HAVEN van ANTWERPEN
Oude havenwerktuigen
Na de wetens -en bezienswaardigheden over -en in Antwerpen, gaan we trachten te achterhalen welke havenwerktuigen er vroeger zoal gebruikt werden in de haven.
Het is algemeen geweten dat Antwerpen, niet alleen de Kathedraal, Brabo, de Antwerpse handjes, de haven en ... de Schelde is, maar de rivier is de "oarta" van Antwerpen en staat in verbinding met de rest van de wereld. Met haar haven is ze de grootste zeehaven in België en de tweede haven in Europa, na Rotterdam. Ze is verbonden met de Noordzee en de Westerschelde en speelt een belangrijk rol in de internationale handel.
Om een eretribuut te brengen aan de grootvader van mijn echtgenote, "Jaak de platte" foreman bij Mabesone en de vele vrienden dokwerkers, willen wij hierbij onderlijnen dat hun voorouders, eveneens dokwerkers, het zware werk aan "den basseng" moesten afwerken met de middelen die er waren, wat blijkt uit de hieronder afgebeelde foto's en prentkaarten. Tot op heden werken er nu zo'n 150.000 dokwerkers aan de haven.
Een haven die heden ten dage alle soorten ladingen kan verwerken, zoals containerlading, vloeibare bulk, droge bulk, stukgoed en roro, staat in kontrast met de toestellen die ze vroeger gebruikten.
(n.v.d.r. : bulk : een product zonder enige extra's,dat in grote hoeveelheden en in een niet-originele verpakking wordt aangeboden. Roro : bv roro-schip met laadklep of romp achteraan om auto's en busjes te verschepen).
En... om een gezegde te vermelden dat wij lazen op het "internet" : "Een Antwerpenaar heeft zijn hand maar in de Schelde te steken en hij staat in verbinding met de rest van de wereld". Een gezegde dat niet met de werkelijkheid strookt want wat gaat een Gentenaar dan zeggen ? Als hij zijn hand in de Schelde, die door Gent loopt, is hij toch ook met de rest van de wereld verbonden, niet... ?
Dank zij de medewerking van mijn Facebookvrienden : Frank Schyvens, Raymonde Gregoire, Albert Gelens, Rik Van Malder en de 'groep' Antwerpen in foto en film kwam dit artikel tot stand met de door hen doorgezonden documentatie, enz... .
Alle niet-actuele beelden uit dit artikel, uit boeken, postkaarten of andere zijn afkomstig uit hun collecties.
wervingsbriefje + Inschrijvingskaart
Kledijvergoedingsbriefje
Het "schavot"
Tractor van het Amerikaanse leger
Pèsse toneau (vatenweger +glaskar)
Bananenbak
Jigger
Graanweger met driepikkel
Natiepaard + kreng
Buildragers
Zakkenlosser
Tapijtenlosser Autokraan
Het vullen van zakken - heden ten dage -
vroeger
lossen van bananen
Platte wagen
Kinderen met handkreng
Grijper om ertsen te lossen
De kade en de dokken
Het wegen van granen
Kuisen van dierenvellen (postkaart uit collectie van Rik Van Malder) Graanmand
Handkraan
Karwielen (Foto : Rik Van Malder) Parlevinken (bevoorradingsbootje) Foto : Rik Van Malder
Dat het werk aan de dok niet van een leien dakje loopt bewijzen onderstaande foto's van Frank Schyvens' album "Once on a time I work at the docks".
Behandelen van zakgoed in het ruim
Opgestapelde zakgoed in het ruim Dokwerker die aangeeft waren de zakken moeten geplaatst worden
Enkele aanwijzingen van de 'foreman'
Het lossen van een zware houten constructie
En.... dat Frank en zijn familie het gevaar in de haven moesten ondervinden bewijzen onderstaande uittreksels uit de dagbladen.
Loonboek van 1935 Loonboek van 1955 van Albert Gelens
Bascule met mineraibak (Foto : Albert Gelens) Kruk -en baalhaak (Foto van P. Van Wouwe uit de collectie van Albert Gelens)
Mallejan of "oets" (Foto : Albert Gelens)
Werkplaats in het magazijn aan de Korte Brilstraat van de Noordnatie
Pirewitjes en steekkarren
Natiepenningen
De 'Fonne'
-o-o-o-O-o-o-o-
|