Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
10-11-2007
Duzend en duzend soldaten...
Op de vooravond van de Wapenstilstand, past het om even terug te zien op de graven van duizenden soldaten en burgers, die in onze Westhoek begraven liggen. Laat ook ons hen herdenken! Bijgaande foto is een historisch document van het Duits kerkhof in Esen, intussen reeds lang overgebracht naar Vladslo. Klik er eens op!
De treinen van spoorlijn 73 van De Panne over Gent en Brussel gaan over Brussel Nationaal Luchthaven naar Leuven en Landen (sinds december 2005). Op deze foto hadden ze wellicht nog nooit over Veurne of De Panne gehoord!
Adinkerke-station is voor velen onder jullie het station waar we afstappen om (vroeger) naar 't pretpark Meli te gaan, en heden om naar Plopsaland te gaan! Wees niet verwonderd als je, ter plaatse, met de bijgaande foto in de hand, met moeite weet waar je de link kan leggen naar de Stationsstraat van heden! Klik eens op de foto - dan vergroot hij!
De Werkgroep "Trekhaak 73" vergadert volgende donderdag, 18 oktober om 18u30 in "De verloren gernoare" rechtover het station van De Panne. Alleen mensen die het goed menen met ons Openbaar Vervoer zijn welkom!!!
Omdat de moeilijkheden met de belbussen aan de Westkust blijven aanslepen, kwam onze Werkgroep nog maar eens in de plaatselijke kranten... Als 'de Lijn' het ook gelezen heeft, kunnen wij hopen op een betere service! (zie mijn bericht van 11 september). Bijgaande foto, met Alex en mezelf, stond in de krant!
Lang geleden werd bijgaande foto genomen... in Fortem (Alveringem) of zoals dat vroeger heette "Forthem-Alveringhem". Dit is de Westhoek van Vlaanderen, de halte waar de tram vanuit Veurne in Fortem aankwam... We schrijven 1905!
Naar aanleiding van een van vorige berichten deze aanvulling : Wie het zou overwegen om met het Openbaar Vervoer naar Wieze te reizen, kan ik het volgende aanbevelen. Je reist per trein naar station Aalst en je kiest bij de bushalte voor "lijn 2" richting WIEZE. Ieder uur is er een bus richting Wieze en vanuit Wieze een bus richting Aalst! Als je bij Bert komt 'Onder den dikken eik', zeg dan dat Joske ervoor zorgde dat jij naar dit etablissement kwam zien! Zijn telefoonnummer is 053.789789 of mobiel 0497.262606! Nu staat er ook een groot draaiorgel in dit mooie etablissement!
Spoorwegliefhebbers en mensen die houden van oude zaken, je moet echt eens gaan bij Gilbert in Wieze. De zaak heet "Onder den ouden eik" en ligt zowat onder de kerktoren. Je gelooft je eigen ogen niet : op zijn muur heeft hij een oude stoomtrein geschilderd, dan loop je onder een boog de binnenplaats binnen en vandaar kom je in het café, dat tegelijk en treinwagon uit de jaren stilletjes lijkt... Pas op, Gilbert (of Bert) heeft het nogal druk, dat hij alleen maar op donderdag- vrijdag- en (soms) zondagnamiddag open is!
Sta mij toe even terug te keren naar de "Belbus", die nu de streek van De Panne/Adinkerke teistert!!!! Ons probleem is het volgende : zoals jullie in vorige berichten vanwege "Trekhaak 73" wel hebben vernomen, werd de lijnbus 55 (De Panne-Adinkerke) vervangen door een belbus De Panne/Adinkerke naar Veurne. De voor- en nadelen werden meermaals aangehaald! Eén groot nadeel was de vroege en late verbindingen tussen bus/trein/bus die verdwenen! Onze Werkgroep was dan ook aangenaam verrast, toen 'de Lijn' ons, in de loop van vorige maand, na ons aandringen, liet weten dat de belbus, bij uitzondering, vanaf september om 5u40 zou starten vanuit De Panne, waardoor de trein van 5u58 uit De Panne (richting Gent, Brussel, en onze Nationale Luchthaven), kon bediend worden. Een vroegere trein bleef daarmee nog steeds ontoegankelijk voor wie zich enkel met het openbaar vervoer verplaatst!!! In hetzelfde schrijven meldde 'de Lijn' hun latere kusttrams : in plaats van de laatste tram om 21u09, zal er nu, ook in de winter, een tram rijden om 22u09, om 23u09 en nog later vanuit station Adinkerke (De Panne). Trekhaak 73 kijkt op dat moment verwonderd uit naar de plaatselijke (en nationale) pers : met véél poespas worden de late kusttrams aangekondigd, de reiziger wordt gedreven om die late trams te nemen. Er is zelfs een reclamespot op de openbare radio... Maar géén woord over de vroegere belbus en géén woord over het ontbreken van kusttrams op zondagmorgen richting De Panne... Wat is de conclusie van onze Werkgroep?? Wat het ontbreken van vroege trams in het weekend is het eenvoudig : wie niet weet, niet deert : alleen "Trekhaak" is vragende partij. Wij vragen die trams - uiteraard - voor de klagende reiziger, die in het weekend niet vroeg kan vertrekken!! Maar die reiziger komt alleen bij ons terecht, en niet bij 'de Lijn'. De Lijn lapt die paar reizigers - uiteraard - aan zijn laars!! En Trekhaak is een lastige Werkgroep... Dat de belbus niet in het persbericht van 'de Lijn' voorkomt is eenvoudig : het is natuurlijk maar een kleinschalig project, bedoeld voor een kleine groep reizigers. Maar er is meer : als die belbus van 5u40, gedurende de week, niet wordt gepromoot, is die niet bekend bij de gebruiker en zullen potentiële reizigers niet bellen voor die bus. Als er niet gebeld wordt voor de bus, dan kan 'de Lijn' binnen twee maanden die belbus wéér afschaffen en met statistieken zwaaien naar "Trekhaak". "Zie je wel, dat er geen belangstelling is...". Natuurlijk heeft onze Werkgroep wél reklame gemaakt voor de vroege belbus, maar wij vrezen dat onze visie binnenkort wordt bewaarheid, en er weer minder belbussen zullen rijden op de vroegere lijn 55 in De Panne. Wie weet hoe we dit moeten aanpakken??? Mag ik jullie danken om deze theorie te lezen en... eventueel te beantwoorden...
Dit jaar organiseert TTO een festivaldag en dat in samenwerking met de gemeente De Panne. Tijdens de Open Monumentendag, op zondag 9 september, rollen diverse oude tramstellen van hen uit de loods en kan je meerijden met één van deze ritjes. (vertrek telkens voorzien vanuit Stelplaats De Panne). Na een heel lange afwezigheid stellen zij ook de motorwagen SO 9014 terug voor aan het grote publiek. Bedoeling is dit tramvoertuig weer volledig te restaureren en in te zetten aan de Kust! Verder zijn er ook diverse hapjes en drankje aanwezig en kan je ook een kijkje nemen bij hun verkoopsstand. Afspraak dus op zondag 9 september in De Stelplaats van De Panne vanaf 10u00. Een concrete dienstregeling en reisbiljetten zijn te verkrijgen in de stelplaats van De Panne op 9 september vanaf 09u30.
Een weekend-dagje heen en terug per trein door België! Van 4 tot en met 15 september pakt Kruidvat uit met een originele verjaardagsactie. Treinbiljetten kosten in die periode slechts 8,99 euro. Dit is een pak goedkoper dan de meeste gewone treinbiljetten. Een retour biljet Antwerpen-de panne kost normaal bijvoorbeeld 18,80 euro (tarief Weekendbiljet NMBS). Een goede reden dus om je treinritje naar zee in het Kruidvat-filiaal in de buurt te starten.
Specificaties:
Elk treinbiljet geeft recht op een heen-en-terugreis voor één reiziger in 2e klas en dit op het hele Belgische net.
De biljetten zijn te koop van 4 t/m 15 september
Het treinbiljet is uitsluitend geldig op een zaterdag of zondag van 8 september 2007 tot en met 11 november 2007
De treinreis dient plaats te vinden tussen 2 Belgische stations, op één dag en mag niet onderbroken worden.
Maximaal 4 biljetten per persoon
Zolang de voorraad strekt
Prijsvergelijkingen gebasseerd op het weekendbiljet- tarief van de NMBS
Ik kom op donderdag 16 augustus bij Bert in Wieze, op het marktplein ("onder den dikken eik"). Ik breng er oude foto's mee van stations, treinen, uurregelingen, want Bert houdt ook van spoorwegfoto's!!! Wie er tussen 14 en 15 uur komt, kan meegenieten en (eventueel) mijn dubbels krijgen!! Daarna ga ik (18 tot 20 uur) naar Beerse (en Turnhout). Wie me een etablissement kan aanbevelen, kan ook daar mijn spoorweggegevens bekijken en (of) gratis meenemen! Reageer gerust via dit blog! Als je dat wenst breng ik ook bijgaande foto mee! De kleine foto hierbij is van station Turnhout!!!
In Fata Morgana haalde Meerhout de vijf sterren! Maar Meerhout heeft geen station, station Mol is het dichtst bij Meerhout, zeker?? Als er nog ooit een station bestond in Meerhout, laat het me dan weten, ik heb hier "station Mol" voor jullie!
Na nogal wat obstakels te hebben opgeruimd, heeft 'de Lijn' toegegeven dat een 'belbus' vanaf 6 uur 's morgens, te laat is voor vroege reizigers! Trekhaak73 mocht nu een brief ontvangen, waarin 'de Lijn' aankondigt dat er, vanaf september, al een belbus zal rijden om 5u40 vanaf De Panne-centrum naar het station. Dat betekent dat reizigers, met belbus en trein, dan in Brussel kunnen geraken tegen 7u45! Een kleine overwinning voor onze Werkgroep! (zie ook vorige berichten, onder andere van 28 mei 2007).
Eén keer stoefen met eigen kunnen is wellicht geen misdaad??? Daarom dit bericht : Radio2 -West-Vlaanderen zendt deze avond van 17 tot 18 uur onder andere een intervieuw uit met "Trekhaak73" zijnde Patrick Huys en ondergetekende.
Het gaat over de trein van Adinkerke naar Dunkerque... Kort en bondig!
Heb je het gemist, dan kan je via internet en www.radio2.be doorklikken naar "West-Vlaanderen" en zo het programma herbeluisteren - met het intervieuw erin! Maar let op : het intervieuw is kort en krachtig - dus alles wat wij willen meedelen komt er niet in voor!!! Wel een prachtig sfeerbeeld van station Adinkerke!!! Het gesprek, met "Trekhaak" is vanaf de veertigste minuut (ongeveer) te beluisteren!
José Plesier van "Trekhaak73" - opmerkingen??? Laat iets weten!
Misschien kunnen we achteraf het intervieuw dan toch nog op onze website www.trekhaak73.be plaatsen - met de kennis van technoloog Patrick???
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??