Ik ben Wim del Arte
Ik ben een man en woon in een kartonnen doos onder een brug (( in Parijs)) en mijn beroep is Gepensioneerd clochard.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2024 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Dat zijn er een pak geweest, te veel om op te noemen.
Het was te koud onder de brug , ben verhuisd, terug naar La Palma.
Schetsblog Niets meer niets minder. Dit blog is een tento met vervolg en bestaat uit een opeenstapeling van stijlen, citaten, beelden, ideeën, motieven en ook soms een fotoke. Voor de bezoeker is het nauwelijks duidelijk waarom dit schetsblog gemaakt is.- Om de invloed van de massamedia op de vorming van het individuele gedrag aan de kaak te stellen, dit door smakeloze, symbolische en tragikomische vervormde schetsen, waarvan de betekenis zelf kan ingevuld worden. - Zo ben ik althans gestart; MAAR EEN BLOG LEEFT EN PAST ZICH AAN... en zo langzamerhand werd het een foto-dagboek van een EILANDER
02-03-2012
PARAGLIDING LA PALMA - V
Paragliding doop (5)
Wij waren met z'n drieën in de lucht, Luk met mijzelf als tandem en Guy solo. Het was mooi om zien hoe Guy rondom, boven en onder ons evolueerde. Het voegde een dimensie toe aan mijn eerste vlucht samen met tandempiloot Luk van Sand http://www.coolvision.be/ Tijdens zo'n tandemvlucht beleef je het vrije gevoel van een spannende sport en het is leuk het parapenten op een veilige manier te ervaren. Wij zweefden als adelaars door de lucht. Ik raad het iedereen aan die een paar passen kan lopen om het ook eens te proberen.
We zetten langzaam de daling in en vliegen in glijvlucht naar de "Attero" (jargon voor landings- plaats). Dichter bij de kust vliegen we over bananen, (kapotte) tenten en een zonnepanelenparkje. Hier en daar wat (illegale) vuilstortplaatsen en we vliegen laag over villa's met zwemdokken (die hebben ook geen privacy ;-). We passeren links van ons Charco Verde, voor ons El Faro en Bombilla, zakken naast de klif van Puerto Naos in glijvlucht rustig naar de landingsplaats. De benen en voeten wat bewegen om de eventuele stijfheid of tinteling weg te werken en dan "touch down". De gebruikelijke doop foto, genomen door Guy. Weet je over van wat ik ga dromen deze nacht? Vliegen ...
Een parapente of glijscherm is een soepele, uit doek gemaakte vleugel waarmee men kan zweven. Het woord stamt af van de parachute, waar het deel 'chute' vervangen werd door 'pente'. Waar de 'chute' stond voor 'val', staat 'pente' voor 'helling', omdat de glijschermpiloten van berghellingen vertrekken en eromheen vliegen. In tegenstelling tot de 'ronde bol' parachute, die niet bestuurbaar is (enkel een minimum controleerbaar), is een glijscherm (net als een 'square' parachute) goed bestuurbaar. De parapente bestaat uit twee stofdelen, boven- en onderzijde, verbonden door bruggen, hierdoor wordt de vleugelvorm verkregen. Het materiaal is gemaakt van speciaal geweven doek. Het bekendste is nylondoek. Door het glijscherm te vullen met lucht (aan de voorkant is hij open) zal deze de vorm van de vleugel aannemen. De snelheid zal een opwaartse lift genereren die de zwaartekracht tegenbalanceert en het glijscherm zal doen zweven. Zonder verdere bekrachtiging (paramotor) is de verticale verplaatsing nog altijd neerwaarts. Men zal bijgevolg enkel opwaarts kunnen gaan als er thermische (warmte) of dynamische (hellings-) winden zijn. Zonder thermiek of dynamische winden heeft een moderne parapente een glijgetal (de tangens van de glijhoek) van 7.5-11, hetgeen betekent dat hij per 1.000 m neerwaarts zonder wind 7.500 m tot 11.000 m vooruit gaat. De besturing wordt mogelijk gemaakt door de twee stuurlijnen. Hiermee worden de rechter- en linkerkant van de vleugel geremd, waardoor de parapente in richting van het geremde kant vliegt. Verder kan met deze twee stuur- of eigenlijk remlijnen ook de snelheid van het scherm verlaagd worden. Ongeremd vliegt een glijscherm ca. 35-40 km/h en maximaal geremd (kort voor een stall) ca. 20-23 km/h. Bron : Wikipedia.
