Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
25-09-2012
Prijzen voeding blijven stijgen
Prijzen voeding blijven stijgen
Wat zal het volgende zijn Geldwolven de mensen nog armer maken
De prijzen van voedingsproducten gaan dit najaar stijgen. Verse groenten worden tot 12 procent duurder, aardappelen gaan zelfs 40 procent méér kosten dan vorig jaar, voorspelt de krant Het Laatste Nieuws.
Landbouwexpert Luc Busschaert kondigde de prijsstijgingen eerder al aan, maar heeft nu nieuwe berekeningen gemaakt. Hij wijst er op dat de najaarsgroenten last hebben van de slechte zomer. De aardappelen hebben dan weer last van een slecht voorjaar en zijn vervroegd afgestorven door de droge en warme periode in de zomer.
Ook de prijzen van de zuivel en het rundvlees gaan omhoog. "De zuivelprijzen staan onder enorme druk. De consument zal 2 tot 4 procent meer moeten betalen. Rundvlees gaat 2 tot 5 procent duurder worden door de gestegen prijzen van het krachtvoeder en de afname van de veestapel", aldus de landbouwexpert
De daling van de dieselprijs na het record van eind augustus heeft niet heel lang geduurd. Dinsdag gaat de maximumprijs van diesel opnieuw omhoog, tot 1,549 euro per liter. Dat deelt de federale overheidsdienst Economie maandag mee.
De maximumprijs gaat omhoog met 1,4 eurocent per liter, een gevolg van "de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten", aldus de federale overheidsdienst.
De maximumprijs van diesel noteert sinds midden juli boven 1,5 euro per liter, zo blijkt uit gegevens van de Belgische Petroleum Federatie. Op 24 augustus werd een recordhoogte bereikt van 1,587 euro per liter. Sinds midden september waren er twee prijsdalingen, maar dinsdag volgt dus opnieuw een stijging.
ABORTUSCIJFER STIJGT, MET NAME TUSSEN 20 EN 35 JAAR
En wie gaat dit betalen weer de kleine man
Er zijn vorig jaar in ons land 19.578 zwangerschapsafbrekingen uitgevoerd, of bijna 500 meer dan een jaar eerder. De stijging doet zich vooral voor tussen 20 en 35 jaar. Niet bij tieners.
Ook in vergelijking met de voorbije vijf jaar blijft het abortuscijfer bij tieners stabiel: het stijgt niet en het daalt niet. Het zijn de vrouwen in de meest vruchtbare leeftijd, die al volop seksueel actief zijn, die het gros van de zwangerschapsafbrekingen aanvragen. En jaar na jaar blijft het abortuscijfer in die leeftijdsgroep, tussen 20 en 35 jaar, nog toenemen. Zo blijkt uit het statistisch verslag voor 2011 van de Nationale Evaluatiecommissie inzake de abortuswet.
Bijna zeven op de tien vrouwen die een abortus ondergaan, zijn niet gehuwd, en zijn dat ook nog niet geweest. De helft heeft eerder nog geen kinderen op de wereld gezet. Vier op de tien voelen zich nog te jong, zijn studente of hebben nog geen kinderwens.
Pil en spiraal duurder
Bij één op de vier gaven relationele problemen de doorslag: hun relatie liep moeilijk of was onlangs verbroken, hun partner aanvaardde de zwangerschap niet, de relatie was te recent of te vluchtig.
Opvallend: in bijna de helft van de gevallen had de vrouw géén anticonceptie gebruikt, en één op de drie had haar anticonceptie niet goed gebruikt. Sommigen hebben geen geld voor anticonceptie, en komen dan geregeld terug voor een abortus. Dat blijkt trouwens goedkoper, voor de vrouw zelf, dan elke dag een pil te slikken of een spiraal te laten plaatsen.
De Franstalige abortuscentra meldden aan de nationale commissie dat liefst een op de drie vrouwen al vaker een zwangerschapsafbreking onderging. En dat één op de drie vrouwen die zij zien, geen beroep kan doen op sociale zekerheid, of van een OCMW-uitkering leeft. Het is dan ook veelbetekenend dat ruim 12 procent van de vrouwen financiële of materiële' redenen opgeeft als motief voor hun abortuskeuze.
De Franstalige abortuscentra en de Franstalige ziekenhuizen vragen daarom om anticonceptie gratis te maken voor iedereen, ongeacht de leeftijd. Nu is de pil gratis tot 21 jaar.
De Nederlandstalige abortuscentra die zich verenigen onder de naam Luna hebben ook te maken met een groep vrouwen die te vaak terugkomt. Zij zouden bij hen meteen een hormonenspiraal willen kunnen plaatsen. Maar dat kost een hoop geld ineens, wat de vrouw in kwestie niet altijd wil of kan opbrengen. Vrouwen die in asielcentra verblijven, krijgen daar wel de pil terugbetaald, maar niet het spiraal, dat betrouwbaarder is.
