Dag 111 – Donderdag – 24.08.2023 – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve – Kade Deinze
Iets voor 09:00 uur waren we klaar om verder te trekken en het oproepen van sluis St-Baafs kregen we het antwoord dat de sluis dadelijk voor ons zou klaar zijn. Iets later gingen de deuren open en konden we versast worden. We zijn weer alleen en terwijl we zakten hoorden we dat de sluis antwoordde aan een jacht en een vrachtschip die van de andere kant kwamen dat zij dadelijk nadat wij waren uitgevaren mochten invaren. We voeren verder richting Gent en onderweg voeren we voorbij de oeverwerken voor de verbreding en verdieping van de Leie. We kruisten twee grote vrachtschepen telkens net aan een versmalling aan de bruggen. Bij eentje was het nogal smal en hebben we gewacht tot het vrachtschip door de vernauwing was. Deze plaatsen zullen nog moeten verbreed worden met mogelijk nieuwe bruggen te bouwen.
Piraten ! Werken aan de oevers, en zo wordt het. Ooievaarsnesten aan de Brielmeerssen.
Te 10:40 uur kwamen we aan samenvloeiing van Oude Leie (via Deinze naar Gent) en het Afleidingskanaal van de Leie dat naar het kanaal Gent-Brugge en Evergem gaat. Hier moeten wij naar stuurboord. Ongeveer een km verder passeerden wij de yachthaven Deinze en iets verderop moeten we door de (ophaal voetgangersbrug) Brielpoortbrug en de Tolpoortbrug in het centrum van Deinze. Na deze twee ophaalbruggen legden we aan in Deinze aan de kade tegenover de oude Molens van Deinze.
Namiddag is Annie met de trein naar huis vertrokken en ze komt zaterdag terug.
In de loop van de avond een wandeling door Deinze gemaakt.
Dag 110 – Woensdag – 23.08.2023 – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve
Vandaag hier blijven liggen. We hebben voormiddag een fietstocht (28 km) gemaakt van de ligplaats naar de overkant naar St-Baafs-Vijve, door de Hooiestraat via Wakken naar Markegem, Oostrozebeke, Dentergem, Gottem, Oeselgem, Zulte en terug naar St-Eloois-Vijve. Dit is hier de streek van de groentenboeren.
Kolen en prei, heel veel prei, en hij staat er goed bij. Aan de schandpaal in Dentergem. Oeverwerken aan de Leie ivm de verbreding en verdieping van de Leie voor het Seine-Nord project.
Het waren afwisselend velden met aardappelen, hier en daar wat mais, veel uien, maar overwegend alle soorten kool en prei, heel veel prei, ik zou durven zeggen dat dit hier de “preivallei” is. Er staan velden waar de prei geoogst wordt, velden waar hij halfwas staat en op verschillende velden werd er nog geplant.
Dag 109 – Dinsdag – 22.08.2023 – Kade km 33 - Kortrijk – Kade km 48 – St-Eloois-Vijve
We hebben niet goed geslapen hier. Er was geen lawaai van verkeer of van de voorbij varende boten maar tot 01:30 uur stonden er op de parking hier vlak aan de boot een paar fransen die de hele tijd en nogal luid met mekaar converseerden. Ze waren met een camionette en gezien je hier na 19:00 uur geen parkeerticket moet nemen bleven die er staan en ik denk zelfs dat ze in hen voertuig zouden slapen. Rond 01:30 uur zijn die dan toch vertrokken en zijn we in slaap gevallen. Rond 04:30 uur werden we opnieuw wakker van gebabbel en geroep en we dachten dat ze terug waren maar het bleken andere jongeren te zijn. Ik heb hen vriendelijk maar met aandrang verzocht op te hoepelen en ergens anders te gaan lullen. Ze zijn ook onmiddellijk vertrokken en toen werd het weer stil.
Sluis Harelbeke en omgeving met mooie appartementen. Onderweg. Werken aan sluis Ooigem.
We hebben dan ook besloten van hier ook geen tweede dag te blijven liggen en varen verder.
Om 10:15 uur waren we klaar om te vertrekken en voeren we richting S-Harelbeke die we tussen 11:00 en 11:20 uur namen. Aanvankelijk wilde ik aan de steiger in Harelbeke gaan liggen maar Annie vond dat nog te vroeg en we zijn door gevaren. Aan het kanaal Roeselare-Leie voeren we voorbij de sluis Ooigem die een maand buiten gebruik is, anders hadden we dat kanaal eens opgevaren. Ik vernam van de havenmeester van Roeselare dat de oude drietrapssluis naast de grote sluis van Ooigem na de ingebruikname van de grote sluis helemaal gerenoveerd is maar dat ze nooit meer in gebruik genomen is.
De fabriek van Quick-step. De oude drietrapssluis en de grote sluis Ooigem. St Baafs-Vijve aan de oude Leiearm.
Het zou toch een mooie geste geweest zijn van de Vlaamse Waterweg als ze die in deze maand voor de pleziervaart zouden gebruiken. De watersporters die op het Roeselare-Leie kanaal zitten kunnen de hele maand niet varen en dat midden in het seizoen!
Wij legden te 12:50 uur aan de kade thv km 48 (aan de kamper plaats) aan. Even later kregen we het gezelschap van het vrachtschip Avondster.
Na het middageten deden wij weer een fietstocht in de buurt. Het werd er eentje van 21 km van de ligplaats richting St-Baafs-Vijve, Wielsbeke, Oostrozebeke, Ooigem, terug door Wielsbeke en terug naar naar St-Eloois-Vijve. Dit was weer een rit waar we voor een deel nog nooit gepasseerd waren.
Dag 108 – Maandag – 21.08.2023 – Kade km 9 – Zwevegem – Kade Kortrijk
We waren klaar om te vertrekken te 09:00 uur. Bij het oproepen van sluis Zwevegem kregen we te horen dat er net een vrachtschip opgeschut werd en dat wij binnen 10 minuten aan de beurt waren. Wanneer we aan de sluis arriveerden lag de 86 meter lange Duke (Nl) achterste voren in de sluis. Die heeft voorbij de sluis waarschijnlijk gelost en kan daar niet keren. Daarom komt die achteruit de sluis in en wanneer het schip boven is achteruit de sluis uit en vaart achteruit tot de zwaaikom hier 100 m verder om te draaien.
De sluis was weer voor ons alleen, er zijn vlottende bolders en het is ook nog zakken dus is het weer gemakkelijk. Na S-Zwevegem voeren we verder naar S9-Kortrijk. Vanaf daar is het kanaal Kortrijk-Bossuit nog niet verbreed en verdiept en kunnen maar boten tot 39 x 5 meter versast worden. We waren veel te vroeg daar gezien het hier beurtelings verkeer voor telkens de drie sluizen is en de volgende versassing zou voor ons pas te 11:30 uur zijn. Aangezien voor de sluis geen mogelijkheid is om vast te maken en we nog een uur zouden moeten ronddobberen zijn we terug gevaren tot aan de laatste brug waar een betonnen kade met een paar bolders staat en hebben daar aangelegd tot het zover zou zijn.
Te 11:15 uur zagen we beweging op de sluisdeur en hebben we los gegooid en zijn terug naar daar gevaren. Tegen dat we er waren ging de sluis (nog volledig handbediend) op en konden we binnen. S10 en S11 waren de volgende waar we door moesten en tegen dat we door de laatste waren was het middag. Het pand tussen S9 en S10 is heel hard begroeid maar we hebben er geen last van gehad.
Na S11 kwamen we op de Leie en gingen over BB richting de kade op de doorlopende arm van de Leie. Er lagen alleen twee huursloepen en we hadden de steiger voor ons alleen.
De molens van Dumoulin. Tussen S9 en S10. Op de Leie. De Broeltorens op de oude Leiearm en het Buda-eiland tussen de oude en nieuwe Leiearm.
Toen we er een half uurtje aangemeerd waren is er nog een jacht (Lux) gearriveerd en liggen we er met twee. Je moet de boot hier goed vastmaken met gekruiste meertouwen gezien het water hier zeer hard vooruit en achteruit trekt met de zuiging van de groten boten die op de Leie passeren. Sommige ogenblikken zakte de boot 30 cm als er een groot vrachtschip passeerde.
Namiddag hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van Kortrijk via Kuurne, Sint-Pieter, Sint Katharina, Lendelede, Heule en Bissegem en via de Leie terug naar het Centrum.
Dag 107 – Zondag – 20.08.2023 – Kade km 9 - Zwevegem.
Gezien de sluizen vandaag niet werken moeten we hier blijven liggen.
Na de middag hebben we een fietstocht gemaakt (25 km) ten noorden van het kanaal Kortrijk-Bossuit. We vertrokken over de brug De Flandre naar de Ootegemstraat en draaiden rechtsaf naar de Kappaertstraat, Salembierstraat en zo via het heuvelend landschap tot in Otegem. In Otegem richting Ingooigem, Anzegem en dan richting Vichte. Vervolgens richting Deerlijk tot aan de Brandemolenweg en zo terug naar Zwevegem.
Toch watersport ondanks de Blauwalgen. Onze ligplaats aan de zwaaikom.
Dag 106 – Zaterdag – 19.08.2023 – Kade km 9 - Zwevegem.
Vandaag een fietstocht (26 km) gemaakt van de ligplaats door het centrum van Zwevegem richting Bellegem. Onderweg in de Lage Munke passeerden we het festivalterrein van Camping Kitsch en op de toegangswegen er naartoe kruisten we een groot aantal verklede festivalgangers die er naartoe gingen. De zotste verkleedpartij die je kan voorstellen. Het was wel een heel kleurrijke boel. Eerst wisten we niet welk evenement er aan de gang was maar nadien vernamen we dat het Camping Kitsch was. Het schijn bekend te zijn maar wij hadden er nog nooit van gehoord.
Het “Slossenkruis”. Mooie vergezichten boven op de heuvels. Val om Aziatische Hoornaars te vangen. Oud tramtraject.
In Bellegem reden we door het dorpscentrum en in die straat zijn vier of vijf café’s maar er was geen enkel open. Van Bellegem reden we richting Kooigem en draaiden ergens linksaf waardoor we uiteindelijk aan het kanaal Kortrijk-Bosuit arriveerden ergens ter hoogte van Knokke. Onderweg zagen we een groot aantal rode containertjes op een paal staan. Het blijken vallen te zijn om de koninginnen van de Aziatische Hoornaars te vangen. Aan het kanaal volgden we het fietspad over het oude tramlijntje tot in de centrum van Zwevegem en reen zo terug naar de boot.
