gent
Max. 30.000 euro per gemeente Beernem, De Panne, Gistel, Heuvelland, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde Oudenburg, Staden, Wervik, Wingene, Zonnebeke, Max. 75.000 euro per gemeente in kleinstedelijk of regionaalstedelijk gebied Blankenberge, Diksmuide, Ieper, Jabbeke, Kortrijk, Middelkerke, Oostkamp, Poperinge, Roeselare Tielt, Waregem, Zedelgem
|