Ik ben
Ik ben een en woon in (VLAANDEREN .) en mijn beroep is Gepensioneerd..
Ik ben geboren op 09/02/1939 en ben nu dus 85 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Raad eens ?.
Brussel loslaten of niet: VVB zwengelt debat aan met denkdag en boek
Jan Van de Casteele en Pieter Bauwens 20-11-2008
Vlamingen van diverse strekkingen debatteerden in Brussel (Hogeschool-Universiteit Brussel, campus Stormstraat) over Wat met Brussel? Onder meer Frans Crols (voormalig directeur van Trends) toonde zich voorstander van het loslaten van Brussel. Johan Van den Driessche (bestuurder Voka-Comité Brussel), eveneens voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid, en prof. Jan De Gadt (Vlaams Komitee voor Brussel) verzetten zich tegen een toekomst voor Vlaanderen zonder Brussel. Hieronder een poging tot syntese van de denkdag (Jan Van de Casteele) en het boek (Pieter Bauwens). Boek te koop via VVB.
De Vlaamse Volksbeweging organiseerde de druk bijgewoonde Denkdag (200 aanwezigen) samen met het Davidsfonds naar aanleiding van de voorstelling van het boek Wat met Brussel? Uitdagende perspectieven voor de hoofdstad (Davidsfonds/Leuven). Dit boek geeft heel uiteenlopende standpunten in bijdragen van prof. Philippe Van Parijs, Derk Jan Eppink, Paul De Ridder, Marc Platel, Els Witte, Naïma Charkaoui en Veerle Huwé, Jari Demeulemeester, Geert van Istendael en Crols en Van den Driessche.
Davidsfonds-voorzitter Peter Peene en VVB-voorzitter Eric Defoort wezen erop dat de jongste tijd een opiniestrijd heerst tussen de Vlamingen voor wie Brussel geen hinderpaal mag zijn op weg naar Vlaamse onafhankelijkheid en andere Vlaamsgezinden die Brussel niet willen loslaten.
Prof. Jan Degadt schetste de Brusselproblematiek in een brede maatschappelijke context. Brussel geeft kansen aan Vlaanderen, maar heeft Vlaanderen nodig. Hij wees op het belang van Brussel voor Vlaanderen (bedrijven, pendelarbeid, Europa ...), uitte scherpe kritiek op wat er fout loopt in het Brusselse beleid, maar kantte zich tegen het scenario Washington DC.
21-11-2008
Wat een lachertje !!!!
Verzelfstandiging van Vlaanderen kost heel België heel veel geld, stelt de liberale oud-Kamervoorzitter De Croo in het boekje België barst? Vragen aan de separatisten. Vergelijking met gesplitste buitenlanden gaat niet op, vindt hij, omdat de Belgische regio's heel erg met elkaar verweven zijn. Dat uiteenrafelen leidt tot jaren chaos en kost veel geld. Het boek kost 7,95 euro voor 40tal blz,in een kwartier is het gelezen,toch veel geld,maar ja voor liberalen speelt dat geen rol. -Laat De Croo voor wat hij is,en koop in de plaats het boek Argumenten pro Belgica een uitgave van de V.V.B,prijs 3 euro te bestellen bij de Vlaamse volksbeweging Passendalestraat 1a Berchem 2600.of belt tijdens de kantoor uren 03-3200633. Doen,zeker lezen,de moeite waard.
20-11-2008
Wat is er allemaal gebeurd ?
Scherpe kritiek op aanpak Leterme inzake Fortis 19/11/08
Wat de afhandeling van Fortis Bank betreft, kan men zich moeilijk van de indruk ontdoen dat de Belgische overheid ook en wellicht vooral voor buitenlandse overheden en financiële instellingen heeft gereden. Aldus de scherpe kritiek van Koen Algoed, professor economie aan de K.U.Leuven en directeur van het Vlaams Instituut voor economie en samenleving (Vives). In een 2de beleidspaper maakt hij brandhout van de aanpak van de bankcrisis door de federale regering Leterme.
