Activiteitenkalender In Poincaré, stormestraat 131 b18 8790 Waregem
Praatcafé en morele dienstverlening Iedere zondag van het jaar, van 10u30 tot 13u30..... Praatcafé met een natje en een droogje
Jongeren en studenten praatcafé: iedere 1ste en 3de vrijdag van de maand vanaf 20u
De thema’s van het praatcafé worden ingevuld aan de hand van de actualiteit van het moment.
Donderdag 10 februari 2011 om 20u filosofie: Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
Donderdag 24 februari 2011 om 20u filosofie: Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur filosofie: Beminde ongelovigen met Anne Provoost
7 en 8 mei 2011 jongerenkamp Lentefeest
22 mei 2011 Lentefeest Waregem
25 juni 2011 openluchtconcert met Highway Jack
13 mei 2012 Lentefeest
Verder worden door het jaar nog enkele gezamenlijke bezoeken en uitstappen georganiseerd. Hiervan zal je uitgebreide informatie kunnen terugvinden op deze blog.
Onderstaande reeks wordt gekoppeld aan: de toneelvoorstelling les femmes savantes van Molière op 17 oktober 2008 in het Koninklijk Atheneum te Waregem.
15-10-2008: Darwin voor dames Griet Vandermassen In haar boek Darwin voor dames belicht Griet Vandermassen de argwaan van veel feministen voor de biologische wetenschappen. Vooral de evolutieleer zien ze vaak als deterministisch, seksistisch en zelfs onwetenschappelijk. Ten onrechte, vindt de auteur. Voor een doeltreffend feminisme is een goede kennis van de evolutieleer broodnodig. Griet Vandermassen is verbonden aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte (Universiteit Gent) en is germaniste en filosofe. Haar onderzoeksvelden zijn onder meer wetenschapsfilosofie, evolutiepsychologie, evolutiebiologie en feministische theorievorming. Ze is bestuurslid van SKEPP. Feminisme is een term die vele ladingen dekt. Het gelijkheidsfeminisme bijvoorbeeld, gaat ervan uit dat de verschillen tussen vrouwen en mannen ontstaan zijn door opvoeding en socialisatie. Het verschilfeminisme daarentegen, erkent wel verschillen tussen mannen en vrouwen en vindt dat de vrouwelijke kwaliteiten een meerwaarde hebben. Daarnaast zijn er nog heel wat varianten, maar geen enkele strekking verklaart waarom mannen eigenlijk overal over een bevoorrechte positie beschikken en hoe de relatie tussen de seksen nu precies historisch gereproduceerd wordt, aldus Griet Vandermassen. Daar is voor de evolutieleer een belangrijke rol weggelegd. Niet deterministisch De evolutieleer leert ons dat door adaptaties via selectie er heel wat soorttypische verschillen tussen mannen en vrouwen zijn ontstaan. Adaptaties zijn aanpassingen aan de omgeving die direct of indirect bijdragen tot een succesvolle voortplanting. In het algemeen zijn mannen inderdaad dominanter en competitiever en zijn vrouwen meer sociaal voelend en zorgzaam. Griet Vandermassen legt haarfijn uit hoe die verschillen doorheen de geschiedenis tot stand kwamen en wat hun belang was bij de voortplanting. Dat wil niet zeggen dat de evolutieleer deterministisch is. Niet enkel het genetisch materiaal, maar ook omgevingsfactoren bepalen iemands persoonlijkheid. Bovendien mogen we ook niet de onterechte overstap maken van 'feiten' naar 'waarden'. Het is niet omdat mannen door hun globaal genomen competitiviteit meer aanzien genieten, dat die toestand ideaal is. En het is niet omdat ze seksueel agressiever zijn, dat we verkrachting moeten goedkeuren. Griet Vandermassen weerlegt de kritiek dat de evolutieleer 'onwetenschappelijk' zou zijn. Verder ontkent ze ook dat de leer seksistisch is. Er zijn inderdaad wetenschappers die zich aan vrouwonvriendelijkheid bezondig(d)en, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschappelijke methode op zich vrouwonvriendelijk is. Een 'feministische wetenschap' is dan ook een onzinnig project. Feminisme kan wel een drijfveer zijn om aan wetenschap te doen, maar kan nooit de resultaten ervan bepalen. De evolutionaire inzichten zeggen natuurlijk niet welke beleidsmaatregelen belangrijk zijn voor vrouwen. Wel vormen ze een hulpmiddel om een efficiënt en haalbaar programma van sociale hervorming op te stellen. Darwin voor dames is een magnifiek boek. Onbevooroordeeld, grondig en met een grote kennis van zaken belicht Griet Vandermassen de tekortkomingen van de huidige feministische theorievorming. De evolutionaire bevindingen zijn soms erg verrassend en stuiten sommigen misschien tegen de borst. Toch moeten feministen hun biofobie overwinnen. Een onjuist beeld van de menselijke natuur helpt immers niemand een stap vooruit.
Griet Vandermassen, Darwin voor dames, over feminisme en evolutietheorie, Lannoo, 2005
22-10-2008: boek de ondraaglijke lichtheid van de liefde van Ad Vingerhoets Ad Vingerhoetserhoets is bijzonder hoogleraar Gezondheidspsychologie, en is sinds 1993 verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Hij heeft meerdere boeken over gezondheidspsychologie geschreven, en is wereldwijd bekend om zijn onderzoek over stress, heimwee en huilen. In De ondraaglijke lichtheid van de liefde belichten de auteurs alle facetten van de liefde. Ze toetsen oude en nieuwe theorieën en analyseren de aard en het waarom van de liefde. Liefde als verslaving of als pure gekte. Maar ook jaloezie, afwijzing, incest en merkwaardige relaties zoals die tussen een gegijzelde en haar gijzelnemer komen aan bod. Of die tussen een seriemoordenaar en een brave huismoeder en tussen een man en een vrouw die samen een dodelijke combinatie vormen. Ad Vingerhoets verzorgt voor ons een lezing over de stand van wetenschap met betrekking tot liefde en verliefdheid, waarbij met name aandacht voor de (neuro)biologische en evolutie-psychologische aspecten. Hij maakt daarbij een paar opmerkingen over hoe dat op gespannen voet kan staan met partnerkeuze, zoals dat soms heel erg cultureel bepaald is. Verder is het prikkelend om je af te vragen of verliefdheid niet een fenomeen is dat in de oertijd wellicht heel nuttig was, maar dat nu in zekere zin een overleefd en achterhaald fenomeen is.
29-10-2008: Boek relatie toolkit van Christine Vancouillie
(°11-04.60) is licentiate theologie (KUL, 1983) , psychotherapeute en erkend bemiddelaar. Zij volgde een opleiding systeemdenken, master NLP en Bemiddeling in Familiezaken (KUL,2005) Ze doet onderzoek naar vernieuwende communicatietechnieken en relatiepatronen. Christine coacht mensen in hun relatieveranderingen waarin ze de psychologie en theologie tot een geïntegreerde aanpak heeft verwerkt. Daarnaast is ze ook directie van Huize VIVO,een woonstconcept voor Singles. Een samenleving evolueert. Denk maar aan de vele nieuwe technische snufjes. Onze samenleving evolueert ook doorheen nieuwe patronen in hoe we ons sociaal leven uitbouwen. Hier gaat het over de nieuwe patronen op vlak van relatie. Je hoort er wel van: LTA, co-habitatie, dating, netwerking, coaching, bemiddeling. Het thema van Relatietoolkit voor de 21ste eeuw is deze nieuwe patronen te promoten. We geloven er in. Op voorwaarde dat ze op de juiste manier gedefinieerd en gebruikt worden. Deze nieuwe patronen bieden in een hedendaagse context antwoorden op eeuwenoude vragen: het verlangen om gelukkig te zijn, kiezen voor liefde en jezelf te ontplooien. We hopen dat je mee doet om de nieuwe patronen op de juiste manier te leren gebruiken.
Op 18 mei was het weer zover. Het jaarlijks terugkerende Feest waar iedereen, jong of oud, toch zo naar toeleeft. Het Feest die weliswaar enorm veel voorbereiding vergt maar waarop ons hart toch enkele keren rapper slaat en we toch trots zijn dat er zo een 500 a 600 mensen op afkomen. Daar we 52 feestelingen hadden hadden we een beetje schrik ofdat we iedereen een zetel gingen kunnen aanbieden in de schouwburg. Daarom hadden we op voorhand besloten om het Feest op groot scherm te projecteren in de foyer van de schouwburg. Het was terug een prachtige show die onze 6 en 12 jarigen brachten. Ze hadden er ook lang genoeg aan bezig geweest op school om opnieuw prachtige maskers, decors en kostuums te maken. Met het Lentefeest zetten 6-jarigen de eerste symbolische stappen in de wereld waar het ernstig wordt. De kleutertijd is voorbij en daar zijn de eerste leerjaren en ook de eerste levensvragen. de overstap naar de grote school is gezet. De 6-jarigen hebben niet alleen leren rekenen, lezen en schrijven; ze hebben ook al een heel jaar Moraal gevolgd en daar geleerd dat er nog andere dingen zijn die ze moeten kennen, zoals: 'waarom je ook eens iets voor iemand anders moet doen, waarom je niet zomaar moet geloven of doen wat anderen zeggen....' De 12 jarigen zijn op een belangrijk moment gekomen in hun leven. Ze zijn geen kinderen meer en ookk nog geen volwassenen. Het Feest Vrijzinnige Jeugd symboliseert het afscheid van de kindertijd en wijst op de openstaande deur naar de volwassenheid. Het Feest Vrijzinnige Jeugd is voor de 12-jarigen ook de bekroning van het volgen van 6 jaar niet-confessionele zedenleer en vooral ook een moment waarbij wordt stilgestaan bij de grote vragen: 'wie ben ik, waar ga ik naartoe?' Door samen het Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd 2008 te vieren, laten kinderen, jongeren en volwassenen aan elkaar zien dat ze er niet alleen voor staan met hun Humanistische-vrijzinnige overtuiging. Ze streven eenzelfde ideaal na: leven in een rechtvaardige, verdraagzame maatschappij waarin vrijheid en respect de belangrijkste waarden zijn. Een maatschappij waarin opgelegde waarheden geen plaats hebben en waarin je het recht hebt om alle dingen rondom je in vraag te stellen.
Voorbereidingsweekend Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd 26 en 27 april 2008 .
Op 26 en 27 april 2008 was er terug het jaarlijks terugkerend voorbereidingsweekend alwaar de zes- en twaalfjarigen samenkwamen met de leraars zedenleer in de basisschool Gaverbeek te Waregem om hun Lentefeest voor te bereiden. Om 9u s morgens kwamen de eerste feestelingen toegestroomd met nog wat vaak in de ogen maar met volle moed om er een prachtig weekend van te maken. Vanf 10u werden er na het maken van enkele afspraken een begin gemaakt van de repetities. Ondertussen ging ons bestuur zorgen dat de veldbedden, waarop de feestelingen de nacht moesten doorbrengen, stevig in elkaar werden gestoken. Zaterdagmiddag kwam iedereen samen in de grote refter om het lunchpakket tussen de kiezen te stoppen. In de namiddag werd er terug duchtig verder gerepeteerd. Ondertussen werden er van de feestelingen een videoboodschap en fotos gemaakt door onze fotografen. Om 18u werden er vissticks, pureepatatjes en groentjes voorgeschoteld aan onze feestvierders. 19u stipt werd er dan vertrokken met de 12-jarigen voor de avondanimatie. Dit jaar werd er niet naar het bos gegaan maar opteerden we door het grote aantal 12 jarigen voor een stadswandeling door Waregem en een hindernissenparcour in Park baron Casier volledig in elkaar gestoken door onze Jump! Jongeren. Ondertussen werd er aan de zes jarigen een verhaaltje verteld terwijl ze zachtjes in slaap dommelden op hun veldbed. Rond 23u waren we terug op school met de big kids waarna deze zich terugtrokken in de slaapvertrekken voor een korte nachtrust. Om 8u30 s morgens was iedereen al terug op de been voor een uitgebreid ontbijt waarna onze leraars zich nog enkele uren terugtrokken met de feestneuzen om de laatste puntjes op de i de zetten voor hun Feest. Ondertussen ging het bestuur zorgen dat de zorgvuldig in elkaar gestoken veldbedden terug uit elkaar raakten. Ondertussen werd er in de keuken een groot maal voorbereid door onze koks en helpers want voor de middag verwachtten we zo een 120 eters voor de vlaamse stoverij met frietjes. Rond de middag stroomden de eerste ouders toe voor het middagmaal dat hun werd aangeboden door het HV bestuur en alwaar er even kon worden bijgepraat over hun kinderen. Iedereen was weer vol lof over het aangeboden maal. Vanaf 14u kwam er dan nog het grote opkuiswerk. Alles moest geschrobt en terug op zijn plaats gezet worden. Om 18u was alles opgeruimd en konden we terugblikken op een weeral fantastisch geslaagd voorbereidingsweekend.
Aanstaande zondag is het weer zover. Ons 19de Lentefeest - Feest Vrijzinnige Jeugd die doorgaat in de Schakel te Waregem vanaf 10u. Met onze 52 feestelingen zal het onmogelijk zijn om iedereen in de zaal te krijgen waar maar plaats is voor 550 personen. De zaal is om deze reden voorbehouden voor genodigden en de families van de feestelingen. Daarom wordt er in de foyer een groot scherm geplaatst waar eventueel geïnteresseerden toch het gebeuren in de zaal kunnen volgen.