Zoeken in blog

Inhoud blog
  • DCR (NL)
  • TIGRE
  • PRASO
  • SALTOR
  • FUSEE
  • CYCLE LA PERLE
  • THE COLD CROWN BICYCLE
  • PARIS SPORT
  • DAVID SCHOTTE
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • PROPHETE (D)
  • STEINWEG (D)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • PEERLESS -- USA (import naar NL)
  • BURGERS (NL)
  • DAHON (USA)
  • VREDA SPORT
  • CHAMPION
  • THE BRISTOL ENLAND (GB)
  • PICARDY (FR)
  • VELOS PIETERS ( Fr )
  • HERKRO
  • RIJWIEL ADONIS (NL)
  • RIJWIELEN LUXE
  • CYCLES ESSOR
  • CYCLES LUCIEN MICHARD
  • RUBI
  • BAYARD
  • VANQUELEFS
  • CYCLES TOURNEBRIDE
  • BS SPECIAL (GB)
  • B.S.A. (GB)
  • CYC. LION VICTORIEUX
  • LION RAPIDE
  • L' AVENIR
  • CYCLES VERMEULEN
  • EASY
  • COREA
  • DUMBO
  • RALEIGH (GB)
  • CYCLES ALPHONSE THOMANN (Fr.)
  • CYCLES RAY. IMPANIS
  • CYCLES LEA
  • EXELCIOR
  • BLEUBIRD (USA)
  • CYCLES LA SIRENE DES FLANDRES
  • CRECENT --- Zweden
  • PRASO
  • FIRMA WITTLER (D)
  • BOBBIN ( LONDON GB)
  • INVICTA (GAZELLE- NL)
  • NORMANDIE
  • CYCLES ROAL & CYC. RAKAM
  • CYCLES DEVAUX
  • MUSTANG (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • SPLENDOR - RADIUM
  • 4 MOTEURS
  • CYCLO
  • CYCLES EXPORT
  • NORTA
  • RIJWIELEN RIA
  • CYCLES VERDUN
  • CYCLES CAM. RENIER
  • CYCLES LAURENT
  • BAUDOUIN ROYAL
  • FAMA
  • CYCLES AS-THOR
  • CYCLES VICI
  • Cycles JONGE AREND
  • RIJWIEL STORMVOGEL
  • CYCLES ROYAL JENNY
  • NORTA
  • CYCLES DEPONDT
  • CYCLES M.BONTE
  • CYCLES BOELAERT
  • EDITH Rijwielen
  • TIELTIA
  • CYCLE BARNUM
  • THE RUDI
  • THE MAPLELEAF MLD
  • THE DURA
  • CYCLES LATEKOMERS
  • NOVY
  • Cycles SABENA & SOLIMAN
  • ROODE LEEUW / LION ROUGE / SPRINT
  • GAZELLE FIETSEN (NL)
  • Balhoofdplaatje SUPERIA en VELO-MOTO
  • SUPERIA Zedelgem - BelgiĆ«
  • ROYAL NORD
  • ROYAL NORD
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
    Merkplaatjes, klevers en transfers
    Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
    30-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VREDA SPORT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Vreda Sport -  Antwerpen /Anvers    (info welkom)

    30-03-2024 om 15:33 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHAMPION
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Champion ---- Type Champion Mondial  (info welkom)

    30-03-2024 om 15:27 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE BRISTOL ENLAND (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE BRISTOL ENLAND  ----- Engeland (GB)       info welkom

    30-03-2024 om 15:24 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICARDY (FR)

    Fietshandelaar Picardy  -- Frankrijk  (info bienvenue)





    30-03-2024 om 15:02 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VELOS PIETERS ( Fr )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Velos Pieters   ( Tourcoing --France / Frankrijk)  (Info bienvenu)

    30-03-2024 om 14:50 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HERKRO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsfabrikant HERKO  Diest   (Info welkom)

