Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
30-10-2014
Turtelboom: Belastingsdienst toegang geven tot nummerplaatherkenning
Turtelboom: Belastingsdienst toegang geven tot nummerplaatherkenning
ANPR-camera’s voor nummerplaatherkenning moeten gebruikt worden om meer wanbetalers van verkeersbelasting te vinden. Dat voornemen heeft Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open VLD) in haar beleidsverklaring opgenomen.
‘Ik wil laten onderzoeken in hoeverre de Vlaamse Belastingdienst op eenzelfde manier gebruik kan maken van de ANPR-camera’s opgesteld en gebruikt door lokale besturen en politiezones’, staat te lezen in de beleidsnota van minister Turtelboom. ‘De combinatie van de eigen ANPR’s samen met deze van de externe partners doet het aantal uitgevoerde controles exponentieel stijgen, wat de pakkans verhoogt en wat ertoe zal leiden dat de wetgeving correct zal worden nageleefd.’
‘Diverse beleidsniveaus hebben zulke camera’s, en meestal met uiteenlopende bedoelingen. Lokale politiekorpsen hebben soms vaste, soms mobiele ANPR’s. In 2011 waren er 59 steden of gemeenten die erover beschikten, vandaag zullen het er ongeveer 150 zijn, maar niemand heeft een precies overzicht’, legt Tom De Schepper, stafmedewerker van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), uit. ‘Daarnaast heeft ook de Vlaamse overheid zelf camera’s, denk aan de bekende camera’s voor trajectcontroles op de E17 en de E40.’
Volgens De Schepper hebben ook de Vlaamse Belastingdienst en het Vlaams Verkeerscentrum zelf al camera’s. ‘Die laatste dienen voor het monitoren van verkeersstromen. Ook provinciale instanties werken samen met gemeenten voor het plaatsen van ANPR’s, zoals in Oost-Vlaanderen voor de digitale vrachtwagensluizen. De federale overheid subsidieerde in het verleden ook ANPR’s, zoals in West-Vlaamse gemeenten die met grenscriminaliteit worden geconfronteerd. Dat alles maakt het moeilijk om een totaalbeeld te krijgen.
Kristof Windels, de woordvoerder van minister Turtelboom, verwacht niet dat de instanties waarvan de ANPR-camera’s gebruikt worden om opbrengsten te genereren voor andere niveaus, daar een probleem van zullen maken: ‘Bij de samenwerkingen die nu al lopen, zien we dat iedereen er postifief tegenover staat, omdat het in feite een win-win-stituatie is voor alle partijen.’
Een kilometerheffing voor binnen- en buitenlandse vrachtwagens komt er in 2016 in elk geval. Dat staat in de beleidsnota van de nieuwe minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Hij onderzoekt ook een heffing voor personenwagens. Al wil Weyts ‘de mensen niet ontmoedigen de wagen te gebruiken.’ Advertentie Advertentie
Voor vrachtwagens komt die er in elk geval, in 2016. Ook buitenlandse chauffeurs zullen de heffing vanaf dan niet kunnen ontlopen. Het extra geld dat door de ingreep ter beschikking komt, wil Weyts gebruiken om 'het vervoersnetwerk te verbeteren'.
Deur op een kier
Maar ook voor personenwagens wordt de introductie van een kilometerheffing door de nieuwe mobiliteitsminister niet uitgesloten. ‘Op basis van het uitgevoerde proefproject en internationale ervaringen wordt onderzocht of zo’n heffing op termijn zou kunnen worden ingevoerd.’
Al wil Weyts de Vlaming zeker niet afraden om de auto nog te gebruiken, geeft hij in zijn nota aan. ‘Ik wil wel veilige en betrouwbare alternatieven aanbieden. Maar ik vertrek van de realiteit dat veel mensen de wagen gebruiken in hun woon-werk of woon-schooltraject.’
Kop chocomelk voor het slapengaan, verbetert het geheugen
Kop chocomelk voor het slapengaan, verbetert het geheugen
Chocolade kan ervoor zorgen dat dementie wordt afgewend door de bloedtoevoer naar de hersenen te verhogen waardoor het geheugen gestimuleerd wordt. Dat wordt gesuggereerd in nieuw onderzoek.
De studie wees uit dat een belangrijk ingrediënt van chocolade leeftijd gerelateerde achteruitgang van het geheugen bij gezonde ouderen kan omkeren. Het onderzoek toonde aan dat de antioxidanten in cacao, cacaoflavanolen, leiden tot een beter geheugen. De resultaten werd gepubliceerd in een online tijdschrift Nature Neuroscience.
De onderzoekers onderzochten of cacaoflavanolen de hersenfuncties en de cognitieve prestaties zouden verbeteren bij 37 mensen die een hoge en een lage dosis van de stof innamen voor drie maanden. De proefpersonen waren tussen de 50 en 69 jaar oud.
Uiteindelijk bleek dat zij die een hoge dosis cacaoflavanol hadden ingenomen gedurende drie maanden opmerkelijk beter presteerden op een geheugentest dan de deelnemers die de lage dosis namen. “Deze kleine, maar goed ontworpen studie toont aan dat de antioxidanten in cacao de cognitieve prestaties kunnen verbeteren door de bloedtoevoer naar de hersenen te verbeteren,” zegt Dr Clare Walton, research manager bij Society van de ziekte van Alzheimer.
Vande Lanotte: Huidige regering durft niet ingaan tegen Eandis
Vande Lanotte: Huidige regering durft niet ingaan tegen Eandis
Energie "De elektriciteitsprijs hoeft niet te stijgen." Dat zei gewezen federaal minister van Energie Johan Vande Lanotte vanavond in 'Terzake'. Door de royale subsidies voor groene stroom houden experts rekening met een forse prijsstijging van 30 procent. Maar volgens Vande Lanotte zal de geplande netvergoeding het tekort opvangen. De huidige regering verwijt hij een gebrek aan moed om in te gaan tegen de belangen van de aandeelhouders van Eandis.
Volgens onze berekeningen gaat het slechts om iets meer dan een derde van het bedrag waarover de SERV het heeft
Johan Vande Lanotte, gewezen minister van Energie
De groenestroomcertificaten worden niet uitbetaald door de Vlaamse overheid, maar door distributienetbeheerders Eandis en Infrax, die daartoe verplicht werden. Volgens cijfers van de SERV, de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, gaapt er daardoor een put van 1,7 miljard euro.
