Foto
SkODA NOSTALGIE
De Geschiedenis van Skoda
30-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1000 B 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1000 B 1964

30-12-2007 om 13:22 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Skoda 1000 MB 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen De Skoda 1000 MB 1965
De eerste prototypes van een compleet nieuw model werden
ontwikkeld in 1956,en werden in 1964 aan het publiek gepresenteerd
als de Skoda 1000 mb .
Voor de produktie van de 1000 mb werd in Mlada Boleslav, naast de oudefabriek , een geheel nieuwe produktie locatie gebouwd.

De nieuwe Skoda had een watergekoelde viercylinder motor met een inhoud van 988cc en een vermogen van 45pk .
De motor lag achterin de auto.

De Skoda 1000 MBG Sedan en de tweedeurs Skoda 1000 MBX
met twee carburateurs en 49pk waren varianten van het basismodel.

De "embees" werden continu verbeterd; in 1967 werden de Skoda 1100 MBX met een 1107cc motor toegevoegd aan het modellen gamma. 

30-12-2007 om 13:21 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda

Skoda is een Tsjechische machinefabriek uit Mlad oleslav en een automerk van de Volkswagen Group.

De machinefabriek werd in 1859 opgericht door de Graaf Wallenstein-Vartenberk. In 1869 werd de fabriek verkocht aan Emil Skoda en omgevormd tot een moderne staalfabriek. Skoda ging locomotieven, stoomturbines, vliegtuigen, schepen en wapens produceren. Skoda ging ook generatoren en elektromotoren bouwen. In 1946 werd Skoda genationaliseerd.

De Skoda Holding a.s. is nu (2007) volledig eigendom van de internationale investeringsmaatschappij Appian Group. Eind 2003 telde Skoda 5500 werknemers en behaalde het een omzet van 350 miljoen euro. De divisie Skoda Power fabriceert voornamelijk stoomturbines voor energiecentrales. De divisie Skoda Transportation bouwt rollend materieel (bijvoorbeeld de Astra/Vektra/Anitra-lagevloertram) en levert de elektrische uitrusting voor o.a. trolleybussen.

In 2005 heeft Skoda rollendmaterieelfabrikant D Vagonka overgenomen.

30-12-2007 om 13:17 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 1202 S 1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 1202 S  1966

30-12-2007 om 13:13 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (9 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SKODA 1200,1201 & 1202
Klik op de afbeelding om de link te volgen

SKODA 1200,1201 & 1202

In 1952 kwam de Skoda 1200 op de markt. De Skoda 1200 die de 1100 opvolgde, viel op door zijn 'ronde' carrosserie. Hoeken had de wagen niet, alles was even rond, en men vond het prachtig. De motor was afgeleid van die uit de 1102 maar had nu een cylinderinhoud van 1221cc. De carrosserie was nu geheel van staal (in de 1101/1102 serie werd ook hout gebruikt), wat een grotere serieproductie mogelijk maakte. De Skoda 1200 werd daarna al snel ook in andere carrosserievarianten aangeboden, zoals bestel, station, en ambulance. Het model bleef in productie tot 1956, de stationcar werd zelfs nog tot in 1970 gemaakt. Ondanks het in de praktijk erg ruime, betrouwbare en economische wagens waren, bleef hun succes vrijwel tot Tsjechoslovakije beperkt.

30-12-2007 om 13:11 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda / Tatra 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda / Tatra 1952

De speciaal voor belangrijke bezoeken van president Antonin Zápotcky ontwikkelde,  Tatra een gepantserde VOS limousine.
Het was een vreemde eend in de bijt.
Deze Tatra constructie met een motor van vrachtwagenfabrikant Praga en een koets van busbouwer Karosa Vysoké Myto kreeg uit prestigeoverwegingen het Skoda merklogo op de radiator.

30-12-2007 om 13:05 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Hispano Suiza 1925
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Hispano Suiza  1925
Al vanaf de jaren twintig tot veertig van de vorige eeuw bouwde Skoda een reputatie op als fabrikant van grote, luxueuze wagens in de top van de markt. Het begon allemaal met de licentiebouw van de Skoda Hispano Suiza uit 1926, waarin de eerste president van Tsjecho-Slowakije, T.G. Masaryk, zich liet rondrijden. Ook de Keizer van Japan was in het bezit van deze luxueuze Skoda.

in Plzen ( Pilsen) werd de Skoda - Hispano Suiza gemaakt. Een luxueuze auto in de duurste klasse, onder Franse licentie gebouwd. Overigens de enige auto die Skoda ooit in licentie zou bouwen. De reputatie van de auto's was bijzonder goed, de door Skoda gebouwde versie was volgens overlevering een betere auto dan het Franse origineel! In 1928 kwam men met een complete nieuwe lijn auto's, onder andere in de vorm van de typen 4R (een 1944cc viercylinder van 32 pk, en vier

30-12-2007 om 12:58 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
29-12-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.welkom
Klik op de afbeelding om de link te volgen

29-12-2007 om 23:27 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto

Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!