Activiteitenkalender In Poincaré, stormestraat 131 b18 8790 Waregem
Praatcafé en morele dienstverlening Iedere zondag van het jaar, van 10u30 tot 13u30..... Praatcafé met een natje en een droogje
Jongeren en studenten praatcafé: iedere 1ste en 3de vrijdag van de maand vanaf 20u
De thema’s van het praatcafé worden ingevuld aan de hand van de actualiteit van het moment.
Donderdag 10 februari 2011 om 20u filosofie: Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
Donderdag 24 februari 2011 om 20u filosofie: Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur filosofie: Beminde ongelovigen met Anne Provoost
7 en 8 mei 2011 jongerenkamp Lentefeest
22 mei 2011 Lentefeest Waregem
25 juni 2011 openluchtconcert met Highway Jack
13 mei 2012 Lentefeest
Verder worden door het jaar nog enkele gezamenlijke bezoeken en uitstappen georganiseerd. Hiervan zal je uitgebreide informatie kunnen terugvinden op deze blog.
Het Joelfeest behoort tot de belangrijkste feesten van de Germaanse heidense kalender. Zoals bekend was de Germaanse samenleving een agrarische, en de seizoenen hadden dan ook een grote betekenis voor de Germanen. De belangrijkste feesten vonden plaats op speciale momenten zoals de zonnewendes. Het Joelfeest vond plaats tijdens midwinter, als de dagen het kortst en de nachten het langst zijn. Volgens onze kalender is dit rond 21 december; het moment dat de zon het verst van ons is verwijderd. Joel had een dubbel karakter. Enerzijds was het een algemene herdenkingsfeest van de doden, anderzijds was het een vruchtbaarheidsfeest. Het wordt jaarlijks terug gevierd door de vrijzinnige gemeenschap als feest van het licht en vreugde. Het terug langer worden van de dagen en korter worden van de nachten. We mochten dit jaar 2 komische goochelaars verwelkomen in ons Vrijzinnig Centrum Poincaré op 16 december 2006 die de kinderen en volwassenen een heel gezellige avond bezorgden. Er werd s avonds ook een kleine tocht door Waregem gewandeld met fakkels als verwelkoming van het langer worden van de dagen
Beste sympathisant, vrijzinnige, vriend of vriendin een nieuw jaar brengt een nieuwe werking. Waarvoor we wat centjes nodig hebben om de vereniging te laten draaien. Wil je ons een handje reiken en lid worden van de vrijzinnige gemeenschap van Waregem? Stort dan 8(toch niet veel hé) indien je alleenstaande bent of 15 voor het ganse gezin op rekening nr 979-6277038-76 en je wordt voor een gans jaar uitgenodigd voor alle activiteiten, die dan voor het grootste deel gratis zijn, die worden georganiseerd door de Humanistische Vrijzinnige Vereniging Waregem. Wij nemen na betaling zeker met U contact op. Bedankt alvast.
Op vrijdag 2 maart 2007 om 20 uur in het Liedtskasteel (Parkstraat 2, Oudenaarde) nodigen het Vermeylenfonds en de Liedtskring u uit op een causerie door Jean Pierre De Smet over het leven in New Orleans voor en na Katrina Jean Pierre De Smet is sinds lang ereburger van de stad New Orleans en bezocht reeds meermaals deze birthplace of jazz, zowel vóór als nà de overstromingsramp. Wij kennen hem als een gemotiveerd jazzdeskundige en als een sociaalvoelend en bevlogen verteller. Dit bewees hij reeds overvloedig toen hij enkele jaren geleden in het Liedtskasteel een prachtige New Orleans jazzavond heeft gebracht.
Het wordt ook nu ongetwijfeld een boeiende belevenis.
Leden van het Vermeylenfonds betalen 2 inkom, niet leden 3 .