Voor de mensen van de kust,een voordracht over B.H.V
De splitsing van de kieskring en de staatshervorming. (27-11-2008 20:00:00 VVB Middenkust)
In de lijn van onze verwachtingen stellen wij vast dat alle loze beloften van vijf minuten politieke moed ten spijt, onze huidige bewindvoerders voorgegaan door een raad van drie eminente wijzen (?) tot heden niets konden waarmaken van De splitsing van de kieskring en de staatshervorming. Dhr Willy De Waele,burgemeester van het Vlaams Brabantse LENNIk, hij weet er alle van. Aan het hoofd van de Vlaamsgezinde bestuurscoalitie aldaar, verwierf hij bekendheid om zijn inzet voor de BHVsplitsing, maar vooral sinds 11 juli 2008 als de burgemeester die aan zijn gemeentehuis de nationale driekleur niet langer wil zien wapperen omdat die vlag de lading niet meer dekt. Het loont de moeite om de man uit de vuurlijn even aan het woord te hebben. Daarom leggen we ons oor te luisteren.
Plaats gerust uw wagen op de binnenplaats. Aan de leden vragen we 3 deelname, 4 voor nietleden. Plaats gerust uw wagen op de binnenplaats.Wij zien er reeds naar uit, U toch ook!
Bepalen vader en zoon Michel het Afrika-beleid? 18/11/08
Dat kersvers minister Michel een ervaren rot als De Gucht passeert op diens bevoegdheidsdomein, benadrukt de Franstalige dominantie in de regering Leterme Un, reageert Kamerfractieleider Jan Jambon (N-VA) op de rel tussen minister van Buitenlandse Zaken De Gucht en diens collega Charles Michel (MR). De N-VA vraagt zich af wie nu verantwoordelijk tekent voor het Afrika-beleid. Is dat Karel De Gucht of zijn dat zoon Charles en papa Louis Michel die zoete broodjes bakken met Kabila?
Het mag vroeger.
Waarom willen we geen 200 jaar België ?
Solidariteit ? Of een diefstal van 11,3 miljard euro ?
België belast letterlijk en figuurlijk de Vlamingen. De jaarlijkse geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië bedragen vandaag 11,3 miljard euro. Een bedrag dat veel groter is dan de totale Vlaamse onderwijsbegroting. Solidariteit móet er zijn, ook met de Walen, onze naaste buren. Maar geen solidariteit zonder soevereiniteit. Vandaag betaalt elk Vlaams gezin jaarlijks meer dan 5.000 euro voor de geldstromen naar Wallonië, terwijl de modale Waal daar niet beter van wordt.
Berekeningen van ABAFIM (administratie van de Vlaamse overheid) houden geen rekening met de transfers via de afbetaling van de Belgische staatsschuld (ze beperken zich tot de geldstromen via de sociale zekerheid, de federale begroting en de financiering van de deelstaten). In mei 2003 had de studiedienst van de KBC-bank deze drie geldstromen berekend op 5,4 miljard euro. De nieuwe studie wijst uit dat Vlaanderen via de sociale zekerheid, via de financiering van de deelstaten en via de federale begroting in totaal 6,6 miljard euro per jaar afdraagt. De ABAFIM-cijfers houden echter geen rekening met de transfers via de afbetaling van de staatsschuld. De laatste betrouwbare berekening van deze transfer gebeurde voor het jaar 1985 door de K.U.Leuven en kwam uit op 3,5 miljard euro. Als we dezelfde berekeningswijze aanhouden, dan was dit bedrag in 1999 reeds aangegroeid tot 4,72 miljard euro. De totale transfer van Vlaanderen aan de Franstaligen bedraagt niet minder dan 11,3 miljard euro per jaar. De Vlamingen verliezen op deze manier ruim 7% van hun primair inkomen. Dit is, per hoofd van de bevolking, allicht de hoogste afdracht aan een andere gemeenschap, waar ook ter wereld. Het is zeker hoger dan wat West-Duitsers afdragen aan het voormalige Oost-Duitsland.
