Zoeken in blog

Inhoud blog
  • DCR (NL)
  • TIGRE
  • PRASO
  • SALTOR
  • FUSEE
  • CYCLE LA PERLE
  • THE COLD CROWN BICYCLE
  • PARIS SPORT
  • DAVID SCHOTTE
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • PROPHETE (D)
  • STEINWEG (D)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • PEERLESS -- USA (import naar NL)
  • BURGERS (NL)
  • DAHON (USA)
  • VREDA SPORT
  • CHAMPION
  • THE BRISTOL ENLAND (GB)
  • PICARDY (FR)
  • VELOS PIETERS ( Fr )
  • HERKRO
  • RIJWIEL ADONIS (NL)
  • RIJWIELEN LUXE
  • CYCLES ESSOR
  • CYCLES LUCIEN MICHARD
  • RUBI
  • BAYARD
  • VANQUELEFS
  • CYCLES TOURNEBRIDE
  • BS SPECIAL (GB)
  • B.S.A. (GB)
  • CYC. LION VICTORIEUX
  • LION RAPIDE
  • L' AVENIR
  • CYCLES VERMEULEN
  • EASY
  • COREA
  • DUMBO
  • RALEIGH (GB)
  • CYCLES ALPHONSE THOMANN (Fr.)
  • CYCLES RAY. IMPANIS
  • CYCLES LEA
  • EXELCIOR
  • BLEUBIRD (USA)
  • CYCLES LA SIRENE DES FLANDRES
  • CRECENT --- Zweden
  • PRASO
  • FIRMA WITTLER (D)
  • BOBBIN ( LONDON GB)
  • INVICTA (GAZELLE- NL)
  • NORMANDIE
  • CYCLES ROAL & CYC. RAKAM
  • CYCLES DEVAUX
  • MUSTANG (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • SPLENDOR - RADIUM
  • 4 MOTEURS
  • CYCLO
  • CYCLES EXPORT
  • NORTA
  • RIJWIELEN RIA
  • CYCLES VERDUN
  • CYCLES CAM. RENIER
  • CYCLES LAURENT
  • BAUDOUIN ROYAL
  • FAMA
  • CYCLES AS-THOR
  • CYCLES VICI
  • Cycles JONGE AREND
  • RIJWIEL STORMVOGEL
  • CYCLES ROYAL JENNY
  • NORTA
  • CYCLES DEPONDT
  • CYCLES M.BONTE
  • CYCLES BOELAERT
  • EDITH Rijwielen
  • TIELTIA
  • CYCLE BARNUM
  • THE RUDI
  • THE MAPLELEAF MLD
  • THE DURA
  • CYCLES LATEKOMERS
  • NOVY
  • Cycles SABENA & SOLIMAN
  • ROODE LEEUW / LION ROUGE / SPRINT
  • GAZELLE FIETSEN (NL)
  • Balhoofdplaatje SUPERIA en VELO-MOTO
  • SUPERIA Zedelgem - BelgiĆ«
  • ROYAL NORD
  • ROYAL NORD
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
    Merkplaatjes, klevers en transfers
    Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
    23-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORMANDIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsenfabrikant Normandie -- Bruggeman--Lokeren

    23-03-2024 om 11:54 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES ROAL & CYC. RAKAM

    Cycles Roal - Ludovic - Mons/Bergen

    Cycles Rakam - Ludovic - Mons/Bergen





    23-03-2024 om 11:47 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES DEVAUX
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Devaux -- La Louviere

    23-03-2024 om 11:38 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUSTANG (NL)

    MUSTANG : DE RIJWIELFABRIEK IN ASSEN: 1910 - 1985  - NEDERLAND

    Tot 1900 was de ambtenarenstad Assen nog maar weinig geïndustrialiseerd. Toen vestigden zich in Assen onder andere  een exportslachterij, een zuivelfabriek en een ijzergieterij. De gebroeders Harm Pieter de Geeter (geboren 1878) en Tiemus Egenius de Geeter (geboren 1886) werkten als machinisten in de exportslachterij. In 1910 startten ze zelf met een nikkel- en moffelfabriek aan de Boukegang (tegenwoordig de Prins Hendrikstraat) in de buurt van het station Assen. Dat was de kiem van de Rijwielfabriek Mustang, die 74 jaar zou bestaan.

