Ik ben
Ik ben een en woon in (VLAANDEREN .) en mijn beroep is Gepensioneerd..
Ik ben geboren op 09/02/1939 en ben nu dus 85 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Raad eens ?.
ARDOOIE - Nu zondag staat het zevende grote accordeonfestival met het thema De Sunsets Achterna' geprogrammeerd in de Biekorf. De drie duo's Rudi & Freddy, Ann & Marleen en Danny & Marleen tonen hun kunnen. De organisatie is in handen van Rudi Accordi. Info:051-464454 of 0497-454422.
31-08-2010
Vlaamse voetbalploeg.
Tijd voor een Vlaamse nationale voetbalploeg
Pieter Bauwens 31-08-2010
Op maandag 30 augustus 2010 werd de Werkgroep Vlaamse Leeuwen in het leven geroepen. De Werkgroep streeft naar de oprichting van een volwaardige Vlaamse nationale voetbalploeg naar het voorbeeld van Schotland, Wales en andere. Daarnaast heeft de Werkgroep tot doel de Vlaamse Leeuw als symbool van Vlaamse identiteit uit te dragen op sportmanifestaties allerhande. Daarmee lijkt de werkgroep ook de leemte na Vlaanderen Vlagt te willen invullen.
Dat de Werkgroep Vlaamse Leeuwen eind augustus voor het eerst naar buiten komt, kan geen toeval zijn. De uitspraken van Vanessa Hoefkens, vrouw van Carl Hoefkens, die ruimschoots aandacht kregen in diverse media, geven een gevoel weer dat volgens haar door een grote groep spelers en supporters wordt gedragen. De Werkgroep Vlaamse Leeuwen volgt die redenering en vindt daarom de tijd rijp om met een initiatief te starten.
De Werkgroep wijst er ook op dat Vanessa Hoefkens niet de eerste is in die zin pleit voor een eigen Vlaamse nationale ploeg. Op 15 augustus 2007 liet Vincent Kompany in Gazet van Antwerpen optekenen: Ik ben misschien te lang afwezig geweest om de precieze problemen aan te kaarten, maar ik ben van mening dat de slechte resultaten er niet alleen zijn door een gebrek aan kwaliteit. Er is geen eenheid tussen Vlamingen en Walen. In de nationale ploeg is er een communautair probleem. We trekken niet aan hetzelfde koord.
Volgens de werkgroep Vlaamse Leeuwen werd de juistheid van deze stelling de laatste drie jaren onophoudelijk bewezen door de resultaten van de Rode Duivels. De vele lege stoeltjes in de tribune, de vele al dan niet blessures en de negatieve sfeer rond de ploeg versterken dat beeld. Het enige logische gevolg dat uit al die vaststellingen kan worden getrokken, is de oprichting van een volwaardige Vlaamse nationale voetbalploeg. Het argument dat dit niet realistisch zou zijn, houdt geen steek. Werkgroep Vlaamse Leeuwen verwijst hiervoor naar het voorbeeld van Schotland, Engeland, Wales en Noord-Ierland, die allen deel uitmaken van het Verenigd Koninkrijk, maar toch een volwaardig eigen nationaal voetbalelftal hebben. Daarnaast is er nog het voorbeeld van Catalonië, dat jaarlijks een tweetal wedstrijden speelt in Camp Nou (Barcelona).
De Werkgroep Vlaamse Leeuwen, die volstrekt partijonafhankelijk is en wil blijven, vraagt dat minister van sport Philippe Muyters dringend werk zou maken van de oprichting van een volwaardige Vlaamse nationale voetbalploeg. In afwachting zal de werkgroep de idee blijven promoten. De groep Wij willen een Vlaamse nationale voetbalploeg op Facebook telt na twee dagen alvast meer dan 1200 leden.
Peter de Roover geeft duiding op de RTL. In de reportage "Qui influence la N-VA? La face cachée de Bart De Wever". Komt Peter De Roover als politiek secretaris van de Mouvement flamand als duider aan het woord. Peter De Roover nuanceert het beeld dat Bart De Wever gevangen zit in zijn radicale achterban. Volgens Peter DE Roover heeft Bart De Wever geen goede raad nodig van een schoonmoeder. "Als hij denkt dat een akkoord goed is en realiseerbaar, zal hij het sluiten." het fragment en artikel (uiteraard in het Frans, Peter De Roover gedubd) op http://www.rtlinfo.be/info/belgique/politique/733986/qui-influence-la-n-va-la-face-cachee-de-bart-de-wever#videoPlayer
Deze middag is in het Limburgse Niel-bij-As (As) de Vlaamse jezuïet Karel Van Isacker overleden. Gisteren nog vierde hij zijn 65-jarig priesterjubileum. Professor Karel Van Isacker was 97 jaar.