Wie zijn stem verheft over de transfers wordt vaak om de oren geslagen met het argument dat vroeger het rijke Wallonië heeft ingestaan voor het verpauperde Vlaanderen en dat de Vlamingen vandaag dus eigenlijk een soort historische schuld aflossen. Meestal wordt er dan in één adem gewezen op de snellere vergrijzing van de Vlaamse bevolking waardoor de geldtransfers binnen afzienbare tijd zouden gaan omkeren. Het werk van professor Juul Hannes maakte al brandhout van de eerste stelling, de ABAFIM-studie doet nu hetzelfde voor de tweede.
Echte solidariteit veronderstelt transparantie, objectiviteit en doelmatigheid. De huidige geldstromen vanuit Vlaanderen voldoen aan geen enkel van die drie criteria. Het volledige dossier over de transfers vindt u op www.n-va.be/transfers
- Beschouwt u de huidige bewezen transfers van 11,3 miljard euro per jaar als een vorm van solidariteit ? - Ziet u de toestand in Wallonië merkelijk verbeteren door deze transferstroom ? - Vindt u dat deze transferstroom moet behouden blijven of bent u het er mee eens dat deze stroom dringend aan herziening toe is?
Vlaams minister Bert Anciaux (Vl.Pro) wenst op zijn site koning Albert II nog vele jaren, maar dringt er tevens op aan dat in alle rust en ernst voorbereidingen worden getroffen om een einde te stellen aan dit Belgische Koningshuis.
Geen nood meer "Het nieuwe verbond dat deze Belgische confederatie zal worden heeft geen nood meer aan een Koningshuis. Een wisselend ceremonieel presidentschap lijkt me zinvoller en minder gevaarlijk", aldus Anciaux.
Republikein "Ik ben een republikein. Een Koningshuis is ronduit ondemocratisch. Macht en gezag doorgeven, louter en alleen omwille van de bloedband is achterhaald en bevoogdend." Anciaux wijst ook op tendensen die erop wijzen dat het instituut Koningshuis meer en meer de touwtjes in handen wil nemen en bereid is volop mee te spelen in het politieke spel van sommige partijen.
Vinger in de pap "Vroeger was het hof francofoon en christen-democratisch. Vandaag is het dat nog, maar ook de liberale familie heeft een vinger in de pap". Over Albert II als mens is hij wel heel positief. "Het is een goed man", aldus Anciaux. (belga/adv)
Burgers aan het woord.
17-11-2008
Vijf prangende vragen
De vragenuurtjes, waarbij gewone Vlamingen in de plenaire vergadering vragen mochten stellen aan de Vlaamse parlementsleden, vormden het hoogtepunt van het Festival van de Politiek. Hier volgen vijf prangende vragen:
1. Aan tafel bestaan er tafelmanieren. Bestaan er in het Vlaams Parlement ook manieren? (Vraag van Herwig De Coninck).
In hun antwoorden erkenden de Vlaamse parlementsleden dat het debat in het Vlaams Parlement vaak erg technisch is. 'In de Kamer gaat het er vaak vinniger aan toe. Dat komt doordat de Franstaligen een zuiderse debatcultuur hebben, Wij verliezen ons te vaak in de techniek in plaats van het over de visie te hebben', zei Groen!-parlementslid Vera Dua.
2. Wegens de naderende confederalisering van ons land vraag ik me af waarom het cordon sanitaire tegen Vlaams Belang niet is opgeheven. Alle partijen samen zouden zonder moeite onze Vlaamse eisen kunnen binnenhalen. (Vraag van de heer De Groot).
Vooral het antwoord van Vlaams parlementslid Carl Decaluwé (CD&V) viel op. Voor mij persoonlijk mag het cordon sanitaire afgeschaft worden zei hij, maar hij voegde er meteen aan toe te hopen dat de pers van dit standpunt geen groot nieuws zou maken.
