Ik ben
Ik ben een en woon in (VLAANDEREN .) en mijn beroep is Gepensioneerd..
Ik ben geboren op 09/02/1939 en ben nu dus 85 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Raad eens ?.
CD&V-Voorzitter Beke vindt crisis van donderdag 'dwaas'
vum
BRUSSEL - 'Men heeft donderdag onnodig en dwaas het Belgische model van cohabitatie op de proef gesteld. Deze kleine crisis had vermeden kunnen worden.' Dat zegt CD&V-voorzitter Wouter Beke in een interview dat dinsdag in Le Soir staat.
Wouter Beke, die donderdag de fakkel doorgeeft aan Marianne Thyssen, wijst de Franstaligen met de vinger. 'In Vlaanderen kregen we van meerdere partijen signalen die er op wezen dat een belangenconflict ingeroepen zou worden... We waren op 20 maart begonnen met het creëren van een serener klimaat via bilaterale contacten. De Franstaligen zijn van tactiek veranderd. Op een eenzijdige manier', legt hij uit.
Over de rol van Yves Leterme zegt de CD&V-voorzitter dat zijn lijn duidelijk was. 'Het accent leggen op het sociaaleconomische, ook door de programmawet. Die lijn was goedgekeurd door de meerderheid', aldus Beke die van oordeel is dat Leterme zijn rol als premier perfect heeft vervuld.
'Toen hij formateur was verweet men hem te veel de 'leider' van de CD&V te zijn. Nu hij zich profileert als eerste minister, verwacht men dat hij de leider is van de CD&V. Men moet weten wat men wil.'
Over de staatshervorming heeft de partij volgens Beke de afgelopen weken 'in alle discretie' nagedacht over de prioriteiten. 'Als er niks gebeurt, durf ik mijn hand niet in het vuur steken voor de toekomst van België', zegt hij. 'Als men echter bereid is tot een grote staatshervorming, kan België een model worden voor de samenleving van verschillende culturen'.
wle
12-05-2008
Wat doet Betty ?
Politiek
10/05"Natuurlijk splitst Betty B-H-V niet in 5 minuten"
Bekende Vlamingen zijn een zegen voor de politiek. Met die provocerende titel wil politicoloog Frederik De Swaef eerherstel voor de BV-politici die vaak versleten worden als domme blondjes.
Het moet maar eens gedaan zijn met alle vooroordelen, zegt hij. Ze zijn niet a priori beter of slechter dan de gewone politici.
BVs een zegen?
Die conclusie is inderdaad verrassend, geeft de kersverse politicoloog toe. Mijn prof en ik zijn er zelf van geschrokken. Ook wij waren er immers van uitgegaan dat BVs niet geschikt zijn om aan politiek te doen...
BVs zijn heel nuttig om alle lijsten te kunnen vullen. Want sinds de Tweede Wereldoorlog wordt er bij de kiescampagnes minder gefocust op partijprogrammas en steeds meer op personen. En omdat amper 23% van de Belgen vertrouwen heeft in zijn politici, zijn bekende gezichten uit andere sectoren welkom.
Amper 0,21 procent
Uit onderzoek van de Gentse politicoloog blijkt dat bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 in heel Vlaanderen 75 BVs zijn opgekomen. Dat is een verdubbeling tegenover 2000. Maar op een totaal van 35.724 kandidaten is dat amper 0,21%.
Wat dom lachen
Wie niet verkozen is geraakt - ondanks de 5.000 euro die ze heeft uitgegeven aan haar campagne - is Betty, bekend van Big Brother. Zij staat centraal in de titel en op de cover van het boek. Het is wat provocerend bedoeld, zegt De Swaef. Ik zeg niet dat Betty er in vijf minuten in zou slagen om Brussel-Halle- Vilvoorde te splitsen. Maar het is ook niet omdat je blond bent en wat dom lacht op televisie, dat je niets kan doen in de politiek. Ik ben met Betty gaan praten en zij bleek duidelijk gemotiveerd om aan lokale politiek te doen.
(Bron: Eigen berichtgeving) Bron:GvA
Nederland en Vlaanderen of Dietsland ?
Buitenland
12/05Wilders wil fusie tussen Vlaanderen en Nederland
Geert Wilders heeft weer van zich doen spreken. De controversiële politicus, die onlangs wereldnieuws werd met zijn anti-koranfilm is voorstander van een fusie tussen Vlaanderen en Nederland. Beide entiteiten zouden volgens Wilders veel gemeenschappelijkheden bezitten en zouden er economisch wel bij varen, aldus de PVV-politicus.