We zijn los van de grond en vliegen als een vogel. In de verte zie ik een valk, hij vliegt onder ons door. Wat een belevenis! Op mijn camera zie ik dat de horizon scheef staat, zo is het ook. We vliegen en maken bochten hangende aan onze rood-gele vleugel. Kun je dat voorstellen? Alleen in m'n dromen kon ik dat, ik knijp in m'n wangen, ik droom niet, ik vlieg, ik vlieg!! Wat een gevoel van vrijheid! Het heeft iets weg van de oeroude wens van de mens om met eigen vleugels te vliegen. In de verte zie ik waar ik woon en Los Llanos (mijn stad), ginder El Paso en nog veel andere herkenbare dingen ... ik zie dat mijn oude vertrouwde stappers versleten zijn en ik er dringend aan nieuwe toe ben. Niet aan denken nu. Genieten van elke minuut, elke seconde dat we vliegen. We vliegen over het beschermd landschap van Tamanca en kijken langsheen de zuid-westkust van La Palma en zien bijna tot het uiterste puntje van het eiland. En dit zonder het geluid van een motor of het gekraak van een zwever. Heerlijke stilte. Soms hoog, soms laag zien we Guy (ook een Belg) over of onder ons doorvliegen ... Morgen vliegen we verder ... met Luk, zie : http://www.coolvision.be/
In Puerto Naos (het Mekka van de paragliders) zie ik ze regelmatig vliegen ;-). "Het moet een geweldige ervaring zijn" dacht ik. Zweven als een valk hoog in de lucht. Iets in me zei : "Daar ben je te oud voor" tot ik Luc tegenkwam, zie : http://www.coolvision.be/ Ik had al een paar keer overwogen een duovlucht te maken maar vliegen in het Duits of Spaans vond ik niet zo mijn ding. Je zit dan met communicatie problemen omdat je niet de technische woorden in die taal beheerst. En heb je een Spanjaard al eens Engels horen praten :) Niet dat dit voor mij nu direct zo'n probleem is, maar dat Luc een Belg is, was voor mij een uitnodiging en het zetje dat ik nodig had. Vliegen met een nederlandstalig instructeur leek me in ieder geval het meest veilig.
Vanaf de kleine parkeerplaats hoog op de flank van de Cumbre is het nog een kleine honderd meter stijgen langsheen een pad in het bos. De "deco" oftewel glijschermvliegers-startplaats (om het in correct Nederlands te zeggen) is niet ver van de rotsen "Los Campanarios". Terwijl Luk alles klaarmaakt voor de start schiet ik nog wat foto's. We waren er vroeg en moesten nog wachten op de zon die de aarde verwarmt zodat we thermiek kunnen vinden. We willen geen "ploef", dit is jargon voor, vanaf de helling vertrekkend direct naar de landingsplaats glijden, zonder gebruik te maken van stijgwind.
Ik hang vast aan Luk, leun voorover terwijl hij de chute in de lucht trekt, hij kijkt naar boven en checkt of alles in orde is en dan lopen, lopen, lopen, tien misschien vijftien meter... lift off ... We vliegen !! Ik kon van dit gebeuren natuurlijk geen foto's maken maar ik ga nog wel terug om er te schieten van een vriend die opstijgt.
Eerste menselijke activiteiten in het lavaveld van Las Manchas.
Midden in het lavaveld ontdekte ik een kraal omzoomd door vijgenbomen, (voor geiten of jachthonden?). Bij nader onderzoek zag ik dat er geen mest lag, hij was netjes verwijderd voor een wijngaard een beetje verderop :) Zoals de foto's van gisteren zijn deze ook genomen verleden jaar na de regens.
De biologische interacties in de vulkaanstroom van Las Manchas gelijken op alle andere ecosystemen. Microben en schimmels zijn de voedingstoffen om de eerste aangewaaide zaadjes te laten schieten. Door deze microben en schimmels in de bodemevolutie (pedogenosis) van het lavaveld zullen de plantjes groeien en zich reproduceren waardoor ze langzaam grotere stukken lavaveld zullen bedekken. Eens dat het plantenleven zich heeft gevestigd komen de dieren zoals duiven, konijnen en ratten die de planten gebruiken als voedsel en onderdak. Konijnenkeutels zorgen dan weer voor mest om de volgende generatie plantjes te laten groeien. Alle plantjes en dieren die leven in de Las Manchas lavastroom staan onder grote druk van het lokale milieu, de droge wind, de hitte van de zon en de absorberende zwarte lava hebben de neiging om het onmisbare water snel te laten verdampen, water dat nodig is voor alle levende dingen.
De foto's zijn genomen verleden jaar na de regens. Momenteel is er weinig leven te bespeuren in het lavaveld door gebrek aan regen.
