Inhoud blog
  • DE Mooist klinkende familienaam van de Bergstraat van 1763 tot vandaag
  • Burgemeester
  • Fanfare
  • Sjoeter Van Dijck Bergstraat H Kant 49
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    Categorieën
    Van 1830 tot Nu

    13-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van 2000 tot 2017

    2000

    2001 De Zusters Anonciaden verlaten het kloosterop den berg na bijna 125 jaar, door verkoopcontract op
    20/12/02
    2002

    2003 Sinds 2003 kan je het radiomuseum bezoeken

    2004

    2005 Het vredegerecht is sinds 16 December 2005 in de Kerkhofstraat N° 2 op den Berg,

    2005 Tekenaar Schilder Fil va Bel lid van kustkring HNITA stierf in 2005

    2006

    2007 Luc Vleugels wordt burgemmester van 2006 tot nur

    2008 Op 22 Mei 2008 bezoeken Koning Albert en Koningin Paola Heist-op-den-Berg.
    Op 22 Mei 2008 bezoeken Koning Albert en Koningin Paola Heist-op-den-Berg.
    2009

    2010

    2011
    In 2011 was er brand in het Sint Lambertusinsituut op den Berg
    2012

    2013 In 2013 op 17 April startte Hilde Ooms op faceboek Heist op den Berg “Vroeger en nu.”

    2014 Op 28 September 2014 werd de Zondagsmarkt 40 jaar.

    2015 Damart opent zijn winkel waar vroeger het huis van Notaris Verelst stond, A kant Bergstraat
     
    2016Het Cultuurcenter Zwaneberg viert 25 jarig bestaan

    2017 Op Zat. 7 Jan. 2017 was er een afscheidsdrink van “ Winkel Harlekijn “ in de Binnenweg.

    2017 De gerestaureerde Swanepomp onder aan de berg wordt op 6 september 2017 terug geplaatst.

           met dank aan de academie, leerkracht Patrick Van Rensbergen en Raf Vergauwen.  met boven de gouden zwaan, 

           het simbool van onze gemeente.

     


    14-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2018 - 2019 - 2020 - 2021

    2018 dit jaar werden de kasseien in de straat beter gelegd

    2019   We krijgen drie stormen dit jaar Denis - Ellen  en Ciara.

    2020  13 Maart 2020 komt de corona virus in ons land mondmasker dragen 1.50 m afstand houden handen wassen handen ontsmetten.

    geen cultuur, restaurants en café's gesloten een verloren jaar in ons kot.

    2021 geen vuurwerk op Nieuwjaarsavond, geen reizen wie het weldoet moet bij thuiskomst in quarontaine voor 7 dagen en laten testen.