Volgens Johan Vande Lanotte, als minister van Economie en Consumenten in de vorige federale regering verantwoordelijk voor de bevriezing van de tarieven, moet dat bedrag met een korrel zout genomen worden. "Volgens onze berekeningen gaat het om iets meer dan een derde daarvan", zei hij vanavond in 'Terzake'. Het bedrag van de SERV werd volgens de voormalige minister berekend op basis van een aantal hypothesen. "Niemand heeft ooit beslist alle groenestroomcertificaten ineens op de markt te gooien", zei hij. "Als we dat niet doen, valt al meer dan de helft van de prijs weg." Netvergoeding
We hebben destijds wel degelijk voor een oplossing gezorgd. Alleen heeft het grondwettelijk hof de beslissing van het Vlaams Parlement vernietigd
Johan Vande Lanotte, gewezen minister van Energie
Bovendien houdt de SERV volgens hem geen rekening met de overschotten uit andere energiebronnen, de netvergoeding en de beheersbare kosten. "Als we met al deze factoren rekening houden, ligt het effectieve tekort vandaag rond de 600 miljoen euro."
Vande Lanotte maakt zich sterk dat de voorziene netvergoeding het probleem zal oplossen. "We hebben destijds wel degelijk voor een oplossing gezorgd", zei hij in 'Terzake'. "Alleen heeft het grondwettelijk hof de beslissing van het Vlaams Parlement vernietigd. We mochten de netvergoeding niet doorvoeren tijdens een tariefperiode. Het kon pas in 2015, en ik heb begrepen dat die vergoeding er ook zal komen."
Het tekort van 600 miljoen euro, waarover Vande Lanotte spreekt, zal volgens hem in enkele jaren terugbetaald kunnen worden via die netvergoeding. "De schulden mogen een aantal jaren wat toenemen, omdat ze in 8 à 9 jaar volledig weggewerkt worden op een rechtvaardige manier. Want dan zijn het de mensen die zonnepanelen hebben, die ervoor zorgen dat de schulden betaald worden." Vorige ministers
Je kan er moeilijk naast kijken dat men hier geen beleid durft voeren dat ingaat tegen de belangen van de aandeelhouders van Eandis
Johan Vande Lanotte, gewezen minister van Energie
Het ontbreekt de huidige regering aan moed, zei Vande Lanotte nog. "Je kan er moeilijk naast kijken dat men hier geen beleid durft voeren dat ingaat tegen de belangen van de aandeelhouders van Eandis. Men heeft hen al beloofd de nucleaire centrales langer open te houden, en nu durft men niet zeggen dat er geen verhoging mag komen. En wie moet daarvoor de schuld krijgen? De vorige ministers. De vorige ministers die overigens alles beslist hebben in overeenstemming met de partijen die nu aan de macht zijn."
Kris Peeters: hoopgevend signaal dat crisis bijna achter de rug is
Kris Peeters: hoopgevend signaal dat crisis bijna achter de rug is
Ze geloven un eigen leugens zel nog
Minister van Werk Kris Peeters beschouwt de daling van de Belgische werkloosheid in september als een “hoopgevend signaal” dat de crisis stilaan voorbij is. Dat vooral de jeugdwerkloosheid daalt, “geeft vertrouwen in de toekomst”. Al is de vicepremier zich ervan bewust dat de werkloosheid bij 50-plussers een belangrijk werkpunt blijft. Om een verdere daling in de toekomst te bewerkstelligen, hamert Kris Peeters op “nauwe samenwerking en overleg met de sociale partners”, om samen een “toekomstplan” uit te werken, “dat de groei stimuleert en extra jobs creëert”, zegt de minister in een persbericht maandag. De Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling maakte maandag bekend dat de Belgische werkloosheid in september gedaald is met 2,5 procent in vergelijking met een jaar eerder. De jeugdwerkloosheid daalde met 13,7 pct, maar de werkloosheid bij de 50-plussers nam wel toe met 5,2 pct.
Brits premier David Cameron moet straks in het Lagerhuis komen uitleggen wat hij van plan is met de achterstallige rekening van de Europese Unie. Eurocommissaris Jacek Dominik waarschuwt ondertussen voor de gevolgen als Groot-Brittannië de verschuldigde 2,1 miljard euro niet tijdig betaalt.
Eind vorige week lekte uit dat Groot-Brittannië net als enkele andere lidstaten nog geld verschuldigd is aan de Europese Unie. Groot-Brittannië zou maar liefst 2,1 miljard euro, of een vijfde van hun jaarlijkse bijdrage aan Europa, moeten ophoesten tegen het einde van volgende maand. ‘Ik betaal deze rekening niet voor 1 december’, was premier Cameron duidelijk in zijn reactie.
Jacek Dominik, eurocommissaris voor Begroting, is vandaag echter duidelijk. Als Groot-Brittannië ‘de volgende weken en maanden’ niet met het verschuldigde geld over de brug komt, hangt hen een boete voor laattijdig betalen boven het hoofd.
‘Tot nu toe kwam er van de Britse autoriteiten geen enkel signaal dat ze een probleem hadden’, toonde Dominik zich verrast over de felle reactie van Cameron. De eurocommissaris wees er opnieuw op dat het bedrag dat de lidstaten moeten bijdragen, wordt berekend op basis van data over het bruto binnenlands product (bbp) die ze zelf indienen en dat ze zelf hebben ingestemd met de manier waarop die berekening gebeurt.
Camerons verwijt, als zou de EU hem ‘plots’ een nieuwe rekening onder de neus geschoven hebben, blijkt bovendien niet te kloppen. Volgens Dominik werden de herziene bijdragen al op 17 oktober gecommuniceerd aan de lidstaten.
Uitkering voor oudere werklozen dreigt tot 29 procent te dalen
Uitkering voor oudere werklozen dreigt tot 29 procent te dalen
Oudere werknemers die hun job verliezen, dreigen in de toekomst zwaar te worden getroffen door de begrotingsmaatregelen van de federale regering. Dat hebben de christelijke vakbond ACV en industrievakbond ACV-CSC Metea berekend. ‘Wie als oudere werknemers zonder SWT (het vroegere brugpensioen) in de langdurige werkloosheid belandt, wacht een bijzonder zware financiële aderlating’, luidt het.
