Dag 117 – Woensdag – 30.08.2023 – PH Gent Lindenlei
Voormiddag hebben we een wandeling door Gent gemaakt en namiddag een fietstocht (39 km) door Gent en omgeving. We vertrokken langs de Coupure tot aan de kruising met de Westelijke Leie aan het Groenevalleipark. Die Westelijke Leie volgden we tot aan de Noordelijke Leie en die tot aan de Grijtgracht aan de Hoosmolen, een molen die vroeger diende om de polders droog te malen. Deze molen staat aan de Kraaidam bij het begin van het Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen. Van hieruit volgden we het fietspad aan de rand van dat natuurreservaat in noordelijke richting tot aan de Brugse Vaart. Die staken we via het fiets en voetbruggetje over.
Enkele mooie gebouwen waaronder het Gravensteen.
Vervolgens reden we langs de Westerbegraafplaats. In Wondelgem reden we door het park aan de Lieve (zijrivier van de Leie) tot aan de Evergemsesteenweg waar we de Ringvaart over staken. Van Evergem reden we via Hulleken naar Sleidinge en verder via Meerbeke, Wippelgem, Kerkbrugge naar Langerbrugge. Hier staken we met de veerboot het kanaal Gent-Terneuzen over en reden langs de Volvo fabrieken naar Oostakker. In Oostakker langs Wolfput en zo naar Oostakker-Lourdes en verder richting Muide aan de Muiderbrug. Vervolgens via het Houtdok en Handelsdok tot aan de Kasteelsluis en zo naar het Centrum.
Rondvaartboten op de Rijen. Oude draaibrug op wielen. Kanaal Gent-Terneuzen. Honda’s op de parking in de haven.
Onderweg reden we weer verschillende stukken over kleine wegeltjes (voormalige voetpaden) die je hier overal vindt en die dwars door velden en weides tussen de verschillende dorpjes en gehuchten lopen. Toen we terug aan de boot arriveerden hadden we weer 39 km bij op de fietsteller staan.
Dag 116 – Dinsdag – 29.08.2023 – Kon. Gentse Watersport Ver – PH Gent Lindenlei
We gaan ons vandaag verplaatsen naar de passantenhaven van het VPF in Gent Lindenlei. Daar zijn we nog nooit geweest en we willen het daar ook eens testen. Het is maar 3 km varen dus lang gaan we daar niet over doen. De Leie kronkelt zich door Gent en je moet wel enkele bruggen onderdoor maar die zijn allemaal minimum 4 m hoog dus de mast iets platter leggen was genoeg om eronderdoor te kunnen.
We kregen een plaatsje in een van de boxen en konden toch de fietsten afzetten en fatsoenlijk aan boord geraken.
Leie door Gent. Sluis Gentbrugge (buiten gebruik) St Pietersstation. Een van de gebouwen van de Bijloke.
Namiddag een fietstocht door en rond Gent (24 km) eerst richting Oostakker en daarna richting Destelbergen. In Destelbergen stopten we aan brouwerij Haeseveld voor een frisse plaatselijk gebrouwen pint en hadden we weer calorieën om verder te kunnen. We reden verder tot aan de Schelde aan de Vlaamse kaai en zo terug via de Franse Vaart en de Munikschelde richting St Pietersstation en via de Koning Albertlaan naar het fietspad langs de Leie. In de bocht die de Leie hier maakt liggen de mooie gebouwen van het voormalige klooster – ziekenhuis aan de Bijlokekaai. In de mooi gerestaureerde gebouwen is nu het STAM – Stadsmuseum Gent en het Muziekcentrum De Bijloke gevestigd.
Vandaag een fietstocht (30 km) gemaakt in Gent en omgeving op het knooppuntennetwerk. We volgden de de route naar 52.57.58.59.50.51.54.55.46.66.70.69.65.61.58.57.62.56.52. Het ging van de ligplaats via de watersportbaan richting Hallewijn, Halewijnburg, Wilde, Heiste, Slindonk en Vinderhoute.
Gezien we veel door het groen reden kwamen we niet veel tegen waar we iets hadden kunnen drinken maar in Vinderhoute passeerden we tuincafé ’t Wegeltje dat uitgebaat werd door en voornamelijk voor de dorpsgemeenschap, maar waar ook iedereen welkom was.
Paadje langs de Leie. Voormalig abdij in Drongen. Een stuk van de tuin van het tuincafé ’t Wegeltje.
Ze hadden er verschillende soorten bier dat in kleine brouwerijen in de buurt gebrouwen werd en plaatselijk geproduceerd ijs en je kon er een kleinigheid eten. Ingevolge het overtrokken weer, we hadden onderweg ook even onze regenjassen moeten aantrekken, was er niet veel volk en de mensen hadden de tijd om een praatje te slaan. Na het bezoek aldaar fietsen we verder naar Mariakerke, Hallewijn en Assels. In Assels volgden we de Leieoever langs Afsnee en zo terug naar de ligplaats.
Rond 10:40 uur vertrokken net voor de Tolpoortbrug geopend werd en er een grote boot aankwam. Aan de sluis Astene die normaal altijd open staat moesten we oproepen om de ophaalbrug te openen omdat wij te hoog zijn om onder de gesloten brug door te varen. Hier gingen we samen met die andere boot doorheen en zo verder de toeristische Leie af richting Gent. Hier is de rivier bochtig met enkele bijna-haarspeldbochten maar heel mooi om te varen.
Keersluis Astene. Villa’s op de rechteroever, natuur op de linkeroever.
Bijna het hele traject staan op de rechteroever mooi villa’s en een paar kasteeltjes. Bijna overal liggen er sloepen aan de oevers. We kruisten een hele vloot kleine huursloepen die sommige afgeladen vol zaten. Onderweg kregen we nog een serieuze onweersbui over ons heen, het water viel met bakken uit de lucht. Ik beklaag de mensen in de sloepjes. Sommige hebben een kap mee maar andere moesten het zonder stellen en de opvarenden waren kletsnat. Een vijftal van die huursloepen lagen onderweg onder een verkeersbrug te schuilen. Met mooi weer vertrokken maar…… De andere boot bleef onderweg achter en zo arriveerden we aan het kruispunt met de Ringvaart Gent die we gaan kruisen om Gent binnen te varen. We hebben aangelegd bij de Koninklijke Gentse Watersport Vereniging net naast de Blaarmeersen en blijven hier twee nachten.
Voormiddag een wasje gaan doen en namidag Annie gaan afhalen van de trein.
Toen we terug aan de boot kwamen zagen we dat er iets verderop een boot was komen aanleggen waarvan we meenden dat we die nog ergens gezien hadden. Even later werden we aangesproken door iemand op de kade en dat bleek Willem van de Nieuwe Zorg te zijn. We hebben in het begin van onze reis met die boot en Willem en José samen gelegen op de Samber in Thuin. Het bleek dat zij ongeveer dezelfde reis gemaakt als wij maar waren op de Somme niet verder gevaren dat Cappy omdat daar zoveel plantengroei was en ze dachten dat het verderop ook zo zou zijn. Ze wareb in Cappy terug gedraaid. Wanneer we vertelden dat we tot Abbeville gevaren waren en dat er na Cappy bijna geen plantengroei meer was hadden ze een beetje spijt dat ze toch niet verder gevaren waren.
Tijdens de avondwandeling: Deinze Markt, kade en oude silo’s.
In de loop van de avond een wandeling gemaakt in Deinze en in het park aan het Leietheater een terrasje mee gepakt. In het park was naar aanleiding van de zomerfeesten een filmvoorstelling van de film Close. Je kon een strandstoel huren en aanschuiven voor het groot scherm of ergens op de weide gaan liggen.
VUD VUT U-Teller SD ST VKD VKT FKD FK WKD WKT Liggeld
Voormiddag wat onderhoud aan de boot gedaan. Namiddag een fietstocht van 32 km gemaakt. Van Deinze langs de Leie naar Bachte-Maria-Leerne, St-Maartens-Leerne, Vosselare, hier het afleidingskanaal over via de krakkemikkige voorlopige voetgangersbrug naar Nevele. Dan naar Meigem en via Vinkt, Zeveren, Kouter naar Grammene waar ik de oude Leiarm en het Afleidingkanaal terug over stak naar Deinze.
Dag 111 – Donderdag – 24.08.2023 – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve – Kade Deinze
Iets voor 09:00 uur waren we klaar om verder te trekken en het oproepen van sluis St-Baafs kregen we het antwoord dat de sluis dadelijk voor ons zou klaar zijn. Iets later gingen de deuren open en konden we versast worden. We zijn weer alleen en terwijl we zakten hoorden we dat de sluis antwoordde aan een jacht en een vrachtschip die van de andere kant kwamen dat zij dadelijk nadat wij waren uitgevaren mochten invaren. We voeren verder richting Gent en onderweg voeren we voorbij de oeverwerken voor de verbreding en verdieping van de Leie. We kruisten twee grote vrachtschepen telkens net aan een versmalling aan de bruggen. Bij eentje was het nogal smal en hebben we gewacht tot het vrachtschip door de vernauwing was. Deze plaatsen zullen nog moeten verbreed worden met mogelijk nieuwe bruggen te bouwen.
Piraten ! Werken aan de oevers, en zo wordt het. Ooievaarsnesten aan de Brielmeerssen.
Te 10:40 uur kwamen we aan samenvloeiing van Oude Leie (via Deinze naar Gent) en het Afleidingskanaal van de Leie dat naar het kanaal Gent-Brugge en Evergem gaat. Hier moeten wij naar stuurboord. Ongeveer een km verder passeerden wij de yachthaven Deinze en iets verderop moeten we door de (ophaal voetgangersbrug) Brielpoortbrug en de Tolpoortbrug in het centrum van Deinze. Na deze twee ophaalbruggen legden we aan in Deinze aan de kade tegenover de oude Molens van Deinze.
Namiddag is Annie met de trein naar huis vertrokken en ze komt zaterdag terug.
In de loop van de avond een wandeling door Deinze gemaakt.
Dag 110 – Woensdag – 23.08.2023 – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve
Vandaag hier blijven liggen. We hebben voormiddag een fietstocht (28 km) gemaakt van de ligplaats naar de overkant naar St-Baafs-Vijve, door de Hooiestraat via Wakken naar Markegem, Oostrozebeke, Dentergem, Gottem, Oeselgem, Zulte en terug naar St-Eloois-Vijve. Dit is hier de streek van de groentenboeren.
Kolen en prei, heel veel prei, en hij staat er goed bij. Aan de schandpaal in Dentergem. Oeverwerken aan de Leie ivm de verbreding en verdieping van de Leie voor het Seine-Nord project.
Het waren afwisselend velden met aardappelen, hier en daar wat mais, veel uien, maar overwegend alle soorten kool en prei, heel veel prei, ik zou durven zeggen dat dit hier de “preivallei” is. Er staan velden waar de prei geoogst wordt, velden waar hij halfwas staat en op verschillende velden werd er nog geplant.
Dag 109 – Dinsdag – 22.08.2023 – Kade km 33 - Kortrijk – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve
We hebben niet goed geslapen hier. Er was geen lawaai van verkeer of van de voorbij varende boten maar tot 01:30 uur stonden er op de parking hier vlak aan de boot een paar fransen die de hele tijd en nogal luid met mekaar converseerden. Ze waren met een camionette en gezien je hier na 19:00 uur geen parkeerticket moet nemen bleven die er staan en ik denk zelfs dat ze in hen voertuig zouden slapen. Rond 01:30 uur zijn die dan toch vertrokken en zijn we in slaap gevallen. Rond 04:30 uur werden we opnieuw wakker van gebabbel en geroep en we dachten dat ze terug waren maar het bleken andere jongeren te zijn. Ik heb hen vriendelijk maar met aandrang verzocht op te hoepelen en ergens anders te gaan lullen. Ze zijn ook onmiddellijk vertrokken en toen werd het weer stil.
Sluis Harelbeke en omgeving met mooie appartementen. Onderweg. Werken aan sluis Ooigem.
We hebben dan ook besloten van hier ook geen tweede dag te blijven liggen en varen verder.
Om 10:15 uur waren we klaar om te vertrekken en voeren we richting S-Harelbeke die we tussen 11:00 en 11:20 uur namen. Aanvankelijk wilde ik aan de steiger in Harelbeke gaan liggen maar Annie vond dat nog te vroeg en we zijn door gevaren. Aan het kanaal Roeselare-Leie voeren we voorbij de sluis Ooigem die een maand buiten gebruik is, anders hadden we dat kanaal eens opgevaren. Ik vernam van de havenmeester van Roeselare dat de oude drietrapssluis naast de grote sluis van Ooigem na de ingebruikname van de grote sluis helemaal gerenoveerd is maar dat ze nooit meer in gebruik genomen is.
De fabriek van Quick-step. De oude drietrapssluis en de grote sluis Ooigem. St Baafs-Vijve aan de oude Leiearm.
Het zou toch een mooie geste geweest zijn van de Vlaamse Waterweg als ze die in deze maand voor de pleziervaart zouden gebruiken. De watersporters die op het Roeselare-Leie kanaal zitten kunnen de hele maand niet varen en dat midden in het seizoen!
Wij legden te 12:50 uur aan de kade thv km 48 (aan de kamper plaats) aan. Even later kregen we het gezelschap van het vrachtschip Avondster.
Na het middageten deden wij weer een fietstocht in de buurt. Het werd er eentje van 21 km van de ligplaats richting St-Baafs-Vijve, Wielsbeke, Oostrozebeke, Ooigem, terug door Wielsbeke en terug naar naar St-Eloois-Vijve. Dit was weer een rit waar we voor een deel nog nooit gepasseerd waren.
Dag 108 – Maandag – 21.08.2023 – Kade km 9 – Zwevegem – Kade Kortrijk
We waren klaar om te vertrekken te 09:00 uur. Bij het oproepen van sluis Zwevegem kregen we te horen dat er net een vrachtschip opgeschut werd en dat wij binnen 10 minuten aan de beurt waren. Wanneer we aan de sluis arriveerden lag de 86 meter lange Duke (Nl) achterste voren in de sluis. Die heeft voorbij de sluis waarschijnlijk gelost en kan daar niet keren. Daarom komt die achteruit de sluis in en wanneer het schip boven is achteruit de sluis uit en vaart achteruit tot de zwaaikom hier 100 m verder om te draaien.
De sluis was weer voor ons alleen, er zijn vlottende bolders en het is ook nog zakken dus is het weer gemakkelijk. Na S-Zwevegem voeren we verder naar S9-Kortrijk. Vanaf daar is het kanaal Kortrijk-Bossuit nog niet verbreed en verdiept en kunnen maar boten tot 39 x 5 meter versast worden. We waren veel te vroeg daar gezien het hier beurtelings verkeer voor telkens de drie sluizen is en de volgende versassing zou voor ons pas te 11:30 uur zijn. Aangezien voor de sluis geen mogelijkheid is om vast te maken en we nog een uur zouden moeten ronddobberen zijn we terug gevaren tot aan de laatste brug waar een betonnen kade met een paar bolders staat en hebben daar aangelegd tot het zover zou zijn.
Te 11:15 uur zagen we beweging op de sluisdeur en hebben we los gegooid en zijn terug naar daar gevaren. Tegen dat we er waren ging de sluis (nog volledig handbediend) op en konden we binnen. S10 en S11 waren de volgende waar we door moesten en tegen dat we door de laatste waren was het middag. Het pand tussen S9 en S10 is heel hard begroeid maar we hebben er geen last van gehad.
Na S11 kwamen we op de Leie en gingen over BB richting de kade op de doorlopende arm van de Leie. Er lagen alleen twee huursloepen en we hadden de steiger voor ons alleen.
De molens van Dumoulin. Tussen S9 en S10. Op de Leie. De Broeltorens op de oude Leiearm en het Buda-eiland tussen de oude en nieuwe Leiearm.
Toen we er een half uurtje aangemeerd waren is er nog een jacht (Lux) gearriveerd en liggen we er met twee. Je moet de boot hier goed vastmaken met gekruiste meertouwen gezien het water hier zeer hard vooruit en achteruit trekt met de zuiging van de groten boten die op de Leie passeren. Sommige ogenblikken zakte de boot 30 cm als er een groot vrachtschip passeerde.
Namiddag hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van Kortrijk via Kuurne, Sint-Pieter, Sint Katharina, Lendelede, Heule en Bissegem en via de Leie terug naar het Centrum.