Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
27-09-2012
Crevits:
Crevits: "In 2013 wordt niet bespaard op aanbod van De Lijn"
In 2013 zal er niet bespaard worden op het aanbod van De Lijn. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits vandaag gezegd tijdens het debat over de Septemberverklaring. Crevits wil ook "zo spoedig mogelijk" op de proppen komen met een plan om de inkomsten bij de Vlaamse vervoersmaatschappij op te krikken.
De Lijn heeft de voorbije jaren de broeksriem moeten aanhalen. Ook dit jaar moet de maatschappij 60 miljoen euro besparen, onder meer door te knippen in het aanbod.
"Zotten" Maar voor sommige partijen gaan de besparingen bij De Lijn niet ver genoeg. Zo pleitte Open Vld vandaag voor een afschaffing van het gratis openbaar vervoer en een verhoging van de kostendekkingsgraad met 2 procent per jaar in plaats van 0,5 procent per jaar. Een suggestie waar minister Crevits zich tegen verzet: "Dergelijke operatie zou betekenen dat we de dienstverlening voor de mensen met 100 miljoen euro per jaar zouden moeten verminderen. Met veel zotten, maar niet met mij".
Intussen is het wachten op het inkomstenplan van minister Crevits. Dat plan moet helpen om de kostendekkingsgraad van De Lijn op te krikken. Volgens Crevits moet De Lijn volgend jaar op zoek naar 4 miljoen euro extra inkomsten. "Die kunnen ze halen uit het verhogen van reclame-inkomsten en controles op zwartrijden".
Tarieven Wat er op het vlak van de tarieven zal gebeuren, blijft voorlopig onduidelijk. Daar moeten volgens Crevits nog knopen doorgehakt worden. "Dat zal zo spoedig mogelijk gebeuren", aldus Crevits.
De CD&V-minister voegde er wel meteen aan toe dat tarieven geen wondermiddel zijn om de kostendekkingsgraad te verhogen. "Wie denkt dat men De Lijn met een tarievenbeleid een spectaculaire stijging van de kostendekkingsgraadpercentages kan aanmeten, zit compleet fout, tenzij we de tarieven met 700 of 800 procent zouden doen stijgen", aldus Crevits.
Dure stookolie brengt gezinnen en handelaars in moeilijkheden
Dure stookolie brengt gezinnen en handelaars in moeilijkheden
Met koudere tijden voor de deur en de stijgende olieprijzen doen steeds meer mensen een beroep op het stookoliefonds om hun verwarming te kunnen betalen. Walter Kuylen, de directeur van het Sociale Verwarmingsfonds, verwacht dat ongeveer 130.000 gezinnen dit jaar zullen aankloppen voor steun. Dat zei hij woensdag op de VRT-radio.
Morgen gaat de prijs voor huisbrandolie alweer met 1,8 eurocent omhoog. Bij bestellingen van minstens 2.000 liter betaalt u vanaf dan tot 0,906 euro per liter. Wie minder dan 2.000 liter bestelt, betaalt maximaal 0,9322 euro per liter, aan de pomp is dat 1,028 euro per liter.
Veel geld voor veel mensen, zo blijkt uit de cijfers van het Sociale Verwarmingsfonds. Volgens Walter Kuylen deden in 2010 120.000 gezinnen een beroep op het stookoliefonds. In 2011 steeg hun aantal met 5.000, om vermoedelijk in 2012 de kaap van de 130.000 gezinnen te ronden.
Kuylen zegt dat de stijging voor een stuk te wijten is aan de grotere bekendheid van het fonds. "Maar de middenklasse wordt ook steeds meer bedreigd, en mensen moeten daarom helaas beroep doen op het verwarmingsfonds."
Handelaars in moeilijkheden
Maar ook brandstofhandelaars komen almaar meer in de problemen door die hoge olieprijzen. Brafco, de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, heeft daarom een gemotiveerd bezwaarschrift ingediend bij de federale overheid.