‘Na één jaar werkloosheid krijgen oudere werklozen vanaf 55 jaar een zogenaamde anciënniteitstoeslag bovenop de lage werkloosheidsuitkering, op voorwaarde dat ze minstens 20 jaar hebben gewerkt. De nieuwe regering wil vanaf 1 januari 2015 die anciënniteitstoeslag voor oudere werknemers totaal afschaffen voor nieuwe instromers. Deze beslissing heeft een zware impact op het inkomen van oudere werklozen’, laken de bonden, die in één adem ook de indexsprong citeren.
Ze rekenden voor dat een gezinshoofd vanaf volgend jaar op maximaal 1.289,08 euro per maand kan rekenen. Nu is dat maximaal 1.410,5 euro per maand. Dat komt neer op een verschil van 8,6 procent, of 10,4 procent samengerekend met de indexsprong.
Voor een samenwonende boven de 58 jaar kan het verschil in uitkering oplopen tot 28,7 procent.
Armoededrempel
De vakbonden vrezen dat met deze ingreep vele oudere werklozen het bijzonder moeilijk zullen krijgen om het hoofd boven water te houden. ‘Erger, gezinshoofden worden bijzonder ver onder de Europese armoededrempel geduwd. En het gaat hier dan nog over de maximumuitkeringen.’
Bij de minimumuitkeringen komen de christelijke bonden uit op 6,5 verlies voor een gezinshoofd, 22,2 procent verlies voor een alleenstaande en 29,2 procent voor een samenwonende. ‘Een gezinshoofd valt zo terug op amper 1.135,90 euro, maar ook de alleenstaande met een minimumuitkering wordt zo onder de Europese armoedenorm geduwd’, zeggen ACV en ACV-CSC Metea.
Vicepremier Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris Theo Francken (N-VA) zijn met de dood bedreigd. Dat heeftJambon zondag verklaard in Het Nieuws op VTM.
De bedreigingen liepen vrijdag binnen op het politiekantoor van Aarlen. Het ging om een handgeschreven brief, die werd ondertekend door iemand die zichzelf uitgaf voor een 'extreme moslim', aldus de vicepremier. Jambon heeft geen extra bewaking gevraagd. Francken liet wel bescherming van de lokale politie aanrukken.
De brief bevatte volgens de minister van Binnenlandse Zaken de aanmaning aan hemzelf en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Francken om het grondgebied te verlaten, zoniet werd hun leven bedreigd. Hij kwam aan in Aarlen, maar was afgestempeld in Luik, en was afkomstig uit 'geradicaliseerde hoek', luidde het.
Jambon kreeg de boodschap dat de zaak niet mag worden gebanaliseerd en dat er een reeël gevaar is. Het coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (OCAD) voert momenteel nog een analyse uit. Er werden maatregelen voorgesteld om via de lokale politie een oogje in het zeil te houden. Francken, die nog twee jonge kinderen heeft, ging op het aanbod in. Dat betekent dat de politie intensiever patrouilleert in de buurt van zijn huis en de school en crèche van de kinderen.
Voor de vicepremier hoefde de extra bewaking niet. Hij lijkt ook niet uit het lood geslagen. 'Het effect op mij is dat ik nog meer gemotiveerd ben om deze job goed te doen. Wij zijn publieke figuren, maar het laatste dat ik wil is dat de bevolking zoiets zou moeten meemaken. Daarom ben ik hypergemotiveerd om aan het veiligheidsfacet en het indijken van de radicalisering absolute prioriteit te geven.'
'Als sommige Franstalige media me afschilderen als een homofoob en een racist, omdat dat in de PS-kraam van Laurette Onkelinx en co past, dan zal het wel dat dit sommige mensen op ideeën brengt', reageert Francken. 'Ik ben verkozen om mijn werk te doen. In de Kamer heb ik van inhoudelijk weerwerk van de linkse oppositie alvast niets gemerkt. Nadat ik tijdens het debat over de regeerverklaring mijn inhoudelijke repliek gaf op het luik Asiel en Migratie, was het voor het eerst in drie dagen oorverdovend stil in de Kamer', aldus Francken, die nog opmerkt dat PS-fractieleidster Onkelinx niet bleef voor zijn repliek.
Binnenkort geen snelheidsbeperking meer in bebouwde kom met oude verkeersborden
Binnenkort geen snelheidsbeperking meer in bebouwde kom met oude verkeersborden
Binnenkort geen snelheidsbeperking meer in bebouwde kom met oude verkeersborden vind ik leukartikel delen Binnenkort geen snelheidsbeperking meer in bebouwde kom met oude verkeersborden vandaag, 09:10 Elf jaar na de aanpassing van de Wegcode staan langs Vlaamse wegen nog steeds honderden ‘verouderde’ verkeersborden om de bebouwde kom aan te duiden. Over enkele maanden verliezen ze elke juridische waarde. Chauffeurs mogen dan in theorie de snelheidslimiet voor de bebouwde kom (50km per uur) negeren. Het verkeersbord bebouwde kom geeft niet alleen aan dat u het centrum van een gemeente hebt bereikt. Het bord heeft in de Wegcode ook een belangrijke juridische waarde. Bij het passeren van zo’n bord mag er door automobilisten nog maximaal 50 km per uur worden gereden. Toen de Wegcode in 2004 op verschillende punten werd aangepast, is er voor het aangeven van de bebouwde kom echter een nieuw verkeersbord ingevoerd, met daarop het silhouet van een dorpskern. Er was onder andere kritiek gekomen dat het oude bord teveel leek op de geelrode borden die louter de gemeentegrenzen aanduiden. Over enkele maanden al, vanaf 1 juni 2015, moeten alle oude verkeersborden ‘bebouwde kom’ weg zijn. Dan loopt de overgangsperiode definitief af. En dat betekent voor veel gemeentebesturen nog een pak werk, en een serieuze factuur om al die borden te vervangen door nieuwe exemplaren.
Bij de centrale diensten liggen plannen op tafel om de cellen in de gevangenis van Hasselt uit te rusten met een eigen telefoontoestel. Dat meldt Het Nieuwsblad.