Economische voordelen
Wilders doet zijn uitspraken in een interview dat vandaag gepubliceerd wordt in de krant De Telegraaf. Wilders' idee komt er na de aanhoudende communautaire twisten in de federale regering. Die geven volgens de flamboyante politicus dan ook aan dat Vlamingen meer gemeen hebben met Nederlanders dan met Walen.
"Nederland krijgt er de haven van Antwerpen bij, een luchthaven, we hebben cultureel veel met elkaar gemeen, het zou goed zijn voor de werkgelegenheid, het zou ruimte geven, hun schoolsysteem is goed, de belastingen zijn lager", zegt Wilders.
Gesprek tussen Peeters en Balkenende
Wilders ziet het al concreet en oppert dat de Nederlandse premier Balkenende eens een onderhoud zou hebben met zijn Vlaamse collega, minister-president Kris Peeters, over een mogelijk samengaan. Het moet alleszins een vrijwillige en geweldloze fusie worden. "Het is niet de bedoeling dat we een of ander korps naar het zuiden sturen." Een referendum moet volgens hem uitwijzen of beide bevolkingsgroepen het idee genegen zijn.
Het voorstel moet bij Vlaams Belang als muziek in de oren klinken, maar toenadering tussen de PVV en de partij van Bruno Valkeniers ziet Wilders niet zitten. "Ik wil niets met die of enige andere buitenlandse partij te maken hebben."
(Bron: De Telegraaf)
Wat is het nu ?
10/05N-VA wil akkoord over staatshervorming voor de vakantie
Voor de N-VA moet de staatshervorming in het parlement goedgekeurd zijn voor de parlementaire zomervakantie.
Bart De Wever had eerder laten weten dat er "voor het parlementair reces (...) een akkoord moet zijn. Dat kan 15 juli zijn, of 8 augustus, of zelfs 30 augustus. Voor de start van het nieuwe politieke jaar moeten we eruit zijn", aldus De Wever.
Een woordvoerder van N-VA verduidelijkt dat de partij 15 juli niet "laat schieten". Het moment van goedkeuring door het parlement is voor de Vlaams-nationalistische partij essentieel. "Dat hoeft niet precies op 15 juli te zijn, maar het is voor N-VA wel belangrijk dat het parlement pas op vakantie gaat als de staatshervorming daar is goedgekeurd", aldus de woordvoerder.
In een normaal politiek jaar gaan Kamer en Senaat rond 21 juli in zomerreces.
(Bron: VRT)
10-05-2008
Hopelijk vaarwel.
Plan B: Wallonië naar Frankrijk? Wallonië kan in geval van nood gerust een onderdeel van Frankrijk worden, hoorde de RTBF vaak, deze week op reportage in Frankrijk, van journalisten, politici en mensen op straat. Wallonië zou als België uiteenvalt een los/vast-statuut kunnen vragen, zoals Polynesië dat ook heeft. Wallonië heeft hetzelfde bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking als Noord-Frankrijk, en met Brussel erbij zou het zelfs het op twee na meest welvarende "departement" van Frankrijk zijn. Bron: L'Avenir
09-05-2008
Vlaamse regering houd woord.
Standpunt B-H-V Vlaamse regering blijft ongewijzigd
Kris Peeters ziet geen nieuwe feiten om een andere beslissing te nemen.
Voor de Vlaamse regering kan er in het kader van het dossier B-H-V niet onderhandeld worden over de uitbreiding van Brussel of de benoeming van de drie Franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeenten. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters na de Vlaamse ministerraad nog eens gezegd.
Standpunten ongewijzigd Ook nadat de splitsing van BHV vijf minuten op de agenda van de Kamer heeft gestaan, zijn de standpunten nog niet gewijzigd. De klassieke vragen uit Franstalige hoek om over de benoeming van de burgemeesters in de rand of over de uitbreiding van Brussel te praten, kunnen voor de Vlaamse regering niet.
Geen nieuwe elementen Net als vorige week woensdag in het Vlaams parlement verwees minister-president Kris Peeters naar de aanvullende regeringsverklaring van 2005, die er kwam nadat B-H-V voor een crisette in de Vlaamse regering had gezorgd. Volgens die verklaring kan er geen sprake zijn van de uitbreiding van Brussel.
