Inhoud blog
  • Oude treinstations van België.
  • De Walschaertsschaar.
  • Springbok in actie.
  • Springbok in actie.2
  • Steamtrains8a
  • Steamtrains8
  • Steamtrains7a
  • Steamtrains7
  • Steamtrains6a
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Koninlijke Model Yacht Club Antwerpen
  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    lambretta_patrick
    blog.seniorennet.be/lambret
    Archief
  • Alle berichten
    Stoomtreinen.

    30-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De aandrijving.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de foto's zie je eerst de rookkist, daar wordt de ketel op aangesloten, langs daar wordt de stoom via leidingen aan-en afgevoerd, hier komen ook de vlampijpen uit die van de vuurkist komen en langs de schouw zowel de rook en de verwerkte stoom afvoeren.
    Op de andere foto's zie je twee stoomcilinders met hun aansluitingen, door de aanwezigheid van de binnenliggende bakschuiven, is het wel een beetje wringwerk om alles op zijn plaats te krijgen.
    Voor de techneuten, bakschuiven kan je vergelijken met de kleppen van een ontploffingsmotor, zij regelen de aan-en afvoer van de stoom, zoals de mengeling zuurstof-brandstof bij een ontploffingsmotor. Maar....de stoomcilinder werkt in beide richtingen, dat verklaard dan ook zijn grote kracht.

    30-11-2005 om 00:00 geschreven door papie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    29-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regeling van de aandrijving.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een stoomtrein, ook het schaalmodel, kan vooruit en achteruit gereden worden, op de foto's zie je het mechanisme waarmee je de trein in zijn vooruit en achteruit kunt zetten, dit wordt geregeld met vier excentrieken die op een van de assen zijn gemonteerd, door een hendel in de cabine wordt deze bediend, zij regelen gewoon de stand van de bakschuiven die de stoom verdelen over de cylinders.
    De middelste excentriek dient om de waterpomp aan te drijven, tijdens het rijden kan je hiermee het water op zijn juist peil houden, heel belangrijk want een stoomketel verbruikt veel water en de ketel mag zeker niet met te weinig water gevuld zijn, dit kan zeer schadelijk zijn voor de stoomketel.

    29-11-2005 om 00:00 geschreven door papie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    28-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna afgewerkt !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bijgaande foto's laten de Scamp zien in een bijna afgewerkte toestand, met zijn noodzakelijke leidingen, zijn geplaatste watertanks en de cabine.
    Ook is hij reeds geschilderd en nu nadert hij toch stilaan zijn voltooing

    28-11-2005 om 00:00 geschreven door papie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voilà, volledig afgewerkt !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de foto linksboven zie je de aansluitingen voor de blower, de drukmeter en niet te vergeten de stoomfluit.
    Rechtsboven in het midden bemerk je een hendeltje voor de regulator (het gaspedaal) want je moet natuurlijk de snelheid van de loc kunnen regelen.
    En daar onder de vulmond om de kolen in te brengen, want dat zijn de benodigheden om stoom te verwekken, water, kolen waar je een goed vuurtje mee kan stoken en.... rijden maar.
    Linksonder de volledig afgewerkte stoomlocomotief en rechtsonder de loc op het rijspoor, en rijden doet hij hoor, zonder problemen trekt hij mijn 78kgr mee en als het moet meer.

    27-11-2005 om 00:00 geschreven door papie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    24-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op het spoor !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-11-2005 om 00:00 geschreven door papie

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    » Reageer (0)


    Archief per week
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 18/12-24/12 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Gastenboek
  • Wandelgroeten uit Schelle,
  • groeten uit Keerbergen
  • Avond groetjes
  • mooie site
  • groetjes uit Keerbergen (vl. br.)

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Laatste commentaren


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!