    Het fabriekje aan de Boukengang werd te klein en Harm en Tiem zochten naar groeimogelijkheden. In oktober 1917 kochten de broers voor 2500 gulden een perceel bouwgrond aan de Paul Krugerstraat in Assen. Voor 450 gulden werden ze ook bezitter van het naastgelegen ‘perceel tuingrond met weg naar de Kloekhorststraat’ op de Galgenkamp. Dit was een ruime plaats om het bedrijf verder te laten groeien. In november vroegen Harm en Tiem bij de gemeente Assen een vergunning aan voor ‘de oprichting van een nikkel- en ijsfabriek met zuiggasmotor van 35 pk en ijsmachine van 20.000 calorieën.’

    In juli 1918 was het nieuwe fabrieksgebouw al in gebruik genomen. Hier hadden Harm en Tiem finaal de ruimte om zelf fietsframes en complete fietsen te produceren. Het was zeker geen makkelijke tijd, door de Eerste Wereldoorlog was er een gebrek aan rubber voor de banden en waren onderdelen soms moeilijk verkrijgbaar en ergerlijk duur. Ze verkochten de fietsen onder de merknaam "Mustang" en "Albatros" aan fietsenhandelaren in Noord Nederland. Het vernikkelen en verlakken van fietsen en onderdelen was in deze periode nog wel het hoofdwerk. Pal naast de nieuwbouw van de rijwielfabriek werd een pand van witte steen opgetrokken. Daarin richtten de gebroeders De Geeter een ijsfabriek op. De productie van ijs voor de koeling van winkels zoals slagerijen was een heel lucratief inkomen.

    De jaren '20 waren een wisselvallige periode waarin de fiets enorm in populariteit toenam. Waren er in 1919 nog ruim 860.000 fietsen in Nederland, in 1924 waren dit al meer dan 1.750.000. Daar profiteerde ook Mustang van. De concurrentie was wel groot, want grote hoeveelheden goedkope Duitse fietsen kwamen op de markt. De prijzen gingen daardoor in hoog tempo omlaag: zeker 8% per jaar. Door de economische depressie die in 1929 stapsgewijs over Europa trok, daalde vanaf dat jaar ook de fietsproductie in Nederland.

    In de jaren dertig ontwikkelde Roelf de Geeter een aantal 'nieuwigheden'. Dit zorgde voor een nieuw type velo, die halverwege de jaren '30 de markt opging als de Mustang Octrooifiets. Rond 1930 kwam ook de zoon van Harm Pieter de Geeter, Roelf de Geeter (geboren 1909) in het bedrijf.

    Ook de jaren '30 moeten zeer instabiel geweest zijn. De eerste jaren hadden ze veel hinder van de economische crisis. Vanaf 1934 gingen, landelijk gezien, de productiecijfers weer opwaarts, maar de consument had nog steeds niet veel geld om te spenderen. Het einde van de crisis kwam pas rond 1936 in zicht. Pas toen kwam er ook een einde aan de prijsdaling van de fiets: in 1936 kostte een fiets nog maar 1/5 (!) van wat de fiets rond 1920 waard was. In 1939 was het aantal fietsen toegenomen tot 3.300.000, dat was een verdubbeling in 15 jaar. Toch stonden de winstcijfers onder druk. Niet alleen in Nederland vonden de Mustang-fietsen hun weg naar de fietsenhandelaren, ook het buitenland had veel interesse voor de oerdegelijke kwaliteit die Mustang leverde. In de dertiger jaren was er uitvoer naar verschillende Europese landen maar ook  Indonesië en Argentinië.

    In 1937 brandde de lakkerij (het linkerdeel van het gebouw) helemaal uit. Met de verzekering werd uiteindelijk een overeenkomst bereikt en kon de lakkerij opnieuw worden opgebouwd.

    In de loop van de Tweede Wereldoorlog kwam de rijwielfabricage vrijwel stil te liggen, zoals dat in de hele sector gebeurde. Een deel van het personeel werd in Duitsland te werk gesteld. De ijsfabriek daarentegen draaide op volle toeren want de Duitsers hadden deze opgevorderd om bederfelijke eetwaren in op te kunnen slaan. Roelf de Geeter moest er voor zorgen dat de ijsfabriek bleef draaien. Het waren moeilijke jaren, want de vaste lasten moesten betaald worden, maar er  waren amper inkomsten en het bedrijf leed ferm verlies.