CUEVA DE LAS PALOMAS - TUBO VOLCANICO DE TODOQUE - MISLUKTE FOTO'S
Tijdens de fotoshoot in de "Cueva de Las Palomas", voorheen Tubo Volvanico de Todoque (De bewoners van Las Manchas proberen de naam terug te krijgen) waren er meerdere mislukte foto's, maar ik vond ze interessant genoeg om er een log aan te besteden.
De vulkanische buis (en het gebied er rond) bereidt zich voor om het grote publiek toe te laten in haar schoot. Het vulkanische complex wordt een toeristische attractie. Ik heb zo mijn bedenkingen; De toekomst van de "Cueva de Las Palomas" wordt kleurrijker om de toeristen spektakel en waar voor hun geld te bieden en daarom komen hier de mislukte foto's van pas. Alvast een voorproefje voor meer kleur in de grot.
Om van de vulkanische pijp en omgeving een geologisch openlucht museum te maken moeten er eerst gedwongen onteigeningen (+/- 50 hectare) plaatsvinden. De grond onder de lavastroom was voor de uitbarsting van de vulkaan San Juan in 1949, eigendom van vele boeren. De uitvoering van het project vraagt een investering van zeven miljoen euro, volgens een andere bron vier miljoen (genoeg speelruimte dus). In ieder geval worden de totale kosten voor 90% gefinancierd met Europees geld.
Een bron voor de toekomst met groot potentieel. Er zijn plannen voor een bezoekerscentrum met een rationele controle en bewaking van de duizenden mensen die per jaar toegang betalen tot deze natuurlijke omgeving van grote aantrekkingskracht.
Positief : Er worden effectieve maatregelen getroffen om de verdere verslechtering van de lavastroom te voorkomen.
TUBO VOLCANICO DE TODOQUE (Lavatunnel van Todoque) - CUEVA DE LAS PALOMAS - I
Dubbellog (1)
De Lavatunnel van Todoque
***
Een lavatunnel is een natuurlijke tunnel waardoor lava stroomt onder de oppervlakte van een lavastroom. Een lavatunnel kan (bij een vulkaanuitbarsting) actief zijn en lava bevatten of inactief als de aanvoer van lava opgehouden is en het gesteente gestold. In dat geval kan een lange ondergrondse holte achterblijven.
Lavatunnels worden gevormd als bovenop een actieve niet-viskeuze lavastroom een ononderbroken harde korst ontstaat, die steeds dikker wordt en een dak vormt waaronder het gesmolten gedeelte van de lava verder kan stromen. Lava verlaat de plek van een uitbarsting meestal in langgerekte stromen. Deze lavastromen blijven heet van binnen terwijl de buitenkant afkoelt. Hierdoor ontstaat er geleidelijk een cocon van afgekoeld materiaal aan de zijkanten terwijl de lava verder stroomt. Deze cocon isoleert de lava die erdoor stroomt zodat deze niet stolt.
TUBO VOLCANICO DE TODOQUE (Lavatunnel van Todoque) - CUEVA DE LAS PALOMAS -II
Dubbellog (2)
Brede lavastromen bevatten vaak één hoofd-lavatunnel en vele vertakkingen of kleine tunnels die samen de lava naar het front van de stroom en zijn vertakkingen brengen. Als de lavatoevoer stopt omdat de uitbarsting over is of hogerop de stroomrichting verlegd wordt trekt de lava naar beneden toe uit de tunnels weg om een holle ruimte achter te laten. In de lege tunnels kunnen vaak sporen van de stroming op verschillende hoogtes worden teruggevonden, dit representeert fasen waarbij de lava tot verschillende hoogtes kwam. Meestal hebben lavatunnels vlakke onder- en bovenzijdes, maar het kan ook zijn dat kleine stalactieten gevormd zijn vanaf het plafond van de tunnel, door het druppelen van lava. Soms zijn aan de binnenzijde ook sporen van lavaspatters te vinden.
De "Tubo Volcanico de Todoque" is ongeveer drie meter breed en op sommige plaatsen veel breder met een lengte van +/- 560 meter. Oorspronkelijk was de pijp 154 meter langer maar is niet meer verbonden met de rest van de tunnel. Dit is het gevolg van grondwerken tijdens de aanleg van een verkeersweg in 1987 dwars door het lavaveld van Las Manchas. Aan de andere kant van de weg is de vulkanische pijp een zeer smal kanaal, waardoor er slechts een persoon kan vooruit komen met speleologie technieken.
Op zoek naar de ingang van de lavatunnel van Todoque.
