Deze week staat Sinterklaas en zijn Pieten nog steeds centraal.
maandag: - we vieren Jelle zijn verjaardag, hij wordt 5 jaar! Groot feest in de klas - de 1ste adventszondag (3/12) is gestart. We maken met heel de klas 1 adventskrans met spar, hulst. Op deze manier tellen we af naar het feest , de geboorte van Jezus = Kerstmis - het adventsritueel wordt voorgesteld in de klas door een sterrenhemel. Onze rakkers proberen zelf naar de betekenis te zoeken. Waarom grote sterren, waarom kleine sterren en wanneer? - de symboliek van de adventskrans wordt aangebracht. (rond, rood, groen, 4 kaarsen)
dinsdag: - hoog bezoek in onze klas: de Sint komt langs. Brengt hij zijn Pieten mee - we maken de klas mooi voor zijn komst - we genieten ten volle van het bezoek, zingen, vertellen, stellen vraagjes - we spelen met het gekregen speelgoed van de Sint
- we nemen onze gemaakte brief voor de Sint mee naar huis en stoppen hem 's avonds in ons schoentje
woensdag: - de Sint heeft nog een super superverrassing voor ons op zijn verjaardag! we houden het nog even geheim
donderdag: - we vertellen aan elkaar in de vertelronde wat de Sint bij ons thuis bracht - we maken speculaasdeeg in klas - we bekijken de ingrediënten, benoemen ze en gaan om met hoeveelheden en wegen: kunnen samenwerken staat hier centraal
vrijdag: - turnen in de sportzaal - het speculaasdeeg genoeg gekoeld? Dan rollen we het uit met de deegrol en maken er mbv uitsteekvormpjes mooie speculaaskoekjes van.
! verrassing van de Sint op woensdag!!
! graag tegen donderdag schort meebrengen en wie thuis een deegrol heeft, mag deze ook meebrengen!
Deze week staan sinterklaas en zijn zwarte pieten centraal!!
maandag: - de juffen spelen toneeltje voor de kleuters: 'de pieten zijn het moe' - de zwarte pieten leren ons een leuk bewegingsliedje: zwarte pietengym - we bekijken de sint van dichterbij: zijn kledij (oefenen van de getalbeelden tot 6)
dinsdag: - prentjes rond sint en piet worden benoemd en in de juiste woorddeeltjes geklapt - we gaan zwemmen!! zwemzak!!! - leuk verhaaltje wordt verteld uit het grote sinterklaasboek - we maken ons verlanglijstje (werken met wiskundige begrippen of onze brief (werken met beeldtaal - letters) kleuters kiezen zelf hun werkwijze
woensdag: - turnen met meester Wannes - beeldend werken rond zwarte piet. Accent ligt op fijne motoriek.
donderdag: - klasdoorbrekend werken rond ons maandthema: luizen. - juffen spelen toneeltje: 'iemand heeft luizen' - verhaal: Sint heeft luizen wordt verteld (kls kiezen bij welke juf ze het gaan beluisteren) - beeldend werk groepswerk Sint heeft luizen
vrijdag: - turnen sportzaal - juf Yentl komt beeldend met ons werken rond Sinterklaas - we werken ons werk rond de pieten verder af!
Het wordt een echte sint en pietenweek. En dit allemaal ter voorbereiding van wanneer hij naar onze klas komt. We tellen af!