3. Moet je slim en verstandig zijn om in het Vlaams Parlement te zetelen (Vraag van Eric Vettenburg)
N-VA-parlementslid Jan Peumans erkende dat de meeste parlementsleden een universitair diploma hebben, 'maar het is niet omdat je een universitair bent, dat je slim en verstandig bent'.
4. Waarom hebben we in Vlaanderen of België geen meerderheidsstelsel zoals in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten? (Vraag van Sofie Parthoens)
Het klopt dat het Belgisch kiessysteem voor versnippering zorgt, maar, zegt Open VLD-parlementslid Vera Van der Borght, 'de kiezer draagt daarin de belangrijkste verantwoordelijkheid. Hoe meer versnippering hij veroorzaakt, hoe moeilijker het wordt om ideeën uit te voeren.'
5. Hoe ver staat men met de staathervorming? (Vraag van Guido Hellings)
De Vlaamse parlementsleden vielen in hun antwoord terug op hun vertrouwde stellingen: Carl Decaluwé (CD&V) benadrukte dat premier Yves Leterme juist niet op zijn buik is willen gaan. Bart Van Malderen (SP.A) legde de schuld voor de huidige situatie dan weer bij 'het geknoei van Leterme'
Wallonië: driemaal meer leefloners, maar minder activering
Jan Van de Casteele 14-11-2008
Vlaanderen telt veel minder leefloners dan Wallonië en Brussel, maar doet wel meer inspanningen om die te activeren. Een van de vele kloof-berichten die nog nauwelijks de aandacht trekken.
Mensen die het leefloon trekken moeten door het OCMW zoveel mogelijk geactiveerd worden, begeleid worden naar werk zodat ze opnieuw ervaring kunnen opdoen en zoveel mogelijk klaar gemaakt worden voor een normale job en dit via opleiding, arbeidszorg, sociale werkplaatsen, vrijwilligerswerk, tewerkstelling in de eigen OCMW-diensten (bekend als artikel 60).
Vlaanderen telt 68 op 308 gemeenten waar in december 2007 geen of maar één leefloner aan het werk gezet was als 'artikel-zestiger'.
Verhoudingsgewijs wordt dan in Vlaanderen veel meer geactiveerd dan in Wallonië en Brussel, ongeveer de helft meer. Nochtans tellen Wallonië en Brussel 75 procent van alle leefloners.
Brussel (1 miljoen inwoners) heeft er evenveel - 25.000 in 2007 - als Vlaanderen (6 miljoen inwoners); verhoudingsgewijs zes maal meer dus. Wallonië (3,3 miljoen inwoners) heeft er 40.000, verhoudingsgewijs driemaal meer dan Vlaanderen.
Federaal staatssecretaris Jean-Marc Delizée gaat de achterblijvers niet straffen, maar degenen die correct handelen wel aanmoedigen met federaal geld. Maar een formule daarvoor staat nog niet op punt.
Bron: Guy Tegenbos in DS, 3 nov.- cijfers van federaal staatssecretaris voor Armoedebestrijding Jean-Marc Delizée (PS)
En dit op koningsdag.
Terug
Koninklijk paleis op eBay
Naar aanleiding van koningsdag op 15 november plaatste Jong N-VA gisteren het koninklijk paleis van Brussel op eBay. Jong N-VA maakt van de gelegenheid nog maar eens gebruik om het ondemocratische en dure karakter van de monarchie aan te klagen. Een democratie kan immers niet aanvaarden dat één familie via erfopvolging politieke macht krijgt toebedeeld, en dit zonder verantwoording te moeten afleggen aan volksvertegenwoordigers of kiezers. Monarchie rijmt dus niet op democratie.
Niet enkel het paleis werd aangeboden, ook drie senaatszetels van rechtswege, een collectie koekendozen, postzegels en antieke Congolese kunstwerkjes uit de periode 1885-1908. Er werd meteen geboden van 1 tot 1.245 euro. De actie kon rekenen op heel wat persaandacht, gaande van De Standaard tot de online edities van verschillende Franstalige kranten. Ook op onze eBay-account stroomden de reacties toe. Een korte bloemlezing:
Wordt het personeel, prinsen & prinsessen en de hofnar gratis bijgeleverd?