***
Zonder GPS is het even zoeken waar de ingang van de vulkanische buis zich bevindt, maar het lukt wel weer. Het is ongeveer een jaar geleden dat ik er nog ben in geweest. Aan de hand van enkele herkenbare lavastructuren vind ik de locatie makkelijk terug. De lava pijp is gevormd als gevolg van een vulkanische uitbarsting van de vulkaan San Juan in 1949.
Bij de declaratie als beschermd natuurgebied van de vulkanische tunnel en omgeving is er een "schrijffout" ontstaan en heeft het geologisch fenomeen verkeerdelijk de naam "Tubo Volcanico de Todoque" mee gekregen (naar een nabij gelegen dorp). Bij de lokale bevolking stond de pijp gekend als "Cueva de Las Palomas" (grot van de duiven) tengevolge van de grote aanwezigheid van deze vogels in de lava structuur. De duiven vliegen in en uit door de ontgassingsgaten, deze gaten zijn ontstaan door de vluchtige gassen bij de afkoeling van het magma.
Ik heb afgesproken met Luk Van Sand http://www.coolvision.be/ om er morgen nog eens in te gaan. Niet vergeten, : Helm en pillamp ( = Vlaams voor zaklantaarn ;-) Oant moarn ( = Fries voor tot morgen ;-)
Als men over de lavastroom van Las Manchas struint, loop je tussen de lavastroompjes door en zie je hier en daar diepe gaten en ingestorte lavatubes. Het zijn lavakanalen die toen de lava nog vloeibaar was zijn ontstaan en na de vulkanische fase zijn ingestort.
Dubbellog (1) Cementerio municipal San Vincente Ferrer - 1 Het kerkhof is mooi gelegen aan de voet van de Bejenado, de berg die de vallei domineert.
Wat doet een normaal mens wanneer hij 10 of 14 dagen op La Palma doorbrengt? Juist! Hij bezoekt zeker geen kerkhof. Alhoewel er zijn begraafplaatsen-freaken die overal waar zij op vakantie gaan een kerkhof bezoeken. Het beroemste van de monumentale kerkhoven van Europa is Père Lachaise. Ook de soldaten graven van WO I en II worden veel bezocht. Op La Palma hebben alle gemeenten hun kerkhof. Men wordt hier niet begraven maar bijgezet in een gemetselde muur. Als men hoger komt te liggen wordt de kist elektrisch omhoog getakeld en in de lange ruimte van de muur geschoven. De opening wordt dan gesloten en dichtgemetseld met een cementplaat, die de familie later kan versieren met een gegraveerde steen eventueel beschermd met een glazen deur, waarachter men soms geliefde voorwerpen van de overledene plaatst.
Drijfhout is hout dat is gewassen op de stranden van de zeeën of op de oevers van de grote rivieren. Door de werking van de getijden en de golfslag in de branding onstaan er decoratieve en soms grillige vormen. Het meeste drijfhout hier op het eiland La Palma is afkomstig uit de Caldera. Geheel of gedeeltelijke bomen en wortels die door overstroming als gevolg van de regenval via de Barranco de Las Angustias in de oceaan terechtkomen. Dit gebeurt gewoonlijk eenmaal per jaar op het strand van Tazacorte gedurende de winterperiode. Ook overblijfselen van door de mens gemaakte houten voorwerpen afkomstig van geitenstallen komen dan in de oceaan terecht. Stuwhout en paletten of verloren lading van schepen is zeldzaam omdat hier voor de westkust geen vaarroute is.
Door het verbranden van drijfhout kan polychloordibenzodioxinen (PCDD's), ook bekend in de volksmond onder de korte benaming "dioxines" vrijkomen en dat is kankerverwekkend. Daarom is het maken van vreugdevuren met drijfhout op het strand af te raden. De vorming van dioxine wordt veroorzaakt door het verbranden van organische verbindingen in combinatie met chloor, dat aanwezig is in het drijfhout als gevolg van het weken in het zeewater.
Hier op het eiland is "ten tijde van veel drijfhout" strandjutten populair om het verzamelen van brandstof voor de open haard en ook om te dienen als decoratief element in tuinen, materiaal voor houtsnijwerk en zoals op de laatste foto als rekwisiet voor kunstzinnige zeeglas foto's.
Birdwatching - Kleine strandloper op het strand van Tazacorte.
***
Je ziet hem niet dikwijls maar ik had geluk en mijn camera bij me. De familie telt 93 soorten. Dit exemplaar is er eentje met een relatief korte snavel, waarschijnlijk nog een jong beestje.