Zoeken in blog

Inhoud blog
  • DCR (NL)
  • TIGRE
  • PRASO
  • SALTOR
  • FUSEE
  • CYCLE LA PERLE
  • THE COLD CROWN BICYCLE
  • PARIS SPORT
  • DAVID SCHOTTE
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • PROPHETE (D)
  • STEINWEG (D)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • PEUGEOT (Fr)
  • PEERLESS -- USA (import naar NL)
  • BURGERS (NL)
  • DAHON (USA)
  • VREDA SPORT
  • CHAMPION
  • THE BRISTOL ENLAND (GB)
  • PICARDY (FR)
  • VELOS PIETERS ( Fr )
  • HERKRO
  • RIJWIEL ADONIS (NL)
  • RIJWIELEN LUXE
  • CYCLES ESSOR
  • CYCLES LUCIEN MICHARD
  • RUBI
  • BAYARD
  • VANQUELEFS
  • CYCLES TOURNEBRIDE
  • BS SPECIAL (GB)
  • B.S.A. (GB)
  • CYC. LION VICTORIEUX
  • LION RAPIDE
  • L' AVENIR
  • CYCLES VERMEULEN
  • EASY
  • COREA
  • DUMBO
  • RALEIGH (GB)
  • CYCLES ALPHONSE THOMANN (Fr.)
  • CYCLES RAY. IMPANIS
  • CYCLES LEA
  • EXELCIOR
  • BLEUBIRD (USA)
  • CYCLES LA SIRENE DES FLANDRES
  • CRECENT --- Zweden
  • PRASO
  • FIRMA WITTLER (D)
  • BOBBIN ( LONDON GB)
  • INVICTA (GAZELLE- NL)
  • NORMANDIE
  • CYCLES ROAL & CYC. RAKAM
  • CYCLES DEVAUX
  • MUSTANG (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • SPLENDOR - RADIUM
  • 4 MOTEURS
  • CYCLO
  • CYCLES EXPORT
  • NORTA
  • RIJWIELEN RIA
  • CYCLES VERDUN
  • CYCLES CAM. RENIER
  • CYCLES LAURENT
  • BAUDOUIN ROYAL
  • FAMA
  • CYCLES AS-THOR
  • CYCLES VICI
  • Cycles JONGE AREND
  • RIJWIEL STORMVOGEL
  • CYCLES ROYAL JENNY
  • NORTA
  • CYCLES DEPONDT
  • CYCLES M.BONTE
  • CYCLES BOELAERT
  • EDITH Rijwielen
  • TIELTIA
  • CYCLE BARNUM
  • THE RUDI
  • THE MAPLELEAF MLD
  • THE DURA
  • CYCLES LATEKOMERS
  • NOVY
  • Cycles SABENA & SOLIMAN
  • ROODE LEEUW / LION ROUGE / SPRINT
  • GAZELLE FIETSEN (NL)
  • Balhoofdplaatje SUPERIA en VELO-MOTO
  • SUPERIA Zedelgem - BelgiĆ«
  • ROYAL NORD
  • ROYAL NORD
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
    Merkplaatjes, klevers en transfers
    Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
    31-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BURGERS (NL)

    Burgers -- Nederland

    Burgers uit Deventer was ook de ENR: de Eerste Nederlandse Rijwielfabriek. 1869: De smid Henricus Burgers uit Deventer richt de "Eerste Nederlandsche Fabriek van Vélocipèden" op en werd daarmee de vader van de Nederlandse rijwielindustrie. In ca. 1875 was er een echte fabriek met stoom gedreven machines voor de productie gereed. Burgers had de eerste 15 jaar lang geen binnenlandse concurrent van formaat.

    1892: Burgers moest zijn fabriek uitbreiden.

    1896: Burgers opende in Deventer een nieuwe fabriek met een capaciteit van 5.000 à 6000 rijwielen per jaar. Feitelijk werden er in dit jaar 2.000 à 3.000 fietsen vervaardigd. Het bedrijf werd omgezet in een NV.

    Burgers was in die tijd samen met Simplex de grootste fietsfabrikant van Nederland. Burgers kwam nu ook uit met de eerste eigen motorrijwielen. In 1900 werd  er zelfs een eerste automobiel gebouwd. Doch gemotoriseerde voertuigen waren echter nooit een belangrijke deel van het bedrijf.

    1897: De Burgers Acatène was de eerste cardanfiets op de markt. Peugeot volgde nog in hetzelfde jaar, Columbia een jaar later. Burgers maakte de meeste onderdelen zelf, inclusief banden, velgen, spaken en zadels.

    1903: Op 1 januari, zijn zestigste verjaardag, overleed Henricus Burgers. Hij werd als directeur opgevolgd door Adr. Beers.

    1909: Gerard W.J. Kilsdonk werd directeur en vervulde deze functie voor de komende 36 jaar. Hij was een even dynamische ondernemer als Burgers het was, hij werd als zeer autoritair bestempeld.

     1928: Burgers breidde uit en bouwde tegenover het oude gebouw een tweede fabriek. Ook in Roermond werd er een fabrieksgebouw geopend.

    1931: Burgers stelde als eerste Nederlandse rijwielfabriek een rijwiel met hulpmotor voor. Vanaf de jaren dertig verkocht Burgers ook rijwielen onder de merken Padvinder, Riche en New Elswick. Onder invloed van de economische crisis is de concurrentie in de jaren dertig hevig, en Burgers moest zijn vooraanstaande positie onder de Nederlandse fietsfabrikanten nu delen met meer andere bedrijven. Maar Burgers speelde tot het begin van de oorlog nog steeds mee aan de top. De fietsen waren van topkwaliteit, redelijk geprijsd en hadden altijd herkenbare details, zoals (vanaf 1938) de karakteristieke spatborden met een ‘gleuf’ in het midden.

    Met het einde van de oorlog begon de geleidelijke ondergang van Burgers. Directeur Kilsdonk was een  NSB’er en werd met de bevrijding in april 1945 gearresteerd. Hij keerde niet terug naar het bedrijf. Burgers kwam zo onder het beheer van de overheid en miste daarmee de belangrijke naoorlogse opstartperiode. Bij de introductie van de bromfiets en van de moderne sportfietsmodellen holde Burgers achter de feiten aan.

    Na 1945 bouwde Burgers nog brommers en sportfietsen, maar de handel liep niet goed. In de jaren 1950 werkten twee krachten in de leiding van Burgers elkaar tegen: aan de ene kant de gedreven directeur De Geus, die in de levensvatbaarheid van het bedrijf met zijn grote reputatie geloofde, aan de andere kant de commissarissen, die van gedachte waren dat het belang van de aandeelhouders beter gediend was als Burgers fuseerde of opgedoekt werd.

    In 1961 was het zo ver. Burgers stond er slecht voor: de productie bedroeg nog maar zo'n 15.000 fietsen per jaar en ook financieel was het bedrijf in de jaren vijftig gekrompen. Zonder medeweten van de directeur boden de commissarissen de onderneming te koop aan aan de Rijwielfabriek M. Pon uit Amersfoort. De aandeelhouders van Burgers stemden ermee in en directeur De Geus werd ontslagen. Pon was weliswaar een oud merk maar had op de fietsenmarkt geen grote naam en was derhalve vooral met de merkrechten van Burgers gebaat. In 1961 sloot de fabriek. Gerrit Pon liquideerde het bedrijf en verkocht onder andere delen ervan aan Juncker in Apeldoorn. Nadat in de jaren tachtig na het faillissement van Pon ook Union het merk Burgers had gevoerd, werden de Burgers-fietsen sinds 1992 door de firma WSB in Drachten geproduceerd. Burgers en Simplex waren rond de eeuwwisseling de grootste Nederlandse rijwielfabrieken. Burgers had een naam voor kwalitatief hoogwaardige fietsen. Al voor de eeuwwisseling kreeg Burgers het predicaat van hofleverancier toegekend. Vooral in de eerste decennia van zijn bestaan toonde Burgers zich als een vooruitstrevend en innovatief bedrijf, maar dat keerde zich om en in de jaren vijftig was Burgers een merk zonder uitstraling geworden. De Burgers-fietsen die nadien verkocht werden droegen wel de naam maar waren in kwaliteit en degelijkheid niet meer te vergelijken met de deftige Burgers-fietsen van weleer en werden uiteraard niet meer in Deventer gemaakt.

     bron : Herbert Kuner   http://www.rijwiel.net/burgersn.htm

     











    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per week
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024


    Mijn favorieten
  • RIJWIELINDUSTRIE Nederland
  • Vintage Royal Nord koersfiets
  • Balhoofdjes fietsmuseum Mommen Nl.
  • Belgische fietsfabrikanten (1953)
  • KOERS WIELERMUSEUM ROESELARE
  • Fietsen Burgers
  • Utrechtse rijwielhandel

  • Een interessant adres?


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!