    30-03-2024 om 14:34 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIJWIEL ADONIS (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RIJWIEL ADONIS - Nederland    ( info welkom )

    30-03-2024 om 14:29 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIJWIELEN LUXE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Rijwielen Luxe Ideal (alle info welkom)

    30-03-2024 om 12:22 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES ESSOR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Essor -- Huy / Hoei    (alle info welkom, info bievenue)

    30-03-2024 om 12:07 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES LUCIEN MICHARD

    CYCLES LUCIEN MICHARD

    Lucien Michard (Parijs, 17 november 1903 - aldaar, 1 november 1985) was een Frans wielrenner. Hij won vier opeenvolgende wereldkampioenschappen en verloor een vijfde, ook al kwam hij als eerste over de finish. Hij won een gouden medaille op de sprint op de Olympische Zomerspelen van Parijs 1924.

    Lucien Michard was de zoon van een garagehouder in Saint-Denis, een noordelijke voorstad van Parijs. Hij werkte voor zijn vader, maar bracht een groot deel van zijn tijd door met trainen in het Parc des Princes of de Cipale velodrome in Vincennes. Hij begon met koersen in 1921.Hij werd op 19-jarige leeftijd nationaal kampioen sprint. In 1924 won hij de Olympische sprint en de Wereldkampioenschappen voor amateurs. In 1925 werd hij professional.

    Michard won vier jaar op rij het wereldkampioenschap bij de profs, te beginnen in Keulen in 1927. In feite won hij er vijf, maar onder ongebruikelijke omstandigheden. Michard versloeg Jef Scherens in de halve finale van het kampioenschap in Kopenhagen in 1931 en bereikte de finale tegen de lokale coureur Willy Falk Hansen. Michard eindigde met een halve meter voorsprong op Hansen! Hij en Hansen reden samen rond de wielerpiste en Hansen hief Michards arm op als erkenning voor de overwinning. Maar even later kondigde de omroeper aan dat Hansen had gewonnen. Natuurlijk was er meteen consternatie rond de aankomst- rechter, Alban Collignon, die ook voorzitter was van de Belgische Wielerbond. Hij besefte al snel zijn fout. Hij had gezien hoe de renners naar de streep reden en had Hansen aan de binnenkant van de baan gezien en Michard aan de buitenkant. De winnaar kwam aan de binnenkant van de baan over de finish en Collignon kondigde hem aan als Hansen, maar de twee coureurs hadden echter van positie gewisseld en het was wel Michard die de overwinning pakte.

    Collignon was bereid zijn beslissing terug te draaien, maar de regels verhinderden hem dit te doen. De regel was dat de beslissing van de aankomstrechter, eenmaal aangekondigd, definitief was. Het was bedoeld om te voorkomen dat renners een uitslag zouden kunnen betwisten. Dit verhinderde Hansen en Michard om het resultaat te betwisten, maar de Union Cycliste Internationale (U.C.I.) verwachtte niet dat een aankomstrechter van gedachten zou veranderen. Michard daagde de UCI uit, maar de rechtbank oordeelde dat het evenement niet onder zijn bevoegdheid viel en de UCI vernietigde de beslissing niet, Hansen droeg de rest van het jaar de regenboogtrui van wereldkampioen. Hij droeg het in de vele revancheraces in heel Europa waarvoor hij en Michard samen waren gecontracteerd om tegen elkaar te rijden. Michard zelf droeg een trui waarop geen regenboogstrepen te zien waren maar welwereldbollen, net als later op de balhoofdplaatjes van zijn fietsen.

    Michard nog won een aantal nationale titels. Hij associeerde zich met Louis Chaillot om met een tandem te koersen. In 1938 vestigden zij te samen drie wereldrecords, maar de Tweede Wereldoorlog zou een  einde maken aan die samenwerking.

    Ondertussen was hij ook begonnen met de verkoop van fietsen die zijn naam waren droegen en sponsorde hij in 1939, samen met bandenfabrikant Hutchinson, een professioneel team.