"Het is door de hoge brandstofprijzen moeilijk voor de brandstoffenhandelaars om te overleven", aldus Johan Mattaert, algemeen directeur van Brafco. "We merken dat heel veel kleine handelaars het niet meer zien zitten en de deuren sluiten."
Brafco heeft om enkele aanpassingen gevraagd. Het gaat bijvoorbeeld om een wijziging van de distributiemarge: de vergoeding waarmee de petroleumindustrie haar volledige distributie-infrastructuur moet bekostigen, van opslag over transport tot en met de exploitatie van het pompstation.
Daarnaast moeten de handelaars die petroleumproducten leveren de accijnzen zelf voorschieten. Bij wanbetalers zijn ze het geld kwijt. Dat vindt Brafco onredelijk.
Advocaten en rechters naar Grondwettelijk Hof tegen akkoord BHV
Advocaten en rechters naar Grondwettelijk Hof tegen akkoord BHV
De Vlaamse advocaten en de Nederlandstalige rechters en griffiers uit Brussel trekken naar het Grondwettelijk Hof tegen de hervorming van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat is vrij uniek.
De hervorming ontdubbelt de huidige rechtbank van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde in een Franstalige en een Nederlandstalige rechtbank. Nog slechts één derde van de magistraten moet tweetalig zijn in plaats van twee derde nu. De Nederlandstalige rechtbank krijgt nog 20% van de magistraten en het personeel, terwijl ze toch 30% van het werk binnenkrijgt. Het parket wordt wel gesplitst in een tweetalig parket in Brussel en een klein Nederlandstalig parketje in Halle-Vilvoorde. De Brussele procureur zal altijd een Franstalige zijn. Het Brusselse parket detacheert 20% van zijn Franstalige magistraten naar het parket van Halle-Vilvoorde om de Franstalige criminaliteit in Halle-Vilvoorde te vervolgen.
Discriminatie
De Vlaamse advocaten willen dat het Grondwettelijk Hof die hervorming vernietigt omdat ze discriminerend is. "Door het Vlaamse gerechtelijk personeel af te bouwen zullen Nederlandstalige rechtszaken behoorlijk langer duren. Een echtscheidingszaak komt nu na twee maanden voor, dat worden er acht. Een rechtszaak over een onterecht ontslag duurt nu ongeveer 16 maanden, dat worden er 34", aldus Meester Stefan Sottiaux. Hij rekende ook uit het aantal zaken bij de Vlaamse arbeidsrechtbank in Brussel zal verdubbelen (van 649 per rechter nu naar 1.169) en dat het griffiepersoneel halveert. Uiteindelijk verdwijnen 330 banen.
Tweederangsprocureur
Meester Fernand Keuleneer (foto) somde de vele discriminaties van Nederlandstaligen in de strafrechtelijke sector op. "De procureur van Halle-Vilvoorde wordt een tweederangsprocureur, hij is niet eens bevoegd voor alle strafzaken op zijn grondgebied. De verplicht Franstalige Brusselse procureur heeft een controlerecht op de zuiver Vlaamse vrederechters, maar de Vlaamse procureur van Halle-Vilvoorde niet op de Franstalige vrederechters".
Stafhouder Edgar Boydens beklemtoonde dat deze zaak heel Vlaanderen aanbelangt omdat alle geschillen tegen de Vlaamse overheid in Brussel plaatsgrijpen. De is ook zo voor vele geschillen tegen banken en verzekeringsmaatschappijen. Al deze rechtszaken zullen flink wat vertraging oplopen door deze discrminerende wet, zo luidde het.
Het arrest van het Grondwettelijk Hof wordt pas binnen een jaar verwacht.
staatssecretaris van Mobiliteit Wathelet (cdH). U bent verantwoordelijk voor elke dode die zal vallen , en ik hoop dat ze je daarvoor gevangenis geven
De verkeersborden B22 en B23, die fietsers in bepaalde omstandigheden toelaten om door het rood te rijden, zijn opgenomen in de wet. Dat staat dinsdag in het Staatsblad en werd ook bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris van Mobiliteit Wathelet (cdH).
De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.
De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren
Goed nieuws voor wie met een benzinewagen rijdt. De maximumprijs voor een liter benzine daalt woensdag. Dat meldt de Federale Overheidsdienst Economie. Net vandaag werd diesel duurder.
Een liter superbenzine 95 wordt 2,2 eurocent goedkoper tot maximaal 1,739 euro, terwijl de maximumprijs van superbenzine 98 met 1,1 cent daalt tot 1,777.
De benzineprijs daalt als gevolg van een daling van de notering van de olieproducten op de internationale markten, zo meldt de FOD Economie.
Wat zal het volgende zijn Geldwolven de mensen nog armer maken
De prijzen van voedingsproducten gaan dit najaar stijgen. Verse groenten worden tot 12 procent duurder, aardappelen gaan zelfs 40 procent méér kosten dan vorig jaar, voorspelt de krant Het Laatste Nieuws.
Landbouwexpert Luc Busschaert kondigde de prijsstijgingen eerder al aan, maar heeft nu nieuwe berekeningen gemaakt. Hij wijst er op dat de najaarsgroenten last hebben van de slechte zomer. De aardappelen hebben dan weer last van een slecht voorjaar en zijn vervroegd afgestorven door de droge en warme periode in de zomer.
Ook de prijzen van de zuivel en het rundvlees gaan omhoog. "De zuivelprijzen staan onder enorme druk. De consument zal 2 tot 4 procent meer moeten betalen. Rundvlees gaat 2 tot 5 procent duurder worden door de gestegen prijzen van het krachtvoeder en de afname van de veestapel", aldus de landbouwexpert
De daling van de dieselprijs na het record van eind augustus heeft niet heel lang geduurd. Dinsdag gaat de maximumprijs van diesel opnieuw omhoog, tot 1,549 euro per liter. Dat deelt de federale overheidsdienst Economie maandag mee.
De maximumprijs gaat omhoog met 1,4 eurocent per liter, een gevolg van "de stijging van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten", aldus de federale overheidsdienst.
De maximumprijs van diesel noteert sinds midden juli boven 1,5 euro per liter, zo blijkt uit gegevens van de Belgische Petroleum Federatie. Op 24 augustus werd een recordhoogte bereikt van 1,587 euro per liter. Sinds midden september waren er twee prijsdalingen, maar dinsdag volgt dus opnieuw een stijging.
ABORTUSCIJFER STIJGT, MET NAME TUSSEN 20 EN 35 JAAR
En wie gaat dit betalen weer de kleine man
Er zijn vorig jaar in ons land 19.578 zwangerschapsafbrekingen uitgevoerd, of bijna 500 meer dan een jaar eerder. De stijging doet zich vooral voor tussen 20 en 35 jaar. Niet bij tieners.
Ook in vergelijking met de voorbije vijf jaar blijft het abortuscijfer bij tieners stabiel: het stijgt niet en het daalt niet. Het zijn de vrouwen in de meest vruchtbare leeftijd, die al volop seksueel actief zijn, die het gros van de zwangerschapsafbrekingen aanvragen. En jaar na jaar blijft het abortuscijfer in die leeftijdsgroep, tussen 20 en 35 jaar, nog toenemen. Zo blijkt uit het statistisch verslag voor 2011 van de Nationale Evaluatiecommissie inzake de abortuswet.
Bijna zeven op de tien vrouwen die een abortus ondergaan, zijn niet gehuwd, en zijn dat ook nog niet geweest. De helft heeft eerder nog geen kinderen op de wereld gezet. Vier op de tien voelen zich nog te jong, zijn studente of hebben nog geen kinderwens.
Pil en spiraal duurder
Bij één op de vier gaven relationele problemen de doorslag: hun relatie liep moeilijk of was onlangs verbroken, hun partner aanvaardde de zwangerschap niet, de relatie was te recent of te vluchtig.