    15-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Spoorweg in Heist

    De Spoorweg van Heist-op-den-Berg.  Na de omwenteling van 1830 en de daarop volgende onafhankelijkheid van België leefden we in een hoogst gespannen toestand met onze noorderburen de Nederlanders. De Nederlanders die dreigden onze economie lam te leggen door het belemmeren van onze waterwegen via het afsluiten van de Scheldemonding en de Beneden-Maas. De Spoorweg het nieuwe vervoermiddel dat in Engeland al wat ondervinding had opgedaan, was voor ons land de oplossing. Hier een samenvatting van wat Pieter Nombluez de man die treintjes verzamelde, en alzo onze gemeente een pracht van een treinmuseum schonk. Sinds enkel jaren boven op de Berg, een museum dat iedereen moet gezien hebben publiceerde in 1989. Onze koning Leopold I ° 1790 - + 1865 en tal van vooruitziende lieden waren fervente voorstanders, maar moesten eerst zoals altijd, vele vooroordelen overwinnen. Hevige tegenstand was er vanwege mensen die zich in hun broodwinning bedreigd voelden, zoals paardenfokkers, hotelhouders, vervoersondernemers, postmeesters en anderen die aan het verkeer met poskoetsen en vrachtwagens hun brood verdienden. Ook de dokters voorspelde alle mogelijke onheil met die vuurspuwende monsters van locomotieven, de koeien zouden geen melk meer geven,de kippen geen eieren meer leggen waar de trein voorbij zou komen. en de mensen zouden er aan dood gaan of op zijn minst gek of ziek worden als zij met dat onding zouden rijden. Liefst 17 kamerzittingen kwamen er aan te pas eer het wetsvoorstel op 11 Maart 1834 aangenomen werd. Na lange besprekingen en debatten of het aanleggen van spoorwegen een aangelegenheid was voor de staat of wel het privé initiatief. werd besloten dat de staat de hoofdlijnen zou aanleggen, en de privé de secundaire lijnen. De wet werd op 1 Mei 1834 door de koning bekrachtigd. Men voorzag een stelsel van spoorwegen met Mechelen als centraal punt. Ten O : naar de Pruisische grens over Leuven, Luik en Verviers. Ten N : naar Antwerpen Ten W : naar Oostende over Dendermonde Gent en Brugge Ten Z : naar Brussel en naar de Franse grens. Op 5 Mei 1835 reed reeds de eerste trein van Brussel naar Mechelen, en in 1836 naar Antwerpen. Door het grote succes bij de bevolking ontwikkelde de spoorwegen zich vlug zodat dra het privé-kapitaal zich aan de zaak interesseerde, waardoor buiten het staatsspoor vele privé maatschappijen ontstonden. Onze industrie stortte zich eveneens op de nieuwe kans en 22 Belgische locomotieffabrieken zonden hun producten naar alle uithoeken van de wereld. Ons scheppend genie manifisteerde zich ook in deze materie. Egied Walschaerts Mechelse Ingenieur ° 1820-1901 Alfred Delpaire Oostends ingenieur ° 1820 - 1893 Jean-Baptiste Flamme en Georges Nagelmackers werden spilfiguren i de wereldgeschiedenis van het spoor. indien je meer wil weten over deze ingenieurs en belangrijke mensen van het spoor, zoek langs Wikipedia. Reeds op 6 Juni 1864 was de spoorlijn Aarschot - Antwerpen via Heist op den Berg opengesteld voor het goederenverkeer, en enkele dagen later 10 juli 1864 gebeurde hetzelfde voor het reizigersverkeer. De belangrijkste verbinding van Antwerpen met Duitsland ging bij het staats- spoor via Luik. Maar sommige privémaatschappijen verlangden een verbinding langs een kortere weg, bv langs Hasselt. In 1853 ontstond door de bemoeiingen van een zekere Riche-Goddyn een plan een plan voor een lijn Antwerpen - Keulen. waarvan Antwerpen-Hasselt een sectie zou zijn. In 1926 werd de N.M.B.S de nationale maatschappij van Belgische spoorwegen opgericht. Op 1 Februari1865 werd Diest bereikt, en op 1 Juli van dat zelfde jaar was men in Hasselt. De baan werd eerst eensporig aangelegd, maar omstreeks 1901 opende men een tweede spoor. De moderne tijd is natuurlijk aan ons spoor niet voorbij gegaan, en in 1964 reeds de laatste stoomtrein door Heist, en kwamen de Dieseltreinen. de elektrificatie van onze lijn werd voltooid op 11 Januari 1981. Het oude station van 1866 werd afgebroken en vervangen door een nieuw glazen station. de sporen werden verzwaard om de goederentreinen te kunnen verwerken, de sporen werden ook verder uit elkaar gelegd om snelheid tot 140 km per uur te halen. Op één dag verwerkt ons spoor 4 treinen per uur 96 per dag, overdag vooral reizigersverkeer en 's nachts goederenvervoer. De hoge brug werd afgebroken in 1957. In 1896 kwam Leopold II met de trein naar Heist, om verder met de stoomtram naar Westerlo voor een snippenjacht.    Geschreven door Pieter  Nombluez.




    Archief per week
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Categorieën

    Zoeken in blog


    Zoeken in blog


    Zoeken in blog





    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!