• Aperitieconcert 11;11;11 Wilrijk
  • Liesbeth schrijft:"Pol en Liesbeth uit Antwerpen" (maart '08)
  • Solidariteit met het Filipijnse volk: inleefreis februari '08
  • Reisroute Burkina Faso, Mali en Benin
  • Stranddag aan de oceaan/Vliegtuig naar België:

Polies
    61activist
    05-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkiezingen in Benin/ Per taxi naar Boukombé/ Logeren bij de kolonel:
    7,30 u.: Liesbeth en ik waren reeds uit de veren. We bleven wachten op Lily en Ludo die eerst om 9 uur opdaagden. We bestelden als ontbijt een omelet met brood, een kan heet water en een staafje Nescafékoffie of builtje Lipton-thee (heel erg ingeburgerd in die landen). We bleven nog wat rondhangen, een wasje doen en zo meer. 12,45 u.: We wandelden naar het centrum van Nattingou. We wilden er een voertuig zoeken die ons naar Boukombé kon brengen tegen een billijke prijs. Onderweg kwamen we een gebouw tegen waar verkiezingsbureau’s gevestigd waren. Een man die net aan z’n plicht voldaan had toonde ons z’n duim waarop nog de inkt van de afdruk zat en z’n kaart waarop stond dat hij mee de verkiezingsuitslag van Benin zou bepalen. Aan het busstation kwamen al verschillende taxichauffeurs op ons af die ons tegen een prikje naar Boukombé wilden vervoeren. Een vrij jonge man met zware bril en wit kleed won het van z’n rivalen. Hij zou ons vanavond ter bestemming brengen. 14,00 u.: We hadden al eens geïnformeerd bij een busmaatschappij voor onze verdere reis na Boukombé. Deze maatschappij was ook verbonden aan een hotel. Op onze terugweg naar Albergo Tanekas kwam de luxe bus ons achternagereden om ons te overtuigen met hen verder te reizen na ons bezoek aan Boukombé. Het leek ons een goede deal en we kochten onze tickets voor Cotonu op de bus. We wilden ook liever verhuizen van Albergo Tanekas naar hotel Kantaborfa. De buschauffeur stelde gelijk voor om onze bagage op te halen in Albergo Tanekas en te verhuizen naar zijn compagnon; hotel Chez pas Calinne. Zonder problemen konden we onze spullen ophalen in ons albergo. Wat wil je, als je zo komt voorrijden in een mooie toeristenbus. 14,50 u.: We installeerden ons in hotel Kantaborfa; bestelden er ons middagmaal en aten smakelijk. Helaas kon ik m’n eten niet goed doorspoelen, men kon geen frisdrank of flessenwater serveren omdat het er gewoon niet was. Voor Lily, Ludo en Liesbeth niet zo erg, want die waren best tevreden met en reuze fles Beninoize (bier; de Flag van Benin)). 16,00 u.: Toen we ongeveer klaar waren met ons late middagmaal, zat onze taxichauffeur reeds besheiden op ons te wachten aan een ander tafeltje. We vertrokken dan ook gelijk met hem naar Boukombé. De rit ging vooral over verharde zandwegen, tussen rotsen en velden met waltuintjes. Een keertje zagen we voor ons een aapje de weg oversteken. Een prachtig en apart landschap, met...jawel, veel apenbroodbomen. 18,00 u.: We werden afgezet aan het gezondheidscentrum van Constant te Boukombé. Het was een zeer hartelijke kennismaking en babbel over gemeenschappelijke bekenden. Na een korte rondleiding in zijn dispensaria, kennismaking met het personeel, loodste hij ons even verder naar een drankgelegenheid waar hij ons een frisdrank aanbood. Nadien liet hij ons kennismaken met “de kolonel”, een oudgediende bij het leger van Benin. Hij zou tegen een zacht prijsje voor ons logies bezorgen. We maakten kennis met hem en enkele leden van zijn gezin. Hij toonde ons de kamers en de accommodaties daaromheen en kregen de sleutel van de voordeur mee. 20,00 u.: Constant nam ons mee naar een restaurantje waar eenvoudig maar lekker gekookt werd: Restaurant Chez Pascalinne. We namen ook de maaltijd van Constant voor onze rekening. 21,30 u.: Constant nam ons mee naar de plaatselijk schooldirecteur. Op zij erf was het een drukte van je reinste! Van jong tot oud , een 20-tal personen liepen aan en af. We werden binnen verwelkomd door de directeur himself. Hij bood ons enkele glaasjes jenever aan (of iets dat daarop trok) en pochte met z’n kleinkinderen. Het interieur was helemaal beplakt met heiligenprentjes. Na een uurtje hielden we het voor bekeken en namen afscheid van hem en zijn gezin. We bedisselden nog even onder elkaar dat we hem een bedrag voor zijn gezin zouden schenken. Ik, als penningmaakster gaf hem het afgesproken bedrag:10.000 F.cefa. ( 7,50 Euro). Hij aanvaardde met dank en verwondering in z’n ogen. 22,30 u.: Terug naar de woning van de kolonel waar we ons bed opzochten (iedere bewoner was al naar bed). We konden die nacht echter bijna niet of zeer weinig de slaap vatten wegens de vochtige klamme temperatuur. Er was geen koeling aanwezig en dan weet je’t wel zeker.