Van Isacker studeerde filosofie, theologie en geschiedenis en was één van de hoofdredacteuren van de vijftiendelige geschiedkundige encyclopedie 'Twintig eeuwen Vlaanderen'.
'De Vlaamse Linie' Begin 1949 werd hij medewerker en kort daarna hoofdredacteur van het jezuïetenblad 'De Vlaamse Linie'. Onder zijn invloed legde het blad niet langer de nadruk op strijdend katholicisme maar op openheid en op Vlaamsgezindheid, met onder meer aandacht voor het repressievraagstuk. Dat gebeurde onder meer door het aantrekken van Vlaams-nationalistische medewerkers en/of ex-collaborateurs zoals Lode Claes, Victor Leemans of Arthur de Bruyne. Hij werd echter teruggefloten door de kerkelijke overheid en als hoofdredacteur vervangen.
Ufsia Ondertussen was hij van 1950 tot 1965 docent aan de toenmalige Handelshogeschool St.-Ignatius. In 1954 promoveerde hij in Leuven tot doctor in de Wijsbegeerte en Letteren, afdeling Moderne Geschiedenis, op het proefschrift 'Werkelijk en Wettelijk land. De katholieke opinie tegenover de rechterzijde, 1863-1884'. Vanaf 1965 tot 1980 was hij hoogleraar aan de Ufsia, nu Universiteit Antwerpen.
Irma Laplasse Karel Van Isacker verwierf vooral bekendheid door meer dan twintig jaar te ijveren voor de herziening van het proces van Irma Laplasse. Laplasse heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog verzetsleden verklikt die haar zoon hadden ontvoerd. Laplasse stierf op 30 mei 1945 voor het vuurpeloton. Door de niet aflatende actie van Karel Van Isacker kwam er in 1995 een herziening van het proces. Een maat voor niets. Irma Laplasse werd andermaal schuldig bevonden wegens verklikking en in 1995 veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf.
Malaise van de kerk Van Isacker is gekend om zijn analyse dat de malaise in de Rooms-katholieke Kerk van de tweede helft van de 20e eeuw voortkomt uit haar "bezetenheid" zich aan te passen aan de moderne wereld, zonder zich af te vragen waar die moderne wereld eigenlijk voor staat.
Doel 2020 Nadien kwam hij nog in het nieuws als één van de peters van het Actiecomité Doel 2020 dat strijdt voor het behoud van het polderdorp. (belga/adb) Bron:De Morgen en Wikipedia.
In Steenstrate, bij Ieper, wonen ongeveer 5.000 mensen de negende IJzerwake bij. Voorzitter Wim De Wit riep alle Vlaamse partijen op om in deze historische tijden één front te vormen. "Nog nooit kozen zo veel Vlamingen voor een radicale, Vlaams-nationale partij", verwees hij naar de verkiezingsoverwinning van Bart De Wever en diens N-VA. "Een onafhankelijke Vlaamse staat in Europa moet er komen. En nu op 29 augustus allen naar de IJzerbedevaart te Diksmuide.Een herdenking zou toch beter zijn,dat is mijn bescheiden mening. Wie zet de eerste stap ?
20-08-2010
Oproep tot steun.
08: BHV is géén symbooldossier! Steun Paula en Jan.
"Dilbeek waar Vlamingen thuis zijn", prijkt al jaren in grote letters op het dak van CC De Westrand in Dilbeek. Een hele mooie en vriendelijke boodschap om het Vlaams en Nederlandstalige karakter van Dilbeek te benadrukken, tenminste voor allen die ervoor open staan.