How much is the schippingcost to Dubai please ?
Aanvaarden jullie Fortis-aandelen als betaalmiddel ???
beste , is dit pand bemeubeld ,of komt de marine hier in tussen ?
Zit de poetsvrouw en de tuinman bij de prijs inbegrepen? En hoe zit het met de glazenwasser? Wordt het pandje verder leeg opgeleverd, d.w.z. zonder huidige bewoners? Alvast bedankt voor uw antwoord.
Kan ik dit bij aankoop ruilen tegen uw voorzitter? Qua omvang en kilogewicht gaat dat zowat overeenkomen. En dan houden we een Volksfeest met versgedraaide Steak Tartare a la Dewever voor alle Belgen. En fritten. Groetjes! Een Vlaamse Belg uit Antwerpen.
C'est bien gentil, mais on ne comprend pas le dialecte de l'annonce. Serait-il possible de la formuler dans une langue correcte?
sal nazie ! sale flamand ! on va tous vous bruller au buchet
De Vlaamse Volksbeweging Vlaams-Brabant verstuurde deze week een open brief met een oproep aan de Colruyt directie om op te treden tegen het gebruik van het Frans in de Colruyt-vestiging te Overijse. Het omroepen van Franstalige boodschappen bevestigt de Franstalige stelling dat Overijse in een soort van onbeslist overloopgebied ligt. Komt er binnen de maand geen afdoend antwoord, dan zal er samen met TAK aktie gevoerd worden.
België zakt steeds verder weg inzake gezondheidszorg: momenteel bekleden we slechts nog de 12de plaats in Europa. Dit nieuws verbaast de N-VA niets en bevestigt alleen maar dat de Belgische gezondheidszorg dringend behoefte heeft aan een grondige hervorming. Dat een splitsing uitkomst kan bieden bewijst het Deense voorbeeld. De nog geen 6 miljoen Denen splitsten hun gezondheidszorg nog verder op en bekleden nu de tweede plaats in de ranglijst!
Willen werken.
Bovenop de crisis: economisch kerkhof Wallonië wordt niet gesaneerd
Jan Van de Casteele 14-11-2008
Waar de huidige financiële en economische crisis zal eindigen, is niet duidelijk. Wat wel duidelijk is: in betere tijden (2003-2007) waren de Vlamingen niet bij machte om het economische kerkhof Wallonië te saneren. De kloos tussen noord en zuid is nog vergroot.
Andermaal bevestigen uitgebreide statistische cijferreeksen dat Wallonië en Brussel in de jongste jaren van economische voorspoed de sociaal-economische kloof met Vlaanderen absoluut niét hebben gedicht. Van een financiële en economische crisis was einde 2007 nauwelijks sprake. De Belgische staat verzekerde via Vlaamse transfers volop de opvang van de sociale gevolgen van de gigantische werkloosheidskloof tussen noord en zuid in dit land. Waalse politici die de heropstanding van hun gewest om de haverklap aankondigden namen hun wensen voor werkelijkheid. Meer zelfs, de kloof tussen noord en zuid blijft groeien.
Werkloosheidsgraad (situatie 2007)
De werkloosheidsgraad informeert ons over het aandeel niet-werkende werkzoekenden in de beroepsbevolking (werkenden + niet-werkende werkzoekenden). In Wallonië is de werkloosheidsgraad (16,8%) verhoudingsgewijs 2,5 maal hoger dan in Vlaanderen (6,3%). Brussel (21,6%) is er nog slechter aan toe.
