Georges De Corte aan de slag
meningen, bedenkingen
31-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Out of the box – buiten traditionele denkkaders
Out of the box – buiten traditionele denkkaders

Out of the box'-denken (outside the box-denken) is een modewoord in management-kringen en betekent buiten de doos, d.w.z. het bestaande denkkader van een organisatie doorbreken.
‘Vroeger’ was dit een illustratie van het doorbreken van de voor de hand liggende gestalt. (Gestaltpsychologie – vooral met visuele voorstellingen). Bij het brain stormen stimuleert men de deelnemers naar het zoeken naar creatieve oplossingen (groen licht fase).
Dit soort denken sluit aan bij het paradigmabegrip in de wetenschapsfilosofie: in de wetenschap en in het onderwijs werkt men met gangbare opvattingen hoe wetenschap in elkaar steekt en hoe ze moet verlopen. Een paradigma - denkkader omschrijft waarbinnen de 'werkelijkheid' geanalyseerd en beschreven wordt. Langer bestaande paradigma's worden vaak niet eens meer als zodanig ervaren onderwijs maakt een paradigma 'vanzelfsprekend' Af en toe komt er een reactie: een paradigma wissel (shift) cf. Thomas Kuhn: klassiek voorbeeld van het bestaand denkkader geocentrisme (aarde als middelpunt) naar heliocentrisme). Geocentrisme: de zon en andere hemellichamen draaien om de aarde heen; heliocentrisme:de aarde is niet langer het centrum van het zonnestelsel en het universum is.

Toen ik nog daarover les gaf – in kader van probleemoplossend denken, heuristieken en algoritmen, werkte ik met mijn studenten aan de opdracht: “Je ziet negen punten. (niet erbij zeggen dat ze volgens een vierkantfiguur gerangschikt staan). Verbind met vier rechte lijnen alle punten zonder de punten meer dan één keer te raken.” Om deze puzzel op te lossen moet je buiten de kaders van de doos (out of the box) treden, dus de gestalt van het vierkantig doorbreken. Na een zekere tijd gaf ik een minimale hulp: “Ik heb niet gezegd dat je binnen het ‘vierkant’ moet blijven.” Een volgende hint: “Ik verbind nu drie punten en ga buiten het vierkant.” Na een tijdje vond men een oplossing. Meerdere goede oplossingen zijn mogelijk; telkens is men wel verplicht de gestalt van het vierkant te doorbreken. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Outside_the_box-denken

Ik dacht verder na over the out of the box o.a. naar aanleiding van gesprekken over de veranderingen in het onderwijssysteem in Vlaanderen. De Vlaams minister van Onderwijs had het over het tekort aan klaslokalen. Een mogelijke denkpiste out of the box is twee leerkrachten samenbrengen in een (groot) leslokaal. Een leerkracht kan bijv. een aparte leegroep begeleiden als vorm van interne differentie.

23-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge - Sint - Jacobskerk
Brugge Sint - Jacobskerk
info: http://www.kerkeninvlaanderen.be/pages/kerk_01195.htm en uitleg gids en brochure De Sint-Jacobsparochie werd rond 1240 afgesplitst van de oude parochie van Sint - Salvator. Men bouwde een bescheiden vroeggotische kerk, die midden 15de eeuw verbouwd werd tot de huidige driebeukige kerk met zware kruisingstoren; De kunstschatten in deze bakstenen hallenkerk kwamen door de welvaart en de milde giften van de hertogen van Bourgondië en de rijkdom van de gilden en patriciërs cf. de vele graf- en gedenkplaten). Opmerkelijk is het eikenhouten gewelf van het hoofdkoor. Wat ons het meest charmeerde was de prachtig gerestaureerde grafkapel van Ferry de Gros, schatbewaarder van de Orde van het Gulden Vlies. Bovenaan ligt Ferry de Gros met zijn eerste echtgenote, onderaan ligt zijn tweede echtgenote. Deze grafkapel staat vol symboliek: spreuken, wapenschilden, versieringen.  Op de zoldering uitbundige versieringen, wapenschild en de namen van de vier evangelisten.   
Als je de kerk verlaat moet je even letten op de grote overlijdensberichten aan de gevel. Dit is gebruikelijk in vele kerken in Brugge en in West - Vlaanderen. Bij het verlaten van de kerk zie je een plakkaat: urinoir om 50 m. Hier ook nog urinoirs bij het kerkgebouw. In de omgeving schitterende hotels en pittige winkels.
Zoek nog eerst de koperkleurige schelpen op de trottoirs, want deze kerk was een halteplaats voor pelgrims. Op de voorgevel zie je de heilige Jacobus afgebeeld.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge Markt - Jan Breydel en Pieter de Coninck
Brugge Markt - Jan Breydel en Pieter de Coninck - mythe en werkelijkheid

Bij onze laatste bezoek aan Brugge, kwamen we op de Markt want we wilden de tentoonstelling Boeket voor Brugge bezoeken in de Halletoren. We zagen het standbeeld van Jan Breydel en Pieter de Coninck, opgericht in 1887 en nu omringd door een rij toeristen om hun beurt af te wachten voor een rondritje met de koets.
We herinnerden ons de discussie omtrent beide verzetshelden: wat was fictie en wat was werkelijkheid?
Misschien leidde Jan Breydel samen met Pieter de Coninck de Brugse Metten, een opstand tegen Filips IV de Schone die uitliep op tot de Guldensporenslag (11 juli 1302).
Heel wat van de verhalen rond beide verzetsstrijders zijn niet historisch, ze dienden als werkmateriaal voor Hendrik Conscience boek De Leeuw van Vlaanderen. Het jonge België vond het goed dat die helden bezongen werden, omdat ze zo de identiteit van de dappere Belgen beklemtoonden en hun overwinning op de Fransen die een oogje bleven hebben op het onafhankelijke België. De flaminganten zagen in beide personen de symbolen van de Vlaamse identiteit.

De Gulden Sporenslag. was geen taalstrijd. Een Vlaamse volksleger vocht en won tegen een Frans ridderleger. Het was het graafschap Vlaanderen dat in opstand kwam tegen de leenheer de koning van Frankrijk. De aanvoerders waren Franstalige edellieden.
Er zijn geen aanduidingen dat Jan Breydel ooit zou meegevochten hebben. Hij verkocht vlees aan het leger en paarden. Conscience schreef dit boek met de steun van Leopold I. Dit boek was het symbool van de strijd van de Belgen – Vlamingen en anderen tegen de dreiging vanuit Frankrijk.
De Vlaamse beweging ontstond 1830 en paste in de Europese emancipatiebewegingen van de 19 de eeuw. Tot diep in de negentiende eeuw was ze overwegend een defensieve taalbeweging.
Het duurde tot omstreeks 1860 vooraleer zich langzaam een verschuiving voltrok van het literaire naar het politieke vlak.
Genoeg bedenksels en vlug voorbij de frietkramen vlak voor de Halletoren op weg naar Boeket voor Brugge.

22-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge: Toerisme en erfgoed
Toerisme en erfgoed

Brugge bezit een rijk erfgoed. In 2000 aanvaardde de Unesco de binnenstad van Brugge als cultureel werelderfgoed. Brugge staat op een prominente plaats in de Werelderfgoedlijst van de Unesco en was culturele hoofdstad van Europa in 2002.
Het Belfort en het Begijnhof behoren eveneens tot het werelderfgoed. Op de eerste plaats is er natuurlijk de historische binnenstad. De algemene structuur van dit stadsdeel zit in het collectief geheugen van velen. Als we herinneringen ophalen zien we het middeleeuwse stratenpatroon, de reien en de vestingen. Van op het belfort of van het Concertgebouw ('t Zand 13) is dit historische stratenpatroon te volgen.

Dat Brugge zo’n rijk patrimonium heeft, is een gevolg van verschillende factoren. Op de eerste plaats kende Brugge als stad een enorme bloei tijdens de Middeleeuwen. Deze bloei kwam mede door zijn commerciële activiteiten over land en over zee.

Door haar indrukwekkend kunsthistorisch en cultureel patrimonium verwierf Brugge Europese faam als kunststad en toeristisch centrum. Met comfortabele hotelaccommodatie in historische panden, haar alom gewaardeerde keuken en kwalitatief hoogstaand recreatief aanbod heeft Brugge alles in zich om haar gerenommeerde reputatie van congres- en verblijfstad waar te maken.

Brugge is internationaal bekend als cultuurstad. Vele toeristen bezoeken de stad. Dit intensief toerisme houdt, volgens sommigen, de historische binnenstad in een wurggreep. De laatste decennia werden vele huizen omgebouwd tot hotels, restaurants en cafés. Sommigen vinden dat dit oprukkend toerisme de bewoning verdringt. Een goed evenwicht is niet zo makkelijk te vinden.

Voor het multimediale en sfeerbeelden kan je o.a. gebruik maken van het beeldenarchief van Brugge www.beeldbankbrugge.be www.brugge.be/toerisme en de erfgoedcel Brugge op www.erfgoedcelbrugge.be

Noteer ook alvast in de agenda: praalstoet van de Gouden Boom in Brugge telkens om 15.30 op zondagen 19 en 26 aug. www.goudenboomstoet.be

21-05-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeket voor Brugge
Boeket voor Brugge In Belfort loopt van “Boeket voor Brugge” (17 - 21 mei ) een unieke bloemententoonstelling naar aanleiding van het 100-jarige bestaan Groendienst van de vzw Brugge Bloeit en de stedelijke Groendienst.
Na het grote succes van "Laurier op de Markt" in 2010 werkt de vzw Brugge Bloeit opnieuw samen met bloemenkunstenaar Daniël Ost en de stedelijke Groendienst.
Daniël Ost werkte samen met de Belgische modeontwerper Edouard Vermeulen (modehuis Natan).

