Een vliegtuig zo groot als een Boeing 737-600 dat loodrecht kan starten en landen met behulp van tilt-rotors. Dat is het idee van de Amerikaanse firma Karem Aircraft voor de zogeheten TR53 AeroTrain. Het voorgestelde vliegtuig, dat geheel in composietmaterialen is gedacht, moet 110-120 stoelen gaan tellen. Twee rotors zijn ingebouwd in de vleugel.
De AeroTrain
Die staan net als bij de militaire Bell Boeing V22 bij de start en landing in een horizontale positie en werken dan net zoals de rotor van een helikopter. Voor de kruisvlucht worden deze naar voren gedraaid zodat ze fungeren als propellers. Omdat maar 1 tot 1,5 procent van de vluchtduur gevlogen wordt als een helikopter, hoeft het verschil in brandstofverbruik vergeleken met gewone turboprop vleugelvliegtuigen niet groot te zijn, aldus Karem Aircraft. Karem is onder meer betrokken bij het Joint Heavy Lift (JHL) project van de USAF voor een nieuw tilt-rotor transportvliegtuig en ontwierp de onbemande General Atomics Predator en de Boeing A160 onbemande helikopter.
De AeroTrain
De TR 53 zou een snelheid bereiken van 660km/h wat 20% minder is dan een een vliegtuig van de klasse Boeing 767. Maar volgens Karem zou dit verlies worden goedgemaakt door de tijdswinst aan de grond en dit zeker bij korte afstandsvluchten. Het vliegtuig zou worden ingezet voor vluchten van 320 tot 1600km. Karem hoopt het toestel in productie te krijgen voor 2018.
schaalmodel van de TR53 AeroTrain (schaal 71%)
Bron :De Vliegtuig Homepage Karem Aircraft Inc. Michael Belfiore