Over de burgemeesters in de rand zegt Peeters dat minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (Open Vld) zich gebaseerd heeft op het dossier dat de gouverneur heeft opgemaakt. "Er zijn geen nieuwe elementen, geen nieuw feiten om een andere beslissing te nemen", zei Peeters. (belga/odbs) Bron:HLN
Over honden,maar welke?
Over Vlaamse waakhond en Vlaamse jachthond
Jan Van de Casteele 09-05-2008
De Vlaamse partijen hebben in de nacht van donderdag op vrijdag 9 mei om 2.15 uur, zoals voorzien de CD&V-motie gesteund die de Vlaamse BHV-wetsvoorstellen op de agenda van de Kamer zette. Alle Franstaligen stemden tegen. Groen! onthield zich. De Franstalige meerderheidspartijen dienden een reeks amendementen in en riepen meteen het advies van de Raad van State in. Hiermee wordt het dossier BHV opnieuw voor een tijdje geëvacueerd.
De behandeling van de splitsingsvoorstellen is uitgesteld. Verwacht wordt dat de raad van de Franse gemeenschapscommissie op vrijdag 9 mei een nieuw belangenconflict inroept, zodat de parlementaire behandeling van de wetteksten vervolgens opnieuw voor minstens 120 dagen in de koelkast verdwijnt.
Peter De Roover reageert in De Morgen op de compromisbereidheid van de Vlaamse partijen. Het BHV-voorstel had volgens De Roover uitsluitend betrekking op grondwettelijk vastgelegd Vlaams grondgebied en treft geen enkel lid van de Franse Gemeenschap. Toch is het surrealisme zo ver doorgeschoten dat een belangenconflict een Franstalige toegeving wordt genoemd.
'Waartoe dient het als men toch niet stemt tot 15 juli? Het uitstel dat Leterme kon bekomen is zogezegd beter dan eenzijdig doordrukken van wat een meerderheid van de Kamerleden wil... Alsof het doordrukken van een meerderheidsopvatting in een parlementaire democratie niet de normaalste zaak van de wereld is. Of hield bij voorbeeld Verhofstadt rekening met de oppositie?', vraagt de politiek secretaris van de VVB zich af.
Wachten op een compromis, is nu de uitleg. Op welk compromis? Stilte is het antwoord. 'Het ogenschijnlijk redelijke pleidooi voor uitstel is een totaal inhoudloos struisvogelvoorstel. Afhandelen die zaak, zodat we ons kunnen bezighouden met wat de mensen bezighoudt... 'De grondwetlogica doordrukken met een parlementaire meerderheid is niet onfatsoenlijk, noch compromisloos, het gaat over een democratische plicht.' (volledige tekst van Peter De Roover: zie bijlage)
En nu?
Leterme sprak op vrijdagochtend (radio 1, De Ochtend) over de tweede fase van de staatshervorming, waarvan BHV nu volop deel zou uitmaken. Maar het staat nu al vast: 15 juli wordt de volgende stoffige periode in het Belgische lijdensverhaal.
Een: de datum is alweer een streefdatum, dus de volgende 'openingen', zeg maar het volgende 'uitstel' wordt voorbereid.
Twee: BHV wordt dan niet gesplitst, wel wordt geprobeerd - 'in alle rust en in het belang van de mensen' - een 'compromis' (sic) over BHV te bereiken.
Drie: de ambitie inzake de tweede fase van de staatshervorming stelt niet veel meer voor, de lat ligt op 'aspecten van' (sic) de thema's die de Vlamingen al zo lang op tafel willen leggen. Dat het dan een beweging in twee richtingen wordt (klein beetje meer Vlaanderen maar ook beetje richting meer België)is ook al duidelijk.
En tot slot zei Leterme al dat we dan niet noodzakelijk een 'beslissing', maar een 'verklaring over' een beslissing mogen verwachten.
Zal zijn partij op dat moment bij de premier blijven stilstaan? De tweestrijd binnen CD&V wordt verlengd. Ook N-VA blijft gokken op langer uitstel. Een niet onbelangrijk risico. De afstand met veel Vlaamsgezinden die al dat getreuzel beu zijn, groeit naarmate de vijf minuten politieke moed in een veelvoud van maanden wordt omgezet. De rit van 100 kilometer zolang mogelijk samen wet CD&V afleggen mag een tactisch principe zijn, de tandem staat nog altijd aan de startlijn.