Uit een marktonderzoek van VEPEC, de Vereniging voor Promotie en Communicatie, blijkt dat de Vlaming wel degelijk gelovig is, maar het instituut kerk de rug toekeert. Ook het goed gepromote religieus reveil onder jongeren wordt door deze studie streng weerlegd. Een verrassende conclusie, want VEPEC werd ingehuurd om de kerk opnieuw populair te maken in Vlaanderen. Bovendien is een staal van 564 Vlamingen op een populatiegrootte van 5 miljoen Vlamingen ouder dan 15 uiteraard geen representatieve steekproef. Maar noch VEPEC noch de media storen zich daaraan. Daarom is de enige conclusie die je uit dit één-tweetje kan trekken een vraag: whos fooling who?
God is niet dood, want 53% van de ondervraagden zegt gelovig te zijn. Maar godsdienst is wel dood, want de kerkgang blijft dalen en een overdonderende meerderheid gelooft dat de kerk de mensen maar wat voorliegt. Men gelooft wel dat er iemand is die het aardse leven bestuurt, maar het verhaal over Adam en Eva en de engelen en de schepping van de wereld door God dat men daarrond geweven heeft, gaat te ver.
De studie van VEPEC legt het verschil tussen gelovig en christelijk gelovig pijnlijk bloot. Kardinaal Danneels, spin doctor van dit bizarre schouwtoneel, sprak tijdens zijn Te Deum in 2004 volgende profetische woorden. De waarheid heeft geen veroveringsdrift nodig. Ze heeft genoeg aan haar innerlijke wervingskracht. Ze verovert niet, ze straalt. Ze heeft geen bedenkelijke marketing nodig en geen schreeuwerige publiciteit.. Deze woorden bleken weinig profetisch, want met deze studie levert de kardinaal zich over aan een harde marketingstrategie.
Een goede barometer om te voelen dat het instituut RKK best weet dat het absoluut niet representatief meer is voor de gelovige Vlaming. De katholieke kerk bezit nog steeds het quasi-monopolie op overgangsplechtigheden en de mensen gebruiken de infrastructuur en het personeel van die kerk graag om belangrijke overgangsmomenten in hun leven een plechtig en esthetisch verantwoord karakter te geven. Maar of deze mensen ook geloven wat hun zeer tijdelijke gastheer zegt over condoomgebruik, abortus, euthanasie, de schepping en andere belangrijke en minder belangrijke themas? Ik denk van niet.
De vraag blijft dus: wat wil de katholieke kerk met dit onderzoek bewijzen? Dat het als instituut voorbijgestreefd is? Dit onderzoek bewijst vooral mijn vermoeden dat een groot percentage van eender welke bevolking vatbaar is voor een al dan niet godsdienstig geïnspireerde spiritualiteit. Vroeger werd dit percentage gemonopoliseerd door de RKK, maar door de emancipatie van het individu en mondialisering van nieuwe inzichten, waaronder de oosterse tradities en het humanisme, verliest de RKK dat vertrouwen. Ten voordele van de vrijzinnigheid? Blijkbaar niet, maar wat wil je als de alternatieven uit deze hoek worden voorgesteld als humanisme en vrijmetselarij? Het eerste is een zeer waardevol, maar moeilijk en weinig gekend begrip. Het tweede is negatief geconnoteerd door de geslotenheid en fabels die ermee gepaard gaan. Zouden de resultaten pro vrijzinnigheid of vrijzinnig humanisme niet hoger gelegen hebben indien de alternatieven werden voorgesteld onder de naam waaronder ze het meest gekend zijn: vrijzinnigheid? Ook hier weer een vaststelling die de waarde van het onderzoek zwaar hypothekeert.
Als vrijzinnige humanist word ik gesterkt door onderzoeken als deze. Ze tonen aan dat Vrij Onderzoek, in de ware betekenis van het woord, belangrijk is om manipulatie te ontmaskeren. Wat bij deze hopelijk gebeurd is. Tegelijk probeer ik om mij niet over te geven aan een sciëntistische vrijzinnigheid, die volgens mij een stigma en belemmering vormt voor de ontwikkeling van een progressief vrijzinnig humanisme dat allianties zoekt met andere niet-orthodoxe levensbeschouwingen die willen meewerken aan een redelijke samenleving waarin medemenselijkheid en niet de economie centraal staat.
Vrijzinnigheid is een methode, terwijl humanisme betrekking heeft op inhoudelijke waarden. Onder vrijzinnig verstaan wij de methodiek van het Vrij Onderzoek, namelijk het op een objectieve, onbevangen wijze omgaan met problematische situaties. Vrijzinnig betekent dus ondogmatisch, vrij van gezagsargumenten. Door het kritisch gebruik van het verstand, zonder vooroordelen en bijgeloof, komen tot het begrijpen van de werkelijkheid.
Het impliceert ook dat elke vrijzinnige uniek is: via de methode van het Vrij Onderzoek komt elk tot een eigen invulling van hoe hij in het leven wenst te staan. Vrijzinnige humanisten zijn sterk in het leren omgaan met onzekerheden omdat ze een basishouding hebben van onderzoek en zelfkritiek, omdat ze feeling hebben voor het verschil tussen weten en geloven en omdat ze zich met een dosis levenskunst door het leven bewegen.
Humanisme
Humanisme slaat op waarden zoals tolerantie, pluralisme, solidariteit, dialoog, gelijkwaardigheid, democratie . Deze waarden kennen we sinds de Verlichting. De klemtoon ligt op het respect voor een persoon, niet noodzakelijk voor zijn ideeën. Ideeën mogen worden geridiculiseerd, maar de persoon die deze ideeën verkondigt, moet altijd met respect worden benaderd. Humanisme heeft een sterke sociale dimensie.
Medemenselijkheid en redelijkheid zijn belangrijk voor een humanist. Hij heeft oog voor iedereen die omwille van financiële, relationele of lichamelijke handicaps dreigt uit de boot te vallen. Een humanist kan ten slotte ook niet anders dan ecologische waarden verdedigen. De mens is niet langer de maat van alle dingen, maar een nederige speler die in staat is zichzelf te vernietigen indien hij het milieu om zeep helpt.
Vrijzinnig humanisme
De bereidheid tot Vrij Onderzoek, kritiek, zelfkritiek, echte dialoog in vrijmoedigheid zijn belangrijke maar niet de enige vaardigheden die nodig zijn om kritisch samen te leven. Redelijkheid, emotionele intelligentie, ethische bedrevenheid en gevoel voor esthetiek zijn ook belangrijk. Een vrijzinnige humanist combineert zijn vrijzinnige houding met humanistische waarden. Dat maakt hem uniek. Het vrijzinnig humanisme is een levensbeschouwing die een onderkomen biedt aan vele strekkingen en dus niet dogmatisch predikt wat iemand moet geloven of hoe iemand zijn leven moet invullen.
Een levensbeschouwing en de praktijken (rituelen) die ermee gepaard gaan, hebben het kenmerk dat ze bepaalde processen in onze snelle en harde consumptiecultuur vertragen en verzachten. Ze geven de tijd om even stil te staan bij de dingen en naar adem te happen. Ze vergroten ook het groepsgevoel tussen mensen die dezelfde levensbeschouwing aanhangen. Ze verenigen mensen en dragen zo bij tot wat sociologen het sociaal kapitaal van de samenleving noemen. Sommige vrijzinnige humanisten benaderen het leven zeer rationeel en hebben lak aan alles wat met spiritualiteit te maken heeft. Anderen zijn gevoelig voor spiritualiteit zonder godsdienstig te zijn.
Dit jaar terug Lentefeest- Feest Vrijzinnige Jeugd op 13 mei 2007 in Cultuurcentrum De Schakel te Waregem vanaf 10u - iedereen welkom - gratis ingang - geef een seintje via deze blog indien U meer informatie wenst.
Overgangsfasen zijn belangrijk in een mensenleven. Het kind moet in elke fase het gevoel hebben erbij te horen. Wanneer de kleutertijd voorbij is, komen de eerste leerjaren, en ook de eerste levensvragen. Over de zin den de bestemming van ons bestaan : wie ben ik, waar kom ik vandaan, waar ga ik naartoe. Het zijn ernstige vragen waar tijdens de lessen zedenleer samen naar antwoorden wordt gezocht. Tegelijkertijd rijpt de idee om dat samen te vieren. Samen met de ganse familie. Dit wordt gevierd: voor de zesjarigen is er het Lentefeest, voor de twaalfjarigen is er het Feest Vrijzinnige Jeugd.
Ze worden zo groot zeggen de ouders. Ik ben geen kind meer bijt zoon- of dochterlief van zich af. Voor elke 12-jarige puber staat de overstap naar de grote school voor de deur. Vaak is die grote school in een grotere stad of gemeente. Meteen een kennismaking met een wijdere wereld. Hoe ziet die wereld eruit? Is daarin alles vooraf bepaald en worden we geacht braaf aan het lijntje te lopen? Of is het een wereld die we zelf maken? Waar we leren beslissingen te nemen, en waar we verantwoordelijk zijn voor onze eigen daden. Waar we samen met iedereen op een gelukkige manier kunnen samenleven.
Het Feest vrijzinnige Jeugd doet ons stilstaan bij deze vreemde wereld. Even maar. Want het is feest voor de grote mensen en voor de nieuwe grote mensen.
Onze nieuwjaarsreceptie die doorging op zondag 14 januari was weer een gigantisch schot in de roos en weer was het kot te klein! Dus dat blijft uitkijken naar een grotere locatie.
Er waren wijn en hapjes in overvloed en achteraf konden we ons dan ook nog volproppen met belegde broodjes van de beste kwaliteit. Er was een uitstekende muzikale omlijsting van Yves Bondue, met zijn accordeon, die we nog kennen van onze herfstwandeling 2005 die doorging in Dranouter.Onzer aller voorzitter Lieven Vanhoutte heeft er ook weer het beste van zichzelf gegeven tijdens zijn toespraak, show, optreden, performance, fratsen zeg maar.
In de wagen kregen we het idee iets te doen aan de communicatie van de Waregemse vrijzinnigen. We gaan een blog maken. Snel, actueel en met veel mogelijkheden om iedereen op de hoogte te stellen van het reilen en zeilen van de Waregemse vrijzinnigen.Zo gezegd zo gedaan. Eerst proberen op bloggen.be. Nada. Niks. Dan maar bij seniorennet. Niet dat de Waregemse vrijzinnigen allemaal stokoud zijn. Ja , der zijn der wel een paar, maar die zitten zonder internet. Dus het kan geen kwaad. Moest bloggen nog lukken dan copyen en pasten we gewoon en sterft het seniorennet een snelle dood. Of euthanasie zeker ?
Wat kun je van deze blog verwachten ? Veel foto's, maar dan moet je wel klikken op de link en het fotootje bovenaan de tekst. Iedereen kan ook mailen en reageren op onze blog.Wees dus een klein beetje actief. Natuurlijk moeten de reacties wel positief blijven. We kunnen tegen kritische kritiek, niet tegen "vuilspuiterij" . Dat vliegt in de vuilbak. Ecologisch verantwoord of niet. Veel leesgenot, en ander genot is ook toegestaan.
Herfstwandeling van Humanistish Vrijzinnige Vereniging Waregem
Mooie herinneringen aan harde tocht met veel antiquiteiten
Op 11 november laatstleden organiseerde de Humanistisch Vrijzinnige Vereniging Waregem naar jaarlijkse traditie terug een cultureel/educatieve herfstwandeling.
Deze keer werd er gekozen voor enkele pittoreske parcours in de Westhoek. Meer bepaald werden gewandeld in Leisele, in Alveringem en in Izenberge.
Meteen werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om een bezoek te brengen aan het openluchtmuseum te Izenberge. Het openluchtmuseum, dat ook soms klein Bokrijk wordt genoemd, is een perfecte replica van een Vlaams dorp, zoals het er moet uitgezien hebben rond de vorige eeuwwisseling enkele tientallen jaren erna. De overdrukke verzameling van allerhande antiek moet bij de verdere uitbouw van het museum een verdeling krijgen. Het bezoek werd niettemin door iedereen gesmaakt, wat tevens kan gezegd worden van het lekkere Breughelmaal, verrijkt met typische streekpatés, rilette en smout, dat op de zolder van de oude drukkerij van het museum werd genuttigd. Dat we dan ook nog mochten genieten van een prachtige herfstdag maakte de dag nog beter geslaagd.