maandag: - juf Yentl komt langs. Zij werkt ook binnen het thema grootouders
dinsdag: - we bekijken de ingrediënten en het materiaal dat we nodig hebben voor ons geschenk voor ons oma en opa! - we bereiden ons 'geschenk': groot geheim - juf vertelt een 1ste deel van een verhaal: opa petson
woensdag: - turnen met meester Wannes - verbaliseren van de meegebrachte stamboom aan elkaar - juf laat 1 kls het 1ste deel van het verhaal 'opa petson' herhalend vertellen met boek + brengt het 2de deel aan
donderdag: - we verpakken alles voor ons oma en op - we oefenen onze brief een laatste keer - we versieren ons geschenkpapier hoe wij het willen en zien - tegen 14.45u gaan we naar de centrumschool. Daar werken we klasdoorbrekend met de andere rakkers van onze school + het 1ste leerjaar. We worden verdeeld over juf Lot, juf Veerle, Juf Christelle en meester Kristof en mezelf. Elk groepje krijgt verhaaltje te horen. Daarna vertellen onze rakkers aan elkaar welk verhaal ze hoorden. (VOORLEESWEEK) kleuters afhalen centrumschool (gang) 15.30u
vrijdag: vrijaf kleuters: pedagogische studiedag
* HEB JIJ DEEGROL THUIS? BRENG HEM DAN MEE OP DINSDAG 21 NOV
maandag: - werken we eerst nog af wat niet klaar was rond 'gezonde voeding'. - accent ligt of de tafel dekken en de tafelmanieren - beeldend werk: vormgevend knippen en kleven
dinsdag: - zwemmen - rijmen met rijmprenten - eventueel laatste afwerking van het beeldend werk: tafel dekken
woensdag: - gesprek rond stamboom: inzicht verwerven in relaties tussen mensen - turnen met meester Wannes - aanbreng brief voor oma en opa. Omgaan met woorden en beelden, passend in de context: ontluikende geletterdheid
donderdag: - 10.00u toneelvoorstelling Schaduwduikers in Westrand. Deze voorstelling omvat alles zonder woorden, met veel beweging en dans en een eigen soundtrack. Met deze voorstelling worden onze rakkers omgedompeld in een geheimzinnige wereld van de schaduw vol met onverwachte geluiden. (wordt in de klas verder uitgediept rond licht en donker) - namiddag: individueel werk aan brief voor oma en opa: woorden omzetten in zelf te tekenen beelden + visueel gedetailleerd waarnemen van letters en herkennen
vrijdag: - turnen - afwerking brief oma opa
TEGEN WOENSDAG AUB: zelfgetekende stamboom meegeven vertrekkend vanuit rakker tot oma, opa langs de 2 kanten
Maandag: - aanbreng door de juffen via toneeltje van het nieuwe maandthema: gezond ontbijt - kringgesprek wat heb ik mee naar de klas, wat vind ik lekker? - sorteren in kring wat gezond en niet gezond is + waarom - aanbreng woordkaartjes voor in de schrijfhoek - individueel werk: wat gezond/niet gezond rekening houdend met hoeveelheden; zelf aanbrengen van getalbeelden mbv de dobbelsteen: 1-1 relatie leggen.
Dinsdag: - aanbreng van de voeldselpyramide (inhoud - betekenis) - we vullen onze voedselpyramide met al dat lekkers van maandag - groepswerk we zoeken in reclamefolders en vullen de voedselpyramide! (dobbelsteen)
Woensdag: - turnen met meester Wannes - we gaan naar de supermarkt: waarneming + we kopen ingrediënten voor de soep die we maken op donderdag!
Donderdag: - waarneming: ingrediënten voor de soep - we maken lekkere soep tegen de middag: snijden, wassen, wegen, ... - we persen ook lekker fruitsap voor ons ontbijt op vrijdag
indien nog tijd over: - aan tafel: we gaan om met bord, lepel, mes en vork -waarneming van deze attributen + beeldend verwerken op place mat (vormgevend tekenen, knippen en kleven)
Vrijdag: - we nemen een stevig ontbijt in de centrumschool: iedereen op post tegen 8.30u - na het stevig ontbijt sporten we erop los in de sportzaal
tegen de middag zijn we terug in de wijkschool, we werken af wat niet klaar was.
Wat we meebrengen :
- reclamefolders (dinsdag of andere dagen)
- maandag: - iets waar we dol op zijn, wat we lekker vinden.
- donderdag: - 2 sinaasappelen voor ons fruitsap te persen (niet meer aub - dit geldt voor ons fruitje vd dag) - fruitpers (ik zet de kleuters graag zelf aan het werk) - een schort want het wordt een echte kokerelledag
LEES OOK HET BRIEFJE DAT IK MEEGAF BETREFT HET GEZOND ONTBIJT OP VRIJDAG. VUL HET VLUG IN EN BEZORG HET ME TEGEN WOENSDAG 8/11!
Ons thema deze week: de dood - het verlies - pijn/verdriet
maandag: - juf Yentl (stagiare) werkt halve dag rond schoenen en laarzen met beperkt groepje; andere helft werkt beeldend verder rond herfst (boom schilderen + aanbrengen van blaadjes dmv fijne motoriek en hoeveelheden inoefenen + ruimtelijke begrippen.
- namiddag: juf is op bijscholing: juf Renée vangt klas op.
dinsdag: - kringgesprek: ik ben iemand verloren, ik ken iemand die gestorven is, mijn.... is dood het gevoelsgeladen thema de dood bespreekbaar maken - boek: opa duurt ontelbaar lang - bezoek aan het rouwcentrum
woensdag: - turnen met meester Wannes - bezoek aan de kerk - indien nog tijd bespreken van een doodsbrief (betekenis, uitzicht) - fruitdag van de klas (geen eigen fruit meebrengen aub)
donderdag: - bezoek aan het kerkhof (we brengen eventueel een bezoekje aan een graf dat 1 v/d rakkers kent. We staan stil bij de strooiweide, het Jodenkerkhof en het kerkhof. We bespreken de verschillende onderdelen en proberen te achterhalen wat er allemaal op zo'n graf staat. vrijdag: - turnen sportzaal - adhv de foto's en prenten verwerken van de week
Enkele belangrijke informatie:
* dinsdag: iedereen brengt boterhammetjes mee aub
* woensdag: rakkers afhalen vanaf 11.45u in de gang van de centrumschool (via groene deur)
* donderdag: rakkers verzamelen 's ochtends in de centrumschool om 8.30u iedereen brengt boterhammetjes mee aub
Ze geven niet zo'n schitterend weer komende week, graag aangepaste regenkledij op de dagen dat we op stap gaan.
Dinsdag: - kimspel met herfstvruchten (oefenen van de ruimtelijke begrippen) + benoemen van de herfstvruchten - zwemmen - kimspel met herfstvruchten; accent ligt op omgaan met hoeveelheden, rekentaal
Woensdag: - waarneming: een boom; een boom in de 4 seizoenen + uitbeelden (lichaamstaal) - turnen met meester Wannes - individueel werken op papier: een boom in de verschillende seizoenen + volgorde - geen fruit mee, fruitdag op school
Donderdag: ORKAD testjes worden afgenomen. Ik laat je via mapje weten wie in de centrumschool of wijkschool wordt verwacht.
Vrijdag: - turnen - scheppingsverhaal - beeldend verwerken op papier de herfst - schrijfdans: de boom (enkel bewegingen niets op papier)
Wat gebeurt er deze week zoal in onze kleuterklas?
maandag 9/10: - kringgesprek rond Alexander Calder (kunstenaar vd tentoonstelling in Westrand) - beeldend verwerken van water -en verftechniek op groot papier
- aanbreng nieuw thema kriebelbeestjes dmv prenten - kringgesprek over tentoonstelling van Vieze Beesten in kasteel La Motte - groepen maken van kriebelbeestjes (schaaldieren, insecten, spinnen, weekdieren)
dinsdag 10/10: - de fotograaf komt langs voor klasfoto en individuele foto + foto met zus/broer - we bekijken de luis van dichterbij adhv verhaal + prenten - beeldend verwerking op papier geleid tekenen + schilderen
woensdag 11/11: pedagogische studiedag: vrijaf voor kleuters
donderdag 12/11: - waarneming over de vlieg - proces van made tot vlieg - dit proces tekenen/kleven rekeninghoudend met getalbeelden - vormgevend knippen en kleven
vrijdag 13/11: - turnen in de turnzaal - waarneming de spin; we vergelijken met insecten - beeldend verwerken met wol: accent op oog-handcoördinatie
Deze week begint de fruitdag. Naar gewoonte gaat dit door op woensdag. Daar het deze woensdag geen school is, wordt de 1ste fruitdag verschoven naar donderdag 12/10. Uw rakker hoeft dus op donderdag 12/10 geen fruit van thuis mee te brengen. Andere weken zal de fruitdag doorgaan op woensdag!
dinsdag 3/10: zwemmen + aanbreng nieuw maandthema: op tijd in bed
woensdag 4/10: met meester Frank op de laptops werken met meester Wannes turnen
donderdag 5/10: tentoonstelling in Westrand 'Calder Hommage' (9.30 - 11.00) iedereen boterhammetjes mee aub
vrijdag 6/10: geen turnen wel in kasteel La Motte actieve tentoonstelling 'Vieze Beesten' we verzamelen aan de centrumschool om 8.30u (we nemen de lijnbus)