De verkiezingsbelofte was een grote staatshervorming. Nadien werd gemikt op een grote vis, en nu? Ook dat is surrealisme.
Rik Van Cauwelaert (Knack) ziet enkel nog een uitweg in nieuwe verkiezingen. Lekker wars van politieke correctheid (... wat gaan 'de menschen' daarvan zeggen, nu de zon zo fel schijnt?...). Maar Van Cauwelaert gaat verder dan de analyse. Hij suggereert te vertrouwen op het democratisch instinct en op - na verkiezingen - nieuwe en vergrote kansen dankzij (Vlaamse) duidelijkheid.
In het Kartel weten velen dat België niet meer werkt, maar ze blijven de kist dragen...
Het Vlaams Parlement van een sterker wordende Kris Peeters heeft de ambitie een goede waakhond te zijn. Maar waakhonden zijn defensieve beestjes. Het wordt tijd dat Vlaanderen het lef heeft om de jachthonden los te laten. Die zijn in het binnenhalen van een stevige portie voedsel net iets efficiënter...
Terug naar af.
Politiek
08/05Franstaligen gaan door knieën en roepen belangenconflict in
De Kamer heeft gisteren uiteindelijk niet gestemd over de Vlaamse B-H-V-voorstellen. De Franstaligen voorkamen dit door amendementen in te dienen. Vandaag roepen ze ook - zeer tegen hun zin - een tweede belangenconflict in.
Door geen belangenconflict in te roepen, dachten de Franstaligen Yves Leterme, zijn kartel en de Vlaamse (meerderheids)partijen onder druk te zetten. Maar de Vlamingen gaven geen kik, bleven op hun lijn, vroegen gisteren om de B-H-V-voortellen op de agenda van de plenaire Kamer te zetten en onmiddellijk te bespreken en te stemmen.
Uiteindelijk gingen de Franstaligen door de knieën. Na een vergadering waaraan alle voorzitters en fractieleiders in de Kamer deelnamen, beslisten ze om twee initiatieven te nemen.
Een, gisterenavond dienden ze een reeks amendementen in op de Vlaamse B-H-V-voorstellen en vroegen ze meteen ook om het advies van de Raad van State. De RvS heeft daar acht werkdagen de tijd voor, wat inhoudt dat de stemming minstens tot donderdag 22 mei wordt verdaagd.
Twee, vandaag roept de Cocof (Commission Communautaire Française) een tweede belangenconflict in, waardoor de Vlaamse B-H-V-voorstellen zelfs voor vier maanden de diepvries ingaan.
Vier maanden is meer dan de twee maanden die Yves Leterme meent nodig te hebben. Gisteren liet hij in de Kamer in antwoord op interpellaties over de problemen binnen de regering immers weten dat hij vasthoudt aan de datum van 15 juli voor een onderhandelde oplossing voor Brussel-Halle-Vilvoorde en de tweede fase van de staatshervorming.
(Bron: Eigen berichtgeving) Bron :het belang van Limburg?
Een Circus ?
Franstaligen trekken opnieuw aan rem 09/05/08
De Kamer besliste vannacht om 2 uur Vlamingen tegen Franstaligen om de stemming over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde te agenderen. Die stemming werd echter meteen verdaagd omdat de Franstaligen drie amendementen op het wetsvoorstel indienden. Dat maakt dat de Raad van State nu eerst advies moet uitbrengen over die amendementen, een vertragingstechniek van de Franstaligen die ondanks eerdere uitspraken ook een belangenconflict zullen stemmen in de Franse Gemeenschapscommissie (COCOF).
Wanneer voor Vlaanderen ?
Schotse Labourpartij wil referendum over onafhankelijkheid
Jan Van de Casteele 09-05-2008
De voorzitter van de Schotse afdeling van de Labourpartij, Wendy Alexander, heeft verklaard dat ze voorstandster is van een referendum over de onafhankelijkheid van Schotland. Dat zei ze donderdag voor het regionale parlement.
Labour leed in mei 2007 een verkiezingsnederlaag ten opzichte van de separatisten van de SNP, die een relatieve meerderheid bemachtigden. Wendy Alexander, voorzitter van de Schotse afdeling van de Labourpartij is gekant tegen de onafhankelijkheid van Schotland, en daagt nu de separatistische eerste minister Alex Salmond uit om dit controversieel referendum, dat deel uitmaakte van Salmonds verkiezingsbelofte, te organiseren.