    De fietsen van Lucien Michard werden geassembleerd door de Mansier Prophete-filialen in Saint Bonnet de Rochefort, ze waren ook groothandelaars in fietsen en motorfietsen, ze verdeelden ook het merk Promo Vichy.

     













    30-03-2024 om 11:46 geschreven door phd


    29-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUBI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietshandelaar RUBI ( info welkom)

    29-03-2024 om 13:39 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. BAYARD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BAYARD - Manufacture Belgo-Americaine - Michaux Liege / Luik   (info bienvenue / info welkom)

    29-03-2024 om 13:25 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANQUELEFS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    VANQUELEFS  -  Péronnes-lez-Binche  (info welkom)

    29-03-2024 om 12:42 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES TOURNEBRIDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES TOURNEBRIDE - LANAKEN (info welkom)

    Tournebride is de plaatselijke benaming van de N78 ter hoogte van Neerharen. In het noorden gaat de straat over in de Staatsbaan en in het zuiden in de Europalaan.Aan Tournebride bevond zich vroeger het eindstation van de paardentram. Hier moesten dus de paarden, en dus ook de teugels, aan de andere kant van de tram gekoppeld worden. Vandaar "tourner les brides" (omdraaien van teugels), wat later verbasterd werd naar Tournebride.

    Bron: Van Lanaken tot Maasmechelen

    29-03-2024 om 11:54 geschreven door phd


    28-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS SPECIAL (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BS Special Birmingham - Groot-Brittannië (UK)  ( info welkom)

    28-03-2024 om 19:58 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.B.S.A. (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BSA

    De Birmingham Small Arms Company Limited (BSA) was een grote Britse industriële combinatie, een groep bedrijven die militaire en sportieve vuurwapens vervaardigden; fietsen; motorfietsen; auto's; bussen en carrosserieën; staal; ijzeren gietstukken; hand- , elektrisch en machinaal gereedschap; kolenreinigings- en -behandelingsinstallaties; gesinterde metalen; en hardchroomproces.

    BSA begon in juni 1861 in het Gun Quarter , Birmingham , Engeland. Het werd gevormd door een groep van veertien wapensmidleden van de Birmingham Small Arms Trade Association, speciaal om machinaal wapens te vervaardigen. BSA kocht 10 hectare grond in Small Heath, Birmingham, bouwde daar een fabriek en legde op het terrein een weg aan die het Armory Road noemde. Het managementsysteem van BSA werd in 1863 veranderd toen de aandeelhouders een Raad van Bestuur kozen.

    In 1880, begon BSA met de productie van fietsen.  De wapenfabriek bleek opmerkelijk goed aanpasbaar aan de vervaardiging van rijwielonderdelen. Wat fietsen nodig hadden, waren grote hoeveelheden standaardonderdelen die nauwkeurig en tegen lage prijzen werden gemaakt. In 1893 begon BSA met het maken van fietsnaven en bleef tot 1936 de fietsenhandel voorzien van allerlei  fietsonderdelen. BSA stopte in 1955 voor altijd met de productie van hun naafversnellingen.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde BSA fietsen voor zowel de politie als het Britse leger. BSA voorzag ook het Ierse leger na 1922 van fietsen. BSA Cycles Ltd werd in 1919 opgericht voor de productie van zowel fietsen als motorfietsen. BSA vervaardigde in de jaren ’20 – ’30 een reeks fietsen, van roadsters tot racefietsen. er werden ook tandems in het BSA-fietsassortiment geïntroduceerd. BSA had een reputatie voor kwaliteit en duurzaamheid.

    In 1941 werd BSA benaderd om een ​​nieuwe militaire vouwfiets te produceren met een maximaal gewicht van slechts 22 pond (11 kg),  een model speciaal voor de AIRBORNE TROOPS (luchtlandingstroepen). Dit vereiste een nieuw concept in het frameontwerp, BSA fabriceerde een fiets  die 21 pond woog, een pond minder dan de ontwerpspecificatie, dit was de  BSA  Airborne Paratrooper Bicycle. Er werden ruim 60.000 vouwfietsen geproduceerd, een cijfer dat gelijk staat aan de helft van de totale productie van militaire fietsen tijdens de Tweede Wereldoorlog. BSA produceerde ook vouwmotoren voor de Airborne Division (luchtlandingsdivisie) .

    BSA kocht Sunbeam in 1943 en produceerde Sunbeam-fietsen waarbij gebruik werd gemaakt van bestaande frames en onderdelen en van BSA-componenten voor de ontbrekende onderdelen. De eerste door BSA geproduceerde Sunbeam-catalogus werd gepubliceerd in 1949. Na de oorlog breidde BSA hun fietsenassortiment uit, maar kreeg te maken met problemen door tekorten aan grondstoffen zoals staal en moest een groot deel van hun gefabriceerde productie exporteren om een overheidsvergunning te krijgen om de benodigde grondstoffen te kopen. Het bedrijf verplaatste de fietsenproductie na de Tweede Wereldoorlog naar de nieuwe Waverley Works. BSA bleef innoveren.

    BSA kocht de motorfiets- en fietsenhandel New Hudson in 1950 en volgde dit in 1951 op met de aankoop van Triumph Motorcycles. Het effect van deze overname was dat BSA op dat moment de grootste motorfietsproducent ter wereld werd.

    In 1952 richtte BSA een professioneel wielerteam op. Bob Maitland, een succesvolle amateurwielrenner  was een BSA-medewerker die als tekenaar op het ontwerpbureau werkte. Het was Bob Maitland die verantwoordelijk was voor het ontwerp van de naoorlogse BSA-serie lichtgewicht sportfietsen, die waren gebaseerd op zijn kennis van het wielrennen. In 1953 splitste BSA de fietsen-, auto- en motorfietsbranche op in verschillende holdings. De goede tijden liepen ten einde en de vraag naar fietsen daalde met het einde van de rantsoenering in 1954.

    De fietsenafdeling van BSA, BSA Cycles Ltd., inclusief het BSA-fietsdealernetwerk, werd in 1957 verkocht aan Raleigh. Raleigh zette aanvankelijk de productie van fietsen voort in Birmingham tot begin de jaren zestig,  er werd gebruik gemaakt van BSA-onderdelen maar naarmate de tijd verstreek, werden er steeds meer Raleigh-onderdelen en -accessoires gebruikt, waarvan sommige nog steeds  het stempelmerk '' piled arms” ( de drie geweren van BSA) droegen. TI Group , eigenaren van de British Cycle Corporation, kocht Raleigh in 1960 en kreeg daarmee toegang tot het merk BSA. Fietsen met de naam BSA worden momenteel in India vervaardigd en gedistribueerd door TI Cycles uit India , maar hebben geen directe verbinding met het oorspronkelijke BSA-bedrijf in Birmingham.

    Na de Tweede Wereldoorlog  had BSA zijn activiteiten niet goed beheerd, en een door de overheid georganiseerde reddingsoperatie in 1973 leidde tot een overname van de activiteiten die het nog steeds bezat. De weinigen activiteiten die dit proces overleefden, verdwenen in het bezit van andere bedrijven.

     

    B.S.A. Bicycles  

    https://onlinebicyclemuseum.co.uk/tour/bsa-cycle-co/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Birmingham_Small_Arms_Company

    https://www.gracesguide.co.uk/BSA:_Bicycles

     













    28-03-2024 om 19:40 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYC. LION VICTORIEUX

    Cycles Lion Victorieux

    De Cycles Lion Victorieux werd blijkbaar gemaakt in België in de stad Thielt, (nu Tielt). Bepaalde bronnen suggereren dat Lion Victorieux samenwerkte met het Britse merk BSA. Doch die tijd kochten veel kleinschalige, 'ambachtelijke' fabrikanten over de hele wereld BSA-onderdelen en accessoires in om hun eigen fietsen te maken. Veel merken gebruikten BSA-kettingsets op hun machines als teken van een fiets van hoge kwaliteit. Via de BSA catalogi konden ze een fantastisch assortiment van BSA accessoires aankopen en  zo fietsen in BSA-stijl kan produceren. We spreken over vele honderden fabrikanten. (meer info welkom)

     







    28-03-2024 om 14:37 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LION RAPIDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsenhandel Lion Rapide --Alost/ Aalst (info welkom)

    28-03-2024 om 13:39 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L' AVENIR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    L’AVENIR

    L’Avenir, de oudste fietsfabrikant in België werd opgericht in 1898. Het verhaal van L’Avenir begondus  in 1898, toen Frans Mariën een rijwielhandel opstartte bij zijn herberg in Koningshooikt bij Lier,  dat was op het ogenblik dat de velo volop aan het doorbreken was in het straatbeeld. In 1912 breidde hij de zaak uit met een groothandel in fietsonderdelen en deponeerde hij de profetische naam ‘L’Avenir’ als handelsnaam.

    In 1929 kreeg L’Avenir de toelating voor de vestiging van een groot werkhuis voor het vlakken en vernikkelen van metalen onderdelen, dat was een onmisbare expansie om de handel van afgewerkte fietskaders op grotere schaal te waarborgen.

    Vanaf 1951 introduceerde L’Avenir een gamma van een tiental modellen van motorettes. De bromfietsen werden erg populair voor het  woon- en werkverkeer, vooral voor mensen die geen auto hadden.

    In 1968 startte zoon Hugo Mariën met de rationalisatie van het productieproces en de dislocatie en centralisatie van alle productiefacetten op de nieuwe site aan de zuidrand van de stad. Daar is L’Avenir nu nog steeds gesetteld, dit onder de bestiering van de vierde generatie, Stefan Mariën. Met Stefan aan het roer is L’Avenir nu één van de oudste familiebedrijven van België.

    L’Avenir is een klein familiebedrijf, maar hun producten worden voornamelijk verkocht in gespecialiseerde winkels. Ze introduceerden de eerste elektrische fiets de ‘Prescoot’ al in 1999. Vanaf 2010 kwam de verkoop van elektrische fietsen in een stroomversnelling en werd de e-bike de sterkhouder van de hele sector, zoals de bromfiets dat was in de jaren vijftig. Ze richten zich nu op elektrische fietsen voor stads- en voorstedelijk gebruik, en werken samen met Shimano voor hun motorsystemen.

     

    https://www.lavenir.be/geschiedenis

     

    28-03-2024 om 13:30 geschreven door phd


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES VERMEULEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Balhoofdplaatje van fietsenhandelaar Cycles Vermeulen -- St Nicolas (Waes) / Sint-Niklaas.

    Tweewielers Vermeulen is een solide familiebedrijf dat in 1922 opgericht werd door Jozef Vermeulen en tot 1979 gevestigd was in de Driekoningenstraat te Sint-Niklaas. In 1960 nam zijn zoon Lucien de zaak over en breidde ze verder uit. Na de onteigening van het pand in de Driekoningenstraat verhuisde de zaak naar de Mercatorstraat. Het bedrijf wordt nu gerund door Jef en Tom, de twee zonen van Lucien. 

    28-03-2024 om 12:56 geschreven door phd




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Startpagina !

    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024


    Mijn favorieten
  • RIJWIELINDUSTRIE Nederland
  • Vintage Royal Nord koersfiets
  • Balhoofdjes fietsmuseum Mommen Nl.
  • Belgische fietsfabrikanten (1953)
  • KOERS WIELERMUSEUM ROESELARE
  • Fietsen Burgers
  • Utrechtse rijwielhandel

  • Een interessant adres?


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!