    Na de oorlog kochten steeds meer winkeliers eigen koelkasten en liep de vraag naar ijs terug. De omstandigheid om finaal met de ijsfabriek te stoppen was denkelijk de brand die in 1948 in de rijwielfabriek uitbrak. Alleen de buitenmuren van het pand bleven toen overeind staan! Het fabrieksgebouw moest opnieuw opgebouwd worden. Het gebouw van de ijsfabriek werd nu als fietsenmontagewerkplaats en voor de opslag gebruikt. In korte tijd werd er een nieuwe fabriek gebouwd. De eigenaren richtten zich nu volledig op de fabricage van fietsen. Voor de nieuwe en moderne fabriek schaften ze o.a .een moffelinstallatie aan, waarmee ze per week 1000 frames konden lakken. De rijwielfabricage werd twee keer zo groot als voor de oorlog. De dagelijkse leiding van het bedrijf lag inmiddels bij Roelf.

    Mustang verkocht zowel complete fietsen als fietskaders en onderdelen. De cliënten waren rijwielhandelaren en de zogenoemde zelf monterende groothandelaren. De twee vertegenwoordigers bezochten de fietsenmakers in de regio en leverden de fietsen, frames en onderdelen af. Een derde (zelfstandige) vertegenwoordiger reisde per trein het hele land door om fietskaders aan de zelf monterende grossiers te verkopen. Zij brachten vervolgens hun eigen merk aan op de fietsen. Framebouw voor andere bedrijven was een steeds belangrijker bedrijfsactiviteit geworden. Belangrijkste concurrenten van Mustang hierbij waren De Wilde uit Volendam en de Amsterdamse bedrijven Van Raam en Vrolijk De Groot. Mustang was in omvang de nummer 2 van Nederland. De concurrentiestrijd was fel. De framebouwers kwamen, in Amsterdam, diverse keren bij elkaar om prijsafspraken te maken, maar deze afspraken werden daarna vrijwel meteen weer geschonden.

    In 1950 bestond de fabriek 40 jaar en dat werd op 10 oktober - samen met de bijna 50 man personeel en veel genodigden uit binnen- én buitenland - groots gevierd. In het begin van de jaren vijftig kwamen de fietsen met hulpmotor in gebruik en in de mode. Mustang antwoordde hierop met 50cc-hulpmotoren van Rex uit München met snaaraandrijving op Mustang-fietsen met een verzwaard frame te monteren. Na enkele jaren stopte Mustang echter met de gemotoriseerde tweewielers. Ook de octrooifiets werd rond deze tijd uit de productie genomen.

    Begin jaren zestig kwamen de twee zonen van Roelf de Geeter, Harry en Henk, in het bedrijf. Ze kregen zeker geen voorkeursbehandeling! Ze moesten immers alle takken van het bedrijf leren kennen, incluis ook de smerige klusjes in de productie. In 1962 opende Mustang in de vroegere ijsfabriek een toonzaal. Deze was bedoeld om de rijwielhandelaren te tonen wat de Mustang rijwielfabriek in huis had. Het betekende echter het einde van de goede zakenrelatie die Mustang had met de handelaars. Ze verdachten ten onrechte Mustang van rechtstreekse verkoop aan particulieren en boycotten het bedrijf. De verkoop van complete fietsen aan winkels liep nu sterk terug.

    In de jaren '60 werd veel gedaan om de bekendheid verder te vergoten, dat zowel richting de fietsenhandel als naar de particulieren.  Dat gebeurde via advertenties, stands op beurzen en bij evenementen.  Mustang reed ook mee in de reclame caravaan van de Ronde van Drenthe. Ook was Mustang enkele jaren sponsor van een jeugdwielerteam bij de Jeugdtour van Assen.

    Het  CBR-kartel  ( Centraal Bureau voor de Rijwielhandel): hield Mustang constant in de gaten en deelde herhaaldelijk boetes uit, bijvoorbeeld voor levering aan niet-kartelleden of voor een verkoop onder de door het kartel vastgestelde prijs. De werkwijze van het kartel was strijdig met Europese regelgeving, maar de Nederlandse overheid liet het al die jaren gebeuren. Zoals nagenoeg alle fietsenfabrikanten, grossiers en handelaars, was Mustang aangesloten bij de CBR. Dit kartel domineerde de hele Nederlandse rijwielbranche. Er werden bindende afspraken gemaakt over verkoopprijzen maar ook over wie wat mocht en wat niet. Framenummers moesten bijvoorbeeld worden geregistreerd, alle levering moesten precies worden bijgehouden en zaken doen met niet-CBR-leden was uit den boze. De heren De Geeter hebben altijd een gespannen relatie gehad met het CBR en ze legden de regels geregeld naast zich neer. In 1970 was voor Mustang de maat vol: de directie besloot na het zoveelste conflict uit het CBR te stappen. Deze stap betekende dat Mustang officieel niet meer mocht leveren aan CBR-leden én dat CBR-leden geen zaken mochten doen aan Mustang. Toch kwam Mustang eenvoudig aan de nodige onderdelen. Leveranciers wilden uiteraard nog steeds graag leveren en kwamen niet meer met hun eigen camions naar Assen, maar lieten de leverantie door een transportbedrijf doen. Ook de omzet had weinig te lijden onder de breuk met het CBR. De verkoop aan particulieren was inmiddels erg belangrijk en bleef sterk groeien.