Ik heb de steun van de Labourpartij aangeboden om het referendum te organiseren zodra het mogelijk is, verklaarde ze voor het parlement van Edinburgh. Ze beschuldigt de nationalistische regeringspartij SNP ervan, te vrezen voor een nederlaag als de stemming nu gehouden zou worden. De partij voorziet het referendum immers pas voor 2010.
Volgens recente peilingen zijn tussen de 20 en 40 procent van de Schotten voorstander van de onafhankelijkheid. Dit historische referendum gaat tussen diegenen die willen dat het volk zich uitspreekt, zoals mijzelf en mijn collega"s, en diegenen die een uitstel willen (...) omdat ze het resultaat vrezen, voegde ze eraan toe.
Alexander heeft die nieuwe positie zondag in de pers uiteengezet. Commentatoren hebben die zet vertaald als een kaakslag voor Gordon Brown die de slechte resultaten in de lokale verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk nog moet verwerken. Toen de eerste minister woensdag door het lagerhuis ondervraagd werd over de verklaringen van Alexander, ontkende hij met klem dat de voorzitster van de Labour partij opriep tot een referendum.
Premier Salmond heeft een referendum beloofd op het einde van zijn mandaat, maar moet nog de steun van de andere partij bekomen omdat de regerende partij geen meerderheid heeft in het regionaal parlement. Met de steun van Labour houdt niets hem in principe tegen om het omstreden referendum te organiseren. (AFP)
Als bijlage bij dit artikel:
Stemming Schotse toekomst in zicht Gert-Jan van Teeffelen in De Volkskrant, 9 mei
08-05-2008
De bom B.H.V
Vanavond of vannacht stemming over B-H-V 08/05/08
Vanavond of vannacht stemt de Kamer over de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Bij de aanvang van de plenaire vergadering diende de CD&V/N-VA-fractie een motie in om die stemming te agenderen onmiddellijk na de bespreking en stemming over de programmawet. Die programmawet bevat o.a. enkele belastingverlagingen en koopkrachtmaatregelen die moeten ingaan op 1 juli. Erg voorspelbaar kondigden de Franstalige partijen meteen procedurele vertragingsprocedures aan.
Wie is nr 1
Springt Peeters voorbij Leterme?
Jan Van de Casteele 08-05-2008
De Vlaamse regering staat onverkort achter de splitsing van BHV en kant zich tegen de uitbreiding van Brussel, inschrijvingsrecht, een versoepeling van de taalwetgeving in Brussel en bevoegdheden voor de Franse Gemeenschap in Vlaanderen. In Knack (7 mei) laat Peeters verstaan dat zijn parlement meer ambitie heeft dan de Franstaligen zullen verdragen.
Over de benoeming van de drie door Marino Keulen geschorste burgemeesters: 'Geloven ze nu echt dat we ons plost zullen bedenken?'
Over het tweede pakket van de staatshervorming dat tegen 15 juli zou moeten klaar zijn: 'Als dat een maat voor niets blijkt te zijn, hebben we een ernstig probleem. Daar moeten stappen worden gezet voor de regionalisering van onder meer:
- het arbeidsmarktbeleid
- het gezondheidsbeleid
- de fiscaliteit
- het gezinsbeleid.
'Anders zijn de gevolgen niet te overzien. Om te beginnen zal de Vlaamse regering dan geen bijdragen leveren om de federale begroting te doen kloppen. Ik baseer me op de Vlaamse resoluties, die het Vlaams Parlement in 1999 heeft goedgekeurd, en op ons Vlaams regeerakkoord. Samen vormen die een goede toetssteen.
Over de verschuiving van het zwaartepunt van het beleid naar Vlaanderen (Copernicaanse omwenteling): 'Ik ben ervan overtuigd dat die omwenteling zich vanzelf aan het voltrekken is... In de toekomst zal blijken dat de federale regering beslissingen zoals de btw-maatregel (van Didier Reynders - red.) niet kan nemen zonder eerst met ons te overleggen.
Over gezondheidszorg: In de gezondheidszorg kunnen dossier maar worden afgerond als er negen ministers hun handtekening onder hebben gezet.
Over de geluidsnormen: 'Is er nu echt iemand die gelooft dat de hinder als bij toverslag zal verdwijnen als die bevoegdheid geherfederaliseerd is? Zelf pleit ik voor de oprichting van een onafhankelijk instituut dat over de regio's heen verantwoordelijke is.
Over de federatie Wallonië-Brussel (Picqué-Demotte - red.): 'Aan de ene kant zou Brussel een autonoom gewest moeten blijven, dat wij dan ook nog eens extra moeten gaan financieren. Aan de andere kant moet brussel met Wallonië samengaan... Picqué zou zo'n federatie ook met Vlaanderen willen vormen, maar dan zou er al helemaal niets meer overblijven van het onafhankelijke Brussel. Tenzij mijn intellectuele vermogen een beetje te beperkt is om de logica van zo'n constructie te snappen.
Over de toekomst en een waakzaam Vlaanderen: 'In de Vlaamse resoluties staan straffe dingen, die niet allemaal even gemakkelijk in de praktijs om te zetten zijn. Daarom heb ik alle mogelijke experts uitgenodigd om te onderzoeken hoe de regionalisering kan verlopen. Aangezien de staatshervorming zo belangrijk is voor Vlaanderen, heb ik zelf dit initiatief genomen.
Over Leterme - Peeters en de volgende verkiezingen: 'Ik ben niet de concurrent van Yves Leterme, maar ook niet zijn vazal. Wel is het zo dat ik voor een stuk zal worden afgerekend op wat hij op communautair vlak heeft bereikt. Dat besef ik zeer goed... Hoe hard we nu ook werken in de Vlaamse regering, onze kiezers zullen ons dan ook beoordelen op wat er in mei en in juli op federaal niveau is gebeurd. Het tweede pakket van de staatshervorming zal de toets moeten doorstaan van de Vlaamse regering en het Vlaams Parlement, maar ook van de Vlaamse kiezer.' Bron :V.V.B
07-05-2008
Stad van Artevelde.
GEZELLIG GENT
Tijdens de nacht van vrijdag 2 mei op zaterdag 3 mei, werd in de Tolhuislaan de woning van Huguette De Bleecker (voormalig gemeente en provincieraadslid en nu kaderlid van de VVB) met een geweer beschoten.Naar verluidt gebeurde dit met een zwaar kaliber.Een Turks restaurant in de Sleepstraat onderging hetzelfde lot.Er vielen gelukkig geen gewonden of doden.
Het Laatste Nieuws van maandag 5 mei brengt dit bericht met de nodige aandacht.In De Gentenaar, de krant die zich nochtans in Gents nieuws specialiseert, wordt de schietpartij niet vermeld.Incidenten van deze aard stroken immers niet met het idyllisch beeld van Gent onder het Paars bewind dat sommige journalisten van deze krant in stand willen houden.
Of de objectiviteit van de berichtgeving hiermee gediend is, is een andere vraag
Bron:Het Laatste Nieuws.
Herhaling-TEN VREDE- Diksmuide
Oud en jong allen te samen op de bedevaartweide voor de vrede op de wereld en onder de Vlamingen.
Wat nu met B.H.V
'Leterme had maar betere afspraken moeten maken'
Wat nu aan de gang is, is slecht voor het imago van de regering. Ze geeft blijk van instabiliteit en wordt geplaagd door conflicten. We merken weinig van visie, consensus en vertrouwen, oordeelt politicoloog Dave Sinardet van de Universiteit Antwerpen in een commentaar op de politieke situatie.
Een en ander roept bovendien vragen op over de positie van premier Yves Leterme. Er zijn blijkbaar geen goede afspraken gemaakt. Hij wist toch dat de termijn van het eerste belangenconflict op een bepaalde datum zou afgelopen zijn. Hij had dus vroeger en beter moeten afspreken wat men zou doen na afloop van die termijn in plaats van verrast te zijn over het feit dat de Franstaligen geen nieuw belangenconflict inroepen.
Volgens Dave Sinardet wordt tegen donderdag wellicht geen oplossing gevonden voor B-H-V. Maar hij acht het ook niet uitgesloten dat er donderdag toch niet wordt gestemd: Mogelijk wordt de stemming met een week uitgesteld als men de discussies over de programmawet heel lang zou rekken. Dan is B-H-V weliswaar geagendeerd maar wordt er donderdag toch niet over gestemd wegens tijdsgebrek. De vraag is hoe lang de partijen zich nog willen verstoppen achter dergelijke manoeuvres.
"Algemeen zitten we in een bijzonder absurde situatie, stelt Sinardet vast. De Vlaamse partijen, vooral dan het kartel CD&V/N-VA, willen de Franstalige partijen overhalen om de stemming over B-H-V op de een of andere manier uit te stellen, zodat ze zélf niet hoeven te stemmen over een voorstel dat ze zélf hebben ingediend. Herinner u dat het kartel ooit heeft beloofd niet in een regering te zullen stappen zonder de splitsing van B-H-V.
(Bron: Eigen berichtgeving Bron :het belang van Limburg.
Geschiedenis.
Overleden op 7 Mei 1305 ,Gwijde van Dampiere, graaf van Vlaanderen.
Kris Peeters: "Geen staatshervorming, geen Vlaams geld"
06/05/2008 14:00
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft niet alleen een klare boodschap voor de Franstaligen maar ook voor premier Yves Leterme.
KRIS PEETERS: Hier op mijn kabinet is er de laatste maanden heel hard gewerkt. In de Vlaamse resoluties staan straffe dingen, maar die zijn niet allemaal even gemakkelijk in de praktijk om te zetten. Daarom heb ik alle mogelijke experts uitgenodigd om - los van het politieke discours - te onderzoeken hoe arbeidsmarktbeleid, gezondheidsbeleid en fiscaliteit concreet kunnen worden geregionaliseerd. De moeilijkheid is dat ik niet alleen moet kunnen uitleggen hoe de Vlamingen daar allemaal beter van worden, maar ook wat de Brusselaars en de Walen eraan hebben.
Is dat eigenlijk niet de taak van de premier? PEETERS: Daar hebt u misschien een punt. Maar aangezien de staatshervorming zo belangrijk is voor Vlaanderen, heb ik zelf dit initiatief genomen.
Is uw leven wel gemakkelijker geworden nu Yves Leterme eindelijk de Wetstraat 16 is binnengestapt? PEETERS: Het is heel normaal dat de Vlaamse minister-president en de federale premier vaak met elkaar moeten overleggen en soms uiteenlopende belangen hebben - ook al behoren ze tot dezelfde partij. Ik ben niet de concurrent van Yves Leterme, maar ook niet zijn vazal. Wel is het zo dat ik voor een stuk zal worden afgerekend op wat hij op communautair vlak heeft bereikt.
Baart het u zorgen dat premier Leterme de mogelijkheid van herfederaliseringen niet meer a priori uitsluit? PEETERS: Ik ben bereid om elk debat over efficiënter bestuur aan te gaan. Als iemand beweert dat we beter zullen werken als de een of andere bevoegdheid weer naar het federale niveau wordt geschoven, dan wil ik graag zijn uitleg horen. Maar tot nu toe heb ik nog geen enkel overtuigend argument gehoord.
Ook niet over de geluidsnormen rond de luchthaven van Zaventem? PEETERS: Is er nu echt iemand die gelooft dat de geluidshinder als bij toverslag zal verdwijnen als die bevoegdheid gefederaliseerd is? Zelf pleit ik voor de oprichting van een onafhankelijk instituut dat over de regio's heen verantwoordelijk is voor de geluidsnormen. Het lijkt me het beste dat de politiek zich daar zo weinig mogelijk mee bemoeit. Het wordt tijd dat een piloot die verplicht wordt vreemde bochten te maken, zich niet meer hoeft af te vragen welke minister daar nu weer in de buurt woont.
Wat als het tweede pakket van de staatshervorming, dat tegen 15 juli klaar moet zijn, een maat voor niets blijkt te zijn? PEETERS: Dan hebben we een ernstig probleem. In dat tweede pakket moeten stappen worden gezet voor de regionalisering van onder meer het arbeidsmarktbeleid, het gezondheidsbeleid, de fiscaliteit en het gezinsbeleid. Anders zijn de gevolgen niet te overzien. Om te beginnen zal de Vlaamse regering dan al geen bijdrage leveren om de federale begroting te doen kloppen.
Er werd vannacht al weer geen akkoord gevonden over BHV ... zelfs geen aanzet tot een plan van aanpak kwam er uit de bus. Het is nu aan de Vlaamse parlementsleden om te doen wat er moet gedaan worden en dat is de splitsingsvoorstellen stemmen.
Waarom BHV twee weken terug ineens weer voorop in het nieuws kwam te staan weet niemand met zekerheid behalve dan de Franstalige partijvoorzitters. Hoe het nu verder moet of zal lopen is nog minder geweten.
In principe kan men op donderdag stemmen al zal het mogelijk niet zo'n vaart lopen ... eerst zal er nog wat gebikkeld worden over de agendering en vanaf volgende week kan men dan de bespreking van de splitsingsvoorstellen beginnen te rekken. Zonder kunstgrepen als de sluiting van het parlement kan men zo de stemming zonder al te veel blutsen en builen wellicht nog twee weken voor zich uitschuiven.
Het kan echter ook anders en sneller gaan, want wie heeft er nog belang bij wat extra tijd? De Franstaligen blijkbaar niet, anders hadden zij twee weken terug gewoon een nieuw belangenconflict ingeroepen. CD&V evenmin ... elke minuut langer is er één te veel gezien de stevige beloften en vooral dan het voortdurende getreiter door Open VLD.
Open VLD speelt het spel inderdaad vuil. De afgelopen dagen deed men niet anders dan de verantwoordelijkheid bij het kartel CD&V/N-VA te leggen. "Het is aan de eerste minister om een voorstel te doen" (en wij, die maar in de regering zitten en braaf de weg die 'Hij' voor ons uittekent volgen, zullen hem daarin loyaal steunen), "Wat is het nu met dat kartel CD&V/N-VA: onderhandelen of stemmen? De eerste minister moet eerst orde op zaken stellen in z'n eigen partij", "Wij stellen ons constructief op en zijn bereid om te praten, als het moet stemmen we uiteraard wel mee" of, de beste van allemaal "wij verkiezen een onderhandelde oplossing, want wij vinden die staatshervorming die er nog moet aankomen zo belangrijk". En dat allemaal vanwege de partij die bereid was Vlaams-Brabant uit te verkopen, voor een halve splitsing van BHV, vanwege de partij die eens aan de macht alle staatshervormende plannen opborg ...
Jammer dat de Vlaamse partijen er alweer niet in slagen om aan één zeel te trekken, jammer dat men binnenkort eventueel alweer met "de dood in het hart" de eigen splitsingsvoorstellen zal stemmen, jammer dat de Vlaamse media in dat spel meestappen en in heel diepgaande en verhelderende stukken de Vlaamse "verantwoordelijken" aan de muur trachten te nagelen.
De enige echte verantwoordelijken zijn de Franstalige politieke partijen: zij blijven het normaal vinden om stemmen te kunnen ronselen in een regio waar ze niks te zoeken hebben, zij blijven het normaal vinden om een prijs te vragen voor de uitvoering van de grondwet en - vooral - zij willen niet verder met die staatshervorming en zien in BHV een uitgelezen mogelijkheid om de hele boel te kelderen.
Arm Vlaanderen dat nog maar eens ziende blind is! Bron: T.A.K
Economie.
De kloof en economie: meer falingen, vooral in Wallonië en Brussel
Jan Van de Casteele 06-05-2008
Op gewestelijk niveau is er inzake faillissemeneten volgens de jongste cijfers van Statbel in de jongste drie maanden een daling met 5,8% in Vlaanderen, in Wallonië stijgen de faillissementen met 1,8% en Brussel kent een toename met 18,0%.
Trimester
In het eerste trimester van dit jaar waren er volgens Graydon in totaal 2.023 faillissementen of 0,55 procent meer dan in het eerste trimester van 2007.
In Wallonië (+4,44%) en Brussel (+ 9,52%) was er sprake van een flinke stijging van het aantal faillissementen. In Vlaanderen daalde het aantal faillissementen in vergelijking met vorig jaar met 5,46 procent. (DS, 2 april)
Kwartaal
De jongste cijfers (eerste kwartaal 2008) bevestigen dit beeld. Het studiebureau Graydon telde in april 2007 7,27% meer faillissementen waren dan in april 2007 (+ 2,27%). In de jongste vier maanden steeg het aantal bedrijven dat de boeken neerlegde in Vlaanderen amper (+0,08%), in Wallonië (+3.69%) en Brussel (+5,29%) was de stijging veel groter.
Het aandeel van Vlaanderen in het aantal falingen van januari tot april 47,43%. Dat is het laagste niveau in deze periode van dit millennium. (DM, 6 mei)
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek