Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
08-02-2007
't Manneke
In Diksmuide, op de Grote Markt, bevindt zich het "Manneke uit de Mane". Vandaar naar rechts, door de Kiekenstraat, kom je aan de Vismarkt en daar rechts kom je aan het BEGIJNHOF, dat mededingt in Monumentenstrijd!
Diksmuide, hartje West-Vlaanderen, spoorlijn 73 tussen Brussel-Gent en De Panne, busverbindingen uit Ieper, Roeselare, Oostende, Nieuwpoort,... Géén reden om deze stad niet te bezoeken... Vanaf vandaag een beetje reklame voor de monumentenstrijd, want het begijnhof alhier is laureaat om een subsidie te ontvangen, waardoor dit begijnhof kan gerennoveerd worden. Eén voorwaarde : door jullie verkozen worden! Ga dus eens naar www.monumentenstrijd.be lees eens over dat begijnhof en kies op nummer 13! zie ook www.begijnhofdiksmuide.be maar dat zag je reeds op de foto, hé?
Zoals elk jaar is de trein sedert gisteren iets duurder geworden... Het betreft de "railpas" voor 10 ritten in België, die nu 69 euro kost in tweede klas en 104 euro in eerste klas. Het betreft ook de gewone tickets (plus 3,3%) en de tickets voor "lange afstand", vermits het maximumbedrag van een ticket nu berekend wordt op 150 kilometer, waar het voorheen op 110 kilometer was berekend. Concreet betekent dat je vroeger voor een weekendbiljet maximaal 13.20 euro (heen en terug) betaalde, terwijl dat nu 18 euro wordt!!! Het goede nieuws is dat de prijs onverander blijft voor de seniorenbiljetten (4 euro), voor de go-pass voor jongeren (45 euro) en voor de key-card (korte afstanden : 15 euro). Nog beter nieuws voor de studenten : de campuskaart en de schooltreinkaarten worden goedkoper, want de student betaalt nu nog 20% van de werkelijke kostprijs van deze abonnementen!
(Belga) Ergert u zich op de trein ook wel eens aan die soms vreselijke beltonen op de gsm's van uw reisgenoten? De Italiaanse spoorwegen voelen met u mee. Daar experimenteren ze binnenkort met gsm-vrije wagons. "Carrozza del silenzio", worden ze genoemd, wagons der stilte. Het is er ook verboden al te luidruchtige gesprekken te voeren, zo schrijft de Corriere della Sera woensdag. De Italiaanse spoorwegen hadden via luidsprekers de reizigers al dikwijls verzocht de beltoon van hun gsm iets stiller te zetten en de decibels tijdens conversaties te verminderen. Tevergeefs bij de vurige Italianen, die ook nog eens gelden als enthousiaste gebruikers van de mobiele telefoon. Moraal van het verhaal : géén GSM in de trein, desnoods héél bescheiden antwoorden! Maar ook géén GSM terwijl je afrekent aan het loket, in de winkel,... Wie is het met me (on)eens??? Laat het me eens weten!
Ik kan het niet laten om volgende foto van Lichtervelde nog even te plaatsen : stationsplein aldaar, maar 100 jaar geleden! Mag ik vragen om deze foto (net als al mijn foto's) niet af te nemen zonder toestemming van mij!!!!!
Nog eventjes het wereldkampioenschap veldrijden! Er werd een "voorlopig" station aangelegd net naast het veld, waar alles gebeurde. Zoals je ziet : een héél voorlopig station! Maar ik mag niet denken aan de poetsers, die de treinen vorige avond/nacht hebben moeten proper maken!!! Wat een modder!!!
De wedstrijden veldrijden zijn gestreden in WK hooglede-Gits. Adams was de (Belgische) gouden medallie bij de juniores. Bij de beloften werd het Boom (Nederland). Kers op de taart was Erwin Vervecken bij de "grote jongens". Intussen passeerden we naar het kampioenschap met de trein in Lichtervelde... Hier een foto van 60 jaar geleden : Lichtervelde, de sporen!
Nog één dag tot het WK veldrijden in Hooglede-Gits. De spoorwegen hebben speciaal voor 27 en 28 januari een station/perron opgericht ter hoogte van het kampioenschap (WK Hooglede-Gits). Wie vanuit het Noorden van West-Vlaanderen spoort naar dat WK, weet dat ze, eenmaal in station Lichtervelde, er bijna zijn! De foto hierbij dateert wel van 100 jaar geleden!
Niet te vergeten : Op 27 en 28 januari komen duizenden wielerliefhebbers samen te Hooglede-Gits voor het wereldkampioenschap veldrijden! Kom met een B-Dagtrip, dan reis je heel voordelig en kan je van de trein meteen het parcours opstappen. De NMBS laat immers speciaal voor die gelegenheid een tijdelijk perron aanleggen dat net naast het parcours ligt. De treinen die tussen Oostende en Kortrijk rijden zullen gedurende het weekeinde van het WK halt houden te Hooglede-Gits. Zodra je van de trein afstapt, sta je meteen in het midden van alle actie. Het wordt een feest om grote favorieten als Sven Nys, Bart Wellens, Erwin Vervecken, de Vanthournhout en Vantornouts te zien wedijveren op het vrij verraderlijke parcours. Met een B-Dagtrip heb je ook meteen toegang en hoef je niet nog eens langs de kassas aan te schuiven!
Omdat je niet zou denken, dat ik een affiches "leen" uit het nieuwe boek "Affiches op het spoor", hier nog even een oude affiche over het spoor in Finland. Het boek, dat ik aanhaalde, is in de handel te koop tegen de prijs van 35,95 euro, telt 160 bladzijden en 200 kleurenillustraties. Een must voor de liefhebber... Affiches op het spoor vertelt de geschiedenis van de spoorwegaffiches in België vanaf de voorgeschiedenis van de spoorwegen in 1833 tot aan hun 150ste verjaardag in 1985. Zowel het bedrijfseconomisch aspect, het prenttechnisch product en de affiche als kunstwerk komen aan bod. Dit alles wordt verweven met de geschiedenis van de Belgische spoorwegen. Affiches op het spoor richt zich tot de spoorwegfanaat, de bewonderaar van beeld en grafiek, maar eveneens tot de lezer die aan de hand van de kleurrijke prenten wil wegdromen en in gedachten de nostalgische trein wil nemen naar een gezellige vakantiebestemming. Dit boek is rijk geïllustreerd met affiches van bekende kunstenaars en grafici waaronder Henri Evenepoel, Paul Funken, Armand Massonet, André Pasture, Théo Van Rysselberghe en vele anderen.
Gisteren van de Belgische Spoorwegen volgend persbericht ontvangen :
De Panne weer bij de tijd.
Op de voorgevel van het stationsgebouw van De Panne prijkt opnieuw een klok. In de jaren zeventig van vorige eeuw werd het uurwerk weggehaald en bleef er een houten plaat achter. Die moest dringend worden vervangen.
NMBS-Holding schenkt veel aandacht aan haar historisch patrimonium en tracht haar stationsgebouwen zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke staat te herstellen. De installatie van het uurwerk kostte 3.000 euro. Het werd vervaardigd op basis van archieffoto's en is voorzien van LED-verlichting. Dankzij een telegestuurd signaal zal het steeds de juiste tijd aangeven.
De spoorlijn Lichtervelde-Adinkerke - Duinkerke werd in 1870 geopend. Dankzij deze treinverbinding kreeg het toerisme in De Panne een stevige impuls. In 1894 werd er zelfs een pendel per koets georganiseerd tussen het station en een hotel in de badstad. Adinkerke (De Panne) kreeg een prachtig stationsgebouw in Normandische bouwstijl. In 1996 werd het stationsgebouw gerenoveerd. -------- Op 5 december 2006 had ik op dit blog volgend bericht geplaatst : Verleden jaar, in september, heb ik dit blog opgestart, naar aanleiding van "open monumentendag" : In voorbereiding van een rondleiding in station Adinkerke stelde ik hier toen enkele vragen over technische termen, die ik in mijn teksten vond, en graag aan de bezoekers wou uitleggen... Toen heb ik het (on)mogelijke gedaan om het uurwerk, dat verborgen zit in de nok van station Adinkerke, terug vrij te maken, en zichtbaar uit te stallen bovenaan het station. Door toedoen van nog een collega is het eindelijk zo ver : de werken om het uurwerk te herstellen én zichtbaar te maken zijn eindelijk gestart! Eindelijk! Weer een (gedeeltelijke) realisatie van "Trekhaak73".
We wilden naar zee gaan zwemmen, maar ze hadden er plaatjes gezet dat we niet mochten zwemmen! 't Zou nochtans prettig geweest zijn, met dit weer! Graptje, hé, de storm was er, maar wij wilden helemaal niet zwemmen!!
Even station Jabbeke in West-Vlaanderen nabij Brugge, (bestaat niet meer), maar kan nog steeds heropend worden op de lijn 66 tussen Brugge en Kortrijk. Toeval of niet, maar één lid van onze Werkgroep woont in de omgeving van Jabbeke, en hij komt morgen bij onze Gouverneur. Hij zal de moeilijke communicatie tussen de NMBS in De Panne en de Franse busmaatschappij Dunkerque-bus aankaarten! Daar komt wel een vervolg op!!!
Tussen Diksmuide en Veurne stopte de trein destijds ook in Avekapelle. Hierbij het station aan het begin van de eerste wereldoorlog! De trein kon, in de loop van deze oorlog, de frontlijn bevoorraden vanuit Frankrijk (Duinkerke) naar Adinkerke, naar Veurne en nog 5 kilometer verder tot Avekapelle! De sporen, verder richting Yzer (en front) waren er niet meer! Als je heden treint van Gent naar Adinkerke, kom je, tussen Diksmuide en Veurne, voorbij een molen. Als je die molen voorbij rijdt, ben je aan het (voormalige) station van Avekapelle!
Naar aanleiding van een boek, dat verschenen is met niets anders dan spoorwegaffiches uit België, heel even dit prachtjuweeltje... Reklame voor de Wereldtentoonstelling in Antwerpen in..... 1894!
Hierbij een foto van station Veurne, langs de perronkant! Op dat moment was dit Neo-Gotisch station 9 jaar oud. Het moest nog twee wereldoorlogen doorstaan, en zou, wonder boven wonder, weinig schade oplopen.
De KEYKAART, de kaart voor de korte ritten met de trein, is een goedkope 8 rittenkaart voor de prijs van 15 euro. Deze kaart is een jaar geldig, is niet op naam (je kan ze dus doorgeven of doorverkopen of met meerdere reizigers gebuiken). Voorwaarde is dat je één lijntje per persoon, per trajekt invult alvorens op de trein te stappen. Er is geen tijdslimiet op deze kaart, tussen stations die in een straal liggen van 15 kilometer. Bijvoorbeeld kan je met een "keykaart" reizen van Veurne naar Koksijde (3km), De Panne (6km) of (naar de andere richting) tot Diksmuide (15 km). Ik gebruik deze stations als voorbeeld, omdat ik die het best ken, en jullie geen verkeerde informatie wil bezorgen. Er bestaat trouwens een brochure met alle Belgische stations en tot waar je kan reizen met de Keykaart. Gratis te kopen in jou nabijgelegen station. Goede reis vanwege joskevermeulen...
Nee, géén trein vandaag, maar een sfeerbeeld van de winkel van Lafayette in Paris! Natuurlijk ben ik met de trein naar Parijs gegaan. Dat kan dus met de Thalys vanuit België en met de TGV in binnenlands verkeer van Frankrijk! Voor mij was het de TGV tussen Dunkerque en Paris-Nord.
Als je mijn tekst, van 24 december hebt gelezen, nog héél even dit erbij : Sam de Vriendt, de kunstschilder, die door het stadsbestuur van Diksmuide was gevraagd om een schilderij over "de grote oorlog" te schilderen, meldde achteraf, dat het stadsbestuur eigenlijk niet opgetogen was met het resultaat van hun opdracht : Diksmuide had een oorlogstafereel verwacht en géén vredestafereel! De heren, die naar het schilderij gingen kijken vonden dat de Duitse soldaat "véél te vriendelijk" leek! Hij liet hen verstaan, dat hij een "kerst"-schilderij had gemaakt, en dat hij onder geen enkel beding het schilderij zou veranderen : "hat was te nemen of te laten". Het schilderij kwam in het Diksmuids' museum terecht, en het kreeg heel wat bijval, zowel bij Belgische als Engelse en Duitse bezoekers. Uiteindelijk vonden de Diksmuidse politici toch dat ze er goed aan hadden gedaan om de schilder niet te beïnvloeden!!!
Het station van Paris Nord is voor vele landgenoten het begin van een citytrip in Parijs. Vanuit de Westhoek van Vlaanderen kan je via Lille Flandres rechtstreeks per thalys naar de hoofdstad van Frankrijk, maar je kan ook uit Duinkerke (Dunkerque) en/of Hazebrouck de rechtstreekse TGV halen naar Parijs! Hierbij het station Paris Nord, één van de zes Parijse hoofdstations! Ikzelf nam vorige vrijdag de TGV uit Hazebrouck om 7u40 en was om 20u30 terug. Parijs lag er in de zon bij en.... treinen op tijd, metro tegen 8u50 voor een dagticket : het is een prachtige dag geworden!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??