Deze week komt juf Yentl naar onze klas. Zij werkt met onze rakkers rond moederdag. Wat zij zoal doet kan ik jullie moeiliijk vertellen veel blijft geheim tot zondag!
Maandag: - we vertellen eerst aan elkaar hoe onze vakantie eruit zag, onze belevenissen, ervaringen kunnen verwoorden alsook kunnen luisteren naar anderen - instap van ons thema de post door zoekspel doorheen de klas in 3 groepjes naar puzzelstukken, deze vormen samen 3 puzzels die te maken hebben met de post - kringgesprek rond de 3 puzzels - boek vertellen: 'de trouwe dienaar' Max Velthuijs waarin post centraal staat - verwerking van het boek met opdrachtkaartjes, verhaallijn kunnen terug weergeven, dramatisatie van het verhaal - aanbreng + grondige uitleg van ons contractwerk binnen postthema
Dinsdag: - we gaan op bezoek naar het postkantoor -iedereen brengt boterhammetjes mee aub
Woensdag: - gesprek met foto's en prenten over het bezoek aan het postkantoor - we oefenen nieuwe woordenschat rond post in - de weg van de brief wordt voorgesteld - we gebruiken onze postzegel (we brachten er ooit ééntje mee) breng je tegen vandaag een gewone omslag mee aub
Donderdag: - we maken zelf een individuele brievenbus voor onze eigen post! graag iedereen tegen vandaag een schoendoos mee die beschilderd kan worden - we proberen zelf een postkantoor na te spelen in ons hoekje met oog op nieuwe woordenschat
Vrijdag: - turnen - we posten onze brief in de rode brievenbus - we werken alles af wat nog niet klaar was
ZEKER NIET TE VERGETEN!!!
op dinsdag: - iedereen brengt boterhammetjes mee aub
tegen woensdag: - 1 gewone omslag
tegen donderdag: - 1 schoendoos die kan beschilderd worden
Deze week hebben we het over onze tanden, tandhygiëne!
Maandag: - we vertellen in een kringgesprek onze eigen ervaringen met tandpijn, tandjes, tandarts - we bekijken onze tanden door een spiegel en proberen dit te verwoorden wat we zien - we geven onze tanden een naam: kiezen, hoektanden, snijtanden, hoeveel tanden? - we kijken door de spiegel en knippen en kleven onze tanden in onze mond - we kijken de verschillen in een gebit: melkgebit, wisselgebit, volwassengebit: we tekenen zelf getalbeelden en plakken de juiste foto erbij (ordenen) - we duiden aan wat welk gebit bij onszelf van toepassing is - we leren een fijn liedje over een wiebeltand
Dinsdag: - we bekijken elke tand afzonderlijk: hoe is een tand opgebouwd - we kleien tandenborstels en bekertjes - we sorteren en zoeken voedingswaren die goed of slecht zijn voor de tanden rekening houdend met de cijferaanduiding of getalbeeldaanduiding
Woensdag: - Jaap de krokodil komt langs, hij leert ons de hoe we het best onze tanden moeten poetsen. We doen dit samen met hem - graag iedereen tandenborstel, tandpasta en spuwkommetje mee aub (juf voorziet bekertjes) - we gaan ook turnen met meester Wannes
Donderdag: - we bekijken een leerrijke video over plakmonstertjes in onze mond. Hoe komen ze daar? Wat kunnen we er tegen doen? - we schilderen onze gekleide tandenborstel en bekertje - we oefenen enkele nieuwe begrippen in door een leesrups (domino met afbeeldingen rond het thema tanden en het woord ernaast in verschillende lettertypes)
Vrijdag: - we gaan turnen - na het turnen worden we verwacht bij de tandarts; die legt ons wat meer uit over haar beroep, het nut van bij de tandarts langs te gaan, de materialen die ze gebruikt oa haak- pen, boor, spiegeltje,... - in de namiddag is het carnavalfuif in de centrumschool. Tegen 15.30u zijn we terug in de wijkschool waar uw rakker afgehaald wordt.
Deze week niet echt een bepaald thema. Het meeste wat op het programma staat, staat in teken van onze voorstelling van woensdag 7/2 in de Westrand: een fantasiedoos vol kleuren.
Maandag: we zijn de hele dag centrumschool om samen met mensen van kids on stage te oefenen 8.30u centrumschool 15.30u centrumschool afhalen graag iedereen boterhammetjes mee denk aan je witte broek, bracht je ze nog niet mee, doe dit zeker vandaag
Dinsdag: breng je zwemzak mee want we gaan zwemmen taalspelletjes waar middenklank, eindklank en beginklank in een woord geoefend word, met concrete voorwerpen uit de klas
Woensdag:algemene repetitie in de Westrand 8.30u verzamelen we in de centrumschool, we stappen samen naar de Westrand 12.10u kls afhalen gang centrumschool
Donderdag en Vrijdag: beeldend werk afwerken voor fuif contractwerk van vorige week niet klaar? nu af te werken luister -en tekendictee: oefenen van hoeveelheidsbegrippen, plaatsbepalingen, ruimte
WOENSDAG 7/2 VOORSTELLING 18.00U WESTRAND breng iedereen mee om te komen kijken (kleuters worden reeds verwacht om 17.00u in de Westrand)
De fruitdag van woensdag wordt verschoven naar donderdag, dus op donderdag hoeft jouw rakker geen fruit mee te brengen!
Vorige week startten we het thema cijfers en letters. Deze week werken we hierop verder.
maandag: - we vertrekken vanuit onze naam om verschillende lettertypes te ontdekken - we bouwen onze lettermuur op in onze schrijfhoek als hulp vd lettertypes - nieuw contractwerk wordt uitgelegd (werken met getalbeelden, rijmen, klank-en zoekspel) - namiddag stappen we naar de centrumschool: we oefenen voor woe 7/2
dinsdag: - we hebben het over woorddeeltjes: welk woord is het langst? - we geven onze naam weer in stukjes papier, we vormen het papier om tot letters we sjabloneren met verf over onze naam!
woensdag: - meester Wannes komt turnen - we gaan woorden analyseren; letters loskppelen - we focussen ons op de beginletter, beginklank en zoeken andere woorden/prenten - het leesbeest wordt aangebracht
donderdag: - we analyseren en synthetiseren woorden - we zoeken nieuwe woorden met gegeven beginklank, eindklank en tssklank - we werken ook beeldend voor onze fuif van zat 10/2 rond zwart en wit
vrijdag: - we turnen in de sportzaal - we staan stil bij Lichtmis - we bakken pannenkoeken! meer info volgt nog
maandag: we oefenen met mensen van kids on stage voor ons toneel van woe 7/2 iedereen tegen 8.30u in de centrumschool iedereen kan worden afgehaald vanaf 15.30u in de gang van de centrumschool iedereen brengt boterhammetjes mee
dinsdag zwemmen , vergeet je zwemzak niet juf Yentl werkt met ons rond 'ziek zijn'
woensdagjuf Yentl werkt verder rond 'ziek zijn'
Vanaf donderdag starten we met ons nieuw thema nl. cijfers en letters
donderdag: wat is het verschil tss een cijfer en een letter hoeveel cijfers, hoeveel letters bestaan er? zijn alle cijfers hetzelfde: zoekspelletje met opdrachtkaartjes zoeken in kranten en tijdschriften en zo het onderscheid vinden zien tss cijfer en letter rekentaalbegrippen oefenen werken met cijferdobbelsteen en getalbeelddobbelsteen we vormen cijfers mbv plasticine we knippen en kleven een hoeveelheidsdomino (variatie)
vrijdag we gaan turnen in de grote sportzaal zoekspelletje met verschillende letters:visuele herkenning tss verschillende letters kennismaking met verschillende lettertypes en de lettermuur id schrijfhoek zoeken, scheuren, knippen en kleven van onze eigen naam in de verschillende lettertypes
maandag: - kids on stage komen terug om samen met ons te oefenen voor onze musical van woe 7/2! - iedereen tegen 8.30u centrumschool + 15.30u centrumschool afhalen - iedereen brengt boterhammetjes mee
dinsdag: - we vieren de verjaardag van Alexandro: hij wordt 6 - iedereen brengt boterhammetjes mee want tegen 13.00u worden we verwacht in de Westrand voor het ABC studio! Kls afhalen id centumschool 15.30u
woensdag: - we werken verder de verschillende soorten kalenders - we maken een tijdsbalk die we visualiseren in de klas met de gebeurtenissen - we turnen met meester Wannes
donderdag pedagogische studiedag: kls zijn vrij
vrijdag: - turnen in de turnzaal - evaluatie 1ste contractje + bespreking - afwerken wat nog moet rond kalenders
vrijdag 16.00u welkom voor een gezellige babbel in de klas van jullie rakker, tot dan!
Deze week omvat meer dan 1 welbepaald thema; lees gerust hieronder!
MAANDAG
Maxime is jarig: hij wordt 5 jaar! We vieren feest
We tekenen onze belevenissen van de vakantie, achteraf vertellen we het aan elkaar in een kringmoment. We werken in 2 groepjes; het ene groepje start met het tekenen, het andere groepje start al vertellend!
Tot nu toe werten we in de klas altijd met geometrische figuurtjes als symbool. Vanaf nu werken we meer rond letters. De namen worden aangeboden in zowel druk-als schrijfletters. Deze zullen visueel gemaakt worden in de klas zodanig onze rakkers hun naam in drukletters of schrijfletters makkelijk kunnen terugvinden. Omgaan met verschillende lettertypes binnen hun naam staat hier centraal.
DINSDAG:
vergeet je zwemzak niet: we gaan zwemmen
juf legt een nieuwe manier uit van zelfstandig werken in onze klas: contractwerk we maken kennis met de pictogrammen en krijgen het 1ste contractje
WOENSDAG: we gaan turnen met meester Wannes
we leren het verschil tussen een kalenderjaar en schooljaar. Wat hebben wij in de klas hangen, wat heb je thuis hangen? Waar start een kalenderjaar, waar een schooljaar? we maken een tijdsbalk waarin we de maanden en de seizoenen plaatsen, achteraf krijgt deze een plaatsje in de klas
we maken individueel een verjaardagskalender die we meenemen naar huis!
DONDERDAG:
we werken een hele dag samen met het 1ste leerjaar en al de andere 3de kleuterklassen, dit ter voorbereiding op wat woensdag 7 feb om 18.00 in CC Westrand zal getoond worden. We worden begeleid door een professioneel team! We werken rond theater, dans, zang en decor!
VRIJDAG:
we turnen in de sportzaal we vieren het afscheid van juf Mariëlle (info volgt later nog)
De laatste week voor de kerstvakantie... wat vliegt de tijd toch snel. Deze week zit propvol en staat in het teken van onze fakkeltocht en kerstmis!
maandag: - we brengen een nieuwe kaars aan op de adventskrans en vullen onze aftelkalender verder aan - wat vrijdag op programma stond kwam nog niet aan bod: we werken met situaties uit de doos vol gevoelens: stil staan bij 'licht' en 'donker' in ons hart - we beschilderen onze ruiten in thema kerstmis - we schilderen onze sterren uit klei - we weven verschillende kerstballen (fijne motoriek, ooghandcoördinatie, nieuwe techniek aanbrengen nl weven) - namiddag: juf op bijscholing 'kleutersoftware'
dinsdag: - we spreken af in de centrumschool om 8.30u - we dramatiseren een kerstverhaal, oefenen ons dansje en ons sterrenlied (samen met de andere 3de kleuterklassen van de centrumschool) - namiddag: verder werken ruiten beschilderen + kerstballen weven
woensdag: - turnen met meester Wannes - we vieren de verjaardag van Lena (zij is jarig in de kerstvakantie) - we werken beeldend rond de kerststal (indien nog tijd over is) - we oefenen een laatste keer voor de fakkeltocht FAKKELTOCHT 18.00U WE VERZAMELEN ALLEN AAN DE WIJK
donderdag: - we vieren de verjaardag van kobe (hij is jarig in de kerstvakantie) - we maken zelf kerstkaartjes en gaan om met zender, ontvanger, boodschap/ postzegel en adres
vrijdag: - 8.30u -9.25u: joepie samen met meester Frank op de laptops - 9.25u 10.15u: turnen met andere 3de kleuterklassen van de centrumschool in sportzaal - we keren terug naar de wijkschool waar we samen met de kapoenen, kabouters en bengels een kerstfeestje vieren
BELANGRIJKE INFORMATIES
dinsdag 19/12: - iedereen verzamelt in de centrumschool 8.30u donderdag 21/12: - iedereen brengt 1 postzegel mee aub
wie graag tekeningen of werkjes, die nu aan de muur in de klas hangen, graag meeneemt naar huis voor de kerstvakantie gelieve in de loop van de week een grote zak mee te geven aub!!
Deze week staat 'licht en donker' centraal in onze klas. Op weg naar het grote licht, het grote feest Kerstmis.
maandag: - instap met alle wijkkleuters adhv poppenspel door de juffen gespeeld - alle wijkkleuters worden verdeeld over de drie juffen en leren allen het bewegingsliedje 'we stappen door de sneeuw' (wordt gebruikt voor fakkeltocht) - aanbreng nieuwjaarsbrief / beeld -en woordkaartjes in juiste context plaatsen binnen de brief - individueel werken aan brief: tekenen van woordkaartjes / knippen en zoeken van de woorden: omgaan met verschillen in letters - namiddag: we gaan samen met bengels op zoek naar een boom dat later een kerstboom wordt
dinsdag: - verhaal vertellen met boek: een boompje in een oeroud bos - zwemmen - we bekijken, voelen, ruiken aan de gekochte boom: een vertel -en doemoment rond de boom
woensdag:- turnen met meester Wannes - we staan stil bij licht en lichtbronnen. Wat is licht, wat geeft licht? Wanneer licht, waarom licht? - onze rakkers maken zelf sterren met een lichtbron (klei, plasticine, karton) wordt ook gebruikt voor de fakkeltocht
donderdag: - we hebben het over kaarsen. (nieuwe woordenschat) - we oefenen begrippen als kort, lang, smal, dik, breed, ... + sorteeroefeningen - we maken zelf kaarsen met paraffine!
vrijdag: - turnen sportzaal - we staan stil bij de symboliek van licht en donker - we halen er de doos vol gevoelens bij en spreken over herkenbare situaties waar we telkens het licht zijn en het donker zijn uithalen
tegen woensdag meebrengen aub: - 1 lichtbron (vb lampje, kaars, fietslampje, lichtgevende ster...) tegen donderdag meebrengen aub: - 1 kaars (we hebben het over verschillende soorten kaarsen)
Deze week staat Sinterklaas en zijn Pieten nog steeds centraal.
maandag: - we vieren Jelle zijn verjaardag, hij wordt 5 jaar! Groot feest in de klas - de 1ste adventszondag (3/12) is gestart. We maken met heel de klas 1 adventskrans met spar, hulst. Op deze manier tellen we af naar het feest , de geboorte van Jezus = Kerstmis - het adventsritueel wordt voorgesteld in de klas door een sterrenhemel. Onze rakkers proberen zelf naar de betekenis te zoeken. Waarom grote sterren, waarom kleine sterren en wanneer? - de symboliek van de adventskrans wordt aangebracht. (rond, rood, groen, 4 kaarsen)
dinsdag: - hoog bezoek in onze klas: de Sint komt langs. Brengt hij zijn Pieten mee - we maken de klas mooi voor zijn komst - we genieten ten volle van het bezoek, zingen, vertellen, stellen vraagjes - we spelen met het gekregen speelgoed van de Sint
- we nemen onze gemaakte brief voor de Sint mee naar huis en stoppen hem 's avonds in ons schoentje
woensdag: - de Sint heeft nog een super superverrassing voor ons op zijn verjaardag! we houden het nog even geheim
donderdag: - we vertellen aan elkaar in de vertelronde wat de Sint bij ons thuis bracht - we maken speculaasdeeg in klas - we bekijken de ingrediënten, benoemen ze en gaan om met hoeveelheden en wegen: kunnen samenwerken staat hier centraal
vrijdag: - turnen in de sportzaal - het speculaasdeeg genoeg gekoeld? Dan rollen we het uit met de deegrol en maken er mbv uitsteekvormpjes mooie speculaaskoekjes van.
! verrassing van de Sint op woensdag!!
! graag tegen donderdag schort meebrengen en wie thuis een deegrol heeft, mag deze ook meebrengen!
Deze week staan sinterklaas en zijn zwarte pieten centraal!!
maandag: - de juffen spelen toneeltje voor de kleuters: 'de pieten zijn het moe' - de zwarte pieten leren ons een leuk bewegingsliedje: zwarte pietengym - we bekijken de sint van dichterbij: zijn kledij (oefenen van de getalbeelden tot 6)
dinsdag: - prentjes rond sint en piet worden benoemd en in de juiste woorddeeltjes geklapt - we gaan zwemmen!! zwemzak!!! - leuk verhaaltje wordt verteld uit het grote sinterklaasboek - we maken ons verlanglijstje (werken met wiskundige begrippen of onze brief (werken met beeldtaal - letters) kleuters kiezen zelf hun werkwijze
woensdag: - turnen met meester Wannes - beeldend werken rond zwarte piet. Accent ligt op fijne motoriek.
donderdag: - klasdoorbrekend werken rond ons maandthema: luizen. - juffen spelen toneeltje: 'iemand heeft luizen' - verhaal: Sint heeft luizen wordt verteld (kls kiezen bij welke juf ze het gaan beluisteren) - beeldend werk groepswerk Sint heeft luizen
vrijdag: - turnen sportzaal - juf Yentl komt beeldend met ons werken rond Sinterklaas - we werken ons werk rond de pieten verder af!
Het wordt een echte sint en pietenweek. En dit allemaal ter voorbereiding van wanneer hij naar onze klas komt. We tellen af!
maandag: - juf Yentl komt langs. Zij werkt ook binnen het thema grootouders
dinsdag: - we bekijken de ingrediënten en het materiaal dat we nodig hebben voor ons geschenk voor ons oma en opa! - we bereiden ons 'geschenk': groot geheim - juf vertelt een 1ste deel van een verhaal: opa petson
woensdag: - turnen met meester Wannes - verbaliseren van de meegebrachte stamboom aan elkaar - juf laat 1 kls het 1ste deel van het verhaal 'opa petson' herhalend vertellen met boek + brengt het 2de deel aan
donderdag: - we verpakken alles voor ons oma en op - we oefenen onze brief een laatste keer - we versieren ons geschenkpapier hoe wij het willen en zien - tegen 14.45u gaan we naar de centrumschool. Daar werken we klasdoorbrekend met de andere rakkers van onze school + het 1ste leerjaar. We worden verdeeld over juf Lot, juf Veerle, Juf Christelle en meester Kristof en mezelf. Elk groepje krijgt verhaaltje te horen. Daarna vertellen onze rakkers aan elkaar welk verhaal ze hoorden. (VOORLEESWEEK) kleuters afhalen centrumschool (gang) 15.30u
vrijdag: vrijaf kleuters: pedagogische studiedag
* HEB JIJ DEEGROL THUIS? BRENG HEM DAN MEE OP DINSDAG 21 NOV
maandag: - werken we eerst nog af wat niet klaar was rond 'gezonde voeding'. - accent ligt of de tafel dekken en de tafelmanieren - beeldend werk: vormgevend knippen en kleven
dinsdag: - zwemmen - rijmen met rijmprenten - eventueel laatste afwerking van het beeldend werk: tafel dekken
woensdag: - gesprek rond stamboom: inzicht verwerven in relaties tussen mensen - turnen met meester Wannes - aanbreng brief voor oma en opa. Omgaan met woorden en beelden, passend in de context: ontluikende geletterdheid
donderdag: - 10.00u toneelvoorstelling Schaduwduikers in Westrand. Deze voorstelling omvat alles zonder woorden, met veel beweging en dans en een eigen soundtrack. Met deze voorstelling worden onze rakkers omgedompeld in een geheimzinnige wereld van de schaduw vol met onverwachte geluiden. (wordt in de klas verder uitgediept rond licht en donker) - namiddag: individueel werk aan brief voor oma en opa: woorden omzetten in zelf te tekenen beelden + visueel gedetailleerd waarnemen van letters en herkennen
vrijdag: - turnen - afwerking brief oma opa
TEGEN WOENSDAG AUB: zelfgetekende stamboom meegeven vertrekkend vanuit rakker tot oma, opa langs de 2 kanten
Maandag: - aanbreng door de juffen via toneeltje van het nieuwe maandthema: gezond ontbijt - kringgesprek wat heb ik mee naar de klas, wat vind ik lekker? - sorteren in kring wat gezond en niet gezond is + waarom - aanbreng woordkaartjes voor in de schrijfhoek - individueel werk: wat gezond/niet gezond rekening houdend met hoeveelheden; zelf aanbrengen van getalbeelden mbv de dobbelsteen: 1-1 relatie leggen.
Dinsdag: - aanbreng van de voeldselpyramide (inhoud - betekenis) - we vullen onze voedselpyramide met al dat lekkers van maandag - groepswerk we zoeken in reclamefolders en vullen de voedselpyramide! (dobbelsteen)
Woensdag: - turnen met meester Wannes - we gaan naar de supermarkt: waarneming + we kopen ingrediënten voor de soep die we maken op donderdag!
Donderdag: - waarneming: ingrediënten voor de soep - we maken lekkere soep tegen de middag: snijden, wassen, wegen, ... - we persen ook lekker fruitsap voor ons ontbijt op vrijdag
indien nog tijd over: - aan tafel: we gaan om met bord, lepel, mes en vork -waarneming van deze attributen + beeldend verwerken op place mat (vormgevend tekenen, knippen en kleven)
Vrijdag: - we nemen een stevig ontbijt in de centrumschool: iedereen op post tegen 8.30u - na het stevig ontbijt sporten we erop los in de sportzaal
tegen de middag zijn we terug in de wijkschool, we werken af wat niet klaar was.
Wat we meebrengen :
- reclamefolders (dinsdag of andere dagen)
- maandag: - iets waar we dol op zijn, wat we lekker vinden.
- donderdag: - 2 sinaasappelen voor ons fruitsap te persen (niet meer aub - dit geldt voor ons fruitje vd dag) - fruitpers (ik zet de kleuters graag zelf aan het werk) - een schort want het wordt een echte kokerelledag
LEES OOK HET BRIEFJE DAT IK MEEGAF BETREFT HET GEZOND ONTBIJT OP VRIJDAG. VUL HET VLUG IN EN BEZORG HET ME TEGEN WOENSDAG 8/11!