Werkzaamheidsgraad (situatie 2007)
De werkzaamheidsgraad informeert ons over het aandeel werkenden in de bevolking op arbeidsleeftijd (15-64 jaar). In Wallonië is de werkzaamheidsgraad (56,4%) bijna 20 procent lager dan in Vlaanderen (65,8%). Brussel
Nog erger
Werkloosheidsgraad (2003-2007)
Zowel in Wallonië als in Brussel was de werkloosheidsgraad einde 2007 nog hoger dan vijf jaar eerder (Brussel: toename van 20,6 naar 21,6% - Wallonië: toename van 20,6 naar 21,6%). In Vlaanderen daarentegen daalde de werkloosheidsgraad van 7,6 naar 6,3%
Werkgelegenheidsgraad (2003-2007)
De werkzaamheidsgraad, die andere indicator, toont aan dat ook hier de Vlaamse voorsprong groeit. In Vlaanderen steeg die van 64,3 procent naar 65,8 procent (+1,5%). In Wallonië was er een minder uitgesproken groei, van 55,8 naar 56,4 procent (+0,6%). De stijging van de werkzaamheidsgraad is in Vlaanderen dubbel zo groot. Bedenkelijker nog is de situatie in Brussel, waar de werkzaamheidsgraad nog verder daalde.
Commentaar
In weerwil van onophoudelijke goednieuws-rapporten vanuit Wallonië en Brussel is de toestand daar sinds 2003 nog rampzaliger geworden dan voorheen. De paarse regering Verhofstadt heeft de frustrerende sociaal-economische kloof in dit land in geen enkel opzicht gedicht. De gevolgen van het taboe op een solide aanpak van de geldstroom (en van de sociaal-economische malaise) zullen in tijden van financiële crisis nog worden uitvergroot.
Het ziet ernaar uit dat de regering Leterme daar evenmin een punt van maakt. Het Belgische staatsbestel lijkt er nog altijd in te slagen om de Vlaamse Gemeenschap op een allerminst open manier de nodige solidariteit op te leggen. In deze zijn onbegrijpelijk veel Vlaamse politici en mediamensen karig met informatie voor de Vlaamse burger. (Bron geciteerde cijfers: WSE-nieuwsbrief, Vlaamse overheid - De Vlaamse Arbeidsrekening: een coherente set van arbeidsmarktindicatoren tot op gemeentelijk niveau, november 2008; meer info: zie bijlage)
Vlaams schooltje Komen wil subsidies Franse gemeenschap
De Taalkoffer, het Nederlandstalige schooltje in het Franstalige Komen, wil eindelijk officieel erkenning én subsidie krijgen van de Franse Gemeenschap. Desnoods wordt de zaak voor de Raad van State gebracht.
Oudere lezers herinneren zich misschien nog de beelden uit de ophefmakende RTBF-documentaire Les sorcières de Comines begin jaren tachtig, waarop te zien was hoe Nederlandstalige ouders met hun kinderen eerst een dikke rij scheldende Waalse actievoerders moesten trotseren om tot aan de schoolpoort te geraken. Het leek Ulster wel.
Vandaag is het Vlaamse schooltje in Komen in rustiger vaarwater beland. Met het aantreden van een nieuwe schooldirecteur gaat het ook met het leerlingenaantal weer wat beter. Maar een duurzame regeling voor de toekomst van het schooltje is er nog steeds niet.
De Taalkoffer is gelegen in Wallonië, maar wordt gesubsidieerd door Vlaanderen, omdat de Franstaligen - de Franse Gemeenschap en het gemeentebestuur van Komen -hardnekkig weigeren om de school te erkennen en met geld over de brug te komen.
De Franstaligen betogen dat er nooit een wettige aanvraag is geweest om in Komen Nederlandstalig onderwijs te organiseren. De Vlamingen spreken dat tegen. De vraag is volgens hen in de jaren 1979-1980 wel degelijk gesteld, en ging vergezeld van de bij de wet vereiste zestien handtekeningen van Nederlandstalige gezinshoofden uit Komen. Alleen heeft de gemeente die aanvraag naast zich neergelegd. Niet alle gezinshoofden zouden het Nederlands als moedertaal hebben.
Intussen verkeert het uitgeleefde schooltje in acute geldnood. Of liever, de lokale vzw KNOKK, een groep Vlaamsgezinde sympathisanten die sinds kort wordt voorgezeten door neurochirurg Gui Celen (tevens voorzitter van Pro Flandria), en die zorg draagt voor het beheer van de schoolgebouwen en het park rond de school. Ook Jong N-VA zette zich hiervoor in het verleden al in.
Bron van alle kwaad is de Franse Gemeenschap, die al dertig jaar manifest haar financiële verplichtingen ontloopt, betoogt KNOKK-voorzitter Gui Celen.
N-VA parlementslid Kris Van Dijck zal hierover volgende week dinsdag minister Vandenbroucke interpelleren.
Lees het volledige artikel op de webstek van Knack.
Schulden ? wablief ?
België kampioen inzake staatsschuld 13/11/08
De grens van 300 miljard staatsschuld werd begin deze maand voor het eerst overschreden. België is zo, met 28.125 staatsschuld/inw. de staatsschuldkampioen. Zelfs de VS bekend om hun fenomenale staatsschuld scoren lager met 26.047 euro/inw. Jan Jambon roept de premier op om opnieuw begrotingsdiscipline aan de dag te leggen en voor 2009 niet opnieuw een tekort toe te laten. De federale regering kan alvast beginnen met niet langer uitgaven te doen op bevoegdheidsdomeinen van de deelstaten.
T.A.K steeds in aktie.
BETREFT: Stop de mosselpolitiek
Meer info: Roel De Leener, 0485/62.43.02
roel.de.leener@taalaktiekomitee.org
Aktievoerders van het Taal Aktie Komitee zakten vanmiddag af naar de officiële opening van het vernieuwde CD&V hoofdkwartier (Wetstraat 89). Zij kieperden er een twintigtal 20-liter emmers gevuld met mosselschelpen leeg, een protest tegen de mosselhouding die de partij op communautair vlak aanneemt. Affiches met daarop Stop de mosselpolitiek: geen benoeming splitsing nu en een spandoek met gelijkaardigde boodschap werden opgehouden. Alle aktievoerders waren voor aankomst van de ordediensten al gaan vliegen.
Op 7 november jongstleden was het precies één jaar geleden dat de Vlaamse leden van de Kamer de BHV-splitsingsvoorstellen goedkeurden in de commissie Binnenlandse Zaken. Sinds die stemming ontbreekt het in weerwil van hetgeen CD&V tracht te doen geloven aan Vlaamse daadkracht. Na afloop van het eerste belangenconflict bewoog CD&V hemel en aarde om de Franstaligen tot een nieuw belangenconflict (en dus uitstel voor de splitsing van BHV) te bewegen. Blijkens hardnekkige geruchten stelt Kris Peeters alles in het werk om eind deze maand, bij afloop van het tweede belangenconflict, opnieuw een belangenconflict te laten inroepen.
Het doel is duidelijk: de splitsing van BHV moet en zal over de verkiezingen van 2009 getild worden. Datum waarna, in weerwil van het Vlaams regeerakkoord, verkiezingsprogrammas en andere beloften en gezond verstand, een onderhandelde oplossing zal gezocht worden voor het probleem BHV.
Het tussentijdse advies dat vorige week door Franstaligen en Vlaamse MINDERheidspartijen (ook zon dure eed van de pre-electorale CD&V) aangenomen werd in de Senaatscommissie voor Institutionele aagelegenheden (en deze week bevestigd moet worden in de plenaire zitting) laat geen ruimte voor interpretatie: het zoeken naar een oplossing voor BHV loopt samen met de onderhandelingen tot institutionele hervormingen.
Ook inzake het dossier van de niet-benoeming van de kandidaat-burgemeesters is CD&V het Vlaamse spoor bijster. Kris Peeters doet er alles aan om een definitieve uitspraak (waarvoor het 25 maanden na de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 toch wel tijd is) uit te stellen, hij ziet er het nut niet van in. Mogelijk is het nut inmiddels wel duidelijk: in een interview in La Libre Belgique van vandaag stelt Damien Thiéry dat hij en zn collegas uit Kraainem en Wezembeek-Oppem enkel de federale wetgeving hebben toegepast. De drie blijven dus volharden in de boosheid en blijven de strikte Vlaamse interpretatie van die federale regelgeving (zoals die bevestigd werd door verschillende rechterlijke instanties !) afwijzen. Ze deden dat toen, ze doen dat nu en ze zullen dat duidelijk blijven doen!