Dag 105 – Vrijdag – 18.08.2023 – Steiger Spiere – Kade km 9 - Zwevegem.
Deze morgen gestart en de boot gekeerd terug richting Schelde. Door het oude gewezen sluisje en over bakboord richting S–Herrines. Er lag een opvarende vrachtboot en een jachtje in die net opgeschut werden en het vrachtschip Terra Nova lag aan de kade te wachten op de volgende afgaande schutting. Toen die naar binnen ging mochten wij mee omlaag. Wanneer wij buiten voeren lagen er al weer twee vrachtschepen, eentje van 81 m en eentje van 67 m klaar voor de sluis die zullen dus apart moeten geschut worden gezien de sluis maar 125 m lang is.
Wij voeren achter de Terra Nova aan richting Gent tot ter hoogte van het kanaal Kortrijk Bossuit. Onderweg hebben we twee 110 m vrachtschepen gekruist. Voor S-Bosuit legden we aan op de hoek voor de sluis om water in te doen maar dat lukte niet. Het oude tappunt is verdwenen en er staat een nieuw welk werkt met een app. Op zich geen probleem maar de aansluiting is een bajonetkoppeling van 2“ en dat is iets te groot voor ons, ik heb hier geen reductie voor bij. Dan zullen we ergens anders water moeten zoeken.
Het is druk aan sluis Herrines. Adventure park Transfo Zwevegem. Grote bouwput aan de kerk. Kunst in het kruis.
We zijn dan maar door S-Bosuit gegaan in de richting Kortrijk. Het leeg laten lopen van de volle sluis duurde 20 minuten en het vullen ervan natuurlijk nog eens zoveel zodat we pas 50 minuten later buiten waren. We voeren verder naar S-Moen. Deze stond klaar toen we arriveerden maar kreeg tijdens het vullen een panne toen ze halfvol stond. Er kwam geen water meer bij en er was een lek aan de onderdeuren waardoor de sluis langzaam terug leeg liep. Het duurde 1:10 uur vooraleer een technieker ter plaatse was en het probleem opgelost was. Ondertussen was de sluis helemaal leeg gelopen en konden we opnieuw beginnen.
Het hoofdbureel van de firma Bekaert. Grote jongen (110 m x 11 m) komt langzaam langs richting de sluis.
We voeren verder naar Zwevegem en legden ons daar aan de kade net voorbij de brug “La Flandre” tegen de kant. Niet het ideale plaatsje wegens de grote baan met veel verkeer aan de overkant maar er is hier geen andere mogelijkheid. We lagen vast te 14:20 uur.
Dag 104 – Donderdag – 17.08.2023 – Steiger Spiere.
We hebben hier goed geslapen. Goed plaatsje.
Vandaag hebben we een fietstocht (34 km) gemaakt en zijn we nog eens op plaatsen geweest waar we nog nooit geweest waren of waarvan we zelfs nog nooit gehoord hadden. Het is hier een uithoekje van België waar wij normaal ook nooit komen. We vertrokken naar het dorp Spiere en reden daar via de Hellestraat door de velden tot aan de grens met Kooigem waar de straatnaam verandert in Helstraat en later in Maagdestraat tot aan de Kooigemstraat. In het dorp Kooigem op de Kooigemplaats passeerden we drie cafés (nu het nog veel te vroeg is om er binnen te gaan !) en reden we verder richting Bellegem. Iets verder we draaiden we linksaf naar de Rue du Sarpe in Dottignies (zitten we weer in Wallonië) Eenmaal buiten Dottignies reden we richting Luingne tot in Herseaux. Ter hoogte van het station reden we door de Rue de l’Armistice richting Estaimpuis tot aan de rotonde van het kruispunt met de Antenne Sud de Roubaix. Dit is een rotonde waar de spoorlijn Doornik – Moeskroen onderdoor gaat.
Knap afdeksysteem voor grassilo, zonder autobanden! L’Armistice. Varende badkuip. Dev boottrekker in Leers-Nord
Aan die rotonde staat een gebouw genaamd l’Armistice dat zo te zien al lang leeg staat, er ontbreekt ook een stuk van het dak, maar waar overal nieuwe ramen met de stickers van het glas er nog op staan. Ik vernam later dat dit ooit een ziekenhuis was, dat het jaren leeg stond en dat er jaren geleden begonnen werd met renovatie maar dat die werken nadien al enkele jaren stilgevallen zijn.
Van Estaimpuis ging het richting Leers-Nord en zo naar de grens op de plaats waar het Spierekanaal de grens over gaat. Hier aten we in het Maison du Canal aan de sluis lekkere mosselen voor we verder fietsten. Nadien reden we via het jaagpad terug naar Spiere.
In de loop van de late namiddag arriveerde er een camionette aan de steiger met een man die een zaak (www.O-bains.be) had in de verhuur van “drijvende badkuipen”. Het zijn inderdaad badkuipen die hij invoert vanuit de VS en die hij als “bootje” verhuurt op verschillende plaatsen in het land. De opvarenden krijgen een koelbox, 3 L wijn, peddels en kussens mee en kunnen er een paar uur mee rond dobberen.
Voormiddag zijn we nog gaan winkelen en nadien in het wassalon op de hoek vlakbij de was gedaan.
Na het middageten waren we net klaar met de voorbereidingen voor het vertrek toen er een vrachtschip aan de halte nautique passeerde dat de goede richting voer. We hebben snel contact opgenomen met de verkeersregeling voor het beurtelings verkeer en wij mochten er achteraan volgen. Toen we aan sluis kain arriveerden gingen de sluisdeuren net open om een tegenligger buiten te laten dus konden we na enkele minuten achter het vrachtschip de sluis in en naar onder.
Doorvaart Doornik , door de Pont de Trous. Silo’s van Quatre Moulins in Pecq.
Eenmaal door de sluis voeren we op een gemakkelijke afstand achter het vrachtschip aan tot net voor de sluis Herrines waar wij linksaf het Spierekanaal invoeren. Hier zijn we nog nooit geweest.
Helemaal in het begin moet je door een oude sluis en na een bocht ligt er aan BB zijde net voorbij de Spierebrug een vlottende steiger. Hier lag niemand dus is de steiger vandaag voor ons. We lagen vast te 15:25 uur.
Kerkje van Spiere. Ligplaats in Spiere met de zonsondergang.
Dag 102 – Dinsdag – 15.08.2023 – Halte Nautique Doornik.
Voormiddag zijn Kris en Danny Rho komen ophalen en zijn vertrokken net toen Koen, Kim, Lenn en Nout langs kwamen voor ze verder vertrokken.
Namiddag hebben wij een fietstocht van 33 km gemaakt van Doornik richting Ere door het dalletje van de Rieu de Barges tot in Willemeau. Hier botsten we op een wielerkoers en moesten we enkele malen stoppen. De organisatie voor de veiligheid trekt op niets: de seingevers weten niet wat ze moeten doen en laten een auto tegen het verkeer in door, staan op hun kruispunt rond te draaien en en geven geen duidelijke signalen en van een auto met de groene vlag is niets te zien. De ene koers is bezig en de renners voor de volgende koers rijden tussen die andere in om het parcours te verkennen! Zelfs een agente waaraan ik vroeg of de groene vlag al voorbij was kwam uit de lucht gevallen en kon hier niet op antwoorden en liet er enkele auto’s tussendoor. Als daar geen ongevallen gaan gebeuren weet ik het niet.
Van Willemeau ging het via Froidmont naar Taintignies en via Guignies naar Lesdain.
Kerkje van Lesdain met de mooie muurschilderingen en het fraaie interieur.
Daar staat een mooi kerkje dat ook nog open stond zodat we er binnen eens konden kijken. Vermoedelijk wegens de 15.08 stond er mooie stemmige muziek op. Net naast de kerk botsten we op een boerderij waar ijs verkocht werd en gezien het lekker warm was zijn we er eentje gaan proberen. Het ijs was lekker en de bollen mochten er zijn.
Het gewezen station van Hollain. Er liggen veel schepen op de Schelde met het verlengde weekend te wachten.
Van hieruit reden we richting Hollain en daar kwamen we op een fietspad op een oude spoorbedding. Die liep van voorbij Bléharies richting Antoing. Wij hebben die gevolgd tot aan de Schelde in Antoing en daar volgden we het jaagpad terug naar Doornik. Onderweg reden we voorbij de oude kalksteenovens waarvan er nu enkele omgebouwd worden tot woning of winkel denk ik.
Het Château van Antoing. Le Pont de trous. Kunst gemaakt van drijf- en afvalhout.
Toen we terug aan de boot arriveerden zijn we eerst nog door gereden tot aan de Pont de Trous die sedert april 2023 gerestaureerd is. Vroeger waren er drie ongeveer gelijke bogen waarvan de scheepvaart door de middelste kon maar de breedte was toen beperkt. Wegens de werken voor de Sein Nord verbinding werd het middenstuk gesloopt en terug opgebouwd maar nu met een grote midden doorgang zodat schepen tot 12 m breed kunnen passeren. Het ziet er fraai uit. De omgeving van de brug werd ook opgewaardeerd met aanplantingen en nieuw straatmeubilair etc. Nu maar hopen dat ze het proper houden. Op enkele banken die onder de bomen stonden lag al een hoop achtergelaten rotzooi voornamelijk bierflesjes, blikjes en enkel pizzadozen.
We vertrokken te 10:05 uur uit de haven te samen met de Bleu Moon (NL) en arriveerden 5 minuten later aan sluis S12-Valenciennes. Die sluis stond naar onder open en we moesten even wachten voor ze omgezet werd. Vervolgens voeren we te samen naar S13-Bruay-sur-Escaut en daarna naar S14-Fresnes. Beide sluizen stonden boven en we konden er dadelijk in. S14-Fresnes is de laatste sluis in Frankrijk dus op de voorlaatste dag van ons vignet zijn we Frankrijk uit.
Toen we door die laatste sluis waren moesten we linksaf de Schelde volgen richting Belgie. Het Canal de Condé à Pommeroeul is nog steeds niet open, anders konden we rechtdoor richting Ath. De opening zou nu voorzien zijn voor 1 september 2023, te laat voor ons maar voor de toekomst een serieuze inkorting voor als je van Brussel of Bergen naar de Schelde wilt.
Appartementen aan sluis Valenciennes. Aankomst Bléharies aan hoge kade. Raar machine die hier geparkeerd staat.
Voor ons is het nu nog 16 km varen tot aan de grens B-Fr in Bléharies. Ter hoogte van Mortagne du Nord, nog iets voor de grens zijn ligplaatsen voorbehouden voor de pleziervaart maar daar lagen binnenschepen tegen de kant dus konden wij er niet liggen. Wij zijn dan maar door gevaren tot aan de kade in Bléharies waar vroeger het douanekantoor was. Hier is een hoge kade met elke 50 m een inham met trapje dus daar hebben wij ons strategisch tegen de kant gelegd.
Namiddag hebben we een wandeling gemaakt naar het dorp. Er was een voddenmarkt maar ze liep al helemaal op het einde. Er is hier een restaurant maar er moest gereserveerd worden en het was volledig volzet. De brasserie er rechtover is in gebruik als kantine voor het evenement en werkte met bonnetjes en het aanbod was beperkt. De bakker langs de grote baan is er ook mee gestopt en de zaak is te koop en/of over te nemen. Hier gaan we morgen vroeg ook aan het verkeerde adres zijn.
In de loop van de avond arriveerden Kris, Danny en Rho en nog iets later Koen, Kim, Lenn en Nout.
Vandaag hebben we een fietstocht gemaakt naar Condé-sur-Escaut. (32 km) We vertrokken langs de Schelde en staken de spoorbrug over naar de andere zijde naar de Chemin du Noir Mouton die aan de overzijde de Schelde noordwaarts volgt tot net voorbij de S13-Bruay.
School en congrescentrum in Anzin. Stadhuis en zonne-uurwerk aan een van de gevels.
Hier staken we via de brug in de D75 de Schelde terug over naar de andere zijde. Vanaf hier volgden we de fietspad over de Scheldedijk helemaal tot voorbij de sluis S14-Fresnes aan de brug Pont du Sarteau. Hier draait de Schelde naar links en volgt ongeveer de grens B-FR.
Wij staken de brug over richting Condé-sur-Escaut en kwamen zo in het oude stadje terecht. Het stadje ontstond op de samenvloeiing van de Hayne met de Schelde is was vroeger een belangrijk vestingstadje. Getuige hiervan zijn nog zichtbare remparts aan de westzijde van het stadje. Ten noorden ervan liggen enkele grote meren waarvan het Etang Chabaud Latour het grootste is.
Eglise Saint Wasnon, inkom, mozaïek voor het altaar.
Na een terrasje en een picknick bij de bakker reden we verder en kwamen zo aan de Eglise Saint Wasnon. De toren staat links van de kerk. Het interieur van de kerk is zeer oud en er zijn veel stukken van de bepleistering gevallen wat een vervallen indruk geeft. Er zijn wel mooie glasramen en op de vloer mooie mozaïken.
Het hotel. La Porte Vautourneux. Mijnbok van Fosse Ledoux. Oude sluis in de rivier Hayne.
Wanneer we verder reden kwamen we voorbij een 14e eeuws gebouw waar nu een hotel gevestigd is. Nog verder in de richting van het Etang Chabaud Latour passeerde we aan La Porte Vautourneux en wanneer we hier onderdoor reden arriveerden we aan het Canal du Jard welk geintegreerd is in de oude stadsomwalling. Het kanaal vindt zijn oorsprong in het grote meer en mondt uit in de Schelde enkele km verderop.
Vanaf hier reden we helemaal rond het grote meer en aan de overkant kwamen we aan de mijnbok van de gewezen mijn Fosse Ledoux (max 820 m diepte, in gebruik genomen in 1905 – gesloten in 1988. 33,6 miljoen ton kolen opgebracht) en iets verder aan café Roselière, overblijfsel van de mijncité aldaar.
Uiteinderlijk arriveerden we terug op de plaats waar we in Condé onze rondrit begonnen ter hoogte van het Arsenal. In het grote torengebouw zijn nu enkele woningen aangebracht.
Van hieruit reden over het fietspad welk een oude spoorbedding volgt van aan de zuidzijde van de Schelde ter hoogte van Condé-sur-Escaut tot helemaal in Valenciennes. Onderweg passeerden we nog enkele oude stations op die gewezen lijn.
We zijn wakker geworden met het opkomende zonnetje! Het ziet er weer goed uit vandaag. Vertrokken te 09:35 uur op weg naar sluis Pont Malin. Die stond aan de andere kant open maar werd bij onze aankomst dadelijk klaar gemaakt voor ons zodat we maar enkele minuten moesten wachten. We hadden de sluis weer voor ons alleen, wat een luxe telkens. Het ging dan ook goed vooruit en een klein uur later waren we aan sluis Denain. Hier kwamen net twee vrachtschepen uit maar de sluis was al in werking gesteld terug naar onder om het volgende vrachtschip op te halen. Hier moesten we een kwartiertje aanleggen en toen was het onze beurt. Wanneer we voorbij deze sluis waren zagen we een bordje met Halte Fluvial Denain 600 m (terug dus). Hadden we dat geweten hadden we daar aangelegd. Waarschijnlijk hebben we dat bord aan de andere zijde niet gezien omdat er enkele vrachtschepen lagen.
De Remparts in Bouchain. Overal wordt graan geladen. Piek op het grote plein. School aan de haven.
Wij dan maar verder en te iets na de middag waren we aan sluis Trith-St Leger. Hier zagen we net een vrachtschip uit de sluis varen richting noord maar de sluis werd dadelijk voor ons klaargezet en even later waren we weer weg. Het gaat vlot vandaag. Een uurtje later arriveerden we in Valenciennes.
Plein voor het station, het stationsgebouw, Centrale plein.
Onderweg hebben we wel enkele kades gepasseerd maar ofwel de bolders heel ver uit mekaar, ofwel veel te hoog, ofwel op een smal stuk waar je veel last hebt van de golven van voorbij varende vrachtschepen.
Voor de sluis van Valenciennes zijn we de Scheldearm ingevaren waar de yachthaven van Valenciennes ligt waar we uiteindelijk een plaatsje kregen een twintigtal meters van de barrage af.
Het was een beetje moeilijk om achteruit de box in te varen met de stroming die dan weer hard vooruit en even later hard achteruit werkte. (Ik snap niet hoe dat komt maar dat doet hier echt raar. Vooraan in de haven staat daar wel een waarschuwingsbordje over).
Namiddag hebben we een wandeling naar het stadscentrum gemaakt.
We zijn vandaag blijven liggen, het is hier rustig, de zon schijnt en we hebben nog enkele dagen tijd voor ons vignet voor Frankrijk verloopt. We moeten er tot de laatste dag gebruik van maken hé.
We gingen vandaag voormiddag eerst wat winkelen in Hordain en namiddag zijn we weer een tochtje (23 km) gaan fietsen. We reden terug richting Hordain maar voor het dorp draaiden we linksaf en fietsten langs de oude Scheldearm tot in Bouchain. Daar reden we langs de Tour d’Ostrevent die momenteel wordt gerestaureerd. Voorbij de Tour reden we naar het jaagpad aan BB zijde tot aan de Pont de Neuville tussen Neuville-sur-Escaut en Lourches waar de van het jaagpad afreden richting Lourches. Aan de overkant van de rivier staat een groot silocomplex waar momenteel een groot vrachtschip met graan geladen wordt. Opliggers en traktoren met grote kiepwagens rijden af en aan om hun lading graan in het ruim van het schip te droppen. Net voor het centrum van Lourches vindt je nog een Intermarché en een Lidl . In het centrum staken we de spoorweg over naar Roeulx. Aan de linkerzijde van spoorbrug ligt een groot rangeerterrein maar daar is nog heel weinig van in gebruik. Vroeger waren hier verschillende kolenmijnen in de buurt en in die tijd moet dat hier een serieuze drukte geweest zijn om al die kolen per spoor of via de laadkades per schip naar de steden te vervoeren. Er liggen op het terrein een groot aantal rangeersporen naast de dubbele hoofdlijn. Van de kolenmijnen blijft hier niet veel zichtbaars van over buiten een paar terrils.
Nu liggen we met twee. De Tour d’Ostrevent. Overdekte ontmoetingsplaats Wavrechain-sous-Faulx.
Roeulx is een dorp bijna helemaal bestaande uit voormalige mijncités en tussen het dorp en de Escaut ligt nog een oude kleine terril. Van eventuele mijngebouwen is niets meer te vinden.
We reden verder richting Mastaing en van daaruit langs de thermische centrale van Bouchain terug naar Bouchain. Vervolgens naar Wavrechain-sous-Faulx en onderweg passeerden we aan de Base de Loisirs “La Fleuri”. Hier was het heel druk, de parkings stonden vol en auto’s stonden tot ver van de ingang links en rechts langs de weg geparkeerd. In het dorp stopten we aan de overdekte ontmoetingsplaats aan een bank onder de bomen. Zo’n overdekte plaats hebben we hier in de buurt in zowat elk dorp gezien.
Van hieruit reden we terug richting Paillencourt tot aan het Bassin Ronde en naar de boot.
Dag 96 – Woensdag – 09.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8 – Bassin Ronde
Deze morgen was het droog en de zon kwam er door. Eerst een spurtje naar de Hyper U voor de baguetjes en daarna ontbijten. We vertrokken te 09:15 uur naar onze laatste sluis op het Canal du Nord, S1-Palluel hier 8 km vandaan. Een uur later arriveerden we daar maar de sluis stond naar onder open. Dat zie je omdat het onderaan hefdeuren zijn die wegens hun lengte van ongeveer 10 meter als ze open staan boven de sluis uitsteken. Over de bovendeur en door de sluiskolk heen zag ik onderaan een jacht liggen wachten. We hebben dan maar een kwartiertje vastgemaakt om te wachten.
Te 10:20 uur was het onze beurt, de sluis helemaal voor ons alleen en we moeten zo’n 8 meter zakken. Toen we beneden waren en de benedendeur voor ons open ging zagen we het volgende jacht al aankomen. Beide oevers van de laatste km liggen vol met vrachtschepen en hier en daar een jacht er tussenin.
De laatste km op het Canal du Nord. Moe? Nog eentje. Ingang Bassin Ronde. Onze ligplaats aan de halte fluvial.
Van hieruit is het nog één km tot aan de aansluiting met het Canal de la Sensee. Dit kanaal maakt de verbinding van de Scarpe in Douai met de Escaut in Hordain aan sluis Pont Malin. Het kanaal werd gegraven in het dal van de Sensée (zijrivier van de Schelde) en was klaar in 1820. In 1968 werd het uitgebaggerd en verbreed tot de huidige vorm zodat veel grotere schepen kunnen passeren.
Van de aansluiting in Arleux tot aan Bassin Ronde in Bouchain-Hordain is het nog 15 km varen met halverwege maar één plaats waar je kan aanleggen aan een kade in Féchain.
Wij waren aan de Schelde te 12:25 uur en gingen daar de Schelde ongeveer 1 km op tot aan Bassin Ronde waar op de halte fluvial niemand lag. We lagen vast te 12:40 uur.
Vlas ? Soms leek het Paris-Roubaix wel. Château in Wasnes-au-Bac. Watersport op het Bassin Ronde.
Na het middageten hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van de ligplaats richting Paillencourt. Daar dwars door het door het oude en nieuwe kanaal gevormde eiland naar de Pont des Mariettes waasr we over het nieuwe kanaal reden richting Wavrechain-sous-Faulx. Vervolgens naar Marquette-en-Ostrevent. Over de heuvel tot boven aan de watertoren en daar naar Wasnes-au-Bac. Boven op de heuvel werd het vlas dat al geruime tijd afgemaaid was en op rijtjes op het veld lag met enkele speciale machines opgeraapt en in rollen geperst. Onderweg naar onder kwamen we nog drie tractoren met gelijkaardige machines tegen.
In Wasnes-au-Bac hielden we een halte tussen de grote meren in het dal en reden nadien verder naar Paillencourt, nog een ommetje door Estrun en dan terug naar de boot.
Dag 95 – Dinsdag – 08.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8
We zijn hier vandaag nog blijven liggen. Toen we wakker werden was er geen wolkje te zien en scheen de zon. Het is vannacht wel zeer fris geweest gezien de boot helemaal nat is van de dauw en binnen hing de condens tegen het aluminium van de ramen.
Voormiddag zijn we gaan fietsen (19 km) van Marquion naar Sauchy-Lestrée, Oisy-le-Verger tot aan het Canal de la Sensée. Vervolgens richting Canal du Nord ter hoogte van Palluel. Dan zijn we eens gaan kijken aan S1-Palluel. Hier zagen we dat vanaf 11.09.2023 de sluis zal gestremd zijn omdat ze de bovendeuren gaan vervangen. (Die werken gaan 6 weken duren!) Vervolgens fietsten we over het jaagpad terug naar S2-Marquion aan de halte fluvial.
In sluis Palluel. Schotten staan klaar. Watertappunt aan halte fluvial. Kerk Marquion.
Na het middageten ben ik alleen gaan fietsen. Over het jaagpad tot ter hoogte van Oisy-le-Verger en daar het kanaal overgestoken. Aan de overkant richting Ecourt-Saint-Quentin. Onderweg vond ik een wegwijzer naar een menhir die hier in het bos staat en daar ben ik eens gaan kijken. (Heeft Obelix er hier indertijd eentje verloren?) Vervolgens de l’Hirondelle overgestoken en zo verder gereden naar Rumaucourt. Hier zijn twee Duitse militaire begraafplaatsen (Het ene met ongeveer 1500 en het ander met ongeveer 2500 graven). Dan ging het verder de heuvel op, de A26 onderdoor en verder richting van de D939. Die ligt natuurlijk boven op de kam van de heuvelrij. Dan ging het lekker bergaf tot ter hoogte van Baralle waar enkele grote winkels zijn.
De Mairie en vredegerecht van Marquion. Mooi portaal aan kerk van Sauchy-Cauchy. De menhir van Ecourt-saint-Quentin met het riviertje L’Hirondelle.
Twee Duitse begraafplaatsen en een “prive” gedenkteken in Rumaucourt.
Aangezien Annie had gezegd dat ze daar naartoe zou rijden effe gebeld of ze daar nog was. We zijn dan samen van daaruit terug gereden.
Nadien nog eens terug naar het winkelcentrum gereden waar een wasserette-container staat en een machientje gedraaid.
Het fietsten van de hele dag bracht weer 38 km bij op de teller.
Dag 94 – Maandag – 07.08.2023 –Kade km 38 – Halte Fluvial Marquion km 8
Deze morgen een wandeling gemaakt om brood. De bakker had verlof van 01.08 tot 14.08. Volgens iemand die ik daar zag is er een depot de pain iets verderop in de Bar-krantenwinkel een kilometer verder. Dan maar de wandeling wat verlengd en net toen de winkel open ging arriveerde ik er. Spijtig genoeg kwam de bakker maar pas tussen 08:30 en 09:00 uur leveren. Dan maar terug naar de boot en het “droogvoer” boven gehaald.
Druk deze morgen aan de silo’s. Tunnel van Ruyaulcourt, ingang, eerste smalle stuk.
Het was net 09:00 uur toen we vertrokken en net een uur en 8 km verder kwamen we aan de tunnel van Ruyaultcourt waarvan het licht op rood stond zodat we moesten wachten. Te 10:35 uur kwam er een geladen binnenschip uit de tunnel gevaren en dadelijk daarna kregen wij groen. De tunnel is 4350 m lang en bestaat uit drie stukken. Het eerste stuk is 1600 meter lang en enkel richting met beurtelings verkeer geregeld met lichten. Het tweede stuk, het middenstuk is veel breder en 1150 m lang. Hier kunnen schepen mekaar kruisen in wat hier genoemd wordt het “La gare de croissement” Als je hier aankomt en er komt hier een tegenligger kan je die kruisen. Als die nog door het volgende stuk vaart kan je aanleggen in het brede stuk tot je groen licht krijgt voor dat volgende smalle stuk. Het derde stuk is weer 1600 m lang en enkel richting met beurtelings verkeer. Midden in de tunnel is in het tunnelplafond een ventilator ingebouwd die de uitlaatgassen wegzuigt en boven op de berg uitblaast. De ventilator maakt een luid kabaal en je voelt de wind duidelijk in de tunnel.
In het midden en net op het einde van de tunnel. Hier hebben ze diep moeten graven. Wachten aan de sluis.
Wij waren er uit te 11:10 uur en voeren dan nog door de sluizen S7-Graincourt, S6-Graincourt, S5-Moeuvres (hier een uur moeten wachten op tegenliggers),S4-Sains les Marquion, S3-Sains les Marquion, en S2-Marquion waarna we aanlegden aan de Halte Fluvial Marquion. Hier lag al een grote Franse boot, wij konden en nog net achter op het lage steigertje.
Dag 93 – Zondag – 06.08.2023 – Kade boven sluis Froissy – Kade km 38 - Moslains
Deze morgen was de boot helemaal opgedroogd toen we opstonden maar het was zwaar bewolkt en het zag er naar uit dat het niet langs zou duren voor het begon te regenen. Ik ben nog naar de bakker gereden voor we ontbeten en toen we hiermee klaar waren en ik net de telefoon genomen had om ons vertrek te melden arriveerde er een auto van de sluisdienst aan de sluis. Wanneer ik naar hem toe ging en onze intentie mede deelde heeft hij dat met zijn telefoon doorgegeven aan het PCE zodat wij dat niet meer moesten doen.
Alle bruggen op tijd open. Ze zijn er nog steeds. Viaduct TGV. Laatste brug op het Canal de la Somme.
We zijn dan onmiddellijk vertrokken en kwamen aan de openstaande S10-Cappy. De ,man is heel het traject met alle ophaalbruggen en de sluizen S9-Frise Inferieur, S8-Frise Superieur en S7-Sormont met ons mee gegaan en alles stond netjes open toen wij daar telkens arriveerden. We hebben ook geen tegenliggers gehad en onderweg lag nergens een boot meer met uitzondering van enkele die er blijven liggen. Ook de haven van Cappy was zeer rustig.
We kamen op het Canal du Nord en wilden voor S12-Clery blijven liggen maar die kade lag vol en de sluis werd voor ons klaar gezet nog voor ik ze opgeroepen had.
We zijn dan maar verder gevaren en nog door S11-Faillacourt, S10-Allaines, S9-Moslains en S8-Moslains gegaan een aangelegd tegenover de silo’s van U.R.A.P. op de wachtkade voorbij S9-Moslains.
Het Canal du Nord tot aan sluis Clery. Werken voor de Seine Nord verbinding.
Net voor die sluis staat ook een waterpunt en gezien we voor deze sluis een kwartier moesten wachten voor tegemoetkomend verkeer hebben we de watertank ook weer maar gevuld. We lagen vast te 15:15 uur en nu moet met al die sluizen de boot nog eens een poetsbeurt krijgen.
Dag 92 – Zaterdag – 05.08.2023 – Halte fluvial Corbie – Kade boven sluis Froissy
Tijdens het ontbijt vertrok de Frégate (B) al richting Péronne. Die wou al te 09:00 uur aan de sluis S13-Sailly-Laurette zijn en aangezien dat 9 km is gaat hij daarvoor ook 1:30 uur voor nodig hebben. Wij gingen hem na het ontbijt te 09:10 uur achterna en toen wij de sluis in de verte naderden zagen we hem nog net boven komen en uitvaren. Wij gingen de sluis in te 10:20 uur, een 20 minuten vroeger dan uitgerekend. Dat komt omdat de stroming op dit stuk vandaag maar 2 km/uur was, een pak minder dan gisteren waardoor we sneller vaart maakten.
Toen we aan de volgende sluis S12-Mericourt arriveerden lag de Frégate voor de sluis aangemeerd en lag er een andere boot boven in de sluis klaar om uit te varen. Wij dachten te laat te komen maar konden nog samen met de Frégate de sluis in. Het was een beetje krap maar het ging goed.
Vervolgens voeren we samen richting S21-Froissy. Toen we in een stuk met veel begroeiing voeren kregen we last met de koeling. Blijkbaar is er toch iets in of rond de filter buiten komen te zitten. Met verminderde snelheid voeren we verder tot voor de sluis. Het was ondertussen na 12:00 uur zodat wij niet meer door de sluis konden. Na de middagrust voor de bediening konden we weer samen de sluis in te 13:35 uur en lagen te 14:20 uur vast aan de kade in Froissy. De Frégate ging nog verder varen dus die gaan we waarschijnlijk niet meer zien.
Gezien het zaterdag is en we de volgende dagen geen supermarkt meer gaan zien gingen we naar de Carrefour om de noodzakelijke verse voorraad aan te vullen. Volgens het weerbericht zou het namiddag slecht worden maar het valt nog mee. De zon komt er niet door maar het regent niet.