Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
11-09-2007
Belbus
Sta mij toe even terug te keren naar de "Belbus", die nu de streek van De Panne/Adinkerke teistert!!!! Ons probleem is het volgende : zoals jullie in vorige berichten vanwege "Trekhaak 73" wel hebben vernomen, werd de lijnbus 55 (De Panne-Adinkerke) vervangen door een belbus De Panne/Adinkerke naar Veurne. De voor- en nadelen werden meermaals aangehaald! Eén groot nadeel was de vroege en late verbindingen tussen bus/trein/bus die verdwenen! Onze Werkgroep was dan ook aangenaam verrast, toen 'de Lijn' ons, in de loop van vorige maand, na ons aandringen, liet weten dat de belbus, bij uitzondering, vanaf september om 5u40 zou starten vanuit De Panne, waardoor de trein van 5u58 uit De Panne (richting Gent, Brussel, en onze Nationale Luchthaven), kon bediend worden. Een vroegere trein bleef daarmee nog steeds ontoegankelijk voor wie zich enkel met het openbaar vervoer verplaatst!!! In hetzelfde schrijven meldde 'de Lijn' hun latere kusttrams : in plaats van de laatste tram om 21u09, zal er nu, ook in de winter, een tram rijden om 22u09, om 23u09 en nog later vanuit station Adinkerke (De Panne). Trekhaak 73 kijkt op dat moment verwonderd uit naar de plaatselijke (en nationale) pers : met véél poespas worden de late kusttrams aangekondigd, de reiziger wordt gedreven om die late trams te nemen. Er is zelfs een reclamespot op de openbare radio... Maar géén woord over de vroegere belbus en géén woord over het ontbreken van kusttrams op zondagmorgen richting De Panne... Wat is de conclusie van onze Werkgroep?? Wat het ontbreken van vroege trams in het weekend is het eenvoudig : wie niet weet, niet deert : alleen "Trekhaak" is vragende partij. Wij vragen die trams - uiteraard - voor de klagende reiziger, die in het weekend niet vroeg kan vertrekken!! Maar die reiziger komt alleen bij ons terecht, en niet bij 'de Lijn'. De Lijn lapt die paar reizigers - uiteraard - aan zijn laars!! En Trekhaak is een lastige Werkgroep... Dat de belbus niet in het persbericht van 'de Lijn' voorkomt is eenvoudig : het is natuurlijk maar een kleinschalig project, bedoeld voor een kleine groep reizigers. Maar er is meer : als die belbus van 5u40, gedurende de week, niet wordt gepromoot, is die niet bekend bij de gebruiker en zullen potentiële reizigers niet bellen voor die bus. Als er niet gebeld wordt voor de bus, dan kan 'de Lijn' binnen twee maanden die belbus wéér afschaffen en met statistieken zwaaien naar "Trekhaak". "Zie je wel, dat er geen belangstelling is...". Natuurlijk heeft onze Werkgroep wél reklame gemaakt voor de vroege belbus, maar wij vrezen dat onze visie binnenkort wordt bewaarheid, en er weer minder belbussen zullen rijden op de vroegere lijn 55 in De Panne. Wie weet hoe we dit moeten aanpakken??? Mag ik jullie danken om deze theorie te lezen en... eventueel te beantwoorden...
Reacties op bericht (1)
13-09-2007
een terechte vraag naar de lijn... niet dat ik er zelf gebruik van maak...
maar zelf heb ik ook al een vraag naar de lijn gericht ivm dienstregelingen tijdens de Gentse Feesten en daar pas vorige week (dus 1,5 maand na de festiviteiten) een negatief antwoord gekregen...
nog een lieve groet
13-09-2007 om 22:39
geschreven door fadista
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??