Ost gebruikt voor zijn grote bloemenkunstwerken bladeren, bloemen, takken, stengels, wortels,… daarvoor werd hij wereldwijd bekend. Op de tentoonstelling zagen we een speciale LED verlichting die bijzondere kleureffecten gaven op de planten en bloemen.
Op het binnenplein van het Belfort is een zwevend bloementapijt te zien zijn van 18m op 6m. Het bloementapijt werd beplant met 11.000 Verbena sun "Thalys Cream White". De constructie is opgebouwd uit polyester en is omringd worden met laurieren. Onder het zwevend tapijt wordt 133 m² gazon gelegd. Van op de eerste verdieping van de tentoonstelling is de aanblik; als je ernaast loopt vallen de details uiteraard meer op. De tentoonstelling is betalend op de verdiepingen (5 of 3 euro) en gratis op het binnenplein.

In de Rodenbachzaal, eerste verdieping van het Belfort, werd een 'bloemenbeek' aangelegd: 54 m² gazon en een grote slinger met 4.500 Verbena Estrella "Voodoo Red". De bloemenbeek leidt naar een takkenpoort van 5,30 m hoog en 8,10 m breed. De poort is gebonden met takken wilgenhout. Achter de poort bevindt zich een bloemenmuur beplant met 1.200 Verbena sun 'Kimono Red'.

‘Boeket voor Brugge’ blikt ook terug op 100 jaar Groendienst. Het werkmateriaal van de groendienst vormt de basis voor de aankleding van de Rodenbachzaal: snoeihout, gras en perkplanten zullen het decor vormen voor de fototentoonstelling over Brugs groen. Zowel het binnenplein van het Belfort als de Rodenbachzaal zijn een ontwerp van meester - bloembinder Daniël Ost, uitvoering door de Groendienst.

De Pickeryzaal, verlengde van de Rodenbachzaal, wordt volledig ingevuld door Daniël Ost, die hiervoor een beroep deed op 37 medewerkers. De creaties van Ost zijn opgebouwd uit bamboe, rozen, met ondermeer de nieuwe soort 'Brugge die Scone' en meer dan 7.000 orchideeën. Zowel de bovenzalen van het Belfort als het binnenplein worden verder aangekleed met honderden laurieren, in alle mogelijke vormen.

Medewerking van de Vlaamse Laurier Vereniging en enkele kwekers uit de Brugse regio en het Lauretum uit Jabbeke wordt de laurier als uniek Vlaamse streekproduct nog eens extra in de aandacht gebracht. www.boeketvoorbrugge.be

In het register lazen we o.a. ‘Bij dit bezoek was ik fier een Bruggeling te zijn.’… en dit geldt, denken we voor alle bezoekers die op de tentoonstelling virtuele Bruggelingen zijn

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen en het Steen der Wijzen
Antwerpen en het Steen der Wijzen

Ouders, scholen jeugdbewegingen zoeken naar educatieve uitstappen waar iets te beleven valt. In het kader van cultuur en natuur is er een locatie bijgekomen: het Steen der Wijzen. In het voormalige stedelijk museum Het Steen (vlak naast de Schelde) is het Steen der Wijzen op19 juni 2012 officieel geopend.
Het is een samenwerking van Het Paleis, het theaterhuis voor kinderen, de stad, het Stedelijk Onderwijs en Kidscam, een kunsteducatieve organisatie om kinderen vanaf zes jaar aan het denken te zetten over een bepaald thema.
Voor het eerste pilootproject is gekozen voor het thema water.

Sommigen vinden dat die andere bestemming geen goede zaak is voor het cultureel erfgoed en een ‘verkleutering’ is om alles te ‘verleuken’ en het commercieel exploiteren (merchandising). Anderen vinden dit educatief initiatief de moeite waard.

Steen der Wijzen is een knipoog naar De Steen der Wijzen van de alchemisten om gewone metalen in goud te veranderen en naar Harry Potter. Harry Potter en de Steen der Wijzen (Harry Potter and the Philosopher's Stone) was het eerste deel van de Harry Potterserie van J.K. Rowling met als hoofdpersoon de jonge tovenaar Harry Potter. De verfilming gebeurde in 2001.

26-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kessenich openkerk dag – Rozendorp Geistingen zomer 2012
Kessenich openkerk dag – Rozendorp Geistingen zomer 2012

Een mailtje om mij en de bloglezers attent te maken op de openkerk dag te Kessenich en het Rozendorm Geistingen, beide aan de Nederlandse grens.

Kessenich
Elke zondag van juli en augustus 2012 is er te Kessenich (tussen Thorn en Maaseik) een openkerk dag voor de neo-gotische St.Martinuskerk. Geistingen Rozendorp Geistingen: Bezoek de St. Lambertuskerk met het grafmonument van bisschop Martinus Rutten en he Mariapark met de zeven vreugden van Maria.
Geistingen
Geistingen - grenssite, Kinrooi – uit zich als rozendorp met een culinair rozenmenu (restaurant de Ambassade) gedurende het rozenseizoen en het het rosarium van Luc Van Esser.
Samen met de Landelijke Gilde is Van Esser de draagvader van het project. Hij geniet Europese reputatie op het vlak van rozenkweek tot in de Engelse Society's toe.
Op zaterdag 23 en zondag 24 JUNI zal het Rozendorp Geistingen hoogtij vieren. Het Maasdorp bulkt dan van de gepaste kinder- en andere animatie, muziekoptredens, creatitiveit, rondleidingen, workshops, bezoeken aan het rozarium, zelfs het proeven van lekkernijen zoals rozenlikeur, rozenijsroom...0474/98 37 91 lucvanesser@hotmail.com (Luc Van Esser)

23-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Comfortfood en emo-eten
Comfortfood en emo-eten

B.V’s. komen ook in het nieuws met hun gewichtstoename en vooral –afname.
Hun speciale diëten met vlug succes (crash diëten) krijgen aandacht en hun voorkeuren voor bepaalde gerechten zoals het comfort eten (comfortfood) en emo-eten.

Voorbeelden comfort eten:
friet met …, hamburger, appeltaart, gebakken appelen, broodpudding, wafel met slagroom, kippensoep, ,chocolade, ijs, pannenkoeken, rijstpap, gehaktballetjes, stoofschotels, gebakken kip, …
Comforteten gaat over gerechten die we heel graag lusten, ons doen denken aan ‘vroeger’.
Ze bevatten - spijtig genoeg -  veel vetten, koolhydraten en/of suikers.
We verlangen naar naar die gerechten als we op reis zijn, of doodmoe of gefrustreerd komen van een vergadering. We gaan op zoek naar comfortfood om zo te proberen  de stress, de verveling enz. weg te eten door een snelle hap thuis, in een frituur.
Comfort eten en emo –eten liggen in elkaars verlengde.

Er gebeurde onderzoek over comfortfood: er zijn aanwijzingen dat door toediening van vetzuren het effect van de droevige emoties verminderde.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herman Cosijns : Ik noem God mijn onzichtbare Vriend.
Herman Cosijns : Ik noem God mijn onzichtbare Vriend.
Achtergrondinfo voor http://users.telenet.be/siti4/00spiritualiteit/VERSTILLING%20begeleiding.htm

Herman Cosijns is de secretaris-generaal van de Bisschoppenconferentie in België. Men noemt hem soms de ongemijterde bisschop; hij is tevens een parochiepriester.
In Kerk en Leven 11.01.2012 streepten we enkele interessante passages aan:
Waar zou u accenten willen leggen in het kerkbeleid van de toekomst?
Op de kern van het geloof: in een transcendente God die ons graag ziet. Verstaan zullen we het nooit, waarom Hij dat doet. Ik noem Hem altijd „mijn onzichtbare Vriend”. …
Ik leerde ik dat we als Kerk meer zichtbaar moeten zijn. Ik heb maar één echte zekerheid: het lijden beluisteren is een belangrijke taak voor christenen. Dat maakt ons pas geloofwaardig. Als we de pijn niet nabij zijn, hebben onze woorden geen betekenis.

 Hoe doe je dat, gelukkig zijn?
De diepste vorm van geluk is: in jezelf vrede vinden. Je duisternis aanvaarden, kun je maar als je je bemind weet.
Daarom speelt de God die ons bemint zo’n belangrijke rol. Hij ziet ons graag, niet voor onze goede daden, maar gewoon zoals we zijn.

19-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.India: leven en dood - Mahatma Gandi
India: leven en dood - Mahatma Gandi

Leven en dood liggen in India mentaal dichter bij elkaar dan in het Westen. Dit komt voor een groot deel door het idee van de reïncarnatie. Een persoon gaat nooit helemaal dood, hij leeft verder onder andere vormen, in een ander leven.
De crematie wordt overal in India toegepast en de as wordt verstrooid op heilige plaatsen (heilige rivieren, zee) en met ceremonies in urnen geplaatst.
De twee belangrijkste grafmonumenten die op de toeristische agenda staan, zijn het graf van Gandhi in Nieuw - Delhi en de Tai Mahal (Akra - grens Rajasthan): zie verder users.telenet.be/siti4/India (in opbouw).

Gandhi (1869 – New Delhi, 30 januari 1948) was een Indiaas politicus, jurist, vegetariër en een wereldbekend symbool voor vrede, gerechtigheid en geweldloosheid. We voegen er vaak aan toe Mahatma, Sanskriet voor "grote ziel". In India hoorden we vaak Bapu, "vader" van India en van het Indiase volk. Hij was voorstander van geweldloosheid als middel voor revolutie. Hij was sterke voorstander van de verzoening tussen hindoes en moslims in India. Daarvoor werd in 1948 te New Delhi vermoord door een extremistische hindoe.
In New Delhi Aan de oevers van de Yamuna rivier staat een eenvoudig vierkant platform van zwart marmer de plek waar Mahatma Gandhi is gecremeerd na zijn moord in 1948. Dit park wordt de Raj Ghat genoemd. Er is een stroom van bezoekers die in stilte en zonder schoeisel voorbijkomen om hem te begroeten en te herdenken.Het grafmonument en het omringende landschap en vooral de gewijde stilte van de stroom mensen laten een onvergetelijke indruk na, samen met de bekende afbeelding: Bapu als magere man, met brilletje en in een lang, wit zelf gesponnen lang kleed.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.India: Religieuze verdraagzaamheid, fanatisme en fatalisme
India: Religieuze verdraagzaamheid, fanatisme en fatalisme

In India leven veel religies vreedzaam naast elkaar. Af en toe zijn er spanningen en zelfs geweld. Volgens onderzoekers zijn er in elke godsdienst personen die onverdraagzaam zijn en met geweld optreden naar andere godsdiensten toe. Af en toe zijn er verdachtmakingen en opstootjes tegen de invloed en mogelijke bekeringen door christenen van moslims en hindoes.
De perikelen bij de onafhankelijkheid van India, die uitmondde in twee staten India en Pakistan, had een religieuze achtergrond: Moslims versus Hindoeïsme.
Gandhi, de nationale verzoener, bruggenbouwer bij uitstek, kon dit niet verhinderen en beschouwde dit als een persoonlijke nederlaag en een nederlaag voor India. Pakistan in het noorden - overwegend moslim - scheurde zich af van wat wij nu India noemen - overwegend hindoe. Sindsdien - 1947 - zijn er gespannen verhoudingen tussen beide naties.
Dat merk je als je dichter komt bij de grens met Pakistan. De wegen ernaar toe zijn beter omwille van het vervoer van troepen. Er is weinig of geen bebouwing.
Het fatalisme is zeker aanwezig in India: Het is de wil van Allah (Moslims), of: ons leven op aarde is een passage naar een ander (Hindoe - reïncarnatie).
Op de straten van India ziet men extreme armoede en bedelaars. Die worden wel soms opgevangen, maar structurele veranderingen zijn er weinig of niet. De laatste jaren werft men wel tijdelijke werkkrachten voor kleine opbouwwerken en vooral voor opruiming en dit in het kader van een betere openbare hygiëne.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grafmonumenten en symbolen: respecteren en soms vernietigen
Heel wat monumenten in India (en andere landen) verwijzen naar grafmonumenten en begraafplaatsen. Deze plaatsen worden met rust gelaten zoals dit ook het geval was in de tijd van de Romeinen met de catacomben.
Het is anders gesteld met de symbolen van regimes. Beelden van Hitler, ook straatnamen, werden na WO II verwijderd. Dat was niet of veel minder het geval met afbeeldingen van Napoleon. Bij het omverwerpen van dictatoriale regimes, zoals die van Sadam Hoessein (Irak) en van Khdafi (Libië) werden hun beelden en afbeeldingen vernietigd.
Ook de materiële symbolen van godsdiensten zoals kerken, boeken, cultusvoorwerpen... werden door tegenstanders vernietigd. Denken we aan de Jodenvervolgingen, de Beeldenstorm, aan het verwijderen van 'heidense' cultusvoorwerpen door de christelijke kerk.
Een van de meest spraakmakende voorvallen was toen de Taliban de Boeddhabeelden in 2001 opblies in Afghanistan. De twee Boeddhabeelden (52 en 38 meter) van Bamiyan werden tweeduizend jaar geleden door rondtrekkende Boeddha’s vervaardigd uit grote rotsen. In 2001 werden de beelden door de Taliban opgeblazen, omdat ze niet thuishoorden in de ‘ultieme moslimstaat’.
In de vallei van Bamiyan in Afghanistan worden de resten bewaard. Samen maken de duizenden fragmenten, variërend van stukjes pleisterlaag tot enorme rotsblokken,  90 procent van de originele beelden uit.
Japan, Zwitserland en UNESCO hebben hun steun beloofd voor de herbouw van de beelden. Het cultuurlandschap en de archeologische ruïnes van de Bamiyanvallei werden in 2003 door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. http://www.dewereldwonderen.nl/algemeen/boeddhabeeld-bamiyan-herbouwd/
De Boeddhabeelden waren geen officiële wereldwonderen, maar werden wel door velen bewonderd. Vaak verwijst men in een adem naar de zeven wereldwonderen uit de klassieke oudheid: Piramide van Cheops; Hangende tuinen van Babylon; Tempel van Artemis in Efeze; Beeld van Zeus te Olympia; Mausoleum van Halicarnassus; Kolossus van Rodos; Pharos van Alexandrië.
We zullen nog beleven dat wereldwonderen uit andere culturen in lijstjes worden gezet.
De lijsten van het Werelderfgoed van de Unesco levert al heel wat materiaal.

18-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.India – Taj Mahal
India – Taj Mahal
In onze website beschrijven we onze reiservaringen: http://users.telenet.be/siti4/india.htm (in opbouw) In deze blog geven we achtergrondinformatie over de architectuur en het liefdesverhaal dat aan de grondslag ligt.

De Taj Mahal is een 17e-eeuws bouwwerk in de Noord-Indiase stad Agra (Uttar Pradesh). Het is een mausoleum dat tussen 1631 en 1648 werd gebouwd in opdracht van de Indiase grootmogol Shah Jahan, als grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed overleed. Later werd ook zijn eigen lichaam erin bijgezet naast de tombe van zijn vrouw.
Het gebouw is het hoogtepunt van de mogol-architectuur, een mengvorm van islamitische en hindoe-architectuur. In 1631 stierf Mumtaz Mahal, de tweede vrouw van Shah Jahan, keizer van het Mogoelrijk ten tijde van de grootste welvaart, tijdens de geboorte van hun veertiende kind, Gauhara Begum. Hij beloofde zijn vrouw een gebouw te laten bouwen dat net zo mooi was als zij.
De hofkronieken over Shah Jahans verdriet verhalen van de liefdesgeschiedenis die traditioneel wordt gezien als de bron van inspiratie voor de bouw van de Taj Mahal.
De bouw van de Taj Mahal begon in 1632, een jaar na de dood van Mumtaz Mahal. Het belangrijkste praalgraf werd voltooid in 1648 en de omringende gebouwen en de tuin werden vijf jaar later afgewerkt. De Taj Mahal is gebaseerd op ontwerptradities van de Perzische architectuur en de eerdere Mogoel-architectuur.
Specifieke inspiratie kwam van succesvolle Timoerid- en Mogoelgebouwen, met inbegrip van de Gur-e Emir (de tombe van Timoer Lenk in Samarkand), Tombe van Humayun, Tombe van Itmad-Ud-Daulah (ook wel de Baby Taj), en Shah Jahan’s eigen Jama Masjid in Delhi. Terwijl vroeger Mogoelgebouwen vooral werden gebouwd van rode zandsteen, bevorderde Shah Jahan het gebruik van wit marmer ingelegd met halfedelstenen. Gebouwen onder zijn beschermheerschap bereikten nieuwe niveaus van verfijning. Jean-Baptiste Tavernier zorgde voor de mythe dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat aan de overkant van de rivier de Yamuna nog een tweede mausoleum van zwart marmer zou verrijzen, bedoeld voor de grootmogol zelf, maar dat dit nooit tot stand is gekomen omdat Shah Jahan in 1666 in gevangenschap stierf. Hij werd in dat jaar in de Taj Mahal bijgezet.
In een uitzending van National Geographic jan. 2012 werd de hypothese van een tweede, zwarte mausoleum aan de kant geschoven door onderzoekers. Ze vonden wel archeologische vondsten, maar die wijzen op de aanbouw van een tuin die een spiegeling was de grote tuin van de Taj Mahal.
(bronnen: Wikipedia, reisgidsen en eigen opzoekwerk in Google),

17-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Phil Bosmans overleden
Toen ik bezig was een nieuwe blog te maken, vernam ik op de radio dat Phil Bosmans - de man van De Bond zonder Naam - vanmorgen dinsdag 17jan. 2012 - overleed in Mortsel. Hij was bijna 90 jaar.

Ik heb de beste herinneringen aan hem en velen met mij. Ik woonde ooit eens een voordracht van hem bij en ik vroeg welke mensen hem de spreuken aanleverde voor de spreuken van de Bond zonder Naam. Met een twinkeling in zijn ogen met zijn zangerig Limburgse accent zei hij: Ik doe dit allemaal op mijn eentje.

Meest bekend waren zijn kleine pancartes met spreuken die je in vele huiskamers aantrof op de dressoir of op de schoorsteenmantel.
Hij was een gevierd en bekroond schrijver. Zijn boek ‘Menslief, ik hou van je’ 1972 was een van de meest verkocht boeken in Vlaanderen. In Duitsland werden tot in totaal twee miljoen exemplaren verkocht. In 1968 en 1991 ontving Phil Bosmans de Visser Neerlandiaprijs en de prijs van de Vlaamse Gemeenschap in ontvangst nemen.

Al die gegevens kan je vinden op internet en op de website http://www.bzn.be/NL/index.php
Ook deze website bracht al het nieuws van het overlijden van Phil Bosmaans.
En in een raampje op de Home stond onder zijn foto: Mijn laatste woord: dankbaarheid.

Phil: Welke spreuk zou je bedacht hebben bij je heengaan? Je zou zeker een glimlach bij mij en vele anderen uitlokken.
Je foto op de website van BZN lacht me toe, dat is je antwoord.
Dank je wel.

13-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Sint-Truiden: heiligenlevens en abdijen
Naar Sint-Truiden: heiligenlevens en abdijen

Bloggers die mijn interesse kennen voor heiligenlevens en abdijen - zie mijn publicatie Kerken, heiligen en toerisme (2011), Antwerpen, Halewijn – attenderen mij geregeld op interessante daguitstappen. Zo kreeg ik een mail van Guy P. :

“Noteer almaar een daguitstap naar Sint-Truiden, in de lente tussen 17 maart en 17 juni 2012 o.a. tentoonstelling over mystieke streekheiligen Christina de Wonderbare (of: Mirabilis) en Lutgardis in onze Begijnhofkerk, over Clara in het museum de Mindere (bij de minderbroeders), Trudo en Eucherius in de kleine schatkamer van de hoofdkerk. Welkom. Mooiste tijd van het jaar is hier de bloesemtijd, meestal tweede helft van april: dit jaar misschien vroeger.”
Ik kijk er al naar uit Guy P.

Kijk vooraf ook naar de website van de dienst Toerisme Sint-Truiden om nog enkele andere aspecten te leren kennen: fruitstad, wandelen, abdijen en kloosters, uitstappenplanner en berichtjes via Facebook, Twitter.
Surf naar http://www.toerisme-sint-truiden.be/Startpagina-Toerisme.html

12-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerststal opbergen en kinderlogica
Kerststal opbergen en kinderlogica

In de meeste gemeenten worden de kerstbomen na Driekoningen door de gemeentediensten (vroeger door jongeren) opgehaald om verbrand te worden, met de brandweer op de achtergrond en de jeugdbewegingen en organisaties op de voorgrond, die drankjes en versnaperingen verkopen om hun kas te vullen.

In vele grote warenhuizen in de VS gaan de kerstbomen met alles erop en eraan gedumpt wat goedkoper uitvalt. Meestal gaan we de versieringen afdoen en opbergen voor volgend jaar. Het behoort tot de jaarlijkse rituelen die we graag in stand houden.

Ook gebeurt dit met de kerststal waar we de beeldjes in aparte kartonnen dozen opbergen. In dit verband hoorde ik een pittige anekdote van een jongetje van vijf die voor het kerstfeest het beeld van het kindje Jezus in een lade bij oma had gevonden. Oma zou dit beeldje plaatsen in de kerststal op Kerstmis zelf. Het jongetje zei: 'Oma, je moet Jezus zo vlug mogelijk op een andere plaats leggen, want hier heeft het niet genoeg adem.'

En zo kwamen op een andere anekdote in verband met Sinterklaas. Een jongetje van zes zei tegen zijn oma: "Het zou toch erg zijn als Sinterklaas nu zou doodgaan. Niet enkel voor hem maar vooral voor de kinderen over de hele wereld.'

Je moet wel creatief en empathisch zijn om 'respectvol' om te gaan met die kinderlogica.

05-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Driekoningen en sterzingen
Driekoningen en sterzingen

Driekoningen wordt in Keulen en in vele streken en steden in Duitsland goed gevierd.
In onze streken beperkt zich dat meestal tot het sterzingen door kinderen (vroeger ook door volwassenen) om geld te verzamelen voor het goede doel of voor snoep en zakgeld.

Meer verspreid is de Driekoningentaart met frangipane of appel. In de taart is een boon verstopt en de persoon die de boon terugvindt is die dag "koning(in)" en mag een kroon dragen.

Een van de gebruiken in sommige streken in Duitsland is dat huizen gezegend worden en daarvoor een merkteken krijgen, met kalk op de deurstijl.
20 C + M + B 12 betekent dat in het jaar 2012 dit huis werd gezegend, de C, M en B verwijzen naar de beginletters van de namen van de drie koningen Caspar, Melchior en Balthasar.
Onlangs las ik zowel in Kerk en Leven als in Wikipedia dat deze uitleg over C M B de afkorting is van een huiszegen Christus mansionem benedicat: Christus zegene deze woning. Voor mij moeilijk uit te maken welke de juiste uitleg is. Ik blijf opteren voor de beginletters van de drie koningen (wijzen), in combinatie met de zegening van het huis.

In de Dom van Aken bevindt zich een schrijn waarin relikwieën van de Drie Koningen bewaard worden? Dit schrijn is het grootste goudsmeedwerk dat in de Middeleeuwen vervaardigd werd. Ongeveer veertig jaar is eraan gewerkt en het is 220 cm lang, 110 cm breed en 153 cm hoog. Het vertoont de vorm van een basilica en bestaat uit twee sarcofagen waar een derde bovenop geplaatst is. Het is gemaakt uit goud en het binnenwerk uit eikenhout. In de zijwanden staan meerdere beelden van apostelen en andere figuren, alle uit verguld zilver. Meer dan duizend edelstenen vullen het geheel aan.

Prachtige en unieke religieuze kunst.

27-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint - Salvatorskathedraal Brugge - ook basiliek?
Ik heb bij uitgeverij Halewijn (Antwerpen) een boek uitgegeven Kerken, heiligen en toerisme met o.a. een kleine bijdrage over de Sint-Salvatorskathedraal, waarvan ik zeg dat ze ook een basiliek is. Ik weet wel – ik ben een geboren Bruggeling – dat dit vreemd klinkt, maar ik heb me gesteund op Wikipedia lemma basilieken.
Wikipedia - St Salvators: vermeld in de lijst van de basilieken in België. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_basilieken#Belgi.C3.AB Maar ik vond nergens op Google een bevestiging. Ik kreeg al enkele reacties (Bruggelingen) om te zeggen dat ik fout ben.

Ik vroeg het aan Jan Tilleman van de kathedraal om uitsluitsel te geven:
“Er zijn tot nu toe geen documenten waar er sprake is van een basiliek. Er zijn in de kathedraal ook geen attributen aanwezig zijn, die verwijzen naar een basiliek (zoals in de H. Bloedbasiliek).
Ik vermoed dat er hier verwarring is tussen het gebruik van termen: basiliek en kathedraal. De Sint-Salvatorskerk is een kathedraal sedert de heroprichting van het bisdom in 1834.”

Voor een correctie in het boek is het nu te laat; de boreling ligt al op de Boekenbeurs.

Kerken, heiligen en toerisme 
reclametekst van uitgeverij Halewijn.
http://www.kerknet.be/microsite/halewijn-uitgeverij/catalogus/uitgave.php?uitgaveID=1470
 "Kerken, heiligen en toerisme
Dit boek is bestemd voor wie graag religieuze cultuur, bedevaartroutes en evenementen zoals processies kiest voor een uitstap of een reis. Het beschrijft meer dan 100 grote en kleine kerkgebouwen, bedevaartsoorden en ander religieus erfgoed in België, Frankrijk en Italië. De selectie is een persoonlijke keuze van de auteurs en wil geen aanspraak maken op representativiteit of belangrijkheid. Alle beschreven plaatsen zijn per land alfabetisch gerangschikt op gemeente. De plaatsbeschrijvingen worden aangevuld met achtergrondinformatie waar nodig. Georges De Corte is professor emeritus aan de Universiteit Antwerpen. Hij schreef dit boek samen met zijn echtgenote Marleen Moeremans, internist-geriater. Catalogusprijs 20 euro."

09-08-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heiligen en heiligenbeelden
Heiligen en heiligenbeelden
In kerkgebouwen en huiskamers staan vaak gipsen heiligenbeelden.
De heiligen achter deze beelden worden vereerd met kaarsjes en gebeden.
Sinds het tweede Vaticaans Concilie (1962-65) werden deze beelden nochtans meer en meer uit de kerkinterieurs verwijderd.
Devotiebeelden in gips worden doorgaans als minderwaardig beschouwd. Het zijn industriële serieproducten, die vanaf het midden van de 19de eeuw massaal werden verspreid. Ze zijn de exponenten van het katholieke reveil van de 19de en 20ste eeuw en getuigen van een glorieuze maar strak geleide Kerk en van een volkse, sterk doorgedreven devotiecultuur. Tot op vandaag zijn ze dragers van geloof en er gaan meer en meer stemmen op in studiedagen en publicaties om met dit - ogenschijnlijk minderwaardige – erfgoed niet lichtzinnig om te gaan.
Documentatie Heiligen:
Op Google zoeken met ‘Heiligenkalender’ en ‘Lijst van christelijke heiligen’.
Een zeer veelzijdige Nederlandstalige site is www.heiligen-3s.nl/index.php met 5249 heiligen. Een interessant boek is Het Heiligenboek van Tom Zwaenepoel (Lannoo, 2008).

08-08-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leven na de dood?
Leven na de dood?
We willen meestal zekerheid hebben over leven na de dood. De idee dat het na de dood met alles is afgelopen is voor velen ondraaglijk, omdat dan het leven geen enkel zin zou hebben gehad. Gelovigen en niet - gelovigen kunnen geen 'zekerheid' verkrijgen over leven na de dood. Geloven dat we op een of andere manier verder leven na de dood geeft troost, hoop en vertrouwen.

Gebed voor Ianka een vroeg gestorven kind
God, ik weet niet waar Je woont,
misschien boven de wolken,
vast heel dicht bij de zon.
God, Ianka komt eraan, Heel plotseling gestorven, voorgoed bij ons vandaan.
Doe voor haar open, God, want wij blijven hier achter,
Wij kunnen niets meer doen.
God, Ianka komt eraan.
Wil Jij haar goed ontvangen, Je armen om haar slaan?
Bron: Naomi Van der Velden pastor Sint - Vincentius GZA Antwerpen

Gebed voor een overleden partner
(...) Jij zult altijd in mijn gedachten zijn.
Ik zal nog van je dromen en je stem nog horen.
Ik kan niet begrijpen dat jij weg bent, voorgoed. (...)
Bron: Marinus Van den Berg, pastor

Deze en andere teksten over kristelijke spiritualiteit verschijn in 2012 in een apart cahier ADEM (uitgeverij Halewijn, Antwerpen)



>

Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!