Aniway op reis 2023
  • Dag 136 – Dinsdag – 19.09.2023 – kade S1 Lommel - Bryac
  • Dag 135 – Maandag – 18.09.2023 – Kade Dessel – kade S1 Lommel
  • Dag 134 – Zondag – 17.09.2023 – Kade Dessel
  • Dag 133 – Zaterdag – 16.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen – Kade Dessel
  • Dag 132 – Vrijdag – 15.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen

28-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 – Zondag – 28-05-2022 – Passantenkade Amay – YH Huy

Deze morgen met de fiets op zoek naar een bakker die open is.  Wegens het Pinksterweekend waren alle bakkers, alle winkels in het centrum en de Delhaise, Lidl en Aldi gesloten. Uiteindelijk brood gevonden aan het tankstation richting Huy waar een Delhaise Shop & Go in gevestigd is. Een brood, twee baguettes en de laatste chocoladebroodjes opgekocht en dan met de buit terug naar de boot.

Na het ontbijt kregen we een berichtje van Kris dat zij onderweg waren naar Huy en dat ze daar volgens de GPS te 11:30 uur zouden arriveren.

Op weg naar Huy. Beeldengroep aan de brug in Huy. Op de terugweg.

Net toen dat berichtje binnen liep passeerde er een Duits jacht.  We zijn dan zo vlug mogelijk vertrokken en dat jacht achterna gevaren.  Enkele minuten nadat dat jacht sluis Ampsin had opgeroepen heb ik (wij waren er nog wel een eindje vandaan maar dat wist de Duits jacht natuurlijk niet), heb ik de sluis opgeroepen met de mededeling dat wij op komst waren in de hoop dat ze zouden wachten.  We hadden geluk en er werd op ons gewacht zodat we geen uur moesten wachten op de volgende schutting. Toen we aan YH Huy arriveerden waren Kris, Danny, Wietse en Rho al aangekomen.

Rond 15:00 uur zijn we allen te voet vertrokken naar Huy. Na een korte wandeling (Huy is niet zo groot en zo veel is er niet te zien) hebben we een terrasje gedaan. Nadien wilden we terug vertrekken naar de jachthaven om daar iets te eten maar wanneer we belden om te reserveren kwamen we van een kale reis thuis. Ze waren daar volzet.  We zijn dan maar terug naar het marktplein gegaan in de hoop daar nog terecht te kunnen. In “Les Caves de Huy” konden we na wat geschuifel door het personeel met tafels en stoelen met ons allen onze voeten onder de tafel steken. We hebben er lekker gegeten en nadien zijn we terug naar de boot gestapt met onderweg nog een halte voor en “ijsje uit het vuistje” als afsluiter.

Omstreeks 21:15 uur zijn Kris, Danny, Wietse en Rho terug naar huis vertrokken. Gezien we moe waren van de wandeling zijn we rond 22:00 uur gaan slapen.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

01:20    19:30       3547,2     1          4          8          142     0        414        8              48            13.00

28-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

27-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 – Zaterdag – 27-05-2022 – Passantenkade Amay

Goede overnachtingsplaats, niet te veel last van voorbij varende vrachtschepen. Na het ontbijt zijn we eerst gaan winkelen en namiddag hebben we een fietstocht van 33 km gemaakt.  We vertrokken langs de Maas aan linkeroever en fietsten tot Flemalle ter hoogte van de sluis Ivoz-Ramet.

Fabrieksspoor loopt door de berg. Nieuw aangelegde kade in Engis. Kasteel Flemalle.

Dit stuk was niet te best om te fietsen gezien het langs de baan aan de achterzijde van enkele fabrieken liep. In Flemalle staken we de Maas terug over naar de andere oever en fietsten via Ivoz-Ramet , Clermont-sous-Huy, Hermalle-sous-Huy naar Ombret.  Hier staken we de Maas terug over naar Amay en zo terug naar de boot. Deze kant van de Maas is beter gezien we hier over de Ravel 1 konden fietsten.  Rond 17:00 uur waren we terug.

Omstreeks 19:00 uur arriveerden het geplande bezoek van Koen, Kim, Lenn en Nout met de kanpeerauto.

Abdij van Fonck. Kade Amay is oude sluismuur van sluis Amay. Centrum Amay.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT        WKD        WKT         Liggeld

00:00    18,10       3545,7     0          3          0          134     33       414         0              40            0.0

27-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

26-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 – Vrijdag – 26-05-2022 – Passantenkade Flemalle - Passantenkade Amay

Het was hier rustig vannacht.  De kantine was gisteren alleen maar open voor een vergadering met lunch en toen we terug aan de boot kwamen was alles al dicht.  We hebben goed geslapen en het viel nog mee met het geluid van het verkeer aan de overkant.

Knauf fabriek. Aan de kade in Amay, het is zonnig maar met frisse wind.

Het ontbijt was binnen en we konden te 09:00 uur vertrekken.  Het is maar 8 km varen tot aan de oude sluis van Amay. Er staan link en recht verschillende fabrieken langs de Maas dus er is wel iets te zien. Na een uurtje arriveerden we in Amay en de kade, eigenlijk de oude sluismuur, was helemaal leeg.  We hebben vandaag weer niet veel gedaan.  ’s Avonds is er nog een bootje komen bij liggen.

01:10    18:10       3545,7     0          3          8       134       0          381       0              40            0.00

26-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

25-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 – Donderdag - 25-05-2022 – Passantenkade Luik – Passantenkade Flemalle

Deze morgen wou ik naar de bakker gaan maar ik kon niet van het terrein af. Alle poorten waren op slot. Dat hebben we hier nog niet voor gehad. Achteraf vertelde de schipper van de ZK31 dat het kleine poortje normaal los was maar het zou zo hard klemmen dat het lijkt of ze op slot is. Tijdens het ontbijt passeerden er twee vrachtschepen en twee jachten in de richting Namen.

Oude staalfabriek Cockeril Sambre. Provinciale vakschool Luik. Voor sluis Ivoz-Ramet.

Wij vertrokken te 09:30 uur richting sluis Ivoz-Ramet.  We kruisten verschillende vrachtschepen maar in onze richting was er geen verkeer meer.  Wanneer we aan de sluis arriveerden, stond deze net open om enkele vrachtschepen te laten uitvaren en toen wij opriepen kregen we onmiddellijk de toelating samen met een vrachtschip dat nog tegen de kant lag, de sluis in te varen.  Hier zijn we weer goed op tijd dus. Een goed kwartier later waren we boven  en konden we weer verder.

We hebben te 11:35 uur aangelegd aan de passantenkade in Flemalle. Op de kaart staat dat hier twee stukken (35 m en 55 m) beschikbaar zijn met water en stroom maar op die stukken staan borden die parkeren verbieden.  Tussenin ligt de SPN02 (politieboot) en we hebben ons dan daar maar achteraan gelegd.

Namiddag zijn we naar Engis en terug gewandeld. Hier zijn er enkele cafe’s, een slager, een bakker, een kebabzaak, een pizzeria en een Delhaise.  Dus we vonden weer alles wat we nodig hadden.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT          WKD        WKT         Liggeld

02.05    17:00       3544,6     1          3          14        126       0          381        6              40            0.00

25-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

24-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 – Woensdag - 24-05-2022 – Passantenkade Luik

Goed geslapen hier. We hadden verwacht van enkele malen dooreen geschud te worden door voorbij varende vrachtschepen maar dat is niet gebeurd of we zijn er toch niet wakker van geworden. De zon staat in een wolkenvrije hemel, dus dat belooft goed te komen.

Langs de Ourthe. Hier en daar een oud sluisje. Mooie paadjes, moeilijke paadjes. Drijfhout van de laatste overstroming.

We gaan vandaag fietsen langs de Ourthe.  Volgens de schipper van de ZK31 die hier ook ligt moet dat een mooie fietsroute zijn. We hebben er ooit een begin van gedaan maar zijn toen niet verder gereden dan aan de laatste oude sluis tot waar je eventueel zou kunnen varen.  Gezien dat maar een paar km is zullen we daar niet aan beginnen.

Langs de Ourthe.

We fietsten dus langs de Ourthe en wilden aanvankelijk zo’n 20 km doen tot Esneux.   Het is inderdaad een prachtige route, heel veel over het oude jaagpad op linker oever.  De rivier meandert nogal en tussen Esneux en Tilff ligt de Boucle de l’Ourte waar de bocht in de rivier bijna een cirkel van 360 °.

Gezien we al vroeg vertrokken waren en al te 11:50 uur in Esneux waren was het tijd voor een hapje. Het werd een heel lekker broodje op het terras van broodjeszaak Le Plan An.

Omdat het nog zo vroeg was besloten we verder te rijden tot in Poulseur waar we tussen 1979 en 1982  op vakantie gingen in een vakantiepark van de sociale dienst van het Belgisch leger.

Toen we daar aan het station arriveerden, kwamen er net twee treinen het station ingelopen. Uit de treinen kwamen een massa jeugd met rugzakken en die vertrokken allemaal in de richting van de sportvelden.

Esneux. Pont de Fragnée. Ligplaats aan park Boverie.

Vervolgens reden wij terug richting Liege maar nu aan de andere zijde van de rivier. Hier ligt ook een fietspad op het voormalig jaagpad maar enkele stukken moesten we toch over de gewone weg. Onderweg stopten we nog voor ons avondeten op te halen bij de Carrefour in Tilff en te 16:30 uur waren we na 51 km terug aan de boot.

00:00    14:55       3542,5     0          2          0          112     51       381        0              34            0.00

24-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

23-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18 – Dinsdag - 23-05-2022 – Muur Maastricht – Kade Luik

Deze morgen was het helemaal bewolkt en fris. Na het ontbijt is Annie nog naar de Jumbo gegaan terwijl ik de boot klaar maakte voor vertrek.  Toen ze te 09:55 uur terug was zijn we dadelijk vertrokken. Te 10:45 uur arriveerden we aan sluis Lannaye.  De sluisdeuren van sluis 4 stonden open en er lagen twee vrachtschepen in die klaar waren om naar buiten te komen.  Wanneer we de sluis opriepen kregen we te horen dat we dadelijk samen met nog een jachtje dat al voor de sluis lag te wachten binnen mochten zodra de vrachtschepen er uit waren.  We hadden gezien dat we op grote afstand gevolgd werden door nog een jacht en we vermoedden dat die ook met ons mee mocht.   Tegen dat wij de sluis in gingen riepen die mensen de sluis op en zodus gingen we met ons drieën naar omhoog.

Het is een sluis met drijvende bolders dus heel makkelijk om de 14 meter hoogteverschil te overbruggen.

Eenmaal uit de sluis ging het verder over het Alberkanaal richting Luik.

Mergelgrot in St Pietersberg. Administratieve diensten Maastricht. In sluis Lannaye. Sluisgebouw boven sluis Monsin.

Aan sluis Visé wilden we de sluis in varen om naar de jachthaven van Visé te varen maar het bleek niet voor vandaag te zijn.  Er waren werken aan de gang waardoor de beschikbare breedte in de sluis beperkt was voor boten van maximum 3,6 meter breedte. Dat is weer een streep door de rekening en we moeten ons schema aanpassen.

Albertkanaal km 0,0. Goed gevangen. Passantenkade aan het park.

Waar het Albertkanaal in Luik aan de Maas vertrekt ligt rechts nog een passantensteiger maar daar hadden we weer pech. Er zijn werken aan de gang (weeral in het vaarseizoen!) en de steiger is afgesloten met een verbod tot aanleggen.

Vooruit dan maar weer en verder naar Luik. Aan de passantensteiger aan de fontein aan het sportpark hadden we dan plaats.  We lagen vast te 14:05 uur. Er lagen al wel vier boten maar er was nog plaats genoeg.  Het eerste werk na het aanleggen was zoals gewoonlijk hier de ganzenpoep op te ruimen om alles niet mee naar binnen op de boot te nemen.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

03:40    14:55       3542,5     1          2          29        112     0         330     6              40            0.00

23-05-2023, 16:23 geschreven door Aniway

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 – Maandag - 22-05-2022 – Muur Maastricht

Voormiddag is Annie winkels gaan kijken terwijl ik de boot binnen gepoetst heb. Namiddag zijn er en boot of twaalf gearriveerd zodat de muur weer vol ligt, op veel plaatsen liggen ze dubbel en op een plaats met drie tegen mekaar.

We zijn niet gaan fietsen omdat het hier heel moeilijk is de fietsen van boord te krijgen, de bovenkant van de kade ligt hier namelijk nog dertig cm boven ons dak.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT       WKD        WKT         Liggeld

0:00       11:15       3539,3     0          1          0        83        0         330       6              34            0.00

23-05-2023, 16:16 geschreven door Aniway

21-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 – Zondag - 21-05-2022 – PH Rekem – Muur Maastricht

Deze morgen te 08:30 uur vertrok de boot die achter ons lag al. Ik ben voor het ontbijt nog rap met de fiets naar de Jumbo gereden om een lekkere baguette en na het ontbijt hebben we de boot klaar gemaakt om te vertrekken.  We waren weg te 10:05 uur.  Langs het kanaal, ter hoogte van de zwaaikom van Rekem zat een hele rij Duitse vissers. Ik denk dat die hier een viswedstrijd houden. Aan de aansluiting van de Zuidwillemsvaart met het kanaal Neerharen-Briegden, draaiden wij naar links om de Zuidwillemsvaart verder te volgen.

Aangezien één van onze watertanks zo goed als leeg is zijn we gestopt in Smeermaas waar volgens de vaaratlas aan het oude douanekantoor een drinkwateraansluiting zou zijn. Het is het allemaal vervallen en het ziet er niet uit dat hier nog iets te tanken is. Voorbij het oud kantoor zag ik echter een betonnen bak waar boven isolatieplaten uit staken en waar een dikke groene slang lag.  We zijn dan toch maar gestopt en het blijkt inderdaad een tappunt te zijn.  Voor alle zekerheid het water maar enkele minuten laten lopen en toen werd het fris zodat we kunnen veronderstellen dat het leidingwater is.

De tank is weer vol en wij verder naar Bosscheveldsluis.

Mooi maar zeer donker interieur van de kerk. Torens in de oude stadsomwalling van Maastricht.

Toen we daar te 11:15 uur arriveerden en de bediening opriepen duurde het een tiental minuten voor de sluis leeg was en de deur open ging. Na de sluis gingen we over stuurboord stroomopwaarts de Maas op tot aan de Muur in Maastricht.

Er was nog voldoende plaats zodat we een plaatsje konden uitzoeken.  We lagen vast te 12:10 uur.

Namiddag hebben we een wandeling door de stad gemaakt.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT   WKD        WKT         Liggeld

01:15    11:15       3539,3     1          1          9          83        0       330     6              28            0.00

21-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

20-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 – Zaterdag - 20-05-2022 – PH Rekem

Rond 10:00 uur vertrokken we voor een fietstocht  van Rekem naar Bessemer, via Stalken, over het Albertkanaal richting Munsterbilzen, door Hoelbeek naar Eigenbilzen, richting Veldwezelt tot aan het Albertkanaal, hier weer overgestoken naar Gellik en zo via Lanaken langs het kanaal terug naar Rekem. Toen we terug aan de boot waren hadden we weer een ritje van 39 km bij op de teller.

Kapel in Rekem. Op de railfiets. Watermolen in Munsterbilzen. Albertkanaal van op de brug in Gellik.

In de loop van de namiddag arriveerden nog twee boten waarvan er eentje een oude sleper van 18 meter bleek te zijn. De twee boten zijn tegen mekaar gaan liggen.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT       FKD          FKT     WKD        WKT         Liggeld

00:00    10:00       3538,0     0          0          0          74        39          330         0           22            0.00

20-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

19-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Vrijdag - 19-05-2022 – PH Maasmechelen – PH Rekem

Deze morgen eerst nog naar de Gamma gereden op benzine voor onze generator te halen. Bij het onderhoud ervan werd ons gezegd dat we geen gewone benzine mochten gebruiken als die lang stil moest staan en werd er aangeraden de speciale te halen die de hele winter in de machine kon blijven staan. In de gewone benzine zouden stoffen zitten die zich in de carburator afzetten en daarmee de sproeiers zouden verstoppen en aantasten.

Die benzine is wel hee..l duur namelijk 36 euro voor een bus van 5 liter! Dat wordt dure elektriciteit. Al maar goed dat dat alleen is voor noodgevallen.

Steiger in Rekem.                                                                             De Ziepbeek.

Het kleine bootje dat achter ons lag vertrok richting Maastricht en de twee andere voor ons vertrokken richting Bocholt. Wij vertrokken te 11:05 uur en waren na 8 km te 12:10 uur te Rekem. Daar lagen twee grotere boten (natuurlijk weer met veel maar niet genoeg plaats tussenin en voor en achter, aanschuiven kennen ze nog altijd niet!) en het kleintje dat gisteren achter ons lag. We konden er niet meer tussen, voor of achter, maar we hadden geluk dat er iemand op de eerste grote boot riep dat ze dadelijk gingen vertrekken.  Zoals gewoonlijk hebben we ons helemaal vooraan gelegd en nu kan er nog eentje van onze afmetingen achter ons. Iedereen moet kunnen liggen hé!

01:05    10:00       3538,0     0          0          8          74        0        291       5              22            0.00

19-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

18-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 – Donderdag - 18-05-2022 – PH Maasmechelen

Rond 10:30 uur vertrokken we voor een fietstocht (40 km) over een zelf uitgestippeld traject van Eisden Dorp via Vucht, Kotem, Boorsem, Uikhoven, Oud-Rekem, Neerharen naar Lanaken en via het kasteel Pietersheim, door de bossen  langs Zangersheide, door Opgrimbie naar de toegangspoort van de Mechelse Heide terug naar Maasmechelen.

Wildwater op de Maas. In Vucht stortte op 10.01.1940 een klein Duits vliegtuig neer.  De twee inzittenden, Duitse offficieren, waarvan er eentje de opdracht had gekregen geheime militaire documenten naar Keulen te brengen, overleefden de klap en werden gevangen genomen. Ze bleken door de mist verloren gevlogen te zijn en ze  hielden de Maas voor de Rijn waardoor ze dachten dat ze al te ver waren en moesten terug draaien. Door een foute handeling van de piloot viel de motor stil en moesten ze een noodlanding maken.

Gezien de geheime documenten in handen vielen van de grenswachten kon de geplande Duitse aanval toen nog niet doorgaan maar enkele maanden later gebeurde het dan toch nog.

Antitankbunker met kanon in Neerharen aan de brug over de Zuidwillemsvaart.

De ruïne van de oude waterburcht aan het kasteel Pietersheim.

Een gedeelte van de rit ging natuurlijk ook over stukken van het fietsnetwerk want zoveel goed berijdbare wegen zijn er niet door de bossen en langs de Maas.

Toen we terug aan de steiger arriveerden lagen er twee boten voor en twee boten achter ons. We gaan dus vannacht voor de eerste maal eens niet alleen liggen.  We waren te 16:30 uur terug aan de boot.

00:00    08:55       3536,9     0          0          0          66     40        291       0              17            0.00

18-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

17-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Woensdag - 17-05-2022 – PH Maasmechelen

Rustdag genomen.  Namiddag zijn we samen naar het winkelcentrum M2 geweest en nadien is Annie alleen naar Maasmechelen Village geweest. Verder wat gelezen en ’s avonds TV gekeken.

Het is een vruchtbaar ganzenjaar zo te zien.

00:00    08:55       3536,9     0          0          0          66        0         251     0              17            0.00

17-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

16-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 – Dinsdag - 16-05-2022 – PH Dilsen – PH Maasmechelen

Goed weer vanmorgen.  Annie is eerst naar de bakker gereden, dan hebben we ontbeten en zijn we vervolgens te 10:10 uur vertrokken. Onderweg naar Maasmechelen kruisten we twee binnenschepen, eentje net toen we vertrokken en eentje net voor we in Maasmechelen arriveerden.  De steiger van de PH Maasmechelen was evenals gisteren toen we hier per fiets passeerden helemaal leeg. Op de steiger hangen wel mededelingen dat 100 meter van de steiger (zo ver als er elektriciteitskasten zijn !) op 24.05 en 25.05 gereserveerd zijn voor de UK Linsen Club.  Die zullen vermoedelijk hun “opening vaarseizoen” houden hier. We hebben een foto ervan doorgestuurd naar de Bryac-krant zodat bij ons iedereen weet dat er dan niet veel plaats over is.

Veel plaats in Maasmechelen. Stadion KRC Genk. Oud station in Maasmechelen.

Om 12:30 uur vertrokken wij met de fiets naar Waterschei waar we op bezoek willen gaan bij onze tante Louise wat ondertussen al weer enkele jaren geleden was.  We reden via 55.502.60.551.565.41 en 40 tot aan het oude station van As en vervolgens richting Waterschei tot onze bestemming in de Lijsterbesstraat waar we 14:30 uur arriveerden.

Station As, links de oude wagons met erachter de uitkijktoren.

Er was iemand zeer content dat we er nog eens passeerden en er was zoveel te bespreken dat de tijd voorbij vloog en we 16:00 uur terug moesten te vertrekken om terug naar onze ligplaats te rijden. Voor een deel dienden wij dezelfde weg te volgen gezien er maar een goed berijdbaar traject in die richting over de Mechelse heide loopt. Een pluspunt was wel dat we in tegenstelling van de heenrit op de terugweg overwegend bergaf konden rijden wat ons soms de snelheid van tegen de 30 km/uur opleverde.  We werden dan nog wel enkele malen ingehaald door enkele fietsers met een speed pedelec die een snelheid kan halen van 45 km/uur.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT     KD        WKT         Liggeld

00:55    00:55       3536,9     0          0          5          66        43      251      0            17            0.00

16-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

15-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10 – Maandag - 15-05-2022 – PH Dilsen.

Gisteren avond is er een bootje komen bij liggen.  Het is een Duits koppel die hun boot in Kinrooi op de maasplassen hebben liggen. Ze zijn deze morgen al toen wij nog aan het ontbijten waren verder vertrokken richting Bocholt.  Voormiddag zijn we op bezoek geweest bij Willy en Gusta (die vroeger ook bij Annie op Picus in Eindhoven gewerkt heeft) en die hier tegenover langs het kanaal wonen.

In het bos van Dilsen. Enkele beelden van het terrein op Terhills Resort

Namiddag hebben we een fietstocht (21 km) gemaakt van Dilsen, door de bossen tussen Dilsen en Maasmechelen richting As en terug via het Terhills Resort en Eisden Tuinwijk naar de Pauwengraaf waar we een terrasje mee pikten. Daarna reden we langs de Zuidwillemsvaart via Maasmechelen Village terug naar onze ligplaats in Dilsen.  Toen we iets voorbij de tuikabelbrug  van Lanklaar waren moesten we even schuilen onder de bomen voor een regenvlaag.  Die duurde maar een tiental minuten en toen konden we weer verder.

De oude schachtbokken van de mijn Eisden. Het voormalige hoofdgebouw is nu een hotel.

00:00    08:00       3535,1     0          0          0          61        21      208        0              17            0.00

15-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

14-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 – Zondag - 14-05-2022 – PH Tongerlo – PH Dilsen.

Weer goed geslapen en toen we opstonden was de zon van de partij.  Het weerbericht voor vandaag ziet er niet slecht uit. Na het ontbijt hebben we de boot klaar gemaakt voor vertrek en te 09:15 uur waren we weg.  We varen vandaag 12 km verderop naar de steiger in Dilsen.

Het kasteel van Born (NL).  Werken op het Julianakanaal.  De windmolen van Meeswijk.

Enkel net aan de brug van Dilsen kruisten we een diep geladen vrachtschip, voor de rest hebben we buiten enkele joggers en enkele vroege fietsers niemand gezien.   We lagen vast te 10:50 uur.

Namiddag zijn we van Dilsen via Born richting Sittard gefietst. We zijn wat verder weg moeten fietsen omdat we hier in de buurt van Dilsen ook al veel gefietst hebben en we de meeste stukken langs de Maas al enkele malen gedaan hadden.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT       FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

01:35    08:00       3535,1     0          0          12        61        34         187     0              17            0.00

14-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

13-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 – Zaterdag - 13-05-2022 – PH Tongerlo.

Gisteren avond was er in “De Kieper” een verjaardags feestje maar daar hebben we niet te veel Last van gehad.  We zijn deze morgen tegen 09:00 uur wakker geworden en toen scheen de zon vol op.  Er zijn wel witte wolkenvelden maar volgens de KMI app gaat het vandaag waarschijnlijk niet regenen hier.

Namiddag hebben we een kleine wandeling gemaakt .

Deze avond zijn Koen, Kim, Lenn en Nout op bezoek geweest. Zij brachten mijn generator mee die ik enkele weken geleden voor onderhoud had binnen gedaan en dat niet op tijd klaar geraakt was. Nu kunnen we in geval van slecht weer de batterijen toch opladen. De voorbije dagen, met uitzondering van gisteren en vandaag, hebben de zonnepanelen niet veel opgebracht en stond het batterijpeil wat laag naar mijn zin.

Toen het al een tijdje donker was passeerde er enkele malen een rubberbootje waarvan de opvarende jeugd later met veel kabaal iets verderop het bootje op een trailer probeerden te krijgen en later aan ‘De Kieper’ aan het cafe stonden.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD  VKT        FKD       FKT       WKD        WKT         Liggeld

00:00    06:25       3533,3     0          0          0       49          0         153       4              17            0.00

13-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

12-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7 – Vrijdag - 12-05-2022 – PH Tongerlo.

Rond 09:30 uur vertrokken we voor een fietstocht (11.36.570.35.526.527.59.38.37.35.570.571.31.36.11) van 37 km van Tongerlo, Opitter, Neerglabeek, Opglabbeek, Louwel, Dorne, Opoeteren, terug via Neerglabbeek en Opitter.  De fietstocht ging hoofdzakelijk door de bossen en velden en door enkele beekdalen. Ondanks dat het toch goed fietsweer was, zijn we weinig fietsers tegen gekomen.

Oudsbergen: Sentower Park, schuilhut langs de beek. Diepe boring in centrum van Opglabbeek.

00:00    06:25       3533,3     0          0          0       49          37      153        0              13            0.00

12-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

11-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Dag 6 – Donderdag - 11-05-2022 – PH Bree – PH Tongerlo.

Deze morgen hebben we na het ontbijt eerst water getankt en zijn dan naar Tongerlo vertrokken. Deze steiger was helemaal leeg dus konden we het plaatsje kiezen. Onze fietstocht (34 km) van vandaag ging over zelf uitgestippelde wegen (die van het fietsroute netwerk hebben we bijna allemaal gehad) van Tongerlo richting Kinrooi, daarna richting Geistingen waar we op de Drietak op bezoek gingen bij Jef en Lisette. Lisette heeft vroeger bij Annie in Eindhoven op Picus gewerkt.  Daarna reden we via Raam en Gremelslo richting Neeroeteren en vervolgens langs Voorshoven en Solt terug naar Tongerlo.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD  VKT        FKD       FKT          WKD        WKT         Liggeld

00:35    06:25       3533,3     0          0          5       49          34          116         0              13            0.00

11-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

10-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5 – Woensdag - 10-05-2022 – PH Bree.

Het was deze morgen droog en volgens de KMI-app zou het vandaag overwegend droog blijven.  Deze morgen  is de ZK31 toe gekomen en die heeft zich helemaal achteraan de steiger vast gelegd.

We hebben vandaag een rondje rond Bree gefietst (194.11.36.31.23.197.124.07.196) en hadden na afloop 24 km op de teller.  De rit ging van de kanaalkom via Panhoven naar Opitter. Daarna een stuk langs de Itterbeek en verder via het Itterbeekdal naar Vostert.

Het land van de kapelletjes en de paarden.

Vervolgens naar Gerkenberg en Gerdingen naar de Schootstraat en via het oude stuk kanaal naar de Zuidwillemsvaart en over het jaagpad terug naar de kanaalkom. Bij aankomst aan de boot hadden we 24 km. Onderweg in Gerkenberg passeerden we aan het oude klooster dat nu omgevormd is tot een wooncentrum waar 148 flats, deels in het oude klooster en deels in een stuk nieuwbouw zijn ondergebracht.

Tevens is in de voormalige kloosterkerk een tentoonstellingsruimte ondergebracht en onderaan in de nieuwbouw een horecazaak.  Achter het wooncentrum staat in de voormalige kloostertuin  het woonzorgcentrum Gerkenberg.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD  VKT        FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

00:00    05:50       3532,8     0          0          0       44          24          82     0              13            0.00

10-05-2023, 00:00 geschreven door Aniway

09-05-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 – Dinsdag - 09-05-2022 – YH Neerpelt – PH Bree

Vertrokken te 13:30 uur in de miezerige motregen. Geen enkele boot tegen gekomen. Na onze aankomst te 15:35 uur in Bree hebben we een wandeling door het centrum met een bezoekje aan de openstaande kerk en nadien een terrasje aan het plein van het Benediktijnenklooster gepakt. Nadien op de terugweg langs de Lidl gepasseerd voor we terug naar de boot gingen.

VUD       VUT          U-Teller   SD             SD       VKD        V KT        FKD       FKT       WKD        WKT         Liggeld

02:20      05:50      3532,8    0            0            18           44           0            58           5            13              0.00