Het is duidelijk: de oude CVP is terug en een hernieuwd partijsecretariaat kan aan die indruk niets veranderen. De tijd is gekomen dat welmenende CD&V mandatarissen opstaan, de partijleiding terugfluiten en de partij bevrijden uit de Franstalige gijzeling. Wij hebben genoeg van de Vlaamse schaamlapjes en eisen Vlaamse daden inzake BHV, inzake het dossier van de niet-benoemde burgemeesters en inzake de staatshervorming. Gebeurt dit niet dan zijn bijkomende akties onvermijdelijk: in de faciliteitengemeenten én rond de Vlaamse en ongrondwettelijke Europese verkiezingen van juni 2009.
Opletten geblazen.
Verkeerscontroles
De Politiezone regio Tielt plant volgende verkeerscontroles in November 2008:
07/11 : Snelheidscontrole in Tielt, Ruiselede en Wingene
13/11 : Preventieve controle fietsen in Ardooie, Lichtervelde, Pittem en Zwevezele
15/11 : Controle sturen onder invloed van alcohol in de ganse zone
18/11 : Repressieve controle fietsen in Ardooie, Lichtervelde, Pittem en Zwevezele
18/11 : Snelheidscontrole in Tielt, Wingene en Ruiselede
19/11 : Snelheidscontrole in de ganse zone
20/11 : Controle op het GSM gebruik als bestuurder
27/11 : Controle op het GSM gebruik als bestuurder
U kan de aangekondigde verkeerscontroles ook terugvinden op de website van onze Politiezone Regio Tielt www.pzregiotielt.be
12-11-2008
Storm op komst ?
12/11Nieuwe confrontaties rond burgemeesterbenoemingen?
Vlaams volksvertegenwoordiger Eric Van Rompuy (CD&V) stelt toenemende spanningen vast in het Vlaams Parlement over het dossier van de drie niet-benoemde burgemeesters in de Vlaamse faciliteitengemeenten Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem.
Van Rompuy zegt op zijn website dat hij vorige week in het Vlaams Parlement de stelling heeft verdedigd dat het FDF en Olivier Maingain niet liever vragen dan dat de Vlaamse regering spoedig beslist om niet te benoemen. Dan hebben ze het perfecte alibi om de dialoog op te blazen en met de drie burgemeesters als de martelaren van la périphérie naar de verkiezingen van juni 2009 te gaan. Men doet de Franstaligen meer pijn door ze te laten wachten. Waarom haastig zijn? De burgemeesters zijn niet benoemd en ze zullen nóóit benoemd worden. Point à la ligne.
Sceptisch
Maar de Vlaamse Regering kan niet anders dan spoedig een tweede niet-benoemingsbesluit te nemen. Zo niet krijgt men insinuaties dat hun benoeming als pasmunt zal dienen in de communautaire dialoog. Die komt al in hoog vaarwater nog voor hij goed en wel begonnen is. Dat de Open Vld en het FDF de dialoog willen doen kapseizen, is voor iedereen duidelijk. Ik ben hierover altijd sceptisch geweest. Hopelijk krijg ik ongelijk, maar de donderwolken trekken weer samen. Er is onweer op komst, aldus Eric Van Rompuy.
Het FDF heeft de Vlaamse regering uitgenodigd om in het dossier van de burgemeesters geen enkele daad te stellen die ingaat tegen de voortzetting van een serene en constructieve dialoog. Het zou meer verantwoord zijn voor de Vlaamse regering om de aanbevelingen van de Raad van Europa te aanvaarden om de zaak te regelen met respect voor het algemeen kiesrecht.
Bron :GVA.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek