-Shemas -Bruggen in de tweede wereldoorlog -Vroegere oude bewaakte bruggen -Oude bruggen uit de beginperiode -Ingenieurs en architecten in de bruggenbouw -Hangbruggen -Betonnen bruggen -Bruggen in opbouw -Vlagstempels -Beweegbare bruggen -Overdekte bruggen -Eigenaardige en natuurlijke oeververbindingen -Frankeerstempels -Bruggen en de kastelen -Aquaducten en kanaalbruggen
pOSTKAART1: Met eerste dag afstempeling van PONT CANAL DE BRIARE
(Frankrijk).Na de overgang van de privé onderneming naar staatsbeheer in 1863 werd besloten om de gevaarlijke aansluiting op de Loire op te lossen.Na de voltooiing van de renovatie van het laterale kanaal van de Loire kwamen schepen niet meer via de rivier.Een indrukwekkende kanaalbrug werd gebouwd.Met 663 meter lengte het langste aquaduct ter wereld.Gustave eiffel werkte er nog aan mee.
De kanaalbrug kan afgesloten worden met puntdeuren,en in geval van strenge vorst kan het water via acht schuiven leeg lopen in de loire.
Le Pont des Arts 1:Is een brug te Parijs over de Seine.De brug verbindt het institut de France met de cour caréé van het Louvre.Haar naam dankt zij aan het Louvre,dat onder eerste Keizerrijk "Palais des Arts" werd genoemd.De brug is 155m lang en 11m breed.
VERBRANDE BRUG. Heldhaftig gedrag 1914.
Maar het colletieve geheugen van de mensen die naar eigen zeggen op de verbrande Brug wonen,reikt niet meer tot de zestiende eeuw en wel nog tot de Eerste Wereldoorlog;tot de heldendaad van een soldaat van het 2de jagers te voet.
Dar regiment opereerde op 26 augustus1914 aan de oostkant van de Willebroekse vaart en kreeg het bevel zich meester te maken van de verbrande brug,in die tijd een model dat openklapte in het midden en opengedraaid moest worden aan beide kanten.De oprukkende Belgische militairen draaiden de brug aan de oostkant naar beneden,maar konden dat niet doen aan de westkant de overkant waar de duitsers al hun voorposten hadden.Wat toen gedaan?Een soldaat bood zich vrijwillig aan om het erop te wagen naar de overkant te zwemmen en de brug ook daar naar beneden te draaien.Voordat hij in het water sprong,gaf hij aan een officier een briefje met zijn naam erop, en terwijl de dappere man naar de overkant zwom,riep zijn elotonscommandant hem na:'Soldaat Trésignes,ik benoem u tot korporaal!.Waarop de nieuwbakken korporaal tijdens het draaien aan het bruggenwiel door de vijand werd doodgeschoten en voor altijd de held van de verbrande brug werd.
DE PONT VALENTRE 1(de Brug der Dapperheid)
De pont Valentré is een wereldberoemde brug.Het is een versterkte 14e eeuwse brug over de lot in Frankrijk(in 1308 gestart met de bouw)..Majestueus spannen de zeven bogen zich over de brede rivier.Aan de zware,40m hoge torens met hun schietgaten en puntige,gekantelde stroombrekers is duidelijk te zien dat de brug deel uitmaakte van de middeleeuwse verdedigingswerken.
De middelste toren,die dienst deed als uitkijkpost,kunt u in de maanden juli en augustus beklimmen.
De lange bouwperiode van de brug heeft aanleiding gegeven tot het onstaan van een aardige legende.Om de werkzaamheden sneller te doen verlopen sloot de bouwmeester een overeenkomst met de duivel,die tegen de gebruikelijke vergoeding bereid was een handje te helpen.Bij het naderen van de voltooiing kreeg de bouwmeester het zwaar benauwd en verzon een list om zijn ziel te redden:de duivel moest in een zeef water aanvoeren,dat nodig was voor de bouw.Het resultaat laat zich raden.Razend om zijn nederlaag brak satan een steen van de middelste toren,die daardoor dus niet voltooid werd.Pas tijdens de restauratie in 1879 werd het gebrek verholpen en de nieuwe steen wordt gemarkeerd door een gebeeldhouwd duiveltje dat zichtbaar moeite doet de steen weer los te wrikken.
Gezien vanaf de stad ontdekt u het beeldje op de rechterhoek van de middelste toren.
Pravcickà bràna:Is een rotsformatie die met zijn hoogte van 16 meter en breedte van 26 meter de grootste natuurlijke zandsteenbrug van Europa.Het ligt ten noorden van Decin dicht op de grens van Tsjechiê en Duitsland in het Boheems Zwitserland.
ERASMUSBRUG (3)De Erasmusbrug is meer alleen dan een brug over de Maas.De brug verbindt de "oude" binnenstad van Rotterdam met het nieuw ontwikkelen Kop van Zuid.Bij de hoge ambities en uitstraling van dit gebied hoort ook een brug met uitstraling.
DE ERASMUSBRUG(1)is ontworpen door Ben van Berkel(UN Studio) en opgeleverd in 1996.De 808 meter lange tuibrug heeft een 139 meter hoge geknikte asymmetrische stalen pyloon,waarvan de brug de bijnaam "De Zwaan"dankt.Tussen de kop van Zuid en de pyloon is er een 89 meter lange basculebrug voor schepen die niet onder de tuibrug door kunnen.Deze basculebrug is de grootste en zwaarste basculebrug in West-Europa.
DE ERAMUSBRUG (2) Kort na de opening van de brug bleek in oktober 1996 dat het brugdek van de Erasmusbrug bij windkracht zes onverwacht begon te slingeren.Dit komt doordat regendruppels het profiel van de tuien licht wijzigen en gevoeliger voor windgeînduceerde trillingen maken.Om de trillingen te dempen zijn er daarom nieuwe dempers gemonteerd.
"STARI MOST" ("Oude brug")Met de opening van de nieuwe brug,op 23 juli 2004 werden er weer duikwedstrijden gehouden.
Emir Balic: Was de vele jaren de beroemste duiker in Mostar.
Bij de opening was de 70 jarige aanwezig.
"STARI MOST3" ("Oude Brug") is een brug over de rivier de Neretva,in mostar,Bosniê en Herzegovina.
De brug,die na enige tijd de naam "Stari Most"("Oude brug") kreeg,had een enkele boog van 29 meter lang,die op een hoogte van 19 meter de Neretva overspande.
Op beide oevers stond een toren.De toren op de oostelijke oever werd na 1878 gebruikt als munitie-opslaplaats.De op de westelijke oever was gedeeltelijk een gevangenis en gedeeltelijk een uitkijktoren.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog bestonden er plannen om de Stari Most te vernietigen.Dit plan is niet uitgevoerd,maar de brug liep tijdens de Tweede Wereldoorlog wel schade op.
In 1993 werd de brug verwoest tijdens de oorlog op de Balkan.
De herbouw van de stenen brug nam in 2001 een aanvang onder supervisie van UNESCO.De renovatie heeft bijna 13 miljoen Euro gekost,waarvan het merendeel door de Europese Unie betaald is.Op 23 juli 2004 werd de brug feestelijk heropend.