Deze week staat 'licht en donker' centraal in onze klas. Op weg naar het grote licht, het grote feest Kerstmis.
maandag: - instap met alle wijkkleuters adhv poppenspel door de juffen gespeeld - alle wijkkleuters worden verdeeld over de drie juffen en leren allen het bewegingsliedje 'we stappen door de sneeuw' (wordt gebruikt voor fakkeltocht) - aanbreng nieuwjaarsbrief / beeld -en woordkaartjes in juiste context plaatsen binnen de brief - individueel werken aan brief: tekenen van woordkaartjes / knippen en zoeken van de woorden: omgaan met verschillen in letters - namiddag: we gaan samen met bengels op zoek naar een boom dat later een kerstboom wordt
dinsdag: - verhaal vertellen met boek: een boompje in een oeroud bos - zwemmen - we bekijken, voelen, ruiken aan de gekochte boom: een vertel -en doemoment rond de boom
woensdag:- turnen met meester Wannes - we staan stil bij licht en lichtbronnen. Wat is licht, wat geeft licht? Wanneer licht, waarom licht? - onze rakkers maken zelf sterren met een lichtbron (klei, plasticine, karton) wordt ook gebruikt voor de fakkeltocht
donderdag: - we hebben het over kaarsen. (nieuwe woordenschat) - we oefenen begrippen als kort, lang, smal, dik, breed, ... + sorteeroefeningen - we maken zelf kaarsen met paraffine!
vrijdag: - turnen sportzaal - we staan stil bij de symboliek van licht en donker - we halen er de doos vol gevoelens bij en spreken over herkenbare situaties waar we telkens het licht zijn en het donker zijn uithalen
tegen woensdag meebrengen aub: - 1 lichtbron (vb lampje, kaars, fietslampje, lichtgevende ster...) tegen donderdag meebrengen aub: - 1 kaars (we hebben het over verschillende soorten kaarsen)