Opvallend: in bijna de helft van de gevallen had de vrouw géén anticonceptie gebruikt, en één op de drie had haar anticonceptie niet goed gebruikt. Sommigen hebben geen geld voor anticonceptie, en komen dan geregeld terug voor een abortus. Dat blijkt trouwens goedkoper, voor de vrouw zelf, dan elke dag een pil te slikken of een spiraal te laten plaatsen.
De Franstalige abortuscentra meldden aan de nationale commissie dat liefst een op de drie vrouwen al vaker een zwangerschapsafbreking onderging. En dat één op de drie vrouwen die zij zien, geen beroep kan doen op sociale zekerheid, of van een OCMW-uitkering leeft. Het is dan ook veelbetekenend dat ruim 12 procent van de vrouwen financiële of materiële' redenen opgeeft als motief voor hun abortuskeuze.
De Franstalige abortuscentra en de Franstalige ziekenhuizen vragen daarom om anticonceptie gratis te maken voor iedereen, ongeacht de leeftijd. Nu is de pil gratis tot 21 jaar.
De Nederlandstalige abortuscentra die zich verenigen onder de naam Luna hebben ook te maken met een groep vrouwen die te vaak terugkomt. Zij zouden bij hen meteen een hormonenspiraal willen kunnen plaatsen. Maar dat kost een hoop geld ineens, wat de vrouw in kwestie niet altijd wil of kan opbrengen. Vrouwen die in asielcentra verblijven, krijgen daar wel de pil terugbetaald, maar niet het spiraal, dat betrouwbaarder is.
Radiospots
De Nederlandse abortuscentra vragen een betere terugbetaling voor anticonceptiva met een langdurige werking.
Met z'n allen vragen ze ook meer voorlichtingscampagnes omtrent het belang van anticonceptie, bijvoorbeeld via radiospots, maar ook door jongeren, studentes, vrouwen én mannen en ook gezondheidswerkers beter te informeren.
Brussel-hoofdstad neemt een kwart van alle abortussen voor zijn rekening, gevolgd door Antwerpen (15 procent) en daarna het sociaal-economisch zwakkere Henegouwen (13,3 procent), dat ook de grootste stijging optekende (+230).
Binnen CD&V is afgesproken om kort na de verkiezingen een ideologische vernieuwsoperatie door te voeren. 'Ik ben het eens met de kritiek dat CD&V een duidelijk verhaal mist', zegt voorzitter Wouter Beke in een interview dat maandag in de krant Metro verschijnt.
De vernieuwing wordt 'hét werkpunt na de verkiezingen', aldus Beke. De bedoeling is dat de vernieuwing dan volgend najaar op een partijcongres wordt bekrachtigd.
'Ik zal kort na 14 oktober initiatieven nemen om ons verhaal scherp te stellen', zegt de partijvoorzitter. 'In de maanden na 14 oktober baan we ons verhaal een nieuwe invulling geven.'
Over de precieze details spreekt Beke zich in het interview nog niet uit. Die worden pas de komende maanden ingevuld. Maar de letter C uit de naam is 'op geen enkel moment' ter discussie gesteld.
Milquet vraagt media het woord 'allochtoon' niet te gebruiken
Milquet vraagt media het woord 'allochtoon' niet te gebruiken
Vanaf nu mogen wij ze varken noemen
Federaal minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet (cdH) stuurt een brief naar de hoofdredacteurs van alle Belgische kranten, weekbladen en radio- en tv-omroepen om het woord 'allochtoon' niet langer te gebruiken.
Milquet nodigt alle hoofdredacteurs uit om op 16 november van de gedachten te wisselen "over de rol van de media in de perceptie van minderheden en in de racismebestrijding. Zo kunnen we praten over eventuele nieuwe initiatieven." De Morgen besliste vrijdag het woord 'allochtoon' niet langer te gebruiken.
Open Vld-vicpremier Vincent van Quickenborne is er voorstander van om binnen de regeringscommunicatie nooit nog de woorden 'allochtoon' en 'autochtoon' te gebruiken. PS-vicepremier Laurette Onkelinx wil alle ambtenaren opdragen om de term te mijden, maar Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Hendrik Bogaert (CD&V) tempert het enthousiamse van zijn collega's. "Ik ben er niet van overtuigd dat een ander woordgebruik iets zal veranderen aan de integratie van nieuwkomers", zegt hij in de krant.
Binnen de Vlaamse regering vindt minister van Integratie Geert Bourgeois (N-VA) goed dat het debat aandacht krijgt. "Ik gebruik al een paar jaar die begrippen niet meer". VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers is niet van plan om een verbod aan zijn redactie op te dringen.
In 2011 liepen er bij de NMBS bijna 2.000 meldingen binnen van gauwdiefstallen op de trein, of meer dan vijf per dag. In vergelijking met het jaar daarvoor gaat het om een stijging met zo'n 20 pct, zo schrijft De Zondag.
Senator Guido De Padt vroeg de cijfers op bij minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette. De vaakst gebruikte technieken door gauwdieven zijn het laten vallen van voorwerpen in de buurt van het slachtoffer, een tikje op de ruit om de treinpassagier af te leiden en rug aan rug zitten met het slachtoffer. Dat gebeurt vooral wanneer treinen stilstaan in het station. De meest gevoelige lijnen zijn de noord-zuidverbinding in Brussel en de treinen vanuit de hoofdstad naar Oostende en Antwerpen.
Verhofstadt: 'N-VA en extreemrechts zijn hetzelfde'
Verhofstadt: 'N-VA en extreemrechts zijn hetzelfde' Verhofstad je partij trekt zelf op niets , u partij is zelf niet geloofwaadig
Het Europese discours van de N-VA is niet geloofwaardig. Dat stelt Europees parlementslid Guy Verhofstadt in een gesprek met Le Soir en de RTBF. Voor hem staat de partij gelijk aan extreemrechts.
In het interview haalt Verhofstadt, de fractieleider van de liberalen in het Europees Parlement, zwaar uit naar nationalistische partijen in het algemeen. 'Ik geloof niet dat men de belangen van de burger kan verdedigen met een nationalistisch discours, het is een discours dat fout is.'
De wereld van morgen is een open wereld, stelt hij. En daarvoor is voor hem een sterker Europa nodig met een echte economische regering.
De voormalige premier spaart de N-VA niet. Hij herhaalt de analyse van zijn partijgenoot Patrick Dewael dat de N-VA en extreemrechts hetzelfde zijn, en verwijst daarbij naar voormalige Vlaams Belangers die nu op de lijsten van de N-VA staan.
Maar Verhofstadt stelt het nog scherper. Hij doet het Europese discours van de N-VA af als ongeloofwaardig. 'Uiteindelijk hervallen nationalisten altijd in een anti-Europees discours. Het bewijs: partijen zoals de N-VA willen geen transnationale lijsten en zijn tegen de multiculturele samenleving.'
De voormalige premier heeft de indruk dat België het niet slecht doet, raadt de federale regering aan om het werk voor te zetten en niet te veel naar de peilingen te kijken.
Verhofstadt zelf zal naar eigen zeggen niet terugkeren naar de Belgische politiek, ook al verkeert zijn partij Open VLD in moeilijkheden. Zijn toekomst is Europees, zegt hij. En als hij gevraagd wordt om Europees Commissievoorzitter te worden, dan zal hij niet weigeren.
'De truckers gijzelen met hun actie maandag onschuldige automobilisten.' De kritiek van de Tourings en de VAB's van deze wereld is niet mals. Maar Frank Moreels, de voorman van truckersvakbond BTB, ligt al lang niet meer wakker van wat kritiek. Stoere camioneurs die wenend aan de lijn hangen omdat ze hun job verloren, dat houdt hem bezig. 'Het is niet omdat niemand het probleem snapt dat wij het recht niet hebben om het aan te klagen.'
Op alle snelwegen rijdt maandagvoormiddag een konvooi met honderden vrachtwagens met een slakkengang naar Brussel. Ook de truckers die elders in het land aan het werk zijn, vertragen tot de minimumsnelheid om hun solidariteit te tonen. Het nieuws werd op ontzetting onthaald, want files zouden het onvermijdelijke gevolg zijn. Aanstoker van de actie: Frank Moreels, federaal secretaris van de truckersvakbond binnen het ABVV. Doelwit van de actie: illegale cabotage.
Geen hond die snapt wat dat betekent, mijnheer Moreels. Geen wonder dat er geen begrip is voor uw actie.
'Dat is nu net ons probleem: niemand snapt wat er zo erg is. Tegen elke bevoegde politicus moeten wij eerst een technische uitleg doen. Het zit zo: omdat de lonen in Oost-Europa veel lager liggen, verhuizen veel Belgische transportbedrijven hun activiteiten naar ginder. Maar die zogezegd buitenlandse vrachtwagens komen hier rondrijden. Dat heet cabotage. Er zijn beperkingen aan verbonden: je mag drie plaatselijke ritten doen voor je terug naar het buitenland moet. Maar niemand controleert dat, dus kan je evengoed tien ritten doen. En er zijn er die na het lossen in Kortrijk hun rusttijd gaan opnemen op een Franse parking. Dan zijn ze ook in het buitenland geweest. En daardoor verliezen de Belgische truckers hun job.'
Dat probleem sleept al jaren aan. Uw actie komt uit het niets.
'Onze chauffeurs smeken erom: doe iets. Er gaat geen dag voorbij of er hangt er eentje aan de lijn die zijn job is kwijtgeraakt. Het zijn die smeerlappen van 't Oostblok, zeggen ze dan. Maar het is ook niet de schuld van die mensen. Zolang het mogelijk is dat een Pool hier voor 5 euro per uur rondrijdt, verliezen de Belgen hun job. En zelfs de Polen zijn al te duur. Tegenwoordig zijn het Slovaken en Slovenen, Litouwers en Roemenen. Geen enkele Belg die daar tegenop kan. Sommige transportbedrijven sluiten hun Belgische afdeling volledig. En de werkgevers die wel Belgen in dienst houden, laten hun personeel duidelijk horen dat ze duur aan het worden zijn. Ze moeten zich gedeeltelijk in het zwart laten betalen of worden gevraagd extralegale voordelen af te staan. Dat is uitbuiting.'
Maar de automobilisten in uw file kunnen daar toch niets aan veranderen?
Loopt u niet het risico dat de truckers door deze actie op nog meer onbegrip zullen stuiten?
'Om dat onbegrip tot een minimum te beperken, beginnen we heel bewust pas ná 10 uur met de actie. Het is niet de bedoeling om de mensen te pesten die in Brussel moeten gaan werken. Op dat uur zijn er vooral transporteurs op de weg die voor één keer wat minder just in time zullen zijn.'
'Dat zal geen probleem zijn. Eerst dacht ik: waar zijn we nu aan begonnen? Maar als ik nu op ons forum zie hoeveel simpele camioneurs ons laten weten dat ze erachter staan, besef ik dat we goed bezig zijn. Het leeft veel meer dan we hadden durven te vermoeden.
Turtelboom onderzoekt gevangenisboot voor Antwerpen
Turtelboom onderzoekt gevangenisboot voor Antwerpen
Trut mogen ze dan ook een rondvaart doen op de Schelde . Koopt dan liever een oorlogschip , dan kunen ze de regering plat legen
Om het tekort aan gevangenisplaatsen op te lossen, onderzoekt minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) of ze een gevangenisboot naar Antwerpen kan halen. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg zaterdag.
Het zou de eerste Belgische gevangenis op het water zijn. Nederland heeft al een aantal gevangenissen die op het water drijven. Op zo'n gevangenisboot kunnen vijfhonderd gevangenen terecht. Het project zou ook vierhonderd jobs opleveren.
In juli had de minister daarover een gesprek met de top van de Antwerpse haven en het stadsbestuur. Die hebben na een screening wel al laten weten dat ze ernstige bezwaren hebben. 'Zo is het zeer moeilijk om in de haven een gevangenisboot te laten aanmeren', zegt Annik Dirkx van het GemeentelijkHavenbedrijf Antwerpen.
De minister benadrukt dat ze alle mogelijke pistes onderzoekt om het tekort aan gevangenisplaatsen op te lossen. 'Dan is zo'n gevangenisbootzeker een optie. Ik laat mij op zo veel mogelijk manieren adviseren, onderandere door de Antwerpse haven. We kijken ook uit naar andere potentiëlelocaties in Vlaanderen.'
De volgende stap is dat ze rond rijden met de scanner of we wel in ons eigen bed slapen , of bij een adere vrouw
De speciale nummerplaatscanners die Vlaanderen inzet tegen bestuurders die hun verkeersbelasting niet betalen, zijn een succes. Al 5.400 wanbetalers zijn betrapt, goed voor 2,3 miljoen euro aan achterstallige belastingen.
Wie in Vlaanderen de openbare weg op wil, moet elk jaar zijn verkeersbelasting betalen. Die hangt af van het vermogen van uw wagen. Maar duizenden Vlamingen weigeren of vergeten die belasting te betalen.
Sinds begin vorig jaar gaan controleurs van de Vlaamse Belastingdienst met speciale nummerplaatscanners de weg op om wanbetalers naar de kant te halen. Tot voor kort moesten bevoegde controleurs een auto laten stoppen, om vervolgens na te gaan of de verkeersbelasting betaald was. Maar met deze nieuwe nummerplaatscanner kan een inspecteur dat al rijdend doen, legt bevoegd minister Philippe Muyters (N-VA) uit. Dat gaat dus een pak sneller, wat de pakkans voor wanbetalers verhoogt.
Vorig jaar hebben controleurs 260.000 autos, bestelwagens en lichte vrachtwagens gecontroleerd, zo blijkt uit de eerste jaarresultaten. Volgens de scanners waren 5.402 bestuurders niet in orde. Ze moeten hun verkeersbelasting alsnog betalen en krijgen er een boete bovenop. Vorig jaar leverden die boetes in totaal 500.000 euro op.
We zien wel dat buitenlandse chauffeurs zich nog niet laten afschrikken door onze scanners, zegt Muyters. Zij weten blijkbaar nog niet dat we intensief controleren. Daar moeten we werk van maken.
De Vlaamse Belastingdienst zet vijf nummerplaatscanners in, één per provincie.
Di Rupo krijgt taart in gezicht op Brusselse universiteit
Di Rupo krijgt taart in gezicht op Brusselse universiteit
Van mij had hij er èèn paar meer gekregen
Premier Elio Di Rupo is vrijdagnamiddag aangevallen toen hij een speech wou geven op de Brusselse universiteit (ULB). Toen de premier uit zijn wagen stapte om het auditorium te betreden, wachtten dertig betogende studenten hem op. Tijdens het tumult kreeg Di Rupo een taart in het gezicht.
Di Rupo zou vrijdagnamiddag een speech geven op de ULB voor de opening van het academiejaar. Een dertigtal (extreem)linkse studenten betoogde tegen het besparingsbeleid van de premier toen hij zijn wagen uitstapte richting het auditorium. Daarbij gooide een onbekende hem een taart in het gezicht. Het is voorlopig onduidelijk of de taartgooier een student is of niet. Voorlopig werd de dader nog niet gevat.
Hoewel aanvankelijk sprake was van 'rake klappen in het gezicht', meldde woordvoerder Guillaume de Walque dat het eigenlijk om een taart ging. Aangezien het om een taart met kersen ging, en er rode vlekken op het hemd van de premier werden gezien, was er klaarblijkelijk verwarring met een echte aanval. Het incident richtte echter geen grote schade aan. Di Rupo kon na het incident naar het auditorium trekken voor de speech van de ULB-rector. Bij de start van zijn eigen toespraak over Europa deed premier Di Rupo het incident overigens met een kwinkslag af: 'Kersen hebben een geweldige kleur, rood'. Er was overigens geen spoor van te zien op zijn kledij.
In 2005 kreeg Di Rupo al eens een taart in het gezicht, in Gent. Ook toen kon hij er om lachen.
Om te voorkomen dat het licht uitgaat de komende maanden, hebben hoogspanningsnetbeheerder Elia en staatssecretaris Wathelet een heus winterplan in verschillende stappen uitgedokterd. 'Als iedereen zich aan de verschillende stappen houdt, moeten we geen gezinnen afkoppelen en komt er ook geen blackout', luidt het bij Elia.
Afhankelijk van hoe groot het (dreigende) stroomtekort is, ligt er een stappenplan op tafel om te voorkomen dat er een volledige stroompanne komt. In een eerste fase roept Elia de bevolking op om minder te verbruiken in de vooravond (tussen 18 en 20 uur), door de vaatwasser, de wasmachine of de droogkast niet te laten draaien, de strijk wat te laten staan of de oven niet te gebruiken. Ook bedrijven moeten hier hun steentje bijdragen: geen gebruik van lichtreclame, kunstmatige verlichting, geen overbodige verwarming laten draaien enz.
Mocht dat niet volstaan, dan kan de regering een tijdelijk verbod opleggen om elektriciteit te verbruiken voor bepaalde doelen, zoals de was of de strijk. Hoe de regering dit kan controleren en afdwingen, is wel nog niet duidelijk.
Als er echt stroomtekort dreigt, kan Elia, in uiterste nood, gezinnen in landelijkere gebieden een uur of twee afkoppelen, om een volledige panne te voorkomen. Dat zou kunnen gaan tot een kwart van alle huishoudens of 400.000 gezinnen.
Elia benadrukt dat het om een actieplan gaat en dat er momenteel geen sprake is van een dreigend stroomtekort.
De Wever: "Niet mijn ambitie Vlaams minister-president te worden"
"Het is niet mijn ambitie om Vlaams minister-president of premier te worden". Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever donderdagavond in het VIER-programma "De Kruitfabriek" gezegd.
Op de vraag of hij zes jaar lang op post zou blijven als Antwerps burgemeester als hij verkozen wordt, antwoordde De Wever: "Het is mijn ambitie om zes jaar lang burgemeester te zijn". Een spijkerharde belofte deed De Wever niet. "Omdat je nooit helemaal weet wat de toekomst brengt", klonk het.
Zo zijn het in 2014 Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. "De moeder van alle verkiezingen", aldus De Wever. "Maar het is niet mijn ambitie om Vlaams minister-president of federaal premier te worden. Het is wel mijn ambitie om Antwerps burgemeester te worden", aldus de N-VA-voorzitter.
Strik we zijn je beu zoek het geld bij jullie zelf . En laat ons met rust
De kans is groot dat de regering-Di Rupo nog dit jaar een voorschot neemt op de belastingen die werknemers op hun pensioensparen moeten betalen. Dat schrijft de krant De Tijd.
Op basis van de jongste ramingen moet de begroting van dit jaar worden bijgestuurd met enkele honderden miljoenen euro. Op die manier kan het tekort worden beperkt tot 2,8 procent van het bruto binnenlands product, zoals afgesproken is met Europa. Een realistisch denkspoor is volgens de zakenkrant dat de uitgaven die eerder bevroren werden (358 miljoen euro) dit jaar definitief niet worden gedaan. Maar dat zal wellicht niet volstaan.
Een tweede optie is een heffing op het pensioensparen. Eerder voerde de regering een belasting in op groepsverzekeringen, maar bleef het pensioensparen buiten schot. Nu extra geld gezocht wordt, komt het pensioensparen in het vizier. De formele beslissing wordt pas na de gemeenteraadsverkiezingen genomen.