Volgens bronnen binnen de Hasseltse gevangenismuren staan enkele belangrijke sociale veranderingen op til: telefoneren wordt mogelijk vanuit elke cel, het aantal familiale en ongestoorde bezoeken wordt opgetrokken en elke nieuwe gedetineerde ontvangt bij aankomst een welkomstmand. De nieuwe regels zouden vanaf maart volgend jaar ingaan.
Bert Vermeulen, een van de gevangenisdirecteuren, nuanceert: ‘Het plan om de cellen in de gevangenis uit te rusten met een eigen telefoontoestel ligt inderdaad op tafel, maar het is nog niet duidelijk of dat inderdaad wordt uitgevoerd.’
Bellen vanuit de cel levert natuurlijk wel enkele voordelen op. Vermeulen: ‘De meeste gedetineerden willen vanaf 19 uur ’s avonds met de buitenwereld telefoneren. Dat vergt een enorme organisatie: de gedetineerden moeten uit hun cel worden gehaald en weer worden teruggebracht. In hun cel kunnen ze zelf het tijdstip bepalen wanneer ze bellen.’
NMBS wil 12,5 euro van stakers Foto: BELGA De directie van de spoorwegmaatschappij NMBS gaat sancties treffen tegen de werknemers die de voorbije dagen aan de wilde stakingen deelnamen in La Louvière, Charleroi en de regio Luik. In totaal gaat het om een honderdtal mensen. De ACOD had nochtans gevraagd om geen sancties te treffen, uit vrees voor een kettingreactie, maar de actievoerders moeten 12,5 euro ophoesten en krijgen 'een strenge vermaning'.
De directie van de NMBS heeft over de sancties beslist in overleg met de raad van bestuur naar aanleiding van de ‘niet aangekondigde werkonderbrekingen waardoor de klanten werden gegijzeld’. De straf komt bovenop het loon dat sowieso niet uitbetaald wordt. Tegen de straf is geen beroep mogelijk.
Volgens de NMBS waren de gevolgen van de acties niet min; de volledige of gedeeltelijke afschaffing van 551 treinen, 8.018 minuten vertraging op een totaal van 681 treinen, 160.000 reizigers die getroffen werden en een rechtstreeks verlies van inkomsten en diverse andere financiële gevolgen.
In het verleden werden na 'niet-legitieme werkonderbrekingen' tuchtstraffen opgelegd in de vorm van bijvoorbeeld een financiële sanctie of een vermaning en zowel ACOD Spoor als ACV-Transcom bevestigden in de loop van de dag al dat er sancties zouden komen. 'We hebben bij de directie gepleit dat we elke keer ter plaatse zijn gegaan om de stakers op te roepen om het intersectoriële actieprogramma te volgen', zegt Luc Piens, algemeen sectorverantwoordelijke bij ACV-Transcom. 'Het is zeer erg wat er de Belgische spoorwegen - NMBS en Infrabel - en hun werknemers boven het hoofd hangt. De mensen hebben daarop gereageerd.'
ACV-Transcom zegt de officiële betekening van de sancties af te wachten. 'We zullen dan evalueren', aldus Piens.
Trendbreuk
In principe hing de stakers ook een zwaardere straf boven het hoofd, zoals een schorsing of zelfs ontslag. Maar het was al meteen duidelijk dat het onwaarschijnlijk was dat het ooit zo ver zou komen. Ook al is het dan eerder symbolisch, dat er zo snel sancties komen, is wel een trendbreuk bij de NMBS: in het verleden werden stakers zelden of nooit gestraft. Bij infrastructuurbeheerder Infrabel gebeurde dat wel al. Door het bij een milde straf te houden, hoopt de NMBS-directie vooral een signaal te geven zodat er geen verdere stakingsacties komen.
Auto rijdt in op groep schoolkinderen aan bushalte
Auto rijdt in op groep schoolkinderen aan bushalte
Heel dikwijls een plotse bloeddrukval , problemen met de bloedsuikerspiegel .... weinig aan te doen . Heb het al gezien bij mensen die nog geen zestig waren. Patat en ze liggen er .
Kan iedereen en op elke leeftijd
In het Vlaams-Brabantse Beersel zijn zeven personen gewond geraakt nadat een autobestuurder onwel werd en eerst een groep schoolkinderen en vervolgens twee volwassenen aanreed. De gemeente Beersel kondigde korte tijd het medisch rampenplan af, maar niemand van de gewonden verkeert in levensgevaar. Dat meldt de Beerselse burgemeester Hugo Vandaele.
Het ongeval gebeurde kort na 16.00 uur op de Brusselsesteenweg in de Beerselse deelgemeente Alsemberg. Een bejaarde man raakte onwel achter het stuur van zijn wagen en verloor de controle over het voertuig. Dat ging volledig van de baan af en reed in op een groepje kinderen die aan een bushalte op enkele meters van de rijbaan stonden te wachten.
De bestuurder kon zijn voertuig weer naar de baan leiden maar reed daar vervolgens twee volwassen voetgangers aan, om ten slotte tegen een geparkeerde wagen te botsen en tot stilstand te komen.
Acht ziekenwagens Maar liefst acht ziekenwagens moesten ter plaatse komen om de vijf gewonde kinderen en twee volwassenen alsook de autobestuurder naar verschillende ziekenhuizen over te brengen. "De gewonden liepen vooral verwondingen op aan de ledematen en geen van hen zou in levensgevaar verkeren", zegt burgemeester Vandaele. "Ook de autobestuurder zelf had medische verzorging nodig."
De lokale politie van Beersel verwittigde het parket Halle-Vilvoorde maar omdat de omstandigheden van het ongeval voldoende duidelijk waren, vond het parket het niet nodig een verkeersdeskundige ter plaatse te sturen, aldus nog de burgemeester.
CD&V wil bij elke echtscheiding een ouderschapsplan
CD&V wil bij elke echtscheiding een ouderschapsplan
CD&V wil ouders verplichten om in een plan duidelijk te maken hoe ze voor de kinderen zullen zorgen na een echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting. Bedoeling is minnelijke schikkingen en bemiddeling te stimuleren.
Deze week riep de jeugdbeweging KAJ nog op om kinderen bij een echtscheiding meer inspraak te geven. De jeugdbeweging bundelde verschillende getuigenissen van haar leden die kind zijn van gescheiden ouders tot een kortfilm. Op die manier willen ze ‘de 35.000 kinderen die ieder jaar de gevolgen ondervinden van een nieuwe scheiding, de stem geven die nooit wordt gehoord’, zo zegt Els Michiels van KAJ vandaag in Het Nieuwsblad.
Volksvertegenwoordiger Sonja Becq (CD&V) heeft nu een wetsvoorstel uitgewerkt dat kinderen meer gewicht moet geven in de echtscheidingsprocedure.
Zo moeten ouders die willen scheiden verplicht een ouderschapsplan uitwerken, zoals nu al in Nederland het geval is. Ook wie in onderling overleg scheidt, doet dit nu al. ‘Vechtscheidingen kunnen echter worden uitgesproken nog voor er ook maar één maatregel over de kinderen op papier staat. Dankzij ons ouderschapsplan komt de zorg voor de kinderen van bij de inleiding van de scheiding reeds aan bod’, zegt Becq.
‘Vandaag kan men zeer snel uit de echt scheiden zonder vooraf iets te regelen. Snelheid is één factor, maar de kwaliteit van het echtscheidingsproces waarin over een goede regeling van de gevolgen van de scheiding wordt nagedacht, is van nog meer belang.’
Alternatieve oplossingstrajecten
Volgens de plannen moet het ouderschapsplan worden toegevoegd bij het verzoekschrift tot echtscheiding. Blijkt een akkoord onmogelijk, dan moet de eisende partij of elk van de echtgenoten een voorstel formuleren en de rechter vragen uitspraak te doen. ‘Dat verzoek kan echter niet gebruikt worden om de echtscheiding te blokkeren’, zegt Becq.
Volgens CD&V ging de nieuwe federale regering alvast het engagement aan om alternatieve oplossingstrajecten buiten de rechtbank te promoten.
‘Niet de kinderen, maar de ouders kiezen om hun huwelijk niet meer voort te zetten. Goede afspraken in het belang van het kind zijn dan enorm belangrijk. Het ouderschapsplan biedt een goed kader om beslissingen te nemen, en kan toekomstige conflicteren vermijden’, besluit Becq.
Vorige jaar zijn 25.000 koppels gescheiden ons land. Vaak hebben de kinderen het daar moeilijk mee. Bij de klachtenlijn van het Kinderrechtencommissaris kwamen dit jaar al 222 dossiers binnen over echtscheidingen, dat is een vijfde van het totale aantal.
Bruno van mij mogen ze Dewever en zijn lullen een kopje kleiner maken
SP.A-voorzitter Bruno Tobback reageert in een opiniestuk op Knack op een interview met N-VA-voorzitter Bart De Wever in De Zevende Dag.
De Wever blikte het voorbije weekend in De Zevende Dag terug op de incidentrijke week voor N-VA met de heibel rond collaboratie-uitspraken van Jan Jambon en oude e-mails van Theo Francken. ‘Mag ik bezig zijn met problemen van deze eeuw in plaats van met zaken uit de eerste helft van de vorige eeuw?,’ aldus De Wever.
In een opiniestuk op Knack.be wijst SP.A-voorzitter Bruno Tobback De Wever er fijntjes op dat racisme anno 2014 nog altijd een groot probleem is. Hij wijst daarvoor onder meer naar het incident met VRT-journalist Peter Verlinden enkele maanden geleden en naar het incident waarvan schrijfster Saskia De Coster het voorbije weekend getuige was.
Tobback hekelt ook het feit dat De Wever liet uitschijnen dat de excuses van Theo Francken er kwamen om de MR te sussen. ‘Racisme kunnen we niet verengen tot een politiek spelletje,’ aldus Tobback nog.
Volgens Tobback is racisme nog altijdeen gigantisch probleem. Hij roept De Wever dan ook op om ‘de economische meerwaarde van mensen te maximaliseren, in plaats van ze telkens weer te minimaliseren.’
Onmiddellijk rookverbod voor alle cafés in Nederland
Onmiddellijk rookverbod voor alle cafés in Nederland
Vanaf nu mag in geen enkel café in Nederland nog gerookt worden. Dat mag ook niet meer in de kleine kroegen zonder personeel waarvoor tot nu toe een uitzondering werd gemaakt in het rookverbod voor de horeca. Dat heeft staatssecretaris voor Volksgezondheid Martin van Rijn vanavond bekendgemaakt.
Aanleiding voor zijn besluit is de uitspraak van de Hoge Raad van 10 oktober. Die bepaalde dat de huidige uitzondering voor kleine cafés ongeldig is, net zoals eerder het gerechtshof ook al deed.
Het verbod zal per direct worden gehandhaafd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Als de kroegbazen die onder de uitzondering vielen vanaf nu de fout ingaan, krijgen ze de eerste keer een waarschuwing als dit voor 1 januari gebeurt. Maar bij een herhaalde overtreding volgt meteen een boete van 600 euro.
Eerder uitzondering voor kleine cafés
Op 1 januari 2015 zou het rookverbod sowieso voor alle cafés gaan gelden, omdat de politiek daar op aanstuurde. Omdat de Eerste Kamer dat totaalverbod voor de hele horeca nog moet bekrachtigen, mocht er tot nu toe nog wel gerookt worden in de kleine cafés. De staatssecretaris trekt het totale verbod nu met de uitspraak in zijn hand enkele maanden naar voren.
De uitzondering voor kleine kroegen werd in 2010 ingevoerd. In de eenmanszaakjes hoefde geen personeel beschermd te worden tegen de schadelijke effecten van meeroken, was de gedachte.
Daarna volgden enkele rechtszaken. Van Rijn wilde een uitspraak van de hoogste rechterlijke instantie om een einde te maken aan alle juridische discussies.
Marc Uytendaele scherp voor nieuwe federale meerderheid
Marc Uytendaele scherp voor nieuwe federale meerderheid
WEGMETDENVA
Grondwetspecialist Marc Uytendaele heeft forse kritiek op de samenstelling van de nieuwe federale regering. Volgens Uytendaele, tevens de echtgenoot van PS-Kamerfractieleidster Laurette Onkelinx, wordt het pact tussen de Belgen, dat de basis vormt van het huidige federalisme, aangevreten.
'Sinds 1970 is het de eerste keer dat het federaal pact zo radicaal op de helling wordt geplaatst. Voor het eerst wordt toegegeven dat 75 procent van de Franstaligen zich niet herkend in de manier waarop het land wordt geleid. Mochten we in een sociaal conflict zitten, dan zouden we zeggen dat de Vlaamse partijen hun ‘gelen’ (de bijnaam van vakbondsmensen die meeheulen met de werkgevers) hebben gekozen om mee te besturen', zei Uytendaele dinsdag bij de voorstelling van een boek over de Belgische instellingen.
Bovendien heeft de MR bij de regeringsvorming slechts een kwart van de bevoegdheden gekregen en het grootste deel, én de belangrijkste portefeuilles, aan de Vlaamse partijen gelaten, gaat de grondwetspecialist voort. 'De meest spectaculaire nederlaag van de MR, is al de verdeling van de posten. De MR had de helft van de posten en verantwoordelijkheid moeten claimen en nadien de sleutel-D’Hondt moeten toepassen voor de verdeling van de portefeuilles. Dat niet doen, is naar Canossa gaan. De Vlaamse partijen moeten na de onderhandelingen vrolijk zijn geweest'.
Volgens Uytendaele zal de N-VA in die omstandigheden de communautaire clash niet opzoeken. De partij zal daarentegen proberen zoveel mogelijk binnen te halen dat ze anders via institutionele hervormingen zou hebben geëist'.
Zullen de Franstaligen er in die context niet toe aangezet worden een nieuwe staatshervorming te vragen? 'Beter arm en vrij, dan gedomineerd worden. Waar zal de tolerantiedrempel liggen? Er zijn allerlei redenen om zich af te vragen wat de meerwaarde van België is om een staatssecretaris te parafraseren'.
Een Franstalige opstand tegen de regering, daar lijken de wilde sociale acties op. Daarmee snijden de PS en de vakbond op termijn in eigen vel.
Zondag werd in Luik in en rond een voetbalstadion amok geschopt om het ontslag van een trainer te eisen, op een manier het voetbal onwaardig. De clubeigenaar moest langs een achterpoortje het stadion ontvluchten. Resultaat: een club die zware imagoschade heeft opgelopen, maar maandag wel zijn trainer heeft ontslagen.
Gisteren leek het MR-hoofdkwartier ook het toneel van voetbalhooligans, toen de socialistische vakbond FGTB het bestookte met paintballgeweren ‘uit protest tegen het regeerakkoord’. Dat is niet het enige. De wilde stakingen op het spoor volgen elkaar op. De PS en de vakbonden mobiliseren volop, inclusief met professionele videofilmpjes,tegen ‘le gouvernement MR-N-VA’. Als voorproefje voor de nationale stakingen.
Het is ieders recht te protesteren tegen het regeringsbeleid. Maar de onbesuisdheid van de Franstalige linkerzijde verrast, van het tekeergaan van Laurette Onkelinx in het parlement tot het opstoken van de achterban. De politieke traditie wil dat de partij van de ex-premier - de PS was meer dan een kwarteeuw aan de macht - enige politieke terughoudendheid in acht neemt. Dat is nu geen seconde gebeurd.
Protest kan en mag in een democratie. Maar waarom horen we van al wie luidkeels protesteert geen realistisch alternatief voor de besparingen en de andere regeringsmaatregelen dat geen jobs vernietigt? Bovendien moet het protest binnen de grenzen van het stakingsrecht vallen. Het bekogelen van een partijhoofdkwartier valt daarbuiten.
Een beetje elementaire eerlijkheid om samen de welvaartsstaat, die de vakbonden en de socialisten zo lief is, te dragen, mogen we ook veronderstellen. Oproepen om zich als arbeider nog snel te laten ontslaan, zoals een vakbond dit weekend heeft gedaan, valt daar geenszins onder.
Ook een regering mét de PS had moeten besparen. Natuurlijk heeft centrumrechts hier en daar een andere richting gekozen, maar zo fundamenteel anders is het beleid inzake langer werken niet. En wat is het alternatief voor het verhogen van remgelden, hogere inschrijvingsgelden, besparingen op subsidies of een indexsprong? Hogere belastingen?
Wim Coumans, een oud-kabinetschef van veel CD&V-ministers, trof gisteren in deze krant de regering erger dan alle rode heethoofden samen. Als kritische stem van binnen de coalitie kon het tellen: de bijdrage van vermogenden aan de sanering van de overheidsbegroting noemde hij verwaarloosbaar. Hij wees onder meer op het nog steeds gunstige fiscale regime voor bedrijfswagens, het uitblijven van een belasting op meerwaarden en het feit dat vermogenden nog onheus van sociale correcties kunnen genieten. En hij eiste meer transparantie over roerende inkomsten. Dát is het inhoudelijk debat voeren, op het scherp van de snee.
Deze regering had meer lasten kunnen leggen op bedrijven of op vermogen. Maar je kan bedrijven niet extra blijven belasten, zonder nadelige economische effecten. En daar worden ook de gezinnen de dupe van.
Met de lullen van de NVA kan je geen kloten mee doen , het zijn gewoon zakken
Het eerste gesprek van de politiebonden met minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) over de politiepensioenen heeft dinsdag nog geen concreet resultaat opgeleverd. Op 12 november staat nieuw overleg gepland. De aangekondigde stakingsacties tijdens de Europese top donderdag en vrijdag in Brussel gaan dus gewoon door, bevestigen de bonden.
Het Grondwettelijk Hof vernietigde enkele maanden geleden de gunstregimes bij de politie, nadat de kleine vakbond Sypol via het hof geprobeerd had ook voor de vroegere officieren van de gemeentelijke en gerechtelijke politie een gunstigere pensioenregeling te bekomen. Door de vernietiging moeten heel wat agenten plots verschillende jaren langer werken.
Het eerste overleg bij de nieuwe minister Jambon leverde nog geen toezeggingen op. Niettemin spraken bonden en minister van een constructief overleg, dat op 12 november wordt verdergezet. ‘Het regeerakkoord legt een duidelijk kader vast, maar daarbinnen is er nog heel wat onderhandelingsmarge’, aldus de minister. ‘Laat ons zo snel mogelijk duidelijkheid scheppen voor de mensen op het terrein, zij hebben daar recht op.’
Vakbonden voorlopig niet overtuigd
Bij de vakbonden wacht men voorlopig af. ‘Men erkent dat het gaat om een zwaar beroep, maar voor het overige is het afwachten wat het kader precies is en welke modaliteiten nog kunnen wijzigen’, zei Vincent Houssin van VSOA-Politie na afloop. ‘We weten niet welk mandaat de minister van de regering gekregen heeft.’
De bonden blijven bij hun eis dat wordt teruggekeerd naar de preferentiële pensioenleeftijden 56 en 58. Een van de voorstellen die Jambon op tafel gelegd heeft, is volgens Houssin een soort ‘verlof’ voor de eigenlijke pensioenleeftijd. Een nog op te richten commissie zou dat dan wel steeds moeten goedkeuren.
De politiebonden zijn voorlopig niet overtuigd. De geplande stakingsactie bij de federale wegpolitie - die de escortes van de Europese leiders verzorgt - en de agenten die instaan voor de bewaking op de EU-top later deze week gaan dan ook gewoon door.
Deze regering zijn de grootste lafaards van ons land
De nieuwe federale regering doet nauwelijks inspanningen om de verspilling en overconsumptie in de gezondheidszorg aan te pakken en schuift de rekening door naar de patiënt. Dat zegt sp.a maandag. De specialist zal 45 procent duurder worden, stelt PS.
Het remgeld voor wie naar de specialist moet, wordt in sommige gevallen hoger. En na een bevalling zonder complicaties moeten vrouwen een halve dag sneller naar huis. Dat zijn enkele maatregelen uit het begrotingsvoorstel van de regering voor de ziekteverzekering, dat door de algemene raad van het RIZIV maandag is goedgekeurd. De socialistische mutualiteiten en de christelijke en socialistische vakbonden stemden tegen het voorstel.
Sp.a-kamerlid Maya Detiège sluit zich aan bij de tegenstemmers en roept minister van Volksgezondheid Maggie De Block op om alsnog haar plannen bij te sturen. 'Door het aanpakken van de verspilling in de gezondheidszorg zijn besparingen niet nodig en is er zelfs ruimte voor nieuw beleid', stelt ze.
Vooral de hogere remgelden bij specialisten moeten het ontgelden bij sp.a. 'Op die manier ga je patiënten die, na doorverwijzing door de huisarts, aankloppen bij de specialist net ontmoedigen. Eigenlijk zou je hen moeten belonen', aldus Detiège.
'Wat nieuwe initiatieven betreft, blijft de patiënt in de kou staan. Door het strakke budgettaire kader en het gebrek aan maatregelen die de echte verspilling in onze gezondheidszorg aanpakken, heeft deze regering geen ruimte om te investeren in een beter terugbetaling van brillen en lenzen, hoorapparaten en tandzorg.'
PS uit een gelijkaardige kritiek. 'Na de aanslagen op de pensioenen en op de koopkracht van de werknemers, richt de MR-N-VA-regering nu haar pijlen op de patiënten en de zieken', zegt partijvoorzitter Elio Di Rupo. 'Eens te meer wordt er bespaard op de rug van de burger, terwijl de rijksten buiten schot blijven.'
We beleven historische tijden. Alweer. Voor het eerst sinds de pariteit van de federale regering in 1970 telt die slechts één Franstalige partij. Voor het eerst neemt een nationalistische partij, zonder staatshervorming, deel aan die regering. Voor het eerst sinds de jaren dertig is de premier een Franstalige liberaal. Voor het eerst sinds de jaren vijftig is hij daarmee de tweede opeenvolgende Franstalige regeringsleider. Nooit eerder duurde een regeringsvorming zonder enige communautaire ambitie zo lang.
Nog houdt het niet op. Sinds Jean-Luc Dehaene er in 1993 mee begon, is een federale beleidsverklaring nog nooit zo verstoord als afgelopen dinsdag. Nog nooit duurde het parlementair debat erover zo lang en ging het er zo hevig aan toe. De politiek liet zich daarin van twee kanten zien: de mooiste en de lelijkste. Er was enerzijds een hoogstaand en meeslepend inhoudelijk debat, met dank aan meerderheid én oppositie. Er waren anderzijds beschamende taferelen. Die van roepende, tierende parlementairen, van chaos en smakeloos niveau. Gelukkig heeft de eerste kant het van de tweede gehaald.
Moreel
De wijze waarop de PS de beleidsverklaring van Michel verstoorde dwingt respect en verwerping af. Knap hoe ze erin slaagde om die beleidsverklaring te kapen, via de polemiek over twee N-VA’ers in de regering, in de sfeer dat iets fout zit in Michel I. Zelfs de vertrouwensstemming werd donderdag tot ver achter de avondjournaals gehouden. Onkelinx bracht de Kamer meer vuur en de regering meer problemen dan 100 parlementsleden samen vermogen. Zelfs wie haar ideeën en stijl niet deelt was onder de indruk. De strategie van de PS is dan wel zonneklaar – MR treffen via N-VA – ze is ook behoorlijk effectief. En veel intelligenter dan ze lijkt.
In Vlaanderen is duidelijk hoezeer de relaties, ook persoonlijke, tussen Franstalige partijen gespannen staan. Al onderschatten we de hevigheid daarvan. Het politieke debat – in tegenstelling tot dat over de regering Di Rupo nu vooral onder Franstaligen – is daardoor niet langer zakelijk, maar emotioneel. Het gaat om wederzijds verraad, openstaande rekeningen en wraak. Voor de verkiezingen was er te Zuiden een opbod in de afwijzing van N-VA, waarin wel eens vaker het verwijt viel dat deze partij racistische en extreemrechtse trekjes heeft. Uw dienaar krijgt samen met veel anderen wel eens vaker een Franstalige niet eens aanvallende vraag die in Vlaanderen haast niet gesteld wordt: waarom mag N-VA niet extreemrechts genoemd worden? De door de PS-uitgelokte – daarin steeds trouw gevolgd door haar onderafdeling CDH – discussie over de vermeende collaboratie en racistische, homofobe uitspraken van Francken komen niet uit de lucht vallen.
Dat maakt het debat over die regering niet ideologisch, maar moreel. Daar zit het ware vernuft van de PS. Dat ze, opgejaagd door nog linkser links, strijdt tegen deze rechtse regering is evident. Te evident. De oppositie is de oppositie. Misschien kan de PS wat kiezers meenemen in haar sociaaleconomische afkeur van Michel I. Maar dat is minder zeker dan ze willen. Misschien zien sommigen de PS als slechte verliezer. Misschien vinden ze zelfs in Franstalig België wel dat er orde op zaken moet komen. Bij de PS schrikken ze wat van de gereserveerde, afwachtende ontvangst in Franstalig België van Michel I. Die was minder scherp dan ze bij de PS wilden. Dus wordt uit een ander vat getapt: ‘Het geluid van de laarzen weerklinkt in de regering van het land’. Dat is er zo over, maar ook zo uitgekookt. Zelfs wie de PS niet volgt en Michel I een kans wil geven wordt niet langer geconfronteerd met een politieke, maar met een morele kwestie: horen homofobe racisten met nazi-sympathie thuis in een federale regering, die dus ook het Zuiden bestuurt? En is Michel dan niet zelf een collaborateur?
Weerwerk
Wie deze techniek bekritiseert krijgt van sommige kameraden het verwijt zelf te weinig kritisch te zijn voor N-VA, zelfs te weinig moreel besef te hebben. Links beschermt de democratie, het gaat om ethiek. Goed geprobeerd, maar niet overtuigend. Waarmee, voor alle duidelijkheid, de handen van N-VA in deze niet in onschuld gewassen zijn. Integendeel.
De strategie van de PS is niet enkel indrukwekkend, ze is ook te bekritiseren. Dat geldt dus ook voor die aarzelende Vlamingen, vooral bij SP.A die overigens ook inhoudelijk stevig weerwerk bood, die geen comfortabele houding vinden t.a.v. de aanvallen van de PS. Die aanvallen zijn intellectueel bedenkelijk. Slechts een beetje omdat ze getuigen van een gebrek aan respect en parlementair tact. In naam van de sereniteit diezelfde sereniteit, op zo’n momenten een parlementair ornament, opblazen getuigt van cynisme. Zelfs morele verontwaardiging sluit waardigheid en timing niet uit. De parlementsvoorzitter maakte geen goede eerste beurt, niet omdat hij zijn reglement niet kende en niet omdat hij de oppositie niet voldoende liet spreken, maar omdat hij er te onervaren te zacht voor was. Zoals Patrick Dewael wel bijzonder en opvallend gretig opmerkte. Regeringsleden aanvallen kon nog dagen lang na de voorlezing van de beleidsverklaring.
De PS-aanvallen verdienen kritiek omdat ze zo intellectueel oneerlijk zijn. Zelfs al menen ze het daar, met die morele verontwaardiging, als Jambon collaboratie fout noemt en ‘hun redenen’ ook zeer, zeer terecht ‘slechte redenen’, dan is daar verder op inhakken een kwestie van adding insult to injury. Schieten op de ambulance. De PS vond het vroeger niet erg om zaken te doen met de partij van Bob Maes, toen die namens die partij in het federaal parlement zat. Enzovoort.
Francken
Een heel andere zaak waren de oude woorden van Francken over de meerwaarde van sommige migranten. Elk parlement dat zichzelf ernstig neemt moest die centraal stellen en hem erover ondervragen, gezien de man die ze neerschreef de komende vijf jaar ter zake bevoegd is. Die woorden, zelfs in vraagvorm zijn kwetsend, beledigend, stigmatiserend, provocerend, ongenuanceerd. Ze hebben een negatieve ondertoon en roepen evident het racismeverwijt op. Ze zijn nodeloos hard en missen het fatsoen van een beleidsmaker. Zijn uitspraken, zelfs gedaan toen van regeringsdeelname geen sprake was, klinken daarom bij die latere deelname ongepast. Dat is al erg genoeg, maar laat ons ‘racisme’ houden voor wat het echt is, het woord is al overgebruikt.
Niet elke vertrouwelijke mail is een openbaring van een diepe, onwrikbare en onverbeterbare overtuiging. Mildheid en barmhartigheid, het recht om te evolueren en zich te vergissen is er nog het meest voor hen die het anderen ontzeggen. Er volgden excuses, weze het wat flauw en afgedwongen, en plechtige beloftes. Francken blijft, maar hij verloor daarmee elke marge. Zijn staatssecretariaat is ingesnoerd, N-VA verzwakt.
Die partij is sociaaleconomisch liberaal, filosofisch conservatief, alvast formeel nationalistisch, stevig rechts en heeft met haar compassionate conservatism ook een eigen sociale bekommernis. De economische vraag naar ‘meerwaarde’ past in haar mens- en maatschappijbeeld. Francken is als N-VA’er zo gezien perfect gecast, zeker op dat departement waar de partij en haar coalitiepartners een harder, restrictiever beleid wil voeren. Wie links of minder rechts is heeft terecht grote moeite met zijn visie en woorden. Maar dat maakt hem en N-VA daarom niet extreemrechts, niet homofoob en niet racistisch. Er is geen geluid van laarzen, maar dat van die vele schoenen van rechtse en andere modale Vlamingen die voor N-VA stemden. Men kan daar gemakkelijk tegen zijn, ideologisch en moreel verontwaardigd over zijn. Maar die laatste is nooit gediend met overdrijving.
Voor alle Belgen
In deze draagt ook N-VA een grote verantwoordelijkheid. Federale regeringsdeelname is meer dan enkele ministers leveren. Het is ook een state of mind. Men kan niet in een Belgische regering stappen en zich niets aantrekken van de daarmee samenhangende ongeschreven gedragscode. Federale excellenties, die er ook zijn voor Franstaligen, passen op hun tellen bij bezoekjes, ook in het weekend. Voorzorg nemen en het voorzichtigheidsprincipe zijn geen luxeproducten. Rekening houden met gevoeligheden is geen toegeving, het is de consequentie van deelname aan een regering voor alle Belgen.
Ook De Wever moet er bij zijn selectie van excellenties rekening mee houden. Die mogen rechts zijn, maar beter geen paracommando’s. Zuhal Demir zou alvast heel anders geklonken hebben dan Theo Francken. Dat die laatste one of the boys is telt niet meer, eens de regering is gevormd. N-VA is geen anderspartij meer, zelfs N-VA’ers zullen daar aan moeten wennen