De afgelopen zeven maanden zijn er twee Vlaamse Dilbekenaren Paula en Jan Derooms die zich, op zijn zachts uitgedrukt, minder thuis voelen in deze gemeente. Reeds maanden zijn zij het slachtoffer van Franstalige agressie, dewelke zich uit in graffiti op de voorgevel van hun huis ( oa "sale flamand"), beschadigingen aan hun auto, het besmeuren van de voordeur met uitwerpselen of bespuiten met verf, het gooien van eieren tegen de voorgevel. Regelmatig wordt er in de late avond aangebeld, waarna Paula en Jan Belgische zelfklevers aantreffen. Uit protest weigeren Jan en Paula de alles zeggende slogan "sale flamand" te verwijderen. "Welke hemeltergende provocerende uitspraken of acties heeft dit jeugdige, bejaarde koppel dan op hun kerfstok?" durven slechte karakters zich wel af te vragen. "Waaraan hebben zij dergelijke ongewenste, intimiderende behandeling te danken?" Staan zij in Dilbeek bekend als wild in het rond slaande flaminganten die gewapend met de goedendag en gekleed in maliënkolder taalwetovertreders of sociaal onaangepaste Franstaligen te lijf gaan? Hoegenaamd niet! Hun enige wapenfeit is het ophangen van het spandoek "Splits BHV, Steun de burgemeesters". Dat is hun enige "misdaad". Paula en Jan nemen als trouwe VVB-leden hun Vlaams engagement ernstig op en zijn er als de kippen bij om elke campagne georganiseerd door de VVB mee vorm te geven. Dat hun leeuwenvlag het hele jaar door aan hun gevel prijkt, is daar onlosmakelijk mee verbonden.
Dat er een systematiek steekt achter de regelmatige raids, door Vlamingenhaat ingegeven, is overduidelijk. De BHV-sfeer heeft een groot aantal Franstaligen alerter en arroganter gemaakt. Het merendeel onder hen kunnen het nog steeds niet verkroppen dat in Vlaanderen wonen enige sociale vaardigheden en wetmatigheden met zich meebrengt, zoals het omgaan met de taal van de meerderheid in dit land en rekening houden met de taalwetgeving, dewelke tot op heden nog geen vodje papier is. "Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil." Tot zevenmaal toe deden Paula en Jan aangifte op het politiekantoor van Dilbeek. Tot op de dag van vandaag haalden hun klachten niets uit. De politie van Dilbeek heeft andere prioriteiten, heet het dan. Ondertussen krijgen de daders "carte blanche" om tot op de dag van vandaag hun Franstalige frustraties bot te vieren op de woning van Paula en Jan. Terecht trokken Jan en Paula, deels uit onmacht met hun verhaal naar de plaatselijke pers.
De Vlaamse Volksbeweging, neemt deze feiten zeer ernstig, vooral omdat de agressie tegenover Vlaams-nationalisten in Halle-Vilvoorde zienderogen toeneemt. De honderden electronische haatberichten, waaronder enkele doodsbedreigingen die Vlaamse burgemeesters zoals Willy Dewaele en Dirk Brankaer te verwerken kregen, zijn toonaangevend voor de opgeklopte sfeer onder de Franstalige Vlamingen in Vlaams-Brabant. De financiële en morele ondersteuning van leden die hun nek durven uitsteken is voor de VVB Vlaams-Brabant een extra zorg en prioriteit geworden.
Op zaterdag 2 oktober vanaf 20 uur organiseert de VVB Vlaams-Brabant een muzikale benefietavond met oa. Walter en Dirk Evenepoel, Stefan Timmermans en ander jong Vlaams talent. Dit vindt plaats in het "Kleinkunstencentrum t Smiske", gelegen aan het Gemeenteplein te Asse. Met een steunkaart van 5 euro steunt u de familie Derooms en beleeft u een gezellige avond met een ruim aanbod aan plaatselijke bieren. Deze steunkaarten zijn te verkrijgen via het VVB secretariaat en/of de plaatselijke VVB verantwoordelijken.
Tot zaterdag 2 oktober. Solidariteit mag geen ijdel woord zijn.
Bart De Valck (Voorzitter VVB Vlaams-Brabant) 0499/21.24.48.
Mijn mening is kijk uit en zorg voor een enkele dodenherdenking en laat alle twisten achterwege.
Zondag 29 Augustus.
BOODSCHAP en OPROEP 83ste IJzerbedevaart
Zondag 29 augustus 2010 83ste IJzerbedevaart
Wij zullen er zijn ...
Niets is blijvend, tenzij het onophoudelijk verandert. Als je iets wil bewaren voor de toekomst, kijk je best naar zijn oorsprong. Het IJzerbedevaartcomité heeft die twee wijsheden ter harte genomen ter gelegenheid van de 83ste IJzerbedevaart van zondag 29 augustus 2010. Voor die moedige beslissing krijgt het onze steun.
Het was al vele jaren duidelijk dat het zomertreffen aan de voet van de IJzertoren niet meer die massale opkomst kende van weleer (al worden over de massas van weleer ook cijfers genoemd die meer mythe dan werkelijkheid zijn). Die verminderde opkomst kent vele oorzaken, onder andere dat Vlaming zijn al lang geen strijdpunt meer is en dat veel van wat tijdens de IJzerbedevaarten van de vorige decennia werd gevraagd en geëist, politieke realiteit is geworden.
Wij zijn ervan overtuigd dat de betekenis van de IJzerbedevaart als jaarlijkse hoogdag van de democratische Vlaamse beweging niet voorbij is. Wij delen de overtuiging van het IJzerbedevaartcomité dat de Bedevaart naar de Graven aan de IJzer slechts een plechtigheid kan zijn van de Vlaamse gemeenschap in haar veelvormigheid, als wordt teruggekeerd naar de bron ervan: een serene dodenherdenking.
Deze herdenking van de Vlaamse gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog en bij uitbreiding van alle gesneuvelden aan het IJzerfront moet tegelijk aandacht hebben voor alle slachtoffers van oorlog en geweld. Hierbij moeten we uiteraard ook stilstaan bij het feit dat aan het IJzerfront de Vlaamse beweging een politieke vertolking heeft gekregen die niet alleen geschiedenis is maar ook geschiedenis maakte.
Wij vinden het daarom ook belangrijk en noodzakelijk dat de IJzerbedevaart de drievoudige IJzerboodschap van vrede, vrijheid en verdraagzaamheid blijft toetsen aan de actualiteit en daarbij met een evenwichtige boodschap naar de toekomst kijkt.
Geert Lambert, Willy De Waele, Willy Kuijpers, Wouter Van Bellingen, Jaak Vandemeulebroucke, Nelly Maes, Michel Doomst
Eneco-tour in Ardooie.
André Greipel klopt McEwen en co in Ardooie
donderdag 19 augustus 2010,
André Greipel (HTC Columbia) heeft de tweede rit in de Eneco Tour gewonnen. Hij haalde het in de pelotonsprint met sprekend gemak voor Robbie McEwen en Boasson Hagen. Tuft blijft leider.
18-08-2010
Eneco-tour te Ardooie.
Stationsstraat gedeeltelijk gesloten voor Eneco Tour -------------------------------------------------------
ARDOOIE - Morgen strijkt de Eneco Tour neer in Ardooie. Daarvoor wordt een aantal speciale verkeersmaatregelen genomen, maar in tegenstelling tot wat eerder vermeld was, is de Stationsstraat niet volledig afgesloten. De straat wordt tussen 7 en 19uur enkel afgesloten tussen de Cauwestraat en de Melkerijstraat. ----------------------------------------------------------------------------------------------------
16-08-2010
Gedicht dat telt.
Voor alle tsjeven en nva'ers dus voor velen van mijn vrienden een gedicht uit 1916 van René De clercq ----------------------------------- Sluit niet tegen uw geweten om de macht een slecht verbond die uit elke tuil kan eten is de echte hond
Die naast elke knie kan knielen heeft een slavenaard Slechts een volk van hoge zielen is der vrijheid gaven waar ----------------------------------------
13-08-2010
Geschiedenisboek.
Waalse republiek maar net voorkomen De Walen stonden klaar om zich af te scheuren van de rest van België en een eigen republiek te beginnen, 60 jaar geleden. Er was al een Waalse regering gevormd en mocht er een burgeroorlog uitbreken dan stonden twee Franse legerdivisies klaar om te helpen. De Walen wilden splitsen als koning Leopold II aan zou blijven. Hem werd verweten dat hij in 1940 niet met de regering mee was gevlucht naar Frankrijk, hij was getrouwd met zijn Vlaamse maîtresse, hij bracht geen hulde aan het verzet en hij wilde ook dat Vlaanderen zou worden voorgetrokken. En zo was er nog het een en ander, de Walen wilden hem niet meer. Toen Leopold inderdaad aftrad, keerde de rust terug. Dat blijkt uit een artikel (PDF-bestand) in Knack over het boek Mijn oom Kamiel. 25 euro. Meer info en via email bestellen
Ken U geschiedenis.En slot van de reeks.
Nr 10.
Jan Baptist Verlooy
Voor de laatste aflevering in onze reeks over prominente figuren uit de Vlaamse Beweging maken we een sprong van dik twee eeuwen. Jan Baptist Verlooy (1746-1797) wordt beschouwd als de vader van de Vlaamse Beweging. Met zijn Verhandeling op donacht de moederlyke tael in de Nederlanden publiceerde hij het eerste en meest invloedrijke manifest dat de achteruitstelling van het Nederlands ten voordele van het Frans aanklaagde en opriep tot zelfbewustzijn van de Nederlandstalige Zuid-Nederlanders.
Jan Baptist Verlooy stamde uit een vooraanstaande familie uit Houtvenne, vandaag een deelgemeente van Hulshout. In 1766 trekt Verlooy naar Leuven om er rechten te studeren. In 1774 vestigt hij zich in Brussel en legt er een jaar later de eed af als advocaat bij de Raad van Brabant. Hij publiceert er in 1781 de Codex Brabanticus, een juridisch handboek over de in het Hertogdom Brabant geldende wetten. Uit dit werk blijkt zijn democratische en rationalistische ingesteldheid alsook zijn gehechtheid aan Brabant.
In 1785 schrijft hij een brief aan keizer Jozef II te Wenen om de achteruitstelling van het Nederlands aan te klagen. Twee jaar later verschijnt over dit onderwerp zijn meest invloedrijke werk, Verhandelingop donacht der moederlyke tael in de Nederlanden.
In het manifest klaagt hij de overheersing van de Franse taal in de (Zuidelijke) Nederlanden aan en pleit hij voor de erkenning van het Nederlands als volwaardige taal. Verlooy beschouwde het Nederlands immers als de taal van de burgerlijke vrijheid in tegenstelling tot de verfransende elite van het Ancien Régime. Hij pleitte onder meer voor een algemene spelling en onderwijs in het Nederlands. Enkel zo kon het Nederlands opnieuw een wetenschapstaal worden. Ook moesten er opnieuw toneelvoorstellingen in het Nederlands gegeven worden om het Nederlands als cultuurtaal te promoten. Verlooy publiceerde de verhandeling anoniem te Maastricht omdat hij onder streng toezicht stond van de Oostenrijkse bewindvoerders.
Het manifest wordt beschouwd als het eerste theoretische geschrift dat de noodzaak van een Vlaamse Beweging aantoonde en de opwaardering van het Nederlands tot op de hoogte van andere cultuurtalen, vooral het Frans, als doelstelling had.
"Nooit is onze tael eenig aendagt verleent van 't hooggezag. Nog hoogschool van Loven nog onze Brusselsche Academi' hebben haer ooit meer gedaen, als niet verworpen, onze schyfwys' is nog niet gevestigt [...]. Laet ons gezamentlyke Nederlanders, schoon wy van staet geschyden zyn, ons ten minsten in de Nederlandsche konsten aenzien als gevaderlanders en gebroeders. [...] Begin-maer, doe-maer iet, hoe wynig het ook zy, doe-maer zien dat Gy verlangt, ook onze tael geëert te zien: en zy zal 't wezen."
Hij kwam vanaf einde 1787-begin 1788 regelmatig in contact met zijn confrater Jan Frans Vonck. Er is weinig twijfel aan dat zij in het Nederlands vergaderden. In het voorjaar van 1789 richtte hij het geheim genootschap "Pro aris et focis" (vrij vertaald "voor outer en heerd") op, waarin een opstand tegen de keizer werd voorbereid. In het najaar van 1789 werd hij lid van het "Comité van Brussel" van de democraten. Pro Aris et Focis verspreidde een vlugschrift van Verlooy, dat door Vonck ook in het Frans werd vertaald. De Brusselse balie heeft overigens over het algemeen een grote rol gespeeld in de Brabantse omwenteling van 1789.
Tijdens de Brabantse omwenteling sluit hij zich aan bij de Vonckisten, maar moet een tijdlang naar Frankrijk uitwijken. Na de Restauratie keerde hij terug naar Brussel. Bij de Franse bezetting stapt Verlooy in de collaboratie, wat gezien zijn belangstelling voor de verlichte ideeën uit Frankrijk niet zo verwonderlijk is. In 1795 wordt hij burgemeester van Brussel, maar blijft niet lang in functie. Hij doorziet de ware aard van het nieuwe regime en trekt zich terug uit het politieke leven, bovendien heeft hij gezondheidsproblemen.
Jan Baptist Verlooy was een pleitbezorger van de Nederlandse taal en wordt daarom als grondlegger van de Vlaamse Beweging gezien. Toch beschouwde hij niet Vlaanderen, maar Brabant en bij uitbreiding de hele Nederlanden als zijn Vaderland.
De reeks prominente figuren uit de geschiedenis van de Vlaamse Beweging kwam tot stand met de gewaardeerde steun van Wikipedia, de Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging, het jubileumboek 30 jaar Volksunie en het geheugen van de stafmedewerker van Jong N-VA.
14.30 uur - gratis ballonnen met een persoonlijke vredes- of liefdeswens op de Grote Markt!
15.30 uur - verzamelen op de Grote Markt van Diksmuide
16.00 uur - vertrek op de Grote Markt in een vredesoptocht
16.30 uur - aankomst aan de IJzertoren (Pax-poort) & zanghappening
Wie?
Verliefde tieners, verliefde kleuters, geheime liefdes, verliefde trouwers, verliefde opas en omas, verliefde heteros en verliefde holebis, iedereen die verliefd wil worden, iedereen die over liefde wil zingen, Met medewerking van de Koninklijke muziekkapel van de Marine o.l.v. kapelmeester Oppermeesterchef Bjorn Verschoore, een regionaal gemengd koor o.l.v. majoor Bruno Sprengers, Stad Diksmuide, IJzertoren, de 4-daagse van de IJzer en in een regie van René Verreth.
Meer info: toerisme Diksmuide, Grote Markt 28, 8600 Diksmuide, tel.: 051/519146, toerisme@stad.diksmuide.be
12-08-2010
Ken U geschiedenis.
Nr 9.
Hendrik Conscience
Vandaag zetten we Hendrik Conscience in de kijker, de man die zijn volk leerde lezen. Iedereen kent zijn beroemdste werk De Leeuw van Vlaanderen, hoewel slechts weinigen het boek vandaag nog gelezen krijgen.
Hendrik werd in 1812 in Antwerpen geboren als Henri Conscience. Zijn vader was een uitgeweken Fransman die voor de marine van Napoleon werkte. Zijn moeder was de Vlaamse Cornelia Balieu. Van zijn moeder leerde hij allerlei Antwerpse volksverhalen die hij nadien met veel geestdrift aan zijn eigen vrienden kon navertellen. Zijn scholing was magertjes, maar door zelfstudie bracht hij het zover dat hij hulponderwijzer kon worden.
Bij het uitbreken van de Belgische Revolutie liet hij zich overhalen om de wapens op te nemen. Uiteindelijk bleef hij tot 1836 in het leger. Wanneer hij terugkwam in Antwerpen werd hij lid van de rederijkerskamer De Olijftak en ging hij zich toeleggen op het schrijven van volksverhalen. Omdat hij geen werk had bezorgde zijn vriend, kunstschilder Gustaaf Wappers, hem een baantje als vertaler bij het provinciebestuur. Conscience moet zich daar blijkbaar te veel van zijn Vlaamse kant hebben laten zien, zodat hij er ontslagen werd en aan de bak moest komen als tuinman. Wappers zou Conscience later nog vaak aan een baan helpen, en al even vaak ondervond de schrijver tegenkantingen omwille van zijn Vlaamsgezindheid.
Hendrik Conscience begon zijn schrijverscarrière met Franse gedichten, maar schakelde al gauw over op een Vlaams oeuvre. Zijn eerste werken, Int wonderjaer1566 en Phantasy kenden weinig succes. Dankzij een subsidie van Leopold I kon hij verder werken als schrijver. Voor zijn bekendste werk, De Leeuw van Vlaanderen, kreeg Conscience waarschijnlijk inspiratie door het schilderij De Groeningeslag van Nicaise De Keyser (van de De Keyserlei) in het Antwerpse Vleeshuis. Hij gebruikte de achtergrond van de Vlaamse opstand om een liefdesverhaal te schrijven over Machteld, dochter van Robrecht van Bethune, en ridder Adolf van Nieuwlant. De roman staat echter vol met historische fouten die Conscience later in zijn Geschiedenis van België heeft trachten recht te zetten.
De Leeuw van Vlaanderen werd niettemin een enorm succes en het werd de inspiratie voor de Vlaamse Beweging in de 19de en 20ste eeuw. Dankzij het succes van De Leeuw werd 11 juli de feestdag bij uitstek van de Vlamingen en werd de Vlaamse leeuw het symbool van de Vlaamse gemeenschap. In 1842 huwde Hendrik Conscience met Maria Peinen. Het paar kreeg vier kinderen waarvan slechts dochter Marie overleefde. Het gezin ging in Schilde wonen waar Hendrik graag wandelingen placht te maken. Op één van wandelingen kwam hij bij een hoeve in Zoersel waar hij de inspiratie vond voor de roman De Loteling.
De reputatie van Conscience werd intussen almaar groter, en in 1857 werd hij benoemd tot arrondissementscommissaris in Kortrijk. Dat bleef hij tot hij elf jaar later werd aangesteld als bewaarder van de Koninklijke Musea voor Schilder- en Beeldhouwkunst te Brussel.
Hendrik Conscience stierfop 10 september 1883, nog geen maand nadat zijn standbeeld in Antwerpen was onthuld. Hij kreeg een praalgraf op het Kielkerkhof. Na de sluiting van dat kerkhof werden zijn stoffelijke resten en het grafmonument verplaatst naar het Schoonselhof.
11-08-2010
Eneco tour in Ardooie.
Eneco Tour 2010
Op donderdag 19 augustus vindt de derde doortocht op Ardooies grondgebied plaats van de internationale etappewielerwedstrijd, de Eneco Tour.
De rit verloopt van Rucphen (Nederland) naar Ardooie (210 km). Tussen 16u04 en 16u31 passeren de renners de aankomstlijn in de Stationsstraat, waarna nog een lokale ronde afgelegd wordt en ze tussen 16u25 en 16u54 verwacht worden aan de finish.
Gelieve er rekening mee te houden dat er een parkeerverbod zal zijn langs heel het parcours en langs enkele omliggende straten.
Frans Van Cauwelaert was het boegbeeld van de Vlaamse vleugel van de Katholieke partij voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. Hij volgde school in het kleinsemarie in Hoogstraten waar het verboden was Nederlands te spreken. In 1899 ging hij thomistische wijsbegeerte en later rechten studeren in Leuven. Als student was hij actief in het Algemeen Katholiek Vlaams Studentenverbond, een flamingantische groep die streefde naar hoger onderwijs in de eigen taal. Tevens was hij lid van de redactie van Ons Leven, het blad van KVHV-Leuven.
In 1910 werd hij verkozen in de Kamer waar hij meteen leider werd van de flamingantische groep van de Katholieke Partij. Samen met Louis Franck en Camille Huysmans voert hij vanaf 1911 campagne voor de vernederlandsing van de Gentse Rijksuniversiteit. Van Cauwelaert is er echter niet over te spreken dat in 1916 de universiteit dankzij de samenwerking met de Duitse bezetter even vernederlandst wordt.
Vlak voor het uitbarsten van de Groote Oorlog richtte Van Cauwelaert samen met Alfons Van de Perre en Arnold Henrix in Antwerpen het dagblad De Standaard op. Het eerste nummer ervan verschijnt omwille van de oorlog pas op 3 december 1918.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog vertrok Frans Van Cauwelaert naar Nederland om er de leider te worden van de gevluchte flaminganten. Met Julius Hoste jr. richtte hij er het weekblad Vrij België op dat inging tegen de Duitse propaganda. Zijn Vlaamsch-Belgisch Verbond pleitte voor Vlaamse eentaligheid in onderwijs, justitie en bestuur en voor gescheiden Vlaamse en Waalse legereenheden.
Na de oorlog legt Van Cauwelaert zich in het parlement toe op de creatie van de taalwetten. De krachtsverhoudingen binnen de Katholieke Partij waren danig gewijzigd en de flamingantische groep van Van Cauwelaert vormde nu een meerderheid. Hij realiseerde de taalwet van 31 juli 1921 die de overheidsadministraties van het Vlaamse land vernederlandste, hij werd burgemeester van Antwerpen, hij realiseerde de taalwet op het leger in 1928, de taalwet van 1930 op de universiteit van Gent, de taalwet van 1932 op het lager en middelbaar onderwijs. De voorzien taalwetten in verband met het leger en justitie werden echter door koning Albert afgeblokt.
Toch verloor Van Cauwelaert veel krediet binnen de Vlaamse beweging. Hij was een tegenstander van het federalisme en zag de Vlaamse ontvoogding vooral als een cultureel gegeven. Hij werd daarom ook als minimalist omschreven, in tegenstelling tot de maximalisten die wel naar politieke autonomie voor Vlaanderen streefden.
Van Cauwelaert vestigde zich na de oorlog in Antwerpen waar hij met zijn jongere broer August (dichter en later rechter) een advocatenpraktijk startte. Van 1921 tot 1934 was hij er burgemeester. Hij zorgde onder meer voor een forse havenuitbreiding in noordelijke richting. De Van Cauwelaertsluis werd naar hem vernoemd.
In de jaren 1934-1935 was hij minister in de regeringen-de Brocqueville en Theunis, maar hij moest wegens een financieel schandaal ontslag nemen. Zijn geloofwaardigheid en zijn morele autoriteit werden hierdoor zwaar beschadigd. In 1939 werd hij niettemin voorzitter van de Kamer, een functie die hij behield tot 1954.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef Van Cauwelaert te New York. Na de oorlog trachtte hij de repressie te beperken. Hij was erbij toen Leopold III besloot af te treden. Frans Van Cauwelaert bleef tot aan zijn dood in 1961 Kamerllid.
In 1938 was hij een van de architecten van de Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Kunsten van België. Tot vandaag wordt jaarlijks de prestigieuze Wetenschapsprijs Frans Van Cauwelaert uitgereikt.
Frans Van Cauwelaert is de grootoom van Knack-directeur Rik Van Cauwelaert.
10-08-2010
Ken u geschiedenis.
Nr 7.
Hendrik Elias
Onze Vlaams-nationalist van de dag is iemand die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar verbrand heeft in de figuurlijke zin dan toch. Historicus Hendrik Elias was na de dood van Staf De Clercq leider van het VNV, de partij die voor de totale collaboratie had gekozen.
Hendrik Elias werd geboren in 1902 in Machelen. Hij studeerde Geschiedenis aan de K.U.Leuven en behaalde er een doctoraat in de Rechten in 1929. Noodgedwongen moest hij zijn academische ambities opbergen toen er onder de kanunniken van de universiteit protest rees tegen een mogelijke benoeming van de té Vlaamsgezinde Elias. Hij besluit de politiek in te gaan en in 1932 raakt hij verkozen voor het VNV in de kiesomschrijving Gent-Eeklo.
Binnen het VNV zal Elias altijd een beetje op twee benen hinken. Hij veroordeelt het "fascistisch nationalisme" en pleit voor federalisme. Niettemin wordt hij in 1933 lid van de VNV-Hoofdraad, in de hoop de partij te kunnen matigen. Begin 1935 wordt het door hem uitgewerkte partijprogramma verworpen. Elias dreigt met ontslag maar bindt in. Zo zal Elias nog enkele keren dreigen op te stappen, om dan weer terug te keren.
Vlak na de Duitse inval schaart Elias zich samen met de andere VNV-parlementsleden achter de leuze "geen tweede activisme". Desondanks belooft VNV-leider De Clercq op 3 juni 1940 de volledige medewerking van het VNV aan de Militärverwaltung. Naar buiten toe aanvaardt Hendrik Elias dan plots wel de collaboratie, onder meer in de hoop erkenning te krijgen voor het Vlaamse volk. Hij wordt door de bezetter benoemd als burgemeester-commissaris van Gent.
Nadat Staf De Clercq in 1942 overlijdt ten gevolge van kanker volgt Elias hem op aan het hoofd van het VNV. Hij besefte al gauw dat er van de Duitse beloftes inzake de erkenning van Vlaanderen niet veel in huis zou komen. Bovendien begon de DeVlag steeds meer het VNV te overvleugelen als organisatie van Vlaams-Duitse samenwerking. Henrik Elias durfde evenwel niet te breken met de collaboratie, ondermeer omdat hij vreesde dat het VNV dan volledig zou worden overgenomen door de DeVlag. Elias kwam na een ontmoeting met Himmler tot het inzicht dat zijn politiek tot mislukken was gedoemd. Toch bleef hij tot na de val van het 3de rijk voorzitter van het VNV.
Bij de bevrijding vluchtte Elias naar Duitsland waar hij al snel door de Fransen zou worden gevangen genomen. Hij werd ter dood veroordeeld wegens collaboratie, maar zijn straf werd omgezet in levenslang. In 1959 wordt hij om gezondheidsredenen vrijgelaten. Tijdens en na zijn gevangenschap stort Elias zich terug op zijn oude liefde, de geschiedenis. Hij schreef o.a. De Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte, een werk in 4 delen over het Vlaamse denken van 1780 tot 1914, waarvoor hij de Prijs van de Vlaamse Provincies en de Frans Van Cauwelaertprijs kreeg. Hendrik Elias overleed in 1973.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek