8 januari: OPENBARING DES HEREN Mt 2,1-12 Vers b 1: Kwamen er te Jeruzalem Wijzen uit het oosten. Wijzen zijn zij die vertrouwd zijn en daardoor vaardig in het omgaan en verstaan van waar het in het dagelijks leven om gaat. Zo werd van David verteld: Hij was wijs op de harp. Die vaardigheid ondersteunde zijn bidden waardoor hij zijn leven zin kon geven. Waar zijn wij mee vertrouwd ?
5 februari: VIJFDE ZONDAG DOOR HET JAAR Mc1,29-39 Vers: 31 'Hij ging naar haar toe, pakte ze bij de hand en deed haar opstaan ; zij werd vrij van koorts en bediende hen.' Naar iemand toegaan, deze bij de hand nemen en doen opstaan en deze werd vrij van koorts.... Hier lezen wij in een notendop waar het bij Jezus om te doen was. Jezus , wiens naam letterlijk 'God- maakt- vrij' betekent . Hoe gaan wij naar mensen toe, als we al naar hen toegaan? Hoe geven wij hen een hand, als weal een hand geven ? Wat zeggen wij daarbij , als we iets al zeggen ? Hugo Dierick,Rosier 26 2000 Antwerpen.
1 januari OCTAAFDAG KERSTMIS Lc 2,16-21 Vers 21b: ontving Hij de naam JEZUS zoals Hij door de engel werd genoemd voordat Hij in de moederschoot werd ontvangen. De naam Jezus (Jeshoea) betekent letterlijk: Je (Je-hova = God) zus (shoea = bevrijdt, verlost) In het Onze Vader bidden wij met datzelfde woord: Maar verlos( ver-jezus) onsvan het kwaad. Waarvan willen we niet allemaal bevrijd worden, willen we wat meer onszelf kunnen zijn ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
KERSTMIS. Kerstwens: WIJ ZIJN HET KERSTGESCHENK HOEZO ! WIJ ? LAAT JE BEMINNEN EN WAARDEREN ZO ZAL HIj DOOR ONS HET KERSTGESCHENK WORDEN. Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
VIERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Lc 1, 26-38 Vers 30 : Maar de engel zei tot haar: 'Vrees niet, Maria, want gij hebt genade gevonden bij God.' Genade vinden bij God ? Genade is vrijspraak genieten. Jij bent vrij voortaan. Geniet van dat volle leven. Leef dus volop. En wat is er meer levengevend dan zwanger worden ? en dan nog wel van de zoon van de Allerhoogste. Allemaal te veel voor Maria om er ja op te zeggen tot ze de gerustelling krijgt van die Allerhoogste. En dan is haar ja-woord er even vlug. Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen
DERDE ZONDAG VAN DE ADVENT Joh.1,6-8.19-28 Vers: 26 ' Ik doop met water maar onder u staat Hij die gij niet kent.' Johannes deed wat alle dopers doen: dopen met water. Water reinigt en verfrist. Jezus deed dat niet. Wij kennen Hem niet. Hij doet het compleet anders. Kunnen wij in deze dagen naar Jezus'geboorte toe vrede nemen met wat Johannes over Hem zegt: Wij kennen Hem niet terwijl Hij toch al onder ons is. Wat wil ik weten over Hem of weet ik genoeg over Hem ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
TWEEDE ZONDAG VAN DE ADVENT Marcus1,1-8 Vers 8' Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.' Dopen in water heeft altijd met reiniging te maken. Sinds Jezus is dopen ook nog we een doordrongen worden van zijn Geest. Adem en ruimte : begeesterd worden als we dit maar niet te geestelijk verstaan maar wel geestdriftjg , dynamisch. Wat doen wij om dynamisch toe te leven naar Kerstmis toe? Hugo Dierick, Rosier 26, A.
EERSTE ZONDAG VAN DE ADVENT Uit de eerste brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Korinte Vers: 3 ' Genade en vrede zij u vanwege God onze Vader en de Heer Jezus Christus! Hier schrijft Paulus over een trio van waarden waar Jezus het altijd over had. Evident dat we er telkens de eucharistie mee openen: genade, vrede en onze Vader. - Genade : staat voor het verzoek van iemand die bedreigd is in zijn leven. Om genade vragen is vragen om te mogn leven. In feite hebben wij geen recht op leven. Leven is puur genade: volledig geschenk. Dankbaarheid is de belangrijkste ondertoon bij de ervaring van genade. - Vrede: staat voor heelheid, volheid. In tijden van oorlog is dat natuurlijk vrede. - Onze Vader: staat voor 'Gij die verlangt om mij, om ons graag te zien.' Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
VIERENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 25,31-46. 43:' Ik was een vreemdeling, en ge hebt me niet opgenomen , naakt en je hebt me niet gekleed; ik was ziek en in de gevangenis en ge zijt me niet komen bezoeken. 'Laten wij het moeilijkste van deze aanbevelingen er eens uithalen: vreemdelingen bij ons opnemen. De gastvrijheid is zeer menselijk en bovendien echt christelijk, als we het echt menen dat wij met zijn allen kinderen zijn van dezelfde Vader. Hoe anders zou ons leven worden en meteen deze wereld als we daar echt van overtuigd konden worden. Hugo Dierick, Rosier, Antwerpen
DRIEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 25,14-30 Vers15:' Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de ander twee, aan een derde één, ieder naar zijn bekwaamheid.' In dat zinnetje lezen wij dat in normale omstandigheden mensen alles krijgen om te kunnen leven: een talent of een meervoud ervan en de bekwaamheid om daar iets mee te doen. Niets doen brengt geen realisatie vreugde op. Bang zijn is dus niet echt leven. Hoe kan onze angst om deze week iets te doen onze levenskwaliteit verminderen of zelfs te niet doen ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen.
TWEEËNDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR. Mt 25,1-13 Vers 6b :' Daar is de bruidegom, trek Hem tegemoet.' Alleen Jezus'parabels lezen is al voldoende om de essentie van Jezus eigen te maken. Ook hier weer. Die essentie vraag hierbij is in vele parabels: Hoe kunnen wij bij dat feest geraken waar Jezus het altijd over heeft. Meestal is dit een bruiloftsfeest. Wie wil daar niet bijzijn ? En wat is daar voor nodig ? Feestkledij, olie in de lampen . In feite vraagt het wat tegenwoordigheid van geest en hart, zoniet gaat het feest aan ons voorbij. Hoe nauwlettend lees ik de uitnodigingen op feesten waar ik op gevraagd word ? Hoe antwoord ik daarop ? Hoe bereid ik me daar op voor ? Hoe ben ik op die feesten aanwezig ? Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
EENENDERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR. Mt 23,1-12. Vers 9b: ' Gij hebt maar één Vader in de hemel .' In Jezus'taal betekende vader (abba) letterlijk: Gij die niets anders zijt dan verlangen om te beminnen. In de parabel van de zoon die thuis wegloopt , gaat het over die vader. Nadat deze zoon aan zijn vader zijn deel van de erfenis gevraagd had, krijgt hij ook zijn deel uitbetaald zonder enige bemerking vanwege de vader. Het is die énige Vader waar Jezus het hier over heeft : Degene die op uitkijk staat nog voor zijn zoon zich aanmeldt : puur uitkijken naar, compleet verlangen naar zijn kind. Zo hebben we maar één Vader en Jezus weet ervan mee te spreken. Wat doet me dat als ik Jezus'visie op het vader-zijn in mij toelaat ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen
DERTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 22,34-40 Vers 39 : Het tweede gebod , daarmee GELIJKWAARDIG: Gij zult uw naaste beminnen als uzelf. Evangelische wiskunde : Gebod 1 = God beminnen Gebod 2 = Je naaste beminnen als je zelf. Beide geboden zijn bovendien aan elkaar gelijkwaardig. Besluit : De manier waarop we van onszelf houden zal dezelfde manier zijn waarop we van anderen houden zowel van anderen als van God. Dat is ongelofelijk goed nieuws en werkelijk nieuw . Welk perspectief opent dit evangelisch nieuws op de week die komt ? Hugo Dierick, Rosier Antwerpen
NEGENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt. 22,15-21 Vers 16,b: ' Meester, wij weten dat Gij oprecht zijt en de weg in oprechtheid leert en Gij stoort U aan niemand want Gij ziet de mens niet naar de ogen.' Oprecht is een wat zwakke weergave van wat in Jezustaal zo eigen is aan dat woord : waarheid. ' Meester wij weten dat Gij 'waar' zijt en dat Gij in waarheid leert de weg van de God die wij aanbidden. Hier klinken die andere woorden in door die Jezus in deze combinatie uitsprak: ' Ik ben de weg, de waarheid en het leven.' Pure waarheid blijft iedereen boeien ook als we er zelf niet veel van terecht brengen. Pilatus geloofdde er niet meer in. Hoe ver sta ik met mijn verlangen naar 'waarheid' ? Hugo Dierick, Rosier 2000 A.
ACHTENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 22,1-14 Vers :12:' Vriend, hoe zijt gij hier binnengekomen zonder bruiloftskleed ? Maar de man bleef het antwoord schuldig.' In feite is de vraag :Vriend, Hoe komt het dat je niet gezien hebt dat hier een feest bezig is en hoe komt het dat je niet gemerkt hebt dat je mag meedoen. Geween en tandengeknars horen toch niet op een feest. Hoe reageer ik op uitnodigingen voor feesten. Hugo Dierick,Rosier ,A.
ZEVENENTWINTIGSTE ZONDAG DOOR HET JAAR Mt 21,33-46 Vers 46b: 'Maar ze waren bang voor het volk, omdat men Hem voor een profeet hield.' In Jezus'tijd stonden profeten dichter bij het volk dan bij de godsienstige leiders. De godsdienstige leiders waren immers bang voor het volk als zij hoorden dat het volk contakt had met een profeet. Want wat betekende voor het volk toen precies het woord profeet ? Letterlijk niets minder dan: Hij of zij die God doet komen. Alles zal dan afhangn van hoe wij 'God' invullen en beleven. Als we God invullen met en beleven als liefhebben , waarom dan nog bang zijn?. Hugo Dierick, Rosier, A.
Zesentwintigste zondag door het jaar. MT 21 ,28-32; Twee zonen worden door de vader gevraagd om in zijn wijngaard te komen werken. De ene zoon zegt ja maar doet het niet; de andere zoon zegt neen maar hij doet het toch. Vers(zin): 31a 'Wie van beiden heeft nu de wil van zijn vader gedaan ?' Wie een vraag krijgt om iets te doen zoals het geval is bij de twee zonen van deze vader, kan op verschillende niveaus reageren : op het niveau van het spreken : een ja of neen uitspreken , op het niveau van het doen : het wel doen of het niet doen. De vader hecht meer belang aan het doen boven de verklarngen die worden afgelegd. Dat is evangelietaal : uw ja zij ja, uw neen zij neen. Er is echter nog een ander niveau: bv ons voelen. Daar zijn Jezustijdgenoten niet zo mee vertrouwd. Een vraag die wij ons hierbij kunnen stellen: wat moet je dan doen als je je niet goed voelt bij een ja of een neen? Echtparen die hierover oprechter willen communiceren met mekaar binnen de privacy van hun relatie, kunnen dat op het Encounter weekend meemaken in Hoboken op 18-20 november. Website: www.zininrelatie.be of een telefoontje 03/ 2361134 . Hugo Dierick, Rosier 26 Antwerpen.
Vijfentwintigste zondag door het jaar. Mt 20,1-16a Vers(zin) 14: ' Neem wat u toekomt en ga heen. Ik wil aan degene die het laatst gekomen is evenveel geven als aan u' Als deze die een ganse dag had gewerkt, mort tegen zijn werkgever omdat hij een ander met minder werkuren evenveel geeft, zegt hij in feite het volgende : 'Ik ben de norm. Wat ik denk over loon en werk is correct.' Is dat geen subtiele vorm van superioriteit ? Hugo Dierick, Rosier A.
Vierentwintigste zondag door het jaar. Mt18,21-35 Vers(zin) 35: ' Zo zal ook mijn hemelse Vader met ieder van u handelen die niet zijn broeder van harte vergiffenis schenkt.' In feite komt de koning ( God) niet op voor zichzelf ook als hij benadeeld wordt. Heel zijn aandacht en zijn vergevende liefde gaan volledig naar wie eerlijk en onverbloemd bekent dat hij alleen niet meer verder kan en om hulp vraagt tot vergeving vragen toe. Hoe lang zal het duren vooraleer ik deze week om hulp zal vragen, misschien wel om vergeving ? Hugo Dierick, Rosier. A.
Drieëntwintigste zondag door het jaar Evangelie: Mt18,15-20 Vers(zin): 19 'Eveneens zeg Ik u: Wanneer twee van u éénsgezind op aarde iets vragen- het moge zijn wat het wil- zullen zij het verkrijgen van mijn Vader die in de hemel is.' Precies wat de kracht van Jezus is: Hij met zijn Vader : met twee en éénsgezind. Het individu daarentegen op zichzelf, niet samen met een tweede (derde) en niet éénsgezind met die ander, mist de kracht van die alter-natieve energie die goddelijk is en waarmee Jezus zo vertrouwd mee was. Ga ik deze week iets vragen ? of doen wij dat en hoe doen we dat dan ? Hugo Dierick, Rosier A