Deze morgen vertrokken we na de passage van een vrachtschip te 09:45 uur richting S – Harelbeke. Toen we daar arriveerden was het vrachtschip al de sluis uit en moesten we wachten omdat er eerst opvaart werd genomen en daar zouden we ongeveer een half uur moeten op wachten. We hebben ons vast gemaakt voor de voetgangers draaibrug om te wachten. Tijdens het wachten arriveerde het vrachtschip Livia (Nl) achter ons dus toen het onze beurt was moesten we die eerst laten binnen varen. De nieuwe sluis is 185 m lang dus daar konden we nog makkelijk bij. Vijf minuten later en ongeveer 2 meter lager voeren we buiten. Het lege vrachtschip snelde van ons weg en we voeren alleen verder.
In sluis Harelbeke, met de stuw. 2 stalen “notedoppen”.
Gekomen aan de sluis van Ooigem waar het kanaal Roeleare-Leie aansluit op de Leie, vernamen we na oproepen van de sluisdienst dat we hier ook moesten wachten op afvaart. Toen die beneden was bleek het de tanker PR Antwerpen met als thuishaven Bazel (CH) te zijn. Met zijn afmetingen van 110 x 11,40 m had die aan de zijkanten niet veel plaats over. We gingen hier 7,5 meter omhoog met de sluis voor ons helemaal alleen ter beschikking. Eenmaal boven zagen we dat er twee vrachtschepen en een snelle motorboot lagen te wachten.
We voeren ongeveer 10 km het kanaal op tot in Ingelmunster waar we aan de laatste bolder van de lage rechte kaai net aan een nieuwe verkaveling met appartementen lagen.
Kasteel Ingelmunster. De Brigandsbrug. Avond op het kanaal Roeselare-Leie.
Na het middageten met de fiets gaan winkelen gezien er morgen geen winkels open zijn en na het avondeten zijn we rond 20:00 uur nog vertrokken voor een kort ritje van 15 km in en rond Ingelmunster.
VUD VUT U-Teller SD ST VKD VKT FKD FKT WKD WKT Liggeld
03:15 62:25 4208,4 2 42 25 390 25 1934 0 60 00,00 €
|