     De levering van fietskaders aan groothandelaren nam af; het verschijnsel van de zelf monterende grossier was aan het verdwijnen. Voor grossiers werd het gunstiger om het montagewerk in bijvoorbeeld Hongarije te laten doen. Vanaf halverwege de jaren ’70 gingen de fietsen vrijwel allemaal in de particuliere verkoop. Door de lage prijs trok Mustang klanten aan uit heel Noord-Nederland. De fabriek en de winkel werden officieel samengevoegd. De invoering van de autoloze zondag gaf een extra stimulans aan de omzet.

    Vanaf 1976 liet Mustang het assemblagewerk doen door medewerkers van de sociale werkplaats uit Assen. Deze sociale werkplaats was hierin zeer ervaren; ze monteerden ook fietsen voor o.a. Union. Het montagewerk voor Mustang werd echter in de Mustang-fabriek aan de Paul Krugerstraat zelf gedaan. De fabriek werd hiervoor uitgebreid met een nieuwe montage-afdeling en kantine. Dit was een unieke samenwerking, die op veel waardering kon rekenen, niet in de laatste plaats van de (gehandicapte) medewerkers zelf. Werken bij Mustang was toch wel wat anders dan bij de sociale werkplaats! in de drukste periode van het jaar waren ongeveer 20 man in de werkplaats aan het werk. De productie lag op ongeveer 10.000 fietsen per jaar.

    In 1979 overleed Roelf, die het bedrijf tot dan toe samen met zijn zonen Harry en Henk had geleid.

    Door schaalvergroting in de branche, was het niet meer lonend om zelf fietsen te blijven fabriceren. Begin jaren ’80 doekten Harry en Henk de Geeter de framebouwerij op en verkochten de machines aan een Belgische fietsenfabrikant. Bij deze fabrikant kocht Mustang vervolgens frames en lakte deze in de eigen fabriek. Korte tijd later stopte Mustang helemaal met de fietsfabricage, ze lieten de fietsen nu compleet vervaardigen bij Cové in Blerick. Daarbij werd de merknaam Albatros sterker naar voren geschoven, de reputatie van het merk Mustang had in de jaren zeventig te lijden gehad van problemen bij het lakprocédé.

    De economische situatie was niet gunstig en het ging niet goed met de handel. Het bedrijf vroeg in 1984 uistel van betaling aan. De broers De Geeter verkochten Mustang uiteindelijk aan één van de eigenaren van fietshandelaar Ferwerda uit Groningen. Onder zijn leiding bleef Mustang nog een jaar bestaan, waarbij de merknamen Mustang en Albatros in gebruik bleven. Maar de Mustang fabriek, die in de jaren ‘20 nog aan de rand van Assen had gestaan, lag inmiddels zeer centraal in de stad. Het terrein aan de Paul Krugerstraat was - ondanks de bodemvervuiling - zoveel waard, dat het uiteindelijk lucratiever bleek om het aan een projectontwikkelaar te verkopen. Mustang - de laatste fietsenfabriek van Assen – sloot in 1985 definitief haar deuren.

    https://mustangrijwielen.nl/

    https://mustangrijwielen.nl/de-fietsen

    https://degeeter.eu/

    http://www.rijwiel.net/mustang2n.htm

     









    23-03-2024 om 00:00 geschreven door phd


    22-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BATAVUS (NL)

    BATAVUS  (Nederland)

    Het verhaal van Batavus begon in 1904 met de opening van een winkel in uurwerken en naaimachines aan de Dracht in Heerenveen door Andries Gaastra. De pionierstijd van de fiets was toen al voorbij, de fietsenhandel begon nu een eigen bedrijfstak te worden en overal in het land namen vaak jonge ambachtslieden het repareren, monteren en verkopen van rijwielen ter hand. Zo ook Gaastra, die vanaf 1907 fietsen uit Duitsland importeerde. Hij werd invoerder van de bekende Presto-fietsen uit Chemnitz en startte daarnaast met fietsen onder het eigen merk Batavus te monteren.

    Het bedrijf nam serieuzere vormen aan als Gaastra in 1917 de rijwiel- en vijlenfabriek Harmsen en Nieuwenhuis uit Heerenveen overnam die het fietsenmerk Phoenix voert. Gaastra had nu een echte fabriek. De rechten op het merk Phoenix verkocht hij door aan rijwielgrossier Schootstra in Leeuwarden.  Het bedrijf maakte een klein assortiment weinig opvallende fietsen en bleef vooral een lokale fabrikant, zoals er vóór 1940 vele tientallen waren.

    Eind 1934 opende Gaastra naast de existerende fabriek een groot fabrieksgebouw. Hier stonden nieuwe machines, waaronder ook een verchroominrichting. Het verchromen was op dat ogenblik bij de grote rijwielfabrieken al sinds enkele jaren mogelijk. Batavus maakte in die tijd ook carriers (bakfietsen), lichte motorrijwielen en een racefietsmodel. Aan het begin van de oorlog werkten bij Batavus zo'n 120 mensen. Gaastra was daarmee voor Heerenveen een belangrijke werkgever. Het bedrijf had sinds het begin een aarzelende maar gestage groei doorgemaakt. Maar vergeleken bij de grote fietsfabrieken was Batavus nog steeds onbeduidend.

    Na de bevrijding begon een nieuw tijdperk voor Batavus. De gebouwen en machines van Batavus hadden de oorlog zonder schade doorstaan. In juli 1945, overleed oprichter Andries Gaastra. Zijn oudste zoon Gerrit, die al sinds 1928 in het bedrijf werkte, en diens broer Hans namen nu de bestiering over. In 1951 overleed ook Hans Gaastra, dat kwam door een verkeersongeluk. Vanaf dat moment ontwikkelde Gerrit Gaastra als enige aandeelhouder en directeur zijn ondernemerskwaliteiten.  Gerrit was een echte fabrikant met innovatieve ideeën, een scherpe blik voor marktontwikkelingen en een grote gevoelsband bij het product.

    In het begin van de jaren vijftig speelden in de tweewielerbranche twee producten een significante rol: sportfietsen en bromfietsen. Door de toenemende verkoop van tweewielers moest Batavus in de eerste helft van de jaren vijftig steeds meer gebouwen erbij huren of kopen. Het werd tijd voor een reorganisatie. Gaastra verkocht in 1954 de schaatsenproductie aan de firma Zandstra NV in Sneek en opende in 1956 een modern ingerichte, nieuwe fabriek in Oudeschoot (nu Heerenveen-Zuid) waar efficiënt gewerkt kon worden. Het aantal werknemers was inmiddels gestegen naar 300. In 1958 groeide Batavus nog een stuk verder door de overname van de relatief kleine rijwielfabriek Bato uit Tiel.

    Er kwam stevige groei met bromfietsen en opvallende sportfietsen. Al snel werd Batavus toonaangevend op dit gebied, in de jaren ‘60 volgden vouwfietsen en deelfietsen. Het begin van een bloeiperiode, waarbij het bedrijf vele anderen wist over te nemen. Frames bouwt men niet meer zelf, maar de fabriek in Heerenveen draait nog prima. Batavus is deel van de Accell groep.







    22-03-2024 om 20:57 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPLENDOR - RADIUM

    Splendor - fietsenfabrikant - Namen/ Namur

    Radium (licence Splendor) fietsenhandelaar - Namur/ Namen







    22-03-2024 om 18:29 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 MOTEURS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    4 Moteurs ( Belgique - België )

      

    22-03-2024 om 17:58 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cyclo S.A.  Mons/Bergen

    22-03-2024 om 17:52 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES EXPORT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Export Belgique

    22-03-2024 om 17:50 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORTA

    Norta

    Norta is een fietsfabrikant gegrondvest in Olen, België. Het bedrijf heeft meer dan 100 jaar ervaring in de sector  en heeft dus een indrukwekkende geschiedenis binnen de fietsproductiesector in België. Norta wordt erkend als een familiebedrijf. Het bedrijf nam een belangrijke stap, vanwege de toenemende vraag naar elektrische fietsen (80% van hun verkoop was elektrisch),  besloot Norta de productie van stadsfietsen te stoppen en zich exclusief op e-bikes te concentreren. Op de Belgische markt bezet  Norta, volgens Trends, de 11e plaats in de sector van fietsen, motorfietsen en scooters.

    De jaren: 1916 – 1970

    Modest Van Hemelen (1893-1979) was 15 jaar toen zijn vader in 1908 overleed. Als oudste zoon moest hij de hoefsmederij op het dorpsplein van Olen voortzetten. Wanneer na de Eerste Wereldoorlog de fiets in gebruik kwam , werd er naast de hoefsmederij ook een ‘velomakerij’ opgestart. Deze zaak evolueerde positief en de kleine fietsenmakers van uit de omgeving kwamen in Olen fietsonderdelen kopen, wat het idee deed groeien om een groothandel te beginnen.

    1948: De winkel op het Olense dorpsplein groeide uit tot een groothandelszaak.

    1958: Gust en Jan Van Hemelen namen de zaak over en startten met een fietsfabriek met eigen kaderbouw en lakkerij.

    1970: De broers bouwden een nieuwe fabriek in de Stadsestraat waarna er een grote doorbraak volgde in die periode werden er onder de naam Browning 15.000 racefietsen naar de Verenigde Staten uitgevoerd.

    1976: Gust en Jan reisden voor de eerste keer naar Shimano in Japan.Norta werkt als een fabrikant / producent, opgericht in 1956. Misschien kent u het nog niet, maar Norta is zeker aanwezig.

    De jaren1990-2000

    In de jaren negentig werden bij de verkiezingen ‘Fiets van het jaar’ het model ‘Lincoln’ (1993) en het model ‘Survival’ (1994) verkozen. De komst van Eddy Van Hemelen, zoon van Jan Van Hemelen, betekende een overdracht aan de derde generatie.

    1999 Er werd 1700m2 magazijnruimte bijgebouwd.

    2010: Norta produceerde zijn eerste elektrische fiets. De e-bikes werden steeds belangrijker en daar waar er vroeger veel schroom bestond rond elektrisch fietsen is het nu trendy.

    2013: De verkoop kende een enorme groei. Daarom werd  er een compleet nieuwe productiehal uit gebouwd speciaal voor e-bikes. Norta koos voor lokale, flexibele productie met de focus op milieuvriendelijkheid. Het familiebedrijf produceert elke e-bike zelf en in België. De consument heeft ruime keuzemogelijkheden en tegelijkertijd wordt er een kleine doorlooptijd gewaarborgd.





    22-03-2024 om 17:46 geschreven door phd


    21-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIJWIELEN RIA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen Ria – Lionel Verbiest, Molenstraat 159  Eecloo (Eeklo)

    De fietsenfabriek "Pola Rijwielen fabriek" van de familie Verbiest werd gebouwd door fietsenfabrikant Maurice Verbiest-Verstraete in 1937. Dat gebeurde onder leiding van de Gentse architect Alex Meuleman.

      

    21-03-2024 om 21:20 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES VERDUN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Verdun - VERDUN S. Cve Lodelinsart (Charleroi)

    21-03-2024 om 20:48 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES CAM. RENIER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Cam. Renier - Waremme

    21-03-2024 om 20:43 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES LAURENT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Laurent - Fosses

    21-03-2024 om 20:40 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAUDOUIN ROYAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BAUDOUIN ROYAL

    Baudouin Etabl. Matthys --- Mons/Bergen

    21-03-2024 om 17:38 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FAMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FAMA --

    Blomme Le Comte --- Tournai/Doornik

    21-03-2024 om 17:33 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES AS-THOR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles AS-THOR -- Fietsfabriekant uit Torhout

    21-03-2024 om 17:29 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES VICI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles VICI --- Delebecque --- Courtrai/Kortrijk

    21-03-2024 om 17:11 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles JONGE AREND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Jonge Arend -- J Laurens -- Brasschaat

    21-03-2024 om 17:07 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIJWIEL STORMVOGEL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen Stormvogel - Van Wassenhove  Alfons - Kwatrecht

    21-03-2024 om 17:02 geschreven door phd




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024


    Mijn favorieten
  • RIJWIELINDUSTRIE Nederland
  • Vintage Royal Nord koersfiets
  • Balhoofdjes fietsmuseum Mommen Nl.
  • Belgische fietsfabrikanten (1953)
  • KOERS WIELERMUSEUM ROESELARE
  • Fietsen Burgers
  • Utrechtse rijwielhandel

  • Een interessant adres?


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!