Radiospots
De Nederlandse abortuscentra vragen een betere terugbetaling voor anticonceptiva met een langdurige werking.
Met z'n allen vragen ze ook meer voorlichtingscampagnes omtrent het belang van anticonceptie, bijvoorbeeld via radiospots, maar ook door jongeren, studentes, vrouwen én mannen en ook gezondheidswerkers beter te informeren.
Brussel-hoofdstad neemt een kwart van alle abortussen voor zijn rekening, gevolgd door Antwerpen (15 procent) en daarna het sociaal-economisch zwakkere Henegouwen (13,3 procent), dat ook de grootste stijging optekende (+230).
Binnen CD&V is afgesproken om kort na de verkiezingen een ideologische vernieuwsoperatie door te voeren. 'Ik ben het eens met de kritiek dat CD&V een duidelijk verhaal mist', zegt voorzitter Wouter Beke in een interview dat maandag in de krant Metro verschijnt.
De vernieuwing wordt 'hét werkpunt na de verkiezingen', aldus Beke. De bedoeling is dat de vernieuwing dan volgend najaar op een partijcongres wordt bekrachtigd.
'Ik zal kort na 14 oktober initiatieven nemen om ons verhaal scherp te stellen', zegt de partijvoorzitter. 'In de maanden na 14 oktober baan we ons verhaal een nieuwe invulling geven.'
Over de precieze details spreekt Beke zich in het interview nog niet uit. Die worden pas de komende maanden ingevuld. Maar de letter C uit de naam is 'op geen enkel moment' ter discussie gesteld.
Milquet vraagt media het woord 'allochtoon' niet te gebruiken
Milquet vraagt media het woord 'allochtoon' niet te gebruiken
Vanaf nu mogen wij ze varken noemen
Federaal minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet (cdH) stuurt een brief naar de hoofdredacteurs van alle Belgische kranten, weekbladen en radio- en tv-omroepen om het woord 'allochtoon' niet langer te gebruiken.
Milquet nodigt alle hoofdredacteurs uit om op 16 november van de gedachten te wisselen "over de rol van de media in de perceptie van minderheden en in de racismebestrijding. Zo kunnen we praten over eventuele nieuwe initiatieven." De Morgen besliste vrijdag het woord 'allochtoon' niet langer te gebruiken.
Open Vld-vicpremier Vincent van Quickenborne is er voorstander van om binnen de regeringscommunicatie nooit nog de woorden 'allochtoon' en 'autochtoon' te gebruiken. PS-vicepremier Laurette Onkelinx wil alle ambtenaren opdragen om de term te mijden, maar Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V) tempert het enthousiamse van zijn collega's. "Ik ben er niet van overtuigd dat een ander woordgebruik iets zal veranderen aan de integratie van nieuwkomers", zegt hij in de krant.
Binnen de Vlaamse regering vindt minister van Integratie Geert Bourgeois (N-VA) goed dat het debat aandacht krijgt. "Ik gebruik al een paar jaar die begrippen niet meer". VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers is niet van plan om een verbod aan zijn redactie op te dringen.
In 2011 liepen er bij de NMBS bijna 2.000 meldingen binnen van gauwdiefstallen op de trein, of meer dan vijf per dag. In vergelijking met het jaar daarvoor gaat het om een stijging met zo'n 20 pct, zo schrijft De Zondag.
Senator Guido De Padt vroeg de cijfers op bij minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. De vaakst gebruikte technieken door gauwdieven zijn het laten vallen van voorwerpen in de buurt van het slachtoffer, een tikje op de ruit om de treinpassagier af te leiden en rug aan rug zitten met het slachtoffer. Dat gebeurt vooral wanneer treinen stilstaan in het station. De meest gevoelige lijnen zijn de noord-zuidverbinding in Brussel en de treinen vanuit de hoofdstad naar Oostende en Antwerpen.
Verhofstadt: 'N-VA en extreemrechts zijn hetzelfde'
Verhofstadt: 'N-VA en extreemrechts zijn hetzelfde' Verhofstad je partij trekt zelf op niets , u partij is zelf niet geloofwaadig
Het Europese discours van de N-VA is niet geloofwaardig. Dat stelt Europees parlementslid Guy Verhofstadt in een gesprek met Le Soir en de RTBF. Voor hem staat de partij gelijk aan extreemrechts.
In het interview haalt Verhofstadt, de fractieleider van de liberalen in het Europees Parlement, zwaar uit naar nationalistische partijen in het algemeen. 'Ik geloof niet dat men de belangen van de burger kan verdedigen met een nationalistisch discours, het is een discours dat fout is.'
De wereld van morgen is een open wereld, stelt hij. En daarvoor is voor hem een sterker Europa nodig met een echte economische regering.
De voormalige premier spaart de N-VA niet. Hij herhaalt de analyse van zijn partijgenoot Patrick Dewael dat de N-VA en extreemrechts hetzelfde zijn, en verwijst daarbij naar voormalige Vlaams Belangers die nu op de lijsten van de N-VA staan.
Maar Verhofstadt stelt het nog scherper. Hij doet het Europese discours van de N-VA af als ongeloofwaardig. 'Uiteindelijk hervallen nationalisten altijd in een anti-Europees discours. Het bewijs: partijen zoals de N-VA willen geen transnationale lijsten en zijn tegen de multiculturele samenleving.'
De voormalige premier heeft de indruk dat België het niet slecht doet, raadt de federale regering aan om het werk voor te zetten en niet te veel naar de peilingen te kijken.
Verhofstadt zelf zal naar eigen zeggen niet terugkeren naar de Belgische politiek, ook al verkeert zijn partij Open VLD in moeilijkheden. Zijn toekomst is Europees, zegt hij. En als hij gevraagd wordt om Europees Commissievoorzitter te worden, dan zal hij niet weigeren.
'De truckers gijzelen met hun actie maandag onschuldige automobilisten.' De kritiek van de Tourings en de VAB's van deze wereld is niet mals. Maar Frank Moreels, de voorman van truckersvakbond BTB, ligt al lang niet meer wakker van wat kritiek. Stoere camioneurs die wenend aan de lijn hangen omdat ze hun job verloren, dat houdt hem bezig. 'Het is niet omdat niemand het probleem snapt dat wij het recht niet hebben om het aan te klagen.'
Op alle snelwegen rijdt maandagvoormiddag een konvooi met honderden vrachtwagens met een slakkengang naar Brussel. Ook de truckers die elders in het land aan het werk zijn, vertragen tot de minimumsnelheid om hun solidariteit te tonen. Het nieuws werd op ontzetting onthaald, want files zouden het onvermijdelijke gevolg zijn. Aanstoker van de actie: Frank Moreels, federaal secretaris van de truckersvakbond binnen het ABVV. Doelwit van de actie: illegale cabotage.
Geen hond die snapt wat dat betekent, mijnheer Moreels. Geen wonder dat er geen begrip is voor uw actie.
'Dat is nu net ons probleem: niemand snapt wat er zo erg is. Tegen elke bevoegde politicus moeten wij eerst een technische uitleg doen. Het zit zo: omdat de lonen in Oost-Europa veel lager liggen, verhuizen veel Belgische transportbedrijven hun activiteiten naar ginder. Maar die zogezegd buitenlandse vrachtwagens komen hier rondrijden. Dat heet cabotage. Er zijn beperkingen aan verbonden: je mag drie plaatselijke ritten doen voor je terug naar het buitenland moet. Maar niemand controleert dat, dus kan je evengoed tien ritten doen. En er zijn er die na het lossen in Kortrijk hun rusttijd gaan opnemen op een Franse parking. Dan zijn ze ook in het buitenland geweest. En daardoor verliezen de Belgische truckers hun job.'
Dat probleem sleept al jaren aan. Uw actie komt uit het niets.
'Onze chauffeurs smeken erom: doe iets. Er gaat geen dag voorbij of er hangt er eentje aan de lijn die zijn job is kwijtgeraakt. Het zijn die smeerlappen van 't Oostblok, zeggen ze dan. Maar het is ook niet de schuld van die mensen. Zolang het mogelijk is dat een Pool hier voor 5 euro per uur rondrijdt, verliezen de Belgen hun job. En zelfs de Polen zijn al te duur. Tegenwoordig zijn het Slovaken en Slovenen, Litouwers en Roemenen. Geen enkele Belg die daar tegenop kan. Sommige transportbedrijven sluiten hun Belgische afdeling volledig. En de werkgevers die wel Belgen in dienst houden, laten hun personeel duidelijk horen dat ze duur aan het worden zijn. Ze moeten zich gedeeltelijk in het zwart laten betalen of worden gevraagd extralegale voordelen af te staan. Dat is uitbuiting.'
Maar de automobilisten in uw file kunnen daar toch niets aan veranderen?
Loopt u niet het risico dat de truckers door deze actie op nog meer onbegrip zullen stuiten?
'Om dat onbegrip tot een minimum te beperken, beginnen we heel bewust pas ná 10 uur met de actie. Het is niet de bedoeling om de mensen te pesten die in Brussel moeten gaan werken. Op dat uur zijn er vooral transporteurs op de weg die voor één keer wat minder just in time zullen zijn.'
'Dat zal geen probleem zijn. Eerst dacht ik: waar zijn we nu aan begonnen? Maar als ik nu op ons forum zie hoeveel simpele camioneurs ons laten weten dat ze erachter staan, besef ik dat we goed bezig zijn. Het leeft veel meer dan we hadden durven te vermoeden.
Turtelboom onderzoekt gevangenisboot voor Antwerpen
Turtelboom onderzoekt gevangenisboot voor Antwerpen
Trut mogen ze dan ook een rondvaart doen op de Schelde . Koopt dan liever een oorlogschip , dan kunen ze de regering plat legen
Om het tekort aan gevangenisplaatsen op te lossen, onderzoekt minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) of ze een gevangenisboot naar Antwerpen kan halen. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zaterdag.
Het zou de eerste Belgische gevangenis op het water zijn. Nederland heeft al een aantal gevangenissen die op het water drijven. Op zo'n gevangenisboot kunnen vijfhonderd gevangenen terecht. Het project zou ook vierhonderd jobs opleveren.
In juli had de minister daarover een gesprek met de top van de Antwerpse haven en het stadsbestuur. Die hebben na een screening wel al laten weten dat ze ernstige bezwaren hebben. 'Zo is het zeer moeilijk om in de haven een gevangenisboot te laten aanmeren', zegt Annik Dirkx van het GemeentelijkHavenbedrijf Antwerpen.
De minister benadrukt dat ze alle mogelijke pistes onderzoekt om het tekort aan gevangenisplaatsen op te lossen. 'Dan is zo'n gevangenisbootzeker een optie. Ik laat mij op zo veel mogelijk manieren adviseren, onderandere door de Antwerpse haven. We kijken ook uit naar andere potentiëlelocaties in Vlaanderen.'
De volgende stap is dat ze rond rijden met de scanner of we wel in ons eigen bed slapen , of bij een adere vrouw
De speciale nummerplaatscanners die Vlaanderen inzet tegen bestuurders die hun verkeersbelasting niet betalen, zijn een succes. Al 5.400 wanbetalers zijn betrapt, goed voor 2,3 miljoen euro aan achterstallige belastingen.
Wie in Vlaanderen de openbare weg op wil, moet elk jaar zijn verkeersbelasting betalen. Die hangt af van het vermogen van uw wagen. Maar duizenden Vlamingen weigeren of vergeten die belasting te betalen.
Sinds begin vorig jaar gaan controleurs van de Vlaamse Belastingdienst met speciale nummerplaatscanners de weg op om wanbetalers naar de kant te halen. Tot voor kort moesten bevoegde controleurs een auto laten stoppen, om vervolgens na te gaan of de verkeersbelasting betaald was. Maar met deze nieuwe nummerplaatscanner kan een inspecteur dat al rijdend doen, legt bevoegd minister Philippe Muyters (N-VA) uit. Dat gaat dus een pak sneller, wat de pakkans voor wanbetalers verhoogt.
Vorig jaar hebben controleurs 260.000 autos, bestelwagens en lichte vrachtwagens gecontroleerd, zo blijkt uit de eerste jaarresultaten. Volgens de scanners waren 5.402 bestuurders niet in orde. Ze moeten hun verkeersbelasting alsnog betalen en krijgen er een boete bovenop. Vorig jaar leverden die boetes in totaal 500.000 euro op.
We zien wel dat buitenlandse chauffeurs zich nog niet laten afschrikken door onze scanners, zegt Muyters. Zij weten blijkbaar nog niet dat we intensief controleren. Daar moeten we werk van maken.
De Vlaamse Belastingdienst zet vijf nummerplaatscanners in, één per provincie.
Di Rupo krijgt taart in gezicht op Brusselse universiteit
Di Rupo krijgt taart in gezicht op Brusselse universiteit
Van mij had hij er èèn paar meer gekregen
Premier Elio Di Rupo is vrijdagnamiddag aangevallen toen hij een speech wou geven op de Brusselse universiteit (ULB). Toen de premier uit zijn wagen stapte om het auditorium te betreden, wachtten dertig betogende studenten hem op. Tijdens het tumult kreeg Di Rupo een taart in het gezicht.
Di Rupo zou vrijdagnamiddag een speech geven op de ULB voor de opening van het academiejaar. Een dertigtal (extreem)linkse studenten betoogde tegen het besparingsbeleid van de premier toen hij zijn wagen uitstapte richting het auditorium. Daarbij gooide een onbekende hem een taart in het gezicht. Het is voorlopig onduidelijk of de taartgooier een student is of niet. Voorlopig werd de dader nog niet gevat.
Hoewel aanvankelijk sprake was van 'rake klappen in het gezicht', meldde woordvoerder Guillaume de Walque dat het eigenlijk om een taart ging. Aangezien het om een taart met kersen ging, en er rode vlekken op het hemd van de premier werden gezien, was er klaarblijkelijk verwarring met een echte aanval. Het incident richtte echter geen grote schade aan. Di Rupo kon na het incident naar het auditorium trekken voor de speech van de ULB-rector. Bij de start van zijn eigen toespraak over Europa deed premier Di Rupo het incident overigens met een kwinkslag af: 'Kersen hebben een geweldige kleur, rood'. Er was overigens geen spoor van te zien op zijn kledij.
In 2005 kreeg Di Rupo al eens een taart in het gezicht, in Gent. Ook toen kon hij er om lachen.
Om te voorkomen dat het licht uitgaat de komende maanden, hebben hoogspanningsnetbeheerder Elia en staatssecretaris Wathelet een heus winterplan in verschillende stappen uitgedokterd. 'Als iedereen zich aan de verschillende stappen houdt, moeten we geen gezinnen afkoppelen en komt er ook geen blackout', luidt het bij Elia.
Afhankelijk van hoe groot het (dreigende) stroomtekort is, ligt er een stappenplan op tafel om te voorkomen dat er een volledige stroompanne komt. In een eerste fase roept Elia de bevolking op om minder te verbruiken in de vooravond (tussen 18 en 20 uur), door de vaatwasser, de wasmachine of de droogkast niet te laten draaien, de strijk wat te laten staan of de oven niet te gebruiken. Ook bedrijven moeten hier hun steentje bijdragen: geen gebruik van lichtreclame, kunstmatige verlichting, geen overbodige verwarming laten draaien enz.
Mocht dat niet volstaan, dan kan de regering een tijdelijk verbod opleggen om elektriciteit te verbruiken voor bepaalde doelen, zoals de was of de strijk. Hoe de regering dit kan controleren en afdwingen, is wel nog niet duidelijk.
Als er echt stroomtekort dreigt, kan Elia, in uiterste nood, gezinnen in landelijkere gebieden een uur of twee afkoppelen, om een volledige panne te voorkomen. Dat zou kunnen gaan tot een kwart van alle huishoudens of 400.000 gezinnen.
Elia benadrukt dat het om een actieplan gaat en dat er momenteel geen sprake is van een dreigend stroomtekort.
De Wever: "Niet mijn ambitie Vlaams minister-president te worden"
"Het is niet mijn ambitie om Vlaams minister-president of premier te worden". Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever donderdagavond in het VIER-programma "De Kruitfabriek" gezegd.
Op de vraag of hij zes jaar lang op post zou blijven als Antwerps burgemeester als hij verkozen wordt, antwoordde De Wever: "Het is mijn ambitie om zes jaar lang burgemeester te zijn". Een spijkerharde belofte deed De Wever niet. "Omdat je nooit helemaal weet wat de toekomst brengt", klonk het.
Zo zijn het in 2014 Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. "De moeder van alle verkiezingen", aldus De Wever. "Maar het is niet mijn ambitie om Vlaams minister-president of federaal premier te worden. Het is wel mijn ambitie om Antwerps burgemeester te worden", aldus de N-VA-voorzitter.
Strik we zijn je beu zoek het geld bij jullie zelf . En laat ons met rust
De kans is groot dat de regering-Di Rupo nog dit jaar een voorschot neemt op de belastingen die werknemers op hun pensioensparen moeten betalen. Dat schrijft de krant De Tijd.
Op basis van de jongste ramingen moet de begroting van dit jaar worden bijgestuurd met enkele honderden miljoenen euro. Op die manier kan het tekort worden beperkt tot 2,8 procent van het bruto binnenlands product, zoals afgesproken is met Europa. Een realistisch denkspoor is volgens de zakenkrant dat de uitgaven die eerder bevroren werden (358 miljoen euro) dit jaar definitief niet worden gedaan. Maar dat zal wellicht niet volstaan.
Een tweede optie is een heffing op het pensioensparen. Eerder voerde de regering een belasting in op groepsverzekeringen, maar bleef het pensioensparen buiten schot. Nu extra geld gezocht wordt, komt het pensioensparen in het vizier. De formele beslissing wordt pas na de gemeenteraadsverkiezingen genomen.
KRUIBEKE - A.B. uit Kruibeke is gisteren voor de politierechtbank van Sint-Niklaas veroordeeld tot een boete van 4.125 euro en een rijverbod van 18 maanden voor het niet dragen van zijn autogordel. De man was daarop betrapt op 14 juli 2011. Omdat hij de boete van 50 euro niet betaalde, werd hij gedagvaard. Op de rechtbank bleek gisteren dat de man in 2007 zijn rijbewijs was afgenomen en dat hij een rijverbod had gekregen dat liep tot hij zou slagen in een medische en psychische proef. Dat had de man straal genegeerd.
Sterker nog, in 2009 slaagde hij erin om in zijn gemeente een nieuw rijbewijs op te halen, waar hij sindsdien lustig mee rondreed.
De olieprijzen zijn woensdag flink gedaald door speculaties op mogelijke ingrepen van Saudi-Arabië om de sterke prijsstijgingen van de laatste tijd een halt toe te roepen. De twee belangrijkste contracten op de termijnmarkt zakten allebei met bijna 4 procent.
Saudi-Arabië zinspeelt al langer op maatregelen tegen de sterke prijsstijgingen. Die zijn volgens de oliegrootmacht schadelijk voor de wereldeconomie en daardoor op termijn ook slecht voor exporteurs van olie. De zakenkrant Financial Times meldde woensdag op grond van niet nader genoemde bronnen dat de Saudi's de productie opvoeren om de prijzen te drukken.
Daar kwam bij dat de Amerikaanse strategische reserves de afgelopen week onverwacht sterk zijn gestegen. Dat zette extra druk op de prijzen. Amerikaanse ruwe olie was woensdagavond 3,8 procent goedkoper en kostte 91,72 dollar per vat. De prijs van een vat Brent-olie daalde 3,7 procent tot 107,85 dollar.
Wat koop je met 20 euro in de verschillende landen van de eurozone?
Wat koop je met 20 euro in de verschillende landen van de eurozone?
De monetaire unie omvat zeventien landen, maar twintig euro heeft een totaal verschillende waarde, afhankelijk van in welk van die landen je woont of werkt. Business Insider geeft voor veertien alledaagse consumptiegoederen het verschil in koopkracht aan tussen de landen. Wat koop je met 20 euro in Griekenland, België, Slovakije, Ierland enz.
Koffie
Griekenland: 7 koppen
Portugal: 35 koppen
Eieren
Ierland: 7 kartonnen
Malta: 16 kartonnen
Pantys
België: 4 paar
Slovakije: 19 paar
Bustickets
Nederland: 8 tickets
Slovakije: 43 tickets
Bier in de supermarkt
Italië: 6 liter
Slovakije: 20 liter
Camembert kaas
Slovenië: 1,6 kg
België: 3 kg
Filmtickets
Ierland: 2 tickets
Slovakije: 7-8 tickets (behalve op zaterdag)
Sigaretten
Ierland: 2-3 pakjes
Estland: 10 pakjes
Kranten
Malta: 30 kranten
Cyprus: 11 kranten
(in het VK koop je met het equivalent van twintig euro in Britse ponden 57 kranten)
Beatrix vraagt "belangrijke offers van alle Nederlanders"
De Nederlandse koningin Beatrix heeft in haar jaarlijkse troonrede op Prinsjesdag belangrijke offers gevraagd "van alle Nederlanders". De troonrede stond ook dit jaar in het teken van de financiële en economische crisis, die volgens Beatrix "dieper en hardnekkiger is dan voorzien". Prinsjesdag wordt dit jaar overschaduwd door de formatiegesprekken.
"De financiële en economische crisis die de wereld sinds 2008 in zijn greep houdt, raakt ook Nederland hard. Economisch herstel volgt niet vanzelf", aldus Beatrix. "Het op orde brengen van de overheidsfinanciën en het instandhouden van de welvaart vraagt "belangrijke offers van alle Nederlanders."
Belga
De Nederlandse koningin verwees ook naar het jaar 1813, het jaar waarin het Koninkrijk der Nederlanden tot stand kwam. Ook toen was herstel van handel en welvaart van belang, zei Beatrix, en werd veerkracht van de samenleving gevraagd.
De vorstin waarschuwde haar landgenoten dat Nederland als exportland zwaar getroffen zal worden door de crisis, en dat de werkloosheid nog verder zou stijgen. Ook de groeicijfers zullen lager zijn dan wat we gewend zijn, aldus Beatrix.
Toch is Nederland volgens koningin Beatrix "in sociaal en economische opzicht een sterk land, gebouwd op een lange traditie van internationaal ondernemerschap, hard werken en solidariteit tussen bevolkingsgroepen en generaties".
De toespraak van koningin Beatrix werd, zoals de traditie het voorschrijft, beantwoord met een luid "Leve de koningin".
AP
Rond deze tijd wordt in de Nederlandse Tweede Kamer ook de begroting en de Miljoenennota openbaar gemaakt. Dat gebeurt volgens een beproefd procédé, waarbij de in dit geval ontslagnemende minister van Financiën Jan-Kees de Jager het beruchtje koffertje met daarin de documenten aan het parlement overhandigt.
In tegenstelling tot de voorgaande jaren kregen de media de Miljoenennota deze keer niet vooraf te zien. Het is ook niet duidelijk of de plannen nog allemaal doorgang zullen vinden. De begroting is gebaseerd op het Vijfpartijenakkoord. Maar de regering Rutte-I is intussen gevallen en de regeringsformatie is nog maar net van start gegaan. Over twee dagen worden de nieuwe Tweede Kamerleden geïnstalleerd. In theorie kunnen zij de Miljoenennota nog wijzigen.
Het Vijfpartijenakkoord omvat vooral bezuinigingen, onder meer in de hypotheekrenteaftrek, de zorg en door het verhogen van de pensioenleeftijd naar 67. Niet alle partijen waren het daar echter mee eens.
Rutte en Samsom vrijdag aan tafel
Overigens gaan de twee overwinnaars van de Tweede Kamerverkiezingen mogelijk al vanaf vrijdag onderhandelen over de vorming van een kabinet. Of er ook een derde partij aan tafel zal aanschuiven, is niet duidelijk.
Waarnemers gaan ervan uit dat Rutte en Samsom het eerst alleen zullen proberen. Dat is trouwens ook de wens van de meeste andere partijen. De VVD van Rutte behaalde vorige week woensdag 41 zetels, de PvdA 38. Dat is voldoende voor een meerderheid in de Tweede maar niet in de Eerste Kamer
Patrick Janssens duwde Bart De Wever de voorbije dagen volledig in het defensief. Maar ging De Wever met zijn uitlatingen te ver voor de Antwerpse kiezer? Mark Rutte en Nicolas Sarkozy toonden aan dat je verkiezingen kunt winnen met een vuil discours. Vraag is: waar ligt de grens? Vuil genoeg zijn voor de (extreem) rechtse kiezer en proper genoeg voor die in het centrum. Dat is ook voor De Wever dé evenwichts- oefening
Bart De Wever.
Het is 21 april 2012. Bart De Wever maakt op een partijcongres in Antwerpen bekend dat hij voor de burgemeesterssjerp gaat. De pers is massaal aanwezig. De VRT zendt het evenement zelfs live uit. "Voor ons is de stad niet van iedereen, maar iedereen is van 't Stad", klinkt het in zijn toespraak. Ruim een jaar eerder, bij de opening van het Antwerpse partijhoofdkwartier, luidde het al dat "'t Stad maar van iedereen is als ook iedereen van 't Stad is".
Als de N-VA na de rellen in Borgerhout zaterdag een persmededeling verspreidt met de zin "de leidraad kan niet langer zijn dat de stad van iedereen is", is De Wever zich dan ook van geen kwaad bewust. Een dag later maakt hij onder meer in een gesprek met deze krant duidelijk dat hij de slogan van de stad zelfs wil afvoeren. Het discours is dus niet echt nieuw. Het idee erachter is 'geen rechten zonder plichten'. Iets wat burgemeester Patrick Janssens formuleerde als 'voor wat hoort wat'. Hoogstens kun je zeggen dat de formulering door de N-VA-voorzitter geleidelijkaan iets scherper werd.
Wat dit weekend wel anders was, is de context. Een maand voor de verkiezingen krijgen woorden een ander gewicht dan een half jaar of anderhalf jaar ervoor. De uitlating van De Wever zou ook nooit zo'n ampleur hebben gekregen als Janssens ze niet had aangegrepen om frontaal in te gaan tegen De Wever.
De Vlaams-nationalist heeft in Antwerpen lange tijd weinig weerwerk gekregen omdat Janssens hem maandenlang alleen heeft gelaten in de ring. Een enkel interview niet te na gesproken, was de strategie duidelijk: ik ben burgemeester en een burgemeester werkt tot het laatste moment, dat is nu eenmaal zijn job.
Maar een maand voor de verkiezingen verschijnt hij, op een moment dat zijn tegenstander het niet verwacht, naast de N-VA'er in de ring en verkoopt hem meteen een zware linkse hoek. Janssens vergroot de zaak nog wat uit door de parallel te trekken met Vlaams Belang en de 'eigen volk eerst'-campagnes van extreem rechts.
In het defensief Voor het eerst sinds lang zit De Wever in het defensief. Hij probeert te benadrukken dat zijn discours van rechten en plichten inhoudelijk niet zoveel verschilt van dat van Janssens. Maar de toon is gezet. Met zijn opmerking dat de stad niet van iedereen is, doelt hij op de extremisten en relschoppers in zijn stad. De boodschap die, zeker bij allochtone gemeenschap blijft hangen, is die van: als de stad niet van iedereen is, vallen wij dan uit de boot?
Veelzeggend was de reactie van Brahim Bekkaoui. De Marokkaanse zaakvoerder uit Borgerhout toonde zich meer dan ontdaan door de woorden van De Wever. "Ik ben zelf lid van N-VA. Of beter: was. Hij heeft de deur dichtgedaan", verklaart hij tegen een journalist van De Morgen. "Als hij nu zegt dat 't Stad niet meer van iedereen is, dan betekent dat dat hij ons niet meer moet. Ik kan alleen besluiten dat De Wever een wolf in schaapsvacht is."
De lokale N-VA-afdeling stuurt maandag een persmededeling om zijn woorden te 'kaderen'. "Brahim Bekkaoui wil langs deze weg duidelijk maken dat hij tijdens het interview met een journalist erg onder de indruk was van de feiten. Als inwoner van de Drink in Borgerhout werd hij als onschuldig omstander bij een actie van de federale politie opgepakt maar onmiddellijk vrijgelaten." Er wordt gesproken over uitspraken die in een vlaag van emotionaliteit zijn gedaan. De N-VA die zich moet bezighouden met een operatie schadebeperking. Het is de voorbije maanden in Antwerpen niet veel gezien.
Een ongeluk komt ook nooit alleen. De N-VA-voorzitter zat nog met een bijkomende handicap. Hij vertrok maandagochtend vroeg naar Londen voor een onderhoud met de populaire burgemeester Boris Johnson. Janssens maakte dankbaar gebruik van de gelegenheid om in zowat de volledige Vlaamse media zijn opwachting te maken. Voor het eerst sinds lang was hij alomtegenwoordig. Op de voorpagina's van de kranten. In radio- en tv-journaals. Als centrale gast in de eerste uitzending van De Kruitfabriek.
Misschien is het omdat hij zo lang stil is geweest. Maar blijkbaar leken velen, inclusief zijn grote rivaal, uit het oog verloren te zijn dat Janssens een kei in communicatie is. In zijn interviews herhaalt de sp.a'er keer op keer zijn eigen verhaal. Vragen over een coalitie met De Wever, of hij zich als schepen ziet onder burgemeester De Wever... kregen geen ja of nee als antwoord. Niet dat hij niet te beroerd is om een coalitie te vormen met de N-VA of nooit schepen zal worden onder De Wever.
Dunne grens De burgemeester weet dat elke uitspraak kan uitgroeien tot nieuws en de aandacht afleiden van de problemen waarin De Wever zich heeft gewerkt. De N-VA-lijsttrekker sluit mensen uit. Dat is de boodschap die Janssens de wereld wil in krijgen.
Iedereen die De Wever een beetje kent, weet dat de N-VA-voorzitter niet extreem rechts is. Maar net als rechtse politici in onze buurlanden wandelt hij op een dunne grens. Mark Rutte voerde bij de Nederlandse parlementsverkiezingen een campagne waarbij de liberaal resoluut ging voor de kiezers van Geert Wilders. Daarbij hoorde af en toe een portie populistische praat. Maar op het einde van de rit bleek dat hij vuil genoeg was om de (extreem) rechtse kiezer binnen te halen en tegelijk proper genoeg om de centrumkiezer aan boord te houden.
Het is een evenwichtsoefening waar ook De Wever zich aan waagt in de hoop het laatste beetje merg uit de botten van Vlaams Belang te zuigen. Alleen is een stap te ver snel gezet.
Dat er daar echter wat marge op zit, bewees Nicolas Sarkozy. De populariteit waarmee hij uiteindelijk Frans president werd bouwde hij voor een groot deel op toen hij minister van Binnenlandse Zaken was. Zo wikte hij zijn woorden niet in 2005 bij een bezoek aan een moeilijke wijk, maar beloofde een buurtbewoonster het schorem gewoon met een Kärcher van de straten te zullen spuiten. Sarko kreeg bakken kritiek te slikken, maar veroverde precies met zo'n discours niet alleen de rechterkant, maar ook het centrum van de Franse politiek.
Vraag is waar de Antwerpse kiezer de grens trekt? Of met andere woorden: hoe vuil mag het worden
Unizo wil langere werkweken en goedkopere overuren als loonkost taboe blijft
Unizo wil langere werkweken en goedkopere overuren als loonkost taboe blijft
Unizo de pot op
'Als men niet bereid is om iets te doen aan de loonkosten, zoals het indexmechanisme, dan zal er een debat gevoerd moeten worden over de arbeidstijd.' Dat verklaarde Karel Van Eetvelt van Unizo. De ondernemersorganisatie wil dan maatregelen om mensen goedkoper langer te laten werken.
Unizo stelt bij monde van Van Eetvelt dat een discussie over de arbeidstijd onvermijdelijk is als er geen bereidheid is om aan de loonkost te werken. De gedelegeerd bestuurder van de ondernemersorganisatie herhaalde dat de kloof tussen de loonkost van de werkgever en het nettoloon van de werknemer in België ruim 55 procent bedraagt, het hoogste niveau in Europa. 'Zo lang dit systeem in voege blijft, zal er bij geen enkele loononderhandeling marge zijn.'
Van Eetvelt wil dat er nagedacht wordt over maatregelen om werknemers goedkoper langer te laten werken. Zo stelt Unizo maatregelen voor waarbij personeel eenvoudiger meer overuren kan presteren aan een betaalbare prijs. Een ander idee is om een vrijere keuze te geven voor de recuperatiedagen.
'We willen over alle mogelijkheden spreken', aldus Van Eetvelt. De Unizo-topman had het in die context zelfs over werkweken van 39 tot 40